30 Mayıs 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

30 Mayıs 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

—— 30.5-935 pazartesi günü neşredilecektir. Be başlamıştır. Ankara, 29 (Hususi muhabi- rimiz bildiriyor) — Devlet de- miryolları bütçesi — basılmıştır. Yarın Kamutayda müzakere e- dilecektir. Devlet demir yolları varidatı 20 milyon lira olarak tahmin edilmektedir. Esbabı mucibede - tenzilâtlı tarifelerin hatlar üzerinde yüzde 40 nisbe- tinde fazla bir faaliyet uyandır- dığı gibi varidatı arttırdığı bil- dirilmektedir. Masraf bütçesi geçen seneye hazaran 3 milyon 950 lira faz- lasile 20 milyon liraya çıkarıl - maktadır. Bu fazlalık İzmir - Kasaba hattınm devlet demir - yollarma geçmesinden ve bu se ne işlemeğe acılacak 560 küsur kilometrelik hattan ileri geli - yor. Eylüle doğru 90 kilometrelik Eskipazar - Somucak, 61 kilo- metrelir Yolçatı - Dicle, 100 ki- lometrelik Dicle - Ergani - Di- yarıbekir, 32 kilometrelik Malat ya - Koca köprü, 80 kilometre- Inönü geliyor Ankara, 29 (Hususi muhabi- rimiz bildiriyor) — Başbakan İsmet İnönünün yarm akşamki trenle İstanbula gitmesi muhte- meldir, Yevtiç'in Ankara Seyahati , Ankara, 29 (Hususi muhabi- rimiz bildiriyor) — Haziranda Ahıkaraya geleceği evvelce ya - zılan Yugoslavya Başbakanı Yevtiçin işlerinin çokluğu dola- yısile, seyahatini bir müddet tehir edeceği zannedilmektedir. Para kaçakçı- lıiğına karşı Ankara, 29 (Hususi muhabi- Timiz bildiriyor) — Finans Ba- kanlığı evrakı nakdiye, döviz, esham ve tahvilât kaçakçılığı ki kanun projesinin ha Zırlığını bitirmiştir. Prope bu - günlerde Bakanlar heyetine ve- Tilecektir. Bakanlık bu proje ile Türk Parası, döviz, esham ve tahvi - İât kaçakçılığma mâni - olmak için hudut merhalelerinde ya - Pilacak muayene tarzmı etraflı bir surette anlatmakta ve ka - takçılık hakkında yapılacak mu #meleleri tasrih etmektedir. Projeye, kaçakçılar hakkın - da çok ağır cezalar konmuştur. Zonguldak limanı Ankara, 29 (Hususi muhabi- Timiz bildiriyor) — Zonguldak T yapmak istiyen İngiliz Vikers Metropoliten şirketi mü- Messillerile Bayındırlık bakan - İiğr arasında konuşmalar de « Vam etmektedir. Mümessiller Baymdırlık Bakanı Ali Çetinkaya ile görüştüler. -Bun- sonra da Finans Bakanı Fuat Ağralr tarafından kabul we AĞ R . Tatil Günleri Kanunu Ankara, 29 (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — Tatil günleri kanunu Iç Bakanlıkça bütün vilâyetlere tamim edilmiştir. Kanun milli iradeye iktiran etmiştir. Kanun Resmi gazetede 3 haziran .ce Aylık İ Haziranda Dağıtılacak Ankara, 29 (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — Finans Ba- kanlığı memleketin her tarafında memurların, | haziranda maaş alabilmelerini temin maksadile, havalelerini telgrafla gönderme DEVLET DEMİRYOLLARI Bu Sene Birçok Yeni Hatlarda Katarlar işliyecek lik Sıvas - Koca köprü, 153 ki- lometrelik Afyon - Antalya, 62 kilometrelik Çankırı - Somucak hatları da işlemeğe açılacaktır. İdarenin 94 bütçesi varidat faz- lalarından hava yolları idaresi bütçesine 500 bin lira yardım e- dilmesi teklif edilmektedir. Bun dan maada Ankara istasyon bi- nası yapılacak, umumi idare bi- nası genişletilecek, Eskişehir vagon fabrikasile Sıvas atelyesi inşası teklif edilecektir. Varidat fazlası bu işlere kâfi gelmediği takdirde yine varidat fazlaları karşılık gösterilmek slretile 1,5 milyon — lira istikraz akdi için Bayındırlık Bakanlığı- na salâhiyet verilmektedir. Aynı bütçe kanununa ilâve e- dilen bir madde ile 934 te An- karaya nakledilen memur ve müstahdemlere, ücret tertiple - rinden tasarruf yapılmak sureti le, temin edilecek paradan An- kara pahalılık zammı verilecek- tir. Tahkikatı Ankara, 29 (Husust muhabi- rimiz bildiriyor) — Tarım Ba- daki tahkikat evrakı üzerinde tetkikatını bitirmiş, bu hususta ki mütaleasını gümrük ve inhi- sarlar bakanlığına vermiştir, Gümrük ve İnhisarlar bakan- lığı, ekonomi bakanlığının bu evrak üzerindeki tetkikat neti- cesini de aldıktan sonra kararı- nı verecektir. Belediyeler Kongresi Ankara, 29 (Hususi muhabi- rimiz bildiriyor) — İç Bakanlık müsteşarı Vehbi — belediyeler koöngresi hakkındaki neşriyat üzerine sunları söylemiştir: — Böyle bir kongrenin top - lanması cumuriyetin onuncu yı hnın kutlulanmasındanberi mev zuu bahistir. Fakat bu bir tasav vurdan ibarettir. Henüz kongre la verilmiş hiç bir kara- rımız yoktur, Izwir müzesinde Hırsızlık 'lmir, 29 (Hususi muhabiri- miz bildiriyor) — Şehrimiz mü- zesinde bir hırsızlık hâdisesi ol- mMüş, ilbaylık işin tahkikatını emniyet ve kültür direktörlük- lerine havale etmiştir. Yapılan tahkikatta müze an. bar memuru Esadın evinde ara- maya lüzum görülmüş Bu arama sırasında Esat bütün şüp heleri küvvetlendiren itirafta bulunmuş: _“— Boş yere uğraşmayın.. Bir şey bulamazsınız.. Bir bu - Çük senedenberi zaman zaman alabildiğzim Venedik ve Bizans altınlarını sarraf Peca ile sarraf Leona sattım.,, demiştir. Bunun üzerine derhal bu iki sarraf ta lar, hâdise- yi olduğu gibi söylemişler, fa - kat altınları sattıklarını, elle - rinde bulunmadığını — anlatmış- lardır. Esat tevkif edilmiştir. Tahkikat sürüyor. — Abidin kanlığı takas suiistimali hakkın | —TAN A IHusus? Muhabirimiz Bildiriyor:) Ankara, 29. Atatürk'ün bugünlerde An - karaya gelerek bir kaç gün kal- dıktan sonra tekrar İstanbula gitmeleri muhtemeldir. Atatürk haziranın 5 inde yeni Romanya ve Macar sefirlerini kabul ede- cekler, sefirler itimatnameleri- ni vereceklerdir. 