30 Mayıs 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

30 Mayıs 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

) EKİ Kİ ITALYAYA BALIK IİHRACATIMIZ Mayıs Ayında Türkiyeye 200 Bin Lira Girdi Kılıç, Torik, Orkinos İhracatı Günden Güne Artıyor Y?bencx memleketlere yaptığı mız balık ihracatı son günlerce önemli tutarda artmıştır. Eski- | (!:_n pek az balık ihraç edilirdi. Bir aydanberi iki İtalyan şırke- ti İstanbuldan balık almaktadır. Bu şirketler esasen balık avla- nfık maksadile teşekkül etmiş. tir. Fakat kendi sularında ba - hk avlamak için sarfettikleri para, bizden gelip balık almak- tani daha çok tutmaktadır. Bu yüzden İtalyanlar hemen bi balık ihtiyaçlarını İstanbuldan k;ırşılamağa karar vermişler - dir. Buradan aldıkları balıklar bilhassa konserve yapılmasıtda kullanılmaktadır. Mayıs ayı içinde İtalyaya bir milyon yüz bin çift torik batığı yollanmıştır. Satılan balıklardan | 11 bin lira ihraciye resmi alın - Mıştır ki bu parayı alıcılar ver . mektedir. Türk balıkçıları bun - ların çiftini 8 - 9 kuruşa satmak tadırlar. Gemiler balıkları mu- hafaza etmek için gerek olan bu ıjı'Italyadan getiriyorlar. Ge - tirilen buz yetişmez ise buradan kalıbı 37,5 kuruşa kendilerine buz temin edilmektedir. İtalyan şirketleri torik ve pa- lamutlar başka kılıç ve orki- nos balıkları da alıyorlar, Poyraz köyünde oturan balık çılardan Salih oğlu Recep, gün- du kılıç balığı tutabilmek için bir gırgır ağı icat etmiştir ki bu bir sayıda artmıştır. Mayıs için- de S0 bin liralık kılıç satılmış - tır. İtalyan vapurlarının ödediği masraflar ile beraber bu ay memleketimize 200 bin lira gir- miş oluyor. talyan balık gemilerinden Orsa vapuru İstanbula gelirken Ahırkapı civarında sisten kara- oturmuştu. Bu vapur getir - buzları denize atarak ken - dini kurtarmıştır. gemi alacağı balıklar için gere- ken buzu şehrimizden alacak . tır. İzmir Pana_yırı Bu sene 22 Ağustosta açılacak Her yul İzmirde açılmakta o- lan arsrulusal panayir bu yıl da Ağustosun 22 sinde açılacaktır. Panayir 20 gün açık duracak ve l1 Eylülde kapanacaktır. Panayire her zaman olduğu gibi bu yıl da evvelki panayir- lerden daha üstün olmasına ça- lışılmaktadır, Panayirin birinci fahri baş - kanlığını Başbakan İsmet İnö- nü, ikinci fahri başkanlığını da Ekonomi Bakanı Celâl Bayar ağın yüzünden günde en az 50- 60 kiliç balığı tütülüyor. Kılıç balıklarının kilosu 30 k=w. orkinos — balıklarının ki da 10 kurustan satlmaktadır. | Eskiden bu balığın kilosu | bir kurus bile etmezdi, çünkü | bizde yenmezdi. Halbuki îulyı da orkinoslardan ton balığı gi- bi istifade edilmektedir. Balıkçılar yapılacak ihracata göre yani istedikleri kadar ba- lık tutabiliyorlar. Balık avcıları aralarında sosyete yaparak ih- racatı bir elden yönetiyorlar.Bu süretle elde tutulmuş balık kal- mıyör, talyan hükümeti İstanbul - dan gelip balık alan sosyetele- rin ödeyecekleri paraların nak- den ödenmesine izin vermekte ve bu suretle sattığımız balık- lırm_pı.nu effectif olarak mem leketimize girmektedir. Fakat buradan satılmak için İtalyaya balık yollanırsa parası İtalya - da bloke kalmaktadır. _!