6 Temmuz 1938 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 3

6 Temmuz 1938 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 3

Memletetimizde İlk defa fatbik edilecek bir karar İzmiırde bütün bahları saat dükkânlar sa- 7 de açılacak İzmir esnafının birleşerek verdiği bu karar; şehrimiz dükkân sahibleri arasında büyük alâka uyandırdı İstanbulda olduğu gibi diğer şehirlerimizde de bütün dükkân ve mağazaların akşamları muay. yen saatlerde kapanmas: hakkında müuhtelif yerlerdeki esnaf ara . sında bircerayan başladığını yaz- Tıiş ve bu mesele mevzun bahso . lürken gerek şehrimizde ve gerek diğer bazı yerlerdeki bir kısım mağaza sahiblerinin dükkânların sabahları da, muayyen saatlerde | açılmasını arzu ettiklerini haber vermiştik. Bu hususta aldığımız mütem - | mim malümata göre. her iki ci- het hakkında ilk olarak İzmir es. nafı müsbet bir hal yo . luna girmişlerdir. İzmirdeki bütün esnaf ceml; lerine mensub olanlar, pazar nü partinin kontrolu altında he. yeti umumiye toplantısı yapmış- gL pi yapmış. Mahalli ticaret odası salonun . da tertib olunan ve yüzlerce es- nafın iştirak ettiği bu içtima çok uzün münakaşalarla geçmiş bazı ihtiyari kayıdlar serdolunmuştur. Neticede dükkân ve mağazı - ların her gün muayyen saatlerde açılarak yine her gün muayyen saatlerde kapanması kararlaştı - | Tılmıştır. ENĞE Bu karara evvelâ bazm esnaf cemiyetleri mensubları itiraz et. mişlerse de bilâhare — ekseriyete uymağa mecbur kalmışlar ve ka- rarı kabul etmişlerdir. Bu karar mahalli ticarct ve sa. nayi odasına bildirilecektir. 'Ticaret ve sânayi odası dükkün- ların açılma vekapanma saatleri. | ni tayin edecektir. Ticaret ve sa- nayi odası, bütün dük'âr v > ma. Bazalar için asgari ve azami bir saat tesbit edecek Bu, sabahları saat 7, akçarnları için 815 dir 'Yani dükkânlar; bu saatten ön- ce açılamıyacağı gibi saat 8 de de tekmil dükkânlar kapanmış olacaktır. Yeni kararı İzmir vi lüyeti tasdik eder etmez hemen tatbika geçilecektir. Bu suretle memleketimi kânların sabahları muayyen sa - atlerde açılması hususunda ilk evvelâ karar veren - vilâyetimiz İzmir oluyar demektir. Şehrimizdeki mağaza sahible - rinin ekserisi sabahları dükkân - ların açılma saatleri — hakkında şehrimizde de bir karar verilme- sini cemiyetlerinden istiyecek - lerdir. İktısad Vekâleti dün gönderdiği bir tamimle bir . . — etellerimizin ıslahı ve etelciliğin inkişafı için| anket açti mühim bir kanun hazırlanıyor Viyana ve Yunanistan köylülerden Memleketimizde mevcud otel - | i€rin vaziyetlerinin ıslah ve yeni | vteller yaptırılması etrafında Da. hiliye ve İktısad Vekületleri tara- verilen direktiflerin tatbik elunmasına ehemmiyetle çalışıl - Maktadır. Bu kerre turizm hüro. Hu vilâyetlere yeni dir tamim iştir. Bu tamimde, otellerin islahı 1- Şİn evvelâ, mevcud tekmil otelle. Ti nsınıflara ayrılması ve her sı. Bıfin riayete meebur oldukları | asgari şartların tesbit olunması