30 Mayıs 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

30 Mayıs 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

SA — 4.5. 035 Tonajlarıda , Berlin, 29 (A.A.) — Haber ve tildiğine göre donanma hakkın da İngiltere ile Almanya ara - #ında yapılacak müzakerelerin tarihi 4 Haziran olarak belli e- dilmiştir. Müzakereler Londra- da yapılacak ve Alman murah- haş heyetine Ribentrop başkan edecektir. Aknan heyeti: murahhasası hafta sonunda Londraya gide » “ektir, Neler konuşulacak Tesmi konuşmaların ergesi de hiz silâhlarının azaltılması için #rsulusal resmi konuşmalara rında bulunmaktır. , Bununla beraber sanıldığma &öre, konuşmalar, savaş gemile tinin silâhları ve tonajları gil teknik meseleler üzerinde de a şabileceklerdir. , Bu konuşmalar, Alman deniz “ilâhlanmasınm, İngiltereyi 930 Londra andlaşmasında yazılı o- o, Paris, 29 A.A. — Hükümetin © Parlâmentodan istediği yetke © Yakkındaki kanunun esbabı mu lâyıhasında Frangın duru- MU ile ekonomi. ve bütçe du - w umlarından paranın .d e arstulusal bir durluk r ar) sözbağından bâhso - ünmaktadır. © 1 — Fransanın şimdiki altm ye devam ederse frank teh - ikeye düşecektir. Sağlam para Mz Holanda ve İsviçre para- tına » hücum etmiş olan arsı- Wusal spekülâsyon şimdi de İrtanga karşı taarruza geçmiştir. ku tesirleri içerde devlet es şa'nında ve hazine bonolarınm miz mesinde kendisini göster - Ar, 2 — Devam eden buhrana yğmen ekonomi alanda kor- için hiç bir sebep yoktur, E- tönomide kalkınma vardır ve iş 32lik azalmıştır. a, — Asıl tehlike bütçe açığın var. Bu, genel borçları ağırla- ti İrangın değerden düşü - kümesi ihtimaline dayanan spe iş isyon için iyi bir hava ya - |: kmakta ve para için bir tehli- he, maktadır. Genel borçlar Yülgee bütçeye 3 milyar frank ii emeli ki devlet bunu | & fazla arttıramaz. Bütçe a- aim karşı alınacak tedbirler zy, çıkışına karşı tedbirlerle 4 küme ir aş, 7 Hü t irangın değer- a düşürülmesine o muarızdır. az hangi bir devalüasyon an- Zenel borçları o da kısa bir ağ için hafifletebilir. Fakat Ön fakirleştirir ve bütçe açı- e” kapatılmasına da yardım iç llkümet, paraların durluğu arsıulusal bir mukavele yap Ee 4 VE yine arsrulusal tecimin yeilemesi için teşriki mesai- tek » Bu yolda sarfedile- dey Eâyretler bugün evvelkin - akyaka müsait bir alan bula- Pürlâmente vereceği an la ye" krediyi ve Me tutmak istediğini göste- iç Halkı aydınlatmış ve haki- Kayan ona olduğu gibi gös- $ olur. vi Altın sıkıntısı 115,29 A.A. — Germain “© Parlâmentoda fransadan İNGİLTERE - Deniz Görüşmeleri 4 Hazi- Rus Artistleri randa Londrada Başlıyor Moskovada Londra, 29(A.A) — Yarı | başlangıç olacak fikir danışma- | ALMANYA avaş Gemileinin Silâhları, | İncelenecek *man heyeti reisi Ribenir. lan ve eskalatör adı verilen, kur tuluş maddesine müracaat etti- rip ettirmiyeceğini gösterecek - tir, Fransadaki F! bal Kriz Hükümet Frangın Değerin- den Düşürülmesine Muarız Finans Bakanı Germain Martin sonra altın çıkışlarını anlatmış ve hele evvelki gün çıkan