27 Nisan 1939 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 6

27 Nisan 1939 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 6

©— SON TELGRAF — 27NİBAN 1888 ——0 ——0 AA IZ İtalyanlar Dracı Nasıl İşgal Etmişlerdi ? “Arnavud Miltetinin Merdliği Destan Olarak Kalacaktır Arnavutların eski Krah Zoge ve Kraliçe Jeraldin sında Kral Zogo'nun da mukave- Mete karar verdiğini öğrenmiş - tik. Bu vaziyet karşısında derhal tertibat aldık. Mitralyözümüzü agün Arnavutluk İtalyan - larım 7 nisanda Dracda ve Avlanyada — başlıyan işgal hareketlerinden sonra, bugün fi- len İşgali altında bulunuyor. Hür yaşamağa alışmış merd bir mille- tin o gündenberi başlıyan esaret hayatımın ne kadar süreceği kes- tirilemez. Sön senelerin dünya politikasında kuvvetin nasıl bak- ka galebe çaldığını birçok defa- lar gördüğümüz için, büyük ba- hkların küçük balıkları yuttuk- ları hakikati karşısında Arnavut- lar da boyun eğmek medburiye - tinde kalmışlardır. FAKAT HAKİKAT ÖYLE Mİ? Birkaç vatansızm Arnavutluğu teslim etmesi ve Kralın tacmı Ro- maya götürerek İtalyan Kral - İmparatoruna takdim — etmeleri hakiki Arnavutların kalblerinde yaşattıkları vatan aşkını söndür- Mmüş değil, bilâkis alevlemiş bu - Tunmaktadır. Meselâ Arnavutlukta faşist teş- kilâtı yapmak Üzere sureti mah - susada İtalyadan Tirana gelen faşist fırkası genel sekreleri St- raca e Arnavutluk işleri genel sekreteri Kobolli'nin bu işte ilk uğradıkları müşkülâtı bir raporla partiye bildirdikleri anlaşılmak- tadır. 'Tirandan gelen haberlere göre Arnavutluğun şima! kısımlarında sarp arazide çete muharebeleri - min arkası hâlâ kesilmiş değil - dir. Yugoslavya hükümeti, hu - dudda her türlü emniyet tertiba- fam almış olmakla beraber, Yu - goslavyaya sığınan Arnavut mil - liyetperverlerinin elaltından bu çetelere yardım etmeğe muvaf- fak oldukları da saklanmamakta- dır. Ancak - müukavemet tertibatı vücnde getirmek herşeyden evvel paraya ve silâha mütvakkıf ol - duğu için, kuvvetli bir organizas- yon vücude getirmek ancak za - mana mütevakkıf olacaktır. Arnavutların ne kadar silâhı az fakat ne kadar arslan yürekli bir millet olduğuna Dracda göster - dikleri mukavemet parlak bir de- lildir. T nisan cuma günü, yani Arna- vulların «Kara cuma» ismini ver- dikleri günde, İtalyan donanması Draca geldiği ve ihrac hareketi- ne başladığı zaman, oradaki mü- dafaa kuvvetleri altmış kişiden fazla değild. Bu müdafaada bu- lunmuş olan bir Arnavut - zabiti kendisile görüşen bir Fransız ga- zetecisine şunları söylemiştir: — İtalyanların Draca asker çı - karacaklarını biz iki gün evvek den biliyorduk. Fakat İtalyanların böyle bir teşebbüse geçmeğe ih- tiyaçları olmadığını — söyliyenler de vardı. O gün alessabah ufukta harb gemilerinin hayaletlerini gö- rünce, vaziyetin vahametini der- hâl anladık. Fakat ne yapabilir - ik?. Topumuz, tüfeğimiz yoktu. Herkesin mahdud miktarda cep- hanesinden ve silâhından başka bir şeyimiz yoktu. Yalnız bir ça- vuşumuzun — idaresinde bulunan