5 Haziran 1938 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 2

5 Haziran 1938 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 2

S v Yerlimallarsersiginde' Dünya rekoruna | İmalâthaneler | Yeni ve neler yapmak lâzım Onuncu yerli mallar sergisi ha!- ka yerli malı tanıtacak değildir Halk bu sergide sanayi tarihimizin ifadesini bulacak İstanbul milli sanayi birlij 10 uncu yerli mallar sergisini 22 teınmuzda Galatasaray lisesi bi. nasında açacaktır. Bu sergi vesi. lesile, fikirlerimizi aşağıya yazı. yoruz. On sene — evvel, mallar sergisle bu isim altında bir sergi açınağa — ihtiyaç vardı. Çünkü o zaman halk, Türkiyede neler ya- pildiğini bilmiyordu. Yezli mal, larını halka öğretmek, bizde, nı ler yapıldığını halka — göstermek için, yerli mallar sergisi diye bir sergi açmak zeruri idi. Birinci yerli mallar sergisi cid. den bir sürpriz olmuştu. <Bizde do bu kadar güzel ipek kumaş yapılır mı, bu derileri bizim fab. rikalar mı yapıyor?» diye herkes birbirlerine hayretler içinde suai. ler soruyordu. Birinet yerli mallar sergisi bu suallere canlı bir surette cevab teşkil edecek mahiyetteydi. Bi . rinci, ikinci, üçüncü ve buyu ta. kib eden sergiler, halka yerli ma. hn tanıtmak süretile büyük bir vazife ifade etmiştir. Halk yerli mah mefhumunu Galatasaray ser- gileri vasıtasile öğrenmşitir. | Şimdi bu isim altında sergi aç. mak bize lüzumsuz geliyor. Yerli şeker, yerli kumaş, yerli deri, yerli çikolata, yerli — demirdir. Hergün bütün eşyayı etrafımız - da görüyor ve kullanıyoruz. Bu lüks eşya bugün aşağı yukarı her mağaza, yerli mallar. sergisi mahiyetindedir. Fakat on sene | evvel böyle değildi. On sene ev. vel bir mağazaya girdiğimiz za. man yerli malları mağazanın di ğer eşyası arasında bir istisna teşkil ederdi, Şimdi ecnebi ma - mulâtı, bir mağazada İstisna teş. kil etmektedir. Demek — oluyor ki, Yerli malı davası tahakkuk etmiştir. Artık tahakkuk eden dava için, tekrar zahmetlere girişerek sergi açma. ğa ne lüzum var? Bu suali sergi işlerile alâkadar zevata sorduk. lçımndnüıi zat bize şu cevabı verdi. ni — Hakkınız var. Galatasarayda açılan yerli mallar sergileri, hal. ka yerli malını tanıtmak için bü. yükbir hizmet ifa etmiş, bu sa - hada rolünü — yapmıştır. Şimdi halkı — tatmin etmek için daha başka mahiyette sergiler açma. Ba ihtiyaç vardır. Bu ihtiyacı karşılamak — için sergide x10 senelik sergiler» diyo bir paviyon açacağız. Bu paviyon, yalnız Galatasaray lisesinde açı. lan sergilerin tarihi değildir. Biz bu om senelik tarih çerçevesi için. de Türkiyede gündengüne inki - şaf eden endüstrinin de tarihini göstermiş — olacağız. Bu itibarla, AŞK, HEYECAN ve - Fafrika Naci Demirel gülerek başını sal. adı; Haydi bir kere gezelim.. Be. yönirsem, muhakkak futacağım. | Bekidön - oturanlardan bana ne' Ben yalnız oturanların namusu. na bakarım.. - Ben de kalıbimi. basarım, beyim! Çok namuslu bit aile di onlar. Aparttımanımızda şüpbeli bir kimse yoöktür. Hepsi de ağır başlı, namuslu, çolük çocuk sa - hibi insanlardır. İsterseniz öteki dairelerde oturanları da birer bi. ter sayayım size. — Hacet yok. Sözüne inanıyo. TUM, erdivenden yukarıya çıkma l (ütür masencen | bu seneki 10 uncu Yerli mallar sergisinin inkılâbcı bir mahiyeti vardır. «On senelik sergiler» kö. şesi ayni zamanda endüstri inkı. Tâbunizi ifade eden bir köşedir. Bu köşede neler yapacağız? Bu sualinize şimdiden cevab vermek imkânı vardır. Köşede, en ziyade mukayeselere ehemmiyet