26 Nisan 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

26 Nisan 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

“MEİN KAMPF, KAV GAM Hitlerin yazdığı kitab IBU —ESERDE - ILERİ SURÜLEN DUÜŞÜNCE VE DUYGULARLA HIÇ BİR BAGIMIZ YOK - TUR. BU TEFRİKAYI BUTÜN DUNYADA DE- DİKODU — UYANDIR - MIŞ SİYASI BİR VESİ- | KA OLARAK NEŞRE- DIYORUZ.I 'Temiz ırktan bir Alman gen- €i nasıl antisemit olur? Hitier” in kitabından bir çok sayılaları böyle bir serlevha altında ayrı- Ca neşretmek de Biz bu uzun say özünü alacağız. Mcin Kamph müellifi deruni çetin bir müca- deleden sonra, en nihayet Ya - hudilere karşı cephe almak za - rüretine inandığımı temin edi - yor. Viyana sokaklarına artık a - lıştığı için evlerden ve umumi binalardan ayrılmıyan gözleri yavaş yavaş gelip mieerle de meşgul olmağa başladı. Bir gün şehrin merkezinden — geçerken, birdenbire uzun cübbeli, siyah kâküllü acayip bir adamla kar- şılaşmıştı. Hitler diyor ki; “Ken di kendime ilk düşüncem şu ol- du: Acaba Yahudi mi? Linz'de Yahudiler böyle giyinmezelr. Adamı, sezdirmiyerek, tetkike başladım. Bütün dikkatimi te - ferrüatın üzerinde de teksif edi- yor, uzun cübbelinin çehresin - deki hatların mânasını anlama- ğa çalışıyordum. O zaman ka - famdaki ilk düşünce yerine, bir başka sual kaim oldu: Acaba Al- man mı?,, Artık bu tesadüf — geniş bir ankete başlangıç olmuş, ve ya - vaş yavaş Hitler esaslı ehemmi- yeti haiz bir noktayı kavramış- tır: Viyana'nın — her tarafında gi en Yahudiler, başka bir dine mensup Almanlar değildir, mıştır. Fakat bedahetin karşı - sında da duramamıştır. Edebi - yatta, tiyatroda, hülâsa bütün sanat sahasında — gayri ahlâki addettiği eserlerin onda doku - zunun Yahudiler tarafından ya- zılmış — olduğunu görmüştür. | Halbuki Yahudiler umum mem- leket nüfusunun yüzde birini bi- le teşkil etmiyorlar. Hitler hu - şuneti karşısında uzun müddet tereddüt ettiği en son kanaatın- dan sıyrılabilmek — için, istinat edecek bir şey bulamamıştır. O- nun için Yahudiler, tabiatın fe- na bir sevki ile insanları zehir - lemeğe memur edilmiş bir mil - lettir. Bu ilk hakikati kabul edince, artık bir çok şeyler — Hitler'in gözlerinde manzarasını değiş - tirm'ş ve ilk önce o zamana ka- dar beğendiği — gazeteler dahi | kendisine başka türlü görünme- | ge baş'amıştır. Diyor ki: “Mekalelerin — üslübuna, git- tikçe tahammül edemez hale gelmiştim. Muhtevasına gelin - ce; onu da sathi ve tatsız bulu- yordum. Vakayii gösteriş tar - zında yalancı bir samimiyet gö- ze çarpıyordu. Muharrirler ise Yahudi idiler. Evvelce farkına varmadığım pek çok şeylerin her biri benim için dikkat edi- lecek birer mahiyet aldılar. Bu suretle evvelden zihnimi kurca- layan nice şeyler daha öğren - m, Liberal temayülde — görünen bu gazeteler, — bazı hücumlara cevap verirken — mükemmel ve uygun bir dil kullanıyorlardı. Fakat bazı meseleler karşısın - da da ağızlarını bıçak açmıyor- du. Gazetelerin tiyatro kısmın - da Fransız eserlerinin daima Al N | Şüpheli görülen Bir yangın ıması şüphe uyand sonra Evvelki gece Yeşildirek civa- rına korku veren