al- tının bir milyar yüz milyon fran gı bulmuş olduğunu söyliyerek demiştir ki: “Gelirlerle masrafların denk- leştirilmesi lâzımdır. OFrangm bugün değerinde tutulması için kabinede tam bir görüş birliği vardır.,, Blum, hükümetin istediği sa- maal aleyhinde bulunmuş- r, Radikal sosya'istler Paris, 29 A.A. — Herriot ra- dikal Sosyalist parlâmento. gru- bunun toplantısında bugünkü durum dolayısile hü - kümete müzaheret edilmesini söylemiştir. Daladier ise gruptan hüküme te muarız bulunduğunu göste- ren bir karar vermesini istemiş- tir. Öte taraftan finans komisyo- nunda hükümetin istediği salâ- hiyete müsait bir ekseriyet el- de edilmesi çok güç gibi gözü- küyor. Bu takdirde ise hüküme tin istifa edeceği söyleniyor. Londra Borsasında Londra, 29 A.A, — Fransız kabinesinin salâhiyet kanununu kabul etmesi borsada frank ü - zerinde İyi tesirini hemen gös- termiş ve bir İngiliz lirası 75,25 İranga çıkmış iken 74,87 ye düş müstür. Frangı tutma için İngi- liz lirası satmaya başlamış olan İngiliz finans murakabe heyeti frangın birdenbire yükselmesi- nin önüne geçmek için sattığı İngiliz liralarını tekrar satm al mıştır. Bunun üzerine frank bi- raz düşmüş ise de yine 75,60 da İş (0) yi H a | *j (Büyük bir grev Şehrimize gelen Artistler parlak bir Konser verdiler Moskova, 29 A.A. — Büyük Moskova tiyatrosunda, Türki »- yede yaptıkları seyahatten dö- nen Sovyet artistleri bir konser vermişler ve bu konserde Türki ye büyük elçisi, elçilik ve dış işleri komiserliği ileri gelenleri ve basın mümessilleri hazır bu- lunmuşlardır. Türkiye büyük elçisi Vasıf Çınar locasmda gözükür gözük- mez salonda şiddetli bir alkış kopmuştur. Çınar kendini alkışlayanları locadan selâmlamış ve teşekkür etmiştir. Tiyatro müdür mua - vini Arkanof Sovyet artistleri- nin Türkiyede bulundukları 7a- manı anlatmış, gerek hükümet mahafilince, gerek halkça ar - tistlere yapılan çok yürekten ka bülden bahsederek bu sevgi gös terilerinin iki ulusu birbirine “layan sıkı dostluğu bir kere 1 meydana koyduğunu söy- asiştir. Konser artistlerin Türkiyede ki programlarının aynı olmuş ve büyük bir muvaffakiyet ka- zanmıştır. Konserden sonra tiyatro mü- dürü Mutnik tiyatro büfesinde bir supe vermiş ve söylevinde Türkiyeyi dâhiyane sevk ve ida resile yeni yeni muvaffakiyetle- re götüren büyük Önder Atatür kün şerefine kadehini kaldırmış tır. Verdiği cevapta Türkiye bü- yük elçisi, zor günlerde doğan Türk - Sovyet dostluğunun iler lemekte olan Türkiye Cumuri- yeti ile kuvvetli Sovyetler bir- liği arasında her an ; daha sıkı duygularının iki ulusun içinden geldiğini söyledikten sonra de- miştir ki: Vatandaşlarım Sovyet artist lerine hayran kalmışlardır: Hu- susile ki bunlar büyük Stalinin idare etmekte olduğu memleket ten geliyorlardı. Bir Türk va « tandaşı olarak Sovyet Rusyanm başarıklarından bilhassa kıvanç duymaktayım. Amerikanın 12 Bin Uçağı var Vaşington, 29 A.A. — Yarı resmi haberlere göre, Amerika Birleşik hükümetlerinin hava kuvvetleri 12,000 uçak ve 18 bin pilottur. Şimdi