16 Haziran 1939 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 6

16 Haziran 1939 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 6

kânelerige tecavüze hazırım..» No.15 Yazan: M. SAMİ KARAYEL Karaman Oğlu Papaya da Şöyle Bir_ Haber Göndermişti: “Anadoluda Nekadar Bey Varsa Hepsini de Osman Oğullarına Karşı Ayaklandırdım.,, Murad, ehli salib muharebeleri-|. tirmeğe kâfi gelmişti. Eğer, Kara- nin durmadan devam eden hare- kâtından bıkmıştı. Hiç bir gün Edirne sarayında Marisi ile rahat edemiyordu. Mari ile tamamile başbaşa kal- mak asüde ve cümbüşlü bir hayat yaşamak için Edirneden ve tah - fından uzaklaşıp Ege mintakası- min hayat veren yeşil ovalarında yaşamak daha akilâne olurdu. Fatih, babasının yerine tahta turmuştu. Fakat; bütün hüküm ve| iktidar veziriğzam Halil paşanın elinde idi. ©, Halil paşa ki daima Bizans- Iları koruyordu. İkinci Muradın tahttan feragat edip çekilişi yeri- ne on dürt yaşında bir. çocuğun sultan oluşu Türklerin ezeli düş- manlarını ayaklandırdı. Bu hale en ziyade sevinen Ka- raman oğlu idi. Bizans İmpara - toru Yuanis Palecloğos'a şu yolda haber yolluyordu: « Ne durursun.. İşbu Osman oğlu deli oldu. Tahtını bir oğlana verdi. Kendi çalgıcı avratlarla Ma-i nisanın ve Bursanın bağ ve bah- çelerinde yiyip içip cümbüş eder yürür.. Saltanattan el çekti. Sırb Kralının kızkardeşi Mari ile ra- hat ve sakin başbaşa kalmak için..| İmdi fırsat sizin ve hem bizimdir.. Yürümek gerek... Osmanlıların tabil düşmanı o- Jan Karaman oğlu, Osman oğul- larmın nüfuzundan — kurtulmıya çalışıyordu. Esasen, bu ezeli ve e- | bedi bir dava olmuştu. Anadolu | Selçuk devletrin inkırazmdan son- ra, Anadoluda teşekkül eden bey- Tiklerin en büyüğü ve hâkimi Os- man oğulları olmuştu. Rumeliye kadar kol atan bu beylik yavaş yavaş Selçuk devletnin — yerine kaim bir vaziyet ve hal almıştı. İşte bu hali Karaman oğulları çekemiyorlardı. Çünkü Karaman oğulları, inkıraz bulan Selçuk dev- letinin yegâne varisleri kendileri olduğunu iddia ederek her şeye yine kendilerinin hâkim olmaları Tâzım geldiğini ileri sürüyorlardı. Bu fikir ayrılıklarından — istifade etmesin! bilen Bizanslılar da da- ma Karaman oğullarile, Osman ©- Hulları arasında entrikalar çevi - rerek kanlı muharebelere vesile oluyarlardı. Binaenaleyh, Anadoluda Osman| oğullarına tâbi nekadar bey varsa sırasına göre ayaklandırdı. Osman oğulları. Balkanlarda €hli salib muharebelerile uğraş - mağa başlar başlamaz bu fırsat - tan istifade eden Karaman oğulla-| n da beyleri kışkırtarak Bursa üzerine yürürlerdi. Tevali eden bu muharebelerin ardı arası kesil- mezdi, Fakat dülma galebe Osmanlı oğulları tarafında kalırdı. Hâkimi müutlak yine Osman oğulları idi. İşte Karaman oğlu, ikinci Mu- radın tahttan uzaklaşmasını Meh- med gibi an dört yaşında bir ço cuğun Osmanlı tahtına gelmesini fırsat addederek, Bizanslılara ha-| tekete geçmek için haber yollu - yordu. Karaman oğlu — Papaya Ğü gu yolda haber yollamıştı: «... Anadoluda nekadar bey var- sa hepsini Osman oğulları aleyhi- De ayaklandırmayı taahhüd ede - rim. Anadoluda Muradın mali - buh man oğlu Anadolu beylerile bera- ber Bursa üzerine yürürse Türk- leri Rumelinden atmak hiçtendi. Çünkü, Sultan Mehmed, Ana - doluda uyanacak olan bu umumi galeyan üzerine asileri tedib için Anadoluya geçecek ordusunun en mühim kısmını oraya götürecekti. © zaman, Rumelinde bulunan bütün kaleler müdafaasız kala - caktı. Papa ile Bizans ve Bulgar, Macar, Sırp, Ulah, Leh, Lâtin mil- letlerinden mürekkeb — müttefik devletler tarafından teçhiz oluna- €ak bir ordu 'Türklerin payıtahtı olan Edirneye girerek zaptetmesi kolaylaşacaktı. Eğer, yetmiş seksen parçalık bir, Venedik donanması da Geliboluyu, zaptedecek olursa Boğazı kapatmış olacaktı. Türk sultant Edirneyi kurtarmak için Anadoludan tekrar! | | kuvvetlerini Rumeliye geçirmek için yol bulamıyacaktı. Hatta ikinci Murad, tahtta bu- Tunan oğluna yardım için Anado- ludan Rumeliye geçmek — istemiş olsa da Gelibolunun işgali dola - yısile muvaffak. olamıyacaktı. Osman oğulları, Anadoluda Ka- raman oğulları ve diğer beylerle uğraşırken Avrupadaki müttefik- ler ordusu Trakyaya yürüyecek, Türklerin malik oldukları yerleri alacaklardı. Karaman oğullarının - teşvikile canlanan bu hareket, Papa ve Bi- zans İmparatorları tarafından pro- je haline getirilmişti. Bu projenin hıristiyan devletler nezdinde büyük bir tesir yapaca- ğına şüphe yoktu. Tasavvur edil- diği gibi icra olunduğu takdirde Osmanlı Türklerini elim bir va- ziyete sokacağı şüphesizdi. (Devamı var) Avrupada Muharebe Korkusu Başladı (1 inci sahifeden devam) tedirler, Bratjslava'da Almanlar aleyhine risaleler dağrtan on beş kişi tevkif edilmiştir. - Henlayn başta olmak üzere Çekoslovakyadaki Alman ekal - liyetleri şefleri Prağa gelmişlerdir. Mühim hâdiselerin arifesinde bu- lunulduğu zannedilmektedir. «Taymis» in Prağ muhabirinin verdiği bir habere göre, Prağdaki bütün lokomotifler iki gün istim üzerinde bulunmak üzere emir ah mışlardır. Bir çok şoselerde sivil nakliyat yasak edilmişlir. Lehis - tan hududuna doğru kesif askeri sevkiyat yapılmaktadır. Prağda bulunan Alman subaylarına aile- lerini geri gödermeleri için emir verilmiştir. İTALYA , ALMAN - LEH GERGİNLİĞİLE MEŞGUL Roma 16 (A.A) — Kont Ciano, Almanya sefiri Von Mackensen'i kabul etmiştir. Öğrenildiğine göre bu mülâkat esnasında antikomintemnm — paktın takviyesi için İtalya - Almanya ve Japonya arasında yapılan müza- kerelerle Alman - Leh gerginliği meselesi mevzuu bahsolmuştur. DANZİG İLTİHAKA MI HAZIRLANIYOR? iştirak eden Nazi sporcularının bu tezahüratâ silâhlh 'ştirak et meleri,, siyasi bir maksad güdüldü- ğüne şüphe bırakmamaktadır. Bu sporcularda — Danzig hududünu Beçerken silâh yoktu. Binsenaleyh bu silâhları Danzig şehri içinde tedarik ettiklerine şüphe edilme- mektedir. Alman - Leh münasebatı son derece gerginleşmiştir. Danzigde casusluk ithamile ” tevkif edilen gümrük müfettişi, Polonyanın