7 Eylül 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

7 Eylül 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

E'ramsız (Baştarufı 1 inek sayfada) en geldiği kadar kolaylaştırmağa ça. Uşmaktadır. Kıtaatımızın maneviyatı mii kemaneldir. Orduda iaşe işleri rmmtazamdır. Paris 6'(A.A.) — 6 Eyiâi sabahı ve.İvermekliğim. tabiidir. Başkumandan, bul Kanada parlamentenun en reşmi tebliğ: Dün akşam ve gece bazı mahalli iler. Temeler olmuştur. Taarruzdan evvel Londra 6 (A-A.) — Gazetelerin Jük- semburg ve Bale muhabirlerinin bil - dirdiğine göre, Maginot ve Siegfried batları arasında çok şiddetli bir topçu ateşi başlamıştır. Bu topçu ateşi Mo - selle mıntakasında olmuş ve dün bütün gece devam etmiştir. Almanya üzerinde İngiliz tayyareleri Londra 6 (A.A.) — İstihbarat neza- retinden “bil, : rl ayyareleri, dün gece üzerinde keşif (o uçuşları Alman tayyaresinin ta- arruzuna uğramadan kâmilen hareket üslerine dönmüştür. Londra 6 (A.A.) — İngiliz tayyare - lerinin Berlini bombardunan ettiğine dâir ecnebi memleketlerde çıkan ha - berleri, istihbarat nezareti bugün öğ - leden sonra tekzib etmiştir. Bu haber. ler kat'iyen esassızdır. İngiltere üzerinde Alman tayyareleri Londra 6 (A.A.) — İstihbarat neza- retince resmen bildirildiğine göre, düş| man tayyareleri bu sabah erkenden İn. gilterenin şark sahillerinde görülmüş - tür, Fakat bu tayyarelerin memleket içine girdikleri tesbit edilmemiştir. Hiç bir yerde hiçbir hasar olmamıştır. Londra 6 (A.A.) — Bu sabahki A - larm, saat sekizden dokuza kadar de - vam elmiştir. Londra mıntakasına hiç bir bomba düşmemiştir. Fransa üzerinde Alman tayyareleri Paris 6 (A.A.) — Saatli den biraz evvel Parisliler uzaktan gelen top ses- leri işitmişlerdir. Derhal bütün başlar havaya kalkmıştır. Aynl zamanda ca - navar düdükleri çalmağa başlamıştır. Halk sükünetle ve büyük bir intizam - la sığmaklara girmiştir. Parlamentoda azadan bazıları ve bil. hassa bu sabah Lyondan gelmiş olan Herriot hazır bulunuyordu. Hepsi de verilen emre itant ederek sığınaklara girmişlerdir. Güpegündüz yapılan bu birinet alert 40 dakika sonra bitmiş ve Parisliler sormal işlerile meşgul olmağa başlı - Buşlardır. Le Havre 6 (A.A) —Bu sabah Bavre'da saat 8.30 dan 8.40 a ve 8.50 den 9.40 a kadar devam etmek Üzere #i defa hava tehlikesi işareti verilmiş. tir. Bourges 6 (A.A.) — Dün gece Bo - urges'la saat 2.30 da hava tehlikesi işa- reti verilmiştir. Alert, saat 4.30 a ka. dar devam etmiştir. Hududdaki Alman şehirleri tahliye edildi Zürih 6 (A.A.) — «Newe Zurcher Zeitung» Berlinden istibbâr ediyor: Garb hududundaki Alman şehirle - Tİ tahliye edilmiştir. Ayni gazetenin istihbarına göre Al - man hükümeti, La Haye hükümeti nez dinde dostane bir teşebbüste buluna - rak Holanda hükümetinin — Felemenk tayyare sahalarını müessir bir surette müdafaa etmesini taleb etmiştir. İngiliz istihbarat nezaretinin tebliği Londra 6 (A.A.) — İstihbarat neza- reti tebliğ ediyor: «Alman tahtelbahirinin tahrib edil. âiğine veyahud hasara © uğratıldığına dair hiçbir havadisin mevcud olmama. si, hiçbir muvaffakiyet elde edilmemiş olduğu manasına