çalışan 13,886 sivil pi- lotun 7083 ü posta uçağı kul - lenmak bilgisine sahiptirler. —— Paris elçimiz Paris, 29 A.A. — Dış Baka- nı Lavsl, Türkiye büyük elçisi Suadı kabul etmiştir. Litvinof döndü Moskova, 29,A.A. — Litvinof Cenevreden Moskovaya dönmüş tür. ————— tutunmuştur. Tasarruf isteniyor Berlin, 29 A.A. — Alman haber alma bürosuna Paristen bildiriliyor: Bu sabah çıkan gazeteler, fi- nansal durum hakkında karam- sardırlar (bedbindirler). Bütün şubelerden ve otuzdan fazla e- konomik kurumu içine alan Fransız ürütmenleri merkez bü- rosu, kabul ettiği bir karar su - retile Frangın kıymetten düş - mesine karşı gelmekte devlet fi nansmın yönetim tarzını çirkin seyerek bütçenin o denkleşmesi için tasarruf yapılmasını iste - mektedir. N TAN AMERİKADA Tehdidi Başladı Vaşington, 29.A.A. — Pat- ronlar ulusal kalkınma yönetimi tarafından (konulmuş olan bu- günkü gündelikleri muhafazâ etmek istemediklerinden bütün birleşik Amerikadaki asfaltlı kö mür madenlerinde çalışan işçi- ler birliği 17 haziranda gene! grev ilânına karar vermişlerdir. Bu kararm Detroit bölgesindeki Ehrysle fabrikaları ulusal kalkınma ida- resinin emirlerine bayrı (sadık) kalmaya karar vermişlerdir, Yüce hak yerinin verdiği hü- kümden sonra değerler borsa- Sinda bir tasfiye dalgası görül müştür, Artık meydanda işlere direk. tif verecek bir nizam kalmadı. Zından yeniden fazla ürün (is- tihsal) elde edilmesinden kor- kulmaktadır. Nevyork'ta ve diğer şartlarda ulusal kalkınma idaresinin ni- zamları yok olduğu farzedilerek mağazalar fiyatları indirmişler- dir. Enflasyona karşm bir hava husule gelmiş olduğundan dolar yükselmiştir. Yüce hak yerinin hükmüne karşı bir dayanma hareketi be- Tirmektedir. Parlâmento Tüzel komisyonuna yüce hak yerinin kongre kararlarını bozmak hu- susundaki yetkesini tahdid ede- cek veya temamen ortadan kal- dıracak 9 proje verilmiştir. Dokuma sendikaları ve diğer bazı kurumlar ulusal kalkınma yönetimi ortadan kaldırıldığı takdirde grev ilân edeceklerini hükümete bildirmişlerdir. Hükümetin, yenilmesi, tamir kabul etmez birşey değildir. .Söylendiğine göre, hükümet ulusal kalkınma idaresinin esas- Tarmı kurtarmak için bir kanun hazırlayacak ve narh koymak hususundaki yetkeyi bu kanu- nun dışında bırakacaktır. gündelikleri ve iş saatlerini buçlandıran (tahdid eden) ço- cukların işini ortadan kaldıran fazla ürün elde edilmesine kar- $ı nizamlar koyan haksız önür- deşmelere — (rekabetlere) © ve mübalağalı fiyat düşkünlüğüne sed çeken ulusal kalkınma kanu nu gibi bir kanunun toptan yı- kılamıyacağını anlamaktadır, Birçok kurumlar ulusal kal- kınma kanunu hükümlerinin mü hafazasına karar o vermişlerdir Şurasınıda kaydetmelidir ki, hükümet düşmanları gibi kanu- na uygun usullere dönmeğe ka- rar vermiştir. Hükümet aleyhine dava Vaşington, 29, A.A. — Tüzel mahafile göre ulusal kalkınma ofisi nizamnamelerine karşı gel dikleri için bir çok para cezala- rına uğramış olan binlerce kişi hükümet aleyhinde zarar ve zi- yan davası