yanıgının se - bebi hâlâ anlaşılamamıştır. Bi - zim yaptığımız tahkikata göre hâdise şöyle olmuştur: Yangın Yeşildirekte Direkli han sokağında 3 numaralı ve üç katlı büyük kârgir binanım Üüst katından çıkmıştır. Bu kısım e- vin arkasındadır ve tahtadır. A - levler birden pencerelerden dı- şarıya çıkmaya başlamıştır. Yangın evin arka sokağında- ki General Cemale ait evin kira- cıları tarafından görülmüş ve mahallede de panik başlamıştır. İtfaiyeye geç haber verilmesi yü zünden yangına on beş dakika geç gelmiştir. Itfaiye büyük bir gayretle yangının önüne geç - miş ve mahalle ateşler içinde kalmaktan kurtulmuştur. Yanan ev tüccar Ziya Koyun cuya ait olup içerisinde Naim a- dında bir fabrikatör - kiraciydi. Ve fabrika olarak kullanıyordu. Fabrikanın malzeme ve makina- ları 15,000 liraya ve ayrıca bi- lerine tercih edilişi, i- bunlar Alman omwwj_“.m eserlerine lilişi, cı bir millettir. Zeten Avüstar beleci Viltelealanmas dalma 67 | 2BU0A0N09 ya'daki Yahudilerin bir - kısmı, jyani Siyonizm taraftarla: bunu açıkça söylemektedirler. Fakat Yahudiler arasında bu iddiaya karşı koyanlar da — ki ekseri - yeti teşkil ediyorlardı — ancak bayağı maddi menfaat mülöha- zalarile hareket edenlerdi. Bu ikinciler Siyonistlerin tuttukla- rı yolu kendileri için faydasız, hattâ tehlikeli görüyorları Lâkin bunlar da ötekilerden iyi mal değildiler, onun için Siyo - nist Yahudilerle, kendilerine li- beral süsü veren öteki Yahudi - ler arasındaki bu zahiri anlaşa- mamazlık — Hitlerde derin bir nefret uyandırmıştır. O, bu mu- halefet gösterişinin — vakaların hakikatına uymadığını, bunda yalancıktan bir şeyler olduğunu seziyordu. Diyor ki: “Umumi bakımdan, Yahu - dilerin ahlâkı kadar, temizlikle- ri ve kanaatkârlıkları hakkında da söylenecek çok şeyler var - dır. Kaç defa bu cübbeli adam- lardan etrafa yayılan koku be- ni rahatsız etmiştir. Bütün bun- lara ihmal edilmis kıvafetlerini, hiç de kahramanlık ifade etm yen yüzlerini — ilâve etmek lâ - zım... Bu dış — hususiyetlerinin şüphesiz cazip bir tarafı yoktu. Fakat pis vücudun arkasındaki manevi kusurlar da anlaşılınca, insanınm sinirlenmemesi — kabil değildi. Sonra bazı Yahudi züm relerinin meşguliyet - tarzlarını yavaş yavaş öğrenince daha de- rin düşüncelere vardım. Bilhas- sa edebiyat ve sanat bahislerin- de bir çirkef, bir hayasız'ık nü- münesi yoktu ki içine hiç Ol - mazsa bir tek Yahudi karısmış olmasın. Cemiyetleri gerefsiz - lendiren bu çıbanlardan bir ta - nesi deşi”nce, tefessüh halinde bulunan bir cesette nasıl kurt - lar bulunursa, bu çıbanda da ay- dınlığa cıkmaktan — şaşalamış bir küçük — Yahudiye mutlaka rastlanır.,, Hitler — bütün bitaraflığı ile hükmünü vermek isteyen bir hâ kim gibi uzaktan uzağa böyle bir istintak yaparken, şuurunun vermeğe hazırlandığı müthiş karardan evvel hayli durakla - kuyucunun şehvetini tahrik e - decek mevzular seçmeleri, bü - tün bunlar Alman ruhunu infi-, saha doğru götürmek için bile bile yapılmış şeylerdi. — Fakat bu kadar kötü bir işi yapmakta kirmin menfaati olabilirdi? Hit- İfadesi alınan mal sahipleri