17 Şubat 1939 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 3

17 Şubat 1939 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 3

İçtimal Dertlerimiz içki ibtilâsı Zararları Sebebleri, Sert Ve Hafif içkiler Muharrir Osman Cemal Kaygılı Bu Hususda Ne Diyor? eme lâzım, sakşamcılar» N dan demiyeyim.. Fakat sak- şamcılar» romanı — müellifi Ve kaygılı mizahçımız değerli mu- harrir Osman Cemal'in şu rakı bahsinde ne düşündüğünü, ne kâ- haatla bulunduğunu, doğrusu çok Merak ediyordum. Dün matbaamıza geldi. Oturdu, konuşuyorduk. Fırsat - bu fırsat, sözü hemen anket bahsine dök - ekten tabil bir şey olamaz, diye düşündüm ve sordum: — Üstadım, bilmem bizim şu İçki anketi alâkamzı çekti mi?... Siz ne dersiniz, şu sert içkiler kab tırılmalı mi? O, mevzuun ehemmiyetine lâ - Yık bir ciddiyetle ve hiç mizaha mayan bir eda ile cevap verdi: — Ben bu hususta söyliyecek- kerimi, Beçensene, yine sizin ga- Zelenizde çıkmış ve tam 120 günde bitmiş olan «Akşamcılar» tefri - kasında söylemiştim. Rakının ve buna benziyen bütün sert içkile- Tin, zararlarının tekmil mostraları Meydandadır... — Ne gibi meydanda?... —— İşte hastaneler, hapisaneler, timarhaneler ve benim o tefrika- d.'lwdiğun bir çok zavallı tip-i İeri. Artık, bunun üzerine, —bu Zıkkım kalkmalı mı, kalkmamalı =7— Orasını erbabı takdir et - m—ığ:k:' şarap, bira ırısınd;x:< imından ne derece Vardır?,.. B * — Tabli , dereceleri iyibarile çok; fark vardır; fakat, biradan, çarap-| fan hafif hafif başlayıp, işi dere- Ce derece yükselterek sert içki - lerde karar kılanlar için, bu çok hafif kratolu bira ve ondan bir Tütbe yüksek 'şarapta rakı ve em- Salinin birer teşrifatçısından baş- nedirler sanki?... — Demek sizce bira ve şarap ta| Muzırdir? — Bu sualinize cevap şudur: Bi- Zim mecmuaların birinde, ben, » Meşhur Fransız muharrir ve | Goktorlarından «Jorj Dühamel» in | Hü küçük yazısını gördüm: | *Mes'ud olmak ne tatlı şeyi Mes'ud olmak ne basit, ne kolay Key! İnsanlar mes'ud olmak için €T şeye sahip iken, mes'ud ol - TMamak için ellerinden gelen her Bi yapıyorlar...> te sualinizin cevabı! — Eski şarkı, şiir ve gazellerin Si iptilâsında tesirleri ne dere- Etdedir? — Eski edebiyattaki şarabın, İ€Y ve meyin yerlerini bugünkü ;'bxyma koktey, viski, şampan- © Ve saksfon xerini — tuttuğuna Böre, artık, eskisinde fazla bir te- Nu T4 — Vallah bilmiyorum. | A 0 Bunu anlamak Tüzıradır. Müyet, toy bir adalı Rum kızı -. Yergi, Nün için en mühteşem bir | T. Hal böyle iken istemem 'ti acibdir değil mi? Tin .*f“rıhnm tetkik etmedim... Bilişr ? Bundan bize net İstemiye- Üerne; üa Doğru, lâkin herkesin can at- Bdj TEĞİRİ bir yere onun arzu- tey d Böstermesi düşünülecek bir değil miz İlâhi kalfa bundan bize neî_[ —ın,.":z'n ta almadık ya bunu... kendi gelen bir insan.. ZORBALAR SALTANATI Osman Cemal Kaygılı sir arayıp yenisinde aramamak haksızlık olur... — Bu hususta yeni nesil ile es- ki nesil arasında bir fark görüyor musunuz? — Bu hussuta fazla bir etüdüm olmadığı için fazla birşey söyli- iyeceğim; bununla beraber yeni nesil arasında başka zehir - lerin kullanıldığını da söyliyen - leri duyuyoruz. — İçkisiz eğlenti yapılamaz mı? — Bunun cevabı dördüncü