açabileceklerdir. Ruzveit ve ulusal kalkınma Vaşington, 29.A.A. — Roo- tersine olarak | de böyle bir- Kamoy (efkârı ee Bir Adam Öldürü I Sarhoş katili başına su dökerek ayıltıyorlar, mak- tulü götürüyorlar... J nen ve çok temiz, pâk giyinen gencin, Karaköyde Banka soka ğında 20 numarada kahvecilik eden Hasana da 180 kuruş kâ- dar borcu vardır. Bundan bir müddet evvel kahveci Hasan dükkânını kapat mış ve Rüştüden borcunu iste- miştir. Rüştü “parası olduğu za man vereceği,, vadile biraz hek- lemesini söylemiştir. Evvelki gün 140 kuruş kadar para ka - zanan Rüştü sevinçle arkadaş - larına bunları göstermiş, Hasa- na gözcülük eden Kara Musta- fa paşa sokağı hamallarmdan İzmirli Ziya da derhal Hasana haber uçurmuştur. Dün sabah ta parasını bir İi- rasını ötekine berikine gösterir ken haber yine Hasanın kulağı- na kadar gitmiş ve Rüştünün pa rası olduğunu anlamıştır. Kahveci Hasan bir akşam ev- vel aldığı haber üzerine yine ©- rada palabıyık Ahmet dedikleri hamallıkla geçinen bir adamı a- raya koyarak: — “Sen şu parayı al palabı - yık!, Korkma... Kafa tutarsa bas brçağı.. Hapse düşersen ben sana bakacağım,, diye kışkırt - mıştır. Dün sabah yine Rüştüde pa- ra olduğu haberi alınmca pala- bıyık, Rüştüyü aramaya çıkmış» tır. Diğer taraftan Rüştüde dün gelecek olan Romanya va- ile Karadenizden gelecek vapurdan slarağı YOlĞular için anlaşmış olduğu 1497 sayi- lı otomobilin 1159 sayıda kayıt- Ir Tevfik adındaki şöförünü ara maktadır. Bir akşam evvel söz leştikleri için Tevfik Kredi Li- yone sokağının köşesinde ara- basını temizlemekle meşgul i - ken Rüştü gelmiş ve: — Tevfik ağabey!. Romanya vapuru ile Karadenizden göle - cek vapurlar var, Ben gidiyo - rum, Sen de gel beni salonda bul demiştir, Şöför Tevfik: — “Dur Pikoli - bu Rüştü - nün orada takılma adıdır. Her- kes ona böyle diyormuş - bekle dü IBaş tarafı i inci sayfada) beraber gidelim..,, Fakat makinenin tozlarını sildiği zaman yanında Rüştüyü görememiş.. Etrafını ararken Hacı Recebin ilerisinde- ki demire yaslanan Rüştünün hamal palabıyık Ahmetle hid « detli hiddetli konuşmakta olduk larını görerek oraya yürümüş - tür. Tam bu sırada palabıyık yum ruğunu kaldırmış ve: — “Ulan ben adamda para bırakmam.,, diye Rüştünün göğ süne vurmuştur. Araya giren Tevfik ikisi arasma kolunu ge- rerek yumruklara mâni olmaya çalışmıştır. Fakat Rüştü birdenbire göğ- sünü tutarak haykırmış, polis noktasına doğru koşmağa baş - lamıştır. Palabıyık ta onun bâ- gırarak polise doğru gittiğini, ortadaki işaretçi memurun da kendine doğru geldiğini görün- ce Kredi Liyone sokağına sapa rak kaçmak istemiştir. Tevfik ile belediye memuru hemen pa- labıvık Ahmedin arkasından ke şarak sokağın içinde yakalamış lardır. Elinde sakladığı ufak a- yakkabıcı bıçaklarından falçata kan içinde olarak alınmış ve Gs lata merkezine götürülmüştür. Polis noktasına kosan Rüştü ise noktanın önünde birdenbire düşmüş ve hemen Karaköy Hü- seyin Hüsnü eczahanesine alı - narak yarası tımar edilmek is - ı sonra Ün“ dadr sıhhi