21 Eylül 1938 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 7

21 Eylül 1938 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 7

Sultan Ham?d %5 ÜPgÜn ePp Sultan Hamid'e kahkahalar attıran yaftalar! Kızıl Sultan Murad beyin Imparatorluk hu- dudları haricinde ki faaliyetine ehemmiyet termiyor görünü yor, |— Diğerleri de kısmen — Trablüs Garbda kalmış, kısmen de Bini Zi ve saire gibi vilâyetin muhte- Mf yerlerine serpilmişlerdi. (ŞEREF) KURBANLARI) 1312 - 1313 seneleri, Yıldız. sa- Tayı hafiye çebekesinin büyük bir İaaliyote geçtiği zamana tesadüf Çünkü, (Mizan) gazetesinin sa- hibi Murad Bey, Mısıra firar et- Miştir. Gazetesini orada- çıkarır, di tehdid eder; ve bu sında da, İstanbulda evcud hürriyetperverlerin gizli Semiyetlerinden bahseyler. Bü - iün casuslar, bu gizli cemiyeti Keşfetmekle meşguldür. yin gizli cemiyet di- Hamidi tehdid ettiği '(uvvu © devrin münevver ve Ürriyetperver gençleri idi. dar; Murad Beyin davasını güt - hı(-kven ziyade, gizli (İttihad ve Terakki) cemiyetinin kendilerine Aşıladığı ahrarane fikirlerle he - Yecana gelmişlerdi. Murad Beyin hakikt havari: *n başta Düyunu Umumiye me - Murlarından Zeki Bey (1) olmak Üzere bir kaç gençten ve hemşe- Tilerinden olan beş on - sarıklı tümresinden ibaretti. Vakı& Murad Beyin, (İttihad ve Terakki) Comiyeti ile de müna- debeti yok değildi. Hattâ bir ar: ik gizli riyaset mevkiine de inti- hab edilmişti. Fakat - burada es- bubını izah etmemiz sadadimiz - den iç olan sebeblerden dola- Yi - Murad Bey cemiyet dahi de ciddi ve samimi bir hürmet ka- Sanamamış; esaslı bir mevki te- Mnin edememişti. Murad Bey, (Meşrutiyetin ilâ- hi için Sultan Hamidi zorlamak) Maksadile Mısıra firar - ederken, buldaki işlerini Zeki Beye devretmiş, yapılacak işler hak - (kında ona talimat vermişti Zeki Bey, Murad Beyin firmesi ve en sadık havar Oldukça zeki, açık fikirli ve o za- Manın münevverlerinden addedi- kebilirdi. Fakat çok genç, tecrü- tsiz ve bilhasar muvazenesizdi. Murad Beyin firarındân sonra, Eğer Zeki Bey ciddi ve ağır başlı Bir meslek takib etseydi, hiç şüp- Miz ki Yıldız sarayı ve Sultan famid üzerinde mühim tesirler husule getirebilirdi Fakat matlub Olan hakikt! vaziyet, ne Murad, Y ve ne de Zeki Bey tarafın - dün, kâfi derecede iyi idare edi- nn Murad By, Mısırda çıkan gaze- tesini, muhtelif vasıtalarla İstan- bula gönderiyordu. Zeki Bey de bu gazeteleri, münevverlere ve Kkes Ahmed ve arkadaşları ta İindan, Bakırköyde Hoban soka - Binda katledilen Zeki Bey. - Istanbul Vakıflar Dırekt “| Hitlere kendisii Bu nşriyat, fikirler üzerinde iy tesirler gösteiyor; istibdad id: Si aleyhindeki cerey vetlendiriyordu. Fai yanlar, Yıldız kuvveti ile boy ölçüşecek dere - cede değildi. Onun için bir kaç beklemek, gerk İstanbul- k taşrada mühim mik - ftarlar lde k elzem- lare- 1 küv - t bu cere » henüz da vo ge tarda tar ; gerek Murad Bey