7 Haziran 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

7 Haziran 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

Paganastasiu Makedonyalılara “Seçime girmeyin,, diyor Atina, 6 (Hususi muhabirimizder) — Seç!mın tehir eflilıuği hakkında çıkartlan şayialar hükümet mahafilinden tekzip edil— Miştir. İşçi ve çiftçi partisi Hideri Setânik gazetelerinde Makedonya ahalisine hitaben neşrettiği bir beyannamede pazar günü yapıla- Cak seçiinme girmemelerini ve girmeğe mecbur olanların da beyaz Tey pusla vermesini tavsiye etmektedir. AY General Pangalos bugün tayyare ile Dramaya gitmiştir. Ora- da bir seçim söylevi verecek rejim meselesinden de bahsederek Cumuriyetin kaldırılması ile Yunanistanın bilhassa şimal kısmı- Tun tehlikeler gireceğini anlatacaktır. Kral nasıl gelebilir ? "Atina, 6 (Hususi muhabirimizden) — General Kondilisin Yu- Nanistana kralın gelebilmesi için ahalinin lâzım olduğuna dair beyanatı pek muhtel: Yo 7S inin Kralı etmesi illerde tefsir edil> mektedir. Onun için Kondilis bu sözlerini izah etmeğe mecbur kalmış, ve gazetecilere demiştir ki: Kral ahalinin $e 75 i taralın- dan çağırılmadan gelmiyecektir. Dedim. Eğer ahalinin yüzde Yetmiş beşi kralı isterse, kralr geürmiyeceğiz demek komik bir Şey olurdu,, Çaldaris de bu mesele için bir şey söylemediğini fakat yqı_ıiı- cak reyin herkesçe şayanı kabul olacak bir usulde yapılacağını söylemiştir. îlmanlar Szırl;î;İĞ kruva- zör 50de destroyer istiyor Londra, 6. AA. — Dünkü deniz konuşmalarında — İngiliz delegeleri, Alman dileklerini a- Zzaltmak ve Reich hükümeti ta- Tafından yapılması tasarlanan gemilerin — tonilatolarının ve silâh kuvvetlerinin bazı sayıları aşmamasını elde etinek istemiş- lerdir. Resmi olmayan deniz çevren lerinde söylendiğine göre, İngi- Tiz delegeleri savaş ge- mileri için şu nisbetleri isteye- ceklerdir ; “ Büyük kruvazörler 35,000 tondan aşağı olacak ve — topları 12 pusu aşmayacaktır. Hafif öclez. MLANA Srun adat YE UB inus'pucu aşmayacaktır. ., İngiliz delegelerinin Alman deniz yapılarmın birkaç yıla ay rılmasını istedikleri söylenmek- tedir. Her iki yönden, İngilterenin Pek belli olarak güttüğü erge, :eulecek deniz konferansı işinin günden tehlikeye girmeme- İngi ere'nin önergeleri kar- Şıisında Almanlar, düşünmek i- Şin zarnatı istemişler ve konuş- malar salrya brrakılmıştır. Almanyanın ceva- bında ne.er var ? Londra, 6. A.A, — Sanıldı- ğina göre, Alman hükümeti, İn- gilterenin Berlin büyük elçisi Sir Eric Philips tarafından Al- manya'nın durumu hakkında yapılan sorguya — karşılık ver- miştir. Bu karışık, bir nota şeklinde Londraya gönderilmiştir. Notanm durumda hiçbir ye- nilik yapmadığı — söylenmekte- dir. Çünkü, Almanya'nın kolo- ni dileği hakkında tafsilât v:'r memektedir. Bundan haşlın A Tüan nn= Hitler — tarafımdan teklif edilen Almanya ile kom- şuları arasında — yapılacak bir saldırmemak andlaşması hak- kında da aydınlılt vermemekte- dir. Bu andlaşma, Lokarno'yu imza edenler, — Fransız-Sovyet andlaşması hakkında Alman i- tirazlarına cevab — verinciye ka- dar muteber olacaktı. Alman silâhlanmasına gelin- ce, 550.000 kişilik bir ordunun değişmez bir rakam olduğunu Alman çevrenleri söylemekte- dirler. SA Finans bakanlığı memurluğu bitmesi beklenmeden