3 Şubat 1940 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

3 Şubat 1940 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

© rın eserlerinin en zâ- © tomirime © &ir. Iu yüzdende ge- 5 Manisada Sinanın nefis bir eseri harab oluyor Dâhi san'atkârımızın en ince en zarif bir eseri olan Muradiye camisini harab olmaktan kurtarmalıyız Manisa, (o (Husu- M) — Vilâyetimizin on eski ve tarihi e- Berlerinden biri olan Muradiye camisi son Senelere o maalesef bakımsız o kalmıştır. Koca Sinanın en son olarak inşa ettirmiş Olduğu bu kıymetli Cami büyük san'atkâ- riflerinden denilebilir. Birkaç sene evvel başlanmış olan cami lâyıki veç- hile itina görmemiş- biridir, ne tamire ihtiyaç hâ- tarafı yıkılmağa yüz tutmuş vaziyettedir. Minir Sinanın ölümünün senei dev tiyesinde bütün Manisalılar büyük bir ihtifal yaparlar ve Koca Sinanı saygı Manisada Muradiye camisi © sü olmuş bulunmaktadır. Caminin arka ile yâdederler. Binaenaleyh halkın sev gisini idame ettirmek için elimizde bu- lunan ve pek büyük © bir kıymeti haiz olan tu ewniyi harab olmaktan kurtar - mak lâzım geliyor. Beyşehirin yegâne camii tamir bek'iyor K Beysehir (Hususi) — Kazamızın en büyük camii bugün tamamen metruk © bir haldedir. Cuma camii adını taşıyan|nı teminen baraka İnşaatı © bu cami, pencerelerinin kırık camlarile, yer yer sıvası ve badanası dökülmüş #uvarlarile bir harabeyi andırmaktadır. Bakımsızlık yüzünden her yanını ö- rümcek ağları kaplıyan cami, asarı a. tika cihetinden hiç bir kıymeti olmasa dahi, Cuma ve bayram günlerinde hal- © Kın ihtiyacını karşılamaktadır. Mezkür camiin kendisini bu köhne ikten Vurtarabilecek bir akara sahib © Olduğu balde bakımsız kalışı halkı pek fazla müteessir etmektedir. n kullanılacak bir vaziyete si için diyanet işleri ve vakıf- num müdürlüğünün yardımları be. 'eniyor. © dir. Umumi Meclis Azalarını topluca göstermektedir. — Hasan Bey sana bir gey sorayım. Erbaada baraka inşaatı devam odiycr Erbaa (Hususi) — Felâketzedeler - den yersiz kalanların barındırılmaları. devam et- mektedir. Barakalar. muntazam bir şe- kilde yapılmakta ve bu sayede felâket- zedelerin istirahat esbabı temin edile- bilmektedir. Erbaada yardım işlerine memur edilen Samsun vak muavini Orhan Güvenç'in geceli gündüzlü me. sasi. muhitte çok iyi bir tesir bırak- maktadır. Trabzon lise direktörlüğü Trabzon (Hususi) — Bir buçuk se. nedenberi lise direktörlüğünü liyakat- le ifa eden ve muhitte kendisini sempa- Avrupada Beyaz ki - ti ve nezaketile çok sevdirmiş olan Sa- mi Akyol orta tedrisat şube müdürlü- ğüne tayin edilmiştir. Adana vilâyet umumi meclisinin toplantıları Adana, (Hususi) rm Vilâyet Umumi Meclisi mesaisine devam etmekte- yıl bütçesini hazırlarken bilhassa maarif ve yol işleri #hüyaca kâfi tahsisat koymaktadır. Resmimiz Adana Vilâyet Umumt Mai Pazar Ola Hasan Bey Diyorki: zam? .. Sarı kitab, kitab diye kitablar neşro » Yunuyor. Neye delâlet