3 Temmuz 1938 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 5

3 Temmuz 1938 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 5

Milyarderlerin babası Ayda 30 dolara yol | bekçiliği yapıyor Niçin kendisine yardım etmiyorlar.. Amerikada, fakirken milyoner olanlar çok görülür. Fakat, mil . yöner iken fakre düşen, fakır ve Zarüret içinde yaşamakta israr denler pek azdır. Halbuki böyle bir adam vardı & İsmi de Fransis Orman Frenç'di Ve Amerika n en zengin, en ki. T ailesine mensubdi , delilikleri” pek lerde, ayda otuz do. amele — yazılmıştır T plâjında çalışmaya başla Halbuk! aylıkla Mıştır kızı, milyarder Asto zevcesinin plâja nazır Müuhteşem bir köşkü, husust bir yatı, müteaddid otomobilleri var- dir. Frenç, kendisile görüşen gaze. tecilere: — Vaz!vetim çok kötü.. Tema. | mile mele..n Herke- sibi çalışmakta bir mahzur görime - dim. Demiştir. Bu garib adamın bu | Barabeti yeni değildir. Zengin bir aileye mensubdur. 1991 de Harvan| üniversitesinden diploma almış ve bir sarraf dükkânı açmış, fa. kat az sonra iflâs etmiştir. Frenç iflâs edince bir müddeu şoförlük | yaptı. İSKANDAL İSKANDÂL ÜSTÜNE Frenç, aflesinden hiçbir yar « dim ve avenet kabul etme . ktedi . Fakat, talhsizlik de hiç yakasını bırakmamaktadır, Kardeşi Amos Frenç, maruf ha. yirsever Edvar 'Tuk'dan büyük bir mirasa konmüştur. Amos, bu cesim serveti kardeşi ile taksim etmek fikrinde bulu. nuyordu. Sonra vaz geçti. Sebebi | de, Pransis'in haftalık gazetelerin | birinde, bazi yüksek ailelerin sır. larımı ifşa etmesidir. Pransis Prenç, Serseri bir sefalgt içinde aşamaktadır. arla nihayet ver-| ttiği 25 bin do. Jak Astar'ın y mek için teklif ları kabul etmemişt; ne ortadan kaybalmuştur. 1934 de kızile Jak Aster'un & Bünü yapıldığı gün bi 'e Ota taya çıkıver Artık Frenç'in - delilikten vaz geçtiğine hükmolundu, Zira, Nev- Por'da bir sigorta şirketi tesis et. mişti. Pakat, bu şirket de iflâs et. ti. Ve Frenç yine eski haline dön. dü. Nafıa ameliliği yapması ayıb bir şey değildir. Fakat kızı ve aile dostları onun böyle yakıcı güne. şin altında çalıştığını — gördükçe çok muztarib olmaktadır. Madam Astor, kibi ridir. Amerikanın en ve en şık kadınlarından bi- Köşkünden çıktığı zaman babasını elinde kürek lâğam te . mizler görmek çok gücüne git . mektedir. DOKTOR Yürek çarpıntısı Birdenbire, hiç yoktan kalbi - niz çarpmağa başlar, Sanki ye - zinden fırlıyacakmış gibi vurur. Eyvah! dersiniz, kalb hastalı . ğına tutuldum. Öleceğim!.. Fakat, az sonra bu çarpınlı ge- çer, Kalbiniz yine evvelki gibi müuntazaman davabanına — devam eder. cular, Arasıra yüreğiniz çarpıyor. sa korkmayınız, ka'b hastalığına uğramış değilsiniz. Buna mide - nizin bozukluğu sebebdir, başka bir şey değil. İhtimal çok yemek | yediniz. Hazmedemediniz. Belki de biraz asabisiniz. Midenin kalb harekâtı üzerin - deki tesirini anlatmak biraz u - zunca sürer, Bunu anlatmaktan vaz geçelim de çarpıntının önünü alma çarelerini söyliyelim. İlk evvel mdenize dikkat ediniz. Hazmı bati şeyler yemeyiniz. Ye. mekten sonra midenizde, başınız. da hafif bir ağrı hissettiniz mi bir| bardak suya yarım linior sikiniz, bir kaşık da karbonat koyunuz, i- çiniz. Çarpıntıya uğramamak için si- ze iki tavsiye: Yavaş yavaş yiyi. niz. Yerken iyice çiğneyiniz, Çok yemeyiniz. Fark! Bir erkeğin elbisesi bir kadının elbisesinden dört defa daha ağır - dir. Fakat bir erkeğin c anlardan iki buçuk fazla ağırlıktadır, lerinde bul misli Müsterih olunuz, sayın okuyu- Adalardan R Büyükadayı kimler istilâ etti? Içkili yerlerdeki ucuzluklar.. YAHUDİ PANSIYONLARINDA BIR | "GÜNDE Yazan: Celâl CENGİZ Du yıl Adalara her yerden faz- la rağbet var. Bilhassa Heybeli ve Büyükadada kiralık boş ev | kalmamış gibidir. Büyükadaya hücum eder yüzde yetmiş | beşinci