21 Nisan 1939 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 6

21 Nisan 1939 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 6

ON TELGRAF — 21NİSAN 198 Bulgarlar Dedeağacı ve Bobrıceyı Istedıler ( inci sahifeden devam) izhar ettiği anlaşılmaktadır. Harb sonram — muahedelerinin Avrupa haritasında yaptığı hak - sızlıkların tamir edilmesi lâzım geldiği ötedenberi ısrarla isteyen Alman siyasi mehafili, Bulgaris - tanın da milli addettiği taleble - rine karşı hiçbir itirazda bulun - mamaktadır. Arcak Almanya bu talebler lehine bilvasıta veya bilâ vasıta herhangi bir harekete geç- miş değildir. Almanyenın emeli, Bulgaristanla iktısadi münasebet-, lerni daha ziyade arttıracaktır. KÖSEİVANOF'UN İZAHATIN - DAN BULGAR MEHAFİLİ PEK MEMNUN Sofya 21 — İtalyanın Arnavut- Tuğu işgalinden ve siyasi hâdise- lerin aldığ «on istikemetten son- ra, Balkanlarda Bulgar'stanın va- ziyeti hakkında muhtelif memle- ketler gazetelerinde b.rçok neşri- yat palmktadır. Bu neşriyatı dikkatle takib eden siyasi mehafilinde söylenen söz- der şuduür: «Bulgaristan kat'i bir bitaraflık politikasmı takib etmektedir. Bul- garistan Almanya ile sıkı iktısadi münasebette bulunmaktadır. Çün- kü Almanya, diğer memleketler- den ziyade Bulgar piyasasına ka- pılarını açmıştır. — Bulgaristanın Balkan antantına girmek için öte- denberi ileri sürdüğü şartlar bu- gün de mevcuddur. Yani 1913 hu- dudları tekrar tesis edilmelidir.» Başvekil Köseivanof, dış vazi - yet hakkında, harleiye ikomis - jyonunda vuku bulan beyanatında bu kanaate açıkça tercüman ol - muş ve bu beyanat parlâmento | mehafilinde de iyi bir tesir bırak-| mıştır. ATİNA NE DÜŞÜNÜYOR? Atina 21 (Husvsi) — Bulgar Başvekili Kösetvanaf'un hariciye encümenindeki açık beyanatı si- yasi mehafili giddetle alâkadar et- miş bulunmaktadır. Ancak bu be- yanat, Bulgoristanın eskidenberi | tekrar ettikleri taleblerin yeni bir HMadesinden ibaret telökki edil - | mektedic. Yunanistan şimdiye ka- dar Bulgarlarla danaa iyi geçin * mek yolunu takib etmiş ve hatta Dedeağaçta Bulgar iktısadiyatını | kollıyacak şekilde bazı imtiyazlar vermeği bile taahhüd etmişti. Fa- kat Bulgar hükümeti, Yunanis - tanın bu hüsnüniyetine karşı, hiç bir harekette bulunmamıştı. BERLİN ROMANYANIN ARAZİ MÜLKİYETİNİ TANIYOR Berlin 21 (Hususi) — Romanya Hariciye Nazırı Gafenko resmi Müzakerelerini — bitirmiştir. Dün buradan Paris ve Londraya hare- ket etmiştir. Müzakereler esnasında Romun- yadaki Alman ckalliyetlerine gös- terilen iyi muameleden dolayı Ga- fenko'ya memnuniyet beyan edil- | miştir. Romanya Hariciye Nazı- | rinin Hitler'le yaptığı görüşmede, Romanyadan toprak — elinmsamna müzaheret edilmiyeceği ihsas o - hunmuştur. Macarıstan ve Bulgaristanın mih- ver devletlerine karşı clan dost - lukları da Ramanya topraklarına göz koymalarına mân! teşkil eder. Almanya, Rami muhtelif milletlerı İh.rllxı ile çalışarak refah içinde yaşamaları arzusundadır. Berlin hükümeti, merkezi Avrupa devletleri arasın- da yeni bir teşriki mesali devresi- nin açılmasını ümid etmektedir. Macar Başvekili de Romada ya tığı beyanatta, Macaristanın Ro - manya topraklarında gözü olduğu hakkındaki sözlerin yanlış anla - şıldığını, Tuna havzasında bütün milletlerin kendi aralarında Ame- rika kıt'asındaki — devletler gibi dostluk kurmak isteaiklerine şüp- he olmadığını; ne Almanyanın, ne de Almanyanın tahrikile Maca - ristanın, Românyanın arazi mül- | kiyetinde gözü olmadığını söy - lemiştir. GAFENKO POLONYA İÇİN TAVASSUT ETTİ Mİ? Berlin 20 (Hususi) — Polonya Hariciye Nazırı miralay Bek, Ro- manya Hariciye Nazırı Gafenko'yu Berline giderken, hududa kadar teşyi — etmişti. Bu görüşmelerde, miralay Bek'in Berlir ve Varşova arasındaki (htilâflar hakkında Ga- fenko'nun bir tavasutta bulunma- sını istediği zannedilmektedir. An- cak Gafenko'nun bu - tavassutu gayri resmi olmuştur. DOBRİCE HAKKINDA BULGAR| 'TEZİ şıyan Romanya 1878 Rus - Türk mu- harebesinden sonra cenubi Dob - riceyi Bulgaristandan almışlardı. Buna mukabil de Basarrbya Rus- yaya geçmişti. Cenubi Dobricenin Romanyaya iltihakı 28 temmuz 1913 tarihli Bükreş munhedesile de) teyid olunmuştu. Bulgarlar o za- manlar cenubi Dabrirede 6,348 Ro- manyalıya mukabil 134,345 Bul - gar bulunduğunu iddia etmekte - dirler. Halbuki Romanyalıların ilk istatistiklerine göre şimali Dobri- cede 43671 Ramanyalhıya muka - bil 24915 Bulgar vardı. Filhakika,| Dobriçenin Romanya - tarafından işgalinden sonra, pek çok Bulgar, Bulgaristana hicret e'mişlerdir. Ce nubi Dobriçeyi ise, Romanyalılar 25 senedenberi — işgalleri altında bulundurmaktadırlar. Bulgarlar şimdi şu iddlada bu- Tuanmaktadıralr: «Haksazlık yapılmıstır. Dobrice- deki Bulgarlar koğu'muş, kilise - siz ve mektebsiz bırakılmşıtır. Bul meselenin bir tek hal çaresi vardır. Sulhun ve Romanyaca oturan Bul- garların menfaati namuna cenubi Dobrice ana vatana iade edilme- lidir.> BULGAR MUHALİFLERİ MEMNUN Sofya 21— Köseivanof'un beya- natından sonra, muhalefet meha- ili yatışmış bulunmaktadır. Hü - kümet, kanunu esasinin an yedin- €i maddesi mucibince, meclise da- nışmadan gizli kararlar vermek hakkındaki — salâhiyetini istimal ederken, meclisi bu kararlarından haberdar edecektir. MACAR NAZIRLARI DÖNDÜLER Roma 21 (AA) — Teleki ve Csaki, dün akşam — Hudspeşteye hareket — etmişler ve istasyonda Musolini ve Kont Cisma tarafın - dan uğurlanmışlardır. “Benden Aldıklarınızı : Geri Veriniz!,, (1 inci sahifeden devam) | nİn «müstakim bir mutavassıt» ro- | lü oynamadığını, Ruzveltin siyasi | mazisinin de nazarı dikkate alın- | ması ıcab ettiğini söyliyecektir. Bununla beraber Hitler, Ruz - velt'in ortaya kayduğu teklifle - Tin esas itibarile müzakeresini red etiniyecektir. Bu, şu demektir ki, Hitler mukabil tekliflerde bulu- | nacaktır. Almanya şunu istiye - cektir: Benden aldıklarınızı geri ve- riniz, işte o kadar... «Zuvelf Ür Blat» güzetesi Rüz- veli'in beynelmilel bir konferans : | şarıda bırakmaları lâzımdır, de - akdi hakkındaki teklifinden bah- sederken şöyle diyor «Ruzvelt, bu konferansın kapı - sından girenlerin, silâhlarını dı- mişti. Almanya, bu prensipin tat- bikine belki de hazırdır. — Fakat könferansa iştirak edecek di ğer milletler de, ev tabanca tehdidi ile Almanyadan kopar - dıkları parçaları geri vermelidir- ler. Bizi bir yamanlar bir Ameri - | Metlerinden istiyeceği tahmin e- kan Cumhurreisi aldatmıştı. İsti! bâlde de böyle bir şekilde yeniden aldanmak istemiyoruz.» İ Hitlerin 50 nci Yıldönümü Giden Hey'etlerden Bazıları A'manyada Tetkikatta Bulunacaklar, Berlin 21 (Hususi) — Hitler'in 50 inci doğum yılı münasebetile Berlinde ve Almanyanın diğer şe- hirlerinde yapılan şenlikler pek muhteşem olmuştur. Mareşal Gö- ring söylediği bir nutukda Hit - ler'in Alman tarihinde te: üf & dilen €n büyük adam olduğunu ıny]tıtıışhr fetinde, Nafia Vekili Gencral Ali Fuad Kebesoyun riyasetindeki he- yetimiz de Hitler'e takdim edil - miştir. Alman devlet reisi Türk heyeti azasının ellerini birer birer sıkmış ve kendilerine iltifatta bu- lunmuştur, Türk murahhasları di- ğer Alman ricali tarafından da büyük bir hüsnü kabul görmüşler- dir. İngiltere ve Fransa merasime resmi heyet göndermemiş olmakla beraber, İngiliz Krah Hitler'e bir tebrik telgrafı çekmiştir. Bu münasebetle Dançiğ bele - diyesi Hitler'e fahri hemşehrilik Ünvanını vermiştir. Heyetler yarın memleketle - rine avdet edeceklerdir. Arzu e- den heyetler — Almanyanın sınal faaliyeti hakkında tetkiklerde bu- Tunabileceklerdir. Sovyetlerin Yapacakları Yardım (1 inci sahifeden devam) zannedilmektedir. Stalin'in riya- setinde toplanacak komitede bu mesele de görüşülecektir, Japonyanın Sovyet Rusyaya bir taarruzu halinde İngiltere ve Fransadan yardım istiyeceği tah- min olunmaktadır. SOVYETLER İNGİLTERE İLE ANLAŞMAK ÜZERE Londra 21 (Hususi)— Mosko- vadaki Sovyet elçisi 3.r Vilyam Stid'den Harlciye Nezarotine ge- den maiâmata göre, Sovyet Rusya İngiltere ile iki taraflı bir müte- kabil muavenet muahedes. im - zalamağa ve Parisle olan muahe- desini de teyide hazır bulunnak- tadır, Moskova, Varşova ve Bükreş arasındaki müzakereler de mü> saki sürette — hayli — ilerlemiştir. Sövyet Rusya bu memleketlere malzeme ve tayyare bakımından yardım edecektir. Romanyanın bu hususta muvafakatini verdiğ. söylenmektedir. Sovyetlerin, bir Japon taarruzu halinde İngiliz ve Fransız hükü- dilen yardım, neticelenmek üzere bulunan müzakereler üzerinde bir tesir yapacak mahi memektedir. Bu meselenin de ay- rıca müzakeresi mümkün olacak- tır. zz ——— İTALYA İLE BERABER | Berlin 21 (Hususi) — Rayişta- | Bin içtimaa daveti taz'hi, İtalya - nın da muvefakati alımarak tesbit edilmiştir. Pek tabil olarak Hitler, söyli - yeceği nutukda Almanya ve İtal- yanın tecavüzi emeller beslediği hakkındaki arı reddedecek- Ve Balkan Paktı Ç1 inci sahifeden devam) için bu yoldaki gayesini tahakkuk ettirebilmenin muslihane ve dos- tane tedbirler haricinde pek ko- lay olacağını sanmak safdillik e- lur. En başta, mevcud Balkan bir- liği herhangi bir cebir ve zor ha- reketine müni teşkil etmekte ve. bütün cepheler üzerinde Bulga- ristanı çevirmiş — bulunmaktadır. | Bunun içindir ki, bu hakikati öte- | denberi ıdrük eden Bulgar iktidar | mevkii bu yolda zeman zaman çı- kan şayiaları dalma yalanlamış olduğu kadar bitaraf kalmayı ve zamanı kendisine müttefik tanı- yan bir hattı hareketi tercih ede- rek beklemeyi muvafık bulmuş- | tur. Arnavutluğ'un işgali ve İtal- ya'nın Balkan yarımadasına adım atması ile başlıyan hâdiseler mü- nasebetile vüzuh bulan — Bulgar metalibinin tahakkuk ettirilmesi | yolunda Bulgar hükümetinin ta- | kib edeceği hattı hareket üzerin- de bugün için de yukarıda işaret ettiğimiz kayda muhalif bir dej | şiklik yoktur. Hariciye encüme- pinde Bay Köselvanol: — Bekliyeceğiz. Bitaraf kala - | cağız. 