11 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

11 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

ER Akhisar Mr Akhisar belediyesi şehrin imarına çok çalışıyor Şehrin caddeleri, sokakları yapıl - elektrik tesisatı tevsi edildi dı, Akhisardan Akhisar (Akşam) — Çok parlak bir istikbale namzet olan şirin Akhisar, İzmir - Bandırma tren hattı üzerinde- dir. Evvelki devirlerde bina edilmiş, bir çok tarihi vak'alara sahne olmuş çok eski devirlerden kalma bir çok eserler, kitabeler zaman zaman top- rak altından çıkarılmaktadır. Memleketin ihtiyacına kâfi gelebi- lecek mikdarda fiç büyük ilk mektep, orta mektep, asri bir sinema, kasap ve sebze hâlleri, zahire loncası, fenni mezbaha, şehir parkı ve saire inşa ve tesis edilmiş ve şebre küçük mikyas- ta bir elektrik santralı yapılmıştır. Akhisarın servet membaları pek çoktur. Toprağı her türlü ziraate elve- rişlidir, Bağcılık, zeytincilik ile bera- ber esaslı servet membal tütündür. Tütünleri (kokulu tütün) namı ali da bütün dünyaca tanınmıştır. Ziraat Bankasının açtığı kredi; hızını arttı. ran tütün zürraıa kâfi gelmediğin- den anonim şirket halinde idare edi- len bir «Tütüncüler Bankası» kurul. muş ve sonraları İş Bankası şube aç- mış ve müteakiben de zirai kredi kooperatifi tesis edilerek zürra ve tü- | mürabahacıların elinden geniş bir ne- tüncüler tamamen kurtulmuş V fes almıştır. Halk Partisi de Halkevi kollarının daha geniş bir çalışma sahasını te- min etmek üzere (54,000) küsur lira- ya ihale ettiği (Halk Partisi ve Hal- kevleri) binasının inşaatına başlan- mıştır. Bilhassa son dört senelik bir devre intihabiye zarfında geçen Belediye reisimiz B. Nüzhet Işık'ın yaptığı işler kayde şayandır. Faal rels işe çok de- Tin bir görüş ve intizamla başlıyarak evvelâ belediyenin borçlarını ödemek suretile mali vaziyeti ıslâh etmiş, on. dan sonra da salâhiyettar yüksek ma- kamlarca tasdik edilen şehrin hali hazır ve müstakbel imar plânını mu- tahassısına tanzim ettirerek kendisi- ne bir çalışma zemini hazırlamıştır. Bundan sonra da memleketin bü- tün İhtiyaçlarını tespit ederek şehrin inkişafı ile yükselen belediye bütçe- sinin müsaadesi nisbetinde; sarfında gösterdiği azami bir titizlikle bu kısa devre zarfındâ memleketin hemen hemen bütün sokak kaldırımlarını, mevcut köprülerini tamir ettirmiş ve 21,000 küsur metre murabbaı yeni kaldırım ve İki beton köprü ve şehrin münâsip yerlerine üç büyük asri helâ inşa ettirmiş ve pazar mahallerinde şehirli ve köylülerin ihtiyaçlarına kâfi gelmiyen loncalara ilâveler, tamirler yaptırmıştır. Elektrik işine fazla ehem. miyet verilerek motör ve şebeke tesi- satı 70,000 lira sarfile tamamen ve“ esaslı bir surette değiştirilerek Avru- padan son sistem büyük motör ve malzeme getirtilerek muhavvilelerile tesisatı tamamlattırılmıştır. Çok ya. kın bir zamanda tamamlanacak olan bu yeni tesisatla şehir nurlara garko. lacaktır. Gündüzleri de faaliyet halin- de bulundurulacak olan elektrikten ticaret ve sanayi erbabının da istifa- deleri temin edilecektir. İtfaiye vesa- iti yalnız bir arazöze münhasır iken ES bir görünüş buna bir motopomp, yeni hortum tec. hizatı ve bir kamyon ilâvesile bu da tamamlanmıştır. Ziraat memleketi olan Akhisarımız- da bilhassa bağcı ve tütüncülere ha- va vaziyetini bildirmek üzere bir