Yahudiler teşkil etmekte. ı dir, Yahudiler ev geçiminde bam - metod takib ettiklerin. sayfiye hayalını diğer un a bi l etmel ve büyük köşklerin yüzde doksanı Yahudi- ler tarafından kiralanmıştır. | tedirler. İktısad bakımından büyü mana ifade bir €v geçimine bir olarak, yakından gördüğüm | şu sahneyi size anlatmak isterim. Geçen gün bir Yahudi dostumun oturduğu pansiyonda kendisini görmeğe gittim. Burası yedi oda. l bir köşktü. Her odaşını bir bâş. ka aile, yani bütün köşkü yedi | Yaşamak zevki eportajlar.. aile birden kiralamış. İçlerinden | birini Menager tayin ederek ken. başına muayyen bir iyorlar. Yemeğe, içme - Be biç kimse karışmıyor. İki tür. 'k bir hizmetçi tutmuşlar: Yemek pişiyor, sofra kuruluyor., orlar. Orada genç bir çift gördüm. Bizim Salamon bir 'e mağazasında ayda kırk yor. O da bu grupa dahil olarak karısile — birlikte gelmiş. No veriyor biliyor musunuz? Yi. yip içmek, yatmak, hepsi içinde. koca ayda yirmi beş yalnız başına bir tutsalar ve ekmek peynir yeseler ayda bu paradan çok fazla ver - meleri icab eder, Halbuki burada me yömek yapmak derdi var, ne Güneş, deniz ve kum bangyo- sunda eğlenceler.. Kadın-Deniz ve.. birazda er- kekden ba » hsedelim, Tatilin hakiki zevki nasıl çı kar biliyor musunuz?.. Hayır, değil mi?... O halde biz (kmek.| söyliyelim: Tatilden hakkile İati- ' fade etmek, tatilin hakkile zev . | kini çakarmak — için gençleşmeli, hatta çocuklaşmalı Bir kü . Çük kız, veya çocuk gibi oynamak. tan, eğlenmekten - çekinmeyiniz, utanmayınız. Plâjlarda birçok oyunlar oyna. nır: Top oyunu, Dek Tenis, sıç - rama ve atlama... Birkaç kişi bir olunuz. Tıpkı çocukluk - zamanınızdaki — gibi... İkiye ayrılınız, ip çekme oyunu oynayınız. Suda, — Vatcı Yüzen topun Yalı nız. Yüzmek, güzelliği için iyi bir spordur. Nasıl yüzme bilmiyorsunuz? Bu © kadar güç bir şey değildir. Arzu ederseniz az bir zamanda balık Bibi yüzersiniz. Kürek çekmesini de bilmiyor . sunuz? Bunu da öğrenmek güç değildir. Bir iki sandal gezintisi kâfidir. Bidayette avuçlarınız kızar, de. rileri sertleşir. Fakat, sonra alışız. sınız. İyi yüzmek için iyi bir mayyo intihab etmek lâzımdır. Orijinal mayyolardan içtinab ediniz. Bun. lar zevksizliğe delâlet eder. May- yonun kumaşı da mühimdir. Is - lak durduğunuz zaman soğuk al. mamanız için mayyonuz beheme. hal yünden olmalıdır. Biçimine | Te dikkat ediniz. Fena bir mayyo | Bal - oynarsınız, izerine çıkarsınız, 1z düşmemeye dikkat ediniz. muhâfaza NELER GÖRDÜM ? düşünmek. Sabah kahvaltısı, öğ- le yemekleri ayaklarına geliyor. Gece dondurma yapmış- ler. Bir porsiyonu iki kuruşa mal olmuş, Açıktan iki kürüş veren istediği kadar dondurma yiyebili. Tabii biz misafir olduğumuz | in o gece ikram edilen dondur- manin masrafı da ortadan çıktı. Ziyaretine gittiğim dostum güle. rek: — Bu gece siz geldiniz, dondurmanın porsiyonuna on pa- ra zam yapıldı. Ben bunu şaka diye kabul et. miyorum. Her misafir gelişinde - hiç şüphe yok ki - ona ikram &- dilen her şeyin bedeli pansiyonun| masrafına zammedile » yol dedi, | umumi cektir! Bizde bu kadar derin bir hesa. | ba müstenid bir anlaşma yapmak | kabil mi? Adada iki kardeş tanı « yorum: İkisi de ayrı ayrı evler. de oturuyorlar. (Orhan Seyfi ile Yusuf Ziya müstesna, Onlara da gıpta edenler yok değil. Allah na. zardan saklasın.) Bir de baba o- ğul tanıyorum: Babası ahçısile, u- şağile bir köşkte oturuyor. Oğlu | da karısı, çocuğu ve çocuğunun dadısile bir başka köşkte. Hal « buki ikisi bir köşkte otursalar, masrafları elbette bu kadar kül. fetli olmaz. Bilmediklerimiz da. | ha neler var, Bizim sayfiyeye gi- dişimiz yıkım, iztirab.. — Onlara gelince, hem bizim verdiğimiz pa. ranıf yarısından çok daha azını veriyorlar, hem de bizden çok eğleniyorlar. İçki vergilerinin inmesi