25 Mayıs 1941 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

25 Mayıs 1941 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

lekald kanununda değişiklikler Yoklamanın kaldırılmasına dair lâyiha Meclis Umumi Heyetine sevkedildi Ankara, 24 (Hususi) — Askeri/hiblerinin maaş almak bhakkınıjdıkları mülki tekaüi kanununun 6) in. * maddesinin değiştirilmesine ve kanuna bazı fıkralar eklenme-| | “ie dair olan kanun lâyihası w- ince zat maaşı sahible-| Mİ senede iki defa yoklamaya tâbi İstulmaktadır. İhtiyar. mütekaid-| erle dul kadınların ve yetimlerin ler altı ayda bir belediyeden veya Ütiyar heyetlerinden ilmühaber Alarak ibraz mecburiyetinde bu-| İanmaları büyük bir külfet teşkil| #itiği cihetle yoklama ile takib €- “ilen maksadların başka şekiller-| temin! suretile yoklaraanın men olsun kaldırılması düşü.) dülmüş ve bunu teminen bir lâ- olunm-uştur. an maksad aylık sâ- Suriye Filistin hududu kapatıldı (Baş tarafı 1 inci sayfada) İs Darlan arasındaki anlaşma bü - tün Fransada ve bilhassa işgal al badaki bölgede derin bir intiba bisul etmiştir. Laval, Petain tarafından kendi. yol verildiği zaman halk ara. ppda ne kadar menfur ise şimdi Şe ondan da menfur olmuş - Bu telgrafta Darlan'ın geçenler- de Bretagne'i ziyaret ettiği zaman Müâniz kaldığı harmane tezahürat Ayrica hatirlatılmaktadır. Büyük deniz harbi (Maştarafı 1 inci sayfada) Hood'un evsafı İ Son Posta: Hood muharebe Tuvazörü 1918 senesinde denize İndirilmiş, 1920 de hizmete gir Miştir, 42 bin 100 tonluktur. Boyu 62 metre, azami sürati 32 mildir. Makineleri i'k hizmete girdiğ “ene 151 bin beygir kuvvetinde idi, 1929 senesi apılan tamir inelerin o kuvveti daha artırılmıştır. iz 38 lik, on 14 lük, , dört 10,5 huk toplar- lâ ve müteaddid o mitralyözlerle Mmücehhez bulunuyordu. İtalyan tebliği 24 (A.A) — İtalyan or- duları umüimi karargâhının 353 nu Maralı tebliği Şimali Afrikada Tobruk cephe winde Brescia fırkasinın işgali altın. da bulunan arazide düşman müf - tezeerinim tanklarm & himayesinde Yaptıkları bir hücum daha bidayet te akim kalmıştır. Sollum'un şarkında 2 İngiliz tan kile birkaç top tahrib edilmiştir. Düşmanın Bingazi üzerine yaptığı bir hava akını neticesinde Müslü - Manlardan birkaç kişi ölmüş ve ya- Yalanmıştır, 352 numaralı tebliğde 22 Ma - ya gecesi bir mabete hedef olduğu bildirilen kruvazörden maada 5450 tonluk Dido sınıfından diğer bir kruvazör de ayni harekât esnasin- da batırılmıştır. Torpidolarımızdan iri gündüz 3 kruvazörden mütek. keb bir İngiliz filosuna tesadüf e -| derek bunlara pek yakından hü-| Gum etmiş ve 7270 tonluk Lean -| der tipinde bir kruvazöre bir kaç torpil isabet ettirmiştir. Bu gemi ostasnda o vukubulan filâk neticesinde ikiye ayrılarak atmıştır. Bugüne kadar alinan neticelere Böre 20 ile 23 Mayıs arasında düş Man ikisi torpidolar tarafından, kisi de tayyareler tarafından batı - rlmış olmak üzere İ kruvazör kay. betimiştir. Bundan başka iki kruva. Zör Canot otomobil terpidolanmız tarafından ağır hasara o uğratılmış Ve bir kruvazöre bir torpido tara- em bir torpil isabet ettirilmiş ir, Denizaltılarımızdan biri Atlantik muhafaza edip etmediklerini tes- bite yani kendilerinin hayatta o-| lup olmadırları, başka maaş alıp almadık. ların ve kadınların evlenip evl