e - der bu renkli kitablar ku- Termede faydalı çalışmalar Samsun (Hususi) — Terme, Samsu- na bağlı şirin kazalarımızdan birisidir. Bilhassa son seneler (o içinde Termede kalkınma bakımından güzel hareket - lere şahid olunmuştur. Yeni kaymakam Mazlüm Ergun, ka- zaya gelir gelmez hemen mühim ihti- yacları tesbit etmiş, ilk iş olarak Hal- kevi gibi, hayır cemiyetleri gibi teşek- külleri matlüb şekilde canlandırmağa çalışmış ve bilhassa memleketin su ib- cmı karşılamak üzere (o teşebbüse girişmiştir. Elyevm, şehre isale edile- cek en iyi memba suyunun hangisi O - lacaı meselesi üzerinde ciddi etüdler yapılmaktadır. Merkeze davet edilen köy muhtarla- rı, kaymakam Mazlümun o riyasetinde yaptıkları toplantıda verilen direktif - ler Üzerinde âzami itinayı gösterecek - lerini söylemişlerdir. Terme kaymakamının mesaisi mu - hitte çok iyi intibalar bırakmaktadır. İzmir mil'i kutubhanssinin faaliyeti İzmir (Hususi) — Türkiyenin sayılı leri arasında yer alan İzmir ibhanesinde altı aylık faali - yet sudur: Erkek okuyucular arasından 13,298 kişi yeni harf ve 600 kişi eski harflerle 13898 kitab tetkik ve müta- lea etmişlerdir. Bu yekünun 12821 ki - sisi talebe, kalan kısmı öğretmen. tüc- car ve serbest meslek mensublarıdır. Ayrısa kadın okuyuculardan 922 si ye. ni harflı, 6-sı da eski harfli kitab oku- mustur. 'Talebelerin yüzde seksen ikisi umu- mi malömatlarını arttırıcı eserler oku- muslardır. Roman takib edenlerin nis- beti yüzde altıdır. Bina adliye kadrosu Biga (Hususi) — Şehrimiz adliye dairesi kadrosu geçen hafia gelmiş ve bunun geçen seneki kadrodan farkı ol- madiğı görülmüştür. Yalnız. süvari mü. başirlerinden birinin Biga postamesine ve diğerinin de diğer bir kaza postane- sine verildiği anlaşılmıstır. Bir haftadanberi yılbaşı cetveller'le uğraşan mahkeme kalemi. mesaisini ikmal etmiş, duruşmalara tekrar baş- lanmıştır. İstanbulda mezun bulunan ceza hâkimi Sükrü gelmiş. vazifesine başlamıştır. Kaza Cümhuriyet müddei- umumisi Hakkı, vekâleten Çanakkale- de bulunmaktadır. Yapılan istatistiklere nazaran sulh we asliye ceza İşlerinden 350 kadar dosya, yeni seneye devredilmiştir. Mahkeme işleri havli fazla olan adliye- mizde varideye nisbetle pek az iş dev- redilmiş demektir. Kadrosundaki iki zabıt kâtibile çalısan ceza mahkemesi. nin bir senelik mesaisi takdire değer vaziyetledir. Bigada odun narkı ka'dırıldı Biza (Hususi) — Burada kışın faz- la olmasını fırsat sayan köylüler, son zamanlarda bir merkeb (yükü odunu 50 kuruşa çıkarmış olduklarından be - lediyece otuz kuruş nark konulmuş - tu. Köylüler bunun üzerine şehre o - dun getirmemeğe başlamış olmalarile. halkın yakacak müzayekası çektiğini gören belediye heyeti, bu narkı kaldır- mıştır. Şimdi 50 kuruşa da olsa odun tedariki kolaylaşmıştır. turuncu Hasan Bey — Yirminci asırda ruhan hâlâ vahşet devrini yaşıyan Avrupanın bunu anlıyarak renkten renge girdiğine delâlet e - der, dostum. Şubat 3 gehirli gölge (Baştarafı 6 ncı sayfada) Bey. Istersen kendini göstermemek şar - tile evin kapısını sen gözetle. Bu suretle daha emin oluruz. — Anlıyorum hocam. sinde şuna ka - naat getirceğiz ki genç kız eve girdikten sonra ya o, yahud başka bir şahıs bize görünmeden harice gitmemiştir. Bize gö- rünmek şartile herkes istediği zaman, İs- tediği yere gidebilir. Bu şahıs Neclâdan başkası olursa artık takib de edilmiye - cek. Tamamen serbest olarak dilediğini yapmasına izin verilecek. Yalnız ONeclâ evden çıkarsa takib olunacak. — Peki hocam, Rıdvan Sadullah bir saniye düşündü, sonra ilâve etti: — Ha, bir şey daha var, Osman Bey. 'Yarm sabah erkenden telefon amelesi kıyafetine girmiş iki kişi Ralf Beyin evi- nin bulunduğu semte giderek telefon kablolarında tetkikat ve muayene ile meşgul olacaklar, bu ürada hissettirme - den Raif Beyin evinden çıkan telefon te- Uni kesecekler. Bu suretle genç kız eve girdikten sonra evden harice telefon e - dilmediğine de kanaat getireceğiz. Serkomiser bir asker itaatile tekrer - ladı: — Getireceğiz. Rıdvan Sadullah biraz daha düşündü. Sonra gülümsiyerek: — Anlıyorsun ya dedi. Bu plân netice- sinde evvelâ katilin kim olduğunu anlı - yacağız. Yarın apartıman kapısından İçe- ri girecek ilk yabancı katildir. Sonra genç kızın bu işlerdeki iştirak ve mes'uliyet derecesini tesbit edoceğiz. Nasıl iyi de - Bil mi? Katil için hiç merak etme! Benim avucumun içinde sayılır. Bu plân muvaf- fakiyetle tatbik edilip bitirildiği dakika- da artık onu tevkife hazır olmalısın! Osman Beyin gözlerinde bir sevinç pa- riltısı yanıp söndü — Teşekkür ederim, hocam, dedi, yalnız... Yeni bir sual sormıya hazırlanıyordu, birden Rıdvan Sadullaha verdiği o sözü hatırlıyarak, yutkundu, gülümsedi, başını salhyarak ilâve etti: — Hay Allah belâsın: versin... Hiç ho- cam, hiç teşekkür ederim, — Mükemmel... Simdi Neclâ Hanımı buraya çağır, Osman Bey. Kendisile gö- rüşerek plânımızı anlatalım, Bakalım, be- Zenecek mi? Bu beklenmiyen teklif karşısında ser- komiser âz kalsın küçük dilini yutacaktı. Gözlerini olanca kuvvetile açarak: — Ne! diye bağırdı. Plânı genç kıza mı anlatacaksınız? Olur şey değil, ku - laklarıma inanamıyorum. — Cinayet masası serkomiseri bey, iti- raz yok? dedi. Verdiğiniz sözü unutma « yın! Yoksa pazarlığı bozarım ve hiç bir şeye karışmam. Serkomiser dişlerini sıkarak, ayağa kalktı, Meşhur küfürünü bu sefer içinden en sunturlu şeklile tekrarladığı aalaşılı- yordu, Kapıya doğru yürüyerek dışarı çikti. Osman Bey bu işde yerden güke kadar haklı idi. Tertib edilen"bu plân en fazla genç kızdan saklanmak gerekti. Buna rağmen ona işi açmak plânı daha mev - kii tatbike koymadan suya düşürmek de- mekti, Bir an ben de itiraza hazırlandım, fa- kat Rıdvan Sadullah o kadar ciddi ve zihnen o kadar meşgul görünüyordu ki söz söylemekten vazgeçtim. Biraz sonra Neclâ ile serkomiser içeri girdiler. Genç kız