11 Ekim 1938 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 6

11 Ekim 1938 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 6

6—SON TEL PoLis İlıyılsızlığının cezasını çekmiş Dün akşam saat yedi raddele- rinde 60 numaralı tramvayla Top- kapıya gitmekte olan Zekâl is - münde bir genç başını tramvay - dan dışarı çıkardığı sırada bir e- lektrik direğine çarperak yaralan- “Mmıştir. Acaba sebebi ne ? Kanbeada muhacir mahalle - sinde oturan Salâhaddin isminde bir genç aralarında çıkan kavga " neticesinde komşusu Âyşe ismin- de bir kadını taşla belinden yara- lamıştır. Salıncaktan man- gala düşen çocuk Ayvansarayda Ebe - sokağında otüran Receb karısı Makbule ye- mek yapmakta iken salıncakta bulunan 6 aylık Türkân ismin - deki çocuk mangalın üstüne dü- şerek muhtelif yerlerinden yan- miş hastaneye kakdırılarak tedavi altına alınmıştır. — Buda bıçakla kalçasın- dan yaralamış Çarşamba da oturan Hasan oğ- | lu Mustafa isminde birini ala - cak yüzünden çıkan kavga meti- | tesinde ayni semtte oturan Ha - | Tayyare - 200,000/ Lira mükâfat kazanan 14606 25,000 Lira kaıuıın 30,060 15000 Lira kazanan 19199 500 LİRA KAZANANLAR 697 30182 200 LİRA KAZANANLAR 17524 2378 30185 15820 2986 182445 3629 2346 — 27 33762 136440 178 12548 35778 31283 36964 27781 6647 14813 14663 10596 10092 13732 6831 19157 : 1881 2AĞLL 3ISDA 10046 28430 30770 'TI01 25336 6291 20931 24797 29751 1629 37104 7421 19214 5356 4666 6153 19485 35721 4492 36256 22064 11419 9820 11847 39004 17074 — 542 19158 — 651 39129 18478 26379 1108 177742 5610 27517 3306 | ——— Ihracatımız "'Durmadan Artıyor Bilhasa gıda madde- lerimiz revaçtadır Son günlerde memleketimiz- den Avrupa memleketlerine ya- pilan ihracat çok artmıştır. Bu tezayüt; başta Alımanya ol- mak üzere şimal Avrupası — ve İ ııerlm.l Avrupa memleketlerir " yapılan sevkiyatta bilhassa görül- Kunduracı dükkâ- nında öldü Beyoğlunda İstiklâl caddesinde oturan Rus mültecilerinden Ar - kas isminde biri bir künduracı dükkânında oturmakta iken üze- rine fenahk gelerek düşmüş bi- raz sonra da ölmüştür. Yapılan Bir Facıa Tramvaya atlıyan bir çocuk tekerlekler altında parçalandı Külçe halindeki vücudu güç hal ile tramvayın altından çıkarıldı Bu sabah Etyemezde bir facia olmuş, tramvaya atlamak istiyen muayene neticesinde Arkasın kalb| bir genç tramvayın - tekerlekleri sektesinden öldüğü anlaşılarak | altına düşerek feci surette par - gömülmesine izin verilmiştir. , camıarı taşiamış Asmaaltında Papazoğlu hanın- da oturan Şükrü oğlu Şükrü is - minde biri bir alacak yüzünden arası açık olan Küçükpazarda Ö- mer isminde birinin evinin cam- larımı taşlasken yakalanarak mah- kemeye ve ilmiştir. Bu çocuğu kim yaraladı ? Anadoluhisarında oturan Hamdi isminde birinin 7 yaşındaki oğlu Kemal dün sokakta başı yarılmış ve baygın bir halde kanlar için- de yatmakta olduğu — görülmüş hastaneye kaldırılarak tedavi al- tına alınmıştır. Küçük Kemalin kimin tarafından yaralandığı anla- şılamamış, tahkikata başlanmıştır. ralambo isminde birini - bıçakla kalçasından yaralamıştır. piyangosu