hemen raczlek- ten uzaklaştırılırlar. Merkezde ve vi- İiyetlerde 9 uncu ve daha yukarı de- Tecelerdeki büro şefliğine tayin edile- Sekler bulundukları yerde en ar 3 yıl hizmet etmiş ve bir meslek imtihanı Reçirmiş olacaklardır. Defterdar olmak için Defterdarlıklar bu derecedeki me - Türiyetlere tayin halinde bu müddet senedir. Defterdar muavinlerine derecelerde bulunanların terli- leri Finane Bakanlıfının inhasile ve kararname ile, diğer bilümum merkez urları, vilâyet müdürleri Maliye tarafından, diğer Maliye me- TMurları valiler tarafından tayin olu- Racaktır, Yerliler memur olamıyacak İstanbul, İzmir, Tak Üzere defi Tükleri ile varidat tahsilât, muhasebe *apu ve sicil müdürlerinin ve kontrol Memurluklarının yerli — olanları me- TMüriyete tayin edilemezler, Terfi edebilmek için İkinci fasıl, Maliye memurlarının inde nbahsetmektedir. Sekizin her memuriyet için tayin olduş! olan derecelerin terfiinde esas 'Uğu, yukarı derecede bir memuri- Yete çıkmak için en az Üç sene bir de tecede hizmet etmiş olmak şart oldu- ::'mı. bu suretle yüktek tahsil gör - üŞ olanlar için iki sene olduğunu, m“ddıııı neticesinden evvel terfiine tüm görülen memurların müddetle bitmesine kadar eski maaşlarını Alacakları,derece srratr takip etmiyen Memyriyetlerde üç derecelik yüksek IBaş tarafı 1 inci sayfada| Mmemuriyete terfi caiz olduğu, terfide esasın kıdetn ve ehliyet olduğu yazd- maktadır. “Terfi müddetleri geldiği halde üç defa terfie lâyik görülmiyenler me - mutin komisyonları kararile daha baş ka memuriyetlere naklolunur.,, den - Ceoza Kanumun üçüncü faslı cezalardan bahsetmektedir. Maliye memurları için bazı ahvalde memurin kanuntınun inzibati cezalardan başka gene ihtar, tevbih, sınıf tenzili maaş kat'i gibi ce- zalar kabul edilmektedir. Dördüncü fasil Maliye memurlarının tahvil, be- Cayiş, istifa ve mezuniyetleri hüküm- lerinin ve bugünkü Maliye mmemurla- vının bilgi ve görgülerini arttırmak için ecnebi memleketlere Maliye Ve- kâletinin memur nâmzedi olarak gön derebileceği memurlardan her memu- run tayin edilen yeni yerde sıhhi se- bepler müstesna mecburiye- ti, bu müddetten önce istifa edenlerin ı;m rahlarının geri alınacağı Memurin kom'syonu Beşinci fasılda memürin ve inzibat misyonu diye iki komisyon teşkil edi leceği yazılmaktadır. Memurin K yonu Maliye Vekâletinde hazine veya Maliye müsteşarlarımın reisliği altın da baş hukuk müşaviri, tapu kadat» tro varidat, bütçe ve hesabat umum müdürlerinden terekküp etmektedir. İnzibat komisyonu da gene ayni müs- teşarların reisliği altında, teftiş he - yeti reisi, baş hukuk müşaviri ve yu karıdaki umum müdürlerden teşekkül yanlardan yazılı. komis BALKANLARDA HU- SUSİ ISTIİHBARATIMIZ İstanbul patriği Ve Sensinod Atina, 6 (Husust muhabiri - mizden) — İstanbul patriği A- tina Sensinoduna — telgi çe- kenek isyan eden piskoposların hareketlerini takbih etmiştir. Ruşen Eşref Atinada Atina, 6 (Hususi muhabirimizden) — Mezunen Türkiyede bulunan Tür- kiye seliri Ruşen Bşref Atinaya dön- müştür. Yunan Macar maçı Atina, 6© (Hususi muhabirimizden) — Yuman - Macar takımları bugün bir maç yaptılar. Yunanlılar dört gole karşı yedi golle galip geldiler. Yunan hlar ikinci devrede dört oyuncu değiş tirmişlerdir. Bu takım çarşamba günü