bildirilmektedir. ,Âyni tamimde, bu şartların tat- bikini, kanuni müeyyidelere bağ. | k Üzere yeni bir kanun ha . | Zırlanacağı ilâve olunmakta ve | bu kantına esas teşkil etmek üze- Te alâkadar makam ve mücssese. lerin, oteleilerimizin mütaleaları. Zin öğrenilmesine lüzum görül - düğü kaydolunmaktadır. Diğer memleketlerde otelciliğe dair mevcud olan kanuni mevzu. at hakkında bir misal vermek maksadile Yunanistanda son defa otelcilik mektebleri: tatbike başlamılan sotelcilik» ka. nununun kapyesi tamime ek ola- Tâk gönderilmiştir. Tamimde, otellerdeki helâların bir an evvel islah olunması ve banyo yerleri yapılarak her otele su getirilmesi de istenmektedir. Diğer taraftan şehrimizde bir *Otelcilik ve garsoluk mektebi> açılmasını İktısad Vekâleti de ar. zu etmektedir. Bu maksadla Viyana ve diğer şehirlerimizdeki *Otelcilik mek. tebleri» nin nizamname ve tali . matnameleri getirilerek tedkike başlanmıştır. Anadolunun birçok yerlerinde yenide ntesis olunacak asri ve muazzam öteller için işten anla. yan metrdotel ve garsanlara pek büyük ihtiyac vardır. Bu maksadla açılacak olan mek- tebe İstanbuldan — müstait, gençler alınacaktır. Ayrıca köylülerden kabiliyetli gençler de seçilecek ve bu mekte- be gönderileceklerdir. zeki DELİ GÖNLÜM YAZ l NUSRET SAFA COŞKUN ı EDEBİ ROMAN: — Sizi insanlara yaklaştıracak, yahut bunlardan bir tanesine kar- Şi sempati duyduracak — vak'alar Bgeçti mi başınızdan? Yanlış an . lamayınız, sualimin altında bir tecessüs saklı değildir. Demek is. Tüyorum ki, bunu denediniz mi? — Anlıyorum ne demek istedi- Binizi İlhan Hanım, Müsaade edin de buna da cevab vermiyeyim. Vilâyete gelinciye kadar pek gok şey konuştuk. Aramızda ge, çen lâflar sana yazılacak ehem' - Miyette değil... Yalnız bü üÇ ga. atlik müdde zarfında iyi bir an. YA laşmıya vardığımız muhakkaktı. Bana karşı gittikçe açılıyor, es. kisi gibi yadırgamıyor, resmi dav. Tanmiyordu. Yolda otomobilin lâstiği pat - ladı, Bu yüzden bir saatlik bir gecikme ile üç saatte vilâyete ge. lebildik Balo yeni açılan fabrikanın bü. yük salonunda veriliyordu. Hakikalen iyi tertib edilmiş muhteşem bir balo idi. — Şimdi ben burada - büzülür otururum, kimse görmez, Rahal rabat seyrederim, diyordu. izde dük-| ne| Bid nizamnameler getirlidi kabiliyetli ve ganç; şehrimizde metrdotel yetiştirilecek Yeni esnaf Hastanesi ayın lesinde_aı;ılıynr Fakat resmi küşad me- rasimi 30 ağustes tay- yare bayramında yapılacak 'Türbede Mollafenari caddesinde | kiralanan eyeni esnaf hastahana. si» binasının noksanlarının ta. mamlanmasına faaliyetle devam olunmaktadır. Sipariş olunan 30 karyola - ile yatak, yorgan ve diğer levazım | bu ayın 15 inde tesellüm oluna - | caktır, Bu ayın 30 uncu gününden itibaren de hastahane, 90 yataklık bir kadro ile açılacaktır. Fakat hastahanenin küşadı 30 Ağustos Zat günü büyük merasimi nacaktır, Her cemiyet, Haziranda başla- mış oldukları yeni sene büde ne, bu hastahane yardım h tah. Sisat