ı_tanbııldı yapılan satışlar i.- yi bir halde olduğu için ayrıca balık yollanmamaktadır. İzzet Salihin gırgırlarile kı - üstüne almıştır. —YSRINA Bu yüzden | AAA A LAMRARARAN BORSA MEEL FAŞA SA 29 MAYIS ÇARŞAMBA PARALAR Alış Satış Sterlin Dolar 20 Fransız Frangt 20 Liret 20 Belçika Frangı 20 Drahmi 20 İsviçre b 20 Leva Florin 20 Çek Kuron Avusturya şilin Mark Zlotü Pengo 20 Ley 20 Dinar GU — 124 — 167— 2ü. Yen İsveç Kuron Altın Mecidiye 8— Banknot f ÇEKLER Kapanış 1206 622,s0 0,70,39 96462 46516 83,71,50 24580 64,16,63 Pransız Frangı İngiliz lirası Delar Liret Belga Drahmi İsviçre Prangı Leva Ftorin Çekosloyak kuronu Avusturya Çernovets İsveç kuronu ESHAM 1ş Bankası Mü- . N Bi e U Anadolu 95 60 $4 100 90 9.50 * 8)0 24,60 41,60 dğ— 29,25 825 16 — 2,38 Sirketihayriye Tramvay Bomonti - Nekiaş Terkos Reji I.îı:çen.r_n&i panayirde m::; 1 teşhir etmek 'eni SEREA İN yüzünden istekleri yerine getiri lememişti. Bu nokta gözönünde tutula - rak bu seneki panayir için daha geniş bir yer seçilecek, paviyon lar yeniden ve daha güzel bir şekilde yapılacaktır. Panayir hakkında — türkçe, fransızca, almanca ve ingilizce broşürler hazırlanmıştır. Broşür ler Devlet matbaasında basıl - maktadır. Panayir için bir de rozet ya- pılmaktadır. Bunun nümunesi Viyanada hazırlanacak, İstan - bulda yapılacaktır. Bu sene İstanbuldaki endüst- riyel ve tecimsel kurumların ge niş sayıda panayıra kartşacağı anlaşılmaktadır. Rusya ile Yu - Lnınimn şimdiden, panayire ge leceklerini resmen bildirmişler- dir. Daha başka memleketlerin de geleceği umulmaktadır. İz - mirde arsmılusal panayirin en mükemmel bir şekilde hazırlan- ması için iki komite çalışmakta liç balığı tutulması da büyük T Julien, Verriğres papasının azlinden bile istifade edecek kadar ince zekâlılık göstere - bilmesine çok sevindi; günün birinde gönlünde ihtiyatm, o tatsız ihtiyatın kahr: altettiğini görür de ticaret sev- dasına kalkışırsa, bu mektub ona yol açmış olurdu. Bölüm XV Horoz Ötünce Julien kendisini pek usta sa- nır ama onda bir parçacık usta- hi olsaydı, Verriğres'e gidip geldiğinin ertesi çün, bu uzak- Taşmasının yaptığı tesiri görüp de memnun olurdu. Onun böyle ortadan çekilmesi bütün toyluk- larımnı unutturmuştu. O gün, haylı somurttu; akşama doğru aklına gülünc bir şey geldi ve bunu, misli az görülür bir küs- KIRMIZI VE SİYAH dır. Bunlardan biri umumi ko - STENDHAL tahlıkla; madame de Rönel'e aç- tı. İ Bahçeye daha yeni çıkmışlar- dı; ortalığın iyice kararmasını beklemeden Julien ağzını ma- dame de Rönal'in kulağına yak- laştırdı ve bu hareketi ile onu fena hâlde lekeliyebileceğini dü- şünmeden: — Madame, dedi, bu gece sa- at ikide sizin odaya geleceğim, size söyliyeceklerim var. Julien bu isteğinin kabul edil- Mesinden korkuyordu; bu gönül avlayıcılık rolü ona o kadar ağır geliyordu ki kendini sadece gön- lünün eğimine (1) bırakabilse birkaç gün odasına kapanır, bu kadınları bir daha görmezdi. Bir gün önceki ukalaca hareketi yü- zünden, ondan önceki gün ka- (D Eğim — meyil, temayül, peni- hant, Aslan Çimento