23 Haziran 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

23 Haziran 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

* —— 23- 6035 Geçen seneki deniz yarışlarından bir intiba... 1 Temmuz Türkiye sularında ka- botaj hakkının Türk bayrağına veril- | tir. mesinin onuncu yıl dönümüdür. Yeni rejimin bin bir zaferi arasında bu ö- nemli günü Cumuriyet Halk Partisi bütün Türkiyede denizcilik günü öla- rtak himayesine almış bulunuyor. Memleketimizin hemen hemen dörtte üçü denizle çevrildiği ve mevsim itiba rile de senenin hiç olmazsa beş ayı denizciliğe müsait olduğu halde, Türk sporculuğu deniz sporlarını maalesef çök ihmal ediyor. 'Türk sularındaki hakların memle- ketin öz çocuklarma avdetinin onun- cu yıldönümü münasebetile Partinin bugünü bütün Türkiye için denizcilik günü yapması kadar deniz sporları bakımından yerinde ve isabetli bir karar daha tasavvur edemiyoruz. İstanbuldaki yarışlar için Dolma- bahçe - Ortaköy arasındaki kıyı seçil miştir. Bundaki isabet aşikârdır. Sa- hil boyunca halkım sıralanması için mekteplerin bahçelerinden, Beşiktaş iskelesi ve civarından, Şeref stadın - dan istifade edileceği düşünülerek verilen bu karâr ayrı zamanda halkı- mıiza bugünü küllet ve masraflara gir meden tesit etmek fırsatını. vereci & - Denizcilik federasyonunun teshit ettiği program ve hakem heyeti liste- | aşağıya yazıyoruz : sini aşağıya yazıy Ü 200 2.20 2,40 3.00 3.35 4.00 4,20 4,45 5,10 5,45 1 — Birlik'tekne kıdemsiz 2 — 2 Çilte kıdemsiz 3 — İkllik tekne kıdemsiz 4 — Uç çifte kıdemsiz 5 — Dörtlük tekne kıdemsiz 6 — Biylik tekne kıdemli 7 — 2 Çifte kıdeml 8 — İkilik tekne n 9 — Üç çifte kedemli 10 —- Dörtlük tekne kıdemli Hakem heyeti Ahmet Fetgeri — Baş hakem, de - niz binbaşteı. Rıza Sueri — Denizcilik Federas - yonu genel sekretci Kadri Yüzü — Mıntaka denizcilik heyeti başkanı. Sait Kaptan — Ege süvarisi. Sait Salâhaddin — Mıntaka Mer- kez heyetinden. Şazi Tezcan — Mıntaka denizcilik heyetinden. Beşiktaş - Fenerbahçe Taksim Stadında Bugün Karşılaşıyor Baki Galatasaray - Fenerbahçe re- kabeti kadar meraklılar arasında de- odu yapan Beşiktaş - Fenerbahçe şilt maçı bugün Taksim stadında oy« nanacak. Maçın oynanmasına Fener- bahçenin — itiraz — ettiği — ve itibarla bu maçtan kaçındığı hakkın- daki rivayetlerin de bu suretle asılsız çıktığı tebeyyün ettikten sonra bu - günkü maçı futbol meraklıları belki de ecnebi takrmları kadar alâka ve he yecanla seyredeceklerine şüphe yok- tur. Bu maçın netiçesi hakkında evvel- den tahminler yapmak zordur. Fener bahçenin yeni antrenörlün çalıştırma tarzile oyununu çok “iyileştirdiğini Servet mağı münascbetile sahada gö- tenler; Beşiktaşın Arıkara maçlarında aldığı neticeyi de hatırlayarak iki ta- rafın alacağı neticeyi evvelden kesti- remedikleri için bir yandan yarını sa- bırsızlıkla beklerken, diğer taraften da her İki - takımın tabiri marufile “hasta,, taraftarları, aralarında ulu or ta tahminlerden geri durmuyorlar. Fenerbahçe takımının yarın sahaya ne şekilde çıkacağını bilmiyoruz. Bu- nunla beraber evvelâ bek hattından başlayarak takımı kısa bir tahlilden geçirelim. Müdafaada Fazıl - Yaşar yahut Fazıl - Lebibi göreceğimiz mu- hakkak. Fazılım son oyunlarını seyre- gdenler, onun kafasını hattâ vuruşları- mr çok daha düzelttiğini görmüş ola- caklardır. Bence son oyunlarında Ya- şardan da daha akıllı futbol oynadi- fanı isbat eden Fazıl, Beşiktaş mu - | hacim hattına eskisi kadar yumu! olmadığını isbat edecektir. Yaşarla Lebibe gelince; — bunların her ikiği de ayrı ayrı evsafta