6 Şubat 1940 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

6 Şubat 1940 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Sofya 5 (A.A) — Bulgar ajansı bildi - iyor: Te İki Türk askeri, yanlışlıkla Bulgar &- Tazisine girmişler ve orada tevkit edil - mişlerdir. Türk - Bulgar iyi komşuluk münasebetleri dolayısile, bu iki Türk as- keri serbest bırakılmış ve silâhları ile miştir. istanbulun yardımı bir milyonu geçti Hira teslim edilmiştir. Bu suretle İstan- buldaki teberrüler yekünu 1.000.061 Biray baliğ olmuştur. ler zelzele felâketzedeleri için ; yeni yardımlar yapıyorlar A.A.) — Zelzele felâket- cak yardım için te - i şekkül eden İngiliz - Türk komitesi ta- rafından Türkiyeye gönderilen Sir Wyndham busün Londraya çektiği bir telgrafta 50.000 felâketzede için ayak- İ kabı, battaniye. çivi, pencere camı ve İ ginkova ihtiyaç olduğunu bildirmiş - i er Telraf keza ilâç ihtiyacının “ âcil olduğunu bildirmektedir. * İ Ankara 5 (A.A.) — Zelzele felâket- İ zedelerine yardım İngilterede te- şekkill eden Türk - İngiliz yardım be- yetinin mümessili emekli general Cde- | eds Errincandan ayrılırken intıbaları- | mi soranlara: «Hükümet tarafından alı- nan tedbirler çok isabetli ve yerinde - dir» demiş, ve bunlardan hayranlıkla bahsetmiştir. Italya, harice gitmek istiyen İtalyanların pasaportlarını alıyor sar vermiştir . Pasaport hamilleri kendile: - , rine hi bir sebeb gösterilmeksizin edit? mı alâkadar makama; davet olunmuşlardır.. > isdeye sadece A, Fransa Japonyayı şiddetle protesto etti Paris $ (AA) sız Hindiçinisindeki İde nil k şirke - MR yarka Yunnan detmiryo- dr Macaristandaki Müslüman cemaati reisi öldü Budapeşte 5 (A.A.) — Macaristan. $ski Müslüman cemaati reisi Hü İlmi 52. yaşında olduğu halle Peştede ölmüştür. Avusturya - Maca; Tuğu zamanında da M gelsi bulunan Hüseyin türbesinin de bökcisi £ - Fransada komlinist partisini ihyaya teşs'büs edildi Yaris 5 (A.A.) — Polis Seina-et-Oise gizli olarak komünist asına teşebbüs eden üç ki- miştir, n İmparator- man cemaati ilmi, Gülbaba “ pertisinin ih; kiyi tevkif el birlikte Türk makamlarına teslim edil - İleket arasında mevcud dostluğun bir ni - İstanbul 3 (A.A.) — Soniki gün| Paris 5 (Hususi) — Fransız bahriye zarfında Erzincan felâketzedeleri için | nazırı Kampenki bugün beyanatta bu - * şehrimizdeki Kızılay veznelerine 8.516|lunarak, harb başlangıcında 55 tahtel- ber Resmi kaynaktan | nasında bir Alman keşif müfrezesi, lâ- bildirildiğine göre Cuma günü Pran .|ğım şeklinde yere gömülmüş düşman -| Bunlar harb sahasında bırakılmıştır. şiddetli bir) Kânunusani arasındaki müddet zar - n | vislerdir. İtimad edilir bir kayda na - zaran. düsman, son on gün zarfında, Ankara 5 (AA. )— Bir sürek avı es - nasında yanlışlıkla Bulgar topraklarına giren iki askerimiz Bulgar mâkamatı ta- rafından silâhlarile birlikte iade edilmiş- tir. Bu süretle Bulgar makamatı İki mem- şanesini göstermiştir. Fransız Bahriya Nazırının beyanatı bahiri olan