5 Ocak 1941 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 1

5 Ocak 1941 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 1

SAYISI 5 I KURUŞ ——— ——— ı SAYI « 1877 Telelsa: Başmuharrir: MET7 — — İdere Müdürü: 21902 İstanbul Nurasamaniye Me. M En Son Telgrafları Ve Haberleri Veren Akşam Gazetesi Sahip ve Başmuharriri: ETEM İZZET BENİCE YIL: 4 İtalya için son koz ve ümit —m nn ae Yazan: ETEM İZZET BENİCE Almanyanın Akdenizde ve Afri- kada İtalyaya filen yardım etmesi mümkün olamaz. Bu yardımı, en ve- rimli anda dahi sembolik olmaktan daha ileriye bir hükme vardırma- min maddi ve fili imkânı yoktur. Almanyanın İtalyaya yardımı nihayet hava kuvvetleri ile ola- bilir. Ancak, Almanya kendi dava ve kendi bedeflerini ihmal ederek İtalyan menfaatlerinin müdalaa - sma bütüm kavvetlerini tahais edemez. İtalya Armavutlukta kara, hava orduları ile fena bir imtihan ver- miştir. Musurda da ayai âkıbele ağramıştır. Mameviyatı bozulan, disiplinini kaybeden böyle bir or- duyu takviyeye Alman erkânıhar- biyesinin ihtiyacı olduğu kadar Alman diplemasisinin de ihtiyacı İtalyadaki orduya da sirayet ve intişar ettiği gün İtalyamın tam bir inbilâle uğrıyacağı kerkusu İtalyan muvaffakiyetsizliğinin ma- biyeti me olursa olsun İtalyan ya- Tımadasının emaiyet altında bu- Hanmasını ister. Kendi emniyeli oradaki istikrara — ve müdafaaya bağlıdır. Nihayet müttefik ordu- harının bir gün tearruz hedelfle - rinden birini İtalyan karalarının teşkil edeceği ve bu karalardan | Almanyaya aşılmak isteceği aşi- yürdır. Bunu takdir eden Alman- ya, şimdi Akdenirdeki mücadele- | ye hava kuvvetleri ile iştirak eder- ken berhalde ve mubakkak ki İtalyaya da bir hayli asker geçire- cek ve İtalyı fakımın manevi gehsiyetinde kendi emmiyet — ve müdafaasını arttıracak, sevkul - ceysi noktaları bellisir bir halde işgali altında bulundurur mahi - yette bir yardım şekli seçecektir. Ana dava bu ve İtalyan ordusu- mun mancviyatını yükseltinek ol- makla beraber Alman tayyareci- lerinin Akdenizde İngilizlere kar- p İtalyanlara nazaran daha cesur harbetmeleri de mümkündür. İtalyan tayyarecileri gerek Af- rikada, gerek Yunanistana karşı yaptıkları mücadelede askerliğin ve kahramanlığın icap ettirdiği te- Zabürleri ifade çok geri kalmış - lardır. Almanların biraz daba as- kerce ve biraz daha enerjik ola- ifa edecekleri mücadelenin bek eakip mücadele sahneleri ki n için İtalyan bavacılarımı ı:mı ıı;: dim edebileceki ::K::ı';ı' muhafaza olunmaktadır. | Ancak, çu bakikati de gözönün - | den asla ayırmamak Tâzımdır. ki teknik vasıtaların mahiyeti me o- lursa olsun harbi yapan makine- den ziyade insan ruhu, insan kabi- hiyetidir. İtalyan ruhu ve İtalyan kabiliyeti değişmedikçe Almanla- rın yerecekleri her türlü teşçi der- $i sınıfını bir türlü geçmiye liya- kat iktisap edemiyen talebe kar- şasındaki hocanın gayrelinden da- ba ileriye gidemez. Bu v;ilepbh: bir noktayı daha tebarüz ettirmek Tâzımdır ki, Al- ilesir daha aldılar | imkişaf etmektedir. Avustralyalı İngiliz filosunun top ateşi BARDiYA etrafında harekât muvaffakiyetle inkişaf ediyor Avustra'yalılar 800 — Büyük ıniktarda! tanklar hücuma iştirak ediyer Kahire 5 (A.A.)