nişanlısının kendi hak- kındaki ithamlarından bihaber, öğle vak- VW gördüğümüzden daha neşeli ve daha müsterihti, Rıdvan Sadullah yer gösterdi, sonra: — Sizi, bu akşam burada mecburi şe - kilde misafir ettiğimiz için özür dileriz, dedi. Tabii bunun tahkiketımızın, binne- tice adaletin tecellisi ile alâkadar oldu « gunu düşünerek bizi affetmişsinizdir. Hem de nişanlınız sizin takayyüd ve fh- timamlarınıza muhtaç... Şimdi kendisini görsek birkaç saat evveline nazaran da- hâ iyi bulacağımızdan eminim. Rıdvan Sadullah hem konuşuyor, hem de geziniyordu. Acaba plânı ne şekilde anlatacak ve genç kız ne hal kesbedecek- ti. Hepimiz merak ve heyecan içinde bu neticeyi bekliyorduk. (Arkası var) Ankara borsası — Sen Neclâ Hanımı çağır Osman Bey. — Fakat hocam... Rıdvan Sadullah Kaşlarını heflfçe ça tarak: 1 19135 Vw 0 Türk borcu I peşin Ergan! Toprak Mahsulleri Ofisi İstanbul Şubesinden: «Ofisimizin Avrupaya ihraç edeceği afyonlar için bir sene zarfında yaptırılacak tak, riben 3090.6000 boş sandığın imali pazarlık suretile münakasaya konulmuştur. Bu We sid şartname hergün şubemiz muhasebesinden alınabilir. Münakasa 8/2/00 tarihinde saat 13 tedir. Taliblerin merkür gün ve sas racaatları lüzumu ilân olunur» «830. #te Liman hanındaki şubemiz binasına mü . Devlet Denizyolları İşletmesi Umum İlânları Müdürlüğü İstinye dok fabrikaları sahasındaki voli mahallinin artırmasına bir tek talib suhür ettiğinden artırma 17 Şubat 1940 tarihine mıştar, İsteklilerin yazılı gün ve saatte komisyona gelmeleri, müsadif Pazartesi günü saat 1030 a uzatıl. (852) Galatasaray Lisesi Artrma ve Eksiltme Komisyonu Reisliğinden : Cinsi Miktarı BeherininvT. Aded Fiat Kr. Sa, mmm — —— Portakal 84 lük 10000 5 © Portakal 80 1k 12000 : Portakal 100 10& #00 ı 5 Mandalina 8000 : 5 Galatasaray Lisesinin ihtiyacı olan yukarıda einsi, miktarı ve beberinin tahmin ba. deli yazılı mandalina ve portakalların 30/1/940 Salı günü yaplan açık okziltmesinş is. tekli çıkmadığından on gün temdid edimiştir. Ekatltme 0/2/940 Cuma günü saat 15 te Beyoğlu İstiklâl caddesi No. 349 da Liseler Muhasebeciliğinde toplanan mekteb komisyonunca yapılacaktır. İlk teminat 118 lira 50 kuruştur. İstekliler Ticaret, yeni yi Odazınm vesikası veya ruhsat ünvan tezkeresi ve teminat makbuzu ile birlikte sözü geçen gün ve saatte komisyonda bulunmaları, Teminat yatırmak ve şârtnameyi Börmek istiyenlerin Beyoğlunda Galatasaray İlseal idaresine müracaatları ilân olunur. İstanbul Üniversitesi A. 00 E. P. Komisyonundan: Diştababeti okulunda yapılacak 910 , 28 lira keşini tamir ve tadil işi 10 Şubat 540 Cumartesi günü saat 11 de Rektörlükde açık eksiltmeye konulmuştur. İstekliler en az 500 Hrahk bu gİDİ işler yaptığına dair İstanbul Viâyetinden ihale. den sekiz gün evvel almış vesika ve Ticaret Odun vesikasile 69 Tiralik muvakkat te. minatlerile gelmeleri; şartname, keşif her gün Rektörlükte görülür. (613)