3 **& İstanbul, 29 (A.A.) — Cu- mur Başkanı Kamâl Atatürk bugün saat 16 ile 18 arasında bir gezinti yapmışlardır. Tuz Lâyıhası- nın Esasları Ankara, 29 (Hususi muhabi- rimiz bildiriyor) — Tuz lâyıha- sı bugün Kamutaya geldi. Güm rük ve İnhisarlar encümeninde görüşüldü. Lâyıha yarın da büt çe ve maliye encümenlerinde müzakere edilecektir. Kanunda, fiyatın altıdan 3 kuruşa indirildiği, kanunun 15 haziran 1935 ten meri olacağı, 15 haziran 935 ten evvel ihraç edilen tuzlu maddelerin tuz fi- yatı 6 kuruş olduğuna göre es- kisi gibi S kuruş prime, 15 ha- ziran 935 ten sonrakiler de ye- ni fiyata nazaran 2 kuruş prime tâbi olacağı yazılmaktadır. Kaçakçılığın önüne geçmek için tuzla ve anbarlarda fiyatla- rın daha indirilmesi salâhiyeti gümrük ve inhisarlar bakanlığı- na verilmektedir. iş Kanunu Ankara, 29 (Hususi muhabi- rimiz bildiriyor) — Muhtelit en unu lâyıhası üzerinde ça- lışmalarma devam ediyor. Ka- nunun Kamutaym teşrinisani | toplantısında müzakere ve neti- celeneceği anlaşılmaktadır. Fransa ile yeni Ticaret anlaşması Ankara, 29 (Hususi muhabi- rimiz bildiriyor) — Fransa ile hükümetimiz arasında yeni ti caret uzlaşması akdi etrafında Pariste yapılacak müzakereye hükümetimiz tarafından Eko - nomi Bakanlığı müsteşarı Faik Kurtoğlu ile Türkofis baş mü- şavirlerinden Burhan Hilmi me mur edilmiştir. Murahhaslar haziranın orta- larma doğru Parise gidecekler- dir, * Bakan'ar heyeli Ankara, 29 (Hususi muhabi- rimiz bildiriyor) — Bakanlar heyeti bugün de saat 17 de top lanmıştır. ——— — ANKARA KÜÇÜK | HABERLERI | * Ankara, 29 (Tan) — An - kara tayyare cemiyeti bir hazi - randa mühim bir toplantı yapa- caktır. Bu toplantıda tayyare - ciliğimizin ilerlemesi için An - karada ve kazalarında canlı bir çalışma esaslarını kuracaktır. * Ankara, 29 (Tan) — Dış işleri bakanlığı yeniden iki mas lahatgüzarlık ihdas — edecektir. Numan Tahirin Cenevre başkon solosluğuna tayini kararlaşmış- tır. * Ankara, 29 (Tan) — İran sefiri bu akşamki trenle İstan - bula gitmiştir, * Ankara, 29 (Tan) — Çu - buk barajının teşcir edilerek bir mesire yeri haline getirilmesi i- çin hqküm:tçe Kamutaydan tah sisat istenmektedir. * Ankara, 29 (Tan) — Yu - goslavya ile akdolunan adli mü nasebat ve iadei mücrimin ve lâyıhaları Kamuta; T .” Ankara, 29 _('l?:ıışeımış — An- Almanyadaki Yeni Din Almanyada yeni türeyen din- den bu yakınlarda sıksık haber- ler geliyor. Birgün ünlü bir ge- neral hıristiyanlıktan çıkarak yeni dine girdiğini bütün dün - yaya bildiriyor. Başke bir gün gene ünlü Almanlardan biri ye- ni dinin-türesine göre evlendi- gini gazetelere yazdırıyor. * Gittikçe genişleyen bu Al - man dini büsbütün -yeni birşey de sayılmaz. Bazıları bunü eski Cermanların birçok tanrıları o - lan dini sanıyorlarsa da büsbü- tün öyle de değildir. Bu din he- |nüz geliş.ae halinde. olduğun - dan ne olduğunu şimdiden ke - | sip atmak mümkün değilse de, |istemediği ve istediği şeylerin bazılarını söylemek mümkün - dür. Her devrimin ille bir şeye karşı olması, o şeyi çekiştirme- si lâzımdır. Alman dini de her şeyden önce Hiristiyanlığa kar- şıdır ve onu çekiştirir. Zaten Al manlar cenup ulularının elle- rinde büyüyen hıristiyanlığa iyice uyamadıklarını ilk fırsat- ta protestanlığı çıkararak gös - termişlerdi. Fakat bu da hıristi- yanlığın içinde olduğundan