28 Haziran 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

28 Haziran 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

— 25.6-0935 SON HABER Avusturya, Almanya İle Nasıl Dost Olabilir! Budıpeııc 27 A.A. — Prens Starhemberg, “Az Est” gazete - sinin Viyana aytarına demiştir ki: “Habisburg'ların arsrulusal anlaşmazlıklar çıkarmadan tahta geçmeleri kesin olarak refahımıza yardım edebilirse, Avusturya hükümeti bunun önüne geçmiyecektir. Avusturya - Alman dost - luk ilkilerinin yeniden kurulması şu şartlara bağlıdır. Almınyı kayıtsız olarak Avusturya erkinliğini tanımalı ülkemizin dış iş- lerine karışmaktan ve Avusturya hükümetine karşı hareket eden toplulukları korumaktan vaz geçmeli. Almanyada ve Lehistanda Şiddetli Sıcaklar Var Berlin, 27 A.A. — Almanyada korkunç sıcaklar hüküm sür - mektedir. Berlinde gölgede 34 dereceyi bulmuştur. Sıcaklardan bazı kazalar olduğu bildirilmektedir. Varşova, 27 A.A. — Bütün Lehistanda bunaltıcı sıcaklar var- dır. Sıcaklık Varşovada 41 ve Gdynia'da 50 derece santigradı bul muştur. Puck körfezinde deniz suyu 28 derecedir. Bir çok güneş çarpma vakaları bildirilmektedir. italyan - Yunan Tecimi Roma, 27 A.A. — Musolini ile Yunan elçisi, iki devlet arasın- da tecimsel ilkilerle, yine tecimsel ödemleri düzene koyan bir uz- laşma imzalamışlardır. Bu uzlaşma iki devlet arasındaki tecimsel alışverişte ortaya çı- kan engelleri kaldırmakta ve İtalya ile Yunanistan arasındaki tecim ilkilerinin bir ayak evvel yenilenmesini kolaylaştır - maktadır. Çankırıda Yer Sarsıntısı Çankırı, 27 A.A. — Bu sabah bir bucukta kuzeyden güneye doğru oldukça şiddetli bir yer depremi oldu. Depremi uyku ara- sında işidenler heyecana kapılmışlardır. Bu sıralarda depremler eksik olmayor. EDEN PARiİSE DÖNDÜ ingiltere - italya Anlaşamak Yoluna Varamadılar Eden, İngiltere setiri Sir Corç Klark'la beraber Fransız Dış Bakanlığından çikarken Eden bura Paris, 27 A.A. — ya gelmiştir. Paris, 27 A.A. — Basın, E - den - Mussolini konuşmalarının muvaffakiyetsizliğe uğramasi - nın arsıulusal durum üzerindeki önemli tesirlerinden bahsetmek tedir. “Petit Parisien”, 25 ağustos- ta uluslar kurumunda yapılacak konuşmaların, İtalya'nın Cenev re'den ayrılması ile sonuçlarıma sı için, İngiltere'nin yeniden ara ya girmek teşebbüsünde buluna yazıyor. ği Ayni gazete, Eden'in Paris - ten geçerken Laval ile yapaca- ğı konuşmalarda bu meselenin böyle bir durumla çarpışacağı- nı kestirmektedir. İngiliz - İtalyan elbirliği Londra, 27 A.A, — Morning Post gazetesi, Habeş mesclesi hakkındaki anlaşmazlığın İngi - liz - İtalyan elbirliğini tehlike - ye düşürdüğünü esenle yazmak tadır. İngiliz - İtalyan konuşmaları Nın iyi taraflarını gösteren Ti - mes de diyor ki: “Bakanımız, — İngiltere'nin, Frânsa ve İtalya'dan ayrılarak Almanya'nın kolları arasına a- tılmak niyetinde olmadığını İtal yan kamoyuna umarız ki, anlat- Mıştır. Times, İngiliz siyasasının, Tuna ve doğu Avrupı xüvenlık andlaşmalarına karşı iyi niyet - ler beslediğini yazmaktadır. Eden Mussolini ile görüştüklerini anlattı Paris, 27.A.A. — Laval, E. den'le görüşdükden sonra şu diyevde bulunmuşdur. : — Bay Eden, Bay Mussolini ile Ylpugı görüşmeler hakkın- | da bilge vermiştir. ı 3 şubat