23 Mayıs 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

23 Mayıs 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

Şirket ve müesseselerde çalışanlar (HUSUSİ MUHABİRİMİZ YAZIYOR | Ankara, 22 ., Barem kanımunda yapılacak değişiklik ve eklere dair hazır - lanan kanun lâyıhası Finans ba- kanlığı tarafından bugünlerde Bakanlar Heyetine verilecek - tir, Sermayesinde devletin his - Sedar bulunduğu şirket ve mü - esseselerle devlet dairelerinde Çalışan ücretli memurları! olacağı esaslar hakkında lâyı - hada şu hükümler vardır: Ücret alan memur — ve müs - tahdemler 15 - dereceye ayrıl- mıştır. Ücretlilerde ilk derece Mmuadili ücret maaşlı memurlar daki 15 lira asli maaş tutarmnın bir derece üstündeki miktar ola cak, en yüksek derece ise 70 lira olacaktır. Ücretli memurlarda da yük - Sek mektep mezunları 3 senede bir, diğer mektep mezunları 4 senede bir bir derece zam göre- ceklerdir. Yalnız devlet dairelerinde kalemi mahsus müdürlükleri ve sairede olduğu gibi, idari zaru - Tet, mesleki ihtisas gibi ücret baremine tâbi olmaksızın yük - | sek ücret almak imkâi tır. Bugün almacak ücreti de bu esas dahilinde temin imkânı el- de edilmişti Mevcut ücretli memurların hakkı müktesipleri için bir müd det ayrılmıştır. Bu müddet dol- duktan sonra yeniden zam gör- meleri mümkün olacaktır, İlk defa ücretli bir vazi girecek Avrupada tahsil gör - müş yüksek mektep mezunları ücretliler için kabul edilen dere celeri 13 üncü derecesine, yük - sek mektep mezunları 14 üncü dereceye, diğer mektep mezun- ları da 15inci dereceye tayin edileceklerdir. Halen çalışan ücretli mem ır- ları hakkı müktesipleri baki kal mak şartile derecelendirmek i - çin ilk ücretli vazifeye tayin e- dildikleri dereceden başlamak üzere, hizmet müddetlerine gö- te üç ve dört senelik zamlar he- sap edilecek, hesap neticesinde zatlar az ise yeni dereceye gö- re zam yapılacak, zamlar fazla ise fazla olan miktar hangi de- receye tekablil ediyorsa o dere- cenin müddetini doldurmadan başka bir zam göremiyecekler - dir. - © © © Basın Kurultayı Cumartesi Saat On birde Toplanıyor , Ankara, 22 (Hususi muhabi - Timiz bildiriyor) — Türkiye bi- rinci basın kurultayımın progra- mı, Basın genel direktörlüğü ta Tafından hazırlanmıştır. Prog - rama göre kurultay 25 mayıs Cumartesi günü saat on birde İç lığının yeni yapısındaki konferans salonunda Şükrü Ka- î'uimn açma söylevile açılacak - Bu maksatla bakanlık kanfe- Tans salonunda tertibat alırsnak tadır. Açılış celsesinde Basın Bgenel direktörü Vedat Nedim Taporunu okuyacak, Üç as baş - kan, iki sekreter seçildikten son Ta komisyonlara ayrılacak, üye- in seçimi yapılacaktır. Aynı gün öğleden sonra ku- Tultay üyeleri Atatürk'ün anıtı- ©a çelenk koyacaklar, şehri, ba- 21 müesseseleri gezeceklerdir. Pazar günü komisyonlar çalı- $acaklar, pazartesi günü kurul- tay genel heyeti öğleden evvel Ve sonra bir toplantı yaparak Yeni vakıflar Lâyıhası Ankara, 22 (Hususi muhabi- Timiz bildiriyor) — Yeni vakıf- ll_l' kanun lâyıhasını Adliye en- €Üümeni bazı değişiklikler yapa- Tak kabul etmiştir. Encümen, €vkaf umum müdürlüğüne va - idare, vakıf mallarla tari- ht kıymeti olan eserleri koru - Tna, mütevellileri tayin ve azlet TMek salâhiyetlerini vermiş, mül vakıfların ayrı ayrı Tresmi Şahsiyetleri bulunduğunu ve öz ütleri ile ilzamlanabilecek ini, borçlarını ödemeğe mec- — bur tutulabileceklerini kabul et- < Tiiştir, Lâyıhaya göre vakıfların kü- Tüğe teşmilinden sonra kaydet- tirilen şeklin hilâfr iddia oluna- hi