14 Mart 1939 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 4

14 Mart 1939 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 4

ON T! :qı P—14 MART 199 : 939 Yılında Neler Olacak ? -Gerginlikler Zail - Olabilecek mi ?.. Fransa - İtalya Arasında: İngi:tere Meselenin Bir Uzlaşma İle Biteceğini Sanıyor Fransa'nın Hava Kuvveti Artıyor İngilterenin Akdeniz filosundan bir parça u sene kimbilir nasıl buh- B ranlar çıkacak, sulh teh - likeye girecek diye düşü- menler, ortalığa türlü korkunç ih- timaller sürenler olmadı - değil. Yeni senenin başında hemen he- men umumil olarak zannediliyor- duü: — Bir kere bahar gelsin. Fakat bahar geldi. demektir. Ortalıkta harbe delâlet edecek bir hareket olmadığı gibi hiçbir tarafın yeniden bir kavga çıkar- mak hevesini göstermediği de bes- belli. Deyli Ekspres gazetesi İngiliz siyasi mehafilindeki tetkikatına göre haber veriyor ki artık Fran- sız - İtalyan ihtilâfı herhangi bir buhrana sebeb olacak gibi değil- dir. Eğer İtalya tarafından birşey istenecek ise bu kavga çıkaracak gekilde değil, müzakereye — pek Müsali bir surette olacakt fagilterenin alabildiğine silâh Lanarak günden güne kuvvetini arttırması da başka memleket - lerde ehemmiyetle karşılanmak- | tedir. Politika âleminde yeiri gittikçe artmaktadır. Milletler arası vaziyette şaya- 01 dikkat ve memnuniyet bir sü- kün göze çarptığı giki dünya memleketleri — arasındaki iktısadi ve tcari münasebetlerli de daha artarak sulhun kuüvvet « lenmesi yoluna gidileceği ihti - mölleri çoğalmaktadır. İngilterede yeni sene - bütçesi dalma 1 nisanda — parlâmentoya verilmektedir. Ondan evvel büt- çenin ne olduğunu, masrafın, va- ridatın neye çı kimse bil- mez. Bunu böyle muhafaza etmek eskidenberi bir kalde olmuştur. Bu seneki İngiliz bütçesinde aca- bunun alde ba vergiler üzerine az çok bir zam yapılacak mı diye İngilte - rede merak ediliyordu. Fakat şim- di yazıldığına göre belki bütçede vergilerden az çok tenzilât yapıl- ması ihtimali de vardır. Ortalıkta bu suretle sulh lâkır- dıları olmakla beraber devletler yine harıl harıl silâhlanıyorlar. Avrupada bir barb olursa A - sacın sonra politika Aleminde göze değişiklikler oldu. Fransanın A- sipariş etmesi, ek tayyarelerin icabında hiç arkası kesilmiyerek aşılınca si - de orta- | ya çıktı. Fakat şimdiki halde tah didi teslihat için atılmış fili bir her ndi- çarpan adım yoktur. Bilâkis herşey tarafın alabildiğine kuvvı ğini göstermektedir. Bündan bir sene evvel Fransa şunâ karar vermişti: Birinci de - rece harb tayyarelerinin miktarı 1,100 den 2,600 olacaktı. Buna i- lüve olarak müstemlekelerin mü- | re Almanyanın hava kuvvetlerini arttırmak için hem çok çalışması, hem de geceli göndüzlü çalışmağa Tağmen yine zaman geçmiş olu - yordu. İşte bu suretle Hitlerin iktidar mevkine geçmesi tarihi olan 933 den 938 senesine kadar 5 yıl içinde Almanya birinci derace harb tayyaresi olarak 3,500 tay- yare vücude getii tir. İngilte- re de bu sınıf lerini 900 den 2,600 karmak