Al- matıların arasında protestanlığı da istemiyen büyük adamlar çık mıişti, Büyük savaştan çok önce meydana çıkmış olan bu hiristi- yanlığa karşınlık savaştan son- ra birdenbire büyüdü. Savaş içe- risinde o kadar çalıştığı halde düşmanlarını en sonunda alt e- dememiş olan general Luden - dorff suçu htristiyanlığa bul- muştu. Hıristiyanların Tanrısı Versailles antlaşmasının yapıl- masına engel olma- yınca halk arasında bir- çok kimseler ancak Cenevre- deki uluslar kurumuna yakışa - cak arsıulusal birşey olan Hıris- tiyanlık Tanrısının Almanların Tanrısı olamayacağına karar vermişti. Halis Arya ırkımdan olan bir Alman bir yanağına to- kat yediği vakit, hıristiyanlığın Yahudilere karşı hareket baş layınca, yeni dine karşı beğeni daha ziyade arttı. İsanın babası gerçekten Tanrın..: kendisi ol - | sa bile, anası Yahudi kızı oldu- ğundan hıristiyanlığın peygam- beri yarı Yahudi demekti. Bir yarı Yahudi adama Almanlar nasıl bağlanabilirler?. Hıristiyanlık insanlarm ve insan ırklarının biribirine mü - savi olduğunu söyler. Halbuki yeni Almanların fikrine göre Arya arkı | itün ırkların üstün - dedir. Bu ırkın içerisinde de bü. tün insanlar birbirine müsavi değildir, Birtakım bozulmuş ve karışmış Almanlar” vardır ki, yeni Almanların en büyük arzu su da bunların hiç olmazsa nes- lini ortadan kaldırmaktır, O hal de Almanlık, insanlar arasında müsaviliği nasıl tanıyabilir?. Hıristiyanlık Cenevredeki arsı- ulusal kurumdan sonra ancak sosyalistlere yıkışır. Zaten Karl Marx da Almanyadan iki defa kovulması gerek bir Yahu- di değil .dir?. Almanyadaki yeni dinin ne istemediğini öğrenmek kolay ise de, ne istediğini anlatmak daha güçtür. Ancak ilk önce şurasını söylemeliyiz ki, bu ye- ni dinde ne bir Tanrıya, yahud Ankarada Resim sergisi Ankara, 29 (Hususi muhabi. rimiz bildiriyor) — Güzel sanat lar birliği resim sergisi bir ha - ziran cumartesi günü burada, sergi evinde, açılacaktır. Sergi- yi Kültür bakanı Abidin Özmen bir söylevle açacaktır. kara garı ve büfesinin inşaatı 20 haziranda ihale edilecek, he- men inşaata başlanacaktır. Bi- nalar 750 bin liraya mal ola - caktır. * Ankara, 29 (Tan)— Finans encümeni bugünkü toplantısın- da maliye teşkilât kanunumun müzakeresini bitirdi. Bütçe en- cümene verildi. KRONIK birçok Tanrılara tapınmak, ne de kurban kesmek, yalvarmak yoktur. Bundan dolayı Alman - ların yeni dini herkesin gözün- de birdenbire yüksek görün - mektedir. Yeni dinin tapınma yerleri ve tapınma tarzları da belki son - radan çıkacaktır. Fakat şimdi- Dk bu yalnız bir düşünüş, bir ina nıştır. Yeni dindeki Alman her şeyden-önce iki şeye, kan ile toprağa inanır. Kan ırk, Arya ırkı, toprak ta Alman ülkesidir, demektir. Tanrıya gelince, yeni Alman için, insanlarr yaratmış ve ken- dişi insanlardan ayrı yahut oğ- lu ve mukaddes ruhu ile insan- ları yöneter. bir Tanrı yoktur. Tanrılık tabiatin her yerinde, insanların da kendisindedir. Bu nun