Hayrat gayri menkuller ter - in edilemez. Evkaf malları, ,"ylıı malları gibi imtiyazdan le ederler. Meselâ borçla- bu mallar haczedilemez, komisyon raporlarmı görüşecek tir, Öğleden sonraki toplantının sonunda kurultay, Şükrü Kaya- nın bir söylevile kapanacaktır. Aynı gece üyeler şerefine şehir lokantasında bir ziyafet verile. cektir. Salr günü Ankarayı tanıma gezintisine devam edilecek, zi- raat enstitüleri, baraj, çiftlik ve bakanlıklar ziyaret olunacaktır. Kurultaya iştirak edecek üye- lerin isimleri tamamen tesbit edilmiştir. Bu arada kurultayda C. Halk Partisini Necip Ali ve Ziya Gevher, Dış Bakanlığı ge- nel sekreter Numan - Rifat, Dil cemiyetini Fazıl Ahmet, İzzet Ülvi temsil edeceklerdir. Basın genel direktörlüğünün hazırladığı bir cetvele göre yur dumuzda çıkan gazete ve mec - muaların genel tutarı şöyledir: . Gündelik gazeteler, 37, gün - delik olmryan gazeteler 78, mec mualar da 127 dir. Yugoslavyada Emlâki olanlar , Ankara, 22 (Hususi muhabi- rimiz bildiriyor) — Yapılan he- saplara göre Yugoslavyada em Tâki olanlara dağıtılacak para bi raktıkları malın kıymetine göre yüzde yarım nisbetindedir. Aydın demiryolu Ankara, 22 (Hususi muhabiri miz bildiriyor) — Bayındırlık Bakanlığı Aydın demiryolunun satın alımması hakkındaki mu « kavelenin tasdikini bir lâyrha i- le meclise bildirmiştir. Bundan başka vekâlet Aydın hattını tes lüm etmek üzere Aydına bir he yet göndermiştir. | hazirandan itibaren hattın işletilmesi dev - let demir yolları idaresine ge - çecektir ——MM—LL —— Ankara,_ 22 (Hususi muhabi- rimiz bildiriyor) — Evkaf u- mum müdürlük memurları ay - lıklarının bareme dahil olan cet velde bazı tadilât yapılmıştır. Buna dair lâyıha kamutaya gel miştir, AA FAFAR BAREM KANUNUNA EKLER Finans Bakanının olacak- | Ankara yece postası. Ekonomi Bakanı Celâl Bayar söyelvini okuyor — Ticaret oda ları kurultayı ilk toplantısını yapıyor) Türk Dili Ankara 22 (A. A.) — Türk dili araştırma kurumu Genel sekreter- liğinden: Konuşma dilindeki sntaks şekil- lerinin araştırılması için bastırıla- rak bütün ilbaylıklarla, ilçebaylık- lara ve halkevlerine gönderilen sentaks anketi programında yapı» lacak fişlerin eni 23 ve boyu 15 santimetre alacağı yazılacak iken lışlıkla 90 x 65 ebadında diye : gö Trugraamiil 12 l gesinde ve fiş örneğinde - görülen bu yanlışın düzeltilmesini ve fişle- rin 15x23 boyunda beyaz kâğıt- lara yazılmasını dileriz. — Odalar Kurultayı Ankara, 22 (Hususi muhabi- rimiz bildiriyor) — Ticaret oda ları kurultayı encümenleri bu - gün toplandılar. Genç vakte ka. dar kendilerine verilen mevzu- lar etrafında konuştular, Encü- menler yarın da toplanacaklar- dır. Kongre cumartesiye heyeti umumiye halinde toplanacak, encümenlerce bitirilen işleri gö Tüşecektir, İhracatçılar İçin Kanun Ankara, 22 (Hususi muhabi- rimiz bildiriyor) — Ekonomi Bakanı Celâl Bayarın odalar kurultayında dün verdiği söylev de işaret ettiği veçhile Ekono - mi bakanlığı bir çok memleket- Terde olduğu gibi bizde de ihra- catcıların aşgari ne gibi şartları haiz olmaları lâzım geleceği hakkında bir kanun projesi ha- zıtlamaktadır. Bu suretle kifayeti bulunmı- yan ve kendisine ihracatçı si vererek ihracatcılık yapmak is- tiyen ve yurdün hakiki menfa- ıde_ri_ aleyhine fiyat ve piyasa değişikliği doğuran tacir tas - Taklarının bu sahada çalışmama ları temin edilecektir. Bütçe encümeninde ğ A_nkqıı. 