26 Ocak 1940 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

26 Ocak 1940 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

Londra, Bükreşe karşı siyasetini değiştirmeğe mecbur kalacakmış (Baştarafı 1 inei sayfada) dra, anlatmak istiyor ki, Alman - Rumen tücaretinin inkişafı Romanyanın mütte- #iklerle olan münasebetlerile telif götür- mez ve İngiltere Romanya hakkındaki si- yasetini değiştirmek mecburiyetinde ka- Jacaktır. Bu meselede kendisinden şüphe edile- miyecek olan Havaş ajansına göre, Ro- manya yalnız İngiltere ve Fransa tara- fından garanti edilmiş bir memleket ol- mayıp İngiliz - Fransız imparatorlukla- rından ve müstemlekelerinden iptidai maddeler tedarik etmek hususunda ko- laylıklardan istifade eden bir devlettir. Bu hususta Berlinin siyasi mehafili| Hükümetin bir iaşe nezareti ihdas et mesi de mümkün bulunmaktadır. Fransız matbuatınm tefsirleri Paris 25 — (Havas) * Matbuat hülâsası: Paris matbuatı dikkatini Balkan meselesi ve Almanyanın bitaraflar ü- zerine olan tazyiki üzerinde teksifte devam etmektedir. Petit. Parisien'de. Lucien Bourgues, Balkanlar üzerindeki Rus tehdidinin Roma ile Berlin arasında soğukluğa se- bek olduğu kanaatindedir. Gazete diyor ki: Antikomintern paktına sadık olan SON POSTA LA İİ Ek — ii SİNDE kaydediyor ki, Alman - Rumen ekonomi | İtalya. Cermen - Sovyet iş beraberliği- mübadeleleri iki devletin tabil thtiyaç-İnin Kremlini Macaristana karşı hare- Jarına cevab vermektedir ve iki memle-|kete geçerek Karpatlar Ukranyasını bu ket arasında uzun müddetli ve karşılıklı | memleketten ayırmağa veyahud Ro - ekonomi münasebetleri tesisinde örnek 0-İmanyaya karşı hareltet'e bulunarak Şuballan ifibaren ÇEKİLECEK labilir, İngiltere, mukabilinde Romanyaya hiçbir şey temin edememekle beraber bu müsald inkişafı bozmak için demek olayor ki usul takib ediyor: Biri, Al - manyaya. Romanya aleyhinde askeri e- meller atfeden yalan haberler çıkara- rak ürkütmek. diğeri de açık tehdid - dir. Bn tarzı hareket, İngilterenin bi - taraflara karşı almış olduğu vaziyetin düşündürecek mahiyette olduğunu bir kere daha gösterir. (MA) Bir Alman ziraat heyeti Romanyada Londra 25 (A.A.) — Daily Sketch gazetesi yazıyor: Bir Alman ziraat heyeti. Almanya- ya gidecek yiyecek maddeleri müba - yaasını arttırmak maksadile; gizlice Bükreşe gitmiştir. Almanyanın. ziraa - tin süratle inkişafını temin için müte.! hassıslar. makineler ve tohumluk gön- dereceği bildirilmektedir. Salâhiyettar bir Rumen memurunun sözleri Bükreş 25 (A.A.) — Petrol endüs - irisinin tensiki hakkındaki kararname münasebetile dün beyanatta bulunan salâhivettar bir memur demiştir ki: Romanya bu tedbirle Almanya ve: yahud diğer herhangi bir devlet hak - kında daha müssid davranmak niyetin de değildir. Petrol sanayiinin rasyona- lize edilmesine, istihsalin azalması ve bu kış Romanyanımn bazı mıntakaları- na petrol ve müştekatı verilmesinde zorluk çekilmesi yüzünden lüzum hâ - sıl olmuştur. Bu tedbir tamamen dahili mahiyet. tedir ve ancak halkın ihtiyaçlarmı kar şilamak içindir. Finlândiyada çok çeti (Baştarafı 1 inci sayfada) n muharebeler oluyor Besarabvayı almağa teşvik ve teşçi et- mesi ihtimalini fena karşılamakta idi. İşte buna binaendir ki, gizli tutulan bir anlaşma mucibince doğu Galiçya - sında yeniden Alman kıtaatı gözükmüş tür. Alman kıtsatı daha ileri giderek Lu- Lcr4 Loyd türkçe bir hitabede bulundu Londra, 25 (Hususi) — Türkiye zelze- le felâketzedelerine yardım cemiyeti re- isi Lord Loyd bu akşam Londra radyo- sunda Türkiye dinleyicileri için türkçe bir e bulunmuştur. Lord