15 Mart 1939 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 3

15 Mart 1939 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 3

Şehir İhtiyacı » Celepler Şehre Daha y.zrir Şürası İçin Fazla Hayvan Getiremez mi? İktısad Vekâleti Bu Hususu İnceliyor — t fiyatları Karadeniz ve Ege| E denizinde baş gösteren fır- tınalar yüzünden yeniden bir miktar yükselmiştir. Şehre ka-| saplık hayvan sevkiyatı celepler tar dan yapılmaktadır. Ancak bir hafatlık il cek miktarda kasaplık ha; tirmesini âdet etmiş celeplere bir ti fırtınahı havalarda sarfedil- mek üzere fazla miktarda hay - Van getirmeleri temin edileme-- Mektedir. İklisat Vekâleti bu hususta tet- kikat yapmış, fırtınalı havalarda da İstanbulun etsiz kalmamasını temine çalışmıştır. İstanbul hal - Janın vcuz ve bol miktarda et yi- yebilmesi için denizlerde fırtına Başlamaması lâzımdır. Celepler İktisat Vekâletinin bu yoldaki tet- İk TIBBİYENİN Dün Büyük Bir Yapıldı Merasim Üniversite salonunda toplanan Tıbbiyeliler ibbiyenin kuruluş tazihinin yıldönümü — münasebetile dün tıb bayramı yapılmış- «. Tıb bayramı, tıb fakültesi ta - 'sbelerinin ve hemen tekmil pros örlerin iştirakile çok samimi coşkun bir hava içinde Üniver- | te konferans salanunda kutlu - jtar. Saat 14 te hantahinç - dolmüş olan Üniversite konferans salo - Tunda merasime şehir bandosu - nun çaldığı İstiklâl margile baş - lanmıştır. Bunu müteakip Rektör Cemil Bilsel kısa bir açış nutku söyle - | Miştir. Bunu müteakip emekli general Besim Ömer Akalın, Dekan Nu - Teddin Ali Berkol, Mazhar Osman | İZORBA Nu 100 Fakat; yalnız bu hocanın belki bilip de bilmemezlikten geldiği bir şey vardı. da şu idi: — Ali Osmanın yeniçeri ocağı- Tu teşkil ettikleri zaman şu kaydı er' ile takyid eylemişlerdi: — Hiristiyan çocuklarından alı- Hatak olan çocuklar evvel; vüzera| Ve rical maiyetine veritlip büyü - tülecek... Milli ve islâmi lPrblyuiİ famamlandıktan sonra; on sekiz, Yirmi yaşında yeniçeri — ocağına âcemi oğlan kaydile girecek.. Mu-| harebelerde yararlık — gösterirse, Yeniçeriliğe terfi olunacak... Ye- Hiçeri oldukton-sonra da ölünciye LAR .. SALTANATI kiklerine şu cevabı vermişlerdir: — Şehre ancak bir haftalık ih- tiyaca tekabül edecek miktarga kasaplık hayvan getirilmesi mec- buridir. İstanbulun çayırı bulun- madığı için bir haftadan evvel ke-| silmeden bekletilecek hayvanlar sermayesini yemektedir. Bir haf- tadan daha fazla kesilmeden eli- müzde kalan Kkasaplık hayvandan kâr etmek imkânsızdır.» Bu sefer İktisat Vekâleti şeh - rin kasaplık hayvan ihtiyacını karâdan temin etmiye çalışmış, tren ücretlerinde mühim miktar- da tenzilât yapılması zarureti hâ- sıl olduğu kanaatine varmıştır. Vekâlet, İstanbula normal şekilde kasaplık hayvan sevkiyatı için ted| bir aramaktadır. KURULUŞU ayrı ayrı Böz alarak tibbiye ve fıbbiyelilere ait muhtelif mevzu- larda söz söylemişlerdir. Ayrıca talebeden de nutuk söy- Hyenler olmuştur. Bundan sonra yine şehir ban- dosu tarafından seçilmiş parça - lardan mürekkep bir konser ve « rilmiştir. Ve toplanlı bu suretle sona ermiştir. 