talihlileri 40 LİRA KAZANANLAR 8313 16482 22240 36477 14213 5244 944 M H3A TIS09 4230 17801 1845 — 556 14541 25433 16930 20662 1968 6296 16640 9629 8651 36444 3009 5524 1396 23160 1943 972 6085 35024 39687 7742 4013 70 .. Nihayetleri 060 ile biten numa- rdıı biner Tira ikramiye alacak- Ne muti Pcenei imiş Dün bir hâdise olmuş, ihtiyar bir kadın akrabalarından olup & roine alışmış olan bir genci zabı- taya teslim etmiştir. Bâdise şöyle olmuştur. Dün akşamüzeri yaşlı bir ka - gın, rengi sapsarı — kesilmiş bir genci elinden tutmuş olduğu hal- de Emniyet Müdürlüğüne gelmiş ve ikinci şube müdür muavini ve kaçakçılık kısmı şefi Tahsin Nu - ha'ya müracaat ederek: «Bu ço - cuk yakın — akrabamdandır, Bir hayli zamandanberi arkadaşları kendisini helcin midir nedir iyice ismini bilmiyorum, beyaz bir ze- hiri kullanmıya alıştırmışlar, ken- disini kurtarınız.» demiştir. Hasan oğlu Nedim işmini taşı- yan bu genç Bakırköy hastanesi- ne gönderilerek tedavi ultma a- hınmaştır. Kaçakçılık kısmı — memurları dün de Faruk isrhinde birini Has- köyde esrar içerken suç üstünde Yakalamışlardır. — çerit yiyecek maddesi almaktar h. Belçika, Holanda, Çekozlovak- ya ve diğer ülkeler de üzüğm, in- cir ve hububat çekmektedir. Bilhassa gıda maddelerimize karşı hariç piyasalarda. MT 'N çok istek — AVRUPA RADYOSU *Whımam TAVSİYE İSENFONİK KONSER : | 20,50 Oslov. L ;':ıdw' Şinava. 21 Berlin; Sükhalm: , Çaykovski, 2215 ODA MLSİKİSİ ; mektedir. Almanya bizden her Zl Varşava; Hayda, Mazartı 22 Münih; çalanarak ölmüştür. Facianın tafsilâtı şudur: 2803 numaralı vatman Yaşarın idaresindeki 584 numaralı tram - vay bu sabah 7 de Sirkeciye ikinci seferini yapmak için Yedikuleden hareket etmiştir. Tramvay Etye - mez durak yerine geldiği - sırada durmuş ve işlerine gitmek üzere trmvay beklemekte olan Samat - yada Sulumanastırda Kadın so- kağında 4 numaralı evde oturan Suşehirli yazmacı Ropenin 14 ya- şındaki oğlu Karabet ile bir kaç arkadaşı bu tramvaya binmişler- dir. Tramvay hareket ettiğinden sonra arkadaşlarının — arkadaki ikinci arabaya bindiklerini gören Karabet önündeki arabadan aşağı atlıyarak arkadaki arabaya atla- mak istemiş. Fakat atik davranıp tutunamamış ve bu — esnada da muvazenesini kaybederek tram - vayın altına düşmüştür. Zavallı gencin ve etraftan bu faciayı gö- renlerin acı feryadlarını nihayet duyabilen vatman 50 metre ka - dar ilerledikten - sonra tramvayı durdurmuştur. Tramvayım altında feci surette parçalanan — gencin parçalanmış ve külçe haline gel- miş olan vücudü güç hal ile tram- vayın altından çıkarılmıştır. Hâ- diseden haberdar olan müddelu - Taumi muavini Nezahat Kıçikçioğ- lu Samatyaya giderek Samatya komiseri Lütfi ile birlikte tahki- kata başlamıştır. Vatman Yaşar nezaret — altına alınmış tahkikata devam edil - mektedir. Frankoyenivaziyetten memnun görünüyor (1 inci sahifeden devam) İtalya hükümeti, sırf kfııdi)ığıu- den yaptığı bu hareketle İ.ıp.