11 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

11 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Muamele vergisinden mueaf tutulacak mür- esseseler belli oldu — - — —— Sene 21 — No. 7180 — Fiati her yerde 5 kuruş Macarlar isteklerine | dair Çekoslovakyaya tebligatta bulundular Macarların istedikleri yerler Çekos-! i lovakyanın buğday ambarı imiş Polonya kıtaatı Olrovaya da girdi. Hariciye Nazırı Polonyaya geçen yerleri geziyor Budapeşte 10 Resmen teb- liğ edilmiştir: Macar ve Çekoslovak de- legasyonları, saat 19 da toplanmışlar. dır. Evvelâ ihzari mahiyetteki mesele» ler görüşülmüştür. Çekoslovak mü- mesilleri müzakeratın müsaid bir su- rette cereyan ve İyi bir neticeye iktiran edeceği hususunda beslemekte olduk- ları itimadın bir nişi olmak üzere bu akşam gece yarısından itibaren 24 saat içinde Macar memurlarına şimdi- ye kadar Çekoslovakların ellerinde bu« Yunmakta olan Saforaja şehrini ve otuz altı saat sonra da İpolisag şehrini tes- Mim etmeğe amade olduklarını beyan etmişlerdir, Bunun üzerine iki delegasyon esas meselenin müzakeresine girişmişlerdir. Bu müzakere esnasında Macar delegas. yonu Macaristanın istekleri ne oldu. gunu izah etmiştir. Çekoslovak delegasyonu, bu mütale- batı tedkik edilmek için yarın öğle- den sonraya kadar mühlet talebinde bulunmuştur. Her iki delegasyon, bu ilk temasın iki memleket efkârı umu- müiyesi üzerinde sükün hasıl edecek bir tesiri olacağı ümidindedir, Macarların istedikleri yerler Komarno 10 (A.A.) — Havas ajan. sının muhabiri bildiriyor: Alınan ba- zı malümata göre Macarlar Slovakya. | ispanyada iki taraf başbaşa kalıyor Iki Italyan fırkası geri dönüyor, hükümetçiler tarafındaki beynelmilel liva da lâğvedildi Salamanka 9 — 23 mart ve Litto- rio adlı iki Italyan fırkası efradı 8ğ- h, yahud çarşamba günü İtalyaya gilmek üzere vapura binecektir. Bu İki fırkaya mensup efrad 18 bin ki- şidir, İtalyan teknisyenler daha bir müd- det İspanyada kalacaklardır, Harp | le mi da Franko kuvvetine bira- kılacaktır. Kalacak teknisyenlerin mikdarı 4500 ardır. Bunlar tay- yarede, hava h arına karşı mü- dafan, nakliyat, yol tamiratı işlerin- de çalışmaktadırlar, Bırakılacak le- vazım bilhassa toplardır. İtalyan teknisyenler ellerindeki levazımı yar vaş yavaş devrederek muallim sıfati- le çalışacaklardır, İspanya barbinin iptidasındanberi İtalyanların zayiatı 4000 ölü, 9000 Yaralı, hasta veya esirdir. Santander zaptedildiği zaman İspanyada 70 bin İtalyan vardı. Bunların mikdarı 938 iptidasında 50, haziranda 30, ağus- tosta 25 bine indirilmiştir. İtalyan- larmi 400 kadar top bırakacaklari tahmin ediliyor. Frankonun İtalyaya malzeme vesaire borcu 16 milyar |i- reti bulmaktadır. Hükümet emrindeki beynel- milel liva lâğvedildi Londra 10 (A.A.) — Taymis gaze- tesinde (okunmuştur: «İspanya hü- kümetinin emrindeki beynelmilel li- va geçen hafta resmen ilga edilmiş- tir. İngiliz müfrezesinin bir kaç gü- ne kadar İngiltereye döneceği tah- .min edilmektedir, da, Karpatlaraltı Busyasında Batisla. va ile Seyljus arasında 40 kilometre