alınmamalıdır.» Fransız istihbarat nezaretinin tebliği 55, 6 (A.A.) — Radyo ile aşağıda- name neşredilmiştir: İstihbarat nezareti umumi komiseri, Fransız erkek ve kadinlarına hitab edi. © ğ eki günler ve haf. talar içinde size Fransanın halihazırda girmiş olduğu harbin safhaları hakkında malümat itasına memur edilmiştir. Hiç şüphesiz kömiserin bu vazifesi kolay de- ğildir. İntizarmız ne kadar şiddetli # olsun kömiser, size düşmanı ikaz ede. € x ve hududlarnızda hiçbir şey vukua Yan gelmemiş olduğunu size temim edebile- ğim Bu hazırlık devresinde düşmana malümat verecek mahiyette haberler ve. İremez. Size ordularımızın tahşid ve umumi sierberliğin ikmali hakkında (tafsilğt tahşidatın ve bu seferberliğin pek mü, kemmel olduğunu söylemiştir. Başkum. dan, medeni dünyanın son «imdada ni. dasını yükseltmiş olduğunu anlamş ve buna mukabelede bulunmuş olan bir! millete, Fransız milletin» sonsuz bir iti. mad beslemek lâzm olduğunu söyler) miştir, Şu halde istihbarat komiseri, direceği bir baber olduğu zaman, sade ve samim! olacak, o haberi size bildire.| cek ve Fransaya zararı dokunm: ak o- lan izahatı size verecektir. | Sükütun sebebi, muhaberat vesait ve chazlarının tahrib edilmiş olması veya. hbür olduğunu asla aklınıza ge- Bu sükütun sizden hakikati ketmetmek, sizinle muharibler arasında, ki teması kesmek arzusundan ileri gel mekte olduğunu asla düşünmeyiniz. Ko- miserin İtalyadan bahsetmemesinin se. bebi, İtalya hakkında söylenecek bir şey olmamasıdır. İngiliz ordusundan bahset. memesinin sebebi de, bu ordunun Fran- sız ordusu gibi seferber Kalinde olması ve bu halin mütalea ve tefsirlere müte. hammil olmamasıdır. Halbuki İngiliz donanması malümu. İmuz olduğu veçhile, seferberlik stajını geçirmiştir, İhtimal harbe ad ilk tebliği biraz kı sa ve biraz muzlim bulmuşsunuzdur. Bu tebliğin hakiki kıymetini anlayıp kavra. mak için onu 1914 tarihli fik tebliğ /le İmukayese ediniz, bu. tebliğler; sulheuya.. ne mesaisine devam ederken, bir sürprize yakalanan bir milletin tebiiğleridir. Bu tebliğler, ayni zamanda gerek taarruz ve gerek müdafaa için zaruri olan her| şeye malik bulunan, hududlarına hiçbir" noktadan tecavüz imkân: mutasavver ol- mıyan, İâfla vakit geçirmiyen bir mille. tin tebiiğleridir. İngiltere Me Fransa arasında bizliğin tam olduğu bir devrede yeniden harbe girmiş bulunuyoruz. İki memleket kuv. vetlerinin teşriki mesai edeceklerinde asla tereddüde kapılmağa mahal yoktur. Ruh ve zihniyetleri devasa bir düşmana karşı çıkarılabilecek en yüksek ruhtur. Düşman, hakikaten çok büyüktür. Onun İenm vicdanı kendisine her türlü silâh kullandırmaletadır. Şu Kalde, harbler (3- rinden istidlâl ederek onun hezimete italyada bitaraf kalmak (Baştarafı I inci sayfada) cekimi blm. Alanı allahsiz Ak AML ek de ğildir. Yani bugünkü muhasımlara siyasetini değiştirebilir.» Edirnede gazozlar iyi su ila | yapılıyor Edirne (Hususi) — Şehrimizde yi edilen gazozlerin sinekli ve daha: iyi su.