için Fransız müte - omet. çan avcı tayyarelerini kullanacak olanları yetiştirmek — daha ziya- de zaman istiyecektir. Yahud da 5 tondan fazla ağırlıktaki bom - bardıman tayyarelerini kullan - mak için daha ziyade zaman ge - çerek alışmak Tâzımdır. eeei Elim Bir Ziya Eski Konya valisi ve belediye iktısad müşavirler — heyeti reisi | Bay Hüsnü Zadil Elim bir kaza neticesi vefat etmiştir. Cenazenin kaldırılacağı gün ve saat yarın dafaası için vücude — getirilecek hâva kuvvetleri, deniz tayyare - | | deri, mekteb tayyareleri de var- dı. Bu suretle Fransanın hepsi da- hil olarak tam 4,500 tayyaresi o- Tacaktı. Sulh zamanında dört bin | beş yüz tayyareye malik olmak | Tüzumlu görülüyordu. 935 de ka- | rarlaştırılmış olan tayyare inşa - ati zamanın geçmesile — ihtiyaca kâfi görülmüyordu. Onun için bu dört bin beş yüz miktarını bul- | mak icab ediyordu. Diğer taraftan - Fransız askeri | İ mdi çıkıyorum Güney. Bönjur. — Bonjur kocacığım... Ve.. genç kadın-beyaz ipekli sabahlığının içine de bir güneş parçası gibi yanarken kocasına seslen- di; — Fazılcığıra, ben bugün terziye gideceğim. — Ne vakit?. — Belki öğleden sonra.. Doktor: ayrıca ilân olunacaktır. Zadil Ailesi L Ses — mekineleri, sinema tekniğinin en son icadı 1939 Medzli I Western Elektrik'dir Başından da o astragandan Kafkas biçimi — Peki karıcığım.. Dedi. Ayrıldılar. Biri sokağa, öbürü banyoya gittt SOKAĞA ÇIKIŞ Saat on Üüçtü. Güney giyindi. Aynada gendisine uzun uzun baktı. Yepyeni bir görünüşü vardı. Siyah, geceden rengini çalan, iri katmerli gözleti kahve renginde gözüküyordu. Kirpikleri kumrallaşmış, daha çok uzamıştı. Duru beyaz teninin üzerine ber vakit güneşten ışığını alarak yayılan pembelikler yüzünden çekilmiş, mat bir renk yüzünü, yanaklarını örtmüştü. Saçları sarıya kayan, kumrala daha yakın bir görünüş ve- Tiyordu. Siyah, ağır bir wardı. Bu iki koyu siyahlık arasından mat, beyaz rengi, kahvemsi gözleri, uzun kumral kirpikleri, koyuya kaçan lüleli saçları, tılsımlı bakışları ile bambaşka, apayrı bir Güney, Güneyden daha üs- tün, daha ece bir güzel oluyordu. Kendi de kendisini beğendi. ve: — Marikat, Şoföre söyle sokağa çıkacağım... Dedi, Marika: — Araba hazır. Dediği vakit, Güney: — Ben terziye gidiyorum. Doktor sorarsa öy- le söylersin. Diye apartımandan çıktı ve.. arabaya bindi. Arabada şoförle hiç konuşmadı. Büyük Parmakkapıda köşeye gelen bir büyük apartımanın önünde: |» 7 RAKAMI Y dolunan 27 yedi vardır: Sentesprimin ? mevhibesi, Rorsanm 1 tepesi, Yunanlstanın T âlimi, £ Kehf, ? gökyüzü, 7 yıldız. 