Merker Bankası Osmanlı Bankası Teletan Aterirüm Tetihat değirmencilik T $. — 1.s0 Sark N» Şark merket eczanesi 4B0 e— — — mite ve diğeri de icra komitesi- dir. Umumi komite; İzmir il - bayı Kâzım Diriğin başkanlığı altında banka direktörleri ve konsolosların iştirakile teşek - kül etmektedir. Bu komitenin gerekli görerek verdiği direktif leri, İzmir Şarbayı Salih Beh - çet Uzun Başkanlığı altında top lanan içra komitesi tatbik et - mektedir. Geçen sene Devlet Demiryolları yönetimi biletleri ucuzlaşmıştı, Bu sene yapılacak ucuzluklar geçen senekinden daha çok olacaktır. Denizyolları yönetimi de va- pur biletlerinde ucuzlatacaktır. Türkofis Başkanlığiyle gö - rüşmek için birkaç gün evvel Ankaraya gitmiş olan Şarbay Salih Behçet Uz evvelki gün İs- tanbuldan geçmiş ve — İstanbul Türkofis müdürü Akil Emrul- lah ile de görüştükten sonra İzmire dönmüştür. ,90 Söme N O AA0 zandıklarının hepsini bozduğu- nu anlıyor ve hangi kapıya baş vuracağını bilmiyordu. Madame de Rönal, Julien'in bu terbiyesizce teklifini, içinde gerçekten, gözünde hiç de bü- yütmediği bir gücenme, bir ke duyarak — karşıladı. Julien, onun kısaca cevabında bir hafif- seme sezer gibi oldu. Gayet ya- vaş sesle verilen bu cevaba mu- hakkak ki beni ne sandınız? sö- zu de karışmıştı. Çocuklara bir söyliyeceği olduğu bahanesi ile Julien onların odasına gitti, döndüğü vakit de madame de Rönal'den epeyce uzağa, ma- dame Derville'in yanına oturdu. Böylece madame de Renal'in elini tutmasına imkân bırakmı- yordu. Ciddiğ şeylerden bahso- hundu, Julien bu işi alnının akı ile yaptı; ancak bir iki sefer bir parça susup söylezecek sözler aradı. İçinden: “Ah! diyordu, daha üç gün olmadı, bu kadının gösterdiği sevgi artık onu elege- çirdiğimi umdurmuştu; şimdi ne yapsam da onu yine yola getir- semi,, , HAVA TEHLİKESİ Alman kararlara göre, Baş - bakanın işaret ettiği şekilde ve İstanbulun ekonomik vaziyeti - ne uygün olarak devamlı gelir kaynakları temin edilecektir. Yardım derneklerine lâzımge- len talimat verilmiştir. Esasen bir numaralı dernek, şehrimiz « deki Ermeni vatandaşların lis - tesini tanzim etmiş, İstanbulun her bucağındaki teşkilâtı ile derhal harekete geçmişti i ğer dernekler de ayni şı işe başlıyacaklardır. Hava teh- likesini bilen üye yazımını ko - laylaştırmak için gerekli görü - lecek her çeşit kayıttan ve bu arada nüfus kütüklerinden de istilade edilecektir. Dünkü top- lantıda her vatandaşın bu ulusal Ödevi yerine getirebilmesi için büyük kolaylıklar gösterilmesi de kararlaştırılmıştır. Fevkalâde toplantıda alman en önemli karar, evvelce kaldı- rılan kaza teşkilâtının yeniden kurulmasıdır. Genel heyet dün bu işi onaylamıştır. Nahiyeler - de kurumun mümessili olarak mes'ul ve maaşlı birer memur bu lunduralacak, bu memurlar ke « falet alınarak atanacaklar (ta - yin edilecekler) dir. Kaza teşkilâtının yeniden ih- ya edilmesi ve nahiye kolları - tun kuvvetlendirilmesi hava teh Hikesini bilen Üüye yazımını da kolaylaştıracaktır. Yeni durum nahiyelerdeki — çalışmaları can- landırarak önem kazandıracak- tir, 11 kaza teşkilâtının