oyuncu- lardır, Yaşarın muntazam, uzun vü - ruşlarına, sıkı müdafaasına mukabil, Lebibin sakız gibi yapışkanlığı var ki hasım muhacim hattını bu oyun son derece sinirlendirir bir tarzdır. Fenerin haf bek hattı Esat geçen maçlardaki enfes oyununu tutturdu - ğu takdirde oyun üzerinde gon derece müessir olacaktır. Bu oyunçunun aya Hında top tutmaması ,pasları iyi gö- Terek muntazam suürette tevzi etmesi kusursuz bir hal almış vaziyettedir. Bu itibarla Beşiktaş hücum hattı Fe- nerbahçeyi geçen — seferkinden çok daha çetin bulacaktır. Ali Rızanın merkez muhacim mev- küne alınması ile Fener muhacim hat- ti kusursuz bir hal almıştır. Denilebi- lir ki bu muhacim hattımı müsaade etseler bile başka oyuncularla takvi- yeye lüzum yoktur. Fenere yeni ilti- hak eden Naci son oyunlarında &o - Zuk kanlı, kalalı, bakiki bir futbolcü lar olduğunu isbat etmiştir. Bu füibarla Fener muhacim hattıBeziktaş için çok tehlike Beşiktaş müdafaasma bakacak o - lursak ba da sağlamdır. Nuriyi son za manlarda İstanbulda görmedikse de, anform bir balde ise Fenerbahçe mu- hacimleri için çetin bir ceviz olacağı şüphesizdir. kalecinin bazı ufak teti katmak mecburiyetinde kalacak olan Beşiktaş bek hattı Fenerin bek hattın dan daha zayıf değildir. Haf hattına gellace Beşiktaş bura- da Fenere nazaran hafiftir, Hüsnüyü oynatıp oynatinıyacaklarını bilmemek le beraber bu hatta Hüsnü ile Feyzi oynarsa mubakkak sürette Fener - man zamanı yaracaklar, gol çıkarmağa muvaffak olacaklardır. Beşiktaş mu- hacim hattı hakkırıda söz söylemeği Zait buluyorum. Pener muhacim hat- tından hiç aşağı olmıyan Beşiktaş mu hacimleri iyi bir oyun tutturabilirler- se Fener kalesine tehlikeli anlar ya - şatacakları muhâkkaktır. Bu mütaltadan anlaşılacağı veçhile her iki taraf ta muhtelif bakrmlardan müsavi kuvvettedir. Bununla beraber Fenerbahçenin gerek vücutça gerek- sc haleti ruhiye itibarile daha anform bir halde olduğunu da unutmamak İâzımdır. , Bugünkü maçta terazirin bir gözü Fenerbahçe lehine daha ağır basaca- Kanı tahmin etmekle büyük bir hataya düşmediğimizi zannediyoruz. Mama- fih bü yazıyı okumanızla maçı sey - retmek arasında beş saatlik bir fasıla olduğuna göre o vakte kadar sabret- menizi ve her iki takıma da sinirsiz bir oyun çıkarmalarını çok samimane tavsiye ederiz, Sadun G. Savcı —— İ Spo'r- şel;ilhle;l Macar takımı gelmiyor Mıntaka — Futbol heyeti başkanlı- gından: — * Macar güreş takımı gelemiyeceğini son dakikada bildirdiğinden — mücbir sebep ortadan kalkmış ve evvelce 22 | baziran cumartesi yapılacağı ilân edi- len Fenerbahçe - Beşiktaş şilt maçı 23*haziran 935 pazar gününe alın - muştır. Bu maç pazar günü saat 17,30 da Taksim alanında hakem, Kemal Halimin idaresinde yapılacaktır. Yan hakemleri Talât Ozişık ve Feridun » dür, D x 'FENNİN SON VE EN BÜYÜK iCATLAR Televizio N ndan İstifade Etmek için !... İ | — Ucuz Fiyatla Televizion Ahizesi Nasıl Yapılır. Meraklı Bir İş ... Ucuz fiatla televizyon ahizesi nasıl yapılır. Kolay ve meraklı bir iş. 'Telsiz meraklıları için yazılan bu yazıları, kendikendine ve az masrafla televizyon sihibi ol- mak istiyenler dikkatle okusun- lar, İşi inceleyelim : Radiovizion prensipleri, uzun yıllardanberi değişmedi. Ancak, radioteknikde viicuda getirilen ilerleme ve evrimler ile ve bahu sus ulğra kısa ondlar üzerine yaprlan emisyonlarla televizyon yakında yeni bir pratik gerçek- leşmeler alanma girecektir. Elde edilecek sonuçların yük- sek kalite yeni bir metodun kul- lanışı ile temin edilecektir. Bu yeni metot ultra kısa radioelek- trik