geceleyin çıkan ateşten hiç ma- lümatları olmadığını ve esasen fabrikada gece nöbetçileri de bı- rakmadıklarını — söylemişlerdir. Halbuki mahalleliler her gece ler bundan Yahudileri itham etmek için hâlâ tereddüt ediyor- du, Nihayet Viyana sokakları - nın arzettiği manzara onu ay - dınlatmağa kâfi gelmiş, bütün şehvet tacirliğinin Yahudiler - den geldiğini öğrenmiştir. Demek ki bir taraftan şehvet ticareti yapan Yahudiler, diğer taraftan da Sosyalist partisinin şefleri bulunuyorlardı. Hitlerin yaptığı çifte —anketin vardığı netice budur. Diyor ki: “Gözümün — perdesi açıldı, içimdeki uzun mücadele de so- nuna erdi:,, Hitler artık, Yahudinin mü - | cadele edilecek düşman olduğu- nu anlamıştır. Suiniyetleri, ya - |lanlarmdaki ahlâksızlık, yaka - landıkları zannedilirken — par - maklar arasından şöyle sıyrı - lıp gidişleri Hitler'de derin bir nefret uyandırmıştı. Buna mü - kabil, bütün bu — münakaşa ve mücadelelerin mes'ut neticesi olarak, “Demokrat Sosyalistle- rin propagandası etrafında zih- ni aydınlandıkça, kendi öz mil- letine karst olan sevgisi de artı- yordu. Ya"udileri — daha fazla tanıdıkça, ameleyi daha fazla affetmeğe temayül duyuyordu. Suçlu olan amele değildi. Asıl ti lüzumsuz addedenler ve ona hakkı olan hissesini vermeyen- lerdi., bir antisemitist olduktan sonra Yahudi Marksizm nazariyezi - si için bol bir ışıkla aydınlan - viReğ VArkası var) fabrikada tşık ve nöbetçi gördük lerini söylemektedirler. Yangının apansız çıkması ve birdenbire büyümesi zahıtanın dikkat nazarını celbetmiştir. Bilhassa bundan bir kaç gün ev vel icra memurlarınım fabrikaya ait malları hacze gelmesi de ay - rıca tetkik edilecek bir. mesele halinde görülmüştür. Müddeiu- mumilik ve sigorta şirketi tah- kikata devam etmektedirler. Bir kazanın önüne geçildi Dün sabah Sirkeci garında ki beşinci hatta — banliyö, kon- vansiyonel, ekspres - yolcuları - nın çıkarıldığı hatta — öon beş santim uzunluğunda bir demir parçası kırılarak hat açılmıştır. Hat nöbetgçisi tarafından zama- nında görülerek haber verilme - si üzerine gelen posta trenleri iç hatta cekilmiş ve yol derhal tamir edilmiştir. Uzak Şarkta Harb Olmaz (Başı 1 nci sahifede) ması da bir mesele halinde de - ğildir denemez. Fakat iktisat - çıları bu çoğalmanın süratle i- lerilemiyeceğini söylüyorlar, Dahili olan nüfus meselesini mek te kolay değildir. Bununla beraber bu meselenin harple de halledilecğine kani değilim. Ve bu mesele dolayısile bir harp | Hitler kendi ifadesile fanetik | çıkacağına da ihtimal vermiyo- | minasebetile Fransız rum. Amerika ile Japonya veya an abrika binası yangından N d Yanlış cevap Yazan polisler Dün üçüncü ceza mahkeme - sinde bir davaya bakılırken a- ranan suçlü hakkında - polisten gelen tezkere okundu. Bunda, suçlunun üç senedenberi eski o- turduğu yerde bulunmadığı ya- zılıydı, Fakat, dosya içinden çı- kan başka bir kâğıttan da suç - lunun çok yakın tarihlerde ifa- desi almdığı — anlaşılıyordu. Mahkeme, müddei umuminin isteği üzerine yeniden celp çı- karılmasına ve yanlış cevap ve- renler hakkında takibat yapıl- masına