11 Kasım 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

11 Kasım 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

11 İkinci Almanyanın Fransayı İngiltereden ayırmak istemekle gütt gören Ütiyorlar. Bu, şimdilik biraz fazlaca bir) beble Fransa ile Fransız deniz kuvvetle- ordularına büyük aldir, Fakat ne olursa olsun bir fikir-|Tİnin harbden çekilmeleri ile ne Alman vermektedirler. Nitekim (Frunsızlar da dir, Almanların bunu istemelerinin bir sebebi, süphesiz, karşılarındaki düşman- ların sayısını bire indirmek olduğu için, siyasi ve ayni zamanda sevkülcey- Bir &işmanla uğraşmak elbet birkaç ile savaşmaktan daha kolay ve da- ba neticelidir. Fakat Almanyanın, şimdi- İki düşmanından, yani Fransa ve İn - Gilteroden yalnız ikincisini seçmesi ve bi- Tircisini bırakmak istemesi acaba neden-| Gİr?. İngiltereyi Fransadan daha kolay fetmezdi; demek ki o, Fransayı İnçillere-| pon - Rus - Alman - Fransız bü Yeneteğini umduğundan mı? Yoksa onu; İne bâş düşman telâkki ettiğinden mit. İ Almanyayı bir lâhza İngiltere ile baş. | başa kalmış farzedelim, Onun seferber Kara orduları Büyük Britanya adalarını ve İstilâ edemiyecekleri gibi İn «| liz kara kuvvetlerinin de Alman top- ına taarruz ve istilâsı bahis mev-| Bü olamaz. Bu sebeble Almanya ile İn- Biltere arasında harb şiindiki gibi hava,| denizaltı, propaganda ve diplomasi saha-! inhisar edecek ve tabialile gene Uzun sürecektir, O halde Almanyann| olarak yalnız İngiltereyi seçmek- İen gayesi harbi çabuk bitirmek olamaz. Füvaki Fransanın harb sahasından çe- i onun hava ve deniz kuvvetleri - Bin şimdiki kıymetli yardımlarından İn-| gilterenin mahrum kalmas. demektir, Fa-| bu yardımların harb üzerinde doğru- dan doğruya kat'i tesirleri olmadığından; bunların eksikliği Ingiliz - Alman har - binin bugünkü mahiyetini temelinden de- Ültirmiyecektir. O halde Almanyanın harbi yalnız İngiltereye karşı idame et - arzusunun bu kadar kuvvetli olma-| nin sebebleri merak edilmeğe değer. Gerçi Fransanın harbden çekilmesi ile! hava ordüsunün, Frahnz uçak fi-| tazyikinden kurtularak yalnız İngiliz hava kuvvetleri ile karşı karşıya! ve bu suretle vazifesi yarı yarr-| Ya kolaylaştıktan başka Almanyanın İn. Gilteteyi havadan tehdid imkân ve şans- belki bir misli artacağı düşünüle- bilir, Fakat iu nazariye pratikle arzu 0- m neticeleri vermez. Çünkü görüyo- Yuz ki Fransız hava kuvvetleri zaten Al- Man uçaklarını İngiliz deniz ve sehille. TİRE taarruzdan menetmemektedirler. O halde girdi zaten serbest olan Alman v- Şek filolarının bugün yapabildiklerinden fazlasını, yarın, Fransızların ayrıl - Mast Halinde, yapabileceklerini ummak İçin bir sebeb yoktur. Bahusus İngiliz hs- Yendi yenin Amerika uçak sanayiinin ile den güne artacağı muhak- kaktır, günden gü ğı Keza Fransanın harbden çekilmesi me- Seli Alman denizaltıların takib eden Mütlefik deniz kuvvetlerinin azalmasına sebeb olacağı ve bu suretle Alman de. bizaltılarının vazifesi