vere . ceğiz. Ön sene evvel şu kadar pâ. muklu kumaş yapardık. Şimdi daha fazla yapıyoruz. On sne ev. vel nekadar şeker istihsal eder . dik. Şimdi nekadar yapıyoruz. Hasılı serginin on senelik muka. yesesini yapmak suretile, halka, Atatürk Türkiyesinde on sene gibi kısa bir zaman zarfında atılan a. dımları göstereceğiz. Bu itibarla 10 uncu yerli mallar sergisi, mu. kayeseli bir sergi olacaktır.» Artık yerli mallar sergisi diye bu isim altında bir sergi açmağa lüzüum var mı? — Bu sualinize karşı verilecek cevab şudur, 10 uncu yerli mallar sergisi, halka yerli malını tanı. tan bir sergi değildir. Çünkü halk, yerli malını tanımıştır. 10 uncu yerli mallar sergisi, inkılâb tari. hini ifade eden bir sergidir. H A, *& İngiliz büyük elçisi Sir Persi Lören dün akşamki ekspresle Londraya hareket etmiştir. Büyük elçi mezuniyeti olan iki ayı Londrada geçirecektir. Diğer taraftan bir senedenberi mezu - nen memleketinde bulunan Ame- Tikanın Ankara sefiri M. Mak Mo. rey de memleketimize dönmüştür. * Silivride harab bir halde bu- lunan Piri Mehmedpaşa camiinin müuhakkak ve sür'atle tamim o - lunması lüzumu dün Müzeler U. Müdürlüğünden alâkadarlara bil- dirilmiştir. * Kemerburgazda bir örman yangınına sebebiyet veren üç kişi yakalanmıştır. Bunların sebebiyet verdikleri yangın saatlerce sür - müş ve neticede 60 hektarlık bir orman yanmıştır. | * Yunanistandaki bazı artist kumpanyaları şehrimize gelerek temsil vermek arzusunu izbar et. mişlerdir. Bunlar, sefarethanemi- ze müracaat ederek memleketli - mizde kendilerinden ne mikdar vergi kesileceğini sormuşlardır. *& Maliye Vekili Fuad Ağralı dün Ankaradan şehrimize gelmiş- tir. 4 Güzel san'atlar akademisi mimarlık şubesi şefi Prof. M. Ta- tuto 1908 senesinden 1938 yılına kadar yani 30 yıl içinde vücude getirdiği eserlerden mürekkeb bir sergi açmıştır. İHTİRAS ROMANI yazan: İskender F. SERTELLİ ğa başladılar. Apartıman — kapıcısı - üçüncü kalta $ numaralı dalrenin kapi - sinı açtı. Her katta kafşılıklı iki daire vardı. Beş katlı, on daireli bir apar . tımandı bu. Naci Demirel uysal bir kiraci Bibi odaları dolaştı. — Çok kullanış'ı bir apartıman. Bizim hanım görürse, derhal be- ğenip tutacak. — Çaryşı, pazar her taraf yakın. dır, beyim! Bakkal, kasab altı - mizde, Burada oturanlar kolay Yaklaşan 'Bir muvaffakiyet 2 plânörcü gencimiz 12 saat 22 dakika havada kaldılar | — İnönü kampında plânörle uçuş | iki gencimiz, dün dünya plânör - cülük rakoruna yaklaşan büyük bir muvaffakiyet elde etmeğe mu- vaffak olmuşlardır. Türkkuşu öğretmen namzedi Bay Cemal ile arkadaşı Rasim iki kişilik bir plânörle havada 12 sa. at 22 dakika kalmışlardır. Dünya birinciliği rekoru 13 sa- at 59 dakika ile bir Alman plâ - nörcüye aiddir. l Eski kanuna göre Malülen tekaüd Olanlar Bunlar hakkında bir tefsir lâyıhası hazırlandı Eski tekaüd kanunu hükümle - rine göre malülen tekaüd olanlar hakkında Büyük Millet Meclisine yeni bir tefsir lüyihası verilmiştir. Bu tefsirde bu kabil mütekaid- lerden olup ta 1683 numaralı te. kaüd kanununun25 inci madde - sinden istifade eden kimselerin ayni kanunun 30 uncu maddesin- den istifade edip edemiyecekleri. nin hallolunması hükümetce Bü- yük Millet Meclisinden istenmek- tedir. 