Bey, bu esaslara riayet len. derhal Sultan Hamid ile mücadeleye girişmek is- temişlerdi... Murad Bey; Osmantı hududla- Tt haricinde; dilediği gibi, istedi- Bt gibi yazıyocdu. Ve Zeki Beye de- — Buyazılurdan istifade ediniz. larda taraftarlar elde etmek elzem- teşebbüslere girişin. , emir de veriyordu. Sultan Hamide dehşet vermek için, geceleri cami kapılarına, sarayının | Yazan : Ziya Şuklr fakat içinden kan akıyordu sokak - başlarına; elile yazılmış, müstensih ile basılmış yaftalar yapıştırılıyordu. Bu yaftalar, makul ve mutedil gekillerde olsaydı, hem Sultan 2/10/938 Süleymaniyı Vefa - Hilâl İstanbulspor - Galatasaray Güneş - Beykoz Fener -B eşiktaş 9/10/938 Süleymaniye - Hilâi Galatasaray - Topkapı- Vefa - Beykoz İstanbulspor - Beşiktaş Güneş - Fener 16/10/938 BSüleymaniye - Galatasaray Hilâl - Beykoz Topkapı - Beşiktaş Fener - Vefa İstanbulspor - Güneş « Topkapı Hamid ve hem de halk üzerinde ciddi tesirler husule getirebilirdi. Fakat, Padişahı tehdid maksadile yazılan bu yazılar, neticesi ta - hakkuk etmek ihtimali olmuyan sahte tafrafuruşluklardan ibaret- . İşte, bir nümunesi: (Yıldız sarayının zalim hüküm- darı, Sultan Abdulhamide! esasi) yi ilân ederseniz milletin şükran ve minnettarisine mazhar olacağına şüphe yoktur. Fakat. yirmi seneyi tecavüz e- den inad ve temerrüdünle hâlâ Istibdad ve zulümde sebat eder- Ben, payi azmi sebatını, bu koca millet hurdahâş edecektir.) (Devamı var) Nürenberg Toplantısında (A üncü sahifeden devam) tashihi dolayısile mahiyetini tet- kik edecektir. İşte bu İngiliz gazetesinin yaz- dığı gibi Çemberlaya - Hitler mü- lâkatında Alman ordusunun se - ferber vaziyette olarak yaptığı manevraların da mevzuu bahsol- duğu anlaşılıyor. " | Berlin mahafili İngiliz Başves | —— kilinin seyahati karşısında derin bir hayrete düşmekten kendini alamamışlardır. Başvekil yahate karar vermesi buhranın son dereceye vardığını istermek İtiharile çok manalı gö- linin Almanyaya gel: ni okuyucularına veren Berlin Bazeteleri bundan dolayı bir mem- nuniyet göstermiş olmaktan çok uzak bulunüyorlardı. Sulh, yolla rile ve müzakı huhnrvn halli imkânları aranır- © Alman matbuatının bu vası- talardan ümidsizlik g l bir vaziyet alması da nalı olmuştur. Hattâ bazı gaze- teler vakit geçirildiğinden, mese- lenin halli için Alman ordusunun yürümesinden başka yapacak bir şey olmadığından bil yorlardı. Şimdi bune: kınca hatıra şu sual gelmektedi Acaba İngiliz Başv Alman- ların Çekoslovakyı ceklerini öğrenmişti de bu- nun hemen önünü almak üzere ml birdenbire karar vererek Her ziyaret için Al- manyaya gidece; Ve cevab alır almaz TİYATROLAR. Ertuğrul Sadi Tek TİYATROSU Bu gece (Beylerbeyinde) Yarın (Heybelide) Cuma (Bebek- te) Cumartesi (Hisarda) Pazarto- si (Şenyolda) İstanbul beberler cemiyetinden : Ruzname: 1 — Devir hesabatı, 2 — Esnafa yardımlar. 3 — Makineler hakkında, 4 — Kurs hakkında. 