— Bardiya etra- fındaki harekât — muvalfakiyetle Kılast yemiden 800 esir almışlar - dır, Kahbire 5 (A.A.)— Ajans haher- lerine gövre, İngiliz kuvveleri sün- (Devami 5 inci sahifede) EN SON DAKİKA Süveyşe doğru mihvercilerin bir hareketi mi? | Bül 5 (A-A.) — Reuter: Basler Nachriehten gazetesinin Roma mu- habiri, İtalyada halkın maneviya- fını yükseltmek için büyük faali- yet bildirmekte ve Roma siyasi mahfillerinin yakında| Süveyş mantakası da dahil olmak üzere Akdenizde büyük bir rıııhw: tasrrudunun vukua geleceği lah- | min edilmekte olduğunu ilâve ey- ve bir aşk macerasından daha heyecanlı ve merakli bir eser UMUMİ HARPTE| DÖNEN DOLAPLAR || İskender Fahrettin Sertellinin | | tefrika etliğimiz «Perde arka- | | sında — oymiyanlar» — eserinin ikinci kasmıdır. Yakında (Devamı 5 inci sahifede) .S()N TELGR AFI DAJ Beş senelik yeni)| bir su projesi (5Omilyon iralık bir lâyiha hazıriandı cuk Esirgeme Kurumunun kong: Giride gelen İngiliz kuvvetlerinden — bir müfreze Bulgar Baş- vekili Filof Hitlerle gö- rüşmiye gitti Bulgaristanın Bazı asker'i ted- birler a'dığı da bildisiliyor. Londra 5 (AA.)— Kendisini doktorlara muayene ellirmek üzere, Viyanaya gelmiş olan Bulgar Başvekili Filof bu şe- hirden meçhul bir istikamele Münihe, yabut Salzburga git- tiği zannedilmektedir. Assosyated Prese göre Bul- garistan bazı askeri tedbirler almıştır. | Hükümet, memleketimizin muh- telif yerlerinde her sene vuküa gelen seylâpların yaptığı tahriba- t gözünüme alarak bu tahrihatı önlemeğe karar vermiştir. Bu maksatla ikinci beş senelik ve 50 milyon Kiralık bir su projesi ha- BEvvelce bu işe tahsis edilmiş e- Tan 31 milyon lizalık programın tat- bikatı bu sene içinde tamamen so- ma ermiş olacak ve yeni progra - mın tatbikine başlanacaktır. Su işleri reisi Salâhattin, bu - tltalyan gemisi a batırıldı' Arnavutluk'ta iki taraf şiddetli bir muharebe- ye hazırlanıyor Yunan Başkuman- danının beyanatı Adriyatikte bir Türk muharrir- lerinin Yunan gazetelerinde çıkan yazıları Yunan milletini derin surette müteheyyiç etti Atina 5 (AA.) — Atina ajansı bildiriyor: Atina, Selânik, Patras, Görice ve diğer şehirlerde çıkan Yunan ga- zeteleri, Türk muharrirlerinin A. tina gazetelerine gönderdikleri ma- (Devamı 5 inci sahifede) KELERTİU GUDT Fiatları kont- rol etmek için Ticaret Vekâletinin | bir talimatnamesi | — Ticaret Vekâleti fiatların kont- | velü hakkında bir talımatname ha zırlamıştır. Buna göre, fat mura- kabe bürolarına Jüzumu kadar kontrel memaru ahnacaktır. Filen fiatları kontrol edebil - maek üzere piyasaya çıkacak ve alâkadar tacirlerden lüzumlu ma- lümat ve vesaiki talep ve lüzu - munda zabit tutacak olan — fiat kontrolörlerine en büyük mülkiye memurları tarafından — fotoğrafh bir hüviyet varakası verilecektir. Fiat murakabe büresu şefi bu