Almanyanın, şimdiye kadar en az 40 tahtelbahirinin batırılmış ol - duğunu, Alman donanmasının denizle- re açılmaktan korkarak, üslerine sığın- muş bulunduğunu söylemiştir. Nazir, müttefikler donanmasının Al- man harb gemilerile çarpışmağa daima hazır bulunduğunu. fkat Almanların böyle bir çarpışmadan sakındıklarını beyan etmiş ve Fransız donanmasına 45 mil sür'atle bir distroyerin ilâve e- dildiğini bildirmiştir. mmm memeli Zelzala mıntakalarındaki icra takibatı Ankara 5 (Hususi) — İcra ve iflâs ka- nununun 290 uncu maddesine istinaden zelzele mımtakalarında icra takiblerinin muayyen müddetle tatili için temyiz bi- rinci hukuk dairesi reisi Fuad Demirel - linin reisliğinde Vekâletler mümessille - rinden mürekkeb bir komisyon kurulmuş tur. Bu müddet Heyeti Vekilece tayin e- dilecektir. Milli Piyango Çarşamba günü çekiliyor Ankara 5 (A.A) — Mill piyango ida- reşinin birinci tertib plânının ilk keşidesi önümüzdeki Çarşamba günü saat 10 da Ankara Halkevinde yapılacaktır. Garb cephesindeki vaziyet ve Alman teb'iği Berlin 5 (A.A.) — Cephe tebliği: D. N. B. ajansı bildiriyor: Garb cephesinde, dün, iş'ara değer bir hâdise olmamıştır. Weissenbourg şarkında bir Fransız keşif müfrezesi, Lauterden geçmeğe teşebbüs ettiği si- rada püskürtülmüştür. Schweigin ce - nubu şarkisinde, ehemmiyetli düşman kuvvetlerile yapılan bir müsademe es- el bombalarile ve topçu ateşile ağır su retle yaralanan iki nefer kaybetmiştir. vazifesini ifadan sonra, Nomansland'& Müfreze, maruz kaldığı zayiata rağmen avdet etmiştir. 2! Kânunusani ile 3l fırda, Alman tayyereleri, her biri is- men gösterilmek şartile 6 bin ton gemi batirmıştır. Bundan başka, isimleri tes bit edilemiyen müteaddid gemiler da- ha tahrib edilmiştir. Diğer bir (takım yolcu vapurları, o kadar fazla hasara uğramışlardır ki, ekser ahvalde, men- sub oldukları limanlara avdet edeme- Alman tayyareleri yüzünden 47 ilâ 48 bin ton gemi zayi etmiştir. Deniz har - bine aid olan düpkü bilânçoya ilâve e- dince, İngiliz - Fransız ve bitaraf ti - | , Jenret filosu zayiatı 21 Kânunusaniden İ31 Kânumusaniye kadar 200.000 ton- dı Âşık Yunus Yazan; Mahittin Birgen (Buzün 1 nel sayfamızda) Silâhlanma usulünde yenilik: Trampa Almanlar Sovyetlere uvazör verip denizaltı alıyorlarmış Londra 5 (A.A.) — Deyli Meyl ve Deyli Telegraf gazetelerinin yazıları - na göre, Almanya Sovyetler Birliğine silâh ve mühimmat vermektedir. Bu yardım halen Berlinde tetkik edilmek- te olan daha umumi bir plâna dahil bu lunmaktadır. Bir Baltık limanından hareket eden iki Alman gemisi Cuma günü öğleden sonra Oslonün cenubunda kara sula - rında vapura iki Norveçli pilot almış - lardır. Vapurlarda Petsamo ve Mur - mansk bölgesindeki Sovyet kuvvetle - rine giden top ve mühimmat bulunmak ta idi. Bütün seyahatleri müddetince İs - kandinav kara suları içinde seyahat e- debilecek olan bu iki Alman vapuru - nun hamulelerini hafta sonunda Pet- samoya boşaltacakları zannedilmekte - dir. İki muhabir