ge- nişliğinde ve takriben 500 kilometre uzunluğunda bir arazi parçasını iste- mektedirler. Bu arazide 600 bin Macar ve 100 bin Slovak ve Rüten oturmakta. dır. Bu kısımdaki mühim şehirler ara- sında Gudin, şimendifer hatlarının te. lâki noktası olan Kosiç ve Karpatlar- alta Rusyasının sanayi merkezi olan Mukacevo bulunmaktadır. Macarların istediği mıntaka Slovak- yanın buğday anbarıdır. Budapeşte 10 — Macaristan henüz Polonya ile müşterek hudud meselesi- ni ileri sürmemiştir. Maamafih Buda- peştede Ukraynalılarla meskün yerle- rin Macaristana bağlanması, bu su- retle Polonya ile müşterek hudud te- mini etrafında harâretli faaliyet var- dır. Macar siyasi mahpuslari ve | Macar askerler serbes bırakılıyor Budapeşte 10 (A.A.) — İyi bir mem. badan öğrenildiğine göre Çekoslovak makamatı daha şimdiden bütün Ma. car siyasi mahpusların tahliyesine ve Macar askerlerin terhisine karar ver- miştir. (Devamı 11 inci sahifede) İ İspanyaya giden İngiliz müfreze. | sini teşkil eden 2000 kişiden 402 si | ölmüş, bir çoğu kaybolmuş ve 1203 ü | yaralanmıştır. Yarallardan büyük bir kısmı tedavi edilerek cepheye | dönmüş ise de-bunlardan 494 ü sa | kat kalmıştır, Hususi bir komite ya- i ralılara ve İspanyada çarpışan gönül- lülerin ailelerine verilmek üzere 45574 Komite geçende | avdet İşini Mra toplamıştır. yaralıların memlekete üzerine almıştır.» Frankocuların taarruzları Salamanka 10 (A.A.) — Resmi bir tebliğ, Ebr mıntakasında Frankist. lerin bir çök mevzileri zaptetmiş ve düşmana ağır zayiat verdirmiş ol. duklarını bildirmektedir. Bir tayyarenin attığı bomba- lar büyük zayiata sebep oldu Paris 10 — Barselondan bildiril diğine göre Franko kuvvetlerine mensup büyük bir deniz tayyaresi geceleyin Saint Vincent civarında bir treni bombardıman etmiştir. 158 ölü, 300 den fazla yaralı vardır. Bombardıman saat 20 de olmuştur. | Tayyare 8 bomba atmış ve ilk böm- balar trene isabet etmiştir. Lokomo- tif devrilmiş, tayyareye rovelverle ateş eden ateşçi bir bombanın patla- masile ölmüştür, Diğer beş bomba da vagonları parça parça etmiştir. Kartegena 10 (A.A) Franko tayyareleri bugün öğle üzeri şehri bombardıman etmiştir. İki ölü ve 217 yaralı vardır, 12 bina yıkılmıştır. SALI 11 Teşrinievvel 1938 ) ikinci reisi Şari Reibel, mebus sabık | Başvekil ve demokratlar birliği reisi e mi Sofyada bir hâdise Bulgar. erkânı harbiye reisi bir sivil tarafından öldürüldü Sofya 10 (A.A.) — Bulgar ordusu | erkânıharbiye reisi general Peeff, Har. | biye Nezaretine giderken bir sivil tara» fından rövelver kurşunile öldürülmüş-| tür. Generale refakat etmekte olan ya- veri binbaşı Stayanof yaralanmıştır. Katıl, cinayeti müteakip kendisini öldürmüştür, Cinayetin esbabı henüz malüm değildir, Flânden Hitlere telgraf çekmiş Fransada demokratlar bir- liğinde diğer bir istifa Paris 10 (A.A. — Âyandan ve eski nazırlatdan demokratlar birliğinin Flanden'e istifasını göndermiştir. Mumaileyh, Flanden'in Hitlere bir telgraf gönderdiğini haber aldığı için istifa etmekte olduğunu bildirmekte- dir. Bugün konuşmaya açılacak