şunları Petrollerin sevkini garanti «— Zelzele felâketinden dolayı Kralı- Sovyet sivil idaresi yerinde kaldığına! mızın Cümhurreisiniz İsmet İnönüne tazi- ve Alman kıtaatı da çok mühim olmadı! vede bulunduğunu ve selâmlarını gön- ğına göre Führerin, İtalyayı teskin için, 'derdiğini biliyorsunuz. Biz İngiliz milleti küçük bir Alman kuvvetinin Sovyet İm- şimdi harbde bulunan Avrupadan zelze- paratorluğu ile Macaristan arasında yer-|Jeden dolayı keder ve elemlerinizi teselli | leşmesine Stalinin muvafakatini istihsal için size elimizi uzatıyoruz, kederlerinize | eylemiş olduğu tahmin edilebilir. Bu kardeşçe iştirak ediyoruz. kombinezon Almanya için mükemmel bir) Biz babanız olan Atatürkün adını dai şey olmuştur. Ziru Almanyaya Galiçya'ma hürmetle anıyoruz, onun büyük bir ve Romanya petruilerinin sevkini kendi kahraman ve dâhi bir lider Olduğunu lehine olarak garanti etmektedir. Şimdi daha kuvvetle anlıyoruz, sulh za- Bükreşten Petit Parisien gazetesine imanında nasıl mükemmel bir insan oldu- gelen bir telgrafta Dr. Clodius'ün Bük- Zunu, sulh ve ilerleme yollarında sizi ns- reşte petrol ihracını arttırmak maksadile sıl bir süratle refaha götürdüğünü bili- bir petrol bürüsu tesis ettiğini bildirmek» yoruz. tedir, Büronun idaresi Sehlemere tevdi! Zelzele felâketi ile şehirlerinizin harab editmiştir. / olduğunu, binlerce Türkün öldüğünü, Telgraf, Almanyanm kendine ayda kurtarılan binlercesinin de ıztırap içinde 130 bin ton petrol ayırttığını, hâlen ise bulunduğunu, vatandaşlarınızı bu felâ- ancak 30 bin ton almakta olduğunu bil. keten kurtarmak için nasıl büyük bir dirmektedir. (A.A) Jgayretle çalıştığınızı, ne fedakârlıklar Galiçya petrolleri yaptığınızı duyuyoruz. Lortira, 25 (AA.) — Daily Telegraph! Kışın insafsız soğuklarında dağlarda anteninin K hag muhabiri Sovyet- felâkete uğramış kardeşlerinize, snaları- ler Birliğinin Sovyet Galiçyasındaki pet-|n!Za, babalarınıza karşı olan vazifenizin rol sahalarında Almanyaya mühim taviz-|me kadar ağır olduğunu takdir ediyoruz. | lerde bulunduğunu teyid ediyor. Bütün bu acılara yürekten iştirak eden | Almanların büna yapacığı mukabele İngilizler ellerinden geldiği kadar para, nin Pinlândiya harbine taallik edeceği ©$Ya ve elbise gönderiyorlar ve bunların tahmin edilmektedir. kabulünü sizden rica ediyoruz. Bu hedi-| yeler resmi değildir. Bunlar İngilterenin, | İskoçyanın, İrlandanın her tarafından! geliyor. Zengin, fakir her sınıf halkın! hediyesidir. Yalnız bugün gelenler bin ter ajansının Helsinkideki muhabirine Pötsamö mıntakasında Rus kıtaatı a- kim kalan iki taarruz yapmıştır. Kar yağdığından. Sovyet hava kuv. vetleri az ehemmiyetli bombardıman u- Şuşları yapmıştır. Bilhassa Aaland 2 e taarruz etmiştir. Hiç ölü yok- Çetin muharebeler Helsinki, -25 (MAY Finler gölünün şimalinde çetin Bir surette mü- harebo etmektedirler. muhtelif on noktada hücumlar yi Jardır. Rus'ar Fin kitalar, Sarsmağa ve Manerhaym hattına geridi hücuma çalışmaktadırlar, Taarrüzlar OKolanjokt v. Aittojoki mıntakalarında hassaten Me . Bununla beraber Sovyet kücumları şim- diye kadar hiçbir netice vermemiştir. Ruslar büyük zaylata uğramışlardır, Fin kıaları mevzilerini muhafaza edebilmiş. lerdir. Sta'inin bu taarruza en iyi ordu Jarırı saldığı söylenmektedir. Bir Pin zabiti bir gazeteciye yaptığı beyanatta Sovyetlerin Fin ileri mevzile- rine kadar yürüdüklerini söylemiştir ki şimdiye kadar buna hiçbir zaman muvaf- İnk olamamışlardı. Tankların himayesinde Ruslar burada Diğer cephelerde Rus piyadesi tankla- imayesinde ilerlemektedir. Sovyet- Jer