yenilen - mesi ve 25 nahiyenin de kaza - lara bağlanması işi, m çok ha - ziranın haftasına kadar bitiril - miş olacaktır. | te bir sonuca ermesini kolaylat- mak ve çabuklatmak için yapıla cak işleri örüşmek üzere 1 Ha ziran cumartesi günü saat 17 de C. H. P. İstanbul ili merkezin- de büyük bir toplantı yapılacak- tır. Bu toplantıya aşağıdaki ku- rumlar delegelerinin bulunma - ları rica olunur: 1 — Ticaret odası başkanlık diva- mı, 2 — Ticaret borsası başkanlık di- vanı ve komiseri, 3 — Hayvan borsa- sı başkanlık divanı ve komiseri, 4 — Endüstri birliği genel sekreteri. $ — Esnaf kurgmları kontrol kurula baş- kanı, 6 — Hekimler odası başkanı, 7 — Etibba muhadenet cemiyeti baş- kanı, 8 — Baro başkanlık divanı, 9— Farmakoloğlar birliği başkanı, 10 — Esnaf Cemiyetleri Başkanı 11 — U- husal banka delegeleri.. Iş, Ziraat, Sü« mer, Cümhuriyet Merkez, Emlâk, I - mar, Adapararı bankaları ve Emni- yet Sandığı. 12 — Gazeteler yazı iş- leri müdürleri, 13— Belediye rcis avini, 14 — C. H. P. Kaza başkanları 15 — Halkevi başkanları, 16 — T: yare cemiyeti İstanbul şubesi dir: törü, 17 — Şark demiryolları direk- üğü ve komiserliği, 18 — Devlet demiryolları Haydarpaşa işletme di « rektörlüğü, 19 — Vapurculuk Ano - nim şirketi, 20 — Kasaplar şirketi, 21 — Tramvay, Elektrik, Tünel şir- ketleri, 22 — Telefon şirketi, 23 — Şirketi Hayriye, 24 — Usküdar Tram vay girketi, 25 — Inhisarlar Umum Müdürlüğü, 26 — Iş Limited Şirketi, 27 — Milli reasürans 28 — resmi ve hususi ilânat şirketi, 29 — Istanbul liman işleri genel direktörlüğü, 30— Denizyolları ve Akay direktörlükleri. Bu liste C. H. P, î'ııınbul ili kuru- lunun davetiyesi mahiyetindedir. İstanbulda üye olanlar # Hava tehlikesini bilenler üyeliği için İstanbul Tayyare Cemiyeti mer- kez şubesine kaydolunanlar şunlar « dir & .Baş tarafı birinci saylada Tsmail Hakkı Başak T. H. K. 1s « tanbul şubesi direktörü 60 lira, Mu- hittin Nomer T. H, K. İstanbul şube si muhasebecisi 48 lira, e ' Güven 'T. H. K. Istanbul şubesi muhasebeci müuavini 28 Salim T.! K. Istan bul şubesi muhasebe kâtibi 24 lira, Kâzım Yergök T. H. K. veznedarı 20 Tira, Bayan A: T.H. K, Istan « bul şubesi baş 4 ve mütercimi 20 lira, Raziye T. H. K. Istanbul şu- besi daktilo 20 lira, Hicri T. H. K. 18 tanbul şubesi idare memuru 20 lira, İrfan Gök Ton T. H, K. Istanbul şu- besi mürakıp 28 lira, Abdullah T. H K. İstanbul şubesi mürakıp 20, Tev- fik T. H. K. İstaabal şubesi müras kıp 20 lira, Asım Özden T. H. K. İ& tanbul şubesi yollama ambarı işyart 24 lira, Ai T. H. K. Istanbul şubesi yollama ambarı işyarı 20 lira, Rauf T. H. K, Istanbul şubesi apartrman: lar idare memuru 20 lira, Ahmet En- ver T. H. K. İstanbul şubesi avukatı 20 lira, Bedri T. H. K. Istanbul şus besi dava takip memuru 20 lira, Ceze mi tayyareci 24 Hira, Ihsar Mermerci zade İstanbul Aşir " " cadesi 1 No: da manifatura tüccarı 100 lira teber* rü, Salti ve Franko İstanbul Rizapa- şa caddesi 89 - 91 melruşat tüccart 300 lira teberrü, Ş. B. Yakar İstan- bul Sultanhamam Haçopulo han Na 35 Çoha tüccarı 84 lira taahhüt, Sa- betay Kamhi