bir tek mitralyöze çok güveni - yorduk. Bir tek mitralyözle düş- manın müthiş zırhlılarına ve yüz- lerce tayyarelerine karşı koyamı- yacağımızı biliyorduk amma, düş- manı da merdce karşılamağa ka- Tar vermiştik. Tiran hükümet! ile #lâkamız kalmamış pibi birşeydi. — — Gunünla beraiğer tehlike karşır düşmanın ihraç hareketi yapacı- l Gır. ğana emin olduğumuz lskeleye hâ- F.m bir tarafa yerleştirdik. Ris. hatımızı da tesbit ettik ve bek- semeğe başladık. Düşman zırhiıları limanın cnü- ne geldiği zaman, tepemizde tay- yareler uçmağa başladı. Şehir de- | rin bir endişe ve korku içindey - di. Birdenbire zırhlılar evvelâ gel Frin civar tepelerine doğru top a- teşi açılar ve bu ateş yavaş ya - vaş çemberini daraıtarak, şehrir üzerinde tekâsüf etmeğe başladı. İtalyan filosunun ihraç kuvvet - lerine yol açmak iseedikleri an - laşılıyordu. 'Tertib ettiğimiz plân mucibin- ce, ilk ihraç iıt'alarının karaya çıkmalarını bekledik. Vapurlar - dan kafile kafile aiker çıkarılı - yordu. Bunlar, donanmanın ateş. karşısında —hiçbir. mukaveme'e maruz kalmıyacakla.ını zannet - tikleri için, âdeta eller'ni, kollarım sallıyarak karaya çıkmağa baş - lamışlardı. Düşman tihtimda ve civarda kesafet peyda etmeğe baş- layınca, vaktin geldiğine karar vererek, birdenbire mitralyöz ve silâh ateşine geçtik. Düşman ne- ferleri neye uğradıklarını çaşır- dılar, Tekrar sandellara binerek vapurlara doğru kaçmağa çalıştı- lar, Yüzlerce ölü ve yeralıyı arka- Jarında bırakmışlardı. Fakat bu sırada İtalyan filosu müthiş bir top ateşi açtı. Şehir allak bullak Hitlerin Nu Devam (1 inci sahifeden devam) Paris 27 (Hususi) —- Ruzvelt'in bu mesajı üzerine Hitler'in bu me-; sajda ismi geçen devletlere sor « duğü suüller şunlardır: 1,— Amerikanın müdahalesini taleb ettiniz mi? 2 — Vukuundan evvel böyle bir müdahaleden haberiniz var mıydı? 3 — Almanya tırafından teh - ald edildiğinize kani misiniz? Bu suallere şımdiye kadar mu- hatab olan devletler!n hemen hep-| si cevab vermişlerdir. Cevablarda | bu devletler Almanya tarafından herhangi bir tehdid sltında bu - Tunlunmadıkları — yolunda ifade kullanmışlardır. Bu devletlerden çoğu da ilk İki sunle cevab ver - meğe lüzüm görmemişlerdir. Çün- kü Ruzvelt, mesajını göndermezden | evvel, bu yolda bir teşebbüste bu- hanacağına dalr, hiçtir devletle is Kraliçe BirMilyon Boları Reddetti eki Arnavut Kraliçesi ta - mamile iyileşm itir. Kocası ve kocasının hemşive eri de ya - ninda bulunmaktadır. Bir Ameri- kan sinema firması nekahat ha- linde bulunan eski Kroliçe Jeral- din'e bir filim çevirmesi muzabi linde bir milyon dolar teklif et miştir. Kraliçenin avukat: bu teklifin Kraliçe taralından katt gurette reddedildiğini bildirmiş - tir. Çünkü Kraliçe Jeraldin ha - kın merakını tahrik edecek her - hangi bir faaliyette sakınmak'a - Haber verildiğine göre, Kraliçe Kral Zogo ve hemşireleri kat su- rette İngiltereye yerleşmeden ev- vel, ilkönce Mısıra bir syahat yap mak niyetindedirler, PRREREAAFAREI IA