24 Mayıs 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 12

24 Mayıs 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 12

er 2 # TAN *m telrikası: Si, “MEİN KAMPF, KAV GAM Hitler'in yazdığı kitab ——— 2 S' Kitab IBU ESERDE İLERİ SÜRÜLEN DÜŞÜNCE VE DUYGULARLA HIÇ “ BIR BAGIMIZ YOK. TUR. BU TEFRİKAYI BUTUN DUNYADA DE. DIKODU UYANDIR. MIŞ SIYASI BIR VESİ- KA OLARAK NEŞRE- DİYORUZ! Onun içindir ki milliyetperver sosyalist sendikada halkın ker - bagi Diş kısmını temsil eden ve bü kısmı diğerine karşı mü - cadeleye hazırlayan, teşkilât yapan bir kurum değil- dir. Halbüki Marksistler bu sen- dikaları kendi siyasi emellerinin tahakkukuna bir âlet olarak kullanmışlardır. Bilâkis milliyetçi (sosyalist sendikasının vazifesi milli eko - mori binasının emniyetini te - min etmek, içtimaf bünyeyi inhi lâle uğratmak tehdidini göste- ren bütün sebeb ve âmilleri kal. dırmaktır. Binaenaleyh milliyetçi sosya - list sendikası için de grev istih- Sali felce uğratacak bir vasıta olarak kullanılamaz. Şu halde çalışan işçirin refahı ile onu ça lıştıran mnüessesenin refahmı da müvazene halinde bulundur. mak lâzımdır, Milliyetçi Sosyalist işçi, k di refahmın ve saadetini mili iktsad faaliyetinin inkişafı şar- tma bağlı olduğunu bilmelidir. Milliyetçi Sosyalist fabrika - tör de kullandığı adamların re - iah ve memnuniyetlerinin, ken- di iktisadi inkişafınm, hattâ mevcudiyetinin şartlarından bi- Ti olduğunu unutmamalıdır. , Biri ve öteki, yani işçi de, fab rikatör de cemiyete karşı üzer « lerine vazife almış insanlardır. Cemiyetin bir kısım işlerinde düzeni tutmak onların ellerine verilmiştir, v “ Hitler bünları yazmakla yeni bir şey söylemiş olmadığını da ayrıca ifade ediyor, ş Üçüncü suale gelince, Milli - yetçi Sosyalist Partisi, mülhem olduğu prensipleri tatbik edebi- ib sendikaları nasıl kurabi - ir Hitler diyor kiz — “Herhangi inşaat bakiyesi, daha Eğer öyle değil - se iş zorlaşır ve uzar, Çünkü o zaman müessislerin vazifesi sa - dece inşa ile kalmıyacak, evve - lâ o binayı yıkmak veyahud an- kazı temizlemek te uhdesine dü- şecektir, O halde ne yapmalı? Ya açıkça milliyetçi sosyalist zihniyetinde bir sendika kurma- Ir, Maksist ve arsıulusaler sendi- kalarla mücadeleye girişmeli, yahud Marksist sendikalara hü- lâl ederek, onlara yeni zihniyeti aşılamalıdır. Birinci yolda gidilirse, maddi ve mali müşkülât vardır. Alman ya, bu kitabı yazdığı zamanlar- ona göre | | devirmek için milliyetçi nasyo- nalist sendikaları idare edebile- cek kudrette adamlar. Hitler bu ayarda bir işi başa- rabilecek kimseyi tanımıyordu. | Nihayet düşman sendikaların başında bulunanlar da umacı de gil idiler. İşçi kurumlarının ilk müessis leri, el işçilerinin teşkilâttan ve her türlü müdafaa vasıtaların - dan mahrum bulundukları bir zamanda bunların yaşına gelmiş ler ve hepsini kolayca bir ara - ya toplamağa muvaffak olmuş- lardı. Yapılan iş muazzamdı ve en basit adamlar teşkilâtm mu hafazasına ve idamesine kâfi ge Iiyorlardı. Bunlara karşı başa çıkabil - mek ancak bir dehanın icat ede bileceği tedbirlerle mümkün ola bilirdi. Hitlere göre, ameleye en iyi hayat Şartlarını temin etmek için sarfedilen gayretler, poli- tika mücadeelsindeki kuvveti azaltır. , Hitler bundan başka iktisat işlerine çok dalmış olan soysal bir sınıfım, Cermen ırkının gale besi, yahut Alman yurdunun bü yüklüğü gibi ince ülkülerle uğ - raşacak hali ve mecali yoktu. 