5 — Dileklerin tahriren heyeti idareye bildirilmesi. 27/9/938 salı günü saat 14 de umumi heyetimizin toplanacağını bildirir ve kayıtlı azamızın cemi- yet merkezine gelmelerini dileriz. —ati re Çekoslovakyâ hükümeti ihti yat efradını silâh altına çağırdı zaman Südet Almanları bu dave- te gitmemişlerdir. Bundan başka Südenlerden - 3000 kişi hududu geçerek Almanyaya gelmişlerdir. Bunlar Berlinden verilen ha- berlerdir. Vaziyetin ne kadaz ger- gin olduğunu gösteren daha bu- nun gibi pek çok misaller oldu - ğunu söylemeğe lüzum olmasa ge- rektir. Gehe yukarıki süale - gelince: Acaba İngiliz Başvekili başgöste- recek bir tehlikenin önüne geç- me kiçin mi hemen kararını ver- © İstanbul Vakıflar Başmüdürlüğünden: M ve mahallesi B Bahçı | Tihtakalede Üddeti icar enibahçe Ar Di Ti taş elimi gemini Cadde veya sokağı api $ üncü Vakıf hanın asma katında No,su S1 Kantarcılar B tarihinden 939 senesi mayıs sonuna kadar Hastene önü üdeti icar: Teslimi tarihinden 939 senesi ağustos sonuna kadar İup Alipaşa Bostan 24-19 'Üddeti icar: Teslimi tarihinden 941 senesi ağustos sonuna kadar Yukarıda yazılı mühaller kiraya verilmek üzere açık NL günü saat on beşe kadar Çemberlitaşta İstanbul Vakımlar Başmüdürlüğünde Vakıf Akarlar kalemine| leri. - (6539) rluğunlanlarıc. — | zasam arttırmaya çıkarılmışlır. İstekliler 27 eylül 938 miştir?. Cinsi Mühammen aylığı Lira Kr. | Oda 15 00 Demirtaş camti ve odalar 12 00 | seneliği Mekân ve böstan 15000 Bostan ve dutluk 100 | 1400 metre olan bu koşuda birin- | ciliği Cahid Erel'in Kuştepesi, i 23/10/938 Süleymaniye - Beykoz Galatasaray - Beşiktaş Fener - Hilâl Güneş - Topkapı Vefa - İstanbulspor 30/10/938 Süleymaniye - Beşiktaş heyecan İzmir (Hususi) — Sonbahar at yarışlarına bugün Buca koşu ye- rinde başlandı. Hava müsait ol - madığı için sahada az seyirci var- dı. Birinci koşu üç ve daha yuka- rı yaşta ve 1938 sanesi zarfında kazandığı ikramiyeler yekünu bin beş yüz lirayı doldurmıyan halis kan İngiliz at ve kısraklara mahsüstu. Mesafesi 2000 metre ve | ikramiyesi de 255 lira idi. Beş hayvanın girdiği bu koşuda Akif | Aksonun Baylanı birinci, Bur - hanın ko sarı ikinci geld'. İkinci koşu üç yaşında ve biç koşu ka- zanmamış yerli yarım kan İngiliz erkek ve dişi taylara mahsustu. İkramiyesi 190 lira ve mesafesi de kinciliği Kara Osmanoğlunun Da- geli aldı. Üçüncü koşu, dört ve daha yukarı yaştaki halis kan A- rab at ve kısraklarına mahsustu. Mesafesi metre ve ikramiye- si de 19ölira olan bu koşuya üç | hayvan girdi. Ahmedin Ünlüsü bi” rinci, Salih Temel'in Musul'u i- kinci geldi. Dördüncü koşu üç ve daha yukarı yaştaki hlis kan İn - giliz at ve kısraklarına mahsustu. Dört hayvanın girdiği bu koşu gü- nün en heyecanlı yarışı aldu. A- sım Çırpanın Dandisi birinci, Sa- lih Temel'in Springbord'u ikinci geldi. Beşinci ve son koşu dört ve daha yukarı yaştaki yerli yarım kan İngiliz