| laris yapılması karar altına alınması ü.. zerine gazoz İsbrikaları bugünden itiba. ven iyi su ile imalâta başladılar, Edirneda elektrik fiatları indiriliyor Edirne (Hususi) — Belediye daimi en- cümeni reisi Şerif Bilgenin başkanlığında | toplanaralk şehri ilgilendiren bazı hakkında yeni kararlar vermiştir. Belediye elektrik kilovat zil etmek için tetkikata da ba: l işler in ten.! du. | Çanakkale - Biga maçı Biga (Hususi) — Çanakkale Halkevi spor takımı ile Biga Halkevi futbolcu. ları arasında geçen Pizar günü ya pılan maçta Biga gençleri sıfıra karşı bir sayr ile Çanakkale sporculara ga. ib gelmişlerdir SÖN POSTA FEUZU İngiliz dominyonlarının vaziyeti Paris, 6 (A.A.) —- İngiliz dominyon- larmdan gelen haberler. memnuniyet u. yandıracık mahiyettedir. Avustralya, Yeni Zelanda kendilerini Almanya ile Barb halinde addetmektedirler:. içtimamdan sonra vaziyet alacaktır. Hindistanın Oda yakında Al. manyaya Karşı ilânı hazbetmesi beklen. mektedir. Londra, 6 (Hususi) — Cenubi Afrika hükümeti Almanyaya harb ilân etmiştir. İki memleket sefirleri çekileceklerdir. Paris, 6 (A.A.) -- Alinanya ile diplo. vermiş olan Misir, Almanya İle harb ha- linde değildir. Maamafih Alman diplo. masi mümessfileri, Kahireyi terketmiş. lerdir. Almanyada gıda maddeleri hakkında yeni kararlar Amsterdam, 6 (A.A.) — De Telgraf! adındaki Felemenk gazetesi, Almariya tarafından ısdar edilmiş olan yeni bir ta- kım kararnamelerin bu sabahtan itiba. ren mer'iyet mevkiine girmiş olduğunu haber vermektedir. Tütüncü dükkânları kapatılmış olduğundan tiryakiler bu sa. beh tütün tedarik edememişlerdir. 'Tü- tüncü dükkünlarının ne sebebe mebni kapatılmış olduğu malüm değildir. Memleketin her tarafında fiatlar art. maktadır. 'Tereyağına yüzde 20 nisbetinde resim konulmuştur. Roterdamsehe Couromt'un Berlin mu. habiri, Almanyada muhtelif erzak Üze- rine konulmuş olan yeni resimlerin bil. hassa istihlâkâtı azaltmağı istihdaf et. mekte olduğu mütaleasını fler; sürmek- tedir. Bundan başka iş komiserlerinin ücretleri indirebilmelerine karar veril miştir, Bir Alman vapurunda isyan Buenos - Aires 6 (A.A.) — Rosorio.| dan bildirildiğine göre Anatolla adın - daki Alman vapurunun (tayfası, yola çıkmaktan imtina ederek vapuru ter « ketmiştir. Vapurda ancak 8 zabit kalmış oldu. #undan geminin hareketini tehir et. mek mecburiyeti hâsil olmuştur. Bir Alman gemisi bitaraf bir limana ilüca etti Bogota 6 (A.A.) — 2000 tonluk Ak Welgoland vapuru Puerto - Co. Tombiz'ya iltica etmiştir... Vapar, bir İngiliz harb gemisi tarafından takib e.| X dilmekte idi. cereyanı kuvvetleniyor! İru ilei Eylül 7 , Varşovaya 30 kilometre mesafede şiddetli muharebeler oluyor (Baştazafı 1 inci sayfrda) şova orta elçisi, Polonya hükümet mer. İsezinin nakledilmiş olduğu (Lubline gitmiştir. Alman tebliği Berlin, 6 (A.A) —D. N. B, ajansı tebliğ ediyor: 5 Eylül günü Alman kıtaatının Polan. yadaki harekâtı mukarrer olan tertib da, hilinde devam etmiştir. Cenubda düğ' kıtaatile diğer cüzütam- Tar Beskidesin şimal ize bil! masi münasebetleri kesmek Okararını| geniş bir cephe işgaline muvaffak olmuş. lardir. Bu kıtaat şündü Neu.Sandeze doğ» mektedirler, Cenubdan ve garb- an Karakoviye doğru ilerlemekte olan taat, Polonya kıtantını püskürtmüşler- dir. Polonya Mıtaatı bu şehirden