içindir ki,gerçekten Alman, başı sıkıştığı vakit bir Tanrıya tapınarak ondan imdat aramaz, ancak kendisine güvenir, Yeni Alman dini, bu inanışla da, doğ- rusu, yükselmektedir. Mademki Tanrılık insanın kendisindedir. Ö halde insanı buna yakıştırmak için daima yükseltmek lâzımdır. Bu da Al man ırkini! yabancı irklardan temizlemekle olur. Yahudilerin Almanyadan çıkarılması, deje - nere adamların kısır edilmesi fikirleri de işte bu prensipten çı kıyor. Her dine birtakım ahlâk pren sipleri de lâzımdır. Burada da yeni Alman dini hıristiyanlıkta temeli olan iki prensibi geri çe- virmekle işe başlar, Yeni dinde insanları sevmek ve kendi işle- | rinde Tanrının yardımını um - | mak yoktur. Yeni dinde her in - san kendi talihi her ne olursa ol sun ona katlanmalıdır. Dünya şimdi nasılsa onu öylece beğen melidir. Herkesin bu dünyayı beğenmesi ve yalnız kendisine güvenmesi lâzımdır. Bir okula hocası, yeni dinde çocuklara öğretilmesi gerek olan prensip- leri şöylece dokuz sayıda topla- VFELEK| AHMET CEVDET Sekiz sene oluyor, Peştede Avrupa güreş şampiyonasında Türkiye delegesi olarak bulu - nuyordum. Güreş müsabakaları sürüp gidetken bir ğgece hütün delegelere birer enli siyah yas vandı verdiler. Kollarımıza taktık. Öğrendik ki; İsveç de- legesi Yüzbaşı Roberts'in baba- sı ölmüş, ona saygı olarak gü - reşler bitinceye kadar yas tuta- cak imişiz. Bu yas ile tabii yüz- başı Roberts'in babası dirilme- di ama delegeler arasında bir duygu beraberliği olduğu gös - terildi. Iyi bir şey oldu. Türklerin en eski gazetecisi (Akmet Cevdet)in Ankarada öldüğünü duyduğum zamen, şu yukarıya yazdığım vak'ayı ha- tırladım. Umdum ki; tam o sı- rada ilk toplantısını yapan Türk Basın kurumu üyeleri kendi (Doyen) lerinin ölümü - ne bu tarzda acımışlar, yas tui- muşlardır. Böyle oldu mu, olmadı mı sor mak istemiyorum. Belki ters bir şey öğrenirim diye. Ben olmuş sayıyorum. Şimdi gazetecilik edenlerden çoğu anasından daha doğmamış iken gazeteciliğe başlamış olan Ahmed Cevdet memleketin say gisini hak etmiş bir çocuğudur. Hiç birimiz, gazeteci olarak yur da ondan çok yararlık ettiğimi- zi söyliyemeyiz. Öz türkçe yaz- mağı ilk düşünmüş, battâ bu yolda hayli uğraşmış olduğu bu günkü dil savaşının ön sırasın- da bulunanlara gizli olmasa ge- rektir, İçimnde ben de dahil olduğurm halde çoğumuz bu sayın ve de- gerli Türk gazetecisi ile arasıra şakalaştığımız, onu kızdırdığı - muız, belki saygısızlık ettiğimiz de olurdu. Şimdi, ardında elli hizmet yılı bırakarak aramız - dan ayrılan bu adamın yararlık- ları, yurda karşı olan sağlam sevgi bağları ve yılmak bilmi - ' önünde b et şümlakiri... . el _.