bu bölgede seyyar hizmetler için ka- rm h dıpları kullanıyorlar. Sovyet kızları cephede Cephu yaptığı beyanatta mülâzim üniformasını taşıyan bazı Rus kızlarının esirler ara- sında bulunduğunu ve bunları hat geri- sinde kendisinin stedavi ettiğini | bildir- miştir, Esirler memnun torbadır. Bu torbaların içleri elbise vesa- ir eşya ile doludur. Bu arada gelen mek- tubların bir çoğunda müessir sözler de bulunuyor. Bir İngiliz bahriyelisinin kı- zından iztırab içinde bulunan bir Türk çocuğuna gönderilen mektubda deniliyor ki; «Sizden çok uzaktayız. Fakat elimiz- Helsinki, 28 (A.A) — Ladoga gölü-) den geldiği kadar yardımımızı Size sürate | nün şimalinde alınmış olan son Rus esir-'le ulaştıracağız. Ecza ve eşya ile dolu leri, şark cephesindeki Rus kıtaatının va- torbalarımız lüzumlu vakilte size vara-| eden dönen bir Fin cerrahı Roy- ziyetinin bilhassa gıda fikdanı dolayısile çok nazik alduğunu beyân etmektedirler. Spmış-İ Esirler, düşman eline düşmekten fev- has gönderiyoruz. Or'ar Kızılay ile mü- ini yandan | kalâde memnun olduklarını açıkça söyle-'Şavere edecek, büyük felâketten sonra mişlerdir. Ho'ivuda gitmek için İstanbuldan kaçan iki çocuk Hatayda tutuldu ak (Baştarafı 1 inci sayfada) maâcsraprest gencin bu e ai kadar devam şa çi ni air) ie yolculuk Diğer taraftan çocuklarının bu se - izünden uğrıyabilecekleri akıbetleri gözönünde tutan aileleri, ba *lerine mâni olmak için alâi dar mekamata müracaat etmişlerdir. Nihayet. yıldız olmak hulyasile ey- lerini ve mekteblerini terketmeği pöze almış bulunan gençler, Hatay zabıtası tarafından yakalanmışlardır. Çocuklar yakında şehrimize getiri —i lecek ve ailelerine teslim edilecekler - dir. caklardırı Bugünlerde memleketinize iki murah- harab olan şehir ve köylerinizin yeniden imarı için hükümetinize yardımlarda bu- Yunacaklardır. Siz kuvvetli ve büyük bir milletsiniz. Bu felâketten de taze ve yeni bir kuv- vetle çıkacaksınız. Dedeleriniz de böyle hâdiselerden sonra yükselmişlerdir. Bu kederli günlerinizin istirahat, sulh ve sa- adet ile geçmesi için Allaha dua ederiz» Vapur kamarasında bir kutu içinde kesilmiş bir insan . kalbi bulundu (Baştarafı 1 inci sayfada) vumaralı vapürünun salonlarından birin-) de, kamarotlar mukavva bir kutu bül! muşlar, kamarotlar, kutunun içerisini aç- tıkları zaman, hayret ve korku içerisinde kalmıştardır, zira, kutunun içinden ke. ai insan kalbi (lo tenasül cihazı Hâdise derhal zabıtaya bildirilmiş, ay- Devlet damiryolları ve limanları işletmesi umum idaresi ilânları Devlet Demir Yolları Sıvas Atölyesi için Elektrikci aranıyor. D. D. Yolları Sivas cer alölyesinde çalıştırılmak Üzere tecrübeli elekirikçi ustalarına ace'a Ihtiyaç vardır, Yüksek lerettür şebekasinde, mobör montaj ve tamiratında, müte, madi ve mütenavip motör sargılarında çalışmış işcilerden talip olanların H. Paşa ga, rında birinei işletme müdürlüğüne müracaat etmeleri (o (90) EKZAMIN- Ekzemanın ilâcıdır. Yara ve çıbanlırda kullanılır. Her Eczanedo kutusu 50 kuruştur. Nafıa Vekâletinden: Ekslitmeye konulan İş: 1 — Manisada Kum çayının bir tahliye yatağı ile Marmara gölüne akıtılması ame. Uyatının keşif bedeli (191.114) lira 97 kuruttar, 2 — Eksiime 19/2/1940 tarihine raştlıyan Pazartesi günü sast 15 de Nafia Vektleti Bu İşleri Relsliği su eksiltme komisyonu odasında kapalı zarf usulle yapılacaktır. 