1918 son teşrin ihtilâli sendika ların eseri değildir, Kendiliğin - den husule gelmiş, mukadder bir neticedir. Alman Burjüvazi- si ise Almanyanın istikbali için uğraşacak vaziyette değildir. Çünkü, iktisadi sahada devam eden çalışma ile Almanyanm istikbalini artık müemmen bilir, Almanyada imparatorluk re - jimine nihayet veren ihtilâl, iş- çi sendikalarının aleyhine Ol - muştur, Grevlerde sendikaların büyük rolü olmamıştır. Burjü - valar ise her hangi sıyasal bir dava için rahatlarını ve keyifle rini hiç te bozmaki iş - lerdir, Hitlerin idaresindeki parti ik | tidar mevkiine geldiği zaman, bütün bu sakatlıkları elbet dü- zeltecektir. Fakat iktidar mev- kiine gelmek için de bazı yar - dımlara ve müzaheretlere ihti - yaç vardır. Meselâ büytik sana - yi erbabı, büyük patronlar bu yardımı temin edebilirler. O - nun için işe başlarken, bu adam- ları korkutmak pek yersiz bir | şey olurdu, Meselâ amele yev - miyesinin arttırılmasını, iş sa- atlerinin indirilmesini istemek | Patronların hiç hoşuna gitmez, binaenaleyh onlarda proğramı- na böyle bir madde koymuş par tiye müzaheretten elbette çeki - nirlerdi. (Arkası var) —um.. Marsilya suikasdı em kk — Marsilya ir, Macar-Yugos- lav ii vale (kotarılmıştır) Eden, yakında 5 seye verecektir, Ky m da, felâketli bir vaziyette bulu - nuyordu. İşçi ekmeğini ancak kazanabiliyordu. o Binaenaleyh yeni sendikayı yaşatmak için ai- dat veremezdi. Hattâ seneler - denberi mevcud sendikalar bile güç kendilerini tutabiliyorlardı. Ancak Rhur'un Fransızlar tara İmdan işgali hiç akla gelmiye- cek bir Karada bi sendikaları kurtarmıştı. Çünkü Başvekil Cunos menfi mukavemet müca- delesinde kendilerini kullanmak istemiş ve sendikalara bol bol para dağıtmıştı. Hitler diyor ki: — “ Başvekil Cuno Marksist sendikalarm bir nevi kurtarıcısı olmuştur.,, Bu vaziyet karşısında, varida tı yetişmiyen yeni bir sendika kurmakta da maddi büyük bir menfaat beklenemezdi. Refahı - nı da müvazene halinde bulun - durmak lâzımdır. Bu sendikalarda çalışacak & damları bulmak ta mühim bir meseleydi, Marksist sendikaları iğ, Pariste iyi karşılanmadı Berlin, 23 (A.A.) — Alman haber alı ii bildiriliyor; bürosuna Paristen Baldvinin Avam daki dünkü söylevi Parisde pek iyi karşılanmamıştır , Uçak kazası Nevyork, 23, A.A. — Büyük vanya zırhlısı, baş döndürücü bir hızla giden bir uçağın denize düşerek sularda kapolduğunu haber vermektedir. Uçağın için- de bulunan altı uçman ölmüş- lerdir. Almanyada bir idam Berlin. 