8 Mart 1940 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

8 Mart 1940 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

Son Poslanın zabria romanı: 25 > Nekleden: İbrahim Safa Genç kız hayret ve endişe İle muba- ıttana baktı. Tatmin edilmemiş. inan- myormuş gibi şüphe ve istifsar karışık gözlerini bir Sedada bir jandarma ku- mundanına çevirdi. Dudakları kımıldar gibi oldu; fakat bir şey söylemedi. Sonra güldü; gözleri kapandı; derin bir uykuya daldı. O sırada içeriye giren doktor, misa- firlerile bir iki kelime testi ettikten sonra genç kızın nabzını muayene eti ve dedi ki: — Kalb çok tabii... Ben bir heze- yanı mürteiş krizinden korkuyorum... Tehlike geçti. Kimse komiser Sedakın bu kıza söy- lediği sözlerden bir şey anlamamıştı. Nerden, kimin elinden. hangi tazyikten ve hapisten bahsediyordu? Bilen yoktu. Yalnız jandarma kumandanı, yolda ondan aldığı izahat ile biraz bir şeyler biliyordu. Sedad. jandarma kunuandanı ile tekrar yola çıktığı zaman ;, — Hemen, dedi, Müdüriyeti keyfi- yetten haberdar etmeliyiz. Bu kiz Fikri- Asım kumaş ticarethanesinin kâtibesi Ayşe Lemandır... Kızın annesi de bu- raya, gelsin... Sonra vahşi bir tebessümle: — Şimdi ber şey gözümün önünde... Bütün esrarın düğümleri çözüldü. Şu hâdise ne olurdu bir müddet evvel ol- saydı,,, Kumandanım, şimdi bana jan- darma terfik eder misiniz? Yahud si- zinle beraber gitmeme müsaade eder misiniz? — Nereye gidiyoruz? — Şu Necib beyi ziyaret etmek isti- yorum. Bu ziyaretin ihtiyatkârane ol- ması lâzımdır da,.. Yalnız yeter ki geç kalmış olmıyalım. * Mevastırlının köşkü bir tarafından denize bakıyordu ve denize çok yakin- bir bahçe içinde idi. Bahçenin içük bir daire şimdi bir garaj- dı ve içinde bir Ford otomobili duru- yordu. Parmaklıklı bahçe kapısının önüne gelen Sedad. kapıyı içeriden kimseye haber vermeksizin açamadı ve kapiya Zayıf, uzun boylu, kılığı kıyafeti te- mizce olmasına rağmen uşağa benziyen birisi geldi. — Necib bey mi? Necib bey evde © Derken arkada ve yanda duran jan- darmaları görerek dehşete düştü. Se- dad sert bir sesle: — Aç kapıyı! diye emredinee uzun boylu adam kapıyı açmıya mecbur ol. du Sedad arkasına dönerek kumanda- na: — Vakit kaybetmiyelim! dedi; sonra kendilerine kapıyı açan adamı bir ke- nara iterek: N — Yerinden kımıldama... Yoksa en küçük bir harektini görürsem beynini patlatırım... Ded Ağzında bir düdük vardı. Jandarma- |dır. ya talimatını hatırlatarak köşke doğru yürü O s'rada penceren'n arkasından, ka- 'nde eskiden mutfak hizmetini | #99 pıdakleri gören Sare. Ustasının kolunu çekerek: — İşte, dedi. 'Trendeki alam... ,.. Jandarmada,,. Keşfolun- duk. Sedad. köşkün büyük kapısına çıkan merdivenin başına geldiği zaman onu ev sabibi Necib bey karşıladı. Bu adam türkçeyi bir Giridli veya evinde rumcâa konuşan bir Makedonyalı şivesile ko- hu. Jandarma kumandanı evinin arâna- cağını kendisine tebliğ ettiği zaman ev- velâ hayret etti; # ara hemen soğukkan- kılığını topladı: — Buyurunuz, geziniz. Amma hek- kımız var midir? Ev sahibinin sözlerini keskin bir dü- dük sesi