ıııya meselesinin hallini kolaylaştırdığı gibi İngiltere ile yaptığı anlaşmayı tamamlamasına ve Fransa ile an- laşmasına da bir mâni kalmamış- tır. General Frankoya gelince, ha- riçten karşı tarafa yardımın ar - kası alındığı takdirde vaziyete derhal hâkim olacağına emin bu- lunduğundan İtalyan gönüllüle - rinin vatanlarına dönmesine mem- nuniyetle razı olmuştur. Franko bilhassa Faslı muharib- lerle komünistliğe canü gönülden aleyhtar faşist I'P“Y" ol gençliği- ne Bilhassa muhariblik hakkını e- de ettikten sanra Franko Cumhu- riyetçileri denizden, karadan mu- hasara edecektir. Esasen hükü - radaki yabancıların da — sür'atle Kgeri çekilmelerini intaç edecektir. Alâkadar siyasi mahfeller, on beş gün içinde İşpanya işinin hal olunacağı ve sonra İngiltere - İtal- yya anlaşmasının mer'iyet mevki- ine konulmasını müteakip de der- hal İtalya - Fransa uzlaşması mü- zakerelerine başlanacağı kanaa - tindedirler. FRANSADAKİ GÖRÜŞLER Paris 11 (Hususi) — Hitlerin son nutkt, Münih anlaşmasına ve dörtler paktına muhalif olan Si - yasi mahfellerde, Daladiye'nin Çemberlayn'in izinde yürüyerek Almanya ile uzlaşmıya ' teşebbüs etmesinin doğru olmadığı hak - kındaki dedikoduları çoğaltmış - tır. Daladiyenin bu hareketine mu- halif olanlar Hitler'in nutkunu fır sat bilerek Almanyanın, büyük Almanya imparatorluğu vahde- tini vücüde getirmek için Dani - marka ve Litvanyadaki Almanları da kurtarınıya cür'et edeceğini, binaenaleyh Hitler'in teminatla- rına ve sulh sözlerine kapılmak caiz olmamğına dair propaganda yapmaktadırlar. Ayni mahfeller Hitlerin Münih- te mütekabil ve mahrem tutulan bazı anlaşmalara güvenerek bu kabil yeni hareketlere tevessül eylemesinden endişe etmekte ve bu takdirde sulhun yeniden teh- | likeli safhalar korkmaktadırlar. Miaamafih hükümet mehafili bu dedikodulara ehemmiyet verme - mektedir. Meclisten siyaseti hak- kında kahir bir ekseriyet ile mu- zaffer çıkan Daladiye tuttuğu yol da kuvvetle yürümek kararında - dir. Keçireceğinden YENİ VAİYETE GÖRE DEĞİŞİKLİKLER “Roha Y1 (A )— Görünüşe 'na- zaran Kigi Sarayında Hariciye memurları arasında yapılacak ba- za mühim tadilât hazırlanmakta - dır. Halihazırda İtalyayı Bucnos- Airesde temsil eden Raffacle Gu- arigla'nın Paris sefaretine tayin edileceği söylenmektedir. Yapıla- cük tadilât bilhassa Vaşington, Berlin, Moskova, Varşova, Brük- sel, Rio-de-Janeiro, Santiago bü- yük elçiliklerile Bükreş, Belgrad, Budapeşte ve La Haye elçilikle - rini alâkadar etmektedir. FRANSIZ MATBUATI YİNE NUTUKLA MEŞGUL Paris 11 (AA.) — Gazetelerin mütalcaları, yine Hitler'in nutku hakkındadır. Lö Jur yazıyor: Dokuz gün içinde tendi kendi- sini bu kadar kat'i bir surette tek- zib eden, daha geçenlerde ifratla sitayişinde bulunduğu bir devle- 'te karşı bu kadar sert, bu kadar mütecavizane bir lisan kullanan adamın ihtimal akli melekâtına zanmış olduğu muvaffakiyetler kehdisini, bütün menfaatlerini ta- nımmnyacak derecede sarhoş mu etmiştir? Ayni gezetede Blum şöyle di- yro: Münih itilâfından sonra ilk dela söz söyliyen Hitler, bu ltilâfların arifesinde söyliyeceği tarzda söy- lemiştir. Maamafih Fransa, bu işten vazgeçmemelidir. Umumi tesviye suretine yöt açan Münih itilâflarının tesirini