bü- tün ısrarlarıma rağmen iade edil- mediği gibi, müfettişin ne olduğul da malüm değildir. AMİRAL HORTİ BEYNELMİLEL| BİR KONFERANS İSTİYOR Budapeşte 16 — Macar — Kral Naibi Amiral Horti yeni meclisin açılma töreninde söylediği nutuk- da demiştir ki: *— Artık müzakere devri gel- miştir. Macaristan bütün kuvve - tile sulhu korumalıdır. Yalnız ilk adımı atmak güçtür. Beynelmilel bir konferans bütün muallâk me- seleleri halledebilir.» Bir Kadın Sandaldan Varşova 16 (Hususi) — Danle | Denize Atıldı de spor haftası devam etmekte - dir. Şarki Prusyadan ve Alman - yadan gelen otuz binden — bazla sporcunun yarın büyük tezahü - Tatta bulunacakları anlaşılmak - tadır. Alman'Propaganda Nazırı Her Göbbels bu münasebetle — yarın Danzige gelerek bir nutuk söy - liyecektir. Bu nutkun — serbest Danzigin bir Alman şehri oduğu ve büyük Almanyaya iltihakı lâ- Zam geldiği mevzuunda olacağına şüphe edilmemektedir. Danzigde tertib edilen spor haf- | tasının, serbest şehrin Almanyaya iltihakı için hazırlanmış bir plân olduğuna şüphe edilmemektedir. Varşova hükümeti bütün bu ha-| hareketleri dikkatle takib etmek- tedir. Danziğin Almanyaya iltiha- kı hususunda herhangi bir hare - ket karşısında askeri müdahaleye Kasımpaşada Aşıklar mezarlığı civarında 117 numaralı evde otu- | ran Şükrü oğlu Tevfik adında bir elektrkçi öledenberi tanıştığı Tak- |- simde Kalkan sokağında 3 numa- aralı evde oturan — Arsif isminde bir kadınla dün Çarşıkapıda bu- Tuşmuşlar ,Sandıkburnu. gazino- suna giderek rakı içmeğe başla- mışlardır. Kafalar tütsülend'kten — sonra kadın bir sandal gezintisi yapmak istemiş ve her ikisi de Yenikapı iskelesinden kiraladıkları sandal ile Davudpaşa açıklarında dolaş- mıya başlamışlardır. Bu sırada Tevfik'in söylediği bir sözden a- ralarında kavga çıkmığ, kavga büyümüş ve kadın kendini denize atmıştır. Tevfik de kadının ar - kasından - kendini denize atmış, her ikisi de etraftan yetişen san- dakılar tarafından boğulmak ü- gn bir balde kur- | Totaliter | Taarruza Roma, 16 (A.A.) — Bütün gaze- teler, 'Mentsin'in ahlukası hakkın- dâ mütalcalar serdetmektedirler. Gazetelör, bunu çember içine alma siyasetine karşı totaliter devletler tarafından yapılan bir mükabele olduğunu beyan husu- sunda müttefiktirler, Popolo di Roma, «Dedakratların koalisyon teşebbüslerine karşı to- taliter devletlerin mukabil taar - ruzları» unvanlı yazısında — şöyle demektedir: «Büyük Britanya, 0 kadar ka- rışık bir vaziyet karşısındadır ki Umumi bir harbe sebebiyet ver - meden bunun içinden çıkmasına imkân yoktur.