çeki lerdir. Şarki yukarı Silezya sanayi takası Almanlar tarafından işgal e dilmiştir. Bu kıtast, daha şimalde Pier- .Lopusseno.Theciny hattını da dün iğleden sonra işgal etmişlerdir. Sieradzda Alman kıtastı istihkâm hat- larmı yarmışlardır. Bu kıtaat Lodz isti, kametinde Wartite nshrınin şark sahille, rinde ileri hareketlerine devam etmek!e- dirler, Culm ve Graudenz civarında Vistül nehrinin şark gsehilinde bulunmakta olan Alman kıtaatı ricat halinde bulunan düş. manı takibe devam etmektedir. Şarki Prusyadan gelmiş olan ktaat Miswayı geçmişler ve Ciehanovu işgel etmişlerdir. Düşman cenuba çekilmekte ve kıtaatımız tarafından yakından sıkış- tarılmaktadır. Motörlü kıtaat Rozan yakınında kâin Nareve vâsıl olmuşlardır. Şimaldeki kı. taat şimdiye kadar 10.000 esir almış ve 60 tap iğtinam etmiştir. Alman tayyazelerinin taarruzları dün düşmanım irtibat ve mubaberat hatlarını mühim hasarata uğratmıştır. di ki Mabunkika, Wolda, Sisarzysko, Tar.) now ve Wersehen İstasyonlarında yan- gınlar çıkarılmış ve birçok hatlar kesi). miştir. Birkaç avci tayyaresi müstesna olmak üzere Polonya tayyareleri gözükmemiş.. lerdir. Alman arazisine karşı herhangi bir ataarruz. kaydedilmemiştir. Alman donanması, Baltık denizinde Polonyalıların üçüncü bir tahtelbahirini tahrib etmiştir. Berlin, 6 (A Aâ.) —D.N. B: Alman Krakovi işgal edildi mi? Berlin, & (A.A.) — Ordu başkuman- danlığının tebliği: Alman kıtaları, bugün saat 12 demi. yenileri katışacak olursa Japonya Cebelülitarıkta 133 parça harb gemisi top'andı Rome, 6 (Hususi) — Alınan malümata güre 133 parça İngiliz ve PFranmz harb gemisi Cebelhttarıkta tahaşşüd etmiştir. Çankırıda dokumacılık kursu açıldı Çankırı (Hususi) — Mil Şef İnönü Çankırıya geldikleri vukit «dokumacılık» ile çok yakından meşgul olmuşlardı. Bu san'atın inkişafı ve köylere kadar teşmil hususunu arzu ve emir buyurmuşlardı. Helkevinin kurslar şubvsi İaaliyete ge. çerek ilk okullar alanındaki bir binada B tezgâh Iurdurarak kadınların doku macıhk öğrenmesini temin maksadile bir kurs açmıştır. Kurs bilâmüddettir. Do - kumacılığı öğrenenler ayrılacaktır. Bir dokuma öğretmeninin jdaresinde bulu - nan bu kustu dokunan eşyalar Halkevi tarafındun satışa çıkarılacaktır. Bu kurs ileride köylerde de faaliyet yapacaktır. Fakir kadınlar için çok yerinde bir iş sahası olucağını umduğumuz ba kursun güzel neticelerini yakın bir zamanda gö. reveğiz. İktısad Vekâleti de bu işle alâka göz. termektedir. 16 tezgâh göndermiştir. Bu- nun sekizi vilâyet tarafından kazalara yollanmıştar. cadelesiz Krakeviye girmişlerdir. Gene. ral, fırka kumandanları ve genel kur- mayları, Möreşal Piisudekinin mezarı ö. münde eğilmişlerdir. Vistü? üzerindeki köprüler tahrib edilmemiştir. Lehler tekzih ediyorlar Londra, 6 (Hususi) — Varşovadan bil dirildiğine göre Krakovi şehri henüz Al- inanlar tarafindan işgal edilmiş değil dir. Buradaki Leh kıtaları mukavemet etmektedirler. Şehre akın yapan 15 tay. yareden ali: tanesi iskat edilmiştir. Berlinin bombardımanı doğru değil mi? Berlin, 6 (ALA.) —- Berlinin otuz Po- lonya tayyaresi tarafından taarruzs uğ. radığına dâir Polonya