'Erat, onbaşı Ve Erbaşılar Askerliklerini yaptık- tan sonra isterlerse or- man teşkilâtına girebilecekler Erat, onbaşı ve erbaşılardan 25 senelik filj hizmetlerini bitinen - lerden istiyenler orman muhafa- za komutanlığı teşkilâtıra girebi- leceklerdir. Yalnız bunların müracaatları kadroların müsaadesine ve ehli - yetlerine göre muayyen bir aylık- la orman işlerinde istihdam oluna- bileceklerdir. * İnhisarlar İdaresinin yeni ter fi ve ikramiye listesi - Ankaradan gelmiştir. Memurlara yarın teb - Tiğ olunması muhtemeldir. & Büyük Müllet Meclisinde Türk - Elen munzam muahedesi. nin tasdiki münasebetile Hariciye VekilimizleYunan Başvekili ara- sında tebrik ve teşekkür telgraf. ları teati olunmuştur. manda kapıcılık yapıyorsun? — Mansur Beyin evlendiği gün- — Hayır amma, bir tesadül o- larak o gün ben de buraya kapı - danmıştım, — Apartıman sahibi Türk mü. dür? — Türktü.. Ve sizden iyi olma- ın, çok namuslu, merd bir adam. di Her ay ansızın Teftiş Edilecek Şehrimizin muhtelif semtlerin- de bulunan her türlü imalâthane. ler muhakkak her ay angızın ve sıkı bir surette teftiş ve kontrol edilmeleri belediye reisliği tara - fından bütün belediye şubelerine ve kaymakamlıklara bildirilmiş tir. Bu teftişler her ay ve günün Bayri muayyen zamanlarında, sa- atlerinde icra olunacaktır. Bütün Şubeler; yapılacak teftiş ve kont. Tollar hakkında her ay bir rapor hazırlıyacaklar ve bu raporları; ay sonunda belediye reisliğine göndereceklerdir. — ——— İstanbul Hastanelerinde yeniden 475 yatak kazanıldı Cerrahpaşada bir hari- ciye pavyonuda yapılıyor Cerrahpaşa hastanesinde yeni bir hariciye paviyonu inşa olun - ması kararlaştırılmıştır. Yeni paviyonun bir an evvel ya. pılması için de inşaat bir müteah- hide ihale olunmuştur. Bu suretle Gureba ve Haseki hastanelerinde yakında açılacak olan yeni paviyonlarla beraber İs- tanbul Üniversitesi Tıb fakülteşi ve hastanelerimiz yeniden 475 ya. tak daha kazanmış olmaktadır. Zehirli Gaz Kursları Muallimler için şehrimizde ve muhtelif şehirlerde açılmış olan zehirli gaz kursları ders yılı sonu münasebetile tatil olunmuştur. Bu kurslarıt önümüzdeki tahsil başlangıcında tekrar açılmaları ka rarlaştırılmıştır. Ayni tarihten i. tibaren talebelere zehirli gaz ders deri bizzat mekteblerinde veril - meğe başlanacaktır. Geçenlerde halk için açılan 2e- hirli gaz kurslarının da tekrar a. çılmasına lüzum görülmediği söy- lenmektedir. Ortamekteb Muallim Muavinleri Muallim . muavinlerinin — adedi ve çalıştıkları dereler hakkında Maarif Vekâletince tedkikat ya - pılmakiadır. Bu münasebetle bütün Maarif idarelerinden izahat istenmiştir. Orta mekteblerimizde mevcud diye.. Fakat dün oradan da ce - weba geldi. Ömer Bey İzmirde yokmuş.. » — Bu işi zabıtaya haber ver « mediler mi? Kapıcı elini 4ğzına götürdü: — Aman yavaş konuşalım, be- ğim! Hanımefendi duyarsa kuvar beni buradan.. — Neden? Bunda korkulacak ne var? Bir apartıman sahibi bir haftadanberi maydanda yok.. Bu. nu neden zabıtaya bildirmiyor . sunuz? Belki başına bir felâket gelmiştir. — Öldü mü? — Ne olduğu belli değil. — Tuhaf şey! Meygdanda yok mu şimdi? — Bir haftadır nerede olduğu belli değil, beyim! — Burada mı otururdu? du. — Evli miydi? — Evli., Ve üç tane de çocuğu var, Bir gece birdenbire ortadan kaybo'du. Nereye gittiği anlaşıla. madı, Hanım, İzmire telgraf yaz. kolay çıkmazlar, “ — Kaç yıldanberi bu apartı . AŞ T SB2 dı. Ömer Beyin kardeşi orada tüccardır, Belki oraya gitmistir — Evet. Bir numarada oturur. | | diyar. Kapıcı yavaşça fısıldadı — Hanımefendi işin polise uz. settiğini istemiyor. «Kocam ça cuk değil ya.. Elbette — müstacel bir işini takib için bir yere git - miştir. Akşama — sabaha