> Gazetta Del Popolo, diyor ki: «Nihayet Japonyanın sabrı tü - kenecektir. Totaliter devletlerin yanj Japonya, Almanya, İtalya ve İspanyanın kayıt ve şartsız olarak ve ber sahada teşriki mesaiye ka- rar vermelerinin zamanı gelmiş- tir. Corriere Padano, gazetesinden: #İngilterenin Uzak Şarkta uğ- raşmış olduğu müşkülâttan dolayı memnun olmak - icabeder. Bu müşkülâtın neticeleri Japonya ile mihver devletleri arasında aske - Tt bir ittifak olabilir.» VAZİYET VAHİM Tiyençin 16 — Japonların ec - nebi imtiyaz mıntakalarını muha- sarası devam etmektedir. Ne ola-; cağı henüz belli değildir. İngiliz mıntakasının Muhasarası İngil - tere vaziyetini değiştirinciye ka- dar ipka edilecektir. Tokyoda yapılan dünkü kabine karşı ittihaz edilen — tedbirlerin geri alınmamasına karar veril - miştir. Japonlar Tiyençin İngiliz mantakasını Çinlilere karşı ya - Siyaset Havası Gene Karariyor ( inci sahifeden devam) tahrik ederek Çin meseleleri üze- rinde Sovyet Rusyayı Aksayı Şurk- ta meşgul etmeğe yarıyabilir ki, bu en az muvaffakiyet ihtimalini taşıyabilen hareket ve teşebbüs- lerden birisi olabilir. Sovyet Rus- ya, Aksayı Şarktaki — emniyetini kâfi itminanla temin etmiş oldu Bu gibi Lehistana veya Roman - tecavüzü de bitaraflıkla karşılıya- bilecek vaziyette değildir. Olsa ol- sa Almanyayı bu yolda harekete geçirebileccek tek ümid Sovyet Rusya - İngiltere müzakerelerinin henüz neticclenmemiş bulunduğu bir sırada Lehistan üzerine — bir >baskın hareketi yapmak olabilir ki, Lehistan açık İngiliz ve Pran- sIz garantisine mazhar bulundu- Kuna göre bu da pek tehlikeli bir oyun, ateşle oynamak ve büyük harbi göze almak olur. Eğer, mih- karar vermiş bulunuyorlarsa ta- bil bu takdirde de akıl, iz'an ve Mmantık ölçüleri içinde söylenecek söz kalmaz, ETEM İZZET BENİCE Mısır Hariciye Nazırı Yarın Geliyor (1 inci sahifeden devam) rasimle karşılanacaktır. Sayın mi-' safirimiz ve maiyetleri için Pera- palasta daireler hazırlanmıştır. Mısır Hariciye Nazırı Pazar sa- bahı husust bir vapurla Yâlovaya gidecek ve Hariciye Vekili tara- fından karşılanacaktır. Cumhur Relsimiz misafirimizi öğle yemç- ğine alıkoyacaklardır. Misafir na- zır Yalavadan Pendiğe — geçecek 've oradan hususi trenle Ankara- ya hareket edecektir. Hariciye Vei kilimiz de kendisine refaket ede- toplantısında ecnebi mıntakalarına | yaya karşı yapılacak herhangi bir | ver devletleri herçebadâbâd buna — Devletler Geçmiİşler pılan yarıdıma bir üs teşkil etti- ğini söylemektedirler. İngiliz mın- takasında sükünet vardır. Fakat muhasara dolayısile yiyecek fiat- ları artmaktadır. Rovestok ismin- deki İngiliz kruvazörü Tiyençine gelmiştir. İNGİLİZ VE JAPON KUVVETLERİ ÇARPIŞTILAR Londra 16 — Assosiyated Pres'in verdiği malümata göre, Tiyençin- de İngiliz ve Japon askerleri arg- sında bir kaç saat süren şiddetli , bir müsademe olmuştur. Bu mü- sademede Japon tankları İngiliz | imtiyaz mıntakası etrafındaki ba-, Tikadlara hücum etmişler, İngiliz- ler mütralyöz ateşile mukabelede | bulunmuşlardır. AMERİKA DA İŞE KARIŞACAK| Nevyork 16 (AA.) — Bu sa - bahki gazeteler, Tientsinin Japon- ya tarafından abluka edilmesi kar-| şısında Amerikanın lâkayd kala- mıyacağını yazmatadırlar. " Londra 16 (AA)— Lordlar ka- | marasında Lord Strabolji demiş- tir ki: | — Asyada dünya sulhunu teh- eden tehlike Avrupadakinden daha büyüktür. Fransız dostları - | muzla Uzak Şarkta tam bir teşriki mesaj temini alınan tedbirler bu hususta biraz geç kalımmış olma- | sına rağmen memnüniyeti mu - | cibdir.