kesti. Ön ve arka kapıda birer jandarma kaldı; diğer ikisi içeriye gir- diler, Jandarma kumandanı emretti: — Evi yukarıdan aşağıya kadar ara- yınız. Kimi bulursanız buraya getiriniz. Denize nazır büyük bir salonda Se- dadın Necib beye karşı yaplığı bütün tehdidler boşa gitti. O ısrar ediyordu: — Aldanıyorsunuz efendim; sizin söylediğiniz gibi kimseler (oObenim evimde misafir olmadılar, bir yanlışlık var bunda,.. Ne bileyim? Belki bir düş: manlık!.. — Dün gece jandarmaların rastladı- $ı sizin otomobilinizdi beyefendi! Oto- mobilin içindeki adam jandarroMara yanlış malümat verdi. Hepsini biliyo- TUZ. Şimdi bunların burada münakaşa- smda fayda yok. müddeltumumilikte izahat verirsiniz. Evin her tarafından yapılan araştır. malar neticesiz kaldı. Bizzat Sedatl du- varlara varıncaya kadar her taraf: ara mış, taramıştı. Duvarların gizli noktat ları, gizli dolabları olup olmadığını yok- Iamıştı, Kimse yoktu.,, . Yalnız hâ'â bahçe kapısında bekliyen bir uşakla bir (Arkas ver) Zebla cocuklardan mürekkeb bir hırsız çetesini yakaladı (wastarafı 1 inci sayfada) Kemal. Yakub ve Fethiden müteşek - kildir. Bir müddettenberi Beyoğlunda vu- kubulan bir çok hırsızlık vak'aları po- lisin nazarı dikkatini celbederek, taki- bata başlanmış ve ustalıkla işlenen bu s#irkatlerin faillerinin bu beş çocuk ol- duğu anlaşılmıştır. Hırsız çocuklar aralarında anlaşa - rak, kumpanyalarım kurmuşlar, gece- teri ortadan el ayak çekildikten sonra, faaliyete (o başlamışlardır. Duvarlara, pencerelere tırmanmak suretile evle- re kilid ve kepenkleri kırarak, bir çok dükkânlara girmişler. içeride bulduk- ları para eder eşyayı çalarak, satmış - lardır. Küçük hırsızlar Beyoğlu müddelu - mumiliğine verilerek, haklarmda tah- ktkat ikmal edilmiş ve İstanbul 4 ün- cü sorgu hâkimliğine sevkolunmuşlar- Hâkim, sorgularını yaptıktan sonra. ke da tevkiflerine karar ver - miştir. SON POSTA Yağmur ve fırtınadan bir han kısmen yıkıldı (Baştarah 1 inci sayfada) İnhidamı müteakib hâdise yerine ge - len zabıta ve belediye mühendisleri lâ - zum gelen tahkikat ve keşifleri yapmış - lardır. Çöküntünün sebebleri idari ve fenni bakımdan alâkadarlarca araştırıl maktadır. Hava vaziyeti Dün sühünet en yüksek 88 ve en dü- şük 4 santigrad kaydedilmiştir. Yeşilköy meteoroloji istasyonundan a- inan malümata göre hava yurdun doğu bölgelerinde kapalı, mevzii yağışlı, diğer yerlerde kapalı ve yağışlı geçmiş, rüzgâr. Jar Trakyada şimal istikametinden kuv - vetli, diğer bölgelerde cenub! istikamet - ten doğu muıntakasında orta kuvvette, ve diğer yerlerde yer yer fırtına şeklinde esmiştir, Denizlerde fırtına Akdeniz, Marmara ve Ege denizlerin-! de lodos fırtınası dün de devem etmiş! ve Karadenizde fırtına karayele çevir -! miştir. İki gündenberi Büyükderede bekle - mekte olan gemiler, Karadenizdeki şid - detli karayel yüzünden dün de yolları - na devam edememişlerdir. Denizyolları idaresinin Karadeniz hattı vapur sefer- leri tamamile intizamını kaybetmiş, Ka- redenizden Salı günündenberi vapur İ gelmemiştir. Salı günü gelmesi icab eden Tarı vapuru ve dün