—r—m Saygı 1 — Tanrılığa, yani evrene; | ile baş eyiyor ve bunu bütün ka. 2 — Analarına, çocuklarına, to- | pr yoldaşlarımın da böyle yap« runlarına; 3 — Kendi ulusunda- ki büyük ad-mlara; 4 — Anana, babana saygı göster, 5 — Soyu- nu bozmaktan sakın, 6 — Ulu - suna bağlı ol; 7 — Çalma; 8 — Doğru söyle; 9 — Temiz soy- dan olanlara yardım et! Yeni dinde ahlâk prensipleri nin en son sözü şudur: Alman dinine bağlı olan insan Tanrı - nin kulu değildir. İnsan kendi kendisinin içinde olan Tanrılı- ğa hâkim olmalıdır. İnsanı yük- selten merhamet istemek değil, savaşmaktır. İnsanlara kuvvetli karakter vermek için bu ahlâk prensip - leri, doğrusu, hiç te fena şeyler değildir. » Yeni Alman dini kendisini Yahudiliğe büsbütün karşsı sa - yarsa da, ona pek benzeyen bir tarafı vardır. Bu da yeni dinin yalnız Almanlara mahsus olma- sıdır.Bu yeni dine göre, insan- ların hepsine yarayacak evren- sel bir din olamaz. Önun için yeni Alman dini de başka ulus- lara uygun gelemez, İsrail oğul ları da hak din dedikleri şeyi yal aıd::cndilerüıe mahsus sayar - Yeni dinin bu düşünüşü bir ta n"fa bgrakılrrıa. Almanyanın bü yük flim adamı Haekel'in ge » çen asırda kurduğu Monism fel sefesine pek benzediği göze çar par. Ö da Tanrı denilen kuvve- tin bütün evrende, heryerde bu- lunduğunu söylemişti, Ondan sonra gene ÂAlman filosofu Niet- sche de gene hemen ayni fikir- de bulunmuştu... Bu yeni Alman dininin gele- cek zamanda varacağı genişlik ne olursa olsun, insanları bu yir minci asırda yeniden din kur - makla uğraştıklarından dolayı ayıplamamalıdır. İnsanın nere - den geldiğini ve nereye gittiği- ni ilim anlatamadıkça insanlar kendi hayallerinde kurdukları faraziyelere bağlanmakta de - vam edeceklerdir. G. A, tığını sanıyorum, ... Eğer bugünlerde gazeteleri- mizde (Ahmed Cevdet) in ha - yatına, nasıl büyüyüp, nasıl ga- zeteci olduğuna dair birer tam sayfa çıkmazsa, eğer gazetele- rimizde, bir iki gün olsun, birin- ci sayfalarında altlı üstlü birer kalm siyah yas çizgisi görül « mezse bunu dalgınlığımıza ba- gışlayın! B. FELEK Kamutayda Görüşülecek işler Ankara, 29 (Hususi mühabi rimiz bildiriyor) — Kamutay yarın saat on beşte toplanacak- tır. Görüşülecek işler arasında Mülkiye mektebi binası için 1935 - 1936 bütçelerinden öden mek üzere taahhüdat iârasına dair lâyıha ile, ihtiyat zabitleri ve ihtiyat askeri memurları hak kında 1076 numaralı kanuna bazı maddeler ilâvesi, kazanç vergisi kantınuna bazı maddeler ilâvesi, Türkiye ile Almanya a- Tasında akdolunan ticaret mu - kavelesine ek kanun lâyıhaları vardır. Kamutay bundan başka yarın beş mülhak bütçeyi de müzakere edecektir. Toprak lâyıhası Ankara, 29 (Hususi muhabi- rimiz bildiriyor) — Parti gru - bunda töprak lâyıhasını tetkik edecek olan komisyoh bugün ilk toplantısını yapmıştır. Ankara ile Çankırı arasında , Ankara, 29 (Hususi muhabi- rimiz bildiriyor) — Devlet de - mir yolları idaresi Ankara ile çşnkuı arasında bir mayıstan itibaren tenezzüh katarları iş - letrneğ_c başlıyor. Seferler pa - zar günleri yapılacaktır, Bü se- !er!erin geçen seneki gibi çok rağbet g.ö?:cgği umuluyor. Çan kırıya gidip :dme 8,5 saattir, , aüi | hündklerr Ci l öti l;__—_ e lkoen di Ezünlli hait naükldr