gelir!» — Sana da kimseye bir şey söylememeni tenbih etti demek? - Evet.. — Tuhaf şey bu! Her ne hal ise. Beni alâkadar etmez. Apar. tımanı beğendim.. bit kere de bizim hanımı getire. OT eli ĞĞ DEe » D Bi ei A Yarın sabah | Son zamanlarda — şehrimizden hariç memleketlere — gönderilen hayvan derileri meyanında mü . him miktarda kedi postu da sevk ve ihrac olunmuştur. Yani bunlar, üzerlerindeki tüy- | leri - koparılmadan - bozulmadan | yollanan kedi derileridir. Ve bun. ların derilerinden ziyade tüyle - rinden istifade olunmaktadır. Bu cins ihracata karşı bilhassa Al . manyadan memleketimize çok is. tek vardır. Bu sebeble birçok a. çıkgözler gerek şehrimizde gerek başka şehirlerde cins kedileri tep- | iamaktadırlar. Bu kediler öldürülerek ihra - catçılara yüksek bedelle satılmak. tadır. Çünkü, bütün kediler ara - yalnız memleketimiz ke . dilerinin ve bilhassa Ankara ke - disinin tüyleri, Almanyada An - kara tavşanının tüyleri gibi bir çok endüstri şubelerinde kulla - nılmağa başlanmıştır. Bazı Alman fabrikaları Ankara | kedilerinin bu tüylerini toplıya - rak taramakta ve biriktirerek ip. lik yapmaktadırlar. Ankara ke - | disi tüyünden yapılan ipliklerin çok dayanıklı olduğu görülmüş - t Diğer taraftan bugünlerde Vi. yanada bir beynelmilel kodi sor. gisi açılmaktadır. 13 üncü bey - nelmilel kedi sergisini teşkil eden bu meşherde 150 ye yakın kedi teşhir olunacaktır. Bu erkek, dişi ve çocuk kedi . Türkiye Varşovada Üçüncülüğü Kazandı ! Varşovada yapılan beynelmilel atlı müsabakaların neticesi dün ilân edilmiştir: Bu tasnifte Polnya birinciliği, Almanya - ikinelliği, “Türkiye de üçüncülüğü almıştır. | Diğer taraftan yine dün icra o. lunan *Hariciye Nazırı mükâfatı» | isimli son müsabakalarda ekibi - | mizden Salm Polatkan dördüncü- Tüğü kazanmıştır. | | müallim müavinlerinin kâi gel - | | mediği anlaşıldığından bü ay so- | nunda Ankarada toplanacak olan | biz komisyon tarafından hangi dersten ve ne miktar harleden mu. allim muavini almak lâzım geldi- Bi kararlaştırılacaktır yim de apartımanı birlikte geze- lima. Naci Demirel (Sarı apartıman) dan çıktığı zaman muammanın bir köşesini çözdüğünü sanıyor - du. , Ömer Beyin bir haftadanberi ortadan kaybolması ne demekti? Apartıman sahibi Ömer Beyin gaybubeti Mansurun tımarhana. den keçtiği günlere tesadüf edi. Mansur bir yıldanberi tımar - hânede yattığı müddetçe, (Sarı apartıman) sahibi Ömer Bey hiç bir yere gitmemişti. Hatta İzmir. deki tüccar biraderini — ziyarete gitmesi ihtimali de gayri variddi. | Çünkü Ömer Bey yedi yıldanberi | İzmire gitmemişti. | Zabıta memurunun zekâsı bu | nokta üzerinde işlerken, aklına | bakkal çırağı geldi. | — Hele şunu bir karakola çı . iarıp sorgaya çekeyim.. Biraz da ensesini okşarsam, her halde bü. tün bildiklerini söyler. Dadi. Taksim karakoluna gitti. N lerin İlalya, Fransa, İngiltere, Çe. koslovakya ve - İsviçreden tren ve tayyarelerle Viyanaya gönde. rilmişlerdir. Davetli kediler, ser. ginin bususi doktorları tarafın . dan muayene olunduktan sonra mükellef yerlerde — yatırılmakta ve doyurulmaktadırlar?. 