4 Haziran 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

4 Haziran 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

e— 4.6.935 S ON HABER Sen Seçiminde Komünist- ler 19 Yer Fazla Kazandılar Paris, 3.A.A. — Sen vilâyeti kantonal seçimlerinin clli yer d sonuçlar şunlardır : Komünist ve ayrılmış komünistler 29. (19 yer kazanmışlardır). S. F. L O. sosyalistler 7 (bir yer kaybetmişlerdir). Yeni sosyalistler 2 (Değişiklik yoktur). Bağınsız radikaller 2. (4 yer kaybetmişlerdir). Hiristiyan halkçı demokratlar 2. (1 yer kazanmışlardır). Bu seçim bölgelerinden on danesi yenidir. Sen genel şarbaylık konseyinde çoğunluk — sola Konseyin başkanı herhalde ya sol veya en sol partiler üyelerin- den biri olacaktır. Paris şarbaylık konseyi başkanı ise, çoğun- lukta olan ulusal partilere bağlı kalçcaktır. için verdi Suetta şehrinde zelzeteden ahalinin dörtte üçü öldü Simlâ, 3.A.A, — Dün akşama kadar Suetta'da hafif sarsıntı- lar duyulmuştur. Sarsıntıda yıkılmamış olan evler, tehlikeli olduğundan boşal- tılmiştir. 35.000 kişilik Suetta şehri nufusunun — yüzde 70 inin sarsıntılarda öldüğü sanılmaktadır. Eski Siyam kralı Soyuldu Londra, 3.A.A. — Dün öğle- den sonra bir takım küstah hırsızlar eski Siyam kralının Knovles-Sürrey'deki evine gir- mişlerdir. Hırsızlar, yatak oda- sının yanındaki bir odada bulu- nan kasayı açmışlar ve eski kraliçeye aid birçok değerli taş- rı alarak kaçmışlardır. Polis, hırsızları aramaktadır. Silâh yarışı Brüksel, 3. AA. — Devlet Bakanı Vandervelde, sosyalist kadınlar koöngresinde verdiği söylevde demiştir ki : Barış ve silhsızlanma siyasa- &ı güdülecek veyahud yeni bir harbi doğuracak olan silâh ya- & dlarmaşn. GÜlAA ae TTET he olursa olsun enternasyonal Belçikadaki örüsüne (teşkilâtı- Na) güvenebilir. Dakikada iki çocuk Berlin, 3. A.A, — Hayat kam Panası ve ölüm kadranı, Ber- Ün'in ortasına yerleştirilecektir. unlar, Almanyadaki ölüm ve doğumların nisbetini — göstere- teklerdir. Her beş dakikada bir kong Vuracak ve arada küçük bir çın- EBirak çınlayarak, — dokuz çocu- ğun doğduğunu gösterecektir. Âyni zamanda bir kum saatı 7 Alman'ın öldüğüne işaret ede- cektir. Almanva'da nüfus çoğalması, dakikada iki, yani — senede 210.000 doğum nisbetindedir. e a ALMAN HEYETİi Eksperler Deniz işlerini Konuşmıya Londra, 3.A.A. — Deniz mese leleri hakkında İngiliz hükü- Metile görüşüde bulunacak o- lan Alman murahhas heyeti dün akşam Londraya gelmiştir, Heyetin yanında Hitlerin silâh- Sızlanma işleri için oruntağı (mümessili) olan büyük elçi Fon Ribentrop ile kurvet kap- danı Fon Kinderlen bulunmak- tadır, Dış bakanlık — müsteşarı Craigio ile bir çok şahsiyetler Ve Alman elçiliği ileri gelenleri Murahhasları selâmlamıştır. Konuşmalar Löndra, 3.A.A, — Sir John imon, yarın dış bakanlığında an eksperlerini kabul ede- tir. Konusmalar, bakanlar a- Tasında değil, eksperler arasın- a yapılacağı için Sir John Si- konuşmaların başlangıcın- da çekilecektir. Von Ribbentrop, — öğleden geçecektir. Herriot vergileri Azalialım diyor Liyon, 3. A.A. — Fransa'nın para durumu ve kabine krizin- den bahseden Herriot, demiştir ki : * Fransanın 47 milyarlık bir bütçeye dayanamıyacağını