medikleri gibi büviyet varakası istemek, mısaş alanların nüfus kâ ğdlarına maaş sahibi olduklarına dair meşruhat vermek, evlen vukuatını mal dairelerine » haber vermek hususunda evlenme me- murlarına mecburiyet tahmil et! mek gibi tedbirlerle bu maksadın temini mümkün görülmüş ve lâyi- ha buna göre tadil edilmi Mütekat alınmas: tekalü maaşları essir olduğu cihetle bu noktayı ta- kibe medar olmak üzere müteka- id memur istihdam eden devlet, vilâyet, belediye müesseseleri, al- Bir Irak petrol deposunda 4 yangın çıkarıldı Kahire, 24 (A.A) — İngiliz na- va kuvvetleri Ortaşarik o umumi karargühunın tebliği: Irakta, asi kuvvetler, dün Fsl- Majaya hücum etmişlerdir. Fakat şiddetli bir bombardımandan son- ra, eski mevzilerimiz kıt'alarımız tarafından yeniden işgal edilmiş- tir. Bir miktar kamyon ve tank &- kınmıştır, Bağdadın 20 kilometre kadar şimalinde Kassels hareket mevki- inde bir Trak petrol deposu bom- bardıman edilmiş ve mitralyöz a- teşine tutulmuştur. Burada dört ky n çıkarılmıştır. Alman relçri, Habbaniye- yi bombard 1 etmişler ve mit. ralyöz ate; tutmuşlardır. Bina- larda bazı hasar vukua gelmişti Zayiat hat't | Girid hakkında ilk Alman tebliği | (Baştarafı 1 inci sayfada) | lar. Bunlar avcı tayyarelerile gah-| rib, muharebe ve Stuka tayyare- lerinin müzaheretile havadan yâ- pılan bir hücum esasında adanın| sevkulceyşi obakımından ehem. miyeti haiz ölân noktalarını zapt ve takviye kıt'alar: aldıktan sonra taarruza (geçmişlerdir... Adanın garb kısmı halen Almanların elin. de bulunmak r. Hava kuvvet- lerimiz, müdahale etmek İngiliz filosunun teşebbüsü mış ve filoyu Giridin gmalini kara sularından kovarak bir çok harb gemilerini batırmış ve bü ada üzerinde hava hakimiyetini elde etmiştir. Çörçi'in o Alman © kıt'alanaın Yeni Zelanda üniformasile indiril- diği hakkındaki beyanatı yalandı Eğer bu iddia Alman paraşütçüleri hakkında beynelmilel kanunun tat bik edilmesi için bir sebeb ve ve - sile olarak ileri sürülmüşse Alman başkumandanlığı öldürülecek her Alman askerine mukabil 10 İngi - lir harb esiri hakkında mukabele bilmiril tedbirinin tatbikini emre - 6 ayda pratik usul ile İngilizce Yirmi ikinci ders 5 nci sayfada segearessnsonesssesanessamend. ”İ ece münsid değildir. Hava mey - SON POSTA memurlarin maaş vaziyet-| â- S0- lerini tetkik etmekle berabe vaziyetlerin, gizleyen hak rile vazifesini yapmayan me- nda da bu lâyihada er kabül olunmuş rı sahiblerinin aylık almak harieın za CÂİp ct mediklerini yoklarından başka ş killerle tesbite matuf olan bu te m yeli e Girid teşebbüsü daha büyük bir hücumun başlangıcıdır İ ngiliz başvekili beş gün evvel Avam Kamarasında Almanla- rın Giride ki şiddetli bir hare- kete geçmiş olduklarını haber ve- rirke Böyle bir harekete bir müd- dettenberi esasen intizar edilmek- t€ olduğu cümlesini de ilâve et- mişti. Bu bahiste mütekaid bir İ- talyan amiralının İngiliz başveki- line ya takaddüm ettiğini, yahud da İngiliz başvekilini getirdiğini kaydetmek icab e Zira bu meseleye ilk olarak, kuundan daha üç halta evvel, bir tey er, vu- birlerin tatbikına ©sas teşkil et- mek üzere zat m blerini umumi şekilde bir defaya mahsus olmak üzere mal dairelerine mü- racaat ederek nüfus kâğidlarına zat maaşı aldıklarını o kaydettir.