22 Ağustos 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

22 Ağustos 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

A İİİ Za Zi YL Bugünlerde ikinci hir hava taarruzu tecrühesi yapılacak İkinci taarruzun ve pasif korunmanın daha mükemmel olması için tedbirler alınıyor Trakya manevraları münasebetile mef ruz seferberlik sahasına ithal edilen İs» tanbulda ikinca bir hava taarruzu Yapı. İacaktır. Taarruzun bugün, yarın veys öbür gün yapılması mub! »temeldir. Bu seterki hava tanrruzunda pasif müda - , faayı dağrudan doğruya emniyet müdür.| Yüğü idare edecektir. Emniyet müdürü Sadri Aka bu husustaki hazırlıkları ta - mamlamıştır. Dün saat on altı ile on yedi arasında Çatalcada on sekiz tayyare görünmüş ise de, bunların İstanbula hava tearruzu yapmıya memur edilen tayyareler olma- yıp, Trakya mânevralarına iştirak eden tayyareler olduğu anlaşılmıştır. İkinci taarruzun birinciden çok mü » kemmel olmasına çalışılacaktır. Taarruz sünasında dükkânların kepenkleri indi » rilecektir. Dün vilâyette vali muavini Muzaffe - rin riyasetinde toplanan pasif korunma komisyonu emniyet müdürlüğünün mü. dalaa hazırlıklarını tetkik etmiştir. Hava taarruzu münasebetile gehrimi. 7e gelmiş olan Dahiliye Vekâleti sefer - berlik dairesi mü Hüsameddin, İs. tanbulda uzun müddet kalacaktır. Bu müddet zarfında Hüsameddin şeh. rimizdeki pasif korunma tedbirlerini ta. mamlyacaktır. Her beton binanın bodrum katı bir sı. Binak haline konacaktır. Ahşab binaların mütekâsif bulunduğu semtlerde halkm taarruz esnasında kırlara çıkması temin edilecektir. Umumi sığınaklar şehrin muhtelif semtlerine ayni uzaklıkta olmak Üzere inşa olunacak, inşaat esnasında s1- mak olmağa elverişli binalardan isti - İade sdilecektir. Münakalât Vekili liman| işlerini tetkik ediyor Münakalât Vekili Ali Çetinkaya dün öğleden sonra mıntaka liman reisliğine gelerek bir müddet meşgul olmuştur. Ve. | kil burada limanlar umum müdürü Rau. H Manyası kabul ederek, limanlara aid işler ve yolcu salonu inşaatı hakkında Isahat almıştır. Ali Çetinkaya geç vakte kadar liman | * relsliğinde kalmıştır. Vekil bugün deniz. yollarmda tetkikler yapacaktır. Müteferrik: Üçüncü Umumi Müfettiş dün gehrimize geldi Üçüncü Umum! Müfetiiş Tahsin Uzer dün öğle Üzeri 'Tarı vapurile Trabzondan şehrimize gelmiştir. Tah. sin Uzer Galata rıbtımında vilâyet ve Parti erkânı ve Mirçok dostları tara - fından karşılanmıştır. Dört ay mezu - niyet almış olan Üçüncü Umumi Mü. fettiş tedavi için Avrupaya gidecek » tir. Adliye müsteşarı tetkiklerine devam etti Şehrimfzde bulunan Adliye Müste- şarı Selim Nafiz dün adliye dairesini ziyaret etmiş ve Müddelumum! Hik - met Onatla beraber, yeni adit teşkilât etrafında yapılacak işlerle meşgul ol. vel, gerekse öğleden sonra tetkikleri- muştur. Müsteşar gerek öğleden ev » ne devam ederek, geç vakit adliyeden ayrılmıştır. Bir kitab toplatıldı (Bu Aslana Dokunma) adındaki ki. tab, bayi ve müvezzilerden toplatıl - maktadır. İtalyaya açık mektub kitabı da, Vilâyet tarafından tetkik edilmek tedir. Arjantin konsolosu Valiyi ziyaret etti Yeni Arjantin konsolosu dün Vali ve Belediye Reisi Lütfi Kırdarı ziyaret et miştir. Amerika konsolos ve ataşesi dün Vİ « lâyete gelerek pasif müdafaa işinde gör- dükleri mükemmeliyetten dolayı tebrik. lerini bildirmişlerdir. | Mekteblerde zehirli gazlerden korun. ma dersleri verilecek İstanbul kültür