dü- şünenler arasındayım. Vergileri | azaltmak lâzımdır. Paranın de- ğerden düşürülmesine açıktan açığa karşı bir parlamento lâ- zımdır. Spekülasyonun cesare- tini ancak bu kırabilir. Frangı korumak icin toplanalım, çün-. kü frank, Fransa'dır. Normandie vapuru Nevyorkta Nevyork, 3 (A.A.) — Nor - manure vermtideki büyük 'Fran- sız gemisi Reisicümurun zevce- sini ve 1200 yolcuyu yüklü ol - duğu halde bugün buzaya gel - miştir. Nevyork limanımda bir tayyare filosu gemiyi karşıla - mış ve güvertesine çiçekler at- mıştır. Kayyo iş başında *Paris, 3 (A.A.) — Kayyo bu sabah Finans Bakanlığında se lefi Germain Martin'in vazifele | rini tesellüm etmiştir. Yeni bas| kan ilk tedbir olmak üzere bir | komite ihdasına karar vermiş - tir, Bu komite sermayeler piya- sasını ıslah ile meşgul olacak « tır, LONDRADA Başlıyorlar Mac Donald sonra Mac Donald, Sir John Simon ve deniz birinci Lordu ile konuşacaktır, * BALKANLARDA HU.- SUSİ ISTIHBARATIMIZ . Çaldaris Gene L' Selânik'e ... Gidiyor Atina, 3 (Hususi muhabiri- mizden) — Seçim işleri bütün Yunaniştanda çok hararetlen - miştir. Başbakan Çaldaris çar » şamba günü Selâniğe giderek seçim söylevini verecektir. Dö - nerken de Yenişehirde de bır söylev verecektir. « Papanastasiu gelecek pazar gü nü yapılacak seçime girmemele- ri için taraftarlarile görüşmek üzere Selâniğe gidecektir. Papanastasiu general Metak. sasın “hemen kraliı getirmek, reyiâma müracaat etmemek,, hakkındaki sözlerine cevap ve- rerek demiştir ki: “—— Yunanistanda krallık es- kidenberi ikiye ayrılmasına se- bep olmuştur. Onun için Me- taksasın sözü akarm gt : malıküm dur. Esasen Metaksas Krallığa sadık olduğundan değil, ancak partisinin menfaatine hizmet et mek istediğinden bu usulü takip ediyor. Yunan İhraç bankasında Atina, 3 (Hususi muhabiri- mizden) — İhraç bankası u- mum müdürünün istifası üzeri- ne müdür muavinine şube mü- dürlerinden bir kısmının daha çekildikleri hakkında verilen ha berler doğru değildir. Bu bankanın milli banka ile birleştirileceğine dair olan ha- beler de son dakikaya kadar ta- hakkuk etmemiştir. Kondilis iki dava daha açtı Atina, 3 (Husüsi muhabiri- mizden) — Harbiye bakanı ge- .genl Kondilie eli balsanlardan tratos ile Metaksasın gazete - sinin müdürü aleyhinde iki ye- ni hakaret davası daha yapmış- tır. Kondilisin Metaksas aleyhi- ne açtığı davanın görülmesine henüz başlanmamıştır. İş tahki- kat hâkimliğindedi. YA MA MRRURAARA HARICİ KUÇUK | HABERLER | * Paris, 3. A.A. — Benzin dolu bir tank otomabilinde ben- zin deposu kapatılacağı s « da, patlama olmuş ve çıkan alev dört katlı bir kurağın yanması- na sebeb olmuştur. Kurakda ©- turanlar itfaiye tarafından güç- lükle kurtarılabilmişlerdir. 