| meleri Tüzumu (— görüldüğünden muvakkat 1 inci maddi bu hu susta hüküm konulmuş ve muvak-| kat 2 nci maddede daha bazı ted-| birler tesbit edilmiştir. | Almanlar Giride top ta indirdiler (Baştarafı 1 inci sayfada) Kandiya ve Resmoda havadon indirilen müfrezele kat'i surette temizlenmiştir. Daha uzağa inen diğer gruplar da imparatorluk kuvvetleri tarafından Yunan kıt'a larının müessir yardımlarile | te- mizlenmiştir. Almanların zayiati Menemede ve civarında şiddetli muharebeler eoreyan etmektedir. Almanlar bidayetts tutundukları yeri genişletmek içir esaş gayret- lerini burada sarfetmişler o pike bombardıman tayyarelerinin bü- tün gün yaptıkları şiddetli hü- cumlara rağmen azimkârane bir surette dövüşen kıt'alarımız düş- mana yeniden çok ağıt zayiat ver- dirmişlerdir. Keza düşman ssker nakliye tayyarelerinden bir çe-| ğunu da kaybetm$itir. İmparatorluk kuvvetlerinin ma neviyatı her zamankinden deha kuvvetlidir. Kandira ve Resmo'da Londra 24 (A.A) — Gelen malümata göre Giridde Kandiya tehrile hava meydanı düşmandan tamamile temizlenmiştir. Düşman, kuvvetleri için indirdiği o malzeme mız tarafından top * Resmodaki vaziyet de ayni derecede memnuniyet Verici - dir. Resmo, inen düşman kıt'ala - rından temizlenmiştir. Şimdi kuv » vetlerimiz hem şehri ve hem de hs- va meydanını ellerinde bulunduru- yorlar. Toplar indirildi Malemedeki vaziyet ise bu de - danını elinde tutan düşman bugün de buraya kıtaat indirmeğe devam ediyordu. Hattâ havadan bir mil tar ve belki de kismen 75 milimet- relik topla bir kaç tane de havan topu indirmeğe muvaffak olmuğtur. İmparatorluk © kuvvetleri Meleme hava meydanının şarktaki mevzile. tini tutuyorlar. Burada cereyan ©- den muhareh şiddetli olduğu anlaşmaktadır. Meleme müstesna olmak üzere vaziyet iyi olmakla be- vaber adamn müuferid yerlerinde hâlâ küçük Alman grupları mev - cud olmadığı da söylenemez ki, bu hal iz'aç edici mahiyettedir. Alman tayyareleci tahrib edildi Kahire 24 (A.A, İngiliz ha va kuvvetlerinin tebliği Giridde; | Bombardıman tayya- relerimiz Melemedeki düşman kı - aatı ile tayyarelerine geniş hasar. lar verdirmişlerdir. Hava meyda ninda bir çok Yunkers 52 teyya - resine hücum edilmiştir. Müteakı - ben düşman mitralyöz ateşine tu - tulmuştur. İk raporlar en az on düşman tayyaresinin tahrib edildi ğini ve diğer birçoklarının — ha: uğratıldığını bildirmektedir. Daha sonra yapılan bir keşif u. çuşu birçok Yunker: 52 tayyaresi- nin kömür haline, birçoklarının da! İtalyan gazetesine ya ı makale. de temas eden bu İtalyan amiralı «Bernocchi. olmuştur. Hakik bu zat doğrudan doğruya Girid- den bahsetmiyor, fakat Mısra karşı girişilmesi zaruri olan gen bir taarruz hareketinin icab ettir- diği yaklaşm yeceğini söy! İngitereni bir müsellesi sin bir zâviye: kincisin Girid, veyş teşkil eder. Üçüncü en mü- Akdeniz durumu ndırır, bu müselle- ini Cebelü k İhimmi ve en gücüdür, en sona bi- rakılmıştır. Afrika topraklarında gittikçe artacak bir sıcağın şim- diden kendisini göstermesi yüzün- 'den buna ayrıca bu bakımdan da zaruret görülmştür, Geriye Cebe- Yüttarık ile Girid kalıyordu. Mihver devletleri evvelâ Cebe. Jüttarıkı düşündüler, İspanya nez- dinde muhtelif teşebbüslerde bü-| Tundular, fakat bu teşebbüsleri reddedildiğini değil, taiik