ce- vabımda tamamile verilmiştir. —| — İçkiye alışmada en ziyade â-| mil ve mücasir olan nedir? | — İçkici arkadaş, keder, izti - rap, bilhassa tatmin e- Ahtiyaçlar ve bir. tek kelime ile: Muhit, yahut cemiyet.. Bütün Memurlar - Seçim İşlerine Yardım Edecekler Maarif Vekili Hasan Ali Yücel Maarif Müdürlüğüne bir tamim | göndererek yeni Büyük Millet Meelisi âzası intihabının 3 Nisana kadar ikmal olunabilmesi için; ad li ve askeri memurlardan gayri bütün memurların yardım etme-) ginin Başvekâletten bildirildiği - ni, ieabında maarif mensuplarının da intihap işlerine yardımda bu- lunmalarımı tebliğ eylemiştir. —— Et İşi Devlet Ziraat İşletmeleri Ku - rumunun 'et işile alâkadar olan, ktısad Vekâleti müfettişierinden Bülend. evvelki gün Ankaraya gitmiştir. Mumaileyhin Vekâlet- | le temas ederek et işi hakkında İ- zahat vereceği ve Vekâletten bu hususta direktifler alarak îıuı— r. Yazan: M. Sami KARAYEL — Peki, bu kız kâhya ile git - mmezse ne yapacağız? — Kolay, dün akşam Hamid &- fendiye neden gittiğimi kestine - medin mi? — Anladım; Cananı Hamid e- dendiye çakmak — istediniz. değil mi? — Ha, şunu bileydin. — Doğru, Hamid efendi bu dev- rin de dalkavuğu oldu. Kamertap ile canımı kurtardı. Oradan, bura- dan bulup buluşturacağı gözde - lerle Rusçuk zorbalarının gön - lünü almak ve bu suretle mevki- ini tarsin eylemek ister... Hem de| | kutulan yurtbilgisi talebeye gös - Asfalt ağaloğlunda yapılan yeni | asfalt yaya kaldırım üze- rinden, yağmurlu bir ha- | Asfaltın ne kadar © zaman farke- deceksiniz, Kaldırım üzerinde, a- yağınız sık sık su birikintileri i- çinde banyo yapacaktır. Bu kü- çük gölcükler o kadar çok ki, in- san, bu asfaltın tesviyesinin nasıl yapıldığını hayretle düşünüyor. Görünen köye klavuz istemez, Uzak bir diyardan, yapılması güç bir fizik tecrübesinden de bahset- miyoruz. Yağmurlu bir havada, Tütfen, Cağaloğlundaki asfalttan yürüyünüz. BÜRHAN CEVAD Ucuz Radyolar Ucuz radyolar hakkında Nafta Vekâleti tarafından yapılan tet - kikler bitmiştir. Bu hususta hazırlanan kanun Tâyihası bugünlerde Başvekâlete verilecektir. Diğer taraftan Nafla Vekâleti halk tipi radyoları hakkında nü « Mmune vermelerini radyo satan bü—' yük müesseselerine bildirmiştir. Yeni kanunun Hazirandan itiba- ren muhakkak tatbik - olunacağı Vakıflar İştirak vkaf İdaresi harap bir halde bulunan irat getirmiyen &a-. karatını elden çıkararak yerlerine şehirleri süsliyecek ye- ni binalar inşasına karar vermiş ve bu kararın tatbikine şehrimiz- de de başlamşıtır: | Yenipostane karşısında — yapıl- ması kararlaştırılan yeni ve bü- yük Valde ham binası için yıkı - | lan dükkânların yerleri temizlen- miş, bazırlanan temeller üzerinde faaliyete geçilmiştir. Tepebaşında inça olunacak bü- 'yük evkaf apartımanı ve sineması için de pek yakında yeni ameliya- ta başlanacaktır. Diğer taraftan İstanbul gibi bü- 'yük bir şehirdeki hamamların a- dedi az görüldüğünden evkafın bu mevzu etrafında çalışmıya geçe - | MAARİF |ŞLEE|_: " anlaşılmaktadır. Çüi Derhal Yapılacak Yollar Kadıköyünde Ihlas, Caferağa, Recaizade Ekrem, Yoğurtçupark, Basırcıbaşı, Zühtüpaşada Müşfik- bey sokaklarının kaldırımlarile “Merdivenköy - Mama