7 seyyore, Acaibi seb'ai âlem, T güzellik, 7 Redihal mukaddes, 7 günah, Meryemin T fırabı, 7 büyük kilise, şamdanın 7 ko- du, Masirin ? derdi, 7 melek, T göz, Teb gehrinin T kapısı, Alâlmi şenanm 7 Fengi, hallanın 7 günü, Museria Müz ve T zayıf İneği, 7 fazilet, 7 san. at, 7 kitab ve 7 âlimler. edi rakamı, cekiden çok uğur- du addolunurda. Mükaddes ad- FRANSADA CUMHUR REİSİ NASIL İNTİNAR OLUNUR? Cumhur Reisi olabilmek için âyan- dan veya meb'usandan bul! değildir. Medeni hakları v Rebilğine namzedliği Mak Mahon ne meb'us ve ne Cur Köki bir rels yeniden Intihab onu - mabilir, Grevi 1885 de ikinci defa in- tihab edildi. Fakat iki sene sonra çi- kan bir rezalet yürztnden istifa etli. Buna damadı. Vilson sebeb — olmuşlu. | Lâyık olmuyan birçok kimselere para mukabilinde — Leliyon dönür — nişanı verdirmişti. Cumhur Rebinin müddeti bitmez - n bir ay evvel Ayan ve meb'anan a- ya'arı ümumi bir içtima akdederler, 3 4 velsi söçerler, Müddet yodi ke- nedir. Cumhur — Rekleri, Ayanın — reyile meb'asan meolisini — feshedebilirler. Mahkâmların cezalarını tahilf — veya Ü aftederler. KAN LEKELİ TELGRAF — Raymond. yavram. bu çok müs- tacel bir talgraflar. Saniye kaybelme- den götür. Tuloz posla şübesi şefi küçük mü- verzle bu sözleri söyledi, bir de tel- graf verdi. Kaymond, hemen bisikletine atladı, Koley - Krun caddesi üzertnde sür- atle gitmiye başladı. İKi senedenberi posta müveszlliği yapıyordu. Şefleri- ne kendisi sevdirmişli. Çek güzel bi- siklele biniye Büyük — meydanı geoti. Dörüyol ağzma geldi. Tam kö- şeyi düneceği sırada birdenbire çıkan Büyük bir kamyona çarplı, yece daş- tü Geçenler, şoför koştalar, Zavatlı ço- cuğun yüzü kanlar içinde idi. Gözünün biri yerinden fırlamıştı. Kaldırdılar, yakındaki erzaneye çö- türdüler. Kafatası kırılmıştı. Kurtal- ması imkânı yokta. Raymand. — sön küvvetini gözlerini açmadan mırıldandı: — Canlamdaz. Bir telgraf var.. Çok müstacel.. Bu, zavallı çocuğun son Sözü oldu. SATILAN, ALINAN YILDIZLAR topladı, Holivudda çok garib bir ticaret var dir! Sinema yıldızı salmak ve satin almak... Büyük yıldızları mukavele ile bağ- lamıya muvaffak olan bir acente bun- ları sinema şirketlerine satmak su - retile büyük bir para kazamır, Bü acentelerden biri, birkaş sene evvel Klark Gabll — 420000 franga, Olivya dö Hanlloyu 300000 franga sa» dn almıştı. FARİSDE BİR SENE İÇİYDE KAÇ YANGIN OLDU? Paris belediyesinin yaptığı hir t fatistiğe züre geçen sena — zazlında 3966 haca tutuşmuş. 2.557'de yangın olmuş. Buzların 1267 Si hususl ev - lerdo, 229 u otomobillerde, 40 1 ötel derde, 48 si fabrikalarda, 38 1 doğra- macı dükkünlarında, 36 sı garajlarda, 30 kapıcıların localarında 462 Si mo- bilye We kiraya verilen odalarda, 432 si mutfaklarda çıkmıylır. Yançınların çoğu petrol Himbaları- nn ve gaz ocaklarının devrilmesinden ileri gelmiştir. Dedi. Ve ilâve etti: n A çalış g ketin, y üzerindeki bir dasında otururdu. Bu odadan mem- Bundu.. Gelip ge- çenleri seğreder- di. Bilhassa ak - şamları - çok hoş Hul bir - olurdu... sa eğlenceli | daydı. Ali Cengiz, ba odadan, son te idi. Cünkü, tam undaki apar- yeni bir Cengiz — şirketten Çıkacağı saatte, ya- suların - da, bu apartıma - nın yol üzerindeki odasında elektrik yanar, bir kadın soyunuz, — yalnız kombinezonla ka- lır, sonra, üzerine sokak elbisesini| giyer, aynanın karşısında saatler- çe saçını düzeltir, şapkasını itina ile giyerdi. Fakat Ali Cengiz, bu kadının kim olduğunu