Solyada Balkan turmuvası maçlarına iştirak edecektir. Rozvelt gene uğraşıyor Vaşington, 6, ALA. — Roo- ızvıî:'ı:ıxN. R. A. için salr günü yaptığı diyeve şu anlam verik- mektedir : ğ ü * 1936 yılmın ikinci teşrinin- de Roosevelt, ulusu, kendi ile yüce divan arasında bir ıl:çım apmaya çağıracaktır. Bu hare- îcıi ilzyRooıevelt, ülkenin eko- nomik ve sosyal hayatını kur mak için geniş bir yetkesi olan merkezleştirilmiş bir hükümet dileğini ileri sürmüş olacaktır. Roosevelt, 1 nisan 1936 a ka- “dar mücadele planlarını belli et miyecektir. ÖO vakta kadar, bü- tün yetkeleri almmış N. R A işyarlarının başaracakları işler N .R. A. nın çalıştığı ve kal - | dırıldığı zamanlara &id muka | yeseli bir tecim ve endüstri tablosu yapmak olacaktır. İdarei örfiye Vaşineton, 6.A.A. — Kon? redeki siyasal partiler — şefleri- nin sövlediklerine göre Roose- mür endüstrisinin dur- | velt, luğu için yapılan Vagner ve Gulfrey projeleri kongre tara- findan onaylanmazsa, işçi sını- £nrn hoşnudsuzluğundan çıkan duruma karşı gelmek - için öf idare ilön edecektir, Bu tedbirler, işçilerin koilet- tif konusma hakkının tanmıma- sını, patranların elinde bulunan işçi sendikalarının kardışı sayıl- masmı ve körnür endüstrisinde imalâtın, gündeliklerin ve iş saatlerinin kontrolunu gütmek- tedir. 450.000 kömür işçisi ayım 17 sinde grev yapmak hötleminde bulunmaktadırlar. ——— Yunan donanması Atina, 6 (Hususi) — Yunan ayın on beşinci günü Akdenizde manevralara başlıyacağını Atina gazeteleri haber almışlardır. ——— etmektedir. Kanunmun müteferrik bükümleri ile Maliye memurlarınm mesleki bilgile- Fini arttırmak için açılan Maliye mes- lek ve tapu kadastro mekteplerine ah nacak talebnin şeraitinin hususi ni - zamnamelerle tesbit olunacağı, bu ka- nunun meriyeti tarihinde mevcut Ma liye memurlarından birinci maddede yazılı tabsil şartlarını haiz bulunma- vazifelerinde ehliyet ve mu vaktakıyetleri görülen ve iyi sicil al- mış olanlar ancak beşinci derecedeki momuriyetlere kadar yükselebilecek- leri kaydedilmektedir. Orta tahsili ta- mamlamış olanların ilk dereceden hat Jamak şartile Maliye memurluklarına kabulleri caiz olacak ve bunlar ancak I1 inci dereceye kadar terfi edebile- ceklerdir. Tekaütlüğü do!duralar Bugün gerek vazife başında bulun sun, gerek açıkta olsun tekaütlük müddetini doldurmuş olan memurları vekâlet lüzum görürse tekaüde sev - kedebilecektir. Maliye müfettişleri - nin tayin, terfi ve tecziyelerde de ay- tıca hususi nizamnamelerle tesbit edi Jecektir, 5 INGİLİZKABiNESİ! Fransada kabine buhranı hâlâ devam ediyor Lloyd Georg kabi- neye giriyor Baldvin Londra, 6.A.A, — Yeni hü- kümet listesi, yarın bildirilecek- tir. Lloyd Georg'un bu listeye girmesi muhtemel görünmemek tedir. Yeni yeraltı trenleri yapılma sr, bazı demiryolalrının elekt- rikleştirilmesi, Liloyd Georg'un kabineye verdiği geniş — bayın- dırlık projelerine ulusal hükü- metia bit karşılığı sayılmakta- dır. Hükümet, Lloyd Georg'u ye- ni kabinenin işlerine karıştır- mamak isteğinde görünmekte- dir. Baldvin kabinesinin listesi te mamen saptanmıştır. Hindistan bakanı Samuel Hoare,nin dış bakanlığına geçeceği bayık sa- yılmaktadır. Edenin yerini mu hafaza edeceği bildirilmektedir. | Guetta şehrinde Yaşayan kimse yok Simla, 