6 Temmuz 1939 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 2

6 Temmuz 1939 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 2

gex azeteye okuyucular şöyle (C «Pazar tatili tatil olmu- yor, cehennem azabı oluyor. Çün- kü, nakıl vasıtaları kâfi gelmiyor. — Bu sıcak havada, balık istifi ha- i Tinde bütün tramvaylar, vapurlar, | Otobüsler, trenler hıncahınç dolu oluyor. Diğer günlerde böyle de- — Bil. Hele, maalle, pazar günü gez- meğe gitmek büyük bir azabdır. Bu halden herkes şikâyetçi... Eğ- lendiğimiz, burnumuzdan geliyor. Dinlenmek şöyle dursun, bilâkis, daha çok yoruluyor, üzülüyoruz. Pağar günleri bütün nakil vasita- Tarını ihtiyaca göre arttırmak lâ- C zmdir. ; Bu satırlarda yerden göğe kadar hak vardır. Alâkadarların dikkat | nazarımı çekeriz. İnhisarlar idaresi kilosu iki li- | Zaya kolonya çıkarmıştı. Pahalı- — dır, diye şikâyetler olmuştu. İnhi- sarlar idaresi cevab vermişti: — Pahalı değildir. Üstelik de €en iyi kolonyadır. — Fakat, dünkü gazetelerde oku- — dük ki, idare, daha iyi tip bir — kolonya çıkaracakmış... Öyle ise, hayırlısı olsun... Ev- : velkinin fiatı iki lira idi. Demek, — daha iyisi, kimbilir, kaç lira ola- cak... GÖNLÜMÜZE BİRAZ SU SERPİLİR Bazı uddeîex'm ortasına yapılan gu çiçek tarhları var ya... Yeni ta- İ_ 'Mrl.lırdjl] İşte bunların Kim | KUÜÇÜK HABERLER * Otobüs şoför ve biletçileri - nin yeknasak elbise giymeleri ka- rarlaştırılmıştır. Belediye, otobüs sahiblerini arabalarını boyatma - — ğa mecbur tutmaktadır. y * İstanbul Belediyesi şehirdeki |— gazino, lokanta ve plâjları üç sı- nifa ayırarak umumi mahiyette bir tarife hazırlamaktadır. * İlk mekteblerin yıllık çalış- mı!ruı ğtlermık maksadile a- çılati Ddtün sergiler kapanmıştır. İ içıkta kalam belediye me - muflarının münhallere yepleştk rilmi&ğine devam edilmektedir. ai Belediye teavün sandığının nizamnameşinde tadilât yapıla - — caktır. — ö Hatay gümrüklerinin yeni - — den tesbiti üzerine teşkil olunan — yeni kadro memurları 40 kişidir. * İnhisar kolonyasının değiş - 1 tirilmesine ve daha iyi bir çeşi- — din piyasaya çıkarılmasına karar . verilmiştir. ü * İnhsarlar Idaresi bir müd - — dettenberi hazırladığı 40 derecelik — zakıları bugünlerde piyasaya çı- No. 26 Hele o gözlerinizin içinde bir ıındı[ yanıp tutuşan öyle müthiş bir a- teş kaynağı var ki. En amansız Sahle çıktılar. Selin: — Kabinemde giyineyim.. D şarda buluşuruz, olmaz mı? » Dedi, ve mayosunun uçlarından — akan suları elile sıvazlıyarak ku- mun üstünde koşmağa başladı. * Celâl, Sermedin yanına sokuül- o dü. İki arkadaş ayakta konuşuyor- Yazan: İskender F. SERTELLİ bir de, su tesisatı yapılacakmış... Buralara terkos - verilecekmiş... Yalnız, su tesisatının mahiyetini pek anlıyamadık, Sulamak için mi, yoksa, süs için fiskiye mi?, En iyisi fiskiye yapmak... Hiç olmazsa, gönlümüze su serpilir. 