Me. teoraloji istasyonuna çok lüzüm var. dı. Bu lüzumu hisseden reis tesis mas- rafını belediyeden temin suretile bü- na da muvaffak olmuştur. Mevcut şehir parkı daha üç bin lira sarfile yapılan istimlâklerie bir misli daha genişletilmiş ve kameriye, çokcuk bahçesi, yeni yeni tanzim şekilleri ve esbabı istirahati ile parkımız emsali. ne pek az raslanabilir bir şekil almış- tır. Şehrin muhtelif yerlerine ve cad- delere hariçten akasya ve sair ağaç fidanları dikilmiş ve bu suretle yeşil ovasile muhat olan Akhisar bir kat daha yeşilliklere bi Her sene yetmiş, seksen fakire belediyece maaş tahsis edilmekle geçinmeleri te- min edilmekte ve müracaat eden fa- kir hastalara ilâç verilmektedir. Bun- dan başka lüzum görülen hastalar da on yataklı belediye hastanesinde ku- Jak, burun, boğaz mütehassısı dok- tor B. rmaçek tarafından alâkalı bir tedavi görmektedirler. İzmirde Kızılay haftası Nİ NEŞRİYAT: hazırlığı İzmir (Akşam) — Kımlay haftası 20 birinciteşrinde başlıyacaktır. Haf- | tanın başlaması münasebetile Kızıl- ay kurumu gençler derneği bir tören programı hazırlamıştır. Kurum üye- leri, ellerinde Türk milli ve Kızıl. ay bayrakları bulunduğu halde ayın 20 inci gühü Cümhuriyet meydanın- da toplana: Atatürkün eline çelenk koyacaklardır. Müteaddid ha- tipler tarafından nutuklar irad edi- lecektir, Kızılay haftasında mütead- did heyetler, şehrin muhtelif semt- ete geçerek Kızılay ku- la place iile ç Evli bir kadınla yakalanan bir erkek kadınla beraber hapse mahküm oldu Sinop (Akşam) — Burada çok dedikodu uyandıran bir cürmümeşhud vakası olmuştur. Tahkikafa göre Arif namında birinin eşi Hacer, gece saat yirmide kocasi ve kocasının ar- kadaşı Sald tarafından Ali namında birile cürmümeşhud halinde yaka- lanmıştır. Ali uzun bir boğuşmadan sonra ceketini, yakasını, ve iskarpin- lerini bırakarak kaçmıştır. Ertesi günü Ali ile Hacerin muha- kemesi yapılmış ve neticede Ali altı ay yirmi gün hapse, 200 lira para ce- zasına, Hacer de bir ay 3 gün hapse | ve 100 lira para cezasına mahküm edilmişlerdir. Trakyayı dolaşan Çanakkale bisikletçileri Tekirdağda Tekirdağ 10 (A.A.) 'Trakyayı dolaşan Çanakkale bisikletçilerinden dört genç, Tekirdağına gelmişlerdir. Bisikletçiler altı günde 600 kilomet- re yapmışlardır. Gelibolu yolile Ça- nakkaleye dönmüşlerdir. Darendede imar| Kasaba civarında tarihi bir çok kaleler ve eserler vardır Darende (Ak- şam) — Malai- yanın tarihi eser- lerile dolu Kasa- balarından biri de Darendedir. Hititlerin, Asu- rilerin, Romalı- ların, Oİranlıla- rın, Danişment lilerin, oArapla- rın, Anadolu Sel- çukilerinin, Mı sır Kölemenleri- nin, Osmanlıla- nn zaman 72 man İstilâlarına sahne olan Darende civarında kale sıralanıyor. Bu kaleler MN en kuvvetlisi Senkpar kalesidir. Bu burcları ve kapısı orijinal Darende belediye reisi B. Taha Buyurkan edi a ağınık bir halde- şan arasında yol, Belediye tarafından tenzim edilmiş- yıllar Belediy tarafından , 13 küçük köprü yaptırılmış- Şimdi fenni kasap dükkünları aç- mağa, su İhtiyacını karşılamağa, kaldırım yol inşasına çalışıyor. Bele- diye reisi B. Taha Buyurhan, Kasa- bayi imara uğraşıyor. Kasabanın elektrikle tenviri - projesini yaptıra- rak tasdik için Nafla Vekâletine gön- dermiştir. Darende - Malatya yolu da valinin himmetile tamir edilmiş ve kamyonlar işlemeğe