husule getir- mesi yine Fransa ve İngilterenin elindedir. Hitler tarafından gös- terilen ademi kabüle rağmen bu | vadideki gayret.ve faaliyetin gev şememesi icab eder. Yugoslavya'da Meclis fesh | Edildi Belgrad İ? ÇALA) — Niyabeti saltanat meclisi, $ mayıs 1935 de vintihab — edilmiş olan meb'usan Teclisinin feshine karar vermiştir. Yeni teşrif intihabat, 11 kânunu- evvelde icra edilecektir. * * Alman Nazırı Gidiyor Yman İktisad Nazırı doktor Al—'unk ve refakatindeki ze- vat dün akşam doğru Bü- yükadaya giderek bir gezinti yap- mışlardır. Misafir nazır bu sabah da müzeleri ve Kapalıçarşıyı do- laşmış, öğleyin Perapalasa avdet ederek yemeği otelde yemiş, mü- teakıben saat 13,30 a doğru İs - tanbu glazetecilerini kabul ederek hasbihalde bulunmuştur. Doktor Funk ve refikasile re - fakatindekiler bu akşamki eks - presle şehrimizden Sofyaya ha : reket edeceklerdir. *& Alman nazırı istasyonda geli - şinde olduğu gibi fevkalâde me- rasimle uğurlanacaktır. .. .. . Köy bütçeleri (1 inci sahifeden devam) membaları tetkik ve tesbit ettir- mektedir. Birinci köy - ve ziraat kalkınma kongresinin toplantı ha- zarlıklarını yaptığı sırada aktüel bir değeri olan bu tesbit işi, zi- raf kalkınma için elde mevcut mali imkânlarla temini lüzumlu ©- lanlar hakkında vazıh bir fikir verecek mahiyettedir. Yapılan tetkikle, eyveli, nütu- sumuzun köy ve şehir bünyesi ü- zerine laksimi esas — tutulmuş, köyler nüfuslarına göre gruplara ayrılmıştır. Bu rakamlara — göre vasati Köy 22 karekilemetre ve nüfusu 354 tür. Mali plân için, umumi bütçe - lerde Ziraat Vekâletine ayrılmış olan miktar hesaplanmıştır. Meş- | Tutiyet ve cumburiyet devirleri- ne ait rakamlar, ayrıayri muka- yese edilmektedir. Diğer taraftan, mevsuk bir mambadan — öğrendiğimize göre Ziraal Vekâleti köy bütçelerinin de Zirağt Vekâleti mürakahesine alınmasını muvafık , görmüş, bu hususta bir proje hazırlamıştır. Bu proje Başvekil - tarafından da tasvip edilirse kanımiyet kes- betmek üzere Meclise , verilecek Sultanahmet Sulh 3. cü hukuk hâ- kimliğinden: tanesi operatörü binbaşı Kemal Şük- rü nezdinde mukim Samiye ve saire vekilleri avukat Celâl Feyyaz tara- fından İstanbulda Sultan hamamın- da 12 numarada yüncü mağazasın - da Bodosaki Sakalakci oğlu ve saire aleyhlerinde 938/906 numaralı - do- sya ile açılan izalei şuyu davasının yapılmakta olan — muhakemesinde gelen tapu kaydından ikametgâhları ma ve Mihal ve Mariya ve Tanaşa 30 gün müddetle ilânen tebliğat ic- rasına ve muhakemendin 11/11/938 tarihine müsadif cuma günü saat 10 4 talikine mahkemece karar verilmiş kürda bizzat veya bilvekâle mu - hakemede hazır — bulunmadıkları takdirde gıyaben muhakemeye de- vam edileceğine karar verildiği ilân 938/906 olunur. Halk epereti Beyoğlunda (Eski Çağlayan) — Halk Opereti — tiyatro- sunda büyük ha- rırlıklarla yakında başlıyor. İlk e- ser: (KINA GECESİ) Tel: 40335 Üsküdar Hukuk Hâkimliğinden: Hazine vekili avukat İsmail Şev - ket tarafından . Kadıköyünde Nureddin Paşa s0- kağında (21) numaralı hanede sakin ı üzerine müddeialeyhin gâhının meçhuliyeti