karar verdi. Deli mi, akıllı mı İskender Ayhan adında bir devriâlem seyyahı, zabit kaslce- ti giydiği için adliyeye veril - mişti ahkemece adli tıp işle- rine gönderilen Ayhanın akli vaziyeti tamamen anlaşılama - , Adli tıp işleri müdürlü- Örmek için suç evrakımnı istemiştir. Ikinci sulh ceza mahkemesi evrakı hazırla- | şi bir yandan- da Altıncı | atikliğe vermiştir. Tah - kikat yeniden genişletilecek - tir. *-Marmara faciası davasına dün ağır ceza mahkemesinde edildi. Duruşma şahitle- rin çağırılması için başka güne kaldı. * Eski Düyunu umumiye me- murlarından SalihMünirin Kuru çeşmedeki kömür deposu aley - hine açtığı davaya dün sabah dördüncü hukuk mahkemesinde bakıldı. * “Hep bir ağızdan...,, isimli ir kitabın satışa konması müd- dei umumilikçe yasak edilmiş - tir, Kitap muharririnin evinde | de arama yapılmıştır. * Af kanununun ücüncü ve dördüncü maddeleri şöyle tefsir edilmiştir: Bu maddeler, birden fazla suç işliyenler hakkında her bir suç için verilmiş veya verilecek o - lan cezalardan ayrı ayrı indir - me yapılmak suretile tatbi sas mahke- lara esrar satarken yakalanan Sabrinin duruşması bitirilmiş -« tir, Sabri 1 yıl hapise, 133 lira a- ğir para cezasiına çarptırılmış- tir, * Evinde yapılan aramada 6 kilo kaçak tütün bulunan İz- mitli Halil dün 9 uncu ihtisas mahkemesinde 6 ay hapise, 30 lira para cezası ödemeğe mah küm oldu. * Türk - Yunan Muhtelit Ha kem mahkemesi dün sabah top- lanmış ve bazı | etmiştir. Bu davalar arasında Pertev - niyal vakfı mütevellileri tara- fından Yunan hükümeti aleyhi- ne ikame edilmiş 2,5 milyon li- | ralık dava da vardı. Fakat bu dava mahkeme heyeti tarafın - dan reddedilmiştir. Evlere boya ile numara Belediye tarafından verilen emir üzerine bütün numarotaj işleri mayısın on beşine kadar bitirilmiş olacaktır. Belediye memurları kirmızı | boya ile numarotaj yapmakta - dırlar. Bunun sebebi de plâkala- rı taahhüt eden adamın bunları yapmamasıdır. Yeni Kıyatete Hazırlık Yeni kıyafet kanunu 13 hazı- randa - tatbik ediliyor. Evkaf | idaresi, cami imam ve müstah- demlerine dün bir tamim gön - derdi, Bu tamimde, yeni kanu - nun lüzum göstersiği şekilde giyinmeleri için, hazır bulun - büyük mes'üller, ona merharme- | kâmilen dahili surette hallet - | malarını bildirdi. Kapanacak Fransız mektepleri Kıyafet kanununun - tatbiki papaz mekteplerinden 6 sı kapanacak- tır. Bunlar kararlârını maarif lerini artık kolaylıkla '"l"'"_' Sovyet Rusya ile Japonya ara- | müdürlüğüne bildirmişlerdir. ve bütün beşeriyet tarihi kendi- | sında harp olacağı sözleri o ka- Kapanacak mektepler Sent dar çok sarfedildi ki harp ihti- | Efemi, Sen Jan Batist, Sen Pi - malinden ziyade harp sözü söy- lendi diyebilirim.,, ı yer, Sen Espri, Kadıköyünde i Notrdam, Sen Jandarktır. Dünkü mahkemele davaları tetkik | r Çocuk haftasının dün üçüncü ünü idi. Bütün ilk ve orta mek- lerde çocuk bayramının kut- lulanmasına devam edildi. Öğleden sonra saat 17 de, Halkevi Güzel - Sanatlar şubesi tarafından Alay köşkünde, kız ve erkek mekteplilere bir mü - samere verildi . Müsamerede bir