70 YAŞINDAN SONRA MıI?. Bir zamanlar göklere çıkardığı- mız milli şair Mehmed Emin, 70 yaşına bastıktan sonra, tekrar, na- zarımızda büyüdü. Halbuki, uzun yıllar, talihsiz san'atkârı unut - Muştuk,. Şu günlerde gazeteler, boyuna ondan bahsediyorlar. Şair 70 yaşını doldurdu. Az zaman de- ğil... Muhakkak ki, Mehmed E- min, Fürk edebiyatına hizmet et- Talştir. Hece veznini ve hece vezni fikrini müdafaa eden ve yayan kendisidir. Yalnız, Mehmed Emi- nin 70 yaşına gelince hatırlanışı, bize de şu beyiti hatırlattı: Kadrini senki musallâda bilüp ey Durup el bağliyeler karşına yaran saf saf GECE YAPILAN KÜŞAD RESMİ Dünkü gazetelerde okumuştum: «Yenil inşa edilen sebze halinin küşad resmi bu gece saat 22 de yapılacaktır.. Yani, siz, bu satırları ökudu - ğunuz anda, yeni hal, çoktan a- çılmış bulunuyor. — Fakat, sebze halinin küşad resminin, neden gündüz gözile yapılmadığını me- Tak ettim. Filvaki, hep biliriz ki, halde iş gece başlar. Fakat, kü - şad resmini de gece yapmak için bu, bir sobeb midir?. AHMED RAUF Bakırköyün Mekteb İhtiyacı Bir Hey'et Dün Bakırköyde Tedkikat Yaptı Maarif Müdürü Tevlik dün ilk tedrisat —mütfettişlerile — birlikte Bakırköy — ve Yeşilköydeki —ilk mektebleri teftiş etmiştir. Maarif müdürü Bakırköy kazasına tâbi nahiye ve köylerde mekteb ihti - yacı üzerinde alâkadarlardan iza- hat almıştır. Bakırköye tâbi birçok köyler vardır. Buralarda talebe adodi art- Uğından yeniden mektebler açılk- ması icab-edecektir. Kazaya tâbi | köylerde ne kadar mekteb açıla- cağı, yapılacak olan tetkiklerden sonra belli olacaktır. Bakırköy maarif memurlarının riyasetinde başmuallimler müte- addid toplantılar yaparak bu işle | meşgul olacak ve neticeyi kısa | zamanda maarif müdürüne bildi roceklerdir. Müdürlük, Bakırköy maarif memurluğundan — alacağı cevaba göre yeni mekteblerin a- çılması hususunda icab eden ted- birleri alacaktir. —N& 0.. Gidiyot muyuz?. — Evet.. — Nereye.? — Bilmiyorum. — Ben de beraber mi geleceğim? — Evet. Öyle irade çıktı.. — Fakat, nereye gideceğimizi bilmeden yola çıkmak nasıl olur? | Sermed, arkadaşının ağr.na par- maklarının üciyle yavaşca vurdu: | — Bunu yolda öğreniriz. Bir o- | tomobil gezintisi yapacağız Bir yerde Oturup içmek de gezint! programımıza dahil olacak. — Oh.. Oh.. Ne alâ. Sevindim işte buna. Milli Piyango — ıdaresı Meclis Kanııııu Kabul . Etti B. M. Meclisi dün toplanarak ruznamesinde bulunan maddeler- den ikinci müzakereleri yapılacak olan lâyihaları tasvib etmiş ve di- ğgerlerini de müstaceliyet karar - larile müzakere ederek kabul ey- lemiştir. Bunlardan <Milli piyan- go» idaresi teşkiline ait kanunun müzakeresinde sorulan bir suale cevaben bütçe encümeni mazbata muharriri Sırrı verdiği cevabda bu kanun ile Tayyare Cemiyetinin piyangoya ait evrak, ayniyat ve sairesini yeni idareye devretmek- te olduğunu, Tayyare Cemiyetinin üçüncü şahıslarla olan muamele- lerinin ve keşideye aid ihtilâfla - rın yine Tayyare Cemiyeti ile, hal- ledileceğini, yeni teşkil edilmekte olan «Milli piyangö» idaresine es- ki piyango idaresini tasfiye vazi- fesi verilmesiş bulunduğunu söy- lemiştir. Bu izahatı müteakib kanunun maddeleri okunmuş ve tasvib edil- miştir. Meclis bugün tekrar toplana - caktır. in İplikleri Kontrol Ediliyor Piyasada Eksik Yün İpliği Paketi Kalmıyacak Ticaret Odası yün Ipliği pa - ket ve çilelerini kontrole başla- mıştır. İçinde yün mikdarı ek - sik bulunan paket ve çilelerle üzerinde siklet mikdarı