22 (Hususi muhabi- rimiz bildiriyor) — Bütçe encü- meni Cüzam, verem, sıtma, ku - duz mücadelesi masrafı olarak 6300 lira, ıslah istasyonları için 4300 lira, askeri fabrikalardan stajyer olarâk Avrupaya gide - cek talebenin masrafları için 5- bin lira verilmesi hakkındaki lâ yıhalarla posta ve telgraf ida - resinin açığma mukabil istikraz edeceği 200 bin liraya dair ka - nun lâyıhasını aynen kabul et - ,| miştir, ATATÜRK Spor M 1 — Sporcular Atatürk Bay- ramı cuma günü İstanbulumn bü- tün sporcularının iştirakile kut- lulanacaktır. 2 — Kutlama resmi ikiye ay- rılır; şöyle ki: A — Sazt onda kulüpler de- legelerile Galatasaray ve İstan. bu liseleri izcileri, ir bando- su Güneş kulübünde içtima e- deceklerdir. B — İçtimada delegeler he - yeti alfabe sırasile yer alacak - lardır. İzciler ve diğer iştirak e- decek sporcular keza alfabe sı- rasile durum alacaklardır. C — 10,30 da durum resmile ve sırasile yürüyüşe geçilecek - tir. Cumhuriyet âbidesi istika - metinde yürüyen bu tazim kıta- sı âbidenin Ayazpaşa cihetinde ki yolundan âbideyi devredecek veçhile bir tur yapacaklardır. Trampetler, mızıka turun baş ladığı noktaya geldikleri zaman kıta âbide katında saffı harp ni- zamında duracaktır. Kıta durur durmaz çelenkleri hâmil bulu - nan kulüp delegeleri alfabe sıra sile âbideye yanaşacaklar, çe- lenkleri vazedeceklerdir. Bunu müteakıp izci kıtası * <lâm vazi- yeti alacak ve mızıka İstiklâl marşı çalacaktır. D — Marş bitince tazim kı - tası yürüyüşüne devam ile Gü- neş kulübü önüne geldikten son ra dağılacak ve merasimin birin ci kısmı bitmiş olacaktır. 3 — Öğleden sonraki mera- sim saat ikide Kadıköyünde | | Fener stadyomunda icra oluna- taktır, A — Merasime spor kıyafet- lerile iştirak edecek ve alfabe sırasile yer alacak &por kıtalari- le geçit resmi yaprlacak ve Ata- türk heykeli selâmlanacaktır. B Selâm resmini ifa eden kulüp kataları yine aynı sıra ile yürüyüş kolu vaziyetile yan ya- na stadyomun ortasında vaziyet alacaklardır. Yüzleri kapalı tri- bünlere karşı olacaktır. U — Kulup sancakları-stad - yom sancağı gerisinde'bir hiza- da toplanacaklardır. D — Kulüp sancaklarının beş adım gerisinde mızıka duracak, trampet ve borazanlar Galata - sarayın sağında İstanbul lisesi- nin solunda mevki alacaklardır. 4 — Sancak merasimi: Be « şiktaşlı Hüsnü ve bir sporcu ta- rafından ifa olunacaktır. San- cak çekilmesi İstiklâl marşile beraber başlayacaktır. Marş bi- ter bitmez, sancak ta yerini al- mış olacaktır. 5 — Adliye bakanı Şükrü Sa- raç “Sporcular Atatürk Bayra- mı,, nı bir kısa söylevle kutlu - yacaktır. 6 — Cevat Abbas Gürer 19ma yıs hakkında bir söylev yapa - caktır. Söylevler bitince Fener- bahçe kulübünden İbrahim ta - rafından and içilecektir. Bunu müteakıp Galatasaraylı Gündüz Kılıç tarafından Atatürk selâm lanacaktır. “ 3 defa şa, şa, şa,, dan sonra mıizıka Güneş marşını çalacak, kulüp kıtaları gösterilen yerle- rine dağılacaklardır. 7— Cumhuriyet âbidesi önün de ve Fener stadında iştirak e- decek kulüp kıtalarına kulüple- ri tarafından seçilecek kaptan- lar kumanda edeceklerdir. Her iki merasimin umumi kumanda- sı İlhamiye verilmiştir. Yarın sabah Taksim âbidesi önünde ve öğleden sonra Fener bahçe stadında yapılacak spor bayramına iştirak edecek ku - lüplerin isimleri şunlardır: Fenerbahçe, Beşiktaş, Vefa, Hilâl, Galatasaray, Güneş, Sü- leymaniye, Kollej, Avcılar, Bey koz, İstanbul Spor. Atatürk'ün bayram yerini şe- reflendirmeleri muhtemeldir, ... Istanbul spor Klübünün bildiriği İSTANBNL 22 (A. A.) — İstan- bulspor klübü genel sekreterliğinden: İstanbulspor kulübü idara heyetinin gösterdiği lüzum üzerine feykalâde erasımı olarak toplanmış ve Atatürkün spor bayramıma nasıl İştirak edi- leceğine dair olan teklif ile Güneş kulübü tarafından yapılmış olan teklif genel kuruma bildirilmiş ve kongre aşağıdaki karara ulaşmış- tarı 1 — Cuma günü yapılacak Ata- türk spor bayramına bütün teşek- küllerile İstanbul sporun iştirakini birinci vazife saymış ve en mü- kemmel şekilde ve bu büyük gü- ne yakışacak suürette iştiraki te- min için bir komite seçmiştir. 