23 Ağustos 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

23 Ağustos 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Hergün Lüzumsuz olduğu kadar Manasız bir edebiyat zam Yazan: Muhittin Birgen ŞA) yle bir devirde yaşıyoruz ki yarının ne olacağı belli değil dir. Yaratıcı kuvvetleri arttığı nisbette tahrib kuvvetleri de azami dereceyi bul. muş bir medeniyetin sahibleri olan mil. İetler, kiymet ölçülerinin altı üstüne gek miş bir dünya içinde, huzursuz, © iyet. siz, yarının ne getireceğini bilmeksizin, tetik üstünde, günlerini gün etmekle meşguldürler. Belki yarın, bütün dünya iki hasım ordu halinde birbirile karşi karşıya gelecek ve ta hiç tanımadığı bir tahrib kuvvetile vufuşacak. Böyle bir dünya içinde, Türkiye, sulh davasını müdafaa eden milletler grupu-| na iltihak etti ve onlarla beraber, sulh| Ordusunun fik saflarında cephe tuttu. Bul esnada, Fransa ile aramızdu mevcud olan! on yedi senelik bir davayı da hallettik. len sonra Fransızlarla Türkler arasında tabii surette mevcud âsi Jâzım gelen dostluk münasebetlerini bir nevi kadderat birliğine kadar giden bir an. laşmaya ve hattâ bir ittifaka kalbettik. Tarihte birbirlerile hemen ekseriya dost- luk halinde yaşamış olan Fransız ve Türk milletleri, eğer korkunç ibtimallerle do. Tu duran şu günlerde, sulh uğurunda si- Hihlarımın kuvvetlerini kullanma mevki. inde kalacak olurarsa, ayni safta birlikte kan dökmeleri mümkündür. * Böyle olduğu halde, görüyoruz ki bir kısım Fransız muharrirleri henüz eski zihniyeti muhafaza etmekte ve yaşadığı. mız günlerin azameti ile mütenasib el. mıyan yazılar yazmaktadırlar. Burada, bilhassa Hatay meselesine ötedenberi lü- zumundan fazla ehemmiyet vermis olan çok hararetli bir müstemlekeci, Paul du Vöon yeni bir eser neşretmiş. Bu esere| aid küçük bir hülâsayı, Berutlu dostu. muz Orient gazetesinde, gene ötedenbe- ri dostluğunun derecesini zaman zaman yazdığı yazılarla çok fena bir surette İz. har eden D. Tosbathin bir makalesinden öğreniyorum. Şarkta çok dolaşmış, cenub hududle. rımızın İstilâ ve işgaileri esnasında ora. larda bulunmuş ve şimdi Fransada Orta Şark mütehassısı geçinen bu zat, bunrlan evvel «Kilikyanın ihtirası» ünvanlı bir kitab yazmış, bunda bize hayli veriş - tirdikten sonra, adetâ bu Kilikya dediği memleketin Fransız imparatorluğunun bir parçası olduğunu söylemişti. O kitab. da «Kilikyanın ne olduğunu hatırlıyor musunuz” diyordu; onun kiliselerini, ölülerini, pamuk ovalarını ve ormanla. tını, nihayet Fransaya «büyük annes gö. zile bakan halkını hatırlıyor musunuz?» «Musa dağının hiristiyanları tehlike. de!» diye yazdığı ikinci kitabda da çok eski terihtenberi «Fransanın bir vilâyeti olmuş bulunan Antakyanın kurtarılma. sından» bahsediyor. «Antakya bir Fran- sız vilâyetidir, diyor; hattâ, eğer daha fazla değilse, Normandle, Flardre, An. jon, Provence, Alsace vilâyetleri kadar yelils Bunun sebebi de meşhur ehlisalib hareketi esnasında An- takyada bir Fransız şövalyesinin hüküm sürmüş