yüzün. den Büyükadada ilk önce tenzi . lât yapan Selek likantası oldu. Lonkanta sahibi Artini Büyüka. dada sevmiyen ve İstanbulda ta- nımıyan yoktur. İstanbul bahçe. lerinde bir kahve veya gazoz 45 kuruş idi.. Tenzilât yapıldı güya.. Kırka indirmişler. Yüzde on de - mek. Halbuki vergilerin inişi, yer sahiblerini yüzde yirmi tenzilâtlı satışa müsald bir vaziyet ihdas (Devamı 7 inci de) Biliyor musunuz Dünyada en çok satılan kitap İncildir. * Denizin dibinde yaşıyan ba- lıkların çoğu görür. * Mösyö Yovn Delbos, Şirley Tamplın hayranıdır. * Başı kabak, yani saçsız hir Hintli görülmemiştir. 4 Mösyö Musolini, 1922 den 1937 ye kadar 6,000 mülâkat vor. miştir. * İsadan 622 seno evvel dünyı ya gelen Buda, Cihatı Eri di hütür. n verirken hazır bu. lunanların kendisini alkışlama - larını emretmiştir. vücudü, göğsü çok çirkin göste . rir, Mayyonun bedene — yapışması ve renginin renginizle imtizaç et- mesi şarltır. kütübhanesi S—SON TELGRAF 3 Temmuz 1938 Okuma hevesini artır- mak için ne yapıyorları Bir senede halk 85 kütübhanede 1,500,000 — kitab — okudu.. Okumak itiyat kaline girinceye kadar ne yapmalı diyesinin 85 umumt ardır. Bu kütübha « neler bir sene içinde halka tamı 1/500,000 kitab isre etmiştir. *Son senelerde tabiler buhran. dan, kitab okutmaktan, otomobil, radyo, sinema yüzünden okuyu - cuların azaldığından şikâyet et - melerine tağmen halk okuma he- vesini kaybetmemiştir Hafız kütüblerden — bazlarile görüştüm, Ve en ziyade hangi muharrirlerin eserlerinin okun - duğunu öğrenmek istedim. Şu ce. vabı alacağımı ümid ediyordum: Aleksandr Düma, Babzak, Vik- tor. Hüg... — Mahallesine güre... Dediler. Tabit kenar bir ma - halle sakinleri, kibar mahallede Paris be oturanların okudukları kitabları | okumaz, dedim. Fakat bunda da | aldanmışlım. HAFIZ KÜTÜBLER «Sözüme dikkat-ediniz: Bu ha- fız kütüblerin elinde... Yani be. kütübhanesine müracaat edenlerin ekserisi hangi kitabı is. tiyeceklerini bilmiyorlar. «İyi bir gey...>, seğlenceli bir kitab. istiyorlar. «Hafız kütübler, yalnız isteni - len kitabları raftan alıp vermekle kalmıyorlar, kitab okumak isti . yenlern tenvir de ediyorlar ve bu. nu memnüniyetle yapıyorlar... «Belediye birinin hafızı kü idır. Alay etmiyorum, doğruyu söy lüyorum. Bu kadın, fişleri doldu- rüyor, sorulan suallere cevab ve. riyor, tavsiyelerde bulunuyor... «Paris belediyelerinin hepsinde birer kütübhane vardır. Birçok mektebliler, ve mahalle sakinleri gelirler, kilab okurlar, Bade alr. lar evlerine götürürler. Okuduk. tan sonra iade ederler. Talebeler, ekseriyetle pahalı kitabları ted . kik ederier. Not alırlar. «Talebeleri bırakalım da halk “tabakasına dönelim: Ekserisi, ha- fiz kütübün tavsiyo ettiği kitabı alır, gider, «Kütübhanelerde resimli mağa. zinler de vardır. Halk en ziyade bunları okumiya, resimlerini sey. retmiye- gelir. *Belediyelerimizde de — böyle kütübhaneler tesis olunsa, halkın okuma hevesini arttıracak kitab. lar lare olunsa nekadar iyi olur.. Kara saçlı kız Amerikada nasıl tevkif edildi? Kendini kurtar- mak için 200 — İngilizlirasılâzım Simsiyah saçlı Silviya denmek. le son zamanlarda şöhret alan yirmi dört yaşlarında bir genç kız geçen gün Amerikadan İngil. tereye gelmiş, vapurdan inerken kendisinin casus olmak şübhestle Amerikalılar tarafından - tevkif edildiğini söyleyerek hâlâ bumun heyecanı altında bulunduğunu anlatmıştır. Silviya, Amerikada Luizyanada layyare karargâhın. da dolaşarak bazı resimler çek « meğe fırsat bulm zerine bir kadın giderek lâzımg lenleri işten haberdar etmiş ve şu iddiada bulunmuştur. lviya, garsonluk etmekte. kım resimler al: iştır. Almanyaya mektub yollamakla ve Almanya- dan cevab almaktadır. İşte bunun üzerine garson Şil- viya yakalanmıştır. Ş'mdi koyve. Devamı 7 inci sahifemizde