oldu. Biz yeniden steş açtık. Bu süretle altı buçuk #sat devam & den bu nisbetsiz muhsvebede düş- mana yüzlerce telefaj verdirdik. Artık müdafaamızmı faydasız - lacağını anlayınca, nattâ mitral - yözümüzü bile düşimana bırak- madan çekildik. YUGOSLAVYADA BIR MİLYON ARNAVUT VAR Arnavutluktan Yazoslavyaya sı- Banan Arnavutlar, z-ten evveles orada bulunan Arnavutluk ekal - liyeti kütlesini arttı.mıştır. İtalh- yanın şimdi komşuluk ettiği bu Arnavutların miktarı bir 1mil - yona yakındır. Herralde ihmal edilemiyecek olan bu kemmiyeti İtalyanların gözönünde bulundu- racaklarına şüphe yektur. Axna- vut vatanperverleri şöyle söylü - yorlar: — İstiklâlimizden ümidi kesme- dik. Herhalde istikorl en büyük yardımcımız olacaktı:. - Amerika ve İngilterenin Arnxratluğun iş galini tanımamış olnıcları, ileri- de kuvvetli yardımcuarımız ola- cağına birer misaldir. Hâlâ Arnavutlukta yer yer mukave met gösteren Arnavut milliyetper- verlerinden bir grup ARRERARRT T REERIPRRO ÇKO TEERRA *ku 3 Saat Edecek tişarede bulunmadığını - söyle - mişti. Paris 27 (Rususl) — Gazeteler, Hitler'in, küçük devletlerden teh- dide maruz kalmadıkları hakkın- da aldığı cevabları sened ittihaz ederek, günün birinde bu cevab- ları ele alanağına şüpbe edilme - bu memleketlerden hiçbirinin ken-| mektedir. Bu milletler, günün bi- rinde bitaraflıklarını — bırakarak, demokrat devletler cephesine bağ-i lanırlarsa, Hitler: «Tebdid altında| değildiniz. O kanaatinizle bugün- kü hareketiniz arasında bir mü - nasebet görmüyorum » diyebile « göktir. Paris gazeteleri, küçük devlet-| lerden çoğunun Alman haşmetin- den korktukları için bu yolda ce- vablar verdiklerini. bununla be- Çemberlayn Bugün | Bayanatta Bulunacak ( inci sahifeden devam) fak tefek muhalefetlere rağmen, projenin bugün avam kamara - sında büyük bir ekseriyetle ka- bul edileceğine muhakkak naza- rile bakmaktadır. İngilterede mec- buri askerliğin kabul edildiği hak- kındaki karar, Fransa, Amerika, Almanya ve İtalya hükümetle - rine tebliğ edilmiştir. Diğer dev - letlere de peyderpey tebliğ edi- lecektir. ALMANYAYA TEBLİĞ Berlin 27 (Hususi) — Hariciye Nazırı Fon Ribbentrop İngiltere- nin Londra sefiri Hendi ka- bul etmiştir. İngiliz sefirinin bu mülükati İngiliz hükümetinin , mecburt askerliği kabul ettiğini Nazıra bildirdiği âkatın na- zikâne olmakla beraber, soğuk bir hava içinde cereyan ettiği an- laşılmakt Nazır, matı bükümetinin keyf hasıl ettiğini söylemekle iktifa et- miştir. «KİM KİMİ TEHDİD EDİYOR? Paris 27 (Hususi)— Alman ga- zeteleri, şimdi bir ağızdan çıkı- Yormuş gibi, yeni bir neşriyat sis- | temini ele almış bulunmaktadırlar. Bilhassa Propaganda Nasırı Dr. Göbels'in önsyak olduğu bu yeni sistem şöyle hulâsa edliebilir: *Kim kimi tehdid ediyör? 