7 Eylül 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

7 Eylül 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Avrupa nereye gidiyor? F.R. ATAY olonyalıiar acaba nerede bir mukavemet cephesi o kurabile- €ckler? Fransız ve İngiliz kuvvetleri AL man ordusuna nereden taarruz edecek. ler? Acaba bu barb Almanya ile üç müt- tefik arasında mı kalacaktır, yoksa hare. ket ve iştirak sahasını genişleten bir mihver harbi şeklini mi alacaktır? Aca. ba birkaç hafta veya birkaç ay sürecek bir yıldırım harbi mi, yoksa belki sene- lerce devam edecek bir yıpratma ve mü. kavemet harbi mi karşısındayız? Eğer Alman orduları Lehistanı ezecek olur. larsa, abluka tehlikelerine karşı koymak için, deniz ve petrole doğru harekete de- vam edecekler midir, yoksa garb cephe. sinde İngütere ve Fransaya karşı kat'i taarruz teşebbüslerinda mi bulunacak. lardır? Sovyetler - Almanya ademi te. cavüz paktımın. tecavüz saha ve istika. meti hakkında tesbit ettiği bir hâd var mıdır, yok mudur? Almanya 50 milyon beygir kuvvetinde hesab olunan motör. lerini bedliyecek benzin. ne kadar 7 man ve nerede bulabilecektir? Bir yıldırım harbi karşısında en mü. him mesele, Fransa topraklarına nakle. dilecek bütün İngiliz kıt'aları gelmeden harekete geçmek idi. Bu kıl'alar akın &- kın müttefiklerinin cephesine katılmak. tadırlar, İkinci mühim mesele Afrika adi: Halbuki gerek metropolden, gerek £ö. mürgelerden Mısıra ve diğer icab eden yerlere asker naklolunup durmaktadır. Bir Avrupa harbinin kazanılmasında ve Almanya tarafından bir zafer sulhünün dikte edilmesinde şart, Fransız mukave- metini süratle ortadan kaldırmak oldu. ğunu eskidenberi işitir dururuz, 1914 te Kayser orduları olanca huzlariyle Fran. #a üstüne yüklenmişlerdi. Eğer Lehis- tan barbi, İngiliz seferberliğinin tamam. lanmasına, azami İngiliz kıt'alarının Fransız topraklarında yerleşmesine ve Fransız hazırlığının tamamlanmasına hizmet ederse, Almanyanın muvaffaki. yet talihi acaba yüzde kaça düşer. İngi- Bz , Fransız harb hesabı, müşterek mih. ver harbine karşı idi. Hattâ İspanyolla- rın müdahalesi bile ihtimaller arasınıda tutulmuştur. İspanya bitaraflığını ilân etti. İtalya, Fransa ve İngiltereye gerek kıt'a, gerek Afrikada her türlü tertibat, ta bulunmak için vakk bırakıyor. “AL manya yalnız kalırsa. yahud, İtalya bir mukavemet harbinin şartları temin edil dikten sonra müdahale ederse acaba ne olur? 1 taraf edildiği takdirde, yeni bir İtalyan tavassutunun netice vermesine ihtimal var mıdır? İngiltere ve Fransaya, O za.