yalnız İngilterenin lukası ile uğraşmağa münhasır kala - NE batıracakları gemi hacimlerinin ta - tile artacağı düşünülebilir ki, doğru - denizaltılarının faaliyeti fazlasile artabi- lecek ve ne de denizüstü Alman harb ge- İmileri İngiliz donanmasile boyölçüşmek edi ve mali tesirlerini mümkün mertebe istiyecektir. Buna rağmen Almanya Fransayı uyuş-! turarak nihayet harbden uzaklaştırmak için mümkün olan her şeyi yapmakta ve bu hususta hiç bir propagandayı esirge- memektedir. Eğer Almanya bu hedefine varamıyacağına kani olsaydı şüphe yok ki onun için bu kadar emek ve para sar- den ayıracağından hem ümidlidir ve hem de İngiltereyi yalnız bırakmaktan büyük faydalar beklemektedir. Bu faydaların; Alman kara, hava ve denizaltı kuvvetlerinin bugünkü muha - rebe faaliyetlerinin daha fazla ve daha kat'i bir mahiyette inkişaf etmeleri şek » linde tecelli 'edemiyecekterini— yukarıda gördük. O halde Fransanın harbden çe - kilmesi halinde vazifesiz kalacak olan AL man kara ordularının muhtemel yeni faaliyet saha ve imkânlarını tetiok et - inek, Almanyanın Fransayı İngiltererden ayırmakla takib ettiği maksadların neler olabileceği meselesini aydınlatmağa belki yardım edebilir. Almanya, Fransayı İngiltereden ayır - mağa muvaffak olduğu takdirde filvaki onun kara kuvvetleri serbesi kalacak ve Almanyanın bundan istihsal etmek isti - yeceği ilik faydu belki bu ordunun bü - yük kısmını terhiz etmek olacaktır. Bu sayede Almanya büyük masraflardan kur tulacağı gibi yüz binlerce sağlam ve gürlü kuvvetli adam memleketteki istihsal işi ne dörebilecektir. Bu faydaların Almanya için olen bü - yük ehemmiyeti gerçi inkâr olunamaz. Çünkü İngiltereye karşı sürekli bir bar - bin idamesine daha çok imkân verir. Fa- kat bugün de Almanyanın buna yakın bir tedbir almasına hiç bir mâni yoktur. Çün- kt Zigirid hatis pek az bir kuvvetle AL manyanın müdafaasını mümkün kılmak - tadır, Zaten Almanya bugün tam sefer - ber olmuş ve bütün kara harb kaynak - İngiliz Kralının, evvelce. Kiel Wz tayyarecisine nişanlar verdiğini bili tikten sonra: Ni «Böyle insanlarla tanıştığımdan dolayı iftihar duyuyorum!» demiştir. Re. ir. Fakat Alman denizaltılarının bu -| simde nişan alan tayyarecileri görüyorsunuz. uğu gaye AZLA NE 5 lamine ime Emekli General H. Emir Erkilet! “Son Posta ,nın askeri muharriri Kiel'i bombardıman eden tayyareciler üzerine hava hücumunda bulunan beş İngi- SON POSTA n senedenberi mekteblerde 0- kütulan bil edebiyat kitabi yanlışlarla dolu imiş. — Yanlış hesab Bağdaddan döner! Fakat Bağdadı geçtikten sonral. * Yeni yetişen şairler için: — Ka bilmiyorlar. Vezinden anlamıyorlar. ... Yazdıkları da şiir mi? 