11 kişi ağır surette yaralanmıştır. * Moskova, 3. A.A. — Volga üzerindeki Jaroslav kıyılarında motörlü bir gemi tersüstü çev- rilmiş, 11 kişi boğulmuştur. * Londra, 3A.A. — Daily Herald gazetesinin haber ver. diğine göre, Baldvin başbakan olunca, De Valera'yi Londraya çağıracaktır. Baldvin, İrlanda ile ekonomik bir andlaşma yap- mak umudunda bulunmaktadır. * Napoli, 3.A.A, — Nazaryo Sauro vapuru, 50 subay, 1050 topçu neferi, top ve harb gereçi (malzemesi) — alarak Eritra'ya Bitmiştir. * Nevyork, 3.A.A. — Neh- raska hükâümetinde — yağmurla karışık büyük bir fırtına olmuş- tur. Tafsilât yoktur. * Nevyork, 3.A.A. — Batı hükümetlerindeki nehir taşma- larında 75 kişi ölmüştür. Zara- rın 17 milyon dolar oldüğu söy- leniyor. Yalnız Nebraska hükü- metinde 42 kişi ölmüş ve 12 milyon dolarlık zarar olmuştur. * Paris, 3.A.A. — Caillaux, para durgunluğunu (istikrarı- nı) elde etmek için —arsıulusal bir konferans toplamak fikrin- dedir. * Landra, 3.A.A, — Kral, bu sabah doğumunun yıl dönümü şerefine her sene Vithehal ala- nında yapılan, bayrağa selâm töreninde bulunmuştur. N ICMAL Deniz Görüşmeleri Büyük Savaştan önce, Ingiliz - | Alman münasebetlerinin — mih deniz önerdeşliği (rekabet) üzerin- de toplanmıştı. 1890 yılına kadar Almanya bir deniz devleti değildi. —vıı-ıiııH bhegemenliği, Trafalgar deniz on ncU asrm sonu na kadar İngiltereye bırakılmıştı ve bu egemenliği hiçbir ulus müna- kaşa bile etmiyordu. Almanya bü- yük bir devlet olarak belirdikten ve karada durumunu sağlamlaştır- dıktan sonra, deniz devleti olmak yolunu tuttu. Bu yüzden İngiltere ile arası açıldı ve genel savaş ta İn- giltere ile Almanya arasında bu noktada bir anlaşma zemini bulu- namadığından çıkmıştır. Almanya savaşta yenilince; do- nanmasını İngiltereye teslim etti. Ve bir deniz devleti olmaktan çık- tı. Gerçi bundan . sonra - İngiltere- | nin yeni deniz devletleri çıkmıştır. Ve bunlardan Amerika sihayet — İngiltere — ile ü müsavat hakkını kazanmış bulunu- yor. Ancak, Avrupada, İngiltere de- miz egemenliğini muhafaza etmiş- tir, Geçenlerde Almanya - silâhsız- Tanma hakkında Versailles andının kayıtlarını bozduktan sonra tekrar deniz dev'eti olmak için bir pro- gram kabul etmiştir. Bu programa göre, Almanya İngiliz deniz kuv- vetinin yüzde otuz beşi nisbetinde bir deniz kuvveti yapacaktır. Yüz- de otuz beş baylı küçük bir nisbet görünüyorsa da Almanyanın bu programı İnsilterede telâş uyandır- mıştır. - İngilizler iddia ediyorlar ki, coğrafya durumları dolayısile kendileri bütün denizlerde ezemen olmak mecburiyet'ndedirler. Bu- nun için herhangi bir savaş içinde Avrupa sularında bulundural cekleri deniz kuvveti, donanmala- rının ancak yüzde otuz beşi nisbe- tinde bir kuvvetten ibaret kalacak- tır. Bu da Almanyanın şimdi sahip olmak kararını Yerdiği kuvvete müsavidir. Yani Almanya yüzde otuz beş nisbetinde deniz kuvveti- ne sahip olmağa karar vermekle hakikı İngiltere ile Avrupa su- larında müsavat elde etmiş oluyor- lar. Bunun için Ingiliz Hükümeti Almanya ile bu nokta üzerinde görüşmek istemiştir. Tagiltere ile Almanya arasında Londrada deniz görüşmeleri başla- Bünün nâsl —yonucu va- Tacağı benüz belli olmamakla b raber, savaştan önceki İngiliz - Al- man deniz görüşmelerine benzeme- si bakımından tarihi bir önemi var- dır. Almanyanın deniz kuvvetleri, Avrupadaki deniz muvazenesini bozmak istidadınrı. da göstermesi itibarile dikkate değer. Çünkü İIn- giliz kuvvetlerinin yüzde otuz beşi Fransz kuvvetlerinin yüzde seksen beşi demel Fransa bu- nu kendi emniyeti bakımından tehlikeli gördüğünd.13 deniz kuv- vetlerini arttırmağı — düşünüyor. Fransa