'Tıb bayramı şerefine dün ge - ce, Maksim salonlarında bir. Tıb gecesi yapılmış ve geç vakle ka- dar çok eğlenceli snatler geçiril - miştir . | Cumhuriyet Halk Partisi - nin idealleri vatan ve millet hizmetinde toplanır. Yazan: M. Sami KARAYEL kadar ocağa bağlı bulunacak ve | meskeni, malı, mülkü ocak ola.- cak. Ve hiç bir suretle de evlen- miyecekti. Alissmanın Koyduğu kayıd ve nizam şunu gösteriyordu: — Ebli islâm içine giren Yeni- çeri zümresi bir sınıfı mahsustur. Bu sınıfı mahsus mecudün fazla- lğıdır. " Evlenmemeleri de hem askerlik noktai nazarından bir ni- zam ve intizam kat'i meselesidir. Ve hem de islâm içinde ulu orta | tohum salarak karışık bir karek- ter vücude getirmemektir.. Bilüâ- bare; bu kayıdlar bozulup Yeni- on zamanlarda, ecnebi ve akalliyet — mekteblerinde türkçe ve kültür dersleri veren muallimler de mütcaddid toplantılar yaptılar. — Maarif Şü- rasına arzedilmek üzere bazı le- menniler tesbit ettiler. Bu hoca- ların asıl bugün için mağdur kal- mış kısmı, başka bir resmi vazi- fesi olmuyan, yani istikbalini ga- ranti etmemiş bulunanlardır. | Yıllarca bu mekteblerde mu - allimlik edegelmekte olan bu ho- calar şunu istiyorlar: d det hizmetlerinin, yarın vesmi bir vazife alımnca, tekaüdlük müdde- tinden mahsub edilmesi. 2— Resmi bir vazife alımca, em- salleri gibi baremdeki desecele- rine yükseltilmeleri ve muallim- Tiğe yeni başlamış addedilmeme- leri. imdiye kadar geçen müd- Bu vaziyette olan muallimlerin yekünu yüzü bulmaz. Maarif Ve- kâletinin, bu haklı ftemennilerin tahakkuku için kanuni icabların teminine çalışacağından emin bu- Tunuyoruz. Her gün istikbal endişesile muz- | tarib olan bir eleman tam randı- man veremez. BÜRHAN CEVAD Şehir Kale Ve -Duvarları Ne Olacak ? —| Köyler de Plânla Imar Edilecek Yeni Yol İnşaatında Köylü de Çalışacak Güzel köylerimizden biri ükümet, vilâyet ve kaza - sarda bundan sonra yapı - lacak her nevi — inşaatın plânlı bir surette yapılmasını is- temiş, alâkadarlara bu hususta kat'i emirler verilmişti. Her vilâ- yet bütçesinin kifayeti nisbetin - de mütehassısları müstakbel | - mar plânını hazırlatmakladır. An- kara ve İstanbulun imar pi tamamlarmış ve Ankaradaki in- | şaât ta yeni imar plânın pilmıştır. İstanbulun imar — plânı henüz tabtik mevki'ne konm desiz yapıl Nahiye ve köyler arasında geniş mikyasta yol faaliyeti devam et - | mektedir. Vekâlet, yol inşaatının programlı şekilde yapılmasını ve | valilerin bu işlerle meşgul olma- Sını alâkadarlara bildirmiştir. Köylerimiz gayri muntazam - Gır. Evler, güneşin istikametine ve hava cereyanlarına uydurula- rek yapılmamıştır. Bundan sonra | küylerimiz de plânlı olarak imar edilecektir. - Yeniden yapılacak | köyler, köylerde Inşa edilecek bi- | nalar hakkında vilâyet ve kaz: Şehircilik Mütehassısı Prostun Düşüncesi İstanbul etrafını çeviren kale duvarlarına ne şektl verileceği hircilik mütehassısı Prosttan so- Tulmuştur. Prost bu bususta şu cevabı vermiştir: Kaleler, arkeolojik