> Lord Şatfield, hâlen cereyan et- mekte buluyan ve devam edecek | olan serkâmharbiye görüşmeleri- nin ehemmiyetini lâyiki veçhile takdir ettiğini söylemiş ve İngil-| tere ile müttefikleri arasmda ce - | | reyan eden müzakerelerin İtal - yan - Alman konuşmaları kadar ilerlemiş olduğunu, bunun da bu müzakerelere geç başlanmış ol - masından ileri geldiğini ilâve et- miştir. Adliye Vekili |— Milli Şefe | Vedâ Etti Bu Akşam Londraya Hareket Edecek Dün şehrimize geldiğini haber verdiğimiz Adliye Vekilimiz Fet- hi Okyar doğruca Yalovaya git- Miştir. Bu akşam İstanbula dönerek ge- ce Londraya hareket edecek olan B. Fethi Okyar Yalovada Cum- hurreişimiz tarafından kabul o - hunmuş ve veda etmiştir. BEYANATI | Adliye Vekilimiz muhtelif me- seleler hakkında şu beyanatta bu- dunmuştur: «— İstanbul gibi büyük bir şe- hirde bir Adliye sarayı olmaması, mahrumiyetlerin en büyüğüdür. Bunun için şimdiki yeni Adliye sarayı inşaat sahasını sür'atle te- mizlemek ve inşaat devresine geç- mek iktiza etmektedir. Bundan | evvel de yapılan proje arsaya gö- Te tâdil ettirilecektir. Eski Adliye sarayı arsası da te- | Mmizlenecektir. Tapu ve Kadasiro Umum müdürlüğünün Adliye Ve- kâletine rabtı hakkında bir kanun Jâyihası hazırlanarak Büyük Mil- let Meclisine verilmiştir.. Adliye Vekili İcra işleri hakkın- da Meclise yeni bir kanun lâyiha- gı verildiğini söylemiş, boşanma- lara taraftar olmadığımı da beya- natına ilâve etmiştir. b MEKTUBLARI İhtikâr Yapan Tüccar Bandırmadan Gökmen çiftliği Tuş 30 santim görüldüğü —halde, Bandırmanın eb marı ıueııhı. Oya ıA 'Münakal nkara Ekspresi Üç Kişiyi Parçaladı Bu Yüzden Tren Üç Saat | Teahhürle Şekrimize Geldi Dün akşam saat 19,55 de Haydar- paşaya gelmesi beklenen Taros ekspresi 3 saat teahhürle gelmiştir. Bu gecikmeye sebeb Eskişehir civarında ekspresin feci bir kazaya sebebiyet vermesidir. Mihalıçik köyüne kiraz götüren Köyü arabaları Alpiköy ile Ağapı-, nar arasındaki virajdan geçerler ken ekapres ile karşılaşmışlardır. Fakat daha ekspres uzakta ol - duğundan arabalar hat boyumdan| süra'tle geçmşlerdir. J Yalnız; en sonraki araba geçe- Temiş ve saatte 75 kilometre gibi büyük ü:ı sür'atle giden ekspres, Şişe ve Cam racast eylemeleri. ât Vekâleti Istanbul Elek- trik işleri Umum Müdürlüğünden: Eksiltme günü ve gsaalı Malzemenin adı Fiber, prespan, mikanit 26/6/39 pazartesi sarı mücerrit şerit, Band günü saat | Muhtelif demirden mamul 29/6/939 perşembe —» mlazeme günü sast Muhtelif pirinçten mamal 30/6/39 cuma günü kapalı 536950 saat 15 de 6/1/39 perşemibe- - açık — 453700 malzeme Oluklu demir «barre faconnes günü saat bütün hızile arabaya çarpmıştıfı Bu mülsademe neticesinde arab da bulunan 24 yaşında Şükrü ile 10 yaşında Bürhan ve 35 yaşındğ — | diğer bir köylü de parçalanarak ölmüşlerdir. Vak'a hemen Eskişe” hire bildirilmiş