23, A,A, — Duseldorf da doğmuş ve süel hiyanetinden dolayı 1934 teşrinievvelinde ö- lüm cezasına mahküm edilmiş olan Vilhelm Krueger, bu sa- bah idam edili | Smıf bombardıman ve hü'um i di servistedirler) her hangi bir Avam Kamarasında (Baş tarafı birinci sayfada) önemli bir surette değişeceğini zannetmiyorum. Bununla bera- ber Hitlerin sözlerindeki dosta- ne edadan ve büyük Britanya hakkındaki samimi telmihlerin- den dolayı çok memnun ve bah- tiyarım. Hitlerin izah ve teşrih etmiş olduğu bazı noktaların, görüşmelere ve hattâ müzakere lere yol açabilecektir.,, Churchill, harp filosu hak - kında şöyle demiştir: “Eğer Almanlar bizim filo - muzun yüzde 35 ine eşit olacak bir filo yapacak olurlarsa bizim senelik deniz programımıza her sınıftan daha çok mikdarda ge mi inşasını koymamız bir zaru - ret olur,,, Bundan sonra Churehill, İn - gilterenin etraflı tekliflerinin A- vam kamarasının gizli toplantı- larında müzakere edilmesi tekli- finde bulunmuştur. Muhalif amele partisinden Crips, amele partisinin müthiş surette haya kuvvetlerinin art - tırmak meselesinde hükümet müzaheret etmiyeceğini, çünkü amele partisinin şayet İngiltere hükümeti Avrupada yeni bir fe- lâket çıkmasma engel olmak ar- zusunda ise müşterek emniyete dayanması lâzım geleceği mü - taleasında bulunduğunu söyle - miştir, Avam kamarası, bütçe tah - minlerinin eskiltilmesine müte- allik olan amele partisinin tak - ririni 52 reye karşı 340 reyle red detmiştir. Bu karar ile hüküme tin hava kuvvetlerini arttırmak siyasası resmen teyit edilmiş olu yor. Müzakerata nihayet veren ha va müsteşarı Sasson, sorulan ba zı suallere cevap verecek bilhas sa demiştir ki; “Hükümet sipariş edilecek o- lan tayyarelere motörleri hak- kında etraflı ve açık iza5at ver - (Baş tarafı birinci sayfada) bankalara ve diğer eşhasada teşmil etmek kabildir. Bu mad- de hiç bir vakit noter ve sandık- ların hilâfı hakikat iş yapacak- larını derpiş ederek konmamış- tır, Bu prensip meselesidir,, de- di. Kitapçı Hüsnü de maddede banka işlerile meşgul şirketler, bankalar ve bangerler tabirleri - nin hemen hemen biribirinin ay ni olduğunu söyledi. Maliye encümeni namına söz alan Hasan Fehmi noterlerin devlet tarafından tayin edilen bir emin olduklarını, bütün teş- kilâtlarının hükümet tarafımdan mürakabe altında tutulduğunu, encümenin kendilerini asgari mükellefiyet kaydına sokmağı muvafık bulmadığını, ikrazatı ticariye ve ziraiye ile uğraşan - Dn maddeye koyduklarını söy- N Mustafa Şeref te, bütçe encü- meni namına, noterlerin ve san- dıkların istisnasına lüzum gör - mediklerini söyledi. Ahmed İhsan Toksöz, istis - naların konmasının doğru olma dığını söyledi: “Kanunlarda is- tisnaları mümkün mertebe kal- dıralım,, dedi. Bundan sonra Re fik Şevketin takriri reye kondu. Reddedildi, Hüsnü (İzmir) — Maddede konulan fıkralardan kasdedilen mâna nedir? Mustafa Şeref: “ Bankalar, bankacılık yapan şirketler, banker tabirlerine lü- zum vardır.,, dediler, Bunu izah etsinler, Bu noktai nazar kabul edilirse herdem bankacılık yapan bir ferdin ka- zanç kanunu ve mükellef tutul- ması gibi bir neticeye varılıyor. Bu doğru değildir.,, dedi. Neti: | cede bütçe enciimeninin verdiği | izahat kâfi görüldü. Diğer mad- deler de aynen kabul edildi, meği menfaati umeeiyeye ay - İstihlâk