şurasını da kaydedi - İyorlar ki, iki Alman bahriye dairesi harb gemisi mübadelesi için Moskova ie müzakereye başlamıştır. Almanya- nın 15 denizaltı mukabilinde Sovyet - ler Birliğine Hipper sınıfından kruva- zörler verileceği bildirilmektedir. istanbulda kuvvetli iki zelzele oldu Sarsıntı Çerkeşin Ovacık nahiye ve köylerinde şinci içtima akdetmiştir. Öğleden evvel yapılan içtima üç saat ve akşamki içtima da iki saat sürmüştür. Yüksek çüranın akşamki toplantısın- dan evvel, İngiliz - Fransiz erkânı harbi- nik meseleleri görüşmüşlerdir. (Baştarafı 1 inci sayfada) süren kanlı ve şiddetli çarpışmalardan sosra, nihayet tamamen mağlüb edilmiş- tir, Fırkanın 15 ilâ 20 bin Kişiden fbaret olan mevcudu, kismen imha edilmiş, &ıs- men de esir alınmıştır. Fin tebliği Helsinki 5 (Finlândiya tebliği) — Ka- rada Kareli berzahında, düşman, 4 Şubat sabahı taarruza geçmiş ve püskürtülmüş- tür, diyalılar, keza iki taarruzu püskürtmüş - lerdir. Sovyet istinat noktası tamamen süpürülmüştür. Sovyetler 500 neler za - yiat vermişler ve 7 tank, 4 top, külliyetli miktarda silâh ve mühimmat, fazla ola - rak 30 otomobil terketmişlerdir. Aittojo- kide, bir Sovyet taarruzu hareket mey - in ziine kadar püskürtülmüştür. Kuhmo is - tahribat yaptı tikametinde muharebeler devam etmek. İstanbul 5 (A.A) — Kandilli rasadha- tedir. Finlândiya tayyareleri, muvaffa - ganinden: kiyetli müteaddid keşif uçuşları yöpmuş- | “al ” Da e 2 yi aka ny e geçe merkez üstü İstanbuldan 400 kilo -| hk, Sovyet tayyaresi metre mesafede tahmin edilen kuvvetli | bir zelzele kaydedilmiştir. 12 dakika son-| ra da ayni merkezden birinciye yakın! ikinci bir sarsıntı daha gelmiştir. * İnebolu 5 (A.A.) — Dün gece İnebolu- da 21/20 de iki saniye süren, diğeri de 2130 da üç saniye süren çiddetli iki zei- zele olmuştur. Hasar yoktur. düşürülmüş, düşürüldüğü muhakkak olan diğer dört tayyare bulunamamıştır. Sovyet tayya - releri dün bilhassa Valamo, Koivista mm takalarını bombardıman etmişlerdir. Fin- İlândiyanın cenub ve şimali de keza bom- bardıman edilmişse de, şimdiye kadar hiç kimse ölmemiş, yalnız sivil ahaliden üç kişi yaralanmıştır. * Fasılasız hücumlar Kastamonu 5 (ALA.) — Dün gece Kas! Haparanda 5 (A.A) — <İsveç - Fin tamonuda 20,20 de ve 20,32 de orta şid- hududunda», Üstüste yapılan hücumlara dette ve beşer saniye devam eden iki yer | bakılırsa, Sovyet hükümeti OKızılordu sarsıntısı hissedilmiştir. Hasar yoktur. | bayramını sıkıntısız tes'id edebilmek için # İber ne pahasına olursa olsun müsbet bir Gümüşhane 5 (A.A.) — Cumartesi ak-/netice almak arzusundadır. şamı iki hafif ve dün sabah da saat 750! Leningrada yeni takviye kıtaatı yağ - de orta şiddetli ve amudi bir zelzele ol-İmaktadır. Buna binaen cenub cephesinde muştur. Hasar yoktur. Sovyet tazyikinin artması beklenebilir, * İ Kareli berzahında, Sovyetler yeni top- Ladogahın şimali şarkisinde, Finlân -| ye heyetleri de General Gamlenin riya *İhazır seti altında bir toplanu yapmışlar ve