edildiği ni gördüler. İspanya devlet reisi gerek Her Hitlerin, gerek Sinyor Mussolini- nin şahsi dostudür, son değişiklik- lerden sonra İspanya kabinösı de hemen tamamen Mihvere hem mintietlar, hem de bağlı zevattan teşekkül etmiştir. Bununla beri- ber bir taraftan iktisıdi zaruret, diğer taraftan da son ihtilâlde e- dindiği tecrübe İspanyaya azami derecede ihtiyatlı bulunmak der- sini öğretmişti İspanya Mihvere iltihak edi bilir, Mihver lehine, Mihver y nında harbe girebilir, fakat istiyor ki bu iştirak muharebenin Mihver tarafından kazanılmasının mutlak surette muhakkak ve bir gün me- i halinde yakın olduğu zaman vukua gelsin, o zamana kadar da İspanya İngilterenin bu memleke. ti Mihver kucağına atmaktan çe- kinerek göstereceği iktsadi Bu suretle İngilterenin Akdı niz durumunu teşkil eden müsel- lesin iki zaviyesi uzun müddet için um edilmez bir hale gelin- ce elde üçüncü zaviye olarak yal- nız Girid kalıyordu. Almanyanın cum ettiği yer de orası oldu. Giridin istilâsı için yapılan te- şebbüs mevzli bir hareket değil dir, muvaffak olduğu takdirde çok geniş mikyasta bir hücumun ancak mukaddemesin: teşkil ede- cektir, birinci safhad ci saf. hanın içinde bir taraftan Kıbrıs yolile Suriye, Irak, diğer taraftan da Süveyş, Mısır yolile bütün Af- rika vardır. Artık hükmedilebilir ki Mihver devletleri, daha doğru- su sadece Almanya İngiltereye saldırma teşebbüsünü hiç değilse şimdilik — bırakmış, o Amerikan gittikçe artan yardım. İngiltere. nin de bir uzlaşma sulhunu red- detmesi önünde uzun bir muhare- beyi çaresiz göze alarak sırf bu mâksadla Avrupayı Afrikaya bağ- lamak yolunu tutmuştur, bunun için ilk şart ta İngiliz donan: nım Akdensiden çıkarılması Şimdi yapmak istediği de odur. Yalnız istemek başka, yapabilmek te gene başkadır. 4 * ———— ———— zan mesafe avcılarımız da düşma- na hücum ederek $ büyük asker ko-| laylıklardan az çok istifade etsin.| Makineye Batırılan mihver gemileri Akdenizde 48 saat zarfında bir İtalyan distroyeri tahribedildi, 3 mihver gemisi batırıldı Kahire 25 (A.A) — Son 48 saat zarfında İngiliz denizaktları Akdenizde mühim muvaffak ler elde etmişlerdir. Libyaya giden 9 bin tonluk bir Alma nakliye ge- mist, 7 bin tonluk biz petrol gemisi ve cephane taşıyan diğer bir gemi | batırılmıştır, o Ayrıca bir İtalyan distroyeri tahrib edilmiştir. İngiliz tayyarelerinin ! Kolonya ve Saint - Nazaire hücumları Londra 25 (A.A) — cesi İngiliz hava kuvveti lonya ve Saint - Nazaire lim şiddetli hücumlarda bulunmuşlar- dır. Büyük yangınlar çıkarılmış, iddeti infilâklar vukubulmuştur. ngiliz pilotları mühim hasarlar müşahede etmişlerdir. Alman tayyareleri Süveyş üzerinde Kahire 25 (A.A) — Mısir milli müdafaa nezaretinin tebliği: Alman tayyareleri dün Süveyş mıntakasına hücum (etmişlerdir. İnsanca zayiat ve hasar olmamış- tır. Irakta vaziyet Kahire 25 (A.A.) — Son daki- | kada öğrenildiğine göre vaziyet Habbaniye ve Basrada sakin ol - | makta berdevamdır. İngiliz radyosu yeni bir türkçe neşriyat daha yapacak Londra 25 (A.A.) — Yarından itibaren İngiliz radyosu dördüncü emisyon olmak üzere yeni bir türk çe heşriyata başlıyacaktir. Bu © - saatile 13,30 dan sürecektir. Bu neşri. İ yat 16,5 $1 ve 19 metre kısa dal- ga ile yapılacaktır. Sabahtan Sabaha Anki bir des