bilmiyordu. Yüzünü bir kere bile görmemişti. Çünkü, akşama kadar bomboş olan kar- | şıki âpartımanın mahud odası, sa> at 1730 da, birden perdelerini k: patırdı. Elektrik ancak perdele - | rin kapanmasından sonza, yanar- dı. Binaenaleyh Ali Cengiz kadı- nin bareketlerini bir hayal, birer çizgi; bir sÜvet halinde görüyordu. Beraket versin, perde, koyu ye- | şil stoflardan 'değildi. Beyaz bir | tüldü. Fakat kalınca İ yüzünü vi Tını göstermiyordu. Aradan bir ay kadar geçti. Ali Cengiz, meraktan çatlıyacaktı. E- ğer bir gün. bu karşı - komşuyu | görse, bütün dünyalar onun ola- caktı. Bir akşam, yine, hayal halin - kadırı seyrediyordu. Aklın- dan bir şimşek gibi şu fikir geçti: — Mademki, bu kadın * böyle her akşam soyunuyor, sonra, gi- yiniyor.. Her halde sokağa çıkı - 'yor.. O halde, derhal yazıhaneden Kadının n batla- | 14 Mart 939 Salı Akşamı saat 21 de İstiklâl Caddesi Şehir Tiyatrosunda T.H.K. Taksim Şubesi Gala Müsameresi 1- Bayan KARAKAŞ, Bay DEMARKi tarafından ve PİYANiST Bay KAPOÇELLİ refakatile ALAFRANGA KONSER 2-DAMAÇIKNIŞ EİR GÜZEL Komedisi Şehir Tiyatrosu San'atkârları Tarafından, 3-Bay KEAN SARİER tarafından PARÇALAR Alaturka Konser. aaameeamamananı İ - Fransızca İstanbul!, Mehmed dağılıcıyı çağırdı: Ver bir Son Posta... Ve. kendi kendisine söylendi: — Bu ne uzun le; oldu. Uyku bastırması bayıldık. Va. gene birden: Yahu jurnalcılığımız da olacak. Şu terzinin adına bir baksam bari toy | Gece, kendi kendine düşü du. Bu kadın nedir?. Yoksa di - | | ladı. Karar verdi UL fırlayıp aparlımanın önünde do- laşmalı.. Ali Cengiz karar vermişti. He- men yerinden fırladı. Şapkasını giydi, sokağa çıktı. Apartımanın önünde dolaşmağa başladı. Gözü, apartımanın kapısında idi. Bek - Tiyordu. Fakat, kimse yoktu. Per- denin arkasından gözünün görme-, ğe alıştığı hayal halindeki kadına benzer, bir insanın çıkışını bekli - yordu. Bir iki giren çıkan olu - yordu. Fakat perdenin sakladığı © hayale benzer kimsecikler çık- yarım saat ora- Canı sıkildi.. Yü » şarı çıkmıyor. mu?. Adeta, kadına içerlemeğe baş- — Bu kadırı mutl ğim., Elde edeceğim. Şöyle yapacaktı: Yarın akşam apartımandan içeri girecek.. Ka- dının tam daire kapısından çıka - cağı dakikayı hesab ederek, mer- diven başında onunla karşılaşa - caktı. Apartımanın dördüncü katı idi. ika görece - ŞEN üymiş böyle, iki buçuk saat . diye gene çeyreği gaze- — Ben terziye çıkıyorum. Sen beni bekle bu- Ve.. kapıyı çaldı, içeriye girdi. Şoför arabanın içinde oturuyordu. Bir iki kere aparlımanın kapısı açıldı, kapandı, bir spor mantolu, spor başılklı kadın, bir keresin- de bir erkek, gene bir keresinde yakaları soğuğa ve kara kışa kalkık ve yüzlerini örten iki genç ka- gin çıktılar. Mehmed' her kapının açılışında bir kere: — Acaba bizim bayan mi Diye kapıya bakıyor, dağişik kılıklı kadınlar görünce yüzlerine bile bakmadan. kafasını çeviri « yordu: — Bizimki değil . Gazete dağıtıcısı geçiyordı — Akşam, Son Posta, Milliyet, - Cumhuriyet, Dedi. Gözlerile tebelâyı