veya tezyi- ni kıymetlerine ve bulundukları mahllelerin — husesi plânlarına göre ayrılacak kısımların mahal- len muhafazasının temini lâzım- dır. Haliç kısmındaki kale duvarla- rına gelince, buradaki ticaret ve sanayi mahallesinin sıhhileştiril. mesi ve seyrüselere zarar vermi- yecek sürette çok — karakteristik moktalardaki kısımların muhafa- zası şarttır. Şehir manzarasına hâ-| kim olan başlıca mühim eserler civar binaların yükseklik ve ka- rakteri hakkında hususi tedbirler alınmasını icap ettirir. Bunlar ma-| hallelerin hususi İmar plânların. da kaydedilecektir.» Belediye müzelerden — seçeceği mütehassıslarla beraber kale du- yarlarını esaslı surette inceleye- cek, tamire muhtaç olanlarla yı - kılacakları tesbit edecektir. çer | de serbest kalınca hem ortaya bir | 'slay karekteri namalüm harsı çah ile dolu rical ve vüzera türemiş | oldu. Ve hem de sınıf ımahsus ha>| linde bülunan askerf disiplin kö-l künden yok oldu. İşte; Sultan Mahmud az ve çok, buralarını düşünmüş olduğundan Yeniçeri ocağının devletin ve hatta, İletin başma bir belâ olduğunu anlamıştı. Nizamı bozulan bu ©- çağı ıslahdan ve eskiye ircadan zİ-, yade kökünden yok eylemek da- ha makul bir hareket olurdu. Binaenaleyli; hocası Halet E « fendinin düşünceleri sakattı. Fe- lâketti. Hoca Halet Efendi; -Padişahın esrarını bildiği için durmadan, ve el altından Yeniçerileri tutuyor ve kışkrıtıyordu. Ocağın payidar olması için çalışıyordu. Sultan Mahmud, hocasının za- mirini bilmediği için Halet Efen- | TEMİZLİK İŞLERİ | Çöpleri Karaya Dökmek İçin Tedkikler Belediye Temizlik İşleri Müdürlüğünün Bütçesi Bir Misli Arttırıldı elediye Temizlik İşleri Mü- dürlüğünün bütçesi hazır- lanmış, tetkik edilmesi için Daimi Encümene verilmiştir. Bu şubenin bütçesi geçen sene dört yüz elli bin lira idi. Bu sene altı yüz bin liraya iblâğ edilmi; Birkaç senedenberi şehir çöp * deri denize dökülmekte, lodes ha- valarda çöpler, Haliçte mavnalar- da bekletilmektedir. Liman İda « resi Belediyeye müteaddit müra- caatlar yaparak çöplerin lodoslu haavlarda muhakkak dökülmesini, mavnalarda bekletilmesi yüzün- den limanda mavna buhranı baş- ladığını bildirmiştir. Bu sene çöp- lerin denize dökülmesine ait şart- dinin bu hareketlerini Mustafa Paşaya karşı Ş bir cephe olarak telâkki ediyordu. Hatta; Hafld Efendi, Şeyhulis- lüm Efendi de işin İç yüzüne vâ- kıf olmadıkları halde ayni kanaat dahilinde hareket ediyorlardı. Sultan Mahmud, nihayet fikir- lerinin tahâkkuku için bu adam- ları birer âlet olarak kullanıyor du. Yoksa, bu heriflere — kıymet verdiği yoktu. Alemdar Mahmudun şehzadeliği zamanın- da ona devletin tarihini, geçirdiği vartaları, yaramın nelerden iba - ret olduğunu birer birer öğren - mişti. Her vakit Öönüne alır dera verirdi. Şehzade Mahmuddan ü- midvardı. —» Çünkü Sultan Mahmud hakika-| ten akıllı zeki ve görüşleri geniş cür'etkâr bir adamdı. . Sultan Mahmud; İmparatorlu- ğun ıslahına azmetmiş bir adam- Yapılıyor name hazırlanırken ons göre ha- reket edilecektir. Belediye, lodos