gelmesi beklenen İzmir vapuru dün de fırtınadan geleme- İ mişlerdir. Bu vapurlar Karadenizdeki İmahfuz limanlarda fırtınanın dinmesini| | beklemektedirler. Fırtına İzmit körfezin- de de büyük bir şiddet peyda etmiş ve Gölcük'e Değirmendere arasındaki se - ferler yapılamamıştır. Fırtınanın tes'rile bir motör hamulesin den 300 teneke gazı denize atmağa meo- İbur olmuş, sigara yükli bir mavnanın |bamulesi ıslanmış, iki kayık parçalan - mıştır, Fırtına esnasında İzmitte hafif bir de zelzele hissedilmiştir. Telefon hatları bozuldu Fırtına ve yağmurlardan şehirler arası | itelefonları da bozulmuş, ya'nız dün gece | Ankara ile İstanbul arasında bir hat te-| min edilmiştir. İzmirde fırtına mühim hasarlar yaptı İzmir 7 (Hususi) — İzmirde gece ya- rısından sonra başlıyan kar ve yağmur- Ja karışık fırtına sabahleyin korkunç bir şekil almış ve akşama kadar bütün şid- detile devam etmiştir. Fırtına şehirde ve limanda sayısız za- rarlar yapmıştır. Bilhassa öğleye doğru! azami şiddetini bulan fırtına sokak'arda yürümek imkânını ortadan kaldırmıştır. 300 kadar ev hasara uğramış, birçok ev- lerin duvarları, çatıları yıkılmış, asırlık binlerce ağaç devrilmiştir. Şimdiye kadar görülmemiş olan bu şiddetli fırtma şehirde umumi hayata da| tesir etmiş, talebelerden birçoğu mek - #eblerine gidememişlerdir, Fırtına limanda da mühim hasarat yap mıştır. Bu arada 50 tonluk Cümhuriyet reotörü batmıştır. Ayrıca şehirde bir köylü, üzerine dü- şen bir çatı parçasından ağır suretle ya- ralanmıştır. Yıkılan bir evin altında kalan Pembe isminde bir kadın mangal Üzerine düşe- rek yanmış, tedavi edilmek üzere hasta- neye kaldırılmıştır. Şehirde muhtelif yer lerde 10 yaralı vardır. Fırtına vilâyetin ova köylerinde mü- him zararlar tevlid etmiştir. En büyük ingiliz .vepurunun Nevyorka gönderilmesinin sebebi Londra 7 (AA) — Deniz mehafili, Gueen Elisabeth vapurunun tesbit edil - miş olan tarihten iki ay evvel hareket et- mesini şu suretle izah etmektedirler; Bu vapurun bulunmakta olduğu tez - gâhlar, Alman tayyareleri için entere « san bir hedef teşkil etmektedir. Diğer ta- İ gazetesinin Stokholm muhabiri yazıyor: | Finlöndiya ordusunun mukavemette bu. Sovyetlerin mütareke teklifi (Baştarafı 1 inci sayfada) İki Fin diplomatının bu ziyareti, İs - veç hükümetinin tavassutu Üzerine Fin- lândiya ile Sovyetler arasında bir müta « reke aktedileceğine dair dolaşan şayiala- rm daha fazla kuvvet bulmasına yol aç- mıştır. Sovyetlerin sulh şartları Finlândiya — «Paris-Soir» gazetesinin Finlândiyadaki muhabiri Kestel, Sovyet- lerin İsveç vasıtasile Finlândiyaya bir ültimatom vermiş olduklarını ve bu ül - timatom mühletinin yarın gece yarısı in- kiza edeceğini haber vermektedir. Bundan sekiz gün evvel Stokholmden | &vdet etmiş olan Finlândiya hariciye na- ırı 'Tanner, hazırlar meclisini toplıya - rak arkadaşlarına Moskovanın sulh şart- larını ibliğa memur edilmiş olan zatı takdim etmiştir. Bu şartlar hülâsaten şunlardır; Firlândiya, Vipuri dahil olmax Üzere bütün Kareli berzahmı, Ladoganın şi - mali şarkisindeki bütün