çok eğlenceli numaralar vardı. Bu arada Ib - nirrefik Ahmet Nurinin “Eski âdetler,, ve “Talihe sual,, pi- yesleri gösterildi. Muallim mektebi talebesi, mekteplerinin en eski muallimi | 26 - 8- 035 Çocuklara Müsamere Verildi Bayram dün de Alay köşkündeki bir müsamere ile kutlulandı ıklar dün de bavramlarını yaptılar; Alay köşkü:.48 verilen müsamerede bulundular bir müsa- Müsamerede, Şehir tiya unda, mere verdiler. “Oğuz,, piyesi gösterildiği gibi bir çok yurd şarkıları okundu ve eğlenceli numaralar gösteril- di. Bugün saat 17 de Taksimde Dağcılık kulübünde çocuk balo- su vardır. Baloda, gürbüz çocuk müsabakaları yapılacak, oyun - lar oynanacak, piyesler gösteri- lecek, şarkılar okunacaktır. * Eminönü Çocuk Esirgeme kolu, bugün Gülhane parkında saat (10) da bir müsamere ve- olan İhsan Şerif için Belediye | recektir. Alacak İçin nberlitaş'ta alacak yüzünden bir cinayet oldu. sa mimiz yaralıyı Cerrahpaşa hastanesince gösteriyor Dün saat 23 de Çenberlitaş - ta bir alacak yüzünden cinayet çıkmıştır. Küçükpazarda sakin Divrikli Zeki bıçakla arabacı Sabahatti- ni sol böğüründen ağır surette yaralamıştır. Cerrahpaşa hasta- hanesine gönderilen Sabahatti- nin yarası ağırdır. Zeki yaka - lanmıştır. * Dikilitaşta evinin bahçesin- de bulunan kuyu - taşlarını te - mizliyen Ösman ayağı kayarak kuyuya düşmüştür. OÖsman te- davi için hastahaneye yatırıl - mıştir. * Kurtuluşta oturan ÂAnder- LBaşı 1 nci sahifede) dahilinde hususi bir takım uz - laşmalarda münderiç buluna - caktır. Bu uzlaşmalar iki taraf- 1i olâcak ve karşılıklı müzahe- ret uzlaşmmaları şeklinde akde - dilebileceklerdir. Konferansa, davet olunan devletlerin hepsi iştirak eyledi- ği ve devletlerden her biri, diğer lerine karşı bu tarz uzlaşmalar- la bağlandığı takdirde, akdedi- lecek bu uzlaşmaların adedi 36 yt bulacaktır. Bazı devletlerin ve bu meyanda Polonyanın, a- demi müdahale uzlaşmasını ka- bul etmekle beraber, bundan ö- tesine girişmek — istememleri muhtemeldir. Avusturya, Macaristan ve Bulgaristanın yeniden silâhlan- maları meselesi, faydalı bir su- ya sarhoşken sokakta bağırmış ve yakalanmıştır. * Salı & limanımıza gel - miş olan Monteroza seyyah ge- misine girmek için izin alan Yu- goslav tebaasından Jan gece ya- rıst vapurdan çıkmıştır. Şüphe eden muhafaza memurları bu a- damım üzerini aramışlar ve 100 lüks püro, 100 tane de mukavva püro ağızlığı ve bir miktarda lüks kutular içinde ecnebi siga- raları bulmuşlardır. Kaçak si- garalar İnhısar idaresine, suç - lu da Emniyet müdürlüğüne teslim edilmiştir. Tuna Konferansı rette müzakere edilebilecektir. Ancak bu husustakı müzakcerat, konferans ruznamesine resmen ithal edilme old cihetle, bunun haricinde cc! ce'etir.r tâbidir. Stresa mukarreratı. bu me lenin ameli bir tarzda tetk şart olarak, önceden, me umumi emniyet tedabirinin ih- zarını ileri sürmüs olduğundan, yeniden silâhlanma meselesi, ancak yarı resmi bir tarzda Ro- mada mevzun hahsedilecektir. ——— —— —---—-—— * Eyüb idman yuvası fevkalâde kongrası Maytsın doküzüncü persem- be günü akşamı saat 21 de toplana- Caktır.