1913 hududlarımıza da mus- | Hihane b'r tarzda sahib olmedıkça Balkan birliğine girmiyeceğiz. — | Demiştir. Bu açık ve sarih izah karşısında, cevab vermek, vaziyet almak tabil doğrudon doğruya Romanya ve Yunanistana düş - | mektedir. Bulgaristan dostumuz ve kom- şumuzdur. Romanya ve Yunanis- tan da hem dostlarımız ve hem müttefiklerimizdir. Ancok, şah- san gönlümüzün istediği Bulgaris- tan'ın da dahil olduğu bir Balkan birliğinin teessüs ve teşekkül et- mesidir. Herhalde harici tehlike- ler ve akınlar karşısında, zayıf ve tereddüdlü veya infirada düş- müş bir Balkan sathı yerine bü- tün kuvvetini derlemiş, yekpare bir Balkan birliği içinde - tatmin edilmiş veya edilmemiş - bir Bul- garistan'ın milli menfaati, istikbal ve istiklâl garentisi daha galib ve müreccah olmak gerektir. Muhak- kak ki, bugün de, yarın da daha uzak bir istikbalde de Balkan mil- letlerinin inkişafı ve emniyeti da- ima kuvvetli, elele vermiş, maddi ve manevi kuvvetlerini tek veçhe üzerinde seferber etmiş bir birli- e dayanacaktır. Bu birliği zaafa uğratmakta da, kuvvetlendirmekte de - nihayet Bulgaristan'ın müstakbel mukad- deratı itibarile ayni derecede alâ- | kalı bulunduğunu idrâk etmemek | ancak uzağı gürmemek ve günün | hislerine kapılmak olur ki, şah- san komşumuz ve dostumuzun bu hakikatten tegafül etmiyeceğine | daima inananlar #rasında bulun- mayı tercih etmek istiyoruz. lunmak için şehrimize gelmiş olan | Genelkurmay — Başkam Mareşal Fevzi Çakmak Ankaraya dönmüş- tür. makıneye |Verirken : Kanada F abrikt_zları Korku İçinde Ottava 21— Halifaks limanı ci tir. Bu nutukda Almor. müstem - lekeleri, Almanyanın iptidaf mad: delere iht T kere daha ile- Hitler, silâhla - | rın tahdidi ve beynelmliel Iktısadi münasebetlerin inkişafı —lehinde | Mocavya, | Bohemya ve Memelin ilhakın ilk defa toplanacak olan ni Rayiştağı r, Almanya - irken, garb de işafı an sonra mokrasileri: kere daha takbih edecektir, î yakkız bulunulması emredilmiştir. varında gö bildirilen tah - telbahirin İngiliz ve Amerikan filo suna meosub olmadığı, casusluk için Kanada sularına gelmiş bir ccnebi tahtelbahiri olduğu anlaşılmaktadir. Elektrik santralları ve harb sanayi fabrikalarında son derece müte - deniz kenarınde DENİZ | Bulgarisan —Kadın-MOda | FAYDAK | Yazlık Şık Bi Tayyo SAÇLARI NASIL DÜZELTMELİ? Bu genenin saç modelleri, 1900 senesininkileri andırıyor. Ense açık birakılıyor. Saçlar yukarıya taranıyor, buklelerle süsle- AYAKKAPLAR Öğleden sonra giyilen iskarpin- n ökçeleri biraz büyükçe ve sade bir deri kapakla süslüdür. Renkli derilerle yapılan iskarpin- ler de çok makbuldür. Hele elbi- senin ren; let ŞEMSİYELER Şemsiyelerin boyları gittikçe ülüyor. Bazı “şık bayanlar, ları çantalarında saklıyorlar. Ekserisi, yağmura karşı şe muşambaları tercih ediyorlar. Bu hakikaten çok pratik birşey. Ku- kületesi de var. Yağmur başladı mı gİ içerisine konuluyor. Çok pahalı da değil. BURNUNUZ KIZARIYORSA Sabah ve akşam aşağıdaki mah- lâl ile banyo yapınız: 15 gram gülsuyu, 15 gram çiçek suyu, 2 gram boraks. * Tuvalet masalarınızın üze - rindeki mermerlerin arzu ederseniz bir fıtça daki verniği sürünüz: Şapkaları Parisin şik madamları şimdi - den ilkbahar tayyörlerini giyin - miye başladılar. Bu tayyörlerle hasır şapka kul- lanıyorlar, Soldaki: Hasırdan