şosesi, E - yübde Çömlekçiler yolu, Beyoğ - lunda Kumbaracı yokuşu, Üskü- darda Ahali sokak, Eminönünde Hasırcılar caddesi, Şehremininde Saray meydanı, Samatyada Mü - tesellim sokak, Balıkpazarında Taşçılar sokak, Yedikulede Tatlı- kaynak sokak, Küçükayasofyada Kaleci sokaklarında kaldırım ve Eminönünde Tahmis caddesinin parke inşaatı dün Belediye Datmi Encümeni tarafından mütcahhid - lerine ihale olunmuştur. Köy Mektep'eri ve - Köy Kazına İçin Bir Emir Köy mekteplerinde köy kanu - nurun ne şekilde belletileceği Ma- arif Vekâletinden sorulmuştur. Vekâlet; buna verdiği cevapta | 3 sınıflı köy mekteplerinin 3 ün- cü sınıflarında haftada 2 saat o- terilirken muhakkak alâkadar köy kanunü maddelerinin de belletil- mesini bildirmiştir. etendi hazretlerinde Mısır kâh yasından bile fazla para vardır. ” L İşte, ben de bunu düşündüm. — Biliyorsun ki, bu kız Kamer- faptan da güzeldir.. — Hakikaten Kamertaptan gü- zeldir. — Dün gece Hamid efendiye bunları anlattım; bugün bize ge- lecek ve kızı görecek... — Amma yaptınız ha... — Ciddi söylüyorum... Bugün Jeden sonra gelecek. Maksadım, bgu.ıı- ır kâhyası gelmeden işi bir ha- le yola koymaktır. K d — İyi düşünmüşsünüz. Eğer öğ- leye kadar kandırabilirsek ne â- lâ, olmazsa Hamid efendiye çar karız bu yosmayı... Cariyeyi de Misir. kâhyasına. — Cariyenin bekâretini yapmak; Tâzam... — Kolay 0... Bu akşam ebe ha- nımı çağırtırım.. — Cünânt çağırtalım mı? Ütir. Hiç karışmam işine... Fakat; | Tü İdaresi Şehrinİmarına Ediyor Valde Hanı, Şişhane Apartmanı Memur Evleri Meselesi rek en lüzumlu yerlerde evkaf ha- mamları tesis etmesi de muvafık görülmüştür. Ayrıca Lâlelide harikzedegân apartımanı gibi şehrimizin bazı yerlerinde büyük ve müsait apar-| tımanlar yapılarak bunların ucuz bir ücretle memurlara ve fakir halka kiraya verilmesi de düşü- nülmektedir. Evkaf Umum Müdürlüğü ayni suretle diğer şehirlerimzde de müteaddit parklar, hamamlar ve memurin apartımanları ile bil - hassa modern evkaf otelleri yap- tıracağı da kararlaştırılmış ve bu. hususta çok geniş bir program ile hemen faaliyete geçmiştir. Bu suretle şehirlerimzin imar ve umranında evkafa da büyük bir hisse verilmiş olmaktadır. Orta Mekteb, Liselerin rkçe Kitabları Dünkü içtimaa iştirak edenler rla okul ve Lise — Türkçe muallimleri dün, İstanbul Kir Lisesinde, Maarif Mü- dürü Tevfik Kutun başkanlığı al- tında bir toplantı yapmışlardır. Bu toplantıda Türkçe kitapları üzerinde bazı tadiller yapmak ü- zere tetkikler yapılması ve bu hu- susta bir rapor hazırlanarak Ve- kâlete gönderilmesi hakkında gö- Tüşülmüş ve bunun için kamis « yon teşkili ileri sürülmüştür. Bu teklif üzerinde konuşulmuş ve neticede üç komisyon teşkili ka- rarlaştırılmıştır. , Beşer kişiden teşekkül etmesi yi- ne umüml heyetçe kabul - edilen bu heyetlere şunlar seçilmişler - dir: Hüsnü, Cemal, Halis, Recai, Mahir, Vehbi, Kadircan Kaflı, Hâ- lide Nusret, Behice, Bedri, Aliye Esat, Baki, Bayan Süreyya, Hik: met Turhan, Tahir. Bunlardan her üç heyetin bapı- Çağırtalım, fakat siz yalnız konuşsanız daha iyi değil mi? Be-| raber bulunmiyalım... — Muvafık... Kolfa dışarı çıktı. Eşirci hanım Cânânı çağırtmıştı. Cünân, sallana, sallana