ve müddeiumu * — milik tahkikata geçmiştir. Delâilin tesbiti için ekspres kazü yerinde 3 saat kalmıştır. d Eskişehir müddeiumumisi hu “ susi bir katarla vak'a mahallin€ Bgötmiştir. makinist ve memurlar Tn ifadeleri alınmıştır. Hataniğ — ölenlerde olduğu zannedilmekte — dir. — — — * HÜRKCKİYE Fabrikaları ANONİM SOSYETESİNDEN: Paşabahçe fabrikamız için 600 ton çavdar sapına ihtiyacımız var” İf — dır. 23/6/939 cuma günü saat 17 ye kadat kapalı zarfla teklif kabulli edilecektir. Taliblerin şartnameyi almak üzere her gün Galatı Per- jl şembepazarı Samur sokağında İş hanındaki İstanbul Bürosuna mür| N « Tahmin Eksiltme edilcen — Muvakkâbı gekli — bedel 1» irat L. K Ü- açık 312010 — 23401 15 de eksitme ü 272110 — 20100 - 15 de 40272 zart 34028 15 de eksiltme CİF. 1 — Yukarıda isim ve muhgmmen bedelleri yazılı 4 kalem malz€* me, hizalarında gösterilen gün ve Metro han nınasımın 5 inci katında yapılacaatır. 2 — Her ek: saatlerde, idarenin Tünel başındö toplanan komisyonda eksilimelerİ eye iştirak için, o eksiltmeye aid muvakkat teriir natın idareye tavdii ve kanunun kendilerinden istediği belgeleri ibrası. 3 — Bu eksiltmelere aid' şartname ve mukavele projeleri idarenili levazım mü: 4 — Kapı! ürlğünde parasız olarak dağıtılmaktadır. zarf usulile yapılacak eksillmeye iştirak edecek talip” lerin teklif mektublarını şartaamesindeki tarifat dairesinde hazırlıyâ” rük eksiltme saatinden bir saat evveline kadar, komisyon — kâtibliğint vermiş olmaları Tâzaradır. «4ll0> ni İnhisarlar U. Müdürlüğünden: | J— Şartnamesi mucibince 75.000 adet yüz kiloluk üzüm çuvalı pah'zarf usulile eksillmeye konmuştur. Il— Muhammen bedeli 31500 muvakkat teminat parasm (2362.50) liradır. Ml— Eksiltme 19/V1/939 Pazartesi günü saat 1230 da Kubataşi Levazım ve Mübayaat şubesindeki alım komisyonunda yapılacaktır. IV— Şartnameler her gün Levazım şubesi veznesile İzmir vt “Ankara başmüdürlüklerinden (157) kuruş mükabilinde alınabilir. V— Münakasaya gireceklerin mühürlü teklif mektuplarını ©© 718 güvenme parası makbuzu veya banka teminat mektubunu ihtiva edecek kapalı zarflarını ihile saatinden”bir saat evveline kadar mezkür komit yon başkanlığına makbuz mukabilinde vermeleri lüzımdiır. (3838) Saraç el işi ve makine kalfası ile makine ile diker erkek vekadın terzi aranıyor 1 — Tophanede 2 No, lu dikim evi için saraç el işi ve makine kal' fası ve ayrıca makine ile elbise diker erkek ve kadın terzi alınacaktıf" 2 — Yaş ve askerlik nazarı dikkate alınmıyacaktır. 3 — Ücret haftalık verilmek üzere taliblerin hüsnühal ve tifo kâğıdlarile birlikte hemen dikim evi müdürlüğüne müracaatlurı «5> «4000» sul ekmeğe müsaid olmasile köy- eee Dr. İHSAN SAMİ Tünün susam ve darı almak ihti- | yacı karşısında — 35 ilâ 40 kuruş | gibi yüksek fiatla satarak ihtikâr | yapıyorlar. Mahalli Ticaret Oda- sının ve Belediyesinin nazarı dik- | GOÖNOKOK AşısI (Welso; uğu ve ihtilâtlarına İşı pek tesirli ve taze aşıdır. D o türbesi No lla