İstanbul Sultanhamam 12 No. Mevsim mağazası sahibi 120 Hira taahhüt. Oral Dilek Galata Tü * nel Han No. 6, 7, avukat 20 taahhüt. Nesim Mizrahi ve Benaredete Istan- bul Fincancılar No. 12 manifaturacı SO lira taahhüt, Nesim Mizcahi ve Ba redete İstanbul - Fincancılar No, 14 manifaturacı 150 lira teberrü. Yeni üyeler Cudi Ankara Koçzade apartman 20, — Ahmed Koparan, T. H. K. şoförü 20, İstemat Özdamar, kişehir saylav! $0, Hamid Ortaç, piyanyo yardirek- tör 80, Hilmi Aslan piyango muhase- — be şefi 50, Kemal Kalmık piyango şef | 45, Fuat Atun piyango şef 45, € Dün de kurumun İstanbul mer- kezine üye yazımı için yüzlerce müracaat yapılmıştır. Yazıları - lar her gün birkaç misli daha çoğalmaktadır. Tecim Odasındaki hazırlıklar İstanbul Tecim ve endüstri ler zırlıklara başlamıştır. Birçok ta cirler odaya başvurarak üye yar dımı için odanın aracılığını iste mişlerdir, Öda, bu işleri bir iki güne kadar esaslı bir şekle ko- yacak ve yazılı bütün üyelerle tacirlerir. gerekli yardımlarını temin edecektir. Esnaf Cemiyet lerinin hava formuna yapacakla rt müavenet için bugün müşte - rek esnaf bürosunda bir toplan- tı yapılması muhtemeldir. Sattıkları balık bedelleri üze- rinderi yüzde birini ötedenberi Tayyare Cemiyetine brrakan ba lıkçılar, ayrıca toplu şekilde yar dunda bulunmağı kararlaştır - mışlardır. Yardımın şekli bu - günlerde belli olacaktır. C. H. Partisinin daveti C. H, P. İstanbul kurumun - dan: Hava tehlikesini bilen üyele- rin bir an önce yazılmalarını ve bu ulusal ve önemli ödevin İs - tanbul halkının yüzünü ağarta- cak, gö: tü kabartacak suret- İşlerinin böyle umudsuz bir duruma düşmesi Julien'i son de- rece şaşırtmıştı. Oysaki istedi- ğine erseydi, asıl o vakit bütün bütün şaşırırdı. Gece yarısı olup da ayrıldık- ları zaman, artık her şeyi kötü görmeğe başlamış olan Julien, kendisini madame Derville'in büsbütün hor gördüğüne, ma- dame de Rönal'in bu histen pek uzak olmadığına kaniğ idi. Çok sinirlenmişti ve unuru kırılmıştı. gözüne uyku girme- di. Her türlü yapmacıktan, her türlü plandan vazgeçıp madame de Rönal'in yanında öyle bin türlü hesablara yirişmeden ya- şamak, her günün getireceği bahtiyarlığa kanmak fikrine hiç yanaşmadı. Beynini yorup ustalıklı ma- nevralar kuruyor, bir dakika sonra da bunları gülünc bı yordu; hasılı, köşkün saati çaldığı vakit Julien pek bed- bahttı. Petrus rasul, horozun ötmesi ile nasıl uyandı ise Julien de, sa- at ikiyi çaldığını duyunca öyle İstanbul Limanı Bütçesi Bugün Kamutayda Görüşülecek Ankara, 29 (Hususi muhabi- rimiz bildiriyor) — İstanbul li- man idaresi bütçesinin Kamu - tayda yarm müzakeresi yapıla- 1 -i » 'e idaresinin vari- h YAK Xe MSRATAn US NA L da bütçe encümeni mazbatasın- da dikkate değer bazı malümat vardır. Encümen, evvelâ liman ida - resi inhisarınm sermayesini tet kik etmiş, neticede bazı malların İngiliz lirası yüksek olduğu za- manlarda alınmasından, bir kı- sım mallara da fazla kıymet ko- nulmasından sermayenin yüzde elli nisbetinde tenakus göster- diği görülmüştür. Bundan başka nizamnamenin tayin ettiği şekil haricinde ik - ramiye