başlamıştır. Darendede ziraat ve ticaret işleri yolundadır. Buradaki tüccar ve esma- fın en büyük dileği bir banka şube- sinin açılmasıdır, Kazada meyvacıs lık vebağcılığı esaslı bir şekilde ıslah için bir çalışma plânı hazırlamakla- dır. Halkın kültüre karsı büyük bir rağbeti vardır. Tekirdağda benzin yüklü bir motör yandı Tekirdağ 10 (A.A.) — Dün akşam, limanumızda bulunan benzin yüklü bir motör yanmıştır. Motörün söndü- rülmesine imkân bulunamamış, yan- gın sekiz saat sürmüştür. ———— — YE Her Güzelliğe Âşık Kiymetli edib B. İzzet Melih altında yeni bir eseri çı | dan madam Funk'un sıhhati hakkında | 10/10/9388 Cumartesi günü İstanbul OHâlinde toptan satılan Yaş zi: Bin aşağı En Hati Emsal Kr. Kio 8 » Dolmalık biber Sivri biber s0 Barbunya kırmızı Lâhana Ispanak Kök kereviz Asmakabağı Patlıcan baş » orta ” ufak Yeşil salata Pancar Maydanoâ Kırmızı turp Çavuş üzümü Rezakı Yapıncak Müşküle Siyah üzüm Amasya elması İnebolu elması İngiliz elması (Taraklı) Prenk armudu Malatya armudu Şeftali Ayva Taze incir Kestane Nar Ceviz Hünnap Muz, Yerli limen 100 adı Ecnebi mon O 100 Karpuz Alaca baş > » orta » ufak Kavan Hasanbey baş » orta » ufak Kırkağaç baş , orta ufak ..... #saelavsu > Bevuw 3 CE “ Şu» illlssiğ “.. Sasüllelrme5 ie Ta Bevannabilğus Lİ b uv " s ğ kerr .55w8 vw... ! kon İ tarafında Halk Partisi ocak ve ka- Macarlar, isteklerine dair Çekoslo- vakvayaya tebligatta bulundular (Baş tarafı 1 inci sahifede) Polonya kıtaatı Olrovaya girdi Moravska - Ostrava 10 (A.A) — Havas: Polonya kıtaatı bugün öğle- den sonra Olrovaya girmiştir. Bu şehirde yalnız bin Polonyalı ve hak buki yedi bin Çek vardır. Varşova 10 (A.A.) — Polonya halk partisi kongresi önümüzdeki parlâ- mento seçimlerine rak etmemekle beraber nahiye seçimlerine İştirake karar vermiştir. Polonya - Çek hududu Varşova 10 (A.A.) — Zannedildiğine göre yani Polonya « Çek hududu iki hükümet arasında plebisite müracaat edilmeden doğrudan doğruya yapıla- cak olan müzakerelerle kati surette tesbit edilecektir. Moskova (Ostrava) 10 (A.A.) — Ha- şansının muhabiri bildiriyor: 'Te. şen mıntakasının tahliyesi hakkında | Çekoslovak ve Polonya heyetleri ara- | : başlıyan müzakereler müsaid, n döstane bir hava içinde cereyan | etmektedir. Dün muayyen tarihten ev. vel Polonya kıtaları tarafından işgal edilen Bohümin'i henüz Çek gümrük memurları ve jandarınaları terkedeme- mişlerdir. Bunlarla Polonya askeri mes | murları ve jandarmalar arasında ta- mamile dürüst bir münasebet teessüs etmiştir. Polonya Hariciye Nazırının ziyareti Yarşava | » (ATA. Hariciye Nazırı Doktor Funk dün geldi (Baş tarafı 1 inci sahifede) mandar heyet olduğu halde dün ak- şam Acar motörile bir deniz gezintisi yapmıştır. Bugün de camileri ve mü- | ecek, bu akşam saat 20; İ nele bağlanan hususi va- | gonla şi mizden ayrılacaktır, Türkofis müdürü B. Cemal Ziya bay ve bayan Funk için İzmirden sureti | mahsusada üzüm ve incir getirtmiştir. İzmir Üzüm Kurumu tarafından çok güzel bir şekilde hazırlanan İncir ve üzümleri B. Cemal Ziya bu sabah tak- dim etmi Sümerbank latmış ve dün misafire hediye etmiştir. İktisad Veklii B. Şakir Kesebir dün telefon ederek müdür B. Cemal Ziya- malümat almıştır. Madam Funk'un sihhati düzelmiştir, Çorumda belediye seçimi ve | bayındırlık faaliyeti Çorum 10 (A.A.) — Vilâyetin her mun kongreleri büyük bir faaliyetle devam etmekte ve halk, kongrelere derin bir alâka göstermektedir, vilâyetin her tarafında hummalı bir bayındırlık faaliyeti vardır. Bo- ; zuk yol ve köprüler süratle tamir | edilmektedir. Geçenki büyük seller- | de ayaklarını su götürmüş olan Os- mancık kazasındaki Karçayır köp- rTüsünün tamirine başlanmış! AKŞAM Abone ücretleri Türkiye Posta iilhadına dahil olmıyan ecnebi memleketler: Seneliği 3600, altı aylığı 1900, üç aylığı 1000 kuruştur. Adres tebdili için yirmi beş kuruşluk pul göndermek lâzımdır. Şaban 1 6— Ruzuhızır 159 8. İmsak Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı -. 1031 1277 632 932 1200 131 Va. 429 6081201 1510 1736 1906 İdarehane: Babıâli civarı Acımusluk sokak No. 13 | ileti araz Bek, Cieszyn Silizyasına gelmiştir. Bu suretle Polonya hükümeti erkânından bir zat ile ilk defa olarak yeni ilhak edilen mıntakayı resmen ziyaret etmiş oluyor. Cleszyin'e bu sabah gelen Bek, Trzynlce ve Jablonkov'i de ziyaret ede- rek hararetle alkışlanmıştır. Nazır akşam Katoviçe dönmüştür. Varşova 10 (A.A.) — Reisicümhur, dün Polonya ordusu tarafından işgal €dilen Cieszyn Silizyasının Polonya dev ine kati surette ilhak edildi. ğine dair bir karaname neşretmiştir. Bu arazi şimdi Katoviç Voyvod'unun idaresine verilmiştir. Bu kararname mucibince bundan sonra yeni mınta- kada Polonyada mer'iyette olan ka- nunlar tatbik edilecektir. Karpatlar altı Rusya valisi değiştirildi Prag 10 (A&.â.) — Gi diriyor: -Relsicümhurun haiz bulunan Çekoslovakya c riyet hükümeti, Karpatlaraltı Rusyasının valisi Hrabarı talebi üzerine vazifesin. den affederek yerine Nazır İvan Parka. ni'yi tayin etamiştir. Yeni vali kanunda gösterildiği veçhile yemin etr retini Slovak hükümeti komüniset partisini lâğvetti Prag 10 (A.A.) — Komünist partisi muhtar Slovak hükümetinin kararile lâğvedilmiştir. Kuşyemi ihracatı i Bir ayda 3500 ton kuş yemi ve buğday ihraç edildi Tekirdağ (Akşam) — Geçen sene- ye nazaran kuşyemi mahsulünde faz Jalık görülmektedir, Bir ay içinde sık sık Tekirdağına gelen ecnebi bandı- ralı vapurlarla yabancı memleketlere (3500) ton kuşyemi ve buğday ihraç edilmiştir. Son bir ay içinde Tekir- dağ zahire borsasındaki kuşyemi fiatlerinde tedrici surette düşkün- lük görülmüştür. Bu mahsul yıl başındanberi de- vam eden fiat düşkünlüğü müstah- sillerimizi inkisara uğratmıştır. Hariç piyasalarda ötedenberi müş- terisi bulunan ve diğer memleketler- de yetişen ve yetiştirilenlerden evsaf İtibarile daha yüksek bulunan ve daima da Ta koruyan kuşyem- lerimizin, Mi nizin emek ve külfetlerini ı değer fiat Je satılması için tarafından yapılmakta olan incele- melere devam olunmaktadır. B. Ruzvelt Vaşingtona gitti Nevyork 10 (A.A.) — B. Ruzvelt, sa at 4 de Vaşingtoni nek üzere Hayd. parktan ayrılmıştır. Bir hafta Vaşing- tonda kaldıktan sonra aile ikametgâhı. na dönecektir. 3 kadın tayyareci kadınlara mahsus mesafe rökorunu kırdı Moskova 10 (A.A.) — Tass ajansın. İ dan: Polin, Aşipenko ve Kopskipiyer adında üç Sovyet kadın tayyareci, ka. dınlara mahsus mesafe rekorunu kır- mışlardır. Moskovadan hareket etmiş olan tayyareciler Amur nehri üzerin- de bulunan Komsomolsk şehrine 170 kilometre mesafede kâln Duki kasaba- sında yere inmişlerdir. 10/10/938 © 5 Hazine tahvili