emissiyonlara aittir. Bir de yeni ahız sistemi vardır ki, buna “katodik boru,, adıvverilir. Şüp- hesizdir ki, yakın bir gelecekte, radiovize resimler almak müm- kün olacaktır. Bu resimler nis- beten küçük bir sahada olacak- tır. (20 santimetre yanlı). Fa- kat bunun kalitesi mükemmel- dir, amatör sinema projeksyon. larının kalitesine benziyecek- tir. Bu sonuç ancak özel radioe- lektrik âletler kullanılarak elde edilebilir. Bundan başka karışık ve pahalı radiovizion dispositif- 1 — Neon'lu lâmba, 2 — Çıkış plâk lâmba, 3 — Telsiz reseptör merkezi- ne doğru, 4 — İrtibat bobini, $ — Reglâj mukavemeti, 6 — Bobin, 7 — Yardımcı alimantasyon, 8 Iki plâklı volv. lerine de ihtiyaç vardır. Bu çe- şit mükemmel bir - radiovizion ahizesinin 5000 franktan fazla- ya mal olacağı şüphesizdir. Bundan Radiovizionunun im- tiyazlı zengin gınıfa mahsus olacağı anlamı çıkarılmamalı- dır. Fakir amatörler müsterih olsunlar, O derece- mükemmel olmamakla beraber, oldukça net radiovizionları muntazaman al- mak için sade ve az masraflı bir dispositif kullanmak mümkün- dür. Alıcr makinenin işlemesi, an- cak emissiyonun vücuduna bağ- lıdır. Fransada posta ve telgraf bakanlığı radiovizion, emisyon- larına başladı.Biri Paris, ikincisi de Radio-Lyon istasyonları, nor mal uzunlukta ond'larla emisyo- na başladılar, Lyon emisyonları otuz hat ü- zerinde yapılıyor. (Uzunluğu (Ond uzunluğu: 215 m. 40) Her salr saat 16.30 da 16,45 te 22,15 te ve 22.30 da ve cuma- ları da 16.30 da 16.45 e kadar. Paris emisyonları daha muh- telif ve çoktur. İstasyon önce, öğleden sonra, normal ondlarını neşreder: 431 metre, 70 dir. Bu canlı resimlere terfik oliunan sadalar, Mont-Rouge'daki Ce- des Compteurs tarafından 250 metrelik bir ond uzunluğunda neşrolunur. Gerek Pariste gerek Lyonda resimler 16, 2-3 -ritmi üzerine ve 30 hatlı ufki eksplo - rasyonla neşrolunur. Bundan başka bilhassa akşam ları, daha teferrüatlı resimler neşredilir. Ond uzunluğu 175 metreden fazla değildir. Fakat, “neşir ritmiş, saniyede 25 resim- dir ve ufkt? eksplorasyon 60 hat- tır. Buna tekabül ecden sadalar | Paris posta, telgraf merkezleri tarafından 41,70 normal uzunlu ğundadır. Bu resimler, daha mükemmel ise de ahizeler daha karışık ve pahalı makinelere mütevakkıf- tır. Nereden başlamalı ? “Yüksek definisyon,;lu adı verilen bu yeni emisyonlar, ya - kın bir gelecekte, daha tamam sonuçlar elde *tmeğe yarıyacak- tır. Bunun içindir ki radiovizion sorakına alâkası olanların hep- si, önce, sadeleşmiş ondları ah- zetmeğe çalışmalıdırlar bunun için, sade ve ucuz bir makine kullanmalıdır. Bu gergin bir baş langıç olacaktır. Radioteknik'in yeni ve heye. canlı tatbikatına bir başlangıç teşkil eder. Sadeleşmiş ondların ahzı, birçok telsizcilerin zannın- dan daha kolaydır. Bunun için gereken âletler hangileridir? İlkönce iyi bir radiofoni ahi- zesi lâzımdır. Çok duygulu ve güçlü bir ahizeye malik olmak şart değildir. Hoparlörde kuv- vetli bir duyuş yeter. Ancak dispozitifin çok sadık yani mü- zikal odisiyona mükemmel ol- ması cİzemdir. En keskin notla- rt kolayca iade edebilmeli, bir fıçı sadası çıkarmamalıdır. Bu reseptör, usulüne göre kı! rülur. ve neşreden imerke: emisyonu ile akord olunur ho- parlör de daimi bir sada, adeta bir vızıltı işitilir. Bunun önemi yoktur. Asıl maksat resim al- maktır. Bunun için — reseptörü bir hoparlör üzerine değil, fakat bir şua sistemine çevirmek icap eder. Bu sistem neon ışıklı bir lâm- | badan mürekkeptir, Camdan u- zun bir ampul, nadir ve hafif taz yikli gazle doludur. Bunun