direktörlüğü, bu. Yi mektebler tedrisata başlarken («zehirli gâzlerden korunma» hususunda bazı mü. him kararlar ittihaz edecektir. Bu cümleden olarak gerek ilk mek - tebler, gerek orla ve liselâr ve gerekse yükşek mekteblerde talebeye zehirli gezlerden korunmasını öğretecek dersler, bu mümkün olmadığı takdirde seri he- linde konferanslar verilecektir. Hükü metin muhtemel hava taarruzuna karşı halkı her suretle hazırlamak için aldığı tedbirler arasında mekteblerde de bu suretle dersi, edilmiş olması, hedele daha kolaylıkla v. laşmayı temin edeceğinde şüphe bırak - mamaktadır, Geçen yıl ilk mekteb öğretmenlerin - den birçoğu, açılmış olan zehirli goz kurslarına devam etmeğe mecbur tutu duklarından bu yıl verilmiş olan bu ka- rarın tatbiki kolaylıkla mümkün olacak. t Liselerdeki öğretmenlerin bir kısmı da bu sene açılacak zehirli gaz vam ederek, talebeye ders v. Tanslar verecek bilgileri iktisab etmeleri temin edilecektir. Ayrıca, her mekteb binası dahilinde bir de sığınak yapılması mevzuubahstır. Mektebler açılır açılmaz, bötün bu nok. talar birer birer göz önünde tutularak, verilmiş olan kararın derhal tatbik mev- kiine konulması için faaliyete geçilecek- Yıldıray merasimle denize indirilecek Haliçte Valide kızağında Türk ve Alman mühendisleri tarafından inşa edilen ve Ay sınıfı denizaltı gemisinin dördüncüsü olan Yıldıray denizaltı ge. isinin denize indirilme merasimi, ö - izdeki Pazartesi günü yapılacak - Merasimde Mit Müdafaa Vekili General Naci Tınaz, Donanma Ku - mandanı Amiral Şükrü Okan, Vali, mülki ve askeri erkân hazır buluna - caklardır. Merasimde Amiral Şükrü Okan bir nutuk söyliyecektir. Maarif Vekili Ankaraya gitti Birkaç gündür şehrimizde tetkikler de bulunan Maarif Vekili Hasan Âli Yü. cel dün şehrin bazı kültür müessesele - rini ziyaret etmiş, tetkiklerde bulunmuş, akşam ekspresile Ankaraya dönmüştür. Maarif Vekili, gerek şehrimizde, gerek. se Trakyada yaptığı tetkikler esnasında not ettiği işlerle, Ankaraya muvasalatı. nı müteakib meşgul olacaktır. Askeri heyetimiz azasından ikisi geldi İngiltere ve Fransada temaslarda bu - hman Türk askeri heyeti azalarindan Kayseri tayyare fabrikası müdürü bin . başı Avn! ve tayyareci yüzbaşı Enver dün sabah Semplon ekspresile şehri « mize gelmişlerdir. Heyet reisi Orgeneral Kâzım Or - bay ile diğer azalar Pariste kalmışlar. dır. İki hafta sonra şehrimize gelecek. lerdir. Dahiliye Vekili ekmek işini tetkik etti Dün belediyede meşgul olan Dahi - liye Vekili Faik Öztrak, Vali muavin? Muzafferden muhtelif işler hakında hee almış, şehrin ekmek işini tet - etmiştir. r veya konferanslar tertib İstanbul meb'usları dün tetkiklerine devam ettiler Bir müddettenberi İstanbul halkının derdlerini dinli İstanbul meb'usları dün de son olarak, Şişli, Beyoğlu ve Şel remini Halkevlerini ziyaret ederek, hal kı dinlemişlerdir. Meb'uslarımız temasları sırasında yal. niz halkın şikâyetlerini öğrenmekle kal. mamakta, ayri zamanda ziyaret eti Halkevlerinin faaliyetleri ve ihtiyaçla » rile de yakından alâkadar olarak, tetki » kat yapmaktadırlar, Dün de üç muhtelif semtteki Helkev - lerini ziyaret“ eden meb'uslarımız, Şişli, Beyoğlu ve Şehremini Halkevlerinin faa- liyetlerini inceden inceye tetkik etmiş » lerdir. Beyoğlu Halkevinde meb'uslarımız iki saatten fazla kalmışlar, he: teferrüatile incelemişlerdir. Beyoğlu Halkev Ekrem Tur, bir senelik faaliyetini