iş- dah Atina 5 (AA.) — Arnavutluk cephesinde maharebenin yakında biç görülmemiş bir şiddetle tek- rür başlamasına intizar olunmak- tadır, Her iki taraf bu maksatla hazırlıklarda bulunmaktadır. Atina 5 (A.A.) — Yunan tebliği: Yunanlılar lehine — neticelenen mahalli çarpışmalar olmuştur. Yu- (Devamı 5 inci sahifede) Gedikpaşa'da İki kişi ağır susette İbıçakla yaralandı Kumkapıda İstasyon caddesin - de 29 numarada oturan sıvacı A- ran ile bir arkadaşı Gedikpuşada bir meyhanede oturup - içtikten sonra, evlerine dönerlerken, ev - velce araları açık bulunan Agop ile Vahe isminde iki kardeş kar- gılarına çıkmıştır. Bu tesadül üze- rime her iki taraf arasında bir dil kuvgası başlamış, neticede dil kav- gan döğüşmeğe inkılâp etmiş, bu sırada sıvacı Aren kıçağını çeke- rek Vaheyi memesi altından ve gün Ege mutakasını dolaşmakta ve büyük programın tafkikine ait | hazırlıkları İkmal ile meşgul bu - | Tunmaktadır. kaburgasından, Agobu da kulağın- dan ve burnundan yaralamıştır. Yrahlar Cerrahpaşa hastanesi: kaldırılmıştır. Galata Çocuk Esirgeme Kurumunun Kongresi ee LA ea Tophanede bir çocuk barınma odası açılıyor. | İşe giden kadınların çocukları burada muha- faza edilecek. Bir de dispanser açılacak Başlanıldığını yazdığımız Ço - releri devam etmektedir. Galala | nahiyesi kengresi de dün yapıl - mıştır. Bu köngrede okunan ra - (Devamı 5 inci sahifede) Wlmrılı bir kavza leri sevk ve idare edecek ve iyi surette tedvirinden birinel dere - cede mes'ul olacaktır. Büroya gelecek şifahi - şikâyet ve ihtarlar için derhal zabıt tutu- Tarak muameleye — başlanacaktır. Bürolar halkın başlıca ihtiyaçlarına tekabül eden maddelerin — toptan we perakende fiatlarını her ayın (Devami 5 inci sahifede) İi aat Valinin gazete- cilere ziyafeti Bundan bir müddet evvel İstan- bulda ikinci çalışma yılını bitiren Vali Dr. Lütli Kırdara, İstanbul besin birliği bir ziyalet vermişti. Vali, buna mukabele elmak ü- zere dün akşam Taksim belediye gazinosunda çazeteciler şerefine bir ziyafet vermiştir. Ziyafette, he- men bütün gezele sahip ve baş - muharrirlerile muharrirler bu - lunmuş ve geç vakte kadar tam neç'e içinde devam etmiştir. Toplantıda, Vali ile gazeteciler çok samimi hasbihaller de yapmaş- lardır. ASKER GÖZİLE CEPHELER | Bardiya'nın | son dakikaları Bardiyanın son günlerini değil, artık son dakikalarını yaşadığını kabul edebiliriz. Günlerdenberi taarruz hazırlık- Tarını tamamlamakla uğraşan İn- giliz ordusu, bu hazırlıklar tamam- Tanınca, taarruz saatinin geldiğini besaplıyarak, evvelki gün şafak- la beraber, karadan, denizden ve havadan 30 saat devamı eden şid - detli bir topçu ve bomba hazırlık mteşinden sonra, Avustralyah kıt- alar taarruza geçmişlerdir. Daba ilk bamlede kırk istihkâm İngilizlerin eline geçmiştir. — Bu vaziyet karşısında taarruz pek ta- (Devamı 5 inci sahifede) | İ Sirkeci - Edirne, H.Paşa-Adapazarı seferleri değişiyor Yarın sabahtan itibaren bazı yol- Haydarpaşa - Adapazarı tren ve-| ferlerinde değişiklik