vergisi saymaktadır. vatanın | Bundan sonra maddeler- hava kuvvetlerinin ilk hattı hak | den istihlâk vereli alınması kında da açık izahat yermiye - ceğim, Şimdi öyle bir bombar - dıman tayyaresi nümünesi vicu de getirmekteyiz ki, bütün âmil ler gözönünde tutulduğu takdir de bu tip tayyarenin bütün ya - bançı tayyareleri ne faik olduğunu söyliyebiliriz. Diğer tayyareler meselesinde durumumuz kıvanca değer, Son hakkındaki kantın lâyihasmm müzakeresine geçildi. Hüsnü ki tapçı, bir takrirle, lâyihada büt- çe encümeninin birinci madde gelen şeklinin müzakeresini is- tedi, Teklif kabul olundu. Gene ayni kanun müzakeresi- ye Refik Şevket İnce söz ala- Ti “Elinde demir ve bakır gibi malzeme bulunanlara yeni ka - nunla beyanname vermek mec- buriyeti konuyor. İstenilen bu beyanname hükmü çok karışrk - tır, Verilen bir beyannamenin aksini Maliye Vekâletinin iddiz etmesi imkânı yoktur. Acaba tüccar elinde bakır ve stoku nedir? Bunu ö sonra beyanname işinin konu - şulması daha doğru olur.,, dedi. İsmail Sabuncu (Gireson)da kanunda yazılı toptancı, yarı toptancı ve perakendeci tarif - lerine işaret ederek (bu tabirle- rin kazalarda birçok yanlışlık - lara meydan vereceğini söyledi. Bunun üzerine Finans Bakanı kürsüye geldi. dedi ki: “Geçen sene kabul edilen is- tihlâk vergileri kanunlarmda stokların beyannameye tâbi tu- tulması hükmünün bugün yeni koyacağımız demir ve bakıra şâmil olmaması adalet noktasın dan doğru olmaz. Toptancı ta - birinin yazılmasına sebeb tatbi- katta görülen birçok müşkülât- tır., İsmail Sabuncu tekrar söz ala rak: Bütün şerefimle temin ede - rim, kazalarda bu tarife kanun- larmı bilen dört tane malmüdü- rü varsa, ben insanlığından vaz geçerim. (geçme geçme sesleri) si Nihayet İsmail Sabuncunun takriri kabul edildi, Lâyiha en- m tayyareleri modellerimiz(ki şim ulusun tayyareleri ile pekâlâ ve hem de lehimize olarak mukaye se edilebilir. Bir kaç hafta son - ra diğer uluslar tayyarelerinden yüksek değerli hücum tayyare - leri tesellim edeceğimizi de söz lerime eklerim.,, Sasson, sonuç olarak, şöyle demiştir; “Kuvvetli bir İngiliz hava fi- İosu Avrupa barışının en iyi za manı olduğuna kaniim.,, Hitlerin söylevi ve İngiliz gazeteleri Paris,23. (A.A.) — Fransız gazeteleri, Avam kamarası mü- zakereelrini büyük bir dikkatle takip etmektedirler, , Gazeteler, demir Mumaileyh hava paktın di. ger paktlardan ayrı tutmuştur, Hatırlarda olduğu veçhile Lon- dra protokolunun neşrinden son ra Führer böyle bir tefrik yapıl ması teklifinde bulunmuş ve bunun üzerine Londra ve Paris Kamutay'da Dünde Münakaşalar Oldu cümene geri verildi. Bütçe Bundan sonra bütçe müzake- resine devam edildi, Finans büt- çesi gö: ürken Refik Ince: noktai nazarım - dan Türkiye idari faaliyetlerini yapan bakanlıklar içinde Fi- nanş Bakanlığı kadar ağır işle - yen bir bakanlık yoktur. Bunun sebebi Finans Bakanlığını teş - kil eden anasırın Maliye kanun- ları ve vergilerini kavramamak- ta, malümatlarının azlığında a- ramak lâzımdır. Finans Bakarlığından mille- tin beklediği iş gözönünde