İ telefon hatları Ankara 10 (Telefonla) — Suriye - | Filistin - Mavrayı Erdün - Irak ve Mısırla telefon konuşmaları yarın- dan itibaren başlıyacaktır. Fransa ile hükümetimiz arasında tanzim edilen doğru telefon devreleri işletme şartları hakkındaki anlaşma tasdik edilmiştir. Bbikkatlems Fuzuli duvarlar İstanbulda eski terz harem haya- tından arta kalmış ve artık faydala- re olmıyan, birçok yüksek sahipsiz duvarlar var: Hiç bir şeyi muhafaza etmiyorlar; ancak manzaraya, tenef- füse mâni oluyorlar. Hele Boğasiçine alıcı gözile baka- cak olursanız, iki yanın bu fuzuli ve zararlı haillerle dolu olduğunu görürsünüz. Sahiplerini iknala mı olur, istim- lâkle yahud kanun yolile mi olur, bu duvarları ortadan (o kaldırmak, şehrimize, birkaç meydanın açılma- sından pek daha fazda bir güzellik verecektir. İstanbul geniş bir oh di- yecek, turizm de ancak bundan son- ra mümkün olacaktır. — Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare; 20681 — Müdür: 20497 Yukarıda B. Funk Taksim abidesi önünde, aşağıda çelenk koyduktan sonra defteri imza ederken ve selâm verirken Doktor Funk dün geldi, âbideye çelenk koydu Misafirimiz dün bir deniz gezintisi yaptı, bugün müze ve camileri gezecek Alman Milli İktisad Nazırı Dr. Funk, refikası ve maiyetile birlikte dün sa- bah saat 10,46 da hususi trenle Anka- radan şehrimize gelmiştir. Doktor Funk ve refikası Haydarpa- şa garında Vali, Emniyet direktörü, Alman konsül jenerali, konsolosu ve konsoloshane erkânı ve kalebalık bir halk kütlesi tarafından karşılanmış, bir polis müfrezesi selâm resmini ifa etmiştir. Muhterem misafirlerimiz Haydarpa- $adan araba vapurile İstanbula geç- mişler ve doğruca Perapalas oteline gitmişlerdir. Doktor Funk otelde bir müddet istirahatten sonra saat 12,30 da Taksime gelerek abideye çelenk koy« muştur. Merasimde Vali, Türkofis mü- dürü, Alman konsolosu ve konsolosha- ne erkânile Alman kolonisi ve bir po- Ws müfrezesi bulunmuştur. Misafirimiz çelenk koyduktan son- ra abidenin etrafında dolaşarak .nilli mücadelenin safhalarını gösteren lev- haları tedkik etmiş, bu esnada Vali ve Belediye reisi B. Muhiddin Üstündağın verdiği izahatı büyük bir alâka ile din- lemiştir. Bay ve bayan Funk dün öğle yeme. ğini Perapalasta hususi suretle yemiş- lerdir. Misafirimiz, refakatinde mih- (Devamı 11 inci sahifede) Başvekil geldi Dolmabahçe sarayına giderek Atatürke tâzimlerini arzetti Başvekil B. Celâl Bayar Hay darpaşa garından çıkarken Başvekil B. Celâl Bayar muhtelit katara bağlanan hususi vagonla dün 11,38 de Ankaradan şehrimize gel- miştir, i Başvekil Haydarpaşa garında Cüm- hur başkanlığı umumi kâtibi B, Ha- | san Rıza Soyak, seryaver B, Celâl, komutanlar, vali muavini B, Hüdai Karataban, şehrimizde bulunan say- lavlar ve kalabalık halk tarafından hararetle karşılanmıştır, B. Celâl Bayar Acar motörile Dol mabahçe sarayına gitmiş, Atatürke tazimlerini arzetmiştir. Milli Müdafaa Vekili geldi Mili Müdafaa Vekili general Kâ- zum Özalp dün sabahki eksprese bağ- lanan hususi vagona Ankaradan şehrimize gelmiştir.