11 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

11 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

prayer yeme Sahife 2 11 Teşrinievvel 1938 Dün Geceki ve Bu Sakahki Efaberler B.Hitler'in son nutku Zasköprüde pehlivan güreşleri Mülâyim, Babaeskili İbra- Muamele vergisinden muaf tutulan müesseseler büyük akisler yaptı Fransız ve ingiliz mahafili Almanyanın yeni hareketlerde bulunacağına kani Paris 10 — Fransız gazeteleri B. Hitlerin nutkunu İyi karşılamıyor. Joumal ve Jour gazeteleri B. Hitle- rin, son hadiselerin İngiltere ve Fran- sada uyandırdığı infialleri nazarı dikkate almazsa aldanmış olacağını söylüyorlar. Epak gazetesi Hitlerin yeni bir hevekete hazırlanmakta ol- duğunu tshmin ediyor. Londradan Figaro gazetesine yazılı- yor: «Sarbrükte söyleniimiş olan nu- tuk, büyük bir itimadla İngiliz - Al man mukareneti için hazırlıklar yap- makta olan resmi İngiliz ricalini elim bir hayrete düşürmüştür. Bu nutuk, efkârı umumiyeyi yese ve fütura dü- şürmüş ve bilhassa yeni Alman im- paratorluğunun bugün İngiliz impa- ratorluğunun ve yalnız onun karşısına dikilmekte olduğunu henüz anlamâ- mış olanların son şüphelerini izale et- miştir, Şüphelerle dolu olan bu saatlerde şaşkın bir halde bulunan efkârı umu- miye üzerinde ancak bu kadar şiddetli bir nutuk tesir icra edebilirdi ve'mem- leketin manevi kalkınmasını Kabine- de yapılacak her nevi tadilâttan daha ziyade böyle bir nutuk teshil edebilir- di» Övr gazetesinde bayan Tabuf diyor ki: «Hitlerin nutku Londrada bir nevi korkutma tedbiri ve 1 kânunusaniden itibaren İngiltere He müstemlekeler için mücadeleye girişmeden evvel ya- pılmış bir nevi kuvvet teşhiri addedil- mektedir, İngilizler, şu mütalâalarda bulunmaktadırlar: Bu nutuk, sarahaten ifade etme- mekle beraber Hitlerin büyük Alman imparatorluğunun vâhdetini vücude getirmeğe devam edeceğini isbat et- mektedir. Yalnız Führerin bu işi ba- şarmak için ne suretle hareket edece- ği malüm değildir.» İngiliz gazetelerinin makaleleri (o “ Londra 10 (A.A.) — Deyli Telegraf gazetesi, B. Hitlerin nutkunu «müte- arrızane» diye tavsif etmekte ve şun- ları ilâve eylemektedir: «Hükümetin en esaslı vazifesi, vakit kaybetmeksizin tedafüi teşkilâtımızı tamamlamaktır.» 'Taymis diyor ki: «B, Hitler, dün hem de ilk defa olmıyarak büyük Britanya- nin demokratik usullerine istihkarla hiç de yerinde olmaksızın «dünyanın sair yerlerindeki milletlerin Filistin ve- kayiine karşı alâka göstermeleri İçin bazen pek haklı sebeplere malik olduk- larını» söylemiştir. Çünkü Filistinde- ki mandater devlet, kendi siyaseti hak- kında Miletler Cemiyeti azasından olan bütün milletlere daimi surette hesap vermektedir. Pek o kadar memnuniyete şayan ol- madığını herkesten evvel kendimizin kabul ve teslim etmekte olduğumuz vaziyet hakkında ecnebileree serdedi. lebilecek mütalâalara karşı bir güna itirazımız yoktur. Elverir ki bu müta- Iâalar sistematik surette bu Yaziyeti büsbütün vahimleştirmek için yapıl- mış olmasın.» Bir çocuk tramvay altında parçalandı Parasız gitmek için arkadaki arabadan öndekine atlarken düştü, arkadaki arabanın altında kaldı Bu sabah saat sekizde Yedikule hattı üzerinde Etyemezde feci bir tramvay kazası olmuş ve bir çocuk tekerlekler altında can vermiştir. Ha» dise şöyle vukua gelmiştir: Samatyada oturan Ropen isminde bir işçi Çarşıkapıda inmek