ile Almanya arasında bir önerdeşlik İtalyayı da harekete ge- tirecoğinden genel savaştan sonra kurulan denklik bozulacaktır. Kara silâhları ve bava silâhları önerdeşliği yetmiyormuş gibi şimdi bir de deniz silâhları önerdeşliği ortaya çıkması, devletler arasında. ki münasebetleri haylı gerginleşti- rebilir. Bunun içindir ki laııı:lrılı başlayan görüşmelerin nasıl bir so- muca yaracağı — herkes — tarafından bekleniyor, ; Japonya İç . Mongolistana v « . Göz Dikmiş - Pekin, 3, A.A. — Mongol ©- tonomistleri önderi Pre 'ıııî Kuang, İçmongolistanın siya! akkında Çin hüküme- vi buraya gelmiştir. Prens gazete- cilere, Japonyanın iç Mongo- listanı Mançuri devletine kat- maya çalıştıklarını bildirmiş ve demiştir ki : Japonlar yalnız Mongolistan- da bir etki (tesir) yapmas için süel tedbirler almakla — kalma- mışlar, aynı zamanda Mongo- listanla Mançuri arasındaki sı- tur bölgelerini de göçmen yer- leştirmekde devam ediyorlar. Prens, Çin hükümetinden, Mongolistanın Çin cumuriyeti içine alınmasını, temin için Mongolistan işleri hakkında Ja- sını istemektedir. Ki Ş Profesör Frongolot, Burdenko, Hertzen, Liuborg, Vinogradof ile doktor Levin ve Sokolof ve Rontkenci Profesör Frenkel a- rasında konsültasiyonlar yapıl- muştır. Kalbin birdenbire - zaif- laması ve tansiyonun düşmesi, idrarda şeker bulunması ve ni- hayet hastanın şişmanlığı dok- | torları konservatif ameliyatsız bir tedaviye mecbur bırakmış- tır. Çünkü hastanın ameliyat sı- rasında ölmesi tehlikesi vardı, Ancak sabahın saat üç buçu- ğunda hastayı kurtarmak için yapılan bütün tedavilerin boşa çıktığının görülmesi üzerine son tedbir olarak ameliyat ya- pılmıştır. Hastanın karnt Pro- fesör Burdenko ve Linborg ta- rafından açılmış ve bağırsal da tam bir felc arazı görülmüş- tür. Ameliyattan sonra kalo yâ- vaş yavaş ağırlaşmış ve nihayet saat 8,40 da kalbi işletmek için verilen bütün emeklere rağmen hasta kalb felcinden ve teneffü- sün durmasından ölmüştür. Elçilerin başsağısı Moskova, 3. A.A, — Türkiye büyük elçisi Vasıf Çınar'ın ölü- mü haberi üzerine elçilerin en eskisi İtalya büyük elçisi Atto- lico, Amerika büyük elçisi Bul- litt, Lehistan büyük elçisi Lu- kasieviez, Efganistan büyük el- çisi Abdülhüseyin Han Aziz, Çin büyük elçisi Z. Yen, Ro- manya orta elçisi Ciuntu, Fran- sa, İran, — Yunanistan ve Uru- guay işgüderleri Payard, Sacd, Stefano ve Nosa, Türkiye bü- yük elçiliğine giderek baş sağlı- ğında bulunmuşlardır. Öte taraftan, dış komiserliği doğu şübesi şefi Kuberman, ve protokol şefi Barkof, merkez yürütüm komitesi başkanlığı sekreterlik şefi Miagki, genel kurumay asbaşkanı — Majininof da dış komiserliği, Kalenin ve müdafaa komiserliği adımna baş sağlamışlardır. Sovyet gazeteleri ne yazıyorlar Moskova, 3, A.A, — Bütün Sovyet gazeteleri Vasıf Çınar'ın ölümünden dolayı duydukları derin acıyı uzun uzadıya yaz- maktadırlar. İzvestiya diyor ki : Büyük elçi Vasıf Çınar'ın za- mansız ©lümü Sovyet geneloyu- nu derin acılara boğmuştur. Dost Cumuriyetin saravlı siya- sal mümessilliği isinde herkesin saygı ve sevgisini kazanmıştı. Vasıf Çınar'la görüşmek fırsa- tını bulmuş — olanlar bu sevimli ve neşeli adamı heran