'Derdik. Meğer kabahat onların de. Zilmiş. Yanlış kitabdan vezni, kefiyeyi öğ- rene yazacağı şiir de? Elbette vez- ni bozuk, kafiyesi yarım olur. w oo * İsmail Habibin, neşrinden on sene Kr mış ığunu iddia öcum etmesi bana bir krayı hatırlattı: 4diye raslamış. — Seni hain seni! Demiş, Yahudi korkmuş. — Aman ağam ben ne yaptım ki! — Ben seni kesmiyeyim de kimi keseyim? — Ne kabahatim var ağam? — Deha ne kabahatin olsun, Müslü- mânların büyüklerine eziyet eden siz değil misiniz? — Ağam. o çok eskidenmiş, üzerin. don Yeniçeri bağınmış: bö benzer idari tedbir bin memleket ve mill zerindeki ik - Derler. Yanlış kitab da dönüyormuş. ! «Yeniçeri yolda giderken bir Yahu- vi Sayfa $ Kitab münakaşası Yanlış kitab meselesi, bana da hep fıkra hatırlatıyor: «Adamın biri nişan atıyor, fakat bir türlü hedefine isabet ettiremiyormuş" Bir başkası görmüş: - Nafile demiş, nişan almasını bil « miyorsun, şu silânı bana ver. Silâh almış, nişan alıp atmış, onun attığı da hedefe isabet etmeyince: — İşte, demiş, sen hep böyle nişan â- Lp atıyorsun Yanlış kitabın müellifi de kendini bü tarzda müdafaa edebilir: — Vezni kafiyesi bozuk şiirler yazi yorlardı. Ben de onlar gibi yazdım. Ve siz işte böyle yazıyorsunuz, demek is * ter * Bir muharrirle bir arkadaş arasında bir muhavere cereyan etmiş: — Yirmi sene yazı yazdıktan sonrüş yazmaya hiç kabiliyetim olmadın nı anlamıştım. — Hemen muharrirliği bırakmalıy « dn? - Nasıl bırakırdım. O zamana ka « dar meşhur olmuştum. Yanlış kitabın müellifi de bir arka - daşile belki ayni şeyi kohusmuştur: — On sene sonra kitabımın yanlış « Tarla dolu olduğunu anlamıştım. — Hemen kitabını toplatıp. ortadan rmalıydın. — Nesil toplatabilirdim. O zamana Ben asırlar filân bilmem, daha iazaltıyorlar. dün öğrendim.» O halde bir gün tamamile serbest ka- lacak olan Alman ordularının hedefi bü- yük mikyasta lerhislerden daha başka şeyler olmak iktiza eder, Bu heefin ge işliğini anlamak için de, birçok A'man- ların İngiltereyi alt etmek ve dünyaya bülemetmek: için lâzım gördük! En küçük hapishane Dünyadaki kapishanelerin © en kü -| çüğü, iki hücreden mürekkeb olan Va-| spishanesidir. Hücreler hemen her zaman boştur. Böyle olduğu halde bu hapishanenin bir kütüphanesi ve bir banyo dairesi mevcuddur. İblokunu bir Iihza düşünmek iktıza eder. İ Almanlar işte böyle bir blok sayesinde Günyayı İngiliz tahakkümünden - mağı düşünüyorlar. Bu blokün tahak - kuku için ise bugün Frensanın İnçiltere- tikan | den ayrılması ve sonra da Almanya ile pi birleşmesi iktiza ediyor. Ondan sonra Alman kara ordularının Balonla asker nakletmek yakın ve uzak hedefli büyük rolleri gelir projesi ki artık bunlara şimdiden muayyen isti- kâmet ve hududlar çizmeğe kalkışmak 8-| Fransızlar bir ba - bestir. lon projesi yap - Oslo grupu diğer devletlerinin kral ve| mışlardı. Bu balo başkarlarile Romanya krelının iluhak ve| pun sepetinde at - yil yardım ettikleri Belçika ve Holünda hü-' ları ve bütün tec - kümdarlarının yaptıkları barış teşebbüsü! hizatile 3000 süva- eğer Almanyada iâyık olduğu ebemmi - ri bulunacaktı, et ve ciddiyetle nazarı itibara alınmaz Harb esnasında bu süvariler balon için - ve Hitlerin iki gün evvel Münihte irad|de düşman arazisin» gidecekler ve ora » ettiği mutukla