programının gerçek- leşmesi için iki hükümet tara- fından güdülen kuraları bağda- mak için Eden ve ben aynı ar- zuda bulunyoruz. Eden aynı za- manda İtalyan - Habeş anlaş- mazlığı üzerinde — Müussolini ile yaptığı görüşmeler hakkında bilge vermiştir. Edenin bugün Parisden ayril- ması iktimal vardır. —— Arsıulusal yazıcılar kongresi kararları Paris, 2? A.A. — Arsıulusal yazıcılar kongresi, konuşmaları nı bitirmiş, “kültürün korunma- sı için arsıulusal yazıcılar birli- ği,, kurulması kararı ile kapan- mıştır. Muvakkat merkezi Paris te olan bu birlik başta 12 kişilik bir başkanlık heyeti bulunan 112 üyelik bir büro tarafından | yönetileçektir. BALKANLARDA HU- SUSİ ISTIHBARATIMIZ ' Venizelos , Reyiâma Dair Ne Duşunuyor' VENİZELOS Atina, 27 (Hususi muhabiri - mizden) — Atinada çıkan Veni zelist gazetelerden birinin Paris muhabirine beyanatta bulunan Vcnizelos demiştir ki: '— Bundan sonra memleke - te sükünet gelmesi için reyiâ - mın bitarafane bir surette yapıl- ması lâzımdır. Ya bütün muhalif liderler kabineye alınmalı ve yahut ta Sar'da olduğu gibi arsıulusal ku rumun nezareti altında reyiâm yapılmalıdır. Bazı Atina gazetelerinin Pa risten aldıkları telgraflara gö - re Fransaya giden üç kişinin Ve nizelosa suikast yapmasından şüphelenmiş ve Fransız polisi Giritli diplomatın hayatının mu hafazası için tedbirler almıştır. Venizelosun karısının kendi parasile yaptırdığı doğumevi idare heyetinden istifa ettiğini gazeteler yazmaktadır. Reyiâma hazırlık Adlmay DF (Huewei eruliaDifi- mizden) — Yeni meclis pazar- tesi günü toplanacak hükümete reyiâm yapmak salâhiyetini ve- recektir. Meclis yapılacak reyiâ mın tarihi? ve şeklini, hüküme - tin diğer siyasilerle yapacağı uz laşmada tayin edecetkir. Ahali partisine mensup olan yeni saylavlar cuma günü Atina da bulunmak üzere çağırılmış - lardır. Lider Çaldaris parti say lavlarile konuşacaktır. Girit adasında Hoşnutsuzluk Atina, 27 (Hususi muhabiri- mizden) — Girit adasının me - murları arasında yapılan tasfi- ye Adada büyük bir hoşnutsuz - luk doğurmuştur. Girit saylav- larından bir heyet İçişleri Baka nına gelerek tasfiye edilenlerin listesinin bir daha tetkik edilme sini ve çünkü Giritte tasfiye ko- misyonunun birinin ahaliye düş manlık ettiği kanaati bulundu- ğunu söylemişlerdir. Mahküm komünistler Atina, 27 (Hususi muhabiri- mizden) — 28 komünist hakkın daki dava bitmiş ve hepsi de 2 3 ay arasında hapise mahküm edilmişlerdir. Selânikte fırtına Atina, 27 (Husust muhabiri- mizden) — Makedonyada fena havalar ve yağmurlar devam et mektedir, Gece Selânikte zuhur eden şiddetli bir fırtına ehem - miyetli hasarata sebep olmuş- tür, AAAAARAARAA A Fransız torpidosu Varnada Sofya ,27.A.A, Fransız Verdun torpidosu bu sabah Var- na limanma gelmiştir. Fransız amiralı göretilerde bulunmuş- tur. İranın yeni Berlin elçisi " Berlin, 27. A.A. — Hitler ye- ni İran orta elçisi Mohsen Han Raisi kabul etmiştir. Elçi Hitle- re önev mektubunu vermiştir. . T- A:N ITALYA LYA - HABEŞ İŞI Işı Habeşler beşler Bazı Menfaatler Vermeğe Razı Londra, 27 A.A. — Adis Aba | ba'dan Daily Telgraf'a bildiri- diğine göre, Habeş hükümeti Eden'in çalışmalarına yardım edebilecek bir durum takınmak isteğindedir. Gazete