otomobili gelmiş ise- de doktor, Rüştüyü ölü bulmuş- tur. Eczahanede ölen yaralı müddei umumi ve zabıta dok » toru gelinceye kadar bekletil- miş. saat ikide bir açık sediyeve konularak Galata merkezine as ınmıştır. Galata merkezinde yapılan sorguda palabıyık Ahmet cina- yeti inkâr etmekte ve “ben onu vurmadım, öldürmedim.,, de - mektedir. Kahveci Hasan iie diğer habercileri, İzmirli hamal Ziya yakalanmışlardır. “Tah- kikata devam olunmaktadır. Avusturya Askeri Tahdit- lerin Kaldırılmasını İstiyor Viyana, 29 A.A, — Federal diyetin bugünkü toplantısında | gündemine göre başbakan Şuş- nigiçvedış siyasa hakkmda bir söylev verdi, Başbakan silâhlar meselesin- sevelt, ulusal kalkınma yöneti- | den bahsederek, Avusturyanın minin gelecekte alacaktı şekle | türe eşitliği bahsinde süratli bir aid işleri bir müddet bakanlığına tevdi etmiştir. Sanıldığına göre, Roosevelt, bu kalkınma yönetiminin sağlı- için tüze | karar almasını istemiş ve demiş tir ki: “Yükümsel askeri (o hizmet hakkımdaki her türlü tahditler yacak yeni bir formül bulmaya | ortadan kalkmalıdır.,, çalışmasını tüze bakanlığından istemiştir. Başbakan, bundan sonra kom şu devletlerle büyük devletler Roosevelt, pazar günü radyo | ve Avusturya arasındaki müna- ile neşredilecek bir söylevinde, | sebetlerden kısaca durumunu müdafaa edecektir. Gazeteler, bugünkü durumu zahiri bir sükünetle tefsir etmek tedirler. — a Kond lis'in söylevleri Atina, 29 (Hususi muhabiri- mizden) — General Kondilis Selânikten dönerken Larissa ve Trikala'ya da uğrayarak her iki şehirde seçim söylevini vermiş- tir. Bu söylevlerde hükümetin bahseden başbakan ve hele Avusturya İ- talya münasebatında ısrar eyle- miştir. Almanyadan bahseden Şuş - nig demiştir ki: Hitlerin söylevini kıvançla öğrendik. Söyleve göre, Alman- ya, Avusturyayı ilhak etmek tasar ve isteğinde değildir. Ay- nı zamanda yabancı memleket- lerin Avusturyanın iç işlerine karışmalarına da engel olmayı içraat ve programı hakkında | kabul etmektedir. Selânikteki söylediklerini tek - Avusturyanın istediği ve is - rar etmiş seçimde hükümet par | temekte olduğu, haklı olduğunu tisi namzetlerine rev verilmesi- | sandığı şeyler üç formülde ö - mi istemiştir, zetinebilir (Hulâsa edilebilir), 1 — Prensip bakımından ay- nı elyem, 2 — Töre eşitliğinin prensip olarak tanınması, 3 — Aynı şerefin tanınması. Şuşnig, Fransa ve İngiltere ile olan münasebetlerin iyi bir sürette gelişmekte olduğundan Çekoslovakya, Yugoslavya, İs- viçre ile dostane münasebetler- den ve diğer devletlerle Avans * turya arasında iyi anlaşmadan bahseylemiştir. İtalyadan bahseden o Şuşnig, şu sözleri söylemiştir: “Evvelce olduğu gibi şimdi de komşumuz İtalya ile olan mü nasebetlerimiz çok dostanedir. Göring Sofvada Birşey görüşmemiş Solya,29 A.A, — Bulgar â- jansı bildiriyor : General Gö- ringin Sofya göreti dolayısiyla görüşüler yapıldığı hakkında yabancı gazetelerde çıkan ha- berler hayalidir. Çünkü, Prus- ya başbakanın Bulgaristana Yapdığı göreti tamamen özel idi.