gösteren ve çok esaslı bir çalışmıya dayanan eserler ve albüm. ler hazırlatmış, bunlar meb'uslarımı İtakdirini celbetmiştir. Râpara nazaran Beyoğlu OHalkevinin |bas çesi 13,800 lir Burun 9300 lirası. mütebaki 5500 lirasını evin ida- e ve mes'uliyetini üzerine almış olan temin etmektedir. Evin 412 kadın, 1559 erkek olmak ü - | zere, 1971 üyesi vardır. Beyoğlu Hallkevinin aza adedi her yıl artmakta olduğundan, binsnın dar gel - diği zikredilmektedir. Şehirde bira buhranı devam efiyor Bira flatlarının ucuzlamasınd şehirde bira buhranı baş gö | Hükümet, halkın yüksek dereceli i az kullanmasını temin için bir takım fe - dakârlıklar yaparak bira fiatlarını indir. miş, bunu müteskib de bira bulunama- mağa başlamıştır. İnhisarlar idaresi çe - | hirde bira nakliyatı işini kendi vesaltile yapmakta, fskat bu vesait ihtiyaca kâfi gelmemektedir. Fiatların ucuzlamasından sonra bira istihlâki eskiye nisbetle 5.6 misli art mıştır. Şehrin mühim merkezlerinde ga. zino, birahane ve hattâ depolarda bira bulmak çok müşkül bir hale gelmiştir. Gazino ve birahanelere ucuz bira içmek üzere giren halk bira bulamayınca rakı İiçmekte ve bu halde, biranın ucuzlatıl - masındaki esas gaye ile tam bir tezad teş İkil etmektedir. İnhisarlar idaresinin şe - hirdeki bira buhranının önüne geçmek üzere süratle tedbir alması beklenmek - İstanbul merkez kumandanı değişti Yeni Merkez komutanı albay Hüseyin Hümü Taşer İstanbul merkez komutanı albay Ce . mal başka bir vazifeye tayin edilmiş ve zifesinde muvaffakiyet temenni ederiz. *İmizin refakatin TE Almanyadan MR kesildiği hakkındaki haberlerin aslı yok ! Almanyadan ihracat emtiası Üzerine siparişler devam etmektedir. Bu suretle şlerin kesildiği hakkındaki haber. rin doğru olmadığı anlaşılmaktadır. Deri, yapak ve tiftik siparişlerinin ay nihayetine kadar Almanyaya sevkedi! » miş olmaları lâzım geldiğinin bildirilmiş olması da, doğru deği! İhracatçıları - ıza Eylül ve Teşrinievve) teslimi şar - tile, kemik, pamuk, yünlü paçavra, ham deriler, av derileri, tiftik, yapak ve ben. zeri maddeler için siyarişler verilmiş, ve bunlar devâm etmekte bulunmuştar.| Dün Almanya için piyasada 50 bin kilo| miktarında kızıl yapağı kil tan, 10 bin kilo meşin vı kuruştan, 10 bin kilo Sivrihisar malı tif. tik 110 kuruştan satılmıştır. Muhtelif mallar için pazarlıklar devam etmekle , dir. Selânik, Belgrad ve Viyana sergilerine iştirak edilecek İştirakimiz takarrür eden Selânik, Belgrad ve Viyana beynelmilel fuarları. na gönderilecek nümune ve eşyalar ta - mamen hazırlanmıştır. Her fuara gönderilecek 3550 sandık eşya, bu fuarlara gidecek komiserleri . sevkedilecektir. Bun. onda teşhir edilecek. osu 57 kuruş. lar ayrı birer pav kesh mizden | ihraç deler mevcud olduğu gibi, yetini İktisab etmekte olsn mevad da var dir. Bundan başka memle izin kül. tür ve inkılâb sahasındaki erlerile, tu. ristik ve tarihi eserlerinin resim ve ma. ketleri de gönderilmektedir, Bu sergileri gezecek olaniara memle - ketimiz hakkında fikir ve malümat ve - ren broşürler de tevzj edilecektir. Bu &. rada içtimal ilerleme ve kadınlığın te . kâmülünü gösteren malümata da büyük bir ehemmiyet verilmiştir. Ticaret odaları kongresi ruznamesi hazırlandı Birinciteşrinin 23 ünde Ankarada top. lanması takarrür eden beşinci ticaret ve sanayi odaları kongresi ruznamesi hazır. | lanmış ve alâkadarlara gönderilmiştir. 