'Teh- did edildikleri vehmedilen mem- İeketlerden Hitler'in sorduğu su- allere gelen cevabların hepsi de, mi Hitler | lim ve terbiye öğrenecekler disini tehdide maruz — görmediği yolundadır. Şu hakde? Ortalıktaki bu telâş nedir? Bu kadar siyasi faahiyetler, müşterek eephe klişes Si altında Almanya ve İtalyayu | karşı teycih olunarı çemberleme bareketinin manası nedir? —Akıl ve manlık pekâlâ gösteriyor ki, tehdid eden Almanya değildir. Bi- tehdid alfindâ bu- KANUNUN ESAS HÜKÜMLERİ Londra 27 (Hüsüst) — Yeni as- keri mükellefiyet kanununun hü- kümlerine göre 18 yaşından 23 yaşma kadar bütün İngilizler, dört ay devamlı askerlik yaparak ta- ve bundan sonra da dört sene mi detle de kara ordusu kadrosunda muayyen zamanlara talime tâbi tutulacaklardır. Bu lâyihanın tat- biki halinde İngilterenin takriben iki milyon askeri silâh altında bu- Tunacaktır. FRANSA MEMNUN Paris 27 (Hususi)— Gazeteler, İngiliz hükümetinin — kararından son derece memnundurlar. —Bir harb halinde yatmız Pransanın ka- nını akıtması, İngilterenin ise sa- gdece tap, tüfek imül etmesi söz - leri gazete sütunlarında görül - müyor. Siyasi mehafil, Amcrika- Kan da bitaraflık kanununu tadil etmesi için, İngilterenin Vaşing - ton nezdinde teşebbüste bulun - | masını istiyorlar, Kuvvete Karşı Görüşmeleri lKuweî Politikası Londra 27 (Husust) — Hitler, yarın söyliysceği m.tku dolayı - sile, görüşeceği bütün devlet adam- larile görüşmüş variyettedir. Bu- gün Berlinden ayrılscak olan Yu- goslay Hariciye Nazırı Markevi de kabul ederek, kendisile hususi | sürette görüşmüştür. — Romanya Hariciye Nazını Gafenko'yu da Berlinden geçerken evvelece kabul! etmiş bulunuyordu, Buradaki görüşmelerinden sonra dün hareket eden Gafenko Paris- de bulunmaktadır. Gazeteler, Ro- manya Hariciye Nazırmnın, İngiliz. hükümetile bilhassa İngilterenin Polonya, Rommanya ve Yunanis - tana verdiği garântilerin siyasi ve askeri neticeleri etrafında görüş- tüğünü ve İngilterenin yeni siya- setine tam bir vukuf hasıl ederek gittiğini yazmaktadırlar. Eski Limanlar Müdürünü Zehirlediler mi? İskenderunda tesis edilecek olan| serbest mıntaka hakkında tetkikat yapmak üzere Fataya giden İkt- sad Vekâleti limanlar umum mü- dürlüğü Ş. müdürü Asaf Bora, bundan bir müddet evvel; Arika- raya avdetinde birdenbire hasta- lanmış ve ertesi gün ölmüştü. Mumafleyhin arkadaşları An - kara müddeiumumiliğire müra - cant ederek; Asafın Hataydan gel- diği gün: — Beni oradaı zehirlediler!» şek- Hinde bir #fadede bulunduğunu ih-| bar etmişlerdir. Bunun üzerine Ankara müddet- umumiliği hâdiseye derhal el koy- muş ve ölünün ahşasını tıbbı adli müdürlüğünde muaye - nesini yaptırmıştır. Bu muayene- de ahşada arsenik bulunmuştur. Merhumün ifadesini teyid eden bu netice üzerine keyfiyet Hari- ciye Vekâletinden Hatay fevka - lüde murahhatımıza ve İskende - run başkankolosumuza bildirile - rek Hatay hükümetinin derhal tahkikat yapması taleb edilmiştir. Hatay zabrtası hemen harekete geçmiş ve ilk adımda mühim ip uç| ları bulmuş'ur. Bu suretle bu e- rarengiz ölüm hâdisesinin sırları yakında . ( inci sahifeden devam) yarın Rayhştağda söyliyeceği nut- | ku beklemeden mecburi askerlik | usulünü kabul etmiş ve parlâmen- toya