yapılmıştır. Koyu mavi ve beyaz renklidir. Ay- hi renkte grogrenle ve mavi bir tül ile'süslüdür. Siyah Panamadan ve ile süslü şık bir şapka. CRERRRR PI RRIRİI (Mareşal Fevzi Çakmak| İspanyol Fasına | Kızının tedtin mörsetminde bur | Neden Bukadar | Asker Toplandı? Tanca Civarına 90 Bin, Asker Tahşid Edilmiş Londia 21 (Hususi)— İspanyol | Fasında, Tanca ve Cebelüttarık etrafındaki İspanyol hazırlıkları burada dikkatle takib ediliyor. «Dey'i Telgraf» diyor ki: Bu mantakalardan gelen haberler, hiç de tatmin edici değildir. E: kiden İspanyol Fasındaki garı zonlarda kırk binden fazla asker bulundurulmazdı. — İspanyadaki dahili mubharebeler zamanında o- tuz bine indirilen bu rakam, şi di doksan bine çıkarılmış bulun- | maktadır. Fransız ve İngiliz kuv- vetleri, Tanca'yı istihdaf ettiğine şüphe olmuyan bu hazırlığa karşı mukabil tedbirlerini kuvvetlen - dirmektedirler. Ayrıca iki Pran- sız zirhhsi Je iki *r*rr*id" Cebelüt- tarıka gönderilmi: '“Halkımıza Müıde,, itkalarını bir | Trakyanın güzel yollarından istifade edenlere, Silivrinin GAZİNOSU Açılmıştır. | Gan usülün 437 inci 'or. Dindi mi çantanın | liği kadar da ş.ıı tayyör modeli veriyoruz. Yeşil renkli yünlü kumaşla ya- «lar Lu tayyörün belinde Ve parlak deri bir kemer vat eteklik düzdür. Arzu edilirse P 1i de yapılabilir. Şık Bir Tayyör Daha Yünlü veya keten kumaştan ya- pilabilir. Ceket, üç düğmelidir. Fakat dalma açık bulundurulur. Arka tarafında iki pli vardır. Eğer tayyörlerin kumaşı açık renkli ise daha açık veya çok ko- Sultanahmed üçüncü sulh hu- kuk hâkimliğinden: Hazinei maliye namına İstanbul| maliye muhakemat müdürlüğü ta- rafından Fatihde Esir pazarında Manisahı Mehmedpaşa mahalle - sinde Külâhçılar sokağında 15 nu- marali hanede Hacı Veli bin Ab- dülmannan aleyhine #çılan 3800 kuruş alacak davasınır. İlânen ya- pılan tebligat Üzerii ruşmasında: Meblâğı 3800 kuruşun tarihi ds baren 96 5 faiz ve b 10 ücreti ve- | kâletle birlikte tahsi'ine 14/4/939| tarihinde karar verilmiş olduğun- idesi mü- n itibaren 8 | ava edil - | bükmün kesbi | he cibince tarihi ilâ gün zarfında tem; mediği takdirde kat'iyet edeceği müddeaalı hüküm hulâsası tebl'ği makamına | kalm olmak üzere ilönen tebliğ | olunur. 930/449 I ZAYİ Kadıköy birinci orta okulunun | 1927 - 4928 ders yılında orta 2 inet | sınıfta 777 numarslı talebe iken | almış olduğum tasdikaümeyi za - yi ettim, H Fahreddin Y fasan Fahi in Yorgun yu ise bluz açık renkli olmalıdI! | İ Bu sene en çok pastel, tatlı € şil, limon sarısı renkli kumi modadır. Çin kırmızısı, koyu mızı, altın sarısı, lâciverd renklf de makbuldür. u ZAYİ — Ankara Askeri Met * kez hastanesinden 16/2/933 tarif ve 297/580 numaralı datmi saktf raporunu — kazsen zayi eyledirk Yenisini çıkaracağımdan eski Tfi porun hükmü kaldmadığı ilân ” lunur. Kemaliye, —Bali Tevfik oğlu oğullarındaf Abdullah 323 Doktor — Operatör Orhan Toros Kulak, Boğaz, Burun mütehassısı Taksim - Abdülhek Hüm't Caddesi, Geyik Apartıman? * Khçükmmıpışı caddesit” de oturan Mustafa isminde bir Ç” cuk sokakta elinde çakı ile oynuf” ken çakı kazaen bacağına saplâ * narak yaralanmıştır. * Şoför Ahmedin idaresindeki otomobil Galatada Rıhtım cad * desinden gitmekte olan Tarı Vâ” puru tayfalarından Şevkiye Çaf parak bacağından yaalramıştıf. —