aradı, buldu: «Kalyo- pi Rusis, — Pek kolaylıkla akılda kalacak ad da değil. Dedi, gazetenin kenarına yazdı ve.. okumasına daldı. ©O SAATLERDE Gene o gündü. Şoförün gazeteyi okumağa dal- dığı bu saatlerde bir filim şeridi kendiliğinden ha- yat sahnesinde çevriliyordu: Saat ön “dörtle, Nesrin Feritle buluştu. İlk kez UK Yazan: — REŞAD FEYZİ Ertesi gün, aynen bö Baktı ki kadın giyiniyı le yaptı. dan içeri fırladı. Üçüncü kata çık- tı. Fakat, merdiven başına geldi ği zaman birden durakladı. Çün- kü, bu aT er kal a ikl dalre olduğunu şimdi farkediyor- gu Blaaenaleyh iki kapı — vardı. birinin üzerinde 7, birinin üzerin- de 8 numara yazılı id Acaba. kadın hangisinden çıka- cak diye düşünüyordu. Bir taral- fan da içine bor korku gelmiştl Çünkü, apartıman kapıcısı onun ereddüdlü halinden şüphe e- di Bunları düşünürken, 7 numaralı dairenin kapısı birden açıldi. Genç, gayel şık giyinmiş, güzel bir ka- din çıkmıştı. Ali Cengizle karşıe ica birden durakladı. Ali Cengiz, bu kadının, perdenir gizlediği hayal halindeki kadın ol duğunü anlamıştı. - Kadın ürkek bakışlarla Ali Cengizi süzdü. Son- ra: — Kimi istiyorsunuz? dedi. Ali Congiz şaşırmıştı. Kadının güzelliği — karşısında bir aptalı dönmüştü. Ne cevab vermeliydi?. Hemen, bir yalan uydurdu: — Müusa Tokgöz Bey burada mı oturuyor. efendim?. — Hayır.. Bu apartımanda öy- le bir kimse yoktur. (Devamı 7 tnci sayfada) Radyo PrOaramı Ankara Radyosu BUGÜN 18,35 Müzik (Senfonik plâklar), 19 Konuşma (Türkiye poslası), 19,15 Türk müzlği (Halk musikisl - Tanburacı Osman Pehiivan), 19,35 Türk müziği (Karışık prog- | ram - Makkı Derman ve arkadaşları). ) 20 Ajans, meteoreloji haberleri, wi- Faak börsası (fiat 20,15 Türk müzi Çalanlar: Vecihe, Reşad Erer, Cev- det Kozan, Kemal Niyari Seyhun. Okuyanları Sadi Hoşses, Melek Tok- | aa. | 1— Osman Bey - Saba peşrevi. | S- Dede « Saba şarkı - Güşeyle gel * Bülbülleri, 3— Hüsnü Efendi - Bestenizür şar- Ki - Çok sürmedi. 4— Tanburi Mustafa - Bir esmere gönül verdim, 5— Reoşad Erer - Taksim, #— 8. Kaynak - Şövkelza şarkı « | Durüpda bir. bakışın. 1— Sakll Dede - Şevkelfma saz se- malsl. B— Kizım Urz - Kanl değil. 8— Rahmi Bey - Bir sihri tarah. dö— Mühlis Sabahaddin - Bahar geldi. İlm Saz semalsi. Zi— Memleket ssat ayarı. #i Konuşma (hukuk ilmi yayma ka- rümn), 2115 Esham, tabvllât, — kambiye - ut borsası (flat). ELAS Neş'eli plâklar - R. 2120 Müzik — (Radyo — orkestrasi » Şef; Praetortus). 22.10 Müzik ,Öperetler ) Pi. 23 Mürik (Cazband - PL) 2245 - M Son adans haberleri ve yarınki program. YARIN 125 Türk müziği - Pt. 13 Memlekel saat ayarı, ağans, me- teorolaji haberleri. 1315 - M Riyaseti Cumhur bando- 1357 Hicrt Muharrem 22 1939, Ay 3, Gün 73, Kasım 127 M Mart SALI —————— Vakitler | Vasati | Ezani SA, da, 6 15 12 24 dudaklarını onun aşk, bağlılık ve vurgunluktan kav: rulan dudaklarına verdi: — İkimiz birimiz, birimiz ikimiz için Ferit... dedi.. < . Saat on beşte, Selma Suatle birleşti. 4 0 (Devamı var) . 15 43 18 14 19 43 4 36