üzere tramvaya binmiş, kendisile beraber bulunan on dört yaşlarındaki oğlu Karabet te, tramvayın kalabalığın- dan istifade ederek bilet parası ver- memek için atlaya atlaya, ine bine bu seyahati yapmak istemiştir. Tramvayla bu şekilde yapılan se- yahat ancak Rtmeyeze kadar devam edebilmiş; burada çocuk ön araba basamağına tekrar atlamak isterken, müvazenesini kaybederek düşmüş ve İki araba arasına girerek teker- lekler altında paramparça olmuştur. Arkadaki kazadan haberi olmıyan vatman, neden sonra tramvayı dur- durmuş, yol üzerinde küçük bir kan gölü ortasında bir et yığınından baş- ka bir şey olmıyan cesed, muhafaza altına alınmıştır. Kazadan derhal polis ve adliye ha- berdar edilmiş, icap edenlerin malü- matına müyacat olunmuştur. Tahkikat; bütün suçun Karabette olduğunu göstermiştir. Vatman ile motris ve romork biletçileri de sorgu altına alınmışlardır, Çin harbi i İki Japon fırkası imha edilmiş Londra 10 (A.A.) — Bir Japon aske- ri membaımdan alınan bir telgrafa göre mevcudu 20 bin kişiye baliğ olan iki Japon fırkası Yangçe'nin cenub cephesinde Tehan'ın garbinde Çinliler tarafından imha edilmiştir. Tokyo 10 (A.A.) — Domei ajansı, Ja- pon kıtaalının bu sabah Pekin » Han- keu demiryolu üzerinde Hankeu'nun 160 kilometre şimalinde kâin Sinyangı saptetmiş olduklarını haber vermekte. | Bir, Viyanadaki hâdise Alman mahafili sükünetin avdet ettiğini söylüyor Berlin 10 (A.A.) — Malümâtlarına müracaat edilen resmi makamlar, kar. dinal İnnitzer'in Viyanadaki sarayının önüne bir muhafız kıtası ikame edildi. ğini itiraf etmekte, fakat bu tedbirin Kardinal'e düşman olan elemanların, Sentetyen kilisesinin önünde katolik- lerin hücumu gibi, yeni bir nümayişe mâni ölmâk maksadile alındığını be- yan etmektedirler. Bu makamlar hiç bir dayak hadisesi Hankov 10 (A.A.) — Cenubi Çinin | cereyan etmediğini, polisin ciddi surette Japon kuvvetleri tarafından istilâ üildiğine dair çıkan haberleri Çin Ajansı katiyen tekzib etmektedir. Trenlerde pijama ile gezilemiyecek Nafia Vekâleti yolcuların trenler- müdahale etmek mecburiyetinde kal. madığını iddia etmekte ve şimdi sükü. netin hüküm sürdüğünü ilâve eyle. mekte ve şimdi sükünetin hüküm sür. düğünü ilâve eylemektedirler, Londra 10 (A.A.) — Viyanadan Röy- ter ajansına bildirildiğine göre kardi- nal İnnitzer, başpeskoposluk sarayın. hime hükmen galip geldi Taşköprü 10 (AA) — Taşköprü panayırı münasebetile tertip edilen profesyonel serbes güreşlerde yirmi- $er dakikalık üç devrelik bir müsaba- kada Mülâyim, Babaeskili İbrahime hükmen galib gelmiştir. Daha sonra mindere Türkiye baş pehlivanı Tekir. dağlı Hüseyin Kızılkaya, rakipsiz ola- rak çıktığından birincilik ikramiye- sini almış ve Manisalı Halil ile göste- ri güreşi yapmıştır, Wi Güreşi müleakib beş sınıf üzerine yapılan at koşusunun tay yarışında Ahmedin Yuldız, sürat koşusunda Mehmed ustanın Ceylânı, mukavemet koşusunda Mahir Yıldızın Mesudu, yerli koşusunda Saidin Şahini hirin- ci gelmişler ve birincilere mahsus ik- rTamiyeleri almışlardır. ENİ bin seyirci ve işçi iştirak eden panayır büyük bir intizam içinde ka- panmıştır, Başvekil Denizbankta Dün İstanbula gelen Başvekil Ce- lâl Bayar öğleden sonra Deniz Ban- ka giderek orada muhtelif işlerle meşgul olmuştur. Beş vapur Sinop limanına sığındı Sinop 10 (Akşam) — Dün akşam hava bozmuş, tipi halinde kar