hasebile ilânen arzubali suretile davetiye varakası mahkeme divanhanesine asılmış ol- sah saat (10) da Üsküdar hukuk| mâhkemesine gelmesi ve dava arzu| reh yirmi gün zarfında cevap ver- mesi Tüzumu gazete ile ilân olu Jpur. (938/209) | milerinin hareketleri. ve sür'atle tatbikata geçilecektir. Davacılar: Sanmunda askeri has - | meçhul hissedarlardan olduğu anla- | şılan tavukçu Angel oğulları Koz -| olduğundan yevm ve vakti mez -|0" Nazım aleyhine açılan alacak dava-| tebliğat ierasına karar verilip dava| makla tahkikat günü olan 6/12/938 | Her saniye (5 inci sâhifeden devem) re birçok yenileri Bunlar memleket için bir istih - barat şöbekesi kurar ve hattâ vaziyeti vehamete doğru götür * mek için hissiyatı körüklemeğe bile girişirler. gönderilir. İki memleket arasında muha- semat başladıktan sonra bir ta- raftan ötekine gönderilen haber- lerin ehemmiyetlisi, ehemmiyet- sizi yoktur. Çünkü bazan bir ca- sus tarafından gönderilen en za- rarsız bir haber, diğer zararsız görünen haberlerle birleştirilerek karşı tarafa büyük fayda verecek malümat haline gelebilir. Muharebe faal bir safhaya gir- diği zaman yapılan camıslukları üç kategoriye ayırmak mümkün- dür: 1 — Askeri hareketleri kat'i o- larak keşfetmek. Bu, hangi kıta- ların hangi cephelere gönderildi- ğini, bunların ne türlü bir plânla hareket ettiklerini, ne gibi vası- talar kullandıklarını. 2 — Ticaret veyahut harp ge- Bu. hare- ketleri kat'i olarak öğrenmek, ab- loka yapan bir donanma ve de- nizaltı filasu için bilhassa mü- kimdir, 3 — Halkın maneviyatı ve his- siyatı hakkında gayet isabetli ra- porlar göndermek. Harp zamanında toplanmış o - lan bu türlü haberleri göndermek de ekseriya onları - toplamaktan daha tehlikeli olur. Bundan baş- ka düşman casuslarile karşılaş - mak ve onların faaliyetini akame- te uğratmak vazifesi de vardır. Büyük harpte Fransada bu tür- lü bir hâdise olmuştur ki Fransız divam harbinde reis olan General Morne tarafından ecnebi muha- birlerine söylenmiştir | dakini satıp Parise gitmiş, ay harb içinde sanın Normandi kısmında küçülüü bit köyde oturan orla yaşlı bil Fransız, cephede hizmet görmel elverişli olmadığından askere narak cephe gerisinde bir köp mün muhalazasına memur edil mişti. 1914 senesinde Almanlariliş eylül hareketleri pok sür'atl. aij müş, bu mıntaka da düşman eliğ ne geçince, dul karısının anlatti ğına göre, bu adamcağız Almafif lar tarafından öldürülmüştü. Dul kadın, ondan sonra koci nın intikamını almağa ant içmi ti. Bu sebeple elindekini, avuc lârca harbiye nezaretine : gelmişti. Nihayet bu kadına istediğini sordular. İstediği saril ti. Dedi ki: — İsviçreye gideceğim. Orad Alman ajanlarile temasa geçi ğim. Orada kocamın alçakça öR dürüldüğünü söyliyeceğim. Fal onun Almanlar tarafından d nöbet mevkiinde uyuduğu Fransızlar tarafından öldürüld Bünü anlatacağım. ; 0 nun elli yaşında aske! hizmeti göremiyecek & adam olduğunu, böyle oldi halde geceleri dört saat nöbü bekletildiğini, — nihayet yorgi Juktan harap bir halde uykuya: hnca Fransızlar tarafından şuna dizildiğini