Almanyanın beş serelikİ da yere inecekler, araziyi istilâ edecek - İbir harbi göze aldığı bir palavra sayıl *İ yergi, mazsa o zaman Almanların, Yukarda) eses İlzahma çalıştığımız hayal hedefinin pe - şinde koştuklarına İnanmak iktiza eder, | Ve insen bu derce: pratik bir millet olan knanların nasıl olur da böyle dıpsiz hâ- yallere sapabildiklerine hayret etmekten kendini alamaz. Evet Almanlara bütün | kuvvetlerini dalma olmaz şeyler peşinde | sarfettiren hep onların o kendilerine sön-| $uz güvenleridir. Eğer iş böyle İse, İngiliz inadı ve Ak man büyük hayali ile sonsuz nefse iti - madı yüzünden Avrupanın ve dünyanın vay başlarını gelecek olanlara... H. E, Erkilet 1905 senesinde ,GONÜL Seviye farkı Meselesi Bir erkek okuyucumun sorduğu evali şu suretle hülâsa etmek müm- kündür: — «Evleneceğim, birçok genç kızı gözden geçirdikten sonra bir tanesi üzerinde karsr kıldım, güzeldir, şi » rindir, nâmusludür, üstelik zengin bir âlleye mensubdur, yalnız tahstli fazla kıt, ilk merhalede kalmış, konu. şurken dikkat ediyorum, umumi bil- gisi biç yok, Araben, Acemce keli « me karıştırdığı tekdirde Türkçesi bi- le yanlış. Tahmin ediyorum ki, müracaatte bulunsam kız da, aflesi de muvafa « kal cevabı verecekler, fakat tered - düd etmiştir.» * Bana bu satırları yazan erkek Oo - kuyucum hüviyetini saklamış, gö * rüyorum ki Ürüversiteyi bitirdikten başka bir de Avrupa stajı yapmış, çak münevver bir muhite mensub «- dur: — O halde sualinin cevabını kon. - ) a yorsunuz Kral, tayyarecileri taltif et - kadar kitabım meşhur olmuştu. İn et ih sdüsl | Bunları biliyor mu idiniz? | iMilyonlarca sena evvelki develea Milyonlarca se- ne evvel dünya - da develer gene mevcuddu. Fakat bu develerin sirt larında ne tek, ne de çift kamburla- rı mevcuddu. Bu- günkü kamburlu develerin, geldiği zannedilmektedir. * Örülmüş camdan olta kılları Örülmüş cam - dan yapılmış olta kılları, diğer kıl - lara nisbetle daha sağlam oluyor muş. Bükülmiyen sert camın bü - külüp örülen kık lar haline gelmesi garib değil midir? Siya i bunlardan SLERİZİ disi verebilmeliydi, diye düşünü « yorum, acaba bu mektubu bu irpza altında bir başkası mı yazdı? Pek araştırmıyalım, hatırıma ge Tenleri üç beş satır arasına sıkıştır « makta bir mahzur yoktur: — Tabiat kanunu arzu ve hevesi zamanla tahdid etmiştir. Cinsf cazibe ne kadar kuvvetli olursa olsun bir zaman gelir ki gevşer, tamamen sö ner, artık bir müddet evvel bütün; ateşinizi nefsinde toplıyan cisim bir taş heykeldir. Sizi işgöl edebilmesi için canlanması, suhlanması lâzım: Ona bu imkân: veren evvelâ zekâ, sonra da tahsildir, birinin eksikliği. ni diğeri tamamlıyabilir, fakat esa. sın bulunması zaruridir. Erkekte ir » fan seviyesinin kadınınkinden daha yüksek olmasına ibliyac görürüm, fakat arada mevcud fark nihayet Üniversite ve lise tahsilleri kadar olmalıdır. Okuyucumun beğendiği genç kız- da toplanmış gördüğü vasıflar kendi, sini mes'ud etmiye kâfi değildir. TEYZE