yağma» ğa başlamıştır. Denizde şiddetli bir fırtına vardır. Bu yüzden Aksu vapu- Tü Samsunu tutamıyarak buraya gel di. Limanda beş vapur havanın âçıl. masını bekliyor. Adli tıp işleri kimyahane müdürlüğü Ankara 10 (Telefonla) — İstanbul adli tabiblerinden B. Celâleddin adit Up işleri kimyahanesi müdürlüğüne tayin edilmiştir. Hırslı şoför Yoldan çekilmiyen çocuğu taşla yaraladı Dün akşam üzeri Sarıyere bağlı Us- kumru köyünde bir çocuğun ağir su- rette yaralanmasile . neticelenen bir yaka olmuştur. Halim isminde bir $0- för, idaresindeki kamyonla; beyaz toprak almak üzere İstanbuldan Us- kumru köyüne gitmiştir. Halim, kamyonuna toprağı yükle- Üzerinde beş yaşlarında kadar bir ço- cuğun oynamakta olduğunu görmüş, önünden çekilmesi için korna çalmiş- sa da çocuk hiç âldırış etmemiştir. Mütemadiyen korna çalmasına rağ» men çocuğun çekilmediğini görerek hırslanan şoför Halim, kamyondan aşağı atlamış eline geçirdiği büyük bir taşı küçücük çocuğun başına yer- leştirmiştir. Taş; İsmail ismindeki bu çocuğun tam kulak boşluğuna İsabet etmiş, ağzından burnundan kan gelmeğe başlamıştır. Vakadan haberdar edi. len jandarma; hayatı tehlikede olan çocuğu Etfal hastanesine yatırmış, hırslı şoför tevkif edilmiştir. İnebolu vapuru muhakemesi- nin 22 birinciteşrinde tem- yizde duruşması yapılacak İzmir (Akşam) — İnebolu vapu- rTunun batması ve birçok yolcuların boğulmasile neticelenen kazanın mü- sebbibi olarak kaptan B. Mehmed Ali İzmir ağır ceza mahkemesi kâra- rile dokuz ay hepse mahküm edi- miş, fakat mahküm, bu karara tem- yizen itirazda bulunmuştu. Davacı- lardan bazıları da aynı tarzda itiraz ettiklerinden temyiz mahkemesine gönderilen bu dava evrakı üzerinde 22 birinciteşrinde duruşma yapıla- caktır. Duruşmada davacılar da bu- Karadenizde tipi ! dikten sonra dönerken, dar bir yol Tesbit edilen müesseseler 17 temmuz 1938 den itibaren muamele vergisinden muaf olacaklar Ankara 10 (Telefonla) — Vekiller heyeti bazı sanayi şubelerini mua- mele vergisinden muaf tutan yeni bir kararname hazırlamıştır. Bu ka- rarnameye göre, aşağıda isimlerini bildirdiğim sanayi şubeleri muamele vergisi kanununun neşir tarihi olan 17 temmuz 938 den itibaren muamele vergisinden muaf olacaklardır. Toprak sanayiinden: Tebeşir yapan müesseseler, Madeni eşya sanayiinden: Cilâcı- Jar, testerecilik, bıçakçılık, her nevi maden döken müessestler (yalnız döküm dolayısile dökülen parçaları işlemek suretile mamulât vücude ge- tirenler hariçtir) döğme bakır imal eden müesseseler, (eilâ dolayısile) tel kesme imalâthaneleri (kangal halindeki teli ambalâj sandıklarında kullanmak üzere muayyen uzunluk. ta kesen imalâthaneler). Tahta sanayiinden; Tornacılar, oymacılar, sepet ve parmaklık yapan müesseseler, tezgâhçılar: (Fırın kü- reği, merdiven, bayrak direği ve ben- zerlerini yapanlar) fıçı, sandık, am- balâj sandığı, oyuncak, manken ya- pan müesseseler, kürekçiler, (deniz vasıtalarına mahsus kürek yapan- lar) kuş kafesi yapan müesseseler, tahtadan küçük eşya yapan mües- seseler, (pirografi) kutucular (tel dolap, çenber, elek kasnağı ve ben- zerlerini yapanlar) çıkrıkçılar, tuva- let, takunye, mekik yapan müessese- ler araba tamir eden müesseeseler, (yalnız tamir dolayısile) kundura kalıbı ve ökçesi yapan müesseseler. Gıda sanaylinden: Arpa kırıcılar, hayvan yemi, arpa, mercimek vesair hububatı un