kısraklarına mahsus- tu. Mesafesi 2200 metre olan*bu koşuya dört hayvan girdi. Salih Temel'in Marmarası birinci, Şa- ban Atlı'nın nonası ikinci oldu. Ege iki İzmir (Hususi) — Ege liki şam- piyonası bugün beticelendi. Ge - çen hafta 0 - 0 berabere kalan İz- mir Doğansporla Aydınsporun bu- günkü karşılaşmaları da çok he- yecanlı oldu. Doğanspor 3 - 2 ga- lip gelerek kupayı kazanmıştır. #Ptatk kupası Nevyork (A.A.) — Atlantik ku- pası için gemiciler arasında ya - pilan enternasyonal futbol turnu. vasını «Bergensijorde Norveç va- «Bremen» transatlantikinin e- kibi karşılaşmasını iki defa bera- berlikle bitirmiştir. Gelecek yıl yapılacak olan turnuvanın ilk kar- şılaşması İçin çekilen kur'a neti- cesinde Bremen transatlantikinin futbol ekibin bir nisanda Nev - yorkda «Nley Amsterdam» va - purunün futbol takimile karşıla. şacaktır. Enternasyonal atletizm müsabakaları I Stokholm (A.A) — Burada ya- pılmakta olan enternasyonal at - izmirdeki at yarışları HBİKÂYE e-Lig maçları fikstürü Hilâl - İstanbulspor Vefa - Topkapı 6/11/938 Süleymaniye - Fener Beşiktaş - Güneş İstanbulspor - Beykos Vefa - Galatasaray Hilâl - Topkapı 13/11/938 Süleymaniye - Güneş Fener - İstanbulspor Vefa - Beşiktaş Beykoz - Topkapı Hilâ! - Galatasaray 20/11/938 Süleymaniye - İstanbulspor Vefa - Güneş Fener - Topkapı Beşiktaş - Hilâl Beykoz - Galetasaray 21/11/938 Süleymaniye - Vefa 'Topkapı - İstanbulspor Güneş - Hilâl Fener - Galatasaray Beşiktaş - Beykoz li oldu! letizm müsabakalarının neticeleri gunlardır: 400 metre manialı koşu: — Areskus «İsveçe 552 3000 metre manlalı koşu: 1— Lason «İsveçe 9 dakika 142 saniyede, 2— Matilainen «Finlandiya> 9 dakika 14,8 saniyede, B00 metre koşu: 1— Anderson «İsveçe 1 dakika 542 saniyede. 2— Bandşayd «Alman» 1 daki- ka 54,8 saniyede. 3000 metre koşu: 1— Akejanson <İsveçe 8 dakika 2TA saniyede, 2— Fencke «Birleşik Amerikar 8 dakika 29 saniyede. Oslo (ALA.) — OÖn beş bin seyir- cinin arasında Norveç kralının da bulunduğu enternasyonal atletizm | bayramında alınan neticeler şun- | lardır: 100 metre sür'at ko; 1— Ösendorp «Holl. saniyede, 2— Penington «İngilterer 10,8 ede, 400 metre koşu: — Brovn tİngilterer 469 sı- niyede. 2— Tamisto «Finlandiyar 48,5 saniyede. 1500 metre koşu: i— Vuderson !İngilterer 3 da- kika 48,7 saniyede, 2— Moster «Belçika» 3 dakika 50 saniyede «yeni Belçika reko- Tüs. S ndar 106 sal Serbest güreş müs.bakaları Berlin (A.A.) — Burada tertib edilen serbest güreş müsabaka- ları sona ermiştir. 