koymuştur. Bzcümle balık- cılar cemiyeti, hastane için 250 Yira tahsis etmiştir. Kınalıadanın |Kadastrosuna 'Başlandı | |Bu suretle eylül niha- yetinde tekmil adala- rın kadastrosu bitmiş elacak Adalar kazasına bağlı Kınalıada | nahiyesinin kadastrasına ay ba - gından itibaren başlanılmıştır. Burada arazisi olan halk, İstan- bul kadastro birinci mınlaka & . mirliğinin hergün Kıhnalıadada bu.! lunmakta olan posta, tapu memur. | luğuna müracaat ederek beyan - namelerini almıya başlamışlardır. Mülk sahibleri bu beyanname. leri doldurarak beş gün içinde ia- de edeceklerdir. Burada tahdid a. meliyesine de, 15 Ağustosta baş- Tanılacaktır, Bu süretle Büyükada, Heybeli ve Burgazdan sonra Kınahadanın da kadastrosu Eylü! nihayetine doğru bitirilmiş olaca! Büyükdere Bevaz Park'da 9 Temmuz Cumarto: günü akşamı KIR Balosu Mevsimin bu ilk balosunun fevkalâde eğlenceli ve sabaha kadar neş'eli geçmesi için aza- mi fedakârlık yapılmıştır. Dü- huliye serbesttir. iera olu - Bu yabanc muhitte de saklan. maya, çekingen davranmıya ne Tüzüm vardı san) Evvelâ bu hareketini manasız bulmuştam amma, sonra hak verdim. Meğet- 80 işin içinde iş varmış. Baloda Ankaradan açılış töre - nine gelen bazı vekiller, meb'us. lar, banka direktörleri, İstanbul matbuat mümessilleri ve güzide bir halk tabakası hazır bulunu « yordu, Onun hakikt hüviyetini mey « dana koyan hâdisenin birinci kis. mi eturmamızdan birkaç dakıka sonra patlak verdi. Henüz otur . muş etrafı gözden geçiriyorduk. Bütün gözlerin bu sıralarda bi . zim masada toplandığını görü - yor, yan gözle bu alâkanın önun Üzerindeki tesirlerini - görmeğe çalıııyoıgum. Vicdan, tıb ve.. İz'an! Dilencilik götü bir şey.. Bunu kendileri için itiyat edinenler ne- Arada sırada, ölen dilencili geride bıraktıkları büyük servet. lere bakılırsa işin tama edilecek bir tarafı var. diye. hükmetme. mek elden gelmiyor. rüp gidiyor ve garib garib teza. hürler bu vesile ile kendilerini or. taya veriyorlar, Bunlardan bir ta. nesi de Langada cürmümeşhut ha. Tinde yakalanan; dilenciye aittir. Bu kadın dilenci 67 yaşındadır. Bu yaşta, bir kadının dilenmesi için çalışması Jâzımdır. Onun için- dir ki, en önce: — Çalışabilir mi, çalışamaz mı?. Diye düşünülmüş ve tıbbı adi. liye gönderilmiş. Bekim: —. — Çalişabilir.. Fakat, hâkim de: — Çalışamaz, —- hükmünü vermiş ve.. kadımı hera. €t ettirmiş. İhtimal ki, bu tıp ile vicdanın bu mevzu üzerinde ilk defa çarpışışı oluyor ve hâkimin desteği elan manevi mesnedi, yani vicdanı galebe ediyor, Her balde hakkı onunla birlik * kabul etmekde tereddüd edilemez. İz'an da 67 yaşındaki bir kadı. mın çalışamıyacağını - emrediyor. Eğer, bu kadın Zaro ağa yapısında ve hamurunda değilse. Dilencilik ise, o yine bambaş. ka., ÜRHAN CEVAD Limanlarımızın Genişletilmesine Geçiliyor İşe evvelâ hangi liman- dan başlanacak Limanlarımızın tevsi ve ıslabi işi ile ehemmiyetle meşgul olan hükümet, füli sahada harekete pek yakında