11 Eylül 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

11 Eylül 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

g 8 Gayfa | Hâidiseler | Karşısında | Direklerde saksı arşova alındı, Varşova alın » madı. Siğirid yarıldı, Sigirid yarılmadı haberleri arasma sıkışmış. Günün ehemmiyetli mevzularından dışarı birkaç satırı serlevhasile bir - dikte kopya edeyim: «Tramvay âtreklerine çiçek» «Belediye, tramvay direklerine âz suya ihtiyaç gösteren çiçekler koya » caktır.» Lehistanm işgali üzerine tahaddüs edebilecek vaziyet, İngiliz donanması. nm Alman sahillerini ablukası üzeri. ne Almanyanın #akib edeceği hattı hareket makaleleri arasında ben de tramvay direklerine çiçek Konulması üzerine vukua gelecek ahvalden dem vuracağım. Tramvay direklerine çiçek konula » cağı haberi bir kere gazetelerde çıktı ya.. Bir kere daha, on kere daha, bel ki yüz kere daha çıkacaktır. Günün bi. rinde şu haberi de okuyacağız. «Tramuay direklerine çiçek konul mnası meselesile meşgul ohmak üzere | belediyede bir komisyon teşkil edil . miştir.» Daha birkaç gün sonra okuyacağı. miz haberden de komisyonun hararetli bir sürette bu işle meşgul olduğunu öğreneceğiz. Eğer Avrupadan bir mü- celbine, yahud da Amerikaya için bir heyet gönderilmesine Tüzum hissedilmezse, çabuk işe başla. nacak, yani bundan en aşağı iki sene sonra, tramvay direklerine saksılar ko mulacaktır. Saksılar konulduktan en aşağı altı ay sonra da, saksılar içinde çiçekleri göreceğiz. ” Tabif bu arada fıkra mubharrirleri, çalakalem saksıların şekillerini tenkid €decekler, çiçeklerin renklerine itiraz. lar yapacaklar, ve halk arasında saksı, | çiçek dedikoduları başgösterecek. — Necdlâların evlerinin önlerindeki direğe hercai menekşe dikmişler. — Neclâ gibi herca'nin evi; önü. ne yakışacak çiçek de ancak hercai merekşe olabilir. — Medihaların önlerine fesliyan dik mişler. — Hemen koparır, başlarına takar « lar... — Neden? — Neden olacak, onlar öyledirler. Ayaklarma giyecek çorapları yoktur, başlarına (o fesliyan takıp ortaya çı - karlar. — Bizim karşıki komşu bugün nişanlısma gitti. — Nereden anladın? — Sabahleyin gördüm, tramvay di. reklerindeki saksılardan çiçek toplu » yordu. Böyle tuhaflıklar da olacaktır. Tramvay mevkilnde bekliyen âşık, genç erkek, sevgilisinin geciktiğini çö. rünce gelecek mi; gelmiyecek mi?... diye meraka düşecek; tramvay dire » ğindeki saksıda gördüğü papatyalar * dan bir tane koparacak ve orada a - yaküstü, — Gelecek mi? ... Gelmiyecek mi- Falına bakmaya başlıyacak. Şu da var ki: Gedeleri sokaklarda saksi muhafız. ları saksıların ve saksılardeki çiçek - İlerin muhafazası için kolkola dolaşmaz larsa konulduklarından beşon gün geçmeden tek çiçek ve tek saksı kalmı- j Amma ne olsu, başta ne ka- dar dikkat edilse gene bir ay sonra hevesi geçecek, muhafızlar biraz aza. lacak, çiçekler az suya muhtaç olsa- lar bile o su da verilmiyecek, (kimi sökülüp götürülmüş, kimi susuzluk » tan kurumuş olacaklar.. Bu işdeişte böyle başlayıp böyle bitecek. limez İesi | Bunları biliyor mu idiniz? | Boks maçları ne kadar para getiriyor?... Boks Oo maçları deyip geçmeyiniz. Boks dünyada en 5 fazla para getiren sporlardan biri dir. En fazla para K getiren boks maç ları o Amerikada yapılanlardır. Bundan birkaç sene evvel Amerikada Şikago şehrinde Dempsey ile Tüney arı. sında yapılmış olan boks maçı 2,658,810 dolar pırı getirmiştir. Bu boksörün sz müddet sonra Filâdelfiyada yapmış ol .