3 — İstekliler, eksllime şartnamesi, mukâvel: projesi Bayındırlık işleri Genel şart - namesi, fensi şarlname ve projeleri 9 lira 56 kuruş mukabilinde Su işleri Relsiiğinden mabilirler, 4 — Ekslitmeye girebilmek için isteklilşin (10.805) lira 73 kuruşluk muvakkat (© - mılnat vermesi ve eksilimenin yapılacağı günden on az sekiz gün evvel ellerinde bulu . nun vesikalarla birlikte bir dilekçe ile Nafia Vekâletine müracaat ederek bu işe mahsas olmak üzere vesika almaları ve bu vesikayı !braz etmeleri şarttır. Bu müddet içinde vesika talebinde bulunmıyanlar eksiltmeye İştirak edemezler. 5 — İsteklilerin teklif mektublarını fkinel maddede yanlı saatten bir saat evveline kadar Gu işleri Relsliğine makbuz mukabilinde vermeleri lâzımdır. Postada olan gecikmeler kabul edilmez (578) m | | İstanbul Belediyesi İlânları | İk Teminat 45,00 Mahmudpaşa (o hamamının kiraya vermesi. 308 Büylükçekmecede Hususi İdare malı 41 numaralı deponun kiraya MN Yıllık kira muhamminleri ve İlk teminat miktarları yukarıda yazılı işler ayrı ayn a. çik arttırmaya konulmuştur. Şartnameler Zabıt ve Muamelât Müdürlüğü kaleminde görülecektir. İhale 12/2/9040 Pazartesi günü saat 14 de Dalmi Evcümende yapılacaklır. 'Taliblerin ilk teminat makbuz veys meklublarile ihale günü muayyen osaatte Dalmi Encümânde bulunmaları, (619) Senelik Kirası 600,00 41,00 z 4 liğe i İnhisarlar Müfettiş Muavinliği Müsabaka İmtihanı İnhirarlar İdaresinde münbal 100 lira Ücretli müfettiş muavinlikleri için 15/Mart/040 Cura günü saat onda Sirkecideki teftiş şubesi binasında hukuk, mülkiye, yuxsek ti, caret ve İktisat mekteblerinden mezun talibler arasında bir müsabaka imtihanı yapı Yacnk ve muvaffak olanlardan lüsumu kadarı derece sirasile münhallere tayin cdile , çektir. Taliblerin Iki Mart/940 Cumartesi saat 13 e kadar bir istida De Umum Mü. dürlüğe müracan$ etmeleri lâzımdır. Aramılar, şarilar, te müracaat İstidasına beğiantenk vesikaların (o fmtihan programı tafsllâtı müracaat müddeti zarfında Umum Müdürlükten şifahen ve posta ile tabriren Mtenebilir. «56 İstanbul Asliye Altıncı Hukuk Mahkemesinden: Amma hukuku namina İstanbul Cümhuriyet Müddelumumlliği tarafından o Seymen köyü Seymen sokak 28 No. lu evde oturan Sivaslı Nişan oğlu Artin ile ayni yerde oluran Şamak aleyhlerine ikame olunan butlan davasının icra kılınmakta olan muhakemesi. rin 12/1/4940 tarihli celsesine İlânen davet olunan müddelaleyhlerin o gün hazır bu - lunmamalarına mebni haklarında gıyap kararı ifüihaz olunarak bu katarın on beş zi9 müddetle ilânı için muhakemeleri 19/2/M0 Pazartesi günü saat on beşe talik kılındı > Rından müddeialeyhlerin yermi munilâkta dah! hazır bulunmadıkları takdirde bermü. sibi karar davanın gıyaplarında rüyet ve hükme rap'olunacağı ve imlâ kılınan gıyap Mbarnamesinin bir suretini de usulen mahkeme divenhanesine talik kılındığı tebliğ yerine geçmek üzere ilân olunur. «637» İstanbul Üniversitesi A, E. P. Komisyonundan: Diştababeti okulunda yapılacak 910 , 35 lira keyi tamir ve taat işi 10 Şubat 90 Cumartesi günü saat 1l de Rektörlükde açık eksiltmeye konulmusta! İstekliler en az 600 liralık bu gibi işler yaptığına dair İstanbul Vijiyetinden ihal8- don sekiz gün evvel aluimış vesika ve Tiraret Odası vesikasile ©ğ liralık muvakkat (8 minatlarile gelmeleri; şartname, Keşif her gün Rektörlükte görülür. (613) ni zamanda adliye de keyfiyetten haber- İtalyanın Kahire elçisi dar edilmiştir. tayyare ile Romaya gitti ik edil Kalb ile tenasül cihazı, tetkik edilmek Kiğı 2 (AA) — kan Si üzere, morga gönderilmiştir. elçisi Mazzolini bugün tayyare ile Romi Hâdise gayet esrarengiz bir mahiyet| ya hareket etmiştir. taşımakta olduğundan, adliye tahkikata | Elçinin Romaya varır varmaz Muss0 ehemmiyetle devam etmektedir lini ile görüşeceği söylenmektedir.