geçecektir. Bu hususta, evvelâ Zonguldak limanından işe başlanılacaktır. Kömür istihsal mıntakamızın birinci şebri olan Zanguldağın her şeyden evvel büyük ve asrt bir limana sahib olması, bura, girip çıkan müteaddid yerli ve birçok ecnebi şileplerin selâmeti noktasından elzem görülmekte - dir. Buradaki tahmil ve tahliye ve. gaitinin az ve noksan olması, li. manın asri vinçlerden - ve diğer modern vesaitten mahrum bulun. ması, bilhassa kışın şilep ve va - purlara kömür verilmesini çok zorlaştırdığından, icab eden asci yesait ve vinçlerle mak'neler, kında Avrupaya sipariş oluna tır. Ayrıca Zonguldakta yeni bir li. man inşası için İngiliz Gibs lıman müessesesi mühendisleri tarafın- dan mahallinde yapılan tedkikler sonunda hazırlanarak hükümete verilen Taporda da, ilk plânda mevkii tatbike konması korarlaş. | tırılmıştır. Sonra da Ereğli ve A- masra manları ile İstanbul lima- mı islah olunacaktır. Hiç de memnun gözükmüyor « du, Bilâkis suratını asmıstı; sordu: — Bu halk niçin bize bakar böyle? Güldüm: — Bilmem! — Size bakıyorlar? Sonra ilâve etti: — Hep bakacaklar mı dersiniz. Ben sıkılmağa başladım. Balodaki kadınlar içinde en gü. zel elbise benimki idi. Gerek tu. valetimin nazarı dikkati celbede. cek derecede güzel oluşu, gerek benim itina De yaptığım hafif makyajla biraz daha cazibleşmem haklı olarak herkesi bizimle mes. gul ediyordu, — Bü ne kendini beğeniş! Der hat.., Doğru olan birşeyi niçin saklamah... Hakikatin tâ n mücadelesi daima sü. | lokantalar Yeni çalışma saati, şehrin ha - tında ne gibi bir tahavvül yap- Bunun öğrenmek için muhte. Nf dairelerde ve bu datrelerle 2- | dâkadar yerlerde gezinti yaptık. | Gördüklerimizi aşağıya yazıyo . rüz. 7,30 VAPURLARI PEK KALABALIK Yeni kararname mucibince me- murların saat sekizde işe başla . maları üzerine, sekizden evvel hareket eden vapurlar pek kala- balıktır. Sekizden evvel Kadıköy iskele: sinden Köprüye giden vapurlarda oturacak yer yoktur. seyohat eden« lerin yüzde doksamı memurdur, İlk günlerde Akay idaresi, yeni çalışma programına göre, tarife tatbik etmediği için bu tahatsız . lığı tabil görmek lâzım.. Bundan sonra yapılacak tarifelerde, vekiz- den evvel fazlta vapur tahrik et . mek ihtiyaçları hasıl olmuştur. Her hâlde birkaç günlük teerübe- den sonra Akay İdaresinin bu işe bir çare bulacağına eminiz, Yeni çalışma saati üzerine Üs. küdar iskelesi şimdiye kadar gö- rülmemiş bir suretts kalabalıtı, sekizden evvel kalkan vapurlar - da ayakta duracak yer yoktu. çok memurlar, işlerine saat se - kizde yetişmek maksadile, Beşik. taşa giden Yapurlara biniyordu. bundan da anlaşılıyor ki, Şirketi Hayriye Üsküdar iskelesi için sa- | Şimdiye kadar bu ihtiy öşılamadığı için, Şirketihayriye - | nit bu ihtiyacı daha evvel takdir | etmesimümkün olamızdı. Bunu da tabii görmek lâzım SAAT SEKİZDE İKİ TREN Yeni çalışma programı, Devlet dalrelerindeki momurların itiyad. larını tamamile değiştirmiştir. Bir