içinde düz madeni — parlak bir plâk ve karşısma ve etrafına ko- nulmuş bir fil mevcuttur. Plâk üzerinde yüksek - tansyonlu bir elektrik cereyanı işleyince birin. cisi portakal kırmızısı bir şua tabakası ile » Parlaklık, tansiyonun yüksekliği ile müte- nasiptir. Bu lâmbayı, bir bağları tr ile işliyen radiofonik ahizemi- ze raptedersek, ışığın mütema- di değiştiğini görürüz. Plâk, re- sepsion tesiriyle az çok parlak- laşır. Bundan sonra resmi ahz- edebilmek için,bize bir elektro- mekanik sistemi lâzım. Bu da çok sadedir. Bunun en klâsik o- lanı Nipkow diskidir. Bu diski, lâmbanın plakr önü ne koyunca ve istenilen süratle çevrilince, bir resmin unsurları- nı, biribirini takip eden bandlar Yukarıda başlıca iki parça: Neon'lu lâmba ve Nipkow Diski küçük bir eleke trik motorla işliyor. Sağda iki pertavsızdan mürekkep optik sistem görü- nür. Bu pertavsızlardan televize edilmiş retim tetkik edilir. 2 — Neon'la lâmba. 3 — İki kutuplu enversör. 4 — Çıkış plâk lâmbası. $ — Alıcı mer« kezin çıkış hudüutları. 6 — Tesadüm bobinleri, 7 — 0,5 ilâ 4 kapasite. 8 — Mütehalif reglaj mukavemeti. 9 — İki kutuplu enversör, 10 — Hte. tansi. yon. 11 — Hte, tansiyon. 12 — Reseptör kütlesi. 13 — Yukı İâmbanın reseptörü merkeze irtibatı görünür. Model sadedir. İki 'da, Neon'lu şok bobine lidir. Yardımcı alimantasyon'u yoktur. İi kutuplu iki enversör, resim menfi geldiği zaman onu çevirmeğe yarar. Bunu, her telsiz amatör kurabilir, Yus karda makinenin bütün parçaları ayrı halinde bir araya getirebiliriz. Demek ki raddiovisörlerimizi elde etmek için 30 delikli bir Nipkow tecim diski seçeceğiz, Bunun 35 - 40 santimtre kutru | olacaktır. Bunlar bize 30 üzeri- ne 24 milimetrelik resimler te- min edecektir. Bu eb'ad her ne kadar kısaltılmış ise de bunlar fazlalaştırılabilir. Bunun için: 10 santimetre kutru büyük uvertürü bir pertevsiz kullan- mak kâfidir. Bu pertevsiz resmi 4-5 dioptri büyültür. Pertevsiz disk'in 8 - 10 santimetre üstüne konulacaktır. Hulâsa radiovizör şu parça- lardan mürekkep olacaktır: 1-— Radiofoni ahizesine mer- Ucuz TELEVİZYON makinesi ayrı gösterilmiştir. but, neonlu lâmba, 2 — Arkasında disk istinat -! gâha yerleştirilmiş bir mihver üzerinde bulunacaktır. 3 — Disk, bir rhetostat ile tanzim edilmiş süratle bir elek- trik motörü ile çevrilir. Devir, saat yelkuvanlarının istikameti- ni takip eder. Eğer isterseniz, — büyültücü pertevsizi ileri yerleştirirsiniz, İşte ahizeye ait parçalar bundan ibarettir. Mekanik bakrmımdan biricik müşkül,disk'e tamamiyle muay- yen bir devir hareketi yaptırabil mektedir. Dakikada 1000 devir yapıl- mak gerektir, saniyede: 16.2/3 devir demektir. Bu da saniyede neşredilen resimlerin sayısına tekabül eder. Devir süratini nasıl kurmalı? Bugün, asynchrone synchronisâ tipinde motörler vardır. Bunla- rın sürati dakikada tam 1000 devirdir, Eğer alternatif cere- yanlara malik bulunuyorsanı: bu motörü derhal kabual edini: Yoksa motör'ün süratini rhöos- tat vasıtasiyle tanzim etmek ge- rektir; lüzumunda sürat, me- kanik ovalama ile de tanzim olu- nur, Süratin tam olup olmadığı stroboskopi ile anlaşılır. Bunun, pek belli olan prensipinden bu- rada bahsedecek değiliz. Resmin bir kadrosunu yap « mak lâzımgelirse, sinema pro- jeksiyonlarında olduğu gibi, ma tör'ün tesbitini temin ederek stator'un kütlesini gösterir bir sistem kollayınız, Şimdi, n&onlu lâmbayı telsiz ahizesine raptetmek işi kalıyor. Bu lâmbayı, hoparlör yerine doğ ru yerleştirmek kifayet etmez, Çünkü, daim cereyana maruz İLütfen sayfayı çevitin)