araziyi, Lapon - anın şimal kısmını, Hangoe limanını ve yni isimdeki yarım adayı Sovyet Rusya- ya terkedecektir. İsveç, Finlândiyanın cevab vermesi için on gün mühlet istemiş ve bunu istih- sal etmişti. Şu halde Finlândiyanın ve - receği cevabın yarın akşam gece yarısın- dan evvel Moskovaya gelmesi icab et - mektedir. Mütareke akdedilecek mi? Nevyork 7 (A.A) — Nevyork Times Salâhiyettar membalardan öğrenildi - ğine göre Finlândiya harbine nihayet ver mek için Sovyet Rusyanın serdetmiş ol - duğu teklifler, İsveç hükümeti vasıtasile Helsinki hükümetine tevdi edilmiş olup halen tetkik edilmektedir. İyi malümat almakta olan mehafi'de birkaç gün sonra bir mütereke yapılabi- Teceği tahmin olunmaktadır. Bazı kimse- ler, Pinlândiya hükümetinin çok ağır şart arı kabule temayül göstermesi halinde lunacağı mütaleasında bulunmaktadırlar. İyi bir membadan alınan büberlere gö- re Stalin, bütün Kareli berzahının, Sor- | tavala ve Viborg dahil olmak üzere La - döga gölünün Rusyaya fihakını, Han - goede bir üssü bahri ve Petsamo mınta- ça holmda pek bü; rülmüştür. Bütün devletlerin elçileri, bü- tün gün iş başında bulunmuşlardır. akşam ecnebi elçileri mühim bir toplan- üç defa bâşvekili görmüştür. hiçbir tebliğ verilmemiştir. Öğleden son- sulhün akti ları tesirile bir çok noktalarda kırılıp parçalanmıştır. Rusların kayakçı müfrezeleri ile arhlı ozaklar ve tanklar sular için- de kaybolmuşlardır. Kütle halinde yü- rüyüş yapan Ruslar, Finlandiya tayya- veleri için mükemmel bir hedef teşkil ediyordu. Ruslar, Viborg koyunun garb sahi- linde işgal etmiş oldukları bütün nok- talardan tardedilmişlerdir. , Bir sınıf daha silâh altıma çağırıldı Helsinki 7 (Hususi) — Hükümet, 1920 sınıfına mensub efradı (19 A 20 yaşındakiler) bugün silâh altına gırmıştır. Bunlardan çoğu daha ev- vel gönüllü olarak orduya intisab et- mişlerdi. Stokholm'da diplomasi faaliyeti Stokhol 7 (AA) — Bugün Stok. ük diplomasi.faaliyeti gö Bu tı yapacaklardır. Bugün hariciye nazırı, Matbuata ra çıkan gazetelerin hususi tabılarında memlekete sökün tavsiye edilmektedir. Herbalde bütün bu diplomasi faaliye. itinin hedefi, Moskova ile Helsinki ara - sında bir tavassut icrası olduğu tahmin edilmektedir. Fin radyosu mütareke teklifi haberini tey'd ediyor Londra 7 (Hususi) — Bu akşam geç vakit Helsinki radyosu kısa bir haber neşrederek, Sovyetlerin ağır şartlarla sulh teklifinde bulunmuş olduklarını bildirmiştir. Radyo. ağır tavsif ettiği bu şartlar hakkında malümat vermemiştir. İsveçin tavassutu neticesinde o bir için Moskova tarafından bazı teklifler yapıldığı bugün Stok - holm'da şuyu bulmuştur. Manhaza, Landra ile Stokholm ve Amsterdam ile Stokholm arasında te - Tefon inuhaveresi kesilmiş olduğundan dolayı, sulh şayiası hakkında iazla ma lümat alınamamıştır. Bir Danimarkalı muhabire göre, te- Fin tebliği kasında bir parça arazi istemektedir. He'sinki 7 (A.A.) — Finlandiya bü-l, yük umum! karargâhının tebliği: Kareli berzahınm gerb kısmında düşman, dün Viborg'un şimali garbisi- ne karsı şiddeti hücumlarda bulun - mu.tur. Wiborg körfez! adalarınm