6. A. A. — Binlerce cesedin gömülü bulunduğu yı- kıntılar altından yükselen da- yanılmaz kokudan dolayı Ouet- | ta'daki yardım hareketleri dur- | muştur. Artık içinde kimse bu- lunmayan şehir, süel bir kor- donla çevrilmiştir. Sovyet'ern Karadeniz filosu ve Fransızlar Moskova, 6. ALA, — Alman haber alma bürosunun Tas a- jansından alarak verdiği bir ha- bere göre, Fransız büyük elçisi Alfan, Sivastopol'a giderek ©- rada Sovyetlerin karadeniz fi losu komutanı ile uzun bir gö - rüşme yapmıştır. Elçi, Karade niz filosunu tanımak isteğini göstermiştir. Macar -» Bulgar tecim andlaşması Budapeşte, 6. A.A. — Macar delegeleri ,Bulgar-Macar te konuşmak için Sofyaya gitmiş- tir. Gazeteler, Macar hüküme tinin iki memleket — arasındaki tecim durumunu canlandırmak isteğinde olduğunu yazmakta- dır. Bir Bulgar-Macar tecim oda- sının kurulması da konuşulacak tır. Vasıf Çinarın Cenazesi (Baş tarafı 1 incide) Cenaze şirket vapuruna alına rak rıhtıma çıkarılacak ve ora - dan da trene konacaktır. Başsağısı Moskova, 6 (A.A.) — Vasıf tabutunu taşıyan — tren dün Harkofdan geçerken dış İş- leri komiserliğinin oruntağı(mü messili) olan Mihailof tabutla beraber gitmekte olan Türk iş- güderi Pinara bölge merkez yü- rütüm kömitesi ve Harkof şeh- ri Sövyeti adına başsağılarını bildirmiştir. Paris, 6. A.A. — Krallık ha- reketi taraftarları dün Pöti Jur. nal gazetesi idarehanesinden başka Grandoryan mason loca- sının bulunduğu villayı da taş- lamışlar, kurağın bütün cam- larmı kırmışlardır. Bunun üze- rine alay halinde Opera alanı- na gitmek istemişlerse de bul- varlara gelince askerler tarafın dan dağıdılmışlardır. 6 kişi ya- kalanmıştır. Paris, 6 ÇA.A.) — Laval, Cumur- lük başkanı Lebrun ile görliştükten sonra, kararının önemli sebeplerini basına anlatacaktır. Laval, urun boy- lu görüşmelerinin, saylavlar kurumu- nun hükümetçe istenilen geniş yetke- leri vermeğe pek güçlükle kail olaca- ği korkusunu verdiğini — söylemiştir. Besslr ekonomi yapmak — gerekli anlayan geniş bir çogunluk olacağın- dan emin bulunmadığı için, Laval, kendisi ileri sürdüğü iş ve birlik hü- kümetinin frangı korumak hususun - da gereken vasrtaları tam olarak elde edemiyeceği düşüncesindedir. Laval, kabineyi kurmaktan vazgeçince, cu murluk başkanı Herriot ve Pietrij kabul etmiştir. Paris, 6 (A.A.) — Laval, dün gece saat 20 de kabineyi kurmaktan vaz - geçtiğini bildirmiştir. Saat 19 dan az önce, Radikal Sosyalist bölüm 27 oya karşı 31 oyla onayladığı bir kararı B. Lavala sunmuştur. Kararda, Lavalın | hükümetçe istenilen tam yetkelerin frangr tutmak ve spekülâsyonla savaş mak hususlarına hasredilmesini onay lamamış bulunmasına acınılmaktadır. Laval, Radikal - Sosyalist bölümün vermiş olduğu kararın spekllâsyonla savaşabilmek ve frangı korumak için mutlaka gereken ezici çoğunluğun hâsıl olacağma umud bırakmadığını söyledikten sonra saat 19 da Elize sa- Tayına gelmişti. Pietr'nin temasları on vermek için Pietri konuş - malarına devam etmektedir. Pietri bu sabah Tardieu ve Laval ile görüşmüş ve sonra, 10,30 da parlamentonun ra- dikal bakanlığında Caillaux ile görüşmüş - tür. Pietrin'n söyledik'eri Paris, 6 (Â.A.) — Pietry, bu sabah saat 1 de gazetecilere şunları söyle - miştir: — Niyetim, gerekince sosyalist gru