bulunmasıdır. Yalnız bu hal, bü. tün bu ateşli edebiyatın yapılabilmesine kifayet ediyor ve muharrir bütün Fran. gızlara öğretmeğe çalışıyor ki Kilikya ve Antakya, Fransa imparatorluğunun garktaki ilk şehri olan Haleb, Fransanın kızı olan El Cezire, Fransız imparator. İuğunun tarihi parçalarındandır! * Biz biliyoruz ki Fransa, her nevi hür- riyetlerin hududların gayet geniş tutan bir memlekettir. Orada insanlarda her hevi fikirler bulunur ve herkes bu fikir. leri serbestçe söyler. Gene pekâlâ biliriz ki bu orta şark işlerini muharrir Paul du Vöon'un gözile gören Fransızların miktarı çok değildir. Bunun için, bu çir- kin neşriyattan dolayı, toplu olarak hiç kimseyi mes'ul tutmayız. Türk kulakla, rını çok nahoş bir surette tırmalıyacak olan bu çirkin edebiyattan dolayı yalnız onun muharririni ve biraz da bu fikirle. re yakın fikirler müdafaa eden «Akdeniz Cemiyeti» ni mes'ul görürüz. Herkesin istediği fikre sahib olması ve onu dile. diği tarzda ifade etmesi ne kadar tabii bir hak olursa olsun, Paul du Vdon'un bu tarzda neşriyat yapması herhalde bir (Devamı 10 uncu sayfada) Kendinizde işlediğiniz hataları itiraf etmek bulüyor musunuz? Fazla kederlenmeyiniz, tashih edebi - İngiliz Başvekili Balık avında İngiliz başvekili ihtiyar Çemberlayn İskoçyada Lochmore Lodyedeki balık a. vını terkederek Londraya döndü. Yukarıdaki resimde başvekili ayağın. da büyük kauçuk çizmeler olduğu halde balık avma giderken görüyorsunuz. İngilterede hayvanlar yüzünden ceza yiyenler İngilterede iki adam, evlerinde besle. dikleri köpeklere lüzumsuz yere eziyet ettiklerinden, zulümde bulundukların - dan dolayı on beşer İngiliz lirası para, ve bir daha da köpek besliyememek ce . zasına karptırılmışlardır. Ayrıca bir İngüiz vapur aleşçisi, elini tırmaladığı bir kediyi boğarak öldürmek #ucundan mahkemeye verilmiş, mahke. me de suçluyu 20 İngiliz lirası para ce - zasına mahküm etmiştir. Gene Elekside 69 yaşlarında bir ka- dın beslemekte olduğu 36 kediyi Su. suz bıraktığından hayvanlar uyuz ol -| muşlar ve komşularının şikâyeti üzerine! kadın mahkemeye çağırılmış, ceza ye cesaretini Hınız dakikada kor! nizedemektir, Hergün bir fıkra Mübalâğa Mübalâğacılar konuşuy ri: rlardı; bi. — Benim amcamın bir çiftliği var, dedi; o kadar büyük ki, bir ucundan bir gün bir buzağı kaçmıştı. Çiftliğin öbür ucundakiler karşılarında bır da. na görmüşlerdi. Bir başla mübatâğacı güldü. — Bu bir şey mi, dedi, benim am- caman çiftliği senin o amcanınkinden daha çok büyüktür, Şundan biliyo - rum. Ayni hâdise amcamın çiftliğin. de de olmuştu. Bir buzağı bir ucdan kaçmıştı. Öbilr uca geldiği zamen bekliyenler karşılarında bir dana gör. müşlerdi, — Demek imiş, — Müsavi olur mu hic.. Benim em. cemin çiftliğinin bir ucundan ka - çan buzağı dişi imiş, yarıyolda inek olmuş, doğurmuş. Öbür ca varan dana onun yo'da doğurduğu buza - ğymrş! el N Bir gemi inşası Rekoru İngilizlerin yeni sefere çıkardıkları Marretania gemisi inşa müddeti itiba- rile bir rekor kazanmıştır. e Gemi, 27 Mayıs 1937 tarihinde Cammel Laird şantiyelerinde kızağa konmuştur. Ge - minin inşasında 5000 amele çalışmış. tır. 14 ay sonra, yani 28 Temmuz 1938 iarihinde gemi denize (indirilmiştir. 