| dukları maç 1,895.733 dolar getirmiştir. © Son Louis ve Baer maçi bir milyon dolardan fazla para getirmiştir. Amerikan maliyesinin bu ehemmiyetli paralardan ehemmiyetli surette vergi al. Leh vatanperveri Paderewski meşhur piyano kompozitörüdür Büyük Leh va « tanperveri Pade - tevski çok bi ve meşhur yano kompozit: İrüdür. 1912 ne. sinde Amerika « Ida Şikago şeh - rinde durmadan 22 saat piyano çalmış ve tutuş - ii muş olduğu 1000 g“ idölarlık bahsi ka- zanmıştır. Bundan maâada, bazan bilâ ifasıla 40 saat piyano çaldığını söyle - miştir. . dığı da ayrıca kaydedilmeğs değer, 2,658,810 dolarlık hasılattan hemen he imen muhtelif şekil ve namlarda 900,009 "dolara yakın vergi taksil edilmiştir. Okuyucularıma Cevablearım Bay &N, Po: «— Bir hiç yüzünden dacıldık; bek ki gene barışabiliriz amma, bi: nokta; “da tereddüd ediyorum; mazisi biraz « karanlık, ayni zamanda ailesinin va « “ziyeti de öyles diyor. * Şüphe ve tereddüd hiç bir binaya e “sas olamaz, kafada bir istifham bur - gusu haline gelen sual, temelde arkası esilmiyen. şu damlasıdır, bütün bi » pın göşmessini mucih olabilir. “Aziz çocuğum, mademki bir hiç yü. «ünden; darılmışsınız. gere bir hiç yü. - özünden barışabilirsiniz. Fakat biç tay- i zi kendi. izeyee yapmak” i wer © see) “i <ü ai için ber şeyden mutlak sürette emin olabileceğin genç kızı ara, * Bay «P. Şant — Aydu otuz beş lira? Fakat bu asli maaş mıdır, yoksa ele geçen paranın yekünü mu? Birinci takdirde bir vasat ailenin geçimin! temin edebilecek mik. erdir. aksi haldş görgülü bir aileyi geçindiremez, beklemelisin? * Bay «S5, Ss & — «Bu vaziyette mes'ud olabilir mi. yim? Diye soruyorsunuz. Eğer yanılm: . yorsam bahis mevzuu olan sadece para meselesidir. O'da dştihar sızın olmasa bile bu dakikadaki «istek; inizin dere- “öğ Betaş; mss TEYZE «vrf vdeo vi İlme Dele Mirenlgireğ | gene SON POSTA Eylâl 11 L DENİZLERDE HARP Alman denizall gemilerine karşı tedbirler ne olabilir? deniz işleri muharriri yazıyor) (Son Postanın Birkaç gün evvelki yazımda Alman harb sevk ve idaresinin denizlerde a - mansız bir ticaret (denizaltı) O harbini yapacağını tebarüz e! işim. Malüm olduğu üzere bu münakaşı, gözleri ka - palı bir bisten ziyade, tarihten alnan İderslere ve İngiltere adalarının coğrafi tetkikine istinad ediyordu. Bugün böyle bir harbin bildöl başladığımı ve iki tara- fın da Birçok et gemilerini kaybet » tiğini görüyoruz. * Yalnız iki taraf arasında şu fârk var. dır: Henüz harbin ilk günlerini yaşıyo. ruz; bugünler sulh halinden harb sene - bütün ticaret gemileti vatanlarına veya bitaraf limanlara “kaçmaklı meşguldür. Fakat yarın her iki taraf ta lâzım gelen tedbirleri aldıktan sonra batan gemile rin adedi muhakkak surette azalacaktır. Almanyanın alacağı tedbirler şu se . bebde basittir. 1 — Almanya sahilleri İngiltere ada. ları tarafından abluka edilmiştir. 2 — Almanların, Atlantlarda, ticarete lerini himaye edecek donanması yoktur. Alman hava kuvvetler: de bu himayeyi yapamaz; 3 — Büyük denizlerde Alman denizaht. larına yataklık edetek müstemleke li . manları yoktür. Bundan dolayı Almanyanın (alacağı tedbileri (evvelemirde ticaret gemile - rini Iimanda kapamak!) cümlesi etrafır- da toplamak doğru olur. Ancak İngiliz donanmasının Baltık denizine girebilmesi müşkülleri karşısında bu denizde Alman ticaretinin devem edebileceği aşikâr bir keyfiyettir. * İngiltere ise, bir ada devleti, dünya » nın her tarafı ile ilgisi olan bir ada dev . Jeti olmasından ötürü meseleyi çok cidâl olarak ele alması lâzımdır. “Rakibinin, coğraf! durum itlbarıle, ablukada olması Britanya için bir rüchandır. Denizaltı mevcud olmadığı eski de. virlerde İngiltere donanması bu ödevini | kolaylıkla yapabiliyordu. Fakat geçen rasındeki kuyvet prensibinin az olduğu bir devrede Büyür Bzitanya bu vazifesi, tla yaptı. Fakat bugün mesele, her halde, daha müssitidir. x Şüphesiz asıl yapılacak işlere İngil . tere bahriye nezareti kara: verecektir. Onların alacağı tedbirleri kelime ve ke. lime bulmak büyük bir kehanet eseri o- lur. Ancak son gelen âjans ve gazete ha. vadisleri, bu tedbirlere dair görüşleri - mize büyük mlar eder, Meseleyi doğru olarak mütalea etmek hislerimizden uzaklaşmakla mümkün G- lacaktır. En iyi tedbir nedir? İngiliz ticsretinin en ziyade ürktüğü silâh, şüphesiz denizaltı gemileri idi ve öyledir. Bunun için almacuk en iyi ted - bir düşmanın denizaltı gemilerini üsle - rinde hapsetmek ve denze çıkarmamak. tır. Acaba bunu İngiltere yapabilir mi? İngiltere bu tedbiri Büyük Harbde de yapamadı. Sebekina gelince: 1 — Alman nehir ağızlarındaki ada - İlarm, başta Helizoland olmak üzere tah. kim edilmiş bulunması, 2 — Alman donanmasırın çok kuvvetli olürâsı, Denizciler arasında (denizde bir ge. mi, Karada bir topa muadildir darbı me. seli meşhurdur. Bü darbı meselin ifham etliği mana şudür; N — Sahil tahkimatı ile muharebe et - mek istiyen donanma büyük zaylat ver. meyi göze âlmahdir. İngiltere Büyük Harbde bu Yiatı göze almadı. Fakat Heligoland İngiltere, kadar za, Almadığı de doğru idi. adasi orada olmasaydı. su üstü kuvvetlerile, denizaltı, harbde Alman ve İngiliz donanmaları a-" Umumi Harbde bir tahtelbahir tarafından taarruza maruz kalan bir ticaret gemisi batarken ların yattığı Alma. nehir ağızlarını ka par ve onları denize çıkmaktan mene . derdi, İngiltere bu harbde hunu wi? Şüphesiz İngilterenin bu maksadla do. hanmasını riske elmesi gene doğru de. Kildir. Ancak bugünkü gazeteler bu gili adaların hava kuvvetlerile bombardıman edilmekte olduğunu yazıyorlar. Fğer İn- giltere hava kuvvetleri bu ödevi muvaf- fakiyetle başarabilirlerse, donanmaya en yapabilir jpöyük yardımı etmiş olurlar, Büyük Harbde İngilizlerin yakın ab. luka yapmamasına bir sebeb de Alman donanması $di. Gerçi Alman donanması İngiltereden zayıf idi. Fakat bütün İn - giliz donanmasının uzun senelerde deği), Muayyen #ylarda bile toplu olarak ab'u- kada bulunmasına imkân yoktur. Senelik ablukalar yelken devrinde, melmahruk, jkömülr gibi mevadda ihtiyan olmıyan, gemiler zamanında bile güçlükle yapılı. yordu. İngilterenin Alman limanları ğ. zna göndereceği münferii filolar he halde Almanlardan madun olacaktı, İşte bu mühim engel dolayısile İngiltere fi - Yosu Alman limanlarının ağzını serbest bırakmış ve Alman denizaltıları denizle. re açılabilmişti. Bugün aradaki nisbet pek azdır. Heli. Jar: ile tahrib edilirse, her halde donan. ma böyle bir ödeve teşebbük edebile - cektir. Bu suretle Alman nehirleri ağ- zında mayın tarlaları, batırılmış gemi - lerden mürekkeb manialar yapılacak ve bunların gerisinde de abluka gemileri mevki alacaktır. Münferid ticaret gemilerinin alacak. Tarı tedbirler: Meseleyi üç veçheden mütalea etme. Vidir: 1 — Sürat, 2 — Esliha. (Devamı 9 uncu sayfada) iki ahbab çavuşlar: Pul mame goland adâmndeki tahkimat hava taarruz .