puna ve radikallerle ileri sol partileri arasında bulunan türlü parlamento gruplarına hükümete girmelerini 8 . tergelemektir. Mümkün olduğu ka » dar bütün partilerin girebileceği bir hükümet kurmak isterim. Bugünkü durumda bütün partilerin ortaklaşa hükümet kurmalarını başlıca şart ola- rak telâkki ediyorum. Bu sabahki ko- nuşmalar kesin bir mahiyette olacak- tır, Pietri, radikal partisinden bir de- legasyonu kabul edeceğini ve bu gru- pun toplantısından sonra her iki ku - rulun Pinans komisyonları başkanla- rile Laval, Flandin, Tardicu, Caillaux Malvy'yi göreceğini söylemiştir. Eko dö Pari diyor ki: K Pietrinin şahsiyeti, dış siyasası hak kında fikirleri ve devalüneyona egi - löm olması sebebiyle bizi kayguya dü. şürmektedir. Vatanseverliğini ve ne- zaketini beğeniyorur. Fakat bugünkü işlerin istediği demiradam olup olma- dığı hakkında duraklıyoruz. Kartel hükümeti Paris, 6 (A.A.) — Petit Parislon, | Matin, Ecbo de Paris, Journal gaze- teleri, “radikaller tarafından sörulan sorgulara, sosyalistlerin verdiği karşı lktan sonra, bir kartel hükümeti ku- Tulması imkânı ortadan kı diyorlar. Matin gazetesi, radikallerle sosyalistler arasında anlaşma imkân- sızlığının büyük bir hâdise olduğunu, ve Paul Bor?our'u başbakan yapmak Suzetile sol partilerin düşündükleri kombinezonu evvelden suya düsürdü- Bünü ve bu şekilde tam yetke alabile- cek geniş bir cumhuriyetçi birliğe da- yanan bir kabine kurulması umudla. rımı arttırdığını yarmaktadır. Figaro gazetesi, kamutay finansta ve devlet işinde nizamı kuracak mü- essir bir politika güdemesse, dağıtıl- masının muhakkak olduğunu kaydet. mektedir. Populair ve Ocuvre gareteleri, Pi. etri hükümeti kurmayı başaramzsa, bu işi yeniden Laval'in deneyeceğini yazmaktadırlar. Solların istedikleri Paris, 6 (A.A.) — Bu sabah saat birde, kömünistlerin arkalaması ile bir sollar karteli hükümeti kurulması girgisinin yüzüstü kaldığı söyleniyor du. Bununla beraber, bir saat sonra gazeteler henüz basılmakta * iken, sol fırkaları oruntaklarının aşağıdaki ka- rar süretinin kabul ettikleri öğrenli - miştir: Radikal sosyalist, — sosyalist, cumhuriyetçi sosyalist, komünist ve birleşik proletarya cephesi grupları bir yaklaşmna isteğindedirler. Bu grup lar geçici bir çözkenin birleşik bir de- mokratik çoğunluğa, işçi kurumları - na ve memleketin enerjilerine daya - nan bir hüküret kurulması olacağını sanmaktadırlar. Dermokratik mütese - seyi savgaya, spekülâsyomu yok etme ye ve memleketin süratli bir surette Oyunu almaya karar vermiş olan bu çoğunluk, ekonomik faaliyeti tekrar canlandırmak ve tarım maddelerini kiymetlendirek ve işçilerin yükünlü hafifletmek içi: k ve süratli bir sı- tadır. Bu gruplar, bu programın yeri- tilmesi için başlanan görüşülece de - vam etmeye karar verirler, Görüşüle- re girenler, bu karar suretini türlü türlü yormakla beraber her grup bu programı saptamak için iki üç murah has göstermiştir. Durumun anahtarı- mt clinde tutmakta olan radikal s05- yalist grupunda şiddetli — görüşüler beklenebilir. Sol gruplar toplantısı Paris, 6 (AA.) — Sosyalistlerle elbirliği yapmaya yanat olan Pierre Cot, Jean Zay ve Archimbaud, işe ka rıştıkları halde radikai partisinin ço- gunluğu sosyalist partisi başkanı Le- on Blum'un