tu - tulmalıdır. Refik Şevket, kırta- siye hastalığı yüzünden işlerin sürüncemede kalması, birişin biteceği sırada bir mümeyyiz ve ya kâtibin bu işi geri çevirmesi. nin çok acı olduğunu söyliye - rek mütehassısların verdikleri raporlara temas etti, Refik İnce, hukuk müşavirli- ğinde bekleyen binlerce dosya - dan da bahsetti. Finans Bakanı Fuade nakli kelâm ederek, “Bakanla açlışan arkadaşlar, kendisinin inzibatçı olduğunu bilirler ve korkarlar. Fakat bu kâfi değildir.,, dedi, Verdiği mi- salle Maliyenin yaptığı yanlış işleri gösterdi. Refik İnceden sonra lokanta- cı Cemal söz aldı: “Refik Şevket Beyin dediği gibi vergi vermek yük değildir. Bu bir vazifedir.,, dedi. Refik Şevket — “Ben senden çok vergi veriyorum.,, diye atıl- dı, Neticede Finans Bakanı say- lavların tenkitlerine cevap ver- di. Çok alkışlandı. Maddelerin müzakeresi sıra - sında Türker söz alarak: Hari- ci borçlarımız için her sene verdiğimiz mülyonlarca lirayı bizden çok zengin olar devlet - lerin vermediklerini, bizim de bor buhrandan kurtulunca- ya öwermememizin tetki,. kr ram tekaid maaş- larının da, bir hak olmasına rağ meh, 16 milyon küsur dira tuttu- ğunu, başka memleketlerde te- kaüt maaşlarında birçok yolsuz lüklar yapıldığını, işi de bu yolda ol olmadığ Maliye Bakanmdan sordu. Finans Bakanının vezdiği iza hata teşekkür etti. Bundan sonra Finans bütçesi aynen kabul edildi. İnhisarlar bütçesine geçildi. Ö da aynen kabul edildi. En sonda Sağlık Bakanlığı büteçsinin Cumartesi görüşül - mesine karar verilerek celseye son verildi. Kamutay Cumartesi günü top lanarak büteçlerin müzakeresi - ne devam edecektir. Rakam yanlışı Ankara, 23 (A.A.) — Düzelt- me: Finans Bakanı Fuad Ağra- lnın dün kamutayda yeni bütçe hakkındaki izahatının vasıtalı vergilerin gelirlerini mükayese eden kısımda bir rakam yanlışı olmuştur, Bu yanlışı kapsayan sayfayı, yanlışı düzelterek aynen aşağı ya koyuyoruz, “Vasıtalı vergilerin İnhisar - lar ve fevkalâdeler de dahil ol- duğu halde 932 senesinde 11 ay- lık mikdarı 98 milyon 483 bin, 933 senesindeki 11 aylık mikda- rı 98 milyon 339 bin, 934 senesin de ise 117 milyon 715 bin lira- dır. Kabul edilen bütçeler Kamutayda finans bütçesi 13 milyon 799 bin 114, düyünü w- mumiye için 46 milyon 492 bin 563, tapu ve kadastro için bir milyon 134 bin 770, Gümrük ve İnhisarlar bakanlığı için 4 milyon 947 bin 659 iş için 4 milyon 316 bin 744, Mat- buat genel müdürlüğü için 111 bin 398, emniyet işleri için 4 mil yon 112 bin 003, Jandarma u- mum için 9 mil yon 289 bin 752, dış işleri bakan İığı için 3 milyon 220 bin 480 li- ra kabul edilmiştir, ——2 245.935 amm İstanbul Üçüncü İcra memurle- ğundan: Tamamına 1275 Lira kıymet takdir olunan Üsküdar Altuni zade mahallesinde selâmsır caddesinde eski 32 yeni 56 Numaralı bir kıta arsa ile ve temamına 650 Li- ra kiymet takdir olunan Üsküdar altuni zade mahallesinde Bağlarba- #1 sokağında eski ve yeni 63 Nu- mari hip bap ahşap hane ve yi- ne temamlarına 25 şerLira kıymet takdir edilen İstanbul çarşıyı ke- “birde şerif ağa cevahir bedestanın- da