56 kiloda Fişer, G1 kiloda Pul haym, 66 kiloda Vaykart, 72 ki loda Neteshaym, 79 kiloda Şefer, &7 kiloda Eret, ağır siklette Hora- fişer şampiyon olmuştur. | neden böyle sarardın. Bir yerin mi ağrıyor?. | ğukluk Yahyaya beklediği acı ni | kayetin Bi Ölünün Avcundaki şey (4 Gncü sahifemizden devam) ateşinin çok olduğu gecelerdeki feryadları odaya yadigâr kalarak kendi göçüp gitti. — Yahya, bir bârdak sıcak çay olsa idi.. Ah belki vücudüm biraz olsun ısınırdı. O kadar üşüyorum ki Yahya... Genç adam daldığı hayal deni- zinden hastanın bu sözleri ile çik- * Yavrum sical , evet hi vücudünü ısıtırdı... aktı hastanın yürzü her za - n biraz daha solgundu. Gözleri kapalı (di. Sordu. Haşta konuşmuyordu. kollarından tuttu, sarstı. — BSevim, Sevim... Gençkadının kollarındaki so - Mafifce anlatıyordu.. Haykırdı: — Sevim, Sevim. Neden susu- yorsun? Söyle bir kelime olsun söyle bu acı süküt meden?. Sonra gözlerinden bir yaş tu- fanı koptu. Gözyaşları kendine ge- Gözleri, harab odada gezdi. İşte gözlerini ayıramadığı kırık kü - Çük karyola.. Ve mihayet karısı- nın bir daha açılmıyacak kapalı gözleri,, Vücudünü sıcak bir çem- ber sardı, nefesi daraldı, gözleri yandı?Başı döndü, ayağa kalktı, sendeledi. Gözlerinin önüne hali- le alay eden, kahkahalarla gülen tanımadığı bir çok garib çehreler sıralandı. O da güldü, kendine gü- lenlere güldü, katılışcasına - gül- dü. Birden sustu. Bir şey hatırla- mış gibi düşündü. Sonra ölünün yanıma gitti, üzerine eğildi, yavas sesle kulağına fısıldadı: — Sevim, dedi: Ben gelinciye kadar yalnız kalacaksın, canın sı- Işte kalbin Bütün sırları (& üncü sakifeden devam) mikrofon kalbin üzerine konulur, ve yukarıdaki resimde görüldüğü gibi kalbin harekâtını bir plâk ü- zerine kaydeder. Kalbin harekâtıni düzeltmek i- çin temiz kanla beslenmesini te - min etmek lâzımdır. Bunun için de itidal ile yiyip ciğerle- etmek şart - dikkat etmeli. İçkiden 1 l çay ve kahve gibi şeyli kullanmalı. Pekliğe de çok dik- kat etmeli. Kalbin şiddetli ve gayri mı fazamı çarpmasından kalb h: lığının başladığına hükmetmeme- Yemeklere dikkat etmek, bırakmak süretile bunu Ö- keti dü- Bunlar yapılmazsa kalb er veya geç yorgunluk emareleri göste- rir. Günü Buna meydan vermemek için vak tinde mütehassıs bir doktora mü” etmelidir. n birinde de duruverir. racaat kılacak yavrum. Ben çok kalmanı gelirim.. ücum eden Kapıyı açtı, içeri soğuk rüzgür ölünün saclarını do-* daştırdı, kırık mangaldaki külleri uçurdu. Yahya karlıra gömüle - rek çılgın gibi uzaklaştı... Kar durmuştu. Tepeden güli şerek dönen bir avcı kafilesi kaz- ların içinde bir karartı gördüler. Yaklaştılar. Bunun bir cesed ol- duğunu anladılar, çıkardılar. Mu- ayene neticesinde bir kaç gün ev- vel donduğu meydana çıktı. Avu- cunun biri kapalı duruyordu. Bu avcıların nazarı dikkatini celbet- tiğinden avucunu açtılar içinde bir tutam çay çıktı. SEDAD NAZMİ AKPINAR Aİstanbul BeleJİyesi ilânları lik teminat 46,09 Keşil bedeli 614,56 Feriköy 17 inci mektebin tamiri (en az 500 liralık bu işe benzer iş yaptığına dair Nafia Müdürlüğü ve ticaret odası vesiküları). 