havalarda çöplerin — mavnalarda birakılmaması için tedbir ara » maktadır. Çöplerin dökülme işine henüz son şekli verilmemiştir. Belediye Reisliği Avrupadaki şehirlerin ne şekilde çöp imha ettiklerini ye - niden tetkik ettirmektedir. Şimdi- ye kadar gelen malümata göre şe- hirler günden güne çöplerini ka- | raya gömmeğe — başlamaktadır. Çöp fırınları usulü gittikçe rağ - bet görmemektedir. Yakında bu hususta esaslı tetkiklere girişile- | cek, çöp imha işine son şekli ve - rilecektir. — ——— a —— —— ——— — ——— dı, Avrupa medeniyet ve tekni - | ğini memlekete sokmak.. Hatta, milletin başındaki serpoşe varın- tıya kadar değiştirmek taraftarı idi. İmparatorluğun — teceddüdüne mâni olmağa çalışan, içeride ve dişardıa aleyhimize isyanlar ve hücumlar hazırlıyan yegâne düş- man Ruslardı. Ruslar; adeta 'Türk — milletinin kanına susamış, durmodan dinlen -| meden aleyhimize galışıyorlardı. Üç yüz seneye yakın Altınordu Türklerinin kılıcı altında yaşıyanı Ruslar şimdi, bu devâsâ kuvvetin üc'beyleri olan Osmanlı Türkleri üzerine saldırıyorlardı. Ruslar, Türk İmpgratorluğunun, Temizlik Amelesi Maaşları Mesleki Kurslar Açılıyor Şehrin temizliği İle esaslı su - rette bir mücadele açılmıştır. Mü! cadeleye halkın da iştirakinin te- mini için icap eden tedbirler ahı» nacaktır. Havalar gittikçe düzel- mekte olduğundan, halk tarafın- dan tanınan ve sevilen hatiplere meydanlarda, mühim — yerlerde könferanslar verdirilecektir. Dahiliye Vekâleti Maarif Ve - kâletine müracaat ederek, mek - | teplerde tmizlik işlerine daha xi-| yade ehemmiyet verilmesini iste miştir. Temizlik mücadlesine mu- | allim mkteplerinden başlanacak- | tır. Muallim mekteplerinde te - mizliğe ait öğütler, muallimler ta- rafından dersler esnasında tale - | beye anlatılacak, muallimlerin bu işle ne gibi mücadele yapacakla- | | ra tebarüz ettirilecektir. Diğer taraftan Belediye de fa- aliyetini ziyadeleştirecektir. Te - mizlik ameleleri sokakları gayri muntazam şekilde temizlemekte, toz ve topraktan caddelerden geç- mek kabil olamamaktadır. Çöp - çüler kışın çalışmakta ve yazın iş-| derinin başlarına gitmektedirler. Temizlik amelesinin — maaşları esaslı bir şekle bağlanacak, amele- nin çıkıp gitmesine meydan veril-| miyecektir. Temizlik amelelerinin mesleki bilgilerini arttırmak için mesleki kurslar açılarak, her mın- takada ameleye şefleri tarafın - dan gür yapacağı işler anla - tılacak ve ondan sonra çalışmıya başlanacaktır. Bakkallar Cemiyetinde Seçim Bakkallar Cemiyeti Reisi intiha- | bi yapılmış ve neticede; geçen se- | meki reis Rüştü Turaç tekrar re- isliğe seçilmiştir. Mevlüt Kurban bayra -| bettiğim pek sev- _:gili kardeşim Ka- a Giköy bölgesi Kı-| zılay kâtibi — ve, “panseri — Röntgeni mütehassısı Dr. İzzettin Tanerin kainbiraderi Kadri Cim'in kara toprağın muzlim bağrına gömül « düğünün kırkına müsadif olan on altı mart perşembe günü saat iki de Kadıköy Odmanağa camiinde Hafız Ziya tarafından Mevlidi şe- Tif ve hatim okunacağından bu genci yadetmek üzere merhumu sevenlerle