önergelerini kabul etme- miş ve hükümet kurma işinde elbirli- Zi yapmak üzere sosyalistlerle konuş- malara devamı faidesiz bulmuştur. Bununla beraber radikal partisi sol partiler delegasyonlarile konuşmaları kesmemek niyetindedir. Sol Partiler delegasyonunun toplantısı 1,45 de bit miş ve şu karar alınmıştır: “Demokrat kuvvetlerle kurüm- larına dayanan ve spekülâsyonu kır « mağa demokrat kurumları müdafaaya yeni seçimleri hazırlamağa dölenli bir hükümet kurulması tavsiye edilecek tir. Sol gruplar bir program yapmak Üzere danışmalarına devam etmeğe karar vermişlerdir. Paris Borsası Paris, 6 (A.A.) — 3 Haziran ta - Tihli Paris borsası: Yeni kabine buhra nı karşısında, borsa geçen haftaki ayni kuşkuları gösterdi. Tahviller ve bu arada Fransız ulusal fondoları & - nemli surette gerilemektedir. Buna karşılık oynak gelirli cahamın çoğu göze görünür derecede fırlamakta - dır. Türlü arsıulusal değerler daha çok aranmaktadır. Ateş haç birliği Paris, 6 (A.A.) — (Ateş Haç) bir. liğinin Douani bölgesine bağlı 4,000 üyesi Cambrai'de toplanmış ve bu top lantıda birlik başkanı ve şarbay la Roegue bir söylev vermiştir. Özel bir mahiyette olan bu toplarıtıda hiç bir hâdise olmamıştır. Sasyalistler ne istiyorlar Paris, 6 (ALA.) —Sosyalistler, ra- dikallerin sormuş oldukları sorgulara karçılık sollar delegasyonuna aşağıda ki kararı sunmuşlardır 1 — Sosyalistler, kabineye alına - cak kimselerin şahsiyetlerile ilgili de- gillerdir. Ancak hükümetin programı- Tu düşünürler, 2 — Sosyalistler, clektrik gihi, haş hca endüstrilerin ve sigortaların ulus laştırılmasını istemektedirler. 3 — Sosyalistler, para değerinin düşürülmesine — karşındırlar, Frangın korunması ve spekülisyonla savaş ya ptlabilmesi için, kambiyo piyasasın - »| dan günlü muamelenin kaldırılmasını, işsizliği gidermek için ulusal bir ser- maye teşkili ile, büyük bayındırlık işe lerine girişlmesini ve bir haltalık ça- lışma müddetinin 40 saate hasrolun- masını teklif ve özgenliği korumak için faşist kurumların dağıtılmasını parlamentoda sağlanması çoğunlu - Bun içinde yeniden seçim yapılmasını istemektedirler. 4 — Sosyalistler, geniş yetkelerin- de karşındırlar, Bu önerge görüşüldükten sonra, sollar delegasyonu buna ilişik vere - ceği kararı ileriye bırrakmıştır. Pietri ve sosyalistler Paris, 6. AA — Pietri, sosyalist gefleri Blum ve Auriol'u — kabul et- miştir. Sosyalistler, Pletrinin yanta- dan çıktıktan sonra — beyanatta bu- Tunmaktan çekinmişlerdir. Pietri, bundan sonra finans bakan- lığıma giderek — Caillaux — ile görüş- müş ve bahriye bakanlığına döne- rek orada Laurcnt - Eynac'ı ondan sonya Chautemps'ı kabul etmiştir. Chautemps, — gazetecilere , radikal sosyalistlerin Pietri'ye karşı olan iyi temayüllerini teyid etmiştir. Bir kaç dakika sonra Pietri, Elizi sarayına Reisicumuru görmek üzere gitmiş ve dönüşte beyanatta buluna- cağını söylemiştir. Lavrl tekrar kabineyi yapıyor Paris, 6GA.A. — Laval kabine teşe kilini kabul etmiştir. —a aa İngiltere ve Habeş işi Londra, .A.A. — Yarm, A- vama kamarasında — müzakereyi erteye atma teklifi onaylanmaz- dan önce, işçi önderlerinden bin başr Atlec İtalyan-Habeş an- laşmazlığına dokunarak, bu so- rumda İngiltere'nin durumu ne olc uğunu tavzihini, hükümetten isteyecektir,