134,05 1787,31 Kartal merkez okulunda az 1000 liralık bu işe benzer iş yap' fıa Müdürlüğü ve ticaret odası vesikalrı.) Yukarıda keşif bedelleri yazılı tamirler açık eksilt ise de belli ihale gününde giren bulunmadığından ayrı ayrı pazarlığa iştir. Keşif evrakile şartnameleri levazım müdürlüğünde görü- kliler 2490 numaralı kanunda yazılı ak tamirat (en dalr Ni- e konulmuş vesika ve hizalarında gösterilen ilk teminat ve vesaik ile birlikte 30/9/938 cuma günü saat İ& — buçukta Daimi Encümende bulunmalıdırlar. 1 — 21 eylâl 1938 tarihinden itibaren Karaman etine toptan 35, pe- rakende 40, Dağlıç etine toptan 37 ve perakende 42 kuruş azami fiat tayin edilmiştir. 2 — Kıvırcık eti için tayin edilmiş olan toptan ve perakende azami — (& (6433) fiatlar 21 eylül 1938 tarihinden itibaren kaldırılmıştır. 3 — Keyfiyet alâkadarlarca bilinmek üzere ilân olunur. «Be *6605: Beşiktas klübünün | tekzibi | Beşiktaş J. Klübü Umumi kâ- | tipliğinden: 1R.9.938 pazar günü yapılan yüz-| abakaları programı Su - sporları Ajanlığınca tanzim edil- miş ve program aynen tatbik o-. | lunmuştur. Müsabakalar tam bir | intizam ve mükemmeliyette cere- yan etmiştir. - Bu müsabakalar Boşiktaş Jim- nastik klübü yüzme havuzunda yapılmıştır. (Şeref sahasında, Şe- ref havuzunda, Ortaköy Şeref sta- dında) yüzme müsabakaları ya « pildiği yolundaki neşriyat haki - kate uygun değildir. Klübümü - zün bu namda stadı ve havuzu yoktur. Tekzib olunur. memü Ğ sğemeania aa .e Senelik muhammen kirası 36 lira olan Eyübde Büyükcami mahallesinde Büyükcami sokağında 31 No. Ebussuutefendi mektebi 39 — senesi mayıs sonuna kadar kiraya verilmek Üzere açık arttırma gününde isteklisi bulunmadığından pazarlığa çevrilmiştir. Şartnamesi Levazını Müdürlüğünde görülebilir. İstekli olanlar 2 lira 70 kuruşluk ilk teminat | makbuz veya mektubile beraber 3/10/938 Pazartesi günü saat 14 bus çukta Daimi Encümende buunmalıdırlar, (6520) Beberinin muhammca bedeli 120 2 numaralı soba — 23 lira Ücü, 'e BŞ (a İlk okullar Sçin lüzumu olan ve yukarıda muhammen bedelile mil tarları yazılı bulunan soba açık eksiltmiye konulmuştur. — Şartnames Adet | Levazım Müdürlüğünde görülebilir. İstekliler 2490 No. kanunda yı vesika ve 357 liralık ilk teminat makbuz veya mektubile beraber 3/10/ | 9388Pazartesi günü saat 14 buçukta Daimi Encümende bulunmalı- dırlar. (İ) (6517) İstanbul Nafia Müdürlüğünden : 3/10/938 pazartesi günü saat 15 de İstanbulda Nafia Müdürlüğül de eksiltme komisyonu odasında (3163,34) lira keşif bedelli - İstanbul Tevkif evi etüv odası ile sair tamirat işi açık eksiltmeye konulmuştur. Mukavele, eksiltme, bayındırlık işler! genel, hususl ve fenni şartna- meleri, proje, keşif hulâsasıle buna müteferri diğer evrak - dsiresli görülecektir. Muvakkat teminat (238) liradır. İsteklilerin en az (2000) Hiralık bu işe benzer iş vıpııxıannı daxr idarelerinden almış oldukları vesikalara istinaden eksiltme tarihindes 8 gün evvel İstanbul vilâyetine müracaatla alacakları ehliyet ve 938 yılına aid Ticaret Odası vesikalacile gelmeleri. (6496)