ve salıl- dığı yerin ismi yazılmamış o - lanlardan 200 liraya Kadar cöza alınacaktır. Bu suretle piyasada eksik sik- lette yün ipliği paket ve çilesi satılmasının önüne geçilecektir. Sllşeke Taksimde Yıkılacak Yerler Taksimde Aynalıköşk ve İz » | zet bahçelerinin sırasında bulu - nan üç bin üç yüz metrelik sa - hadaki dükkânlar kâmilen yıkı- lTacak, yerlerine modern binalar yapılacaktır. Taksim kışlasına kiymet tak- dir edilecek ve müteakiben — bu kıymet üzerinden belediyeye sa- tılacaktır. Taksim kışlası arsası parasız olarak belediyeye veril - miştir. Yeni Stadyum Dolmabahçe sarayı karşısında yapılacak olan stadyomun plân - Tarile meşgul olmak üzere iki mi- | mar yakında İtalyaya gidecektir. establiâmire | Saray karşısındaki binaları beden terbiyesi umum müdürlüğü emrine verilmiştir. Bi- na yakında yıktırılacaktır. Üç ay sonra inşasta başlanacaktır. — İyi amma, Celâlciğim, bende | beş liradan fazla para yok, Ne ya- | pacağız?. — Sen merak otme! Hesapları ben görürüm.. — Ah, benim şeker kardeşim,. Vallahi sen ne can, ne temzi yü - rekli bir arkadaşsın! yinmeleri çok sürmemişti. Sermed, Celâlden önce dışarı fırladı. Etrafına şöyle bir göz at- tı. Kendisi gibi bir çok kimselerin sağa sola bakıştıklarını ve gözle- rile birini araştırdıklarını gördü. İki delikanlı ayakta heyecanlı heyecanlı konuşuyordu: — Bize söz vermişti, Galiba şim- di başkalarile gidecek.. — Sen hâlâ onun namuslu bir aile kızı olduğunda istar ededur. O fettanın biridir.. Fazla ileri gitme canım! Neti- ceyi almadan hüküm vermek doğ- Tu olmaz. IGEI.:R.' KEECAR | Bugünkü başmakaleyi tanınmış sabik Bulgar nazırlarından Miha- il Macaroff yazmıştır. Bu muhar- rir Türk politikasının muvaffa - kiyet sırlarını anlatırken — diyor «— Töürkiye bugün muazzam bir politik kombinezonun müsavi hukuka malik mühim azasından biridir ve Karadenizle Akdeni - zin ve bunları birbirine bağlıyan boğazların koruyuculuğunu der « uhde etmiştir.. Muharrir yazısında birçok tah- liller yaptiktan sonra — şöyle bir kanaate varıyor: *Büyük kanlı fedakârlıklardan vazgeçmiyen, büyük bir vicdan - sızdır. Çünkü; bu kabil tedakâr- lıklardan müsbet bir netice bek- | lenemez. Bunun sebebi herkesçe | malümdür. Ne yazık ki herkes bu | acı hakikati itiraf etmek cesare « tini göstermemektedir.. Clılllım Nadir Nadi bugünkü yazısında yine totaliter devletlerin hareket- lerini mevzuu bahsederek diyor ki: «— Totaliterler karşısında mu- vazeneyi temin için Sovyet Rus- yanın yardımını teminden başka çare görülemiyor. Ve esasen ay- lardanberi devam eden pazarlık- ta Lopdra ve Parsi hükümetleri- nin büyük bir sabır göstermeleri de sulh cephesinin tam manasile kuvvetlenmesi için başka çare gö- | rülemediğindendir.» | Nadir Nadi sulh cephesinin va- ziyetini, harb kabiliyeti üzerinde mütalealar scmmıkıcn sonra ya- zısını şöyle bi «Totaliter mt'mlek(-üı-rdı' har- be sürliklenmek istemiyon insan- larin büyük bir yekün teşkil et - | tiklerine inanmakla herhalde ha- ta işlemiş olmayız. Ve işte bu devletlerin asıl zayıf tarafları da-buradadır.» TAN: Akagündüz «Yıldırım harbi» ad- 11 başmakalesinde harb hakkında Adalar Suya Kavuşuyor