1939 senesi Haziranının 17 nci günü tamamlanmış ve sahiblerine teslim e - dilmiştir. Mauretanla 35.000 tonluk muazzam bir gemidir. Boyu 235 metre, genişliği 27,40 metredir. Bu koca geminin inşa. da görülen sürat bir rekor teşkil ey. iki çiftlik te müsavi miş; kedilerin hepsi de imha edilmiş ESTER İN Kadyonun başlamasını bekliyerek masanın bir kenarında gizetelerin makblelerini gözden geçiriyorduk. Avrupa matbuatının ilk sütunlarında bir süt, bir et, bir tayyare ve. ya bir kozmik şua meselesinin tetkik rasigelirsiniz. Bizde ise başkamakle dalma siyasetten, siya. setin de hemen daima dış işlere tallük edeninden bahseder. mesleki mecburiyetle - hepsini de birer gördük ki muhterem arkadaşlar beynelmilel siyasetin çok nazik bir safhade olduğunu kaydetmekie beraber bedbinli- ğe kapılmış değüdirler. Ve bilhassa bir noktada ederek: — Artık Almanyanın siyaset âleminde yeni yapması mümkün değildir, diyorlar, Artık müsterih olabilirsiniz, endişeye mahal Gazeteleri bir kenara bıraktım, tam zamanıymış, radyo hir. lamıya başlamıştı. Hırıltıyı da bir ses takib etti: — Alo, Alo, burası Radio Kolonial! günün haberlerini okumıya başladı: «— Alman ve Rus hükümetleri aralarında bir ademi te. İNAN, İSTER etmektedi AN, İSTER miştir.» edildiğine sık sık birer okuduk, ve — «Almanyanın bu imkânın yakın denilmişti, Gene halırladık: bir gün sonra en © talsamızı güyri v. iitifak bir sârpriz yoktur, — Hayal, diyerdi Ve Fransız şipikeri | o vakit hayal enaleyh biz birçok SER 'kmak hakkınızdır, tashih edemiyeceksi « “l İngiliz ordusunda Çizme boyacısı kızlar J İngiliz askeri kamplarında, yeni as - kerlerin icabı veçhile çiğmelerini boy. yamadıkları görüldüğünden, gönüllü kız askerleri bu işe ayrılmışlardır. Resimde gördüğünüz gibi kamplardan birinde ça- lışan genç kız, boyayıp hazırladığı erkek arkadaşlarının çizmelerini taşıyor. İngilterede Pazar günleri... İngilterede Pazar günleri eğlence yer. leri, gazinolar ve dükkânlar kapanır. Lon drada bir kilisenin yakınınde bulunan bir sinema idaresi 25 senedenberi ısrar. la takib etmekte olduğu bir davasını kâ. zanmış, ve bu müddet zarfında verdiği 300 don fazla istida neticesinde Pazar - İNANMA! cavüz paktı #kdetmiye karar vermişlerdir. Bu karâr Ame. rikada anlaşılınca hakiki bir sürpriz olarak telâkki edil . Radyoyu kapadık ve tam o dakikada da Son Postada 3 ey evvel çıkmış olan bir başmakaleyi hatırladık. O maka - lede hülâsaten ve takriben: Rusya ile anlaşması, bir ademi tecavüz paktı akdelmesi imkânsız değildir. Aksine olarak ortada olduğunu gösteren sebebler de vardır. Son Postada bu makalenin intişarından ii gazetelerimizden birinde bizim mü- gören bir yazı çıkmıştı. Arkadaşımız bizim düşüncemize: lu. Aradan geçen zaman ancak üç dört aydan ibarettir ve görünen şey bugün tahakkuk