teklifte bulunmuştur. Parlâ- mentonun — bügünkü içtimamda teklif edilen kanun lâyihalarının kabul edileceğinden şüphe olu « namar. İngilterenin aldığı bu karar ve tedbirler İngiliz milletinin haya- tında büyük bir dönüm moktası olduğu kadar kuvvete karşı kuv- vet yolunu tuttuğumu ifade ve iz- har eden de en mütebariz - bir örnektir. Ren havzasının ilhakından baş- hıyarak Arnavutluk işgaline kadar eereyan eden ve birçok milletle - Tin izzetinefis, milli haysiyet nihayet istiklâllerine malolan hâ- diseler karşısında daima diplo - matik faaliyetlerle vaziyeti İdare €den İngiltere için artık bıçağın kemiğe dayandığı gözle görülü - yor. İngiltere, İngiliz milletinin hususi menfaat ve itiyadlarını alt- üst edecek olan mecburi askerlik usulü ile Hilder Ve Musolini'yi maddeten tazyik eder ve: — Bundan sonraki herhangi bir hareketiniz İnagiliz imparatorlu- Bunun hayati menfoatlerine teca- vüz mahiyetinde olacak ve silâh- Ta karşılanacaktır. Derken; Fransa, Polonya, Ro - manya, Yunanistan gibi bilfül si- lâh arkadaşlığım ittifak veya ga- rantilerile vüd ve kabul ettiği dev- letlere karşı da: — Arkanızdayım — ve. bütün hava, deniz ,kara kuvvetlerimle hazırım.. Diyor. Filhakika, dünkü ve bu- günkü Berlin ve Roma gazeteleri İngilizlerin bu kuvvete karşı kuv-? vet politikasına ve mecburi as - | tar. Hırvatlara dahili idarelerin - tamları bulunduğu halde, Amerikan Berne 27 (AA) mektedir sorulmuştur. Başvekil demiştir ki: dan sonraki ebbüslerinde (l Hırvatlara Muhtariyet Landra 27 (Hususi) — Buraya | gelen haberlere göre, Belgrad hü- kümeti, dahili işlerinden en mü- | himmini teşkil eden Hırvat mese- desini halletmiştir. Hırvat lideri Maçek'le yapılan müzakerelerden sonra şu esaslar karerlaştırılmış - a de muhtariyet verilecek, harici siyasetlte beraber — olacaklardır. Hırvatların bir parlâmentosu bu- Tunacaktır. Pirvatların da kabine- de bulunmaları için bir koalisyon hükümeti teşki! pdilecektir. Bas- naya da muhtar bir idare şekli ve- rilecektir. Anlaşmanın bugün im- za edileceği bildirilmektedir. Bu anlaşmadan sonra Yugoslav BaşvekilininHırvat liderliğine tayin edilmesi ihtimali de vardır. | Mahallesi Şehit Muhtar Gümüşsuyu Cihangir İnönü Harbiye Kocatepe Yenişehir Eskişehir Hacı Ahmed Bostan Akarca Bülbül kadarlara tebliğ olunur. Muhammen Muvakkat bedel — teminat LK LK - Semi 902 55 — 6770 Bağaziçi eksiltme usulile satın ahnacaktır. Aöresieri bülünümüy: aid tavrir neticelerini iltiva eden celvellerin asılacağı yer Misk sokağında Alman sefareti civarı Cihangir caddesine Babil sokağı Maçka caddesi Valdeçeşmesi Yenişehir caddesi Çengelköy Yukarıda mevkil (le cinsi yazılı bostanın mülkiyeti satılacı İhalesi 11/5/939 Perşembe gücü saat 15 dedir. İsteklilerin Kadıköy kıflar Müdürlüğüne glimeleri. (2895) SA Devlet Demiryolları ve Limanları işletme U. idaresi ilânları Muhammen bedeli 2000 Hira olan 50 adet 50 kiloluk ve 100 ad€t 100 kiloluk plambajin pota 8/5/1939 Pazartesi günü saat (10,30) 00 'A çukta