eski 14 No.lu nizamlı bir bap dolap gediği ve 15 Numaralı ge- dikten münkalip bir bap dolap a- çık arlırmaya vazedilmiş olup şart- namesi 166,935 tarihindenitibaren herkes tarafından görülebileceği gibi 306/935 tarihine müsadif Pa- zar günü saat 14-16 ya kadar da- irede açık artırma ile satılacaktır Artırma bedeli muhammen kıyme- tin */, 78 şini bulmadığı takdirde en son artıranın t üdü baki kalmak üzre 15/7,935 Tarihine mü- sadif Pazartesi günü saat 14-16 ya kadar dairemizde yapdacak artırmasında yine gayri menkulun kıymetinin “/, 75 şini bulmadığı surette satış 1180 No. lu kanuna tevfikan geri bırakılacaktır. Talip- lerin DEK nisbetinde akçası vermeleri lâzımdır. Müterakim ver- gilerle vakıf icariyesi ve Belediye» ye ait tenviriye ve tanzifiye rü- sumları alıcıya ait değildir. 2004 Numaralı icra ve iflâs kanununun 126 cı maddesinin 4 cü fıkrasına tevfikan bu gayri menkuller Üze- rinde ipotekli alacaklılar ile diğer alacı rın ve irtifak hakkı sa- hiplerinin bu baklarını ve hususıle falz ve masrafa dair olan iddiala- rını ilân tarihinden itibaren 26 gün içinde evraki müsbitelerile bildir. meleri lâzımdır. Aksi halde hak- ları tapu sicillerile sabit olmadıkça satış bedelinin paylaştüasından ha- riç kalacakları ciheti alâkadar. ların İşbu maddenin mezkür fık rasma göre hareket etmeleri ve fazla malümat istiyenlerin 932/1475 dosya numarasıla dairemize mü- (11760) İstanbul üçüncü iera memurlu- gundan: Mahcuz ve satışı mukarrer bu- hunan kadın ve erkek ayakkabıları birinel açık arttırması 28/5/35 sah günü saat ondan on ikiye kadar yapılacaktır. Talip olanların mahal- linde bulunacak memura müracaat etmeleri. (11781) İstanbul Dördüncü İcra Memur- luğundan: $ j Bir borçtan dolayı mahcuz olup paraya çevri'mesine ve bir adet tab makinesi 29-5-935 ta- rihine raslıyan ça gümüs at Şaloğlu yoku- şunda $ numaralı Sinan mati asında açık arttırma ile satılaca- gından talip olanların mezkür gün ve saatte mahallinde hazır bulu- nacak memuruna müracaatları ilân olunur, (41755) Devredilecek ihtira beratı “Nişadır tuzu İstihsaline mah- su cihaz, hakkındaki ibtira için istihsal edilmiş olan 9 Haziran 1928 tarih ve 1480 numaralı ihtira beratının ihtiva ettiği hukuk bu kere başkasına devir veya icara verilmesi teklif edilmekte olmak- Ja bu bususta fazla malümat edin- mek İsteyenlerin Galata'da Aslan Han 5 nei kat 1-4 numaralı ida- rehaneye müracaat eylemeleri ilân olunur. Istanbul Har'ci Askeri A e 28044 kilo sığır etine ka" palı zarf eksiltmesine istekli çıkmadığından yeniden ka- palı zarfla eksiltmeye konul muşdur. İhalesi Haziranın 3cügünüsaat 15deyapr lâacaktır. Bir kilosunun mu” hammen bedeli 25 kuruştur» İlk pey parası 615 | Jiradır; Evsaf ve şeraiti eskisi gibi” dir. Okumak isteyenler hef gün İstaribul Levazım A mirliği Satınalma Komisy0” nu Reisliğine ve Çorlu S8” tınalma Komisyonunda — kutabilirler. Kapalı zarf e siltmesine gireceklerin b€ olan ihale saatından bir sa evvel teklif mektublarile t minat makbuzlarınm Ko.” vermeleri lâzımgelen ki yanlarında bulunm lâzımdır. (2877)