etmiştir, bina. arkadaşların siyaset dünyasında aruk sürpriz o amıyacağı iddiasına inanmıyoruz, ey okuyucu sen: NANMA! Sözün kısası Sığınaklar bozuluyor mu? *** €r apartımanın bir sığınağı | l il olması mecburi imiş, Apartı « man yapılınca gelirier, kontrol ederler « miş. Sığınağı yoksa, apsrtuman sahibine apartımanından istilado etmek hakkı ve. rilmezmiş. Apartıman yaptıranlar bunu tikleri için, apartımana bir de sığınak yapmayı ihmal etmezlermiş. Fakat kontrol heyeti apartıman: ve s1. Zınaği gördüklen Sonra apartıman sahis sığınağı zemin katma, yahud çama « rluğa, yahüd da kömürlük, odunluğa çevirirmiş, Bana bunları bu işlerden anladığını id. dia eden bir arkadaşım arilattı. İnanma, dım ve elân da inanmak İstemiyorum. Fakat gene - içimde bir şüphe var.. Bir şüphe de olsa, rehlikeni k ve şü « mullü olması dola bunu yazmak ve alâkadarların nazarı dikkatlerini celbet. mek istiyorum. Dünya tayyare hücumlarına hazırlan» mıştır, gene bütün dünya şehirlerindeki halk tayyare hücumlarından tahaffuz” çareleri için ne lâzım geldiyse hepsini | yapmışlardır. Sığınak bu tahaftuz çare « lerinin en ileride geleni ve hiç bir veçhile ihmale müsaid olmiyanıdır. Halbüki böyle iken, İstanbulda apar İtıman yaptıranların, apartımanlari ya « j pudığı zaman kontrolle mükellef olanlara sığınak göslerip, onlar gider gitmez el çabukluğile sığınağı kata, ırlığa, kömürlüğe çevirmeleri, hava müdafaası, na karşı dahilden yapılmış en açık bir sufkasddır, Şu noktayı da ilâve etmek isterim ki, apartıman sahibinia, apartıman kontrol edilip muvafık görüldükten sonra bir da. ha kontrol edilmiyeceği, ve istediğini ya- pabileceği kanmati; kontrol vazilesile mü kellef olanların vazilelerinin esas mahl, yetini takdir etmemiş olmaları neticesi « dir. Apartıman sahibi, apartrmânı görü « lüp muvafık olduğu tasdik edildikten sonra apartımanda yenide; değişiklik yapıyorsa apartımanın bır daha KM $e tarafından görülmiyeceğine emin ol masındadır. Eğer aparıman sâhibi, apartımanının alâkadarlar tarafından her zaman için kontrol edilebileceğini bilmiş olsa da « hili teşkilâtta sığınak bozmak kabilinden hava tehlikelerinde korunmak güçlüğü meydana getirecek hareketlerde bulun « maz. Şehirde yapılmış ve şimdi içinde otu « rulan apartımanların kontrolü ve bun 'ardaki sığınaklar bozulmuşsa, derhal ni baştan sığınak haline getirilmele; temin etmek, hava hücumlarında şehi? halkının korunmasma yardımla mükel , Jef olanların, başlıca varifelerinden biri ve belki de en mühimmidir. Akk İzmir bisikletçilerinin Anadolu turnesi Ankara 22 (A.A.) — İzmir bisikletçi, lerinden mürekkeb “dört kişilik bisiklet kafilesi Ağustosun 11 inde başlamak ve 6 Eyiülde sona ermek üzere 2400 kilo « metre tutarında olacak olan bir garbi A, nadolu turnesine.çıkmuşlardı. Burgaz ve Kmalıadaya elektrik verilecek Burgaz ve Kımalıadaya elektrik ve. rilmesi igin tetkikler yapılmaktadır. Belediye, bu işte diğer Adadaki elek trik tesisatından istifade etmek iste. mektedir. TAKVİM