Ağustos Ayında Su İşi Bitecek Adalardaki su kanalizasyonu ikmal edilmiştir. Su tanklarının yanaşacağı iskele-inşaalı tamam lanmış, depo tanzim olunmuş « tur, Avrupaya sipariş edilen mo - | törler vaktinde geldiği takdirde | Ada Ağastos ayında suya kavu- şacaktır. Dolmabahçe Stadı Dolmabahçede stadyom — inşa | edilecek saha üzerinde bulunan | | kırlasiye deposu İzmite nakledile- | cektir. Stad Beden Terbiyesi U. ) dürlüğü hesabına yapılacak, pa- | rası belediye tarafından üç se- nede ödenecektir. İ — Denizde onunla uzun boylu konuştular.. Anlaştılar.. Şimdi gö- rürsün onun kiminle gideceğini. Yanında kırmızı kordelâsı sal- lanan büyük bir beyaz şapkanın altında ışıldıyan gözlerini kırpış- tırarak birdenbire meydana çı - kan Selin derhal plâjdan ayrıldı.. Caddeye doğru uzandı. Selin, caddeye gelinciye kadar arkasıma bir kere olsun bakma - mişti. | Caddenin ortasına gelince, müş- teri bekliyen otomabillerden bi- rinin yanında durdu.. Delikan'ı - | lar uzaktan bakıyorlardı. Sermed arkadaşile Selinin ya- | nına yaklaştı. — Binelim mi, Selin hanım? — Daha fazla beklemeye lüzum yök sanırım.. Hemen binelim. KARSİ| (j___E[ YENİ SABAH: Üç SınıfaA—;'rılan Yer-| lerin Tarifesi Yapıldı tahminler yapmakta ve şu veya bu milletin, memleketin istiklâl ve hayatiyeti mevzuu bahis oldu- ğu zaman bülün hesabların altüst olacağından bahsediyor ve yazı- sını şöyle bitiriyor: #Hulâsa vaziyetin ve işin hakiki Mahiyeti şudur: Bu yıldırım har- bi bir fantasmagoridir ve karar- sızlığa, yeise düşmek üzere bulu- nan bazı efkârı umumiyeleri avut- mak için ihtira edilmiştir. Bunu | 'da çok görmiyelim. Hüseyin Cahit «Tehdidler de « vam ediyor» adlı yazısında İtal - yanların neşriyatını mevzuu bah- sederek Türkiye ile İtalya arasın- daki münasebatı tahlil ediyor ve diyor ki; #İtalyan matbuatının neşriya - tından o matbuatı kukla gibi oy- natan İtalyan devlet adamları ne umuyorlar? Bu, nafile yere, or - tadaki havayı zehirlemek ve hiç bir tarafa menfaat temin etmiye- cek bir münakaşaya sebeb olmak değil midir? Biz Fransa ile haki- katen iyi hir iş yaptığımıza ve şar- ki Akdenizde ve Balkanlarda sulh ve emniyeti garanti altına aldığı mıza eminiz, Eğer İtalyanlar bu- nun aksini isbat etmek cür'etini kondilerinde buluyorlarsa bu ha- kikati kendilerine bilfil öğret - meğe çoktan hazırız » VAKİT- Sadri Ertem «Harp olacak mı?» başıklı yazısında harb olup olmi- yacağını mevzuu bahsaderek bir çok tahminlerde — bulunduktan sonra yazısını şöyle bitiriyor: «Mihvar devletleri için bugün ciddi bir harb ihtimali mevzuu bahsolamaz, Ancak Çin meselesin- de Japonya ile anlaşarak üç dev- let arasında bir taksim, ve yahut | herhangi işbirliği mevzuu bahis olursa Çini serbestçe istismar im- kânına malik olurlarsa, 0 zaman müstakbel harblerin çetinliği hak- kında söylenecek söz kalmaz. Fa- kat Çin üzerinde üç devletin de serbestçe ve müşterek bir şekilde faaliyet sarfetmelerine yine mu- kabil taraf imkân birakam mı?