arkadaşlarının ve dost-| larımızla arzu edenlerin buyur - maları rica olunur, Hemşiresi lakiye Taner casusları vasıtasile — Yeniçerileri kışkırtıyor. Fener patrikhanesini ület ederek Balkan ve Mora ix - yarlarını vücutlandırıyardu. Eğer, Türkler dahilde galebe ça- larlarda bir vesile bulup ilânıharb ediyor. Ordularını Kafkas ve Tu- na boylarına doğru yürütüyordu. Rusların bütün maksadı, İstan- bul ve Boğazları elde etmek Ana-| doluyu Akdeniz sahillerine doğru| işgal ederek Mersin ve Antalya havalisini elde ettikten sonra; Ak-| denizde Ulmana sahib olmaktı. İngiliz siyaseti, Rus istilâsının bu noktal nazarına muhalif oldu- gu cihetle daimi denilecek bir su- yette menfaati iktızastı — Osmanlı İmparatorluğu Jehine ve Ruslar teceddüd ve tekniğe ehemmiyet vermelerini bir türlü hazmede - aleyhine mücadelede bulunuyor- du. miyor.. İkide birde devletin başı- Salimi Salis devrinde; İmpara- na felâketler getirmek için yeni, | torluğun harici siyaseti Pransız i İ yeni harbler hazırlıyordu. politikasına dayanıyordu. Hattâ dahilde vücude getirdiği (Devamı var) v — 15 MÂRE 10 İntihab başlarken B ugün memleketin her tara» finda yeni meb'us se « çimine — başlanmış —bu « lunuyor. Türkiyede —İntihab ikf derecelidir. Önun için, vatandaş- lar evvelâ müntehibi sanileri se- gerler, Her dört yüz vatandaş için bir müntehibisani seçilir. Münte- hibisani seçimi 20 mart pazar & şamı bitmiş olacaktır. Bundan sonra, müntehibisani- ler meb'usları seçeceklerdir. Mem- leketimizde her 40 bin kişi bir meb'us seçilir. için Bütün vatandaşlar meb'us şö- çimi İle alâ lar olmalıdır. emün- tehab heyet» yani rey vermek hak- Kıni haiz olan vatandaşlar arasıns da bulunan herkes, reyini bugün- den itibaren vermelidir. Türkiye, dermokrasi sistemi ile idare edi- len bir memlekettir. Demakrasi- de, yani halk idaresinde, intihab rın hem hakkı, hem de vazifesidir. Reylerimizi vermez « sek, en bü vatandaşlık vazi - femizi yapmamış oluruz. Halk idarelerinde devlet, mil - Jetin kendisidir. Memleketin ida- resi bizim Üzerlmize düşen bir vas zifedir. O halde, intihub hakkı - muzi kullanarak veylerimizi ver- matli ve vatandaşlık yapmalıy Biz, kendi işimizi yapmazsak, bizim işimizi kim yapacak?. Eski devirlerde, devlet demek hüküm- dar demekti. — Hükümdar bi memleketin sahibi olduğunu iddi> A ederdi. Onun için de vatandaş- ları hiçbir işe karıştırmaz, onları Fa> i bi vazifemizi birer sadık tebaa addederdi. kat bugün, memlekelin s: ziz. En büyük kuvvet mi kendisidir. Memlekette biz hi in miz, Binaenaleyh yurdumuzun i- daresine sid bütün işleri kendimiz görmemiz Jüzımdır. ğ Büyük ve Milli Şef İsmet İnönü, son nutkunda anlatlı ki, Türkiye- de tam bir halkçılık zihniyeti hâs — kimdir. Dernokrasinin bütün ide- al nimetlerine ve refahma, vatan- daşlik vazifelerimizi iyicesmüd - rik olduğumuz gün kavuşacağız. Saadet ve huzur demokrüsidedir. İntihaba iştirak ederek' 'mmedeni ve siyasi rüşdümüzü isbât ödelm. REŞAD FEYZİ Birimizin Derdi Hepimizin Derdi Bir Vatandaş İş Mi ilrgi ! | !