yapılacağını baber vermiştik. Devlet Demiryol- ları idaresi yarın sabahtan itibaren tatbik edilmek üzere bu değişiklik- leri — tesbit etmiştir. —Yeni ta - rifeye göre, her gün Haydarpaşa - dan saat 20,06 de kalkan Adapa - zarı treni badema saat 19,15 de ha- reket edecektir. Arifiye - Adapazarı ve Adapaza- rı - Arifiye arasında işleyen tren- ler de Adapazarından saat 1835 de) ve Arifiyeden 19,20 de kalkacaktır. Her gün Haydarpaşadan saat 15 de kalkan banliyö treni de yarın- dan itibaren — saat 14,50 de kalkıp Beyoğlunda, Aynalıçeşmede, AL hatun sokağında ölü Evdosyaya a- it balıkçı Savamın kiracı olarak e- turduğu T mumaralı ev ile yanın- daki Nikola kızı Kamelyaya alt 9 mumaralı ev dün akşam üstü bir- denbire büyük bir gürültü ile çök- müştür. Evlerin ikisi de büyüktür ve ahşaptı. Evlerin çökmesine sebep pek ha- rap bulumduklarıdır. cu trenlerinin saatleri değişecek Pendiğe saat 15,45 de varacaktır. Yine hergün Haydarpaşadan ser at 1545 de hareket eden 6 nu: Talı tren de yarından itibaren saat 15,15 de kalkacak ve Pendikten 18 da, İzmitten 18 de hâreket edip Es kişehire 00,58 de varacaktır. 'TRAKYA HATTINDA Yeni tarifoye göre yarın sabah dan itibaren hergün Sirkeciden E- dirneye tren saat 8,50 de hareket edecektir. Bu tren 17,48 de Edirne Karaağacına, varacaktır, Edirne - den Sirkeciye hareket de saat 8,40 a ve İstanbula varış saat 17,50 de dir. Aynalıçeşmede iki ev birden çöktü Evlerde kimse bulunmadığından insanca ölen ve yaralanan yok! Mucize kabilinden evlerde kine- se bulunmadığı için insanca zeayi- at olmamıştır. Makasla Galatada, Yıldırım elektrik ma- #azasında çalışan Cemil Sevgi, Mustafa Küçük isminde birisi ile kavga etmiş, Mustafa Küçük ma- kasla Cemili başından yaralamış- | &. “Yeşilay,, kongresi bu sabah toplandı (Yazın 5 inci sahifede) ÇERÇEVE Bir seçim ve... Günlük yazılarımı tahsis et- tiğim gazetenla sabibi ve dos- tum Etem İzzet Benice mehb'us seçildi. Herhalde değirmende ağartmadığı saçlarının bembe- yaz olmasına rağmen 37 yaşım da bulunan dostumu, — hakiki genç yazı neslinden telâkki et- mekte hala yoktur. davamızan, (eski) ve (yeni) yi '€n zengin mikyasta muhasebe- kendirecek köprü nesli bizim - kiydi. (Sfenks) in dudakların- daki “sırrı en iyi bizim nesil bi- bizim nesil, baş örneklerile kıy- metlendirilmemiş bulunuyordu. NECİP FAZIL KISAKÜREK Etem İzzet Benicenin neslimiz içindeki mevkiini araştırmadan, #adece neslimize mensubiyelile meb'us seçilişindeki manayı ne kadar benimsiyeceğimiz bir be- dahattir. Böylece neslimnizden birinin meb'us seçilişindeki ve- sileyi, nesil ölçümüzle bugünkü Meclise kuşbakışı bir nazar fır- Tatmak suüretinde kullanacak elursak, şu manzarayı görürlür Neslirnizi, bütün kalfa ve ruh ükdeleri içinde tam manasile temsil liyakatinde olmıyan, sar dece üç beş meb'us; ve neslimi- min İlk kuvvelli mensupların - dan olduğunu seleflerine naza- van harikulâde bir mikyasta is- bat etmiş ve edecek çok kuv - vetli bir Vekil.. Maarif Vekili Hasan Âli Yücel!,