| man, facianın dehşetlerini mümkün mertebe tahdid etmek mi, yoksa tam, € min ve devamlı bir sulh nizamma Ha. vuşmak için fedakârlığı sonuna kadar de. vam ettirmek zihniyeti mi hâkim ole caktır? İşte bir sürü sual ki bir kısmına cevab verebilmek için İngiliz ve Fransız umu. mi karargâklarının esrarlarmı bilmek dahi kâfi gelmiyebilir. Acaba Alman za. ferinin neticesi olan bir hegemonya sulh Müne mi, Fransız . İngiliz zaferinin sel ficesi olan bir milli emniyetler, devamlı| bir nizam, müsellâh bir milletler cemi-| yeli sulhüne mi, yoksa ikısi ortası bir pamuk ipliği sulhüne mi gidiyoruz? Ma. atteessüf her şey, bâdiselerin. hem de münhasıran askeri hâdiselerin hükmü a). tına girmiştir. İngiltere ile Fransanın, 1914 harbinin başında Fransız ordusu müşkül bir imtihan geçirdi: Her taraf birden ric'ate başlamıştı, cephe yıkılı. yordu. Erkânıharbiye iki çık karşısındaydı, ya rieat ede- cek, ay en münasib yerde duracaktı. Kumandanın intihabı. na bırakmak üzere her fki emri de nazırladı. Erkânahırbiye reisi Mareşal Jufrun odasına bu İki türlü plânı götürdüğü zaman Mareşale bir yığın aksi haber deha gelmişti. Yeni bir hezimet öaha vardı. Mareşal evvelâ hezimet haberlerini o. kudu, sonra iki türlü plâna baktı. Hiç sarsılmadan: — Hiç biri değil, yarın sabah şu noktadan taarruza geçe- İnsan, hayatmm bazı günlerinde sağdan, solden sağnak balinde bir'felâket yağmuru altında kalabilir, maddi, ma. nevi bütün variığını tehlikede görebilir, bu sırada müshet veya menfi muhtelif tesirle de karşılaşabilir, bu takdirde da. hi kurtulması gene sadece kendisinin elindedir, sinirlerinin kuvvetli, mubakemesinin sağlam, cesaretinin mutlak olma- sına bakar, böyle vaziyette tesirden (ouzak. fikri dumansız kalmak insanın kendi kendisine, sonra da ailesinz ve muhi. tine karşı vazifesidir. Sinir kuvvetinin, muhakeme kuvve. inin, tesir altında kalmama kudretinin ehemmiyeti her $€- yin fevkndedir, İnsanı yükselten veya batıran odur, hele Hayati bir mesele. Amerika Reisicümhurunun Başını okşayan adam Amerikan Cümhurreisi Rüzvelt ile muavini Con Garner çok iyi arkadaştır. lar. Çocukluktanberi bir arada büyümüş gibidirler. Burada reisicümhur muavini- ni, takdir, tahsin makamında, gâyet kuv. vetli bir nutuk söyliyen Reisicümhurun başını okşarken görüyorsunuz. em m ğa, net cürmü ile hiç kimse ne tevkif, ne ha. pis, ne de idam olunmuştur. Öyle görü- nüyor ki bu memleketlerde cephe gerisi. nin azmi, itimadı ve kararı cepheyi tak. viye ediyor. Acaba Almanyada vaziyet nasıldır? Kiler ve depo mevcudları ne- dir? Denizlere hâkim olan İngiltere, te. sirlerinin derecesi ne olduğunu bizim da. hi pek iyi bildiğimiz ablukaya başlamış-| tır. Bir tarafta hinterlindını Almanya hariç bütün dünya teşkil eden bir cepbe, | istediğiniz kadar altın, tahmin edebildi. ğiniz kadar yiyecek, içecek ve petrol, di. ğer tarafta kendi tasarruflarına, kendi imal ve icad imkânlarına istinad eden, son derece şiddetli bir perhize mahküm bir cephel Acaba yıpranma ve mukave-| met harbinin talihi ne tarafa müsaid ol mak lâzım gelir? Kalbimiz, insanıyetin bu emsalsiz ye. ni ıztırabı için merhametle çarpıyor. Garb medeniyeti. 