itiyadı değiştirmek kolay bir iş Şehir meseleleri Çalışma saatinin de- iğişmesi şehrin iş ha- yatına epeyce tesiretti Dairelerde sandoviç sarfiyatı bir haylı arttı, Buna mukabil öğleyin değildir. İnsan ilk günlerde pisi. kendisini söylememi istersen, ba. danun en güzel kadını ben oldu. Bumu söyliyebilirim. Ne diyordum, Semracığım?, Bu sırada genç ve yakışıklı bir adam masamıza düğru âdeta koştu. Göz lerinin içi gülüyor, yüzünden ba. riz bir memnuniyet akıyordu. — Allah Allah dedim, bu da kim böyle?. Delikanlı masaların arasından sıyrılarak bize yaklaştı. Ona bak- tım, Sapsarı kesilmişti, Tanımış olacak ki, yerinde doğruldu. Bize Yaklaşan delikanli masaya iki üç adım kala seslendi: — Üstad, ne Işiniz var buralar. da?, Ne hoş tesadüf. Bunu Suade söylüyordu. Koş . tu, yıllardanberi hasreti çekilen bir insana gösterllen derin sami. miyetle elini sıktı. Kucaklaştılar, tenhalaştı kolojik bir rahatsızlık Lisede . Yeni itiyada alışmak için, 'k gün. lerde rahatsız olanlar olmuştur. Bu rahatsızlık daha ziyade sast ©n ikiye yaklaştığı zaman hisse- dilmektedir. Saat 12 olduğu za - man dairelerde, paydos zili çal - ması, çalışmanın fasılasız bir su- relte devam ettiği herkesi daha ziyade yormuştur. Bilhasta ev . velki günkü sıcaklarda bu yor - gunluk daha ziyade duyulmuştu. Fakat bu arada hiç paydos yap. madan, fasılasız bir suretle ça - | yorgunluğu | lışmak bir taraftan artırıyor, diğer taraftan memur - ları sevindiriyordu. —Çünkü bu yorgun saatlerden sonra herkes evine çekilecek yemeğini yiyecek, akşama kadar istirahat edecektir. İnsan bu istirahat imkânını ha - Yurına getirdiği zaman, öğle pay. dosunu hiç düşünmüyor, SANDUVİÇ SARFİYATI ARTTI Her gün saat 12 de, yarımda yemek yemeği itiyad edenler için, Saat ikide yemek yemek güç bir iştir. Bunu itiraf etmek — Tâzım... Bazı ağamlar yemek - vakitlerini geçirdikleri zaman, rahatsız olur- lar. Hatta bu esnada mecalsiz bir hâle gelerek iş göremiyenler bile vardır. Bu mecalsizliğe sıcakları da jlâve edersek, karnı acıkan bir İmsanın nasıl çalışabileceğini göz önüne getirebiliriz. Yemek vaktini geçirerek açlığa tahammül edemiyenler, iş arasın. da başlarının çaresine bakmakta- dırlar. Bu tarz memurların Işlah kapatmak için bir simit, sanduviç ikleri görülmüştür. Bu ihtiyacı duyan, simit, san . duviç, börek satıcıları saat 12 ye yakın datrelerin — koridor'arında bulunmaktadırlar. Bazı memur - lar, yemek vaktine kadae mideyi bastırmak için birer sanduviç ala. rak işlerine devanv etmektedirler. Bu yüzden şehrimizde sandu - Lâkin neden Suade üstad, de . >mişti, Talebesi miydi? Suadin bu yaşta talebesi olma. sına imkân yoktu. | Sütünuma geçiriyorum. Çirkinlikler Serisinden Lâlelide Geuç Türk sökağında oturan H. Ünsal isminde bir kari. imden aldığım bir mektubu aynen Gazete. lerde fıkra muharrirleri ile şehir — plânını yapacak olan mütehassıs- — Tarın şehri dolaşmadıkca masa ba. şında isabetli bir işi yapamıyacak. larını