küysüsü bütün memlek olmaz. en kuvv dan biri de musikidir. İ . - d. Bir ağızdan tadyosu bizi şarkı söylemiye davet etti. Ve bu maksadla saati açtı, İlk dersi dinliyenler bir köy türküsünün tempo- sunu bellediler: — Sen de bico, ben de bicoheceyy! bulünan bir hocanın böyle pestekerani temrinler Amerikan filosu da Verilirken | Groenland da mı? Deniz muharebesinin, Al - manların Groenlânda çık - tıklarına dair verilen ha - berleri takib ettiğine işaret ediliyor Ruzvelt ne demişti ? Londra 25 (A.A.) — Öğre n 13 bulan deniz pakedi na dair g haberleri takib etn gazeteciler toplan- anat'a bulun - «Almanların Groenlendin bazı kisimlarına çıkmadıkları - na emin değilim. Bugünden iti, baren; Birleşik oAAmerika filosu ile birlikte Groen. land sularında devriye hare - ketlerinde bulunmaktadır.» Ortaşarkta mihver devletlerinin tayyare zayiatı Mihver bir haftada 72 tayyare kaybetti Kahire 25 (AA) — Perşembe günü bütün hafta zarfında Mih - ver devletleri Ortaşarktaki Okerb sahnelerinde 72 tayyare kaybet - mişlerdir. İngilizlerin o kayıbı ise sadece 22 tayyaredir. Bunlardan İki tanesinin pilotu kurtulmuştur. İngiltere üzerinde dün hava faaliyeti olmadı 25 (A4) — Düşman dün İngiltere üzerinde hava faali. yetinde bulunmamıştır. Trnavudlukta bir sui xasd (Baş'arafı 1 inci sayfada) derhal tevkif edilerek halkın ini. kamından kurtarılmıştır Tahkikatı işkâl etmemek ve mü- tecavizin muhtemel cürüm gerikle- rini meydana çıkarmak için bu hâ. dise şimdiye kadar gizli tutulmuş « tur, İsticvabı esnasinda mevkuf Ar- navudluk hükümeti erkânına kor- şı şahsi husumeti olduğunu ve mak sadinin Ârnavud milletinin “neş'e « sini kaçırmaktan ibaret bulunduğu. nu söylemiştir. Mihailof'un davasr pek yakında Arnavudlukta askeri mahkeme & rafından rüyet edilecektir. ! Sivas köylerinden birinde söylenir bir türkü imiş. Söylendiği bu masum türkü kuvvetli bir musi e hükim olan ve on sekiz milyon talebesi olabilir. Fakat, talim yaptırması doğru Birçok tarihi, irsi ve dini sebeblerle sükâtü harekete tercih edem bir cemiyeti konuşturmak, seslendirmek lâzımdır. Ve musiki bu işin eli vamtasıdır. Bu sütunda her fırsatla dilediğim Türk ce- miyetini hareketlendirme davasının bir ileri hamlesi de şüphe yok ki bu teşebbüstür. Asırlarca mystigue hayat geçiren Türk cemiyeti böceklendiği kuytu, nemli izbelerden kurtulduktan sonra uyuşmuş ruhuna heyecan, gevşemiş sinirlerine alâstikiyet, odonuklaşmış dı- mağına cevvaliyet vermiye mecburdur. Bunu başaracak unsurlar - Yalnız bu vazifeyi üzerlerine alanların Türk ruhuna «Dallabiçor elbette vardır. Şimdiye kadar havası besteleyen üstadlar bu temposunda bir curcuna ile hitab ettiklerini işitmek gibi bir bestekârn ruhundan kaynıyan tekbir iler «Hymne national yapacak kudrette ehil istemezdim. ayarında, ill san'atkârlarımız birkaç yüz tango ve emsali dans tarz eserler de yaratabilirler. Köy havaları nihayet mahalli birer zevk ve neş'e terençümüdür. yo gibi bü pembe mi vatan çocuklarına hitab iü mahalle ve köy havaları değil bir ağızdan Aynalı 6 benimsene- eden cek kuvvette milli şarkılar beklenir ve bekliyoruz. 5 İtamamen istimalden sakit hale gel-| nakliye (o tayyaresi tahrib etmişler» te İZ bin tonlak bir vapur batırmış ter. resmen” İmiş olduğunu teyid eylemiştir. U -İdir,