söyliyeceğim. nün intikamını almıya ant ğim için emirlerine âmade old ğumu, ne isterlerse — yapacağıl bildireceğim. Fransız zabiti kadının sözlerli deki samimiyete nihayet inanm ve onu İsviçreye göndermişti. K dının oradaki Alman — ajanlaril temasa geçmesi için de bir iki geçti. Fakfat sonra Almanlar Fransızlar gibi onun samimiyetl ne kanaat getirdiler. Kendisil vazife verdiler. Ve haber alı üzere Fransaya gönderdiler. V. Duranti d Bu kumarzdanın anlattığına gö re harbin ilk haftalarında Pran - (5 inci sahifeden devam) Biraz daha hayırlı olünuz... — Meslektaşlarınız arasında sa bır pek az görülen bir geydir. Sinemacı dostum — içini çekti. Müsaade istedi. Elinden tuttum. Ve: — Bu sabır meselesi bana bir şey hatırlattı: Bir gün Luar nehri | kenarında balık tutuyordum. Üç -| saattenberi arkamda duran ve ba na bakan bir adamın hali sinnirle | rime dokunmuştu. Başımı çevir - | dim, müstehziyane sordum: | — Madem ki, bu kadar merak - | hsmnız, niçin siz de balık tutmu- yorsunuz?.. Yabancı tabil bir tavırla cevap verdi: — Balık tutmak için sabırlı ol- mak lâzımdır... Gebze Asliye Hukuk Hâkimliğin- Gebzenin Hereke köyünde oturan Mümtaz kızı Makbule Çini tarafın- 'dan kocası müddeialeyh - «İstanbul Beyoğlunda İstiklâl caddesinde şe- kerci Leon karşısında Akif Azar- yan Han birinci katta 451 No, da 'Terzi Emin yanında» çalışmakta i- ken halen ikametgâhi meçhul bulu- nan Mahmud Nedim aleyhine açılan davasının muhakemesi 19/ Birinciteşrin/938 — çarşamba — günü | saat 10 a talik kılınmış olduğundan müddeialeyh Mahmat Nedimin yev- mi mezkürda Gebze Asliye Hukuk Mahkemesinde bazır bulunması lü- zumu ikametgâhinın — meçhul — bu- |lunmasına binaen ilânen tebliğ ©- lunür, — <7268) - -Iubıı pybir yıldız NEVROZİ haline karşı da tarihi iöndan itba - Baş, Diş, Nezle, Grip Romatizi “nevralji kırıklık ve bütün ağrılarınızı derha! k Nevyork Teymi gazeterinden (Duş politikadan devan nüsebetlerini — tanasim -. ettikti Sorra 1935 senesinde — Laval Mussolini arasındaki mülâkat pılmazdan evvelki vaziyete $ dönmüş oluyorlar. Fakat ozam nazaran nekadar - değişmiş b &lem içinde! Milletler Cemi yıkılmış, Fransanın orta Avrufi hegemonyası nihayetlenmiş. O nun yerine büyük bir Almanfi kaim olmuş. olmuş. Büyük harbin üç galibi, giltere, Fransa ve İtalya arı da üç sene devam eden bu cadelenin münakaşa kaldırmı! gelibi Almanyadır. Avrupa silâ sız bir harbin nihayetine geli “tür, Şimdi de bu mücadelenin kidasiyonu İ A. $ Es İstanbul Birinci Ticaret M mesinden: İstanbul Muhakemat Müdürijf Hle dava olunan Çakmakçılarda vaciyan hanında 14 No, da mul |tüccardan Nuri Aziz ve M aleyhine açılan davanın esnayi f 'yetinde: Müddeaaleyhlerden M tinin halen oturduğu yer belli © dığı namıma çıkarılan davetiye | verilen meşruhattan g hakkında ilânen tebligat ilasınâ var verilerek muhakeme 9/11, çe rawxwoao çarşamba saat 14 de bır: ue A Müddesaleyhlerden — Mul K 1ıııezııı'ır gün ve santte mahkeri 6 gelmesi lüzümunu havi - dav ” mahkeme diyanhanesine asılır t |Keyüyet işbu ilân ile tebliğ İnur, — (935/886) © n —m « : bi bi bi c Pa