25 sene içinde, iki defa cehennem azabı görmeğe lâyık mıydı? O. lan olmuştur. Bari yeni kurbanların ka- nı İle yoğurulacak olan yeni nizam, mil. etlere hürriyet, emniyet ve bahtiyarlık bir daha bugünkü kadar korkunç bir ma- ceraya atılmağa mecbur kalmak :mkân. larını büsbütüm ortadan kaldirmak, si. 1hlarını tahdid etmiş, Mületler Cemiye- tinde toplanarak ihtilâflarını uzlaşma Me halletmeğe, daha iyi bir iktısadi el. birliği imkânlarını bulmağa karar ver. miş olmalarına ve bir Avrupa nizam ve istikrarına varmak için fedakârlıklarım yarıda bırakmıyacaklarma itimad Olu- nabilir. Harb, Fransa ve İngiltere fçin bir taraftan şeref ve namus, diğer taraf. tan mill! emniyet, v3 nihayet bir yeni sulh nizamı mücadelesi hâlini almıştır. Harb, İngiltere ve Fransada populaire. dir ve iki milletin nikbin, emin ve coş- kun müzaheretine istinad etmektefir. Fransa ve İngilterede sabotaj veya hiya. getiren bir devrin başlangıcı ve teminatı olsun! Palif Rıfkı ATAY | ISTER İN Türk meliyesi son 2 yıl içinde üç im' ncisi: Ayman - Çek Hhtilâfının (1 zamandı. Bankade #2 çök parası olanin saldırıp istediler, Ve en küçük bir zorl aldılar: İkincisi: Alman . Çek ihtilâfında ikin, gündü, o günde bir kısım halkta ayni ayni mtizamı gördük. İSTER ceğiz, üçüncü bır plân hazırlayınız. emrini verdi. İNAN, Hergün bir fıkra Harbde iki şeyden korkarım Büyük bir kumandan: — Harbde iki şeyden korkarım, demiş, biri mağlübiyet, öteki de fazla büyük bir zafer. Merak etmişler: — Büyük hir zaferden neye korku. yorsunuz? Diye sormuşlar, kumandan cevib vermiş: — Çünkü zafer biraz da içkiye ben« zer. Fazlasım elanlar sarhoş olur, Ş kendilerini kaybederler. v. Memleketinden Parasını çıRaramıyan Prens N Küffü olmıyan bir kadınla evlendiği için hanedan hukukundan iskat edilen sabık Romanya prenslerinden Nikolanın İtalyada yaptırmak istediğ! villası için AN, İSTER *ihan geçirdi. ik pe açıldığı rı bir telâştır aldı, uk bile görmeden ve parasını derbal Bir, İ da dahi gözlerimizin önünde cereyan etmektedir. yoruz, gene bir kısım halk telâşa düştü, bankaya tehlikeli zamanlarda, SOZ ARASINDA i Kar tipisine Yakalanan Geçenlerde bir kar tipisine tutulan 12 kişiyi aramak üzere Kincardineshere keşfe çıkan bir tayyareci, bu 12 kişiyi resimde gördüğünüz şekilde ingilizcede «sağ» manasına gelen kelimeyi vücüde getirerek kara yatmış vaziyette bulmuş. tar, İdeal Kadın tipi Nevyark sergilerinin birinde dünya- nin en güzel kadını resmi teşhir edil mektedir. Bu tabloya modellik yapmış olan gü- zel kadını ne kadar arar iseniz bulamaz- aDZ... Çünkü model bir değil, birkaç tane. dir. Bu tabloyu yapmak için birkaç sine. ma yıldızından birden istifade edilmiş- tir, Çok Kıvrak olan vücud kısmı meşhur yıldız Ginger Rocersten alınmıştır. Çehrenin hatları ve şekil Greta Gar. bodan, burun İrene Dunne, bukleler Katrin Hepburn, eller Carole Lombard, ağız Danielle Darrleux'dan alınmıştır. Bu modellere göre yapılmış olan tab. oya «İdeal kadın. ismi verilmiştir. Fa- kat acaba ideal kadını bihakkın temsil ede! — — m. İharcıyacağı # bin İngiliz lirasını mem. leket haricine çıkarmasına müsaade € dilmemiştir. Sabık prensin resmini gör. düğümüz karım Elena Dimitreski