habererini mev. zuubahs eden gazeleler, buna en kat'i |cihetine gidilmesi için kurslar açılması |tekzibi bundan hiç bahselmemek suretile Polonya harb raporunun verdiğini yaz- maktadır. Koridor ortadan kalktı Londra, 6 (Hususi) — Alman Kara kuvvetleri umum kumandanı o General Brauşiç bu akşam neşrettiği bir beyan. name ile Şarki Prusya ve Danz:z arasın- daki Koridorun artık mevcud olmadığını ve burasının Alman orduları tarafından işgal edildiğini bildirmektedir. İngiliz hükümetinin teessürü Londra, 6 (Hususi) — İki gün evvel Alman bahri üslerin; bombardıman eden İngiliz tayyarelerinden biri, Alman hava kuvvetleri tarafından takib edildiği es. nada, süratini artırmak Üzere hâmil ol. duğu bombalardan birkaç tanesini deni- ze utmış ve bu sırada, bir bomba da Da. imimarkanım Ezbiag Mmanına isabet ede. rek, hasara sebebiyet vermiştir. İngiliz hükümeti, bu hâdiseden dolayı sathı maiilerinde| | Danimarka hükümetine teessürlerini bil 'dirmiş ve Dünüm tekerrür etmıyeceğıne Lehistana verdiği para Londra, 6 (Hususi) — İngiltere hükü. meti Lahistana nakden sekiz buçuk mil. yon sterlinglilk yeni bir ikrazda bulun- muştur. Bu ikirazat, evvelce aktedilmiş ols» kredi anlaşmasından hariçtir. : Son vaziyet Varşova 6 (A.A.) — Polonya umu - mİ karargühunn*6 Eyidi tarihli harb iraporu: Alman hava kuvvetleri Kıtaatımın İve münakale hatlarımız: o bombardı. manda am, etmektedir. Varşovayı yine birkaç kere bombardıman elmiş tir. Polonya hava kuvvetleri de düşma. zrhir Kollarını Bombardıman et» miştir. iş Hava muharebelerinde düşmanın bu gün 15 ve dün 20 tayyaresin! düşür İdük. Kara harekâtı! Lodz, Piotrkow, Tamsonew, Mazo wicki mıntakasiyle Tarnow'um garbın da çok şiddetli bir muharebeye tutu . /şulmuştur. Şimalde o Torun - Siezpo » Poloskr şbattında düşmen hiçbir terakki kay. jdedememiştir. Gdynia kıtaatı, Denziz (mıntakası müfrezelerile çarpışmaktadır. İngiliz tayyareleri Alman toprakları üzerinde Londra 6 (Hususi) — İngiliz tayya - releri, dün gece üçüncü odefa olarak İAlman toprakları üzerinde bir istikşaf uçuşu yapmış ve büyük mikdarda be. yannameler atmışlardır. Diğer taraftan İngiliz Kralı bugün gizli karargâhmi İ ! İhava kuvvetlerinin ziyaret etmiştir. Kral, kontrol odasını ve diğer tesi. satı gezmiştir. Have kuvvetleri umum kumandım Krala izahat vermistir. Şark ve Garb cephelerinde vaziyet (Bastarafı 1 inei sayfada) lanya lehinde olmadığını gösteriyorsa da bu, Leh ordularının izmihlâlini he. İnüiz ifade etmez. Bu vaziyete göre Leh orduları için İşimdilik sağlarını Narev veya Yug ne birleri gerisine ve sallarını Macaristan hudud dağlarına dayayarak umumi. yetle Vistül gerisinde © toplanmak ve Alman ordularını Vistül önünde dur . durmaktan başka (yapılacak bir şey yoktur. Eğer Leh ordusu lüzumsuz mukave. metler ve hareketlerle fazla zedelen - memişse tarif ettiğimiz şekilde bir mü. dafaa hattında durup kendilerine dü « zen vermeleri ve Almanların ileri ha. reketlerini durdurmaları mümkündür H. E. Erkilet değiştirmek 25 kuruştur. Gelen evrak geri verilmez. İlânlardan mes'uliyet alınmaz. Cevab için mektublara 10 kuruşluk Pul ilâvesi lâzımdır.