şahane yürüyüşlerine ahenk vererek & sirci hanımın yanına geldi. Biraz böşbeşten sonra: - Hanımefendi söze başladı: — Cüânân, geçen gün gelen Mı- sır kâhyasıdır. Belki, bilmiyor - sun! Misırlılar çok zengin ve ki- bar adamlardır. Ve Mısır da gü- zel bir yerdir. Hele saray hayat- larına diyecek yoktür. Biliyorum. sen dışarı gitlmek istemiyorsun?. | Burası yine renin bileceğin iş - | lüyorum... Çok hem çok para da veriyor... Yalnız - senin - şahsına | 'en bin altun veriyor. Bu para sırf| “senin olacaktır. 'Tabti elmas, mır- | seni bir evlât bildiğim için söy - | | na birer başkan seçilmiştir: Baş- kanlığa seçilenler: Baki, Bedri ve Halide Nusrattır. Bu üç komisyon, Türkçe oku - ma kitaplarını, pedagoji, talebe seviyesi, tatbik kabiliyeti vesaire bakımlarından tetkik edecek ve varılan neticeyi raparlarla tesbit edeceklerdir. Sonra, bu komisyon- ların verdikleri raporlar, yine or- ta ve lise Türkçe muallimleri top- lanarak teşkil edilecek heyeti u- mumiyeye arzedilecek ve heyeti umumiyenin tasvibinden sonra Maarif Vekâletine gönderilecek - tir. Ancak, bu fanliyetin 15 Mart- tan evvel bitirilmesi ve 15 Martla bu raporun Vekâlete gönderilmiş olması lümmgeldiğinden, 6 Marta kadar komisyonların fualiyetleri-| ni ikinal etmesi ve 6 Mart Pazar- tesi günü saat 14 te, tekrar ilâna lüzum görülmeksizin heyeti u - mumiyeye arzedilnesine karar ve-' lanta, büroş vesaire de başka ve doğrudan doğruya kendisine is- 'tiyor. Ben, doğrusu bu teklif kare| şısında şaşırdım. Ve teklifi red- detmedim.. “Edilir şey mi bu?. Sanki, İstanbulda ne var ki?.. Ma-| amafih, yine sen bilirsin kızım?. Diyerek sözlerini tatlı yerinde kesti. Cânân soğukkanlılığını mu-| hafaza eder bir tavırla: — Hammetendi, hakkımda Bös- terdiğiniz teveccühe teşekkür e- derim. Beni af büyurunuz.. Değil on bin lira, yüz bin lira da ver - miş olsa ben İstanbuldan dışarı | çıkmam... Eğer, size ağırlık veri- yorsam müsaade ediniz, yanınız- dan ayrılayım.. Ve bu sözlerim kat'idir. Gidemem — hanımcığım. Esirci hanım afallamıştı. Şaka değil, cevap kat'i idi. Bu bapta bir tek Tâf konuşulamazdı. Biraz dü- şündükten sonra: — Kızım, bu senin Bileceğin iş.| Ben olan şeyi ıd;lıdıı sana... O- HM çiğ Küçük San'atlar Kanunu Kanında Yapılar Mühim Dağişiklikler Bütün esnaf taratından bir an evvel müzakere ve kabul oluna- rak mevkli tatbike konması bek- lenen yeni küçük sanatlar kanun projesinde mühim değişiklikler yapıldığını yazmıştık. h Yeni projeye göre küçük san - atların şümulü içine giren san - atkârlar kendilerine mahsus bir teşkilâta bağlanacaklardır. Bu teşkilât: 1 — Mahalli küçük sanatlar bir- liği, 2 — Vilâyet küçük sanatlar kon| gresi. | 3 — Umumi küçük sanatlar kon- gresi. Her sanat şub eveya grupu için | kaza merkezlerinde ve belediye teşkilâtı olan ve en az 15 usta bu- Tlunan yerlerde bir maahlli h’ıçilk; sanatlar birliği kurulacaktır. Vilâyetâ küçük sanatlar kon - greleri ise; 2 senede bir Eylül a- .yında ve en çok 1 hafta devam etmek üzere vilâyet merkezlerin- de taplanacaktır. Umumli küçük sanatlar kongresi ise; her 4 sene- de ve İkinciteşrin aylarında — ve en çok 10 gün devam etmek üzere Ankarada toplanacaktır. Hü Askerlik Dersleri