'Teşhir edilecek kedilerin bü - yük bir kısmını Ankara kedileri teşkil etmektedir. Her biri ka - lın tüylü ve muhtelif renklerdeki. Aralarında bilhassa beyaz, mavi, mavi krem, krem kızıl, tekir, gü- müş ve siyah renkte olanları var. Ayrıca, Bismark isimli kafaları yuvarlak değil de yassı olan tüy. leri açık sarı, yüzü, ayakları ve | kuyruğunun ucu açık kahverengi gözleri elârengi bulunan yeni bir cins köy de sergiye gönderilmiş ve herkesin hayretini celbetmiş - tir. Siyamın mabed ve hükümdar . lar kedisi cnisinden nim vahşi 20 kedi de çoluk ve çocuklarile ter. giye gelmiş bulunmaktadır. Her sene açılan bu sergiye memleketimizden de cins kedile. rin gönderilmesi istenmiştir. Ö. nümüzdeki yıl, şehrimizden ve diğer bazı yerlerden bazı kedi meraklıları cins kedilerle iştirak edeceklerdir. Bu sergide birinciliği ve diğer rescleri kazanacak kedilere ve sahiblerine büyük mükâfatlar ve. rilecektir. Şişli Terakki Lisesinde Sergi açıldı Şişli 'Terakki lisesi talebelerinin resim ve elişi derslerindeki bir se. nelik çalışma neticelerini göste - ren güzel ve muvalfak bir sergi dün mezkür mektebde açılmıştır. Dün birçok davetliler ve halk tarafından gezilen ve beğenilen sergi her sabah saat ondan on iki- ye kadar ve öğleden sanra da ga. at ikiden döy'e kadar İstiyen zi - yaretçilere açık balunmaktadır. we Her sene olduğu gibi bu yıl da belediyenin idaresinde bulunan «kimsesiz çocuklar yordur tale . beleri temmuzdan itibaren Hey - beliadada bir kamp kuracaklardır. * Üç aylıkların tevzüine dün başlanmıştır. Adın ne? — Yorgi. — Kaç yaşındasın? — On sekiz. — Nerelisin' — Soracağım covab verirsen, Beni biraz sonra serbest birakacağım, Yörgi! Sen Zaki bir çocuğa benziyorsun! Be. Di tanıdın mı? — Bvet bevim, tanıdım. Biraz önce (Sarı apartıman) a gelen müşterisiz değil miydiniz? — Evet. Ta kendisi.. Şimdi söz. lerime dikkat et: Sen ne zaman. danberi © dükkânda çalışıyorsun? - Beş yıldır. Ondan evvel mek- tebe gidiyordum. Babam: «Artık yetişir bu kadar okumak!» dedi. Beni çırak — olarak bu dükkâna verdi. — Pekâlâ. Böyle apartıman al. tındaki dükkânların çırakları ba. zan çok şeyler duyarlar. Sen de kulağı delik bir çocuğa benziyor. / sun! Şu apartıman — sahibi Ömer Beyin neden orladan kayboldu - ğunu biliyor musun? kârlı bir fİicaret Şehrimizden Almanyaya ihraç edilen cins kedilerin tüylerinden - iplik yapan fabrikalar kuruldu |Viyanada açılan ve dünyanın en hüzel cinsleri- nin toplandığı beynelmilel kedi sergisine mem- leketimizdende kedi gönderilmesi isteniyer | DT a Filistin, İngi Ve arablar Yazan: AŞ n Büyük başın büyük &7 derler; .İngiltere . gibi büyük bir teşekkülit i ür, Avrupa ienli “ si, Uzak Şark vaziyelir eT kimiyeti. Hava ı..u'ııb ıı’; ; bu müstemleke işi. let adamlarını distan, meselesini kulk kat Filistin m.ııv:" bulunduğu çıkmaz gitti Ş Teşmektedir MA İngiltere bu memleketi b çinde yahudi yurdu. detti. Ve sulhdan sonca SA ğ man bu gaye uğrunda rubların mukavemeli yahudi yurdu. projesiti? miyeceğini anlayınca: üç kısıma taksim verdi. Bir kısmı Yi sis edilecek, ikinci KST birakılacak, Kudüt üzere, üçüncü kısınl nin mandası ultında K tün alâkadarları met' ği sanılan bu proje, yahudileri de m Arablar, met taksim edilmesine TAf! Ü Bunların yahudi M tanımak noktasında hadı zi oldukları en ileri yetlere nid hakların ) ya NC dan ibarettir. Bandat bi eei çadi ada Ö şaret ederek Filistinit U kendilerine verilmm Yahudi noktai lan bir tarafı şudur meselesiyle dünya mi - birbirine Kik imkân yoktur. Ve an için kabul edilst dünya yahudi mez. u İngiltere, Pil ı:;: u fından teklif ve MÜÇ yeti tarafından da ibik € taksim projesini (4 zere, dört kişilik HİT Bir kısmı kısılı yakıa 4 bu memleketleri? T puf betlerini ki İngiltereye mevrum olarak Muhtelif cel yikler karşıs listin siyasetini ki düşündi ne yapılacağı LLEFTELLE SS İ