isminde genç ve güzel bir Romanyalıdır. İNANMA! Bili. koştu, aldı. , üç, beş banka gördük, Xi bütün memurların he. sub: cari kısmına naklettiler, bir, iki yerine dör beş vez- ci perdenin açıldığı telâş. bankada ise ne açtılar, bugün verilen vâdesiz hesablardır, yarın belki İsirinden geçenlere vâdelileri de verilecektir. Bu vazivet'e üç imtihan: da geçirdikten sonra telâşa sebeb olabileceğine Üçüncüsü: Alman - Leh ihtilâfı münasebelile bu d»kika. | biz inanrmyoruz, ey okuyucu sen; LSTMESR NANMAT! | Jb Sözün Kısası Yazı Çok Olduğu için Bugün Konamadı Ankarada pasif Korunma Tecrübeleri Ankara 6 (Hususi) Önümüzdeki günlerde şehrimizde tayyare taarruzları. Ina karşı pasif korunma tecrübeleri yapı- lacağımdan bu tecrübeler hakkında bu . gün evlere umumi emirnameler dağı « tılmıştır. Zonguldakta “memnu mıntaka,, teamülü halledilmek üzere Zonguldak (Hususi) — Zonguldak kö- mür havzasında belediye yasakları ara sına giren bir «memnu mıntakâa» temi, Tü vardı. Altlarından maden ocağı galerileri geçtiği veya geçmek ihtimalleri tesbit ©. kunmuş bazı sahalar «memnu mıntaka» addedilerek esbabı mucibesi de teamül hamelere istinad ettirilmiştir. Bu vazi - yet devam ettikçe de «memnun mınlakâş telâkki edilen araziye bina inşa ettiril. memiştir, Esası neye dayanırsa dayansın bu ya » sak; günden güne büyüme ve güzelleş - me jstidadını gösteren mamur Zongul . dak için bir ümran hailidir. Nitekim bir hukukçu belediye yasak» Tarı arasına alınan bu «memnu muntaka» müeyyidelerini esasından tetkik etmiş ve bunun (Dilâver Paşa nizamnamesi) deni. len bir teamülnameye istinad ettiği ne « ticesine varmıştır, Müdekkik hukukçu esbabı mucibeli bir lâyfha hazırlıyarak tetkikatı netice « sini Şürayı Devlete göndermiş ve isti . gar! mahiyetteki bir kararla da noktal nazarı teeyyüd etmiştir. Havzada her zaman için belli başlı bir ihtilâf mevzuu olmuş bulunan «memnu muırtakas keyfiyetinin bu suretle bir hal safhasına varmış olunası Zonguldaklilsi sevindirmiştir. Arapkirde ziraat bankası kurulacak Arabkir (Hususi) -— Bir ziraat bölgesi olan kazamızda, Ziraat Bankasının olmas yışı, iktısadi bazı zorluklar doğurmakta. dır. ! Bu hususta evvelce Sor Posta ile ya. pılan neşriyat üzerine Arabkirin zirai ve iktasadi durumu hakkında Ziraat Ban . kası umumi merkezinden izahat isten miştir, Bu alâka; çiftçilerce pek haklı olarak sevinçle karşılamaktadır. Yeri Arapkir müddsiumumisi Arabkir (Hususi) — Münhal bulunan kazamız müddeiumumiliğine tayin olu. nan İbrahim gelmiş ve vazifesine başla, araştır. Üç kişi havagazı parlamasından yaralandı Cihangirde Vişne sokağında Kan a « partimanında oturan Memiş, evde his. settiği havagazı kokusunu anlamak ü. İzere kibritle havagazı musluğunu mu - ayene ederken gaz birdenbire parla « imışlır. Bu parlayış, Memişle yanında bulunan Karısı ve çocuğunun yüzle « rinden ve kollarından yaralanmalarına sebeb olduğundan üçü de tedavi alına alınmıştır. TAKVİM Resmi sena 1939