ispat etmiş olması itibarile ve bazı hakikatleri ihtiva etmiş bullunması bakımından dikkatle — okunmağa değer. d Mektup aynen şu: *Sayın filezof! *Evvelki gün -turizim - işlerik başlıklı çok doğru yazınızı da xe. ve seve okudum; fakal yalnız 6 Kadlar mt ya? O güzelim, Lâleli — caminin «Fethibeye caddesi bu. şındaki üst kapısının iki tarafın . daki o harap ve çirkin arpacı ve kömürcü dükkânlarının bu muh. deşem abidenin güzelliğine me fe. — €i bir engel olduklarına ne der , siniz? Acaba bu harabelerin ay. da kira namile temin ettiği men. — faat, bais oldukları manevi ma zarratla kayas kabul eder mi? Sonra, Beyazıd camiinin avlusu. mun mermer döşemelerinin — ball nedir? Geçenlerde bir. gazetedi — bu avlunun bir takım satış bara: kalarile çirkenleştirilmesine çat. maşti. Haydi, ramazanlıda - bir — an'ane haline girmiş olduğu içir — bu çirkinliğe katlanılsın diyelim. Fakat biç olmazsa bu barakalar. — dan senelerdenberi alınmakta a. lan kiralarla bu avlunun mermer döşemeleri tecdid edilemez miy. di? Düşemelerin bu çirkin man - zarası camiln içinin — güzelliğini takdir hislerini yarı yarıya indir. — mez mi? Sözümün ne kadar haklı olduğunu isbatı bir kene bu avlu. yu görmeniz kifayet eder, Daha sonra... Bu sonraların ar. | kası gelmiyor, saymakla tüken . — miyecek kadar çoktur. İyisi mi bu soferlik bunlarla iktifa ederek yalnız şunu söylüyeyim ki, yazım. daki misallerin ikisinin de — dint abidelere aid olması, şehrin cihetindeki abide namı mimari eserler hemen hmen bunlara münhasır olduğu için her yabancı seyyahın bunları görmekte bulunmasıdır. Giderilmeleri pek Tüzam oldi gu kadar pek de kolay olan | girkinliklerin de '3 plânu | tatbikatına başlanı Va bırakılmasına hiç de ihtiyaç madığını sanıyorum. Bilmem de yanlış mı düşünüyorum?. Fazla bir kelime bile ilâves lüzum görmüyorum. ç | HALK FİLOZOFU viç simit sarfiyatının çoğaldığı şüphe etmemeliyiz. LOKANTALAR TENHA Bir taraftan sanduviç ve simit sarfiyatı artarken diğer taraltar resmi dairelerin — yanıbaşındaki Jokantaların tenha olduğunu rüyoruz. Bilhassa Sirkeci ve Bab âli civarındaki lokantalar bi gündenberi saat 12 ile 2 a tenha bir manzara — arzediyordi Evi dairesine pek yakın olan n murlara işlerinden çıktıktan $0 ra, derhal evlerine gitmekt Bu itibarla, bu lokantaların müşt rileri azalmıştır. Her hâlde yeni çalışma programından, resmi di irelerin yanıbaşında bulunan kantacılar pek memnun değildi ÂN Onun bu tesadüften memnun olmadığı anlaşılıyordu. 'Yer gösterdi, Bana takdim etti: — Esad Cemil Bey! Telsiz ga. zetesi muharrirlerindi Benim sadece ismimi söylemiş. & Z — Ne arıyorsun Esad Cemil burada?... Genç muharrir izahat verdi. — Fabrikanın açılış töreni mü. nasebetile her gazeteden bir mu. harrir geldi, Patron da heni gön. derdi. Fena olmadı amma, gün . * YEl düzkü merasim çok güzeldi. Be. nim için buraya geliş ıyi Bir se. yâhat oldu. Lâkin üstad sen ne arıyorsün burada.. B (Devamı var)