28 Birinciteşrin akşamına kadar de - Deniz işleri: İskenderun limanının yeni kadrosu hazırlandı Limanlar Umum Müdürlüğü, İsken. derun Ulrmanının yeni kadrosunu ha » zırlamış ve şehrimizde bulunmakta o lan Münakalât VekiN Ali Çetinkaya - nın tasvibine arzetmiştir. İskenderun Mmanının yeni memurları yakında Hataya giderek vazifelerine başlıya » caklardır. Liman işlerinin Fransızlar - dan teslim alınmasından sonra oraya gönderilen ve muvakkaten vazife gör. mekte olan umum müdürlük memur- ları da, yeni memurlar gittikten son « ra şehrimize döneceklerdir. Kadeş vapuru geliyor Almanyada yaptırılan ve Etrüsk va. purunun eşi olan Kadeş vapuru yarın veya Perşembe günü limanımıza mü - vasalat edecektir. Kadeş vapuru Mer. sin hattı seferlerine tahsis ddunacak, irat tecrübeleri ve gümrük muaye - nesi yapıldıktan sonra seferlere başlı. yacaktır. Denizyolları İdaresi, inşası bitmek Üzere olan Savaş ve Egemen vapurlarının mürettebatını da yaâkın- da Almanyaya gönderecektir. Bir müfettiş Bebek . İstinye yolunu teftiş etti Nafsa Vekâleti Bebek . İstinye yo - unu tetkik ettirmek Üzere bir müfet. tiş göndermiştir. Müfettiş yol inşaatı. ni tetkik etmiş, hazırladığı raporu Ve- kâlebe vermiştir. Raporda inşaatın yerine albay Hüseyin Hüzmü Taşer geti. | pormal şekilde devam ettiği, bati ha rilmiştir. Yeni merkez komutanına va -|reket dlunduğu yolundakt iddiaların varid olmadığı yazılmaktadır. sahtiyan 107) vam edecek kongreye mevcud ticaret O daları ve borsalardan en a2 üçer azâ İşti. rak edecektir. İştirak edecek murahha& ların borsa ve odaların müamelâtını iyi bilen tüccerlarla, bu teşekküllerin tec « rübeli memurlarından olmasina İtina göse terilecektir. Kongrede ticaret ve sanayi odalarının yeniden teşkilâtlandırılması ve sanâyi O daları kurulması mevzuubahs edilecek « tir. Bundan başka ticaret ve zahire bor « salarının teşkilâtlarının genişletilmesi ve standardizasyon ve tağşişin men'i işle « rinde odaların ve borsaların İaaliyete sevki imkânları görüşülecektir. Ayni zamanda odaların başlıca istih « ik maddelerinin vaziyetlerile daha ya « kından alâkadar olmaları ve hayatı u. cuzlatmak bakımından yapılacak tetkik ve Haaliyetlere iştirak gttirilmelerinin teminleri cihetine gidilmesi müzakere dilecektir, Ankara borsası Açılış - Kapanış fiatları ÇEKLER Açılış 038 126.815 8.365 606265 48.8075 679875 10425 218175 1.0825 146 44570 MRS 181676 24.4023 21- 8-939 Kapanış 5.8 108.675 3.555 6.6425 286075 1.9875 W.805 41.5175 1825 180 4.5875 14.003 Türk borcu I peşin Mer , » OE vade Kültür işleri: 63 üncü mekteb yeni bir binaya nakledilecek Unkapanındaki 63 üncü ilkmekteb, bina buhranı yüzünden iki üç yıldan. beri harab bir binada tedrisat yapmak, tadır. İstanbul Kültür Direktörlüğü. harab Minalarda tedrisat yapan mektebleri imkân oldukça yeni binalara naklet « meğe karar vermiş olduğundan, 63 ün cü mektebi de Cibalide yeni inşa edil. miş olan bir binaya nakletmeğe karar vermiş, bu hususta alâkadarlara emir vermiştir. Poliste : Üç eroin kaçakçısı yakalandı Gümrük muhafaza teşkilâtı memur. ları evvelki gün Küçükayasofyada Necati ve Ali adlarında ik! kişiyi eroin alıp satarlarken yakalamış ve muha - feza başmüdürlüğüne getürmüşler dir. Muhafaza başmüdürlüğünde tahki « kat sırasında, Yaşar adında bir arka « daşları bunlara kullanmak üzere es ; rar ve afyon yermek istemiş, Yaşar da yakalanmıştır. SAÇLARINDAN UTAN Vodvil 4 perde