2 — Güneşkulübünün spor kıs- mı ile İstaubulsporun birleşme hu- susundaki münakaşada birkısmının fikri ekseriyet kazanmamış ve İs tanbulsporun eskiden olduğu gibi manevi şahsiyetini muhafaza etme- si karar altına alınmıştır. ... Bir atalar sözü “kuvvet birlik- | ten doğar!, der. Bunun içindir ki, İstanbulsporla Güneş birleşmeleri haberini birkaç gün evvel, sevinçle yarmıştık. Halbuki yukariki bildiriğin, bu makul fik- rin, İstanbulsporun dünkü kongre- sinde, her nasılsa ekseriyet karan- madığını gösteriyor. Birleşmek ka- rarından ne kadar sevinmiş isek, yüzünden vasgeçilmesinede o ka- dar acıdık. Biliyoruz ki bu birleş- me, her iki kulübün de reisi vaziye tinde olan Bolu saylavı Cevad Ab- basın gençleri toplama, dağnıklığı kaldırma ve onlara bir çatı altında daha İyi çalışma imkânı vermek emelinden doğmakta idi. Yukar- dakl bildirikte yazılı muarız ekse- riyetin bu güzel fikri kavramamış olmasınadır, ki bilhassa acıdık. Değil İstanbulspor, hattâ Fener- bağçe kibi en kuvvetli spor teşek- vetlerle birleşmekten ancak daha kuvvetli çıkarlar ve şahsiyeti ma- neviyeleride, böyle birleşmelerde kaybolmak yerine, tam tersi, yu- calırlar. (Baş tarafı birinci sayfada)| nelik endüstri plânında maden işine yer vermiştir. Plânın ka - tiyet kesbedip tatbikine geçil - mesine intizaren Bakanlık ma - denciliğe dair mevzuatımızda lâzım gelen ilâve ve değişiklik- leri yaptırmaya hazırlanmıştır. Bu maksatladır ki, maden ni- zamnamesinin bazı maddelerini ve 608 numaralı kanunun dör - düncü maddesini değiştirmek i- çin Bakanlık bir kanun lâyıhası hazırlamıştır. Bu lâyıhanın mucip sebeple- rini gösteren mazbatada ezcüm le denilmektedir ki : “Memleketimizde maden varlıkla- rını kıymetlendirmek, iktisadi inkişa- fımızla mütenasip bir tarzda maden işletmeleri kurmak hususunda yeni tedbirler almayı düşündüğ'imüz sıra- da bu maden varlıklarımızdan hususi şahıslar elinde bulunmakta olan mü- him kısmının arama ve işletme hu - suslarını düzeltme ve madenlerimizin muhtaç olduğu Türk mühendis un - surlarının yetiştirilmesini daha amcli ve semereli bir esasa bağlamak iste- yişimiz, madenlerimiz hakkında takip ettiğimiz inkişaf programının - tabil neticesi addedilmelidir. Hususi teşeb. büslerin ellerinde bulunan madenleri- mizin bugünkü görünüşü göz önüne getirilince bu faaliyet sahasının ne kadar düzeltilmeğe muhtaç olduğu kendiliğinder belirir. Bakanlığımız, en yakında görüle - cek mühim işler arasında bulunan ma den işinde yeni kanunlarla yeni esas- lar temin etmeği aerpiş ederken, hu- susi teşebbüslerin elinde bulunan ma den varlıklarımızm :rr a ve işletme işlerini nizamnamede değişiklik yı mak suretile bir an evvel düzeltmeği, takip edilen maksat ve gayeler için Küzumlu ve faydalı görmektedir.... *“Madenlerimizin memleket iktisa » diyatına nafi ve maden tekniğine uy- gun şekilde işletilmelerini temin ede- cek ciddi tedbirlerin alınması zamanı gelmiştir. Şurasımı tebarüz ettirmek isterim ki, maden imtiyazları yalnız mecburiyetleri de vardır..,, Hazırlanân lâyıhaya göre, mmaden nizamnamesinin 20, 23, 59, 60 ve 81 inci madelerinin bu değişikliklere göre, bugün müd deti bir yıl olan ruhsatname müddetleri meriyet tarihinden igibaxen iki yıl muteber olacak- kulübünün | © karardan şu ve ya bu ekseriyet | külleri bile, genç ve gürbüz kuv- | ikinci Beş — VER ULAN ELİNİ! İki memur, birisi ötekinin üs- tü... Kavga etmişler. İkisi de kü çük memurlar... Vapur biletçisi falan gibi... İş büyüm.