haline getirmeksizin €zip parçalıyan müesseseler. Mensucat sanayiinden: Havlucu- lar, işlemeciler, mendil için hazırlan- mış mensucat Üzerine çizgi basan müesseseler, yazmacılar ve basmacı- Jar, hayvan eğerlerinin altına konan keçeleri imal eden müesseseler. Müteferrik sanayiinden: Kâğıd ve Müteferrik sanayiden: Kâğıd ve mukavva üzerine çizgi basan mücs- seseler, konfeti, sirpantin ve tuvalet kâğıdları yapan müesseseler, kâğıd dantelâ yapanlar, kemik ve boynuz- dan ve plâstik maddelerden ağızlık, tesbih ve tarak imal eden müessese- ler, (salr plâstik eşya imalâtı hariç- tir). Taka imalâthaneleri mensu- cat tezgâhlarında kullanılan âletleri yapan müesseseler, Ingiltere Filistine tekrar asker gönderiyor Pazar günü bir çok kanlı vakalar oldu, 3 Arap, 2 Yahudi öldü Londra 10 (A.A.) — Müstemlekât nezaretinin bir tebliğinde Pilistine ye- ni takviye kıtaatı gönderilmesinin ka- rarlaştırılmış olduğu bildiriliyor. Bu tâkviye kıtaatı ile Filistindeki as. keri kuvvetler, 17 piyade taburile iki suvari alayına ve bir topçu ve mitral- yöz bataryasına baliğ olacaktır. Kudüs 10 — Dün Filistinde bir çok kanlı vakalar olmuştur. Muhte- lif noktalarda 3 Arap ve 2 Yahudi öldürülmüştür. Bir kamyon geçerken | atılan bumbanın patlaması üzerine 8 Yahudi yaralanmıştır. İhtilâlciler Ceninde kırk kadar evi yakmışlar, Lida civarında bir treni yoldan çıkarmışlardır. Cenin polis karakoluna ve birçok Musevi kolları- na ateş edilmiş, Kudüsün yakınında bombalar patlamıştır. Halk arasında endişe artıyor. Bir çok şehirler arasında gidiş geliş ta- mamile durmuştur. Sofyadaki suikasd| Kahiredeki çar- tafsilâtı pışma nasıl oldu? Katil 30 yaşlarında eski bir | Polis müdürü Russel paşa da polis memurudur Sofya 10 — Erkânıharbiye reisi ge- neralPcef'i öldüren eski bir polis me- murudur. Sulkasd, general, yaverile birlikte harbiye nezaretine giderken olmuştur, Sulkasdei cebinden silâhi- | ni çıkarmış ve ateş etmiştir. Genaral ağır yaralanmış ve götürüldüğü has- tanede ölmüştür. Yaveri binbaşı Sto- yanef ağır yaralıdır. Ölü olarak yakalanan katil 30 yaş» larında Tonef adındadır. Köstendil kasabasında doğmuştur. Kendisinin neden bu sulkasdi yaptığı henüz an- laşılamamıştır. Etrüsk vapuru İskenderun limanından dönüyor Çanakkale 10 (Hususi) — İsken- derun limanma ilk seferini yapan Etrüsk vapuru bugün saat 12 de ik manımıza geldi, vapurda bulunan De. nizbank mümessilleri şerefine 30 ki- $ilik bir ziyafet verildi. Ziyafette bü- tün davetlilere Denizbankın hatıra madülyaları dağıtıldı. Vapur saat 19 da limanımızdan İstanbula müle- İ | yaralı Kahire 10 (A.A.) — Vefd partisinin Ederleri Nahas paşa ile Mükerrem bey öğleden sonra İskenderiyeden avdet ettikleri sırada vuku bulan bir arbede esnasında yaralanmışlardır. Polis mü- dürü Russel paşa da dahil olmak üze. re takriben 100 kişi daha yaralanmış- lardır. Arbede istasyonda eski başvekili al. kışlamağa gelen 5000 vefdiztin bir alay teşkil ederek mumaileyhi şehrin sokak larında takib etmeğe teşebbüs ettikle- ri esnada polisin mümanaatı Üzerine çıkmıştır. Yunan kralına mareşallık âsası verildi Atma 10 (AA) — Altina ajansı bildiriyor: Başvekil Metaksas, Har. biye, Bahriye ve Hava Bakanı sıfatile Krala memleketin bütün kuvvetleri adına ve Harbiye, Bahriye ve Hava müsteşarları ile kıtaat hazır olduğu halde mareşallık asasını tâkdim et« miştir, z J