Habeşistan'ın, ülke - nin erkinliğine ve toprak bütün lüğüne zarar vermemesi şartiyle İtalya'ya Habeşistan'dan ekono mik aııglar verilmesine karşı gelmiyeceğini, Hıbeşısundı tren yolu yapmak — imtiyazının İtalya'ya bir toprak koridoruna sahip olmak ve bu koridoru ken di kuüvvetleriyle korurmak yetki- sini vermemesi lâzım geldiği ni yazmaktadır. Doğu Alfrikasına doğru Kagliari, 27 A.A, — Kuirina le vapuru, on beşinci bölük as - kerlerini ve bazı fen kıtalariyle bir miktar da levazım alarak do ğu Afrikaya gitmek üzere yola çıkmıştır. Belzanoda kara gömlekliler - den gönüllü olarak bazı müfre - zeler doğu Afrikaya gitmişler - dir, Amerika ve Habaş işi Nevyork, 27 A.A. — Amerika nn Habeşistandaki yeni işgüde | ri, Benson yola çıkmazdan ön - ce, beyanatta bulunarak, İtal - yan - Habeş ihtilâfında, Ameri kanın sadece gözcü kalmak sı - yasasına devam edeceğini ve an cak kendi tabaasının selâmeti - ni korumakla iktifa eyleyece - ğini söylemiştir. Yine Benson Amerika, Habe- şistanın tecimsel gelişiminde ve başlıca Nil nehri üzerinde bir bıny yapılması hususunda çok ilgilidir. ve bir Amerikan sosye tesinin bu işi Üüzerine alması muhtemeldir.,, demiştir. Bir gölün paylaşılması Hanya (Girid) 27 A.A. — Tsana gölü sularını paylasma işi hakkında Sudan ve Mısır hü- kümetleri arasında başlanmış olan müzakerelere devam edil - mektedir. Bugüne değin bu iki hükümet Adis Ababa koöngresine iştirak etmek üzere Habeş imparatoru tarafından vuku bulan davete ce vap vermemişlerdir. Voroşilof İzmirlilere teşekkür etti İzmir, 27.A.A, — Şehrimizin yeni açılan caddelerinden biri- ne Voroşilof adının konması do- layisiyla Sovyet Rusya Sü ko- miseri Voroşilof İzmir şarbaylı. ğına aşağıdaki telgraf gönder- miştir : “ Şar kurulunun ve güzel İz- mir halkımın hakkımda göster- diği ilgiden çok memnun ol- dum. Selân ve şükranlarımı kendilerine bildirilmesini — reca ederim.,, İKUÇUK HARICI| î HABERLER * Vaşington, 27 A.A, Hükü- met liderleri, Ruzvelt'in servet ten resim alınmasına dair olan yeni programı kabul edilinciye kadar kongrenin toplantılarının uzatılmasına karar vermişler - dir. * Berlin, 27 A. A, — Bakanlar Kurulu, iş servisinin herkes için yükümsel kılıman kanunu kabul | J: etmiştir. Servis süresinin altı ay olacağı sanılmaktadır. * Moskava 27 A.A. — Gaze - teler İzmir bulvarlarından biri- sine Voroşilof ismi verilmesi do layısile İzmir şarbayı Dr. Beh-: çet ile General Voroşilof arasın daki tel yazılarını yazmaktadır. * Viyana, 27 A.A. — İtalya polis direktörü Bokini'nin Baş- kanlığında pölis memurları, ge çen güzün Romaya gelen Avus- turya polislerinin ziyaretlerine kargılık Viyanaya gitmişlerdir. * Kiel, 27 A.A. —İki Polon - ya torpitosu gezi için buraya gelmiştir. AFTANIN SIYASASİ | İLHAFTANIN SİYASASI İngiliz -Alman anlaşması B ugün Avrupa, İngiliz - Alman deniz anlaşmasile ve bu an- faşmanın tefsirile meşgul görünüyor. Ingiltere'de çıksm, Pransa'da, Italya. da, Almanya'da basılsın, hangi gaze- teyi açsanız, bu meselenin askeri, si- yasl şümul ve önemini anlatan yazı- larla dolu, Şüphe yoknırlh bu an- laşma, genel savaştanberi geçen on dört yıl içindeki siyasal hadiselerin en önemlisidir. Bir defa şimdiki arsrulusal rejimin dayandı”ı Versailles