Genel Kurmay Başkanlığı ta- | rafından mekteplere - gönderilen bir tamimin yanlış anlaşılarak bazı yerlerde kiz. talebelere de haftada 2 saat askerlik dersi gös- terildiği görülmüştür. Dün Maarif Vekâleti bu husus- ia Maarif Müdürlüğüne bir ta mim göndermiş ve kız talebelerin haftada 2 saat askerlik dersi gör- meleri hakkında ne bir. Heyeti Vekile kararı ve ne de bir tebliğ olmadığından bunlara haftada 1 saat ders gösterilmesi kararlaş - tırılmıştır. Satie Binası Bu Mesele Yeni Bir Safhaya Giriyor Nafıa Vekâleti 106 bin liraya talib iken şirketin FPindıklıdaki Satie binasını 250 bin Hiraya sat- ması hasebile Denizbank Satie &- leyhine bir dava açmıştır. Diğer taraflan elektrik idaresi Beyazıd ve Gümüşsuyu elektrik evlerinin de idare namma satın- alınması hakkında ihtiyati tedbir Kararı verilmesi için mahkemeye müracaat etmşi, birinci ticaret mâhkemesi bu isteği yerinde bul- muştur. TFilmiştir. Teşkil edilen komisyonlar der - hal faaliyete başlamışlardır. Wabilir ya, belki, işine gelirdi... — Hayır; biçbir' vakit.. — Sarayı hümayünu da istemi- (yorsunuz değil mi? — Evet; kat'iyyen.. — Herkes buraya girmek için can atar... Neden siz istemiyor - sunuz? — İşte, öyle... — Belki, yanlış düşünüyorsu - nuz... acemisiniz... Bu sebeple si- zi tenvir etmek isterim. — Ben, biliyorum.. Sarayı hü- mayüna her giren gözde ve ik- bal olamaz ki.. , — Öyle ama; sen olabilirsin? — Dedikodulu ve bakasız şey... Ben böyle dağdağalı bir yer iste- mem. Cünân; esirci hanımın teklifle- rini bıçak gibi kesip atmıştı. Or- tada söyliyecek konuşacak bir şey) bırakmamıştı. B T ŞUBAT İHALI V4 LMLİ Kontrol azarlıksız satış kanunun tatbikindenberi halkın Tarı var. Her gün gazeti re, birçok şikâyet mektubları liyor. Muhakkak ki, pazarlık satış usulü, ümid edilen n tam olarak vermemiştir. İki kaideler, har zaman ve zeminde müsbet verimli olamaz. Böyle b takım iktısadi kaidelerle, halkın faydalanacağı mülâhaza edilmişti Fakat, olmadı. Meselâ, pazarlıksız satışın, pi * yasada rekabeti doğuracağı ve 7i kabet dolayısile de fiatların mu- ayyen bir hadde duracağı zann dilmişti. Nazariye olarak bu dü- şünüş doğradur. Fakat, tatbikattı böyle olmadı. Çünkü iNletler a) olmadığı için, ayni neticelere Tamadık. 4 — Fiatları en ziyade yükselen mad deler. giyecek eşyasıdır. Bilhas sık sık almadığımız ve - kıy flatı hakkında tam bir fikir & mediğimiz bir takım çeşidli m nifatura eşyasını, bugün, eski * sinden daha pabalıya alıyoruz. Bir netice de şu oldu: Pazarlıl sız satışa hüsnü niyetle bağlan masını bilmiyen bir takım hi r, balkı gizliden gizliye pazarlığa teşvik etti. Fiatların yükseldiğini gören halk da bizzarure böyle teşvike — gayrlihtiyari kapılmak mecburiyetinde kaldı Bu su kanuna karşı bir lâübalilik h oldu. İyi itiyadlara sahib olmıyan c miyetlerde bir takım hareket leri kanunla başlatmak zarı İlk günlerdeki aksaklıklara rağ men, zamanla. istenen bu iyi İti yadlar yerleşecektir. — Fakat, bi intikal devrinde, halkın zararı da gok olacaktır. Bu zarar hadde indirmek için, tatbikat sa- halarında kontrol makınesi temiz işlemelidir. BEŞAD FBYIL HALKEVİLERİNLCE Halkevinden: < 2 — Derslere 20 Şubat 939 tarl - hinde başlanacaktır.