tek-| kik Ş. Karahisar 5 (A.A.) — Cumartesi ge' çu kuvvetleri ve hücum arabalerile dur- cesi saat 21.35 de Ş. Karahisarda hafif bir! madan hücum ediyorlar. sarsıntı olmuştur. * Çankırı 5 (Hususi) — Dünkü zelzele Çerkeş kazasının Ovacık nahiyesi İle köy lerinde oldukça mühim tahribat yapmış - tar. ÖNü ve yaralı yoktur. Adli teşkilât kanununda tadilât Ankara 5 (Hususi) — Adliye Vekâ - leti adli teşkilât kanununu değiştiren bir proje hazırlamaktadır. İstinaf mahkeme- lerinin ihdas mutasavver bulunduğun - dan hâkimlerin vazife ve salâhiyetleri bakımısdan teşkilât kanununa yeni hü - kümler ilâvesine zaruret hâsıl olmuştur. Ceza ve hukuk muhakemeleri usulü ka- nunlarına da bu tadilâta uygun ve mü - tenazır bir şekil verilecek ve bu husus bir proje ile Meclise teklif edilecektir. Bu değişiklikler icabı olarak nüfus ka- ,çakçılığını men ve takibi gibi kanunlara da yeni esaslar ilâvesi maksadile tadil - ler teklifi mukarrerdir. Yeni gümrükler müfettişi Ankara 5 (Hususf) — Gümrükler zat işleri müdürü Safi Dumer Vekâlet mü- İfettişliğine naklen tayin edilmiştir. İşte radikal şehircilik budur. lak bir vistihales den Hbaret değildir. Adetâ bir Yalnız şekil değişmiş değildir. Ruh, düşünce, illyadlar bir kül halinde değişmiştir. Yalmz bizim değil devrimizin en büyük radikal hareketi Türk inkkâbıdır, Şimdi gelaim şehirellikte (radikal) işe, Bir şehrin imarmı deruhde eden adam eğer (radikal) yani Türk inkulâbı gibi esaslı, temelli bir iş yapmak istiyorsa önce eline bir cetvel tahtası almalıdır, Meselâ İstanbulu misal olarak alalım, Galatadan Taksime bir yoc mu açacak? Şehrin haritası üzerinde cetvelin bir ucumu Galata, ya bir ucunu Taksime getirmeli ve kalın, kırmızı kalemle İkisinin arasını çiz. melidir. İşte bu dümdüz yol modern bir şehir yoludur. Çizginin hizasma yıkılma, sı Ieab eden meselâ tarihi bir mescid, mimari kıymeti haiz bir çeşme, maddi değeri çok bir bina tesadüf ediyor, evkaf, müzeler, asarı atika cemiyeti kıyametleri ko, parıyor. Kulağım tıkamalı, kazmayı indirmeli. Bu bir. Şehirde bir ekmek ve mes&.esi mi var?. Bugünün medeni şehirlerinde bu işler esasından Kalledilmiştir, Ekmek fabrikası mı yapmak lâzım. Derhal yapmalı, Anma birçok hususi men, faatler zarar görecek, dedikodular başlıyacakmış. Kulağını tıkamalı ve fabrikayı kurmalı, Belediye zabıta makinesi İyi işlemiyor mu?, Derhal bir belediye mektebi açmatı, oria mekteb ve İlse mezunlarını toplamalı. Bir iki yl modem şehircilik dersleri vermeli ve sonra yüksek maaşla vazifeye başlatmalı, Aylığın yüksek olması kadar vazifede ihmalin cezası da yüksek olmalı, Daha sonra be'ediye tallmatna, meleri kayıdsız, şarisır herkes İçin, âyni zamanda bir an O gevşemeden bütün şiddetle müstemirren tatbik edilmeli, Buçün verilen emirden yarın vaz çeçiime, meli, İğreti, çelip geçici hareketlere asla girişmemeli. ps Sam sa TELGRAF HABERLERİ Türk - Bulgar hududunda bir hâdise Bulgarlar dostluklarının bir nişanesini gösterdiler | « Yanlışlıkla Bulgar topraklarına giren iki askerimiz silâhlarile birlikte Türk makamlarına iade edildiler Müttefiklerin Yüksek Harb Şürası dün Pariste toplandı Londra 5 (Hususi) — İngiliz - Fransız |lerinde, Ronald Canpele, Cadogan, Dudiy; yüksek harb şürası, bu sabah Pariste be-!