ele geçirilmesi için girişilmiş olan muha - rebelere devam etmektedir. Buz üstün de ierlemekte olen Ruslar, ağır zayi- ata uğramışlardır. Oluzdan faz'a tank tahrih edilmiştir. Viborş körfezile Vuoski nehri ara- sında Sovyetler tarafından (yapılmış olan taorruzlar akamete uğramıştır. Taipsle Üzeinde topçu kuvvetleri tarafından uzun müddettenberi hazır- lanmış olan bir taarruz püskürtülmüş - tür. Tadora'nn şimeli şarkisinde düş - man. Pitkaranta takım adalarından ba- zı ufak tefek adaları işgal etmeğe mu- vaffak olmuştur. Daha şimalde dün Kollarjaeki'de başlamış olan muharebeler de devam etmektedir. Rusların taarruzları kırıl- reştir. Denizde, Finlandiya körfezinde düş manın Viborg'un garb sahiline karşı yapmış olduğu bir taarruz teşebbüsü de &kamete uğramıştır. Finlandiya tayya releri, Finlandiya körfezinin buzları üzerinde yakalamış oldukları Sovyet müfrezelerini bombardıman etmişler - dir. Viborg mıntakasında tayyare fan- liyeti fazladır. Helsinki 7 (A.A.) — Rusların Vi- puri'ye karşı yapmakta oldukları ta - arruzda görülen tevakkuf, salâhiyettar mehafilde Sovyet yüksek kumandan - lığının kuvvetlerini yeniden lakşid et- mek ve bu kuvvetleri vaziyetin ileaa - lefon muhavereleri İsveç hükümeti - nin emrile kesilmiştir. Çünkü hükü - met, mevsimsiz ve sansasyonel haber- erin harice aksetmesini İstememekte- dir. inniliz tayyarelerinin A'manya üzerinde yeni uçuşları (Bastarafı 1 inci sayfada) rakolu vazifesi esmasında beş milyon mi- le baliğ olan bir mesafe katetmişlerdir. Nazır, müttefik hava kuvvetlerinin AL man hava kuvvetlerine falkiyetini kay - dettikten sonra, demiştir ki: Maahaza, Alman hava kuvvetlerini hakir görmemeliyiz. Bunların, İngiltere Üzerine bir akın yaptıkları *ekdirde hiç bir zarar vermiyeceklerini sanmak kat" yen doğru olmaz.» İngiliz tayyareleri Almanya üzerinde Londra 7 (Hususi) — İngiliz tay - yareleri dün gece tekrar Almanya ü « zerinde geniş mikyasta bir istikşaf u - çuşu yapmıştırlar. Bremen, Hanover. Hamburş ve Kukshafen üzerinde uçan bu tsyya - reler hiçbir mukavemetle karşılaşma » mışlardır. Yalnız Bremende hava dafi toplar: harekete geçmişlerdir. İngiliz tayyareleri, diğer şehirlerde ve bilhassa Kuksahafende ancak pro- jektörlerin ışığına maruz kalmışlar - dır. Tak»iben 10 bin mil mesafe kateden İngiliz hava kuvvetleri, salimen üs - lerine dönmüşlerdir. Bir Alman tayyaresi düşürüldü Londra 7 — Hava işleri nezareti, bu- gün öğleden sonra iki İngiliz avcı tay - İskoçyanın şimali şarki sahi - raftan bu vapurun hareketi, içinde iki|tına intibak ettirmek O meburiyetindeİlinde Heinkel tipinde bir Alman tayya- zırhlı ile bir kruvazörün, bir tayyare ge- misinin ve iki torpito mubribinin inşa e- bulunmasına hamledilmektedir. Wüpuri körfezinde şimdiye kadar resini düşürmüş olduklarını bildirmek - tedir, Bu suretle şimdiye kadar İngiliz sa dilmekte olduğu tezgühların mühim bir) görülmemiş hir kalınlıkta bulunan |hillerinde düşürülen Alman tayyarele - bırakmaktadır. kısmını serbest buzlar, Finlandiyalıların bombardıman rinin sayısı 44 de baliğ olmuştur.