üş. Birbir- ısız söz söylemişler... direktör, üstün memura bak vermiş... Bir derece alt me- mur da | tc 5 bül Atıp tutan da'ol.. Eğe özür dilemekle kapatmazsa iş kâğıda dökülecek. Belki ek- meğinden de olacak... Direktör küçüğe emrediyor: Haydi Mehmet! Op Bay y elini... Kusur etmiş- zür dile!.. ün memur bu tarzda bir ya pek yanaşmaz gibi elin YOT LA Bu seter, küçük memur he- menm kabarıyor. adam sizin sı n miyor, elini vermiyor. (Orrk_ı memura karşı) ver ulan elini, direktör emrediyor... deyip öpüyor ve işi sanki "ıbadıyıç:a hallediyor. Nedenir herkesin bir fiyakası var ki; kendine gö- | re ona ilişilmesine razı olmaz. B. FELEK ——— tır. Maden taharri ruhsatname- lerinin bir elden diğer ele devir muamelesini yapmak hususun - da Bakanlık salâhiyetli olacak ve devir neticesinde ruhsatna - me müdetine ilâve edilmekte o- lan sekiz aylık müddet kaldiri- lacaktır. Maden işlerile uğraşan hususi müesseselerden ciddileri kâfi teknik ve sermaye ile çahış- mak istiyenler hükümetin hi- | mayesine mazhar edilecek ve | yurd madenlerini spekülâsyon mevzuu yaparak âtıl bırakan te- şebbüslerin hareketlerine müsa- mıyacaktır. Madenin en itibaren en geç bir eri işleteb k için vü- cude getirecekler şlica tesi - sat, ihzari ameliyat ve bunların biteceği saman ve'mal olacağı tahminf kıymeti, tesisat ve a- meliyat bittikten sonra kulla- nacakları günlük vasati işçi sayısı ile çıkarılacak maden cev herlerinin miktarından ibaret o- lan mütemadi işletme esasları hakkında Bakanlığa iki nüsha fen raporu vereceklerdir. Mül - tezimler fen raporunun tesisata ve ihzari ameliyata başlamaya ve raporunda yazılı günde mü - temadi işletmeğe » başlamaya mecbur olacaklardır. Müddetleri içinde, fen rapo- runda yazılı olduğu gibi isteni- | len vasıf ve şartlara uygun ol- mıyan veya ihzari ameliyat ve tesisata başlanmayan ve müte- madi işletmeğe geçilmiyen iha- leler, feshedilecektir. Fesih ka- rart Devlet Sürası ve Bakanlar Heyetince tasdik ve gazetelerle üç defa ilân olunacaktır. Mül - tezim, madenini mütemadi iş- letmekle mükellef olacaktır. Bu nu yapmadığı ve fen raportında gösterdiği miktarda asgari a- mele çalıştırmadığı ve asgari cevheri çıkaramadığı takdirde en geç dört ay içinde Bakanlı- ğa bunu bildirecek ve sebepleri ni anlatacaktır. Bunu yapmazsa ihale feshedilecekti Aynı lâyıhaya göre, 608 nu - maralı kanuımun dördüncü mad- desinde yapılması istenen de; şiklikte maden ve taş ocağı iş - letenlerin çalıştıracakları bütün memur ve işçilerin Türk tebaa- sından olmaları şart koşulmuş- tur, Ancak fen memurları ile us. ta başılarının ve mütehassıs iş- çilerin ecnebi tebaas: olmaları caiz olacak, fakat bunların da ellerinde bulunan Jiploma ve tasdiknameler Bakanlıkça tet - kik edilecek ve muayyen bir müddet için çalışmalarıma izin verilecektir. Bunları kullanan - lı_ır ?lu a_yda İ?ir mütehassıs ye- tiştirme ücretini peşin olarak hazineye yatıracaklardır. Aynı maddeye, yeni kanunun neşrin- den evvel verilmiş maden tahar Ti ruhsatnameleri hakkında na- | sıl muamele yapılacağını gös « teren hükümler konmuştur.