anacak- lardır. Zamansız bir ölümün bu genç ve yüksek diplomatı Sov- yet Rusyanm samimi dostları ve yeni Türkiye — özgenliğinin yorulmaz gşavaşcıları arasından alıp götürmüş olduğuna inan- mak bile bize güç geliyor. Va- sıf Çınar Sovyet Rusyanın eko- nomik ve kültürel kuruluşunun her şubesine yakından bir ilgi göstermekte idi. Sovyet siyasa adamlariyle konuştuğu vakıtlar Moskovaya ilk gelişinin beş se- nelik plânın başına ve bu ikinci gelişinin de ikinci beş senelik plâna dayanan geniş gelişmeye rastladığını sık sık — söyler ve Türk - Sovyet dostluğuna bü- yük bir değer verirdi. Bu dost- luğun iki devletin en çetin anla. 5 Vasıf Çınarın Ölümü (Baş tarafı 1 inci sayfada| rında doğduğunu ve bu dostluk- tan ve iki ulusun başarıkların - dan her iki memleketin her za- mandan ziyade öğünmeğe ve kıvanç duymaya hakları olduğu nu gösterirdi. Son zamanlırda Sovyet Rusyanın bir çok yerle- rini gezerek Sovyetlerde yış ve kurüş işlerini yak öğrenmek istemişti. Sövyet ge- neloyu dost Türkiyeyi — vuran bu acı kayıbı Türk hükümet ve ulusuyla beraber duymaktadır. Cenaze ayın se- kizinde — geliyor Ankara, 3 (Hususi muhabiri- miz bildiriyor) — Vasıf Çınarın cenazesi 6 ahziranda Odesaya, ayın sekizinde İstanbula ve dan da Ankaraya getirilerek merasimle defnedilecektir, Vasıfm ölümü burada bü: bir teessür uyandırmıştır. Cenaze bir harp gemisi ile geliyor Moskova, 3 (A.A.) — Türki- yenin Moskova büyük elçisi Va sıf Çınarın cenazesi Sıvastopo- la nakleidlecek ve oradan bir harb gemisi ile İstanbula gön- derilecektir. Kılıklar . .» Değişiyor Yeni kılık kanunu doölayısile verilen müddet Haziranım 13 ünde bitmektedir. Birçok hoca- lar ve papaslar kendilerine ma- bed dışında giymek üzere yeni elbiseler hazırlamışlardır. Müf- tülük makamı,bütün dersiam ve vâizlerle diğer alâkadarlara ye- niden tebligat yapmıştır. Bun - lar da kanunun tayin ettiği müd det bitmeden kıyafetlerini de - ğiştireceklerdir. Öğrendiğimize göre İstanbul müftüsü Fehmi kanun hüküm - lerine uyarak yeni elbiselerini hazırlamıştır. Haziranın 13 ün- cü günü bunları giyecektir. Süryanii Kadim başka- nıda Kılığını değiştirdi Mardin, (Hususi muhabiri « miz bildiriyor) — Burada ruha- niler kılık değiştirmeğe başla - mışlardır. İlk olarak Süryanii kadimlerin ruhani merkezi Dey rulzafaran manastırı başkanı Abdülmesih Dölebanin kılığını değiştirmiş ve yeni kıyaletle gezmeğe başlamıştır. Kendisile görüştüm. Uzun müddet Amerikada kaldığını, orada bütün ruhanilerin bu çeşit kılıkla dolaştıklarını gördüğü - nü, bu itibarla işin garip sayıla- cak tarafı bulunmadığımı söyle- di. Ve dedi ki: “— Ne inçilde, ne de dini tö- relerimizde kılığımız hakkında kat'iyyen mâni bir kayıt yok « tur, Sakalsız, cübbesiz, entari - siz namaz kılınmaz, diye de hiç bir hüküm mevcud değildir.,, Bir çocuk kayboldu * Yeşilköyde Rıhtım sokağın da 48 sayılı evde oturan İtalyan tebeasından Robert po- lise başturarak küçük oğlunun kaybolduğunu söylemiştir. Por lis kayıp çocuğu aramaktadır. ——— | Bouisson kabinesine giren Mareşal Petain ile kabinede Dış ponya ile bir anlaşma yapılma- | işler Bakanlığını muhafaza eden Lavalin hususi bir yemek es- nasında alınmış resimleri