| Paud, General İranside ve Ftansa namı- na Daladye, Campinchi, Lachamere, Deri bes, General Gamlen, Amiral Dar. lan, General Willenin ve Gene- ral Decomp bulunmuşlardır. Şüra, Fran- sız - İngiliz elbirliğine gitgide daha mü- essir bir mahiyet temin etmek üzere hali vaziyetin muhtelif cephelerini tet- etmiştir. Bilhassa iaşe meselesi tetkik edilmiş- Yüksek şüranın toplantılarında Büyük | tir. Gözden geçirilen bütün hususat üze Britanya namına Çemberlayn, Halifaks,|rinde tam bir mutabakat husul bulmuş. Çörçil, Kingsley Wood, Stanley, refakat tur. Finler bir Sovyet fırkasını daha imha ettiklerini bildiriyorlar Helsinki 5 (A.A.) — Dün Finlândiya « nın batı-cenubu üzerinde yapılan bom. bardımanlar esnasında düşman bilhassa Eckenes'i ve Abo'yu hedei tutmuştur. Abo'da yangınlar çıkmışsa da ölen ol - mamıştır. Radyo, halkı casusluğa karşı dikkatl davranmağa davet etmektedir. Bununla beraber bu mesele çok mühim değildir. Casuslar paraşütle hali yerlere inmekte sonradan kalabalık yerlere sokulmakta, dırlar. Bu sabah Sovyet tayyareleri şimalde Kajan şehrine taarruz etmişlerdir. Helsinki 5 (A.A.) — Şehir dün harbin bidayetindenberi 37 ci defa olarak bom « bardıman edilmiştir. Üniversite binası hasara uğramıştır. 6 paraşütçü Viborg yakininde (yere inmeğe teşebbüs etmiş, fakat öldürülmüş lerdir. Bunların üzerinde bombalar bu - Tunmuştur. Almanların yardımı Bern 5 (A.A.) — Havas bildiriyor: Sovyet ordusunun Finlândiyadaki mu- vaffakiyetsizliği üzerine Almanyanın Ruş yaya fiili askeri yardımı meselesi mühim tefsirata sebeb olmaktadır. Berlin resmi mahfelleri, Almanyanın Rus - Finlândiya harbi dışında kalmak istediğini israrla teyide devam etmekle beraber, Berlinden Corriere del Ticino gazetesine verilen malimata göre, mev- sim müsaade eder etmez, Berlinin Mos «- kova hükümetinin ısrarları önünde boyun eğerek az çok gizli bir nevi askeri teşriki mesai organize etmesi mümkün bulun - maktadır, Finlândiya cephesine Alman ordusuna mensub kıtaatı gönderecek yerde gönüllü ismini taşıyacak olan kıtaat gönderilecek» tir. Diğer taraftan Moskovanın emrine Ak man zabitleri verildiği bildirilmektedir. Bu zabitler Finlândiya cephesindeki as - keri harekâta doğrudan doğruya iştirak etmiyecekler, Sovyet kıtaatının erkâni harbiyelerinde fen müşaviri olarak bulu. nacaklardır. Bir suale cevab Belediye işlerine dair yazdığım fıkralarda sik sik tekrar ettiğim: — Radikal iş yapmalı. Radikal plân tutmalı! cümlesi muhterem bir karlimi me, raklandırmış: «Radikal iş» nedir diye soruyor. Meraklı kariime (Radikal) işin ne olduğunu artatayım. Türk inkilâbı radika bir inkılâbdır. Yani meşrutiyet İnkılâbı gibi yarım (rform) dur, Renaissance'dir. Burhan Cahid 5 : pe