tevzi edildiğinin haki- kat olduğu ve umum müdürün ikramiye olarak aldığı 2250 li- ra kadar bir paranın istirdadı hususunda tasfiye heyetince ta- kibatı kanuniyeye tevessül edil- diği, meclisi idare azalarına hakkı huzurlarile mahsup edil- mek üzere 900 bin küsur lira a- vans verildiği ve bu paraların tahsili için takibat yapıldığı an laşılmaktadır. ve gerek meclisi idare azasın - dan bu paraların çabuk tahsilini istemektedir. Bundan başka, encümen, tasfiyenin 13 ağustof 935 tarihine kadar bitirilmesini veaparmsa bir mütehassıs ta getirilmek dir. Liman idaresinin bütçesi ge çen seneye nazaran 100 bin lirâ lik bir noksanlık arzetmektedir. — Bütçe encümeni idarenin bu s€” ne daha ziyade ekonomi yapmö sını tavsiye etmektedir. Bütçeye ekli kadroya da 609 lira maaşlı bir müdürü umuml, — 400 lira aylıklı bir muavin, 2 lira aylıklı bir muhasip, 150 ra aylıklı umumi müdürlük kâ* leminde şef, 125 lira aylıklı bif doktor, 150 lira aylıklı bir le * vazım şefi, 150 lira aylıklı eiii” lâk şefi, 300 lira aylıklı muhâ” sebeci, 300 lira aylıklı bir baf müfettiş, 140, 145, 110 lira â9” lıklı üç müfettiş, 300 lira aylık” lr bir hukuk müşaviri, 200 lirâ maaşlı bir işçi şefi, 300 lira a97 P| hkir yükleme boşaltma şefi. 250 | Hra aylıkir isletme şefi, 300 T” ra aylıklı kontrol şefi, 200 h:; aylıklı rıhtim ve antrepo şefli Encümen, gerek —müdürden uyandı. Ciriştiği işin en can ala- cak, en zor anında olduğuna hükmetti. O terbiyesizce teklifi, madame de Rönal'e söyler söy- lemez, aklından çıkarmıştı; o teklif çok fena karşılanmıştı. Ayağa kalkıp: “Saat ikide odasına gideceğimi — söyledim, ded.i; ben terbiye görmemiş, ka- ba bir adam olabilirim, bir köy- Tü oğlundan başka bir şey bek- lenmez ya! Madame Deryille bunu kaç defa hissettirdi! Ama zayıflık göstermiyeceğim!,, Julien gösterdiği cesareti be- ğgenmekte haklı idi, nefsini bu kadar zorladığı, böyle bir sıkı- ya soktuğu olmamıştı. Kapısını açarken bacakları - titriyordu, guvın dayanmağa mecbür ol- u. Ayakkablarını — giymemişti. Gidiız M. de Rönal'in kapısına kul_ıgmı dayadı ve belediye rei- sinin horultusunu duydu. Buna çok_cını sıkıldı. Madame de Rö- nal'in odasına gitmemek için bahane kalmamıştı. Ama oraya gidip de ne yapacak? Tasarla- || mış olduğu hiçbir şey yoktu; ol- ve sair memurlar vardır. sa bile zihni o kadar perişanif ki önceden , tasarlanmış hçat' şeyi düşünüp ona göre har! edecek halde değildi. Ölüme gitse belki bu:; binde biri kadar ıstırab ib mazdı. Madame de Ra*gdi_ odasına giden koeridora İma. Kapıyı titriye titriye açtı; hiş bir gıcırtı oldu. ğ İçeride ışık vardı, şöml du? tistünde bir kandil yanıyor bu yeni felaket de hiç â? gelmemişti. Julien'in görünce madame de tağından fırladı. “Siz ıkll'“î' dir kaybettiniz?,, diye bağ' W €en o boş tasarlarını unutüp gy biiğ haline döndü; bu kada zel bir kadının hoşuna â' y meği, bahtsızlıkların en PÜNine diye karşıladı. Onun sit dedi hiç bir cevap vermedi, # ğgr ayaklarına kapanıp dm%_ tü. Madame de Renal SOt Vüncü acı sözler söylediğini î'w,ıl' da hüngür hüngür 8877 : başladı. r (Arkas' 'a N:.