Haydarpaşada gar binası dahilindeki komlsyon tarafından Makineğf Verirken Stefani ajansı muhabirinden: Bütün evlere dağıtılmış olan bir risalede aile reisleri havayici tiyeden olan zahirelerle kömür tedarikine davet edilmek'odir. Bu lede muhtemel! bir selerberlik ilânı halinde daha ilk günder. ınban#' belki de daha evvelden ihtikâr yapılması muhtemel olduğu beyan Öğrendiğime göre, Hariciye Nazırı Yügoslav H Berlini ziyareti münasebetile angaje edilmiş bulur. hareket edi | Panamakanalı Dün. Gemilere Kapatıldı Vaşington 27 ((ALA.) — Panama kanalı dün öğle vakt lerine kapatılmıştır. Önde birçok torpitolardan müleşekkil pişdat donanmasının - kuvayı Panamaya varmış bulunmaktadır: Dananma Nevyorie” sergisine #? edecekti. Fakar aldığı emir üzezine Ökyanustaki üslerine İİsviçrede Seferberlik Hazırlığım icaret kül dönmektedik T Denizde Bulunan Cesi Dür lerinde Eminönünde yıkılan Vulide hanı lerinde ide İngiliz Sefirine Hakaret Var mı ? Londra 27 (AA.) — Alman Haziciye Nazırının İngiliz sefirini etmomesinde Lir hakaret olup olmadığı, avam kamarasında Başvel şam üzeri saat 17 raddf cesed görülerek sahile çıkarılif tır, Cesed 20 - 25 y gence aid İse de, rında nde hi yetini isbat edebilecek bir vi bulunmamıştır. Crerdin boyati ip vardır. Adliye doktoru Salih Haşim €| sedi muayene ettikten sonra ga kaldırılmasına Tüzum miştir. Bu gencin iple boğulduktan #f ra denize atıldığı zanendil ©- Müddelvmumi muevini mal hâdise tahkiket'ina vaziyet © miştir. Bugtin morg ölüm sebt * bini kat'T şekilde tesbit adecek ' İstanbul Belediyesi İlânları caddesi Dereboyu caddesi Kalyoncukulluğu Aya Kostanti kilisesi civarına Keresteci sokağı Beyoğlu kazasının Taksim nahiyesinin yukarıda yazılı mahâll içinden tahrir edilip sahipleri adreslerinin öğrenilememesine bini doğrudan doğruya tebliğ edilemiyen tahrir neticelerini ihtiva cden B varakanın hizalarında yazılı mahallere asılarak bugün ilân olundu ve 2901 sayılı arazi tahrir kanununun 8 inci maddesi mucibince tarihinden itibaren bir ay içinde vaki tahrire itiraz edebilecekleri #” (2902) —e0 ——— —— Z I Kaacıköy Vakıflar Direktörlüğü İlânları Mahallesi d) mukellefle e Sakağı Yenimahalle Talik taribi | zTAŞSB No. Ci 10 dik böstü Bu işe girmek istiyenlerin 150 liralık muvakka! teminat ve kı tay'n etliği vesaikle birlikte eksiltme günü saatine kada- kormsyona : sacaatları lâzımdır. Bu işe ait şartnameler komisyondan parasız olartık dağıtılmakti” (2606) Emlâk ve Eytam Bankasından : SATILIK AĞAÇLAR Bankamıza ait Beykoz parkında ve Tokat çiftliğinde rüzgârdüf " Vefa erkek lisesinin yedinci - | yamuş ölan 1 ceviz ağacı, 3 dişbudak 12 çem, 18 akasya ve 1 hi ağacı peşin para ile 20/4/939 Cumartesi günü saat onda açık kaybetlim. Yenisini alacağımdan eskisinin hükmü yoktur. No. 27 Retik Kuraner usulile satılacaktır. Orman muamelesi tamamen alıcıya alttir. Aksay Yusufpaşa Çeşme sokak| — İstekli olanların bildirilen gün ve saati 20 lira depozito # bankamıza müracaat etmeleri. ga) - (2648) ——