> Eğlence Yerleri Tarifeleri , Kâhve, gazino, birahane, bar | ve emsali eğlence yerlerini bele- diye üç sınıfa ayırmıştır. Her kaza dahilindeki eğlence y>: rinin listeleri hazırlanmış v7 ka- zançlarına, mevkilerine göre sır nıflara tefrik edilmiştir. İktisat işleri müdürlüğü ha - zırlanan tarife nümüunelerini da- imi encümene vermiştir. Eğlen- ce yerlerinde henüz 1938 senesi tasdikli tarifeleni muteber ol - maktadır. Bir iki güne kadar ye- ni tarifelerin tetkik ve tasdıkine | stadyom inşaatı için Beden terbi- istanbul Belediyesi istikrazı İstikrazın İlk Taksiti Belediyeye Verildi Belediyenin Belediyeler Ban - kasından yapacağı 5,000,000 lira- lık istikraza ait iki taraf arasında anlaşma olmuştur ki mukaveleye göre banka 2.460.000 lirayı 989 se- nesinde. 2540000 lirayı da 940 senesinde belediyeye verecektir. İlk sene zarfında vereceği para- 'nın 400 bin Jirasımı teşrinlevvelde, 200 bin Tirasını temmuzda, 500 bin lirasını eylülde, 200 bin lirasını birinciteşrinde, 360 bin lirasını bi rinikânunda, 500 bin lirasını mart- ta, 500 bin Brasını da nisanda ves | recektir. Bu taksitler, tbelediye na- mina İş bankasında açılmış he- sabı cariye yatırılacaktır. Tem - muz taksitine mahsuben dün İş Bankasına 160 bin lira gönderil » miştir. İki sene zarfında belediyeye ve- rilecek olan bu beş milyon liradan 3150000 lirası imar plâni muci - | bince yapılacak istimlâk işleri için | mütedavil sermaye olarak tefrik | edilecektir. Bir milyon lirası oto- | büs mübayaatına, mütebakisi de süt ve ekmek fabrikaları inşaatı- | na tehsis edilecektir. Taksim — kışlasının belediyeye | devri işi de bitmiştir. Belediye | yesi direktörlütü emrinc, yaplığı istikrazdan bir milyon lira vere- cektir. Beyoğlunda yapılacak hastaha- nenin plânını deruhde eden mi - mar Valtert dün Ankaradan şeh- rimize gelmiştir. Bir heyet dün | Cerrahpaşa hastahanesinde top - | lantı yaparak yeni hastahanenin plânı üzerinde görüşmüşlerdir. Satie Tahkikatı ŞahitlerinDinlenmesine Bu Sabah da Devam Edildi Satie'nin Fındıklıdaki Elektrik sergisi binasını değerinden çok faz- laya zatın almak süretile hazine- | 'yi zarara sokmaktan maznun De- | nizbank erkânı hakkında açılan | tahkikat bugün yarın ikma ledi - lecektir. Dördüncü sorgu hükimliği bu | sabah da bazı şahidleri dinle - miştir. Kalb hastalığından muz- tarib olan Refi Bayara Doktorlar t tavsiye etmişler Diğer taraftan Dördüncü sorgu hâkimliği yeniden bazı şahidlerin çağırılmasına karar Vvermiştir. eklişaklü Mareşal İzmire Döndü İzmir, 5 (AA) — Büyük Er- başlanacaktır. Her eğlence yeri- ne hangi sınıftan olduğu ve ta - rifesinin ne suretle hazırlanaca- B bildirilecektir. Sermedi kapıyı açtı: | — Ben arkanızdan geliyordum. Sizi fazla beklettiğimi tahmin et- miyorum, Sermed bu söz üsöyler söylemez, Celâla döndü: Sen de şoförün yanına otur istersen. Hava çok sıcak, otomo - bilde sıkışmamış oluruz.. Celâl uysal bir gençti. İtiraz et- meden şoförün yanına atladı. — Ben zaten daima şoför yanın- da oturmaktan hoşlanırım. Haydi, hemen gidelim. Sermed, Selinle yanyana otur- dular. Otomobil hareket etti. Selin, otomobile binerken, bir kelime il — İstanbula.. Diye seslenmişti. Sermed bir aralık, yavaşca sor- du: kânıharbiye Reisi Fevzi Çak - mak dün akşam şehrimize gel - miş ve büyük tezahüratla karşı- lanmıştır. — Yeşilköy taraflarında dolaş- saydık fena olmazdı.. — Niçin..? İstanbulda görürler diye mi korkuyorsunuz? — Hayır, Kimseden korkum yok benim. Fakat, şehir içi daha sıcak olur da. — Bugün bu tarafta durgun bir | lodos var. Tam boğaz havası, Bü- yükdereye kadar gideriz. Sermedin alnından hafif bir ter dökükdü.. Celâl bu konuşmayı işidiyordu.. Sermedin - birdenbire - sıkıldığını Bgörünce: Vallahi çak iyi olur, hanıme- | fendi! dedi. Bugün boğazın çok | serin olacağını tahmin ediyorum. Plurya ateşler içinde yanıyor. Sı- | caktan neredeyse kalbim dura - | cak.. Danzig ihtilâfı, Avrupa için tehlike olmakta di yor. Gerçi henüz Almanyâri best şehrin ilhakı için bir yin etmiş değildir. Fakat Dü de yapılan asker! hazırlıklafi gün bir emrivaki karşısınd kılabileceğine delâlet eti Tertib edilmekte olan plân Almanya bugün Danzi silâh ve malzeme | Diğer taraftan da egönül «turiste namı altında serb re Almanyadan küliyetli 1 da asker geliyor. Bu hazifl ikmal edildikten sonra b Danzig âyanı, şehrin Alm ilhakını ilân edecek ve kendisine muahedelerle tem len hakların istirdadı için büse girişecek olursa mül vaziyetine düşeceğinden garantisi bahis mevzuu bile miyacaktır. Bugünkü şaztlar altındâ bir muhakemenin sakat old asla şüphe etmemek Jâzıı hakika herkesin ağzında dö Sual şudur: — Bir Danzig için harb çıkâ Danzig için harb çıkmaz; | arlık Danzig meselesi Danzi selesi olmaktan çıkmış da t ve tecavüzü önlemek poli: arasında bir mücadele * mi halini almıştır. Almanya Çi tanı ilhak ettikten sonra Düf de kendisine ladesini Polol istedi. Polonya İngiltereden nat aldıktan sonra Almanj bu talebin! reddetti. Ve sonta da Polonya ile İngiltefi rasında çok şümullü bir İlt muahedesi imzalandı. Bu İf Muahedesine göre, Polonyâ yati menfaatlerinin müdafaf çin silâha sarılmıya mecbur' lacak olursa, İngiltere kend yardım edecektir. Polonya < giltere ittifakı, Almanyayı zigin ilhakındaki 'muvaffaki sizlikten ziyade hiddetlend tir: Çünkü bu fttifak « me» adı verilen sulh cephi ehemmiyetli direklerinden | Şimdi Almanyanın tâbiyesi, zigi geri almaktan ziyade Polonya ittifakını bozmak sında toplanmıştır. Bunun tirme yolu da İngiliz garanti kiymetsiz olduğunu — Pol göstermektir. Almanya, biyeyi 1904 senesinde Fas Ül | deki İngiliz - Fransız itili pıldığı zaman da takib zamanki Avrupayı bir harbil ğine kadar getiren srar, rinde bir hak temin etmel yade, İngiltereyi 1904 itil cibince Fransaya karşı taahhüdleri yapamaz bir vaf düşürerek İngiliz - Fransız tını suya düşürmekti. İngilizler biliyorlardı ki meselesindeki Alman tazyıki pısında Fransayı yalnız bi yeni kurulan muyazeneyi edebilirdi. Bu itibarladır ki Danziğ yapılacak olan bir emrivakk lonyanın mukabelesine mat dığı takdirde bir Avrupa doğurabilir. Bu vaziyette daha vahim bir safhaya olas Danzig çıkmazından yolunun ne olduğu soruli manya, Danzigde maktan vazgeçebilir. 2— Bu emrivakil Danziğ ne yaplırdıklan sonra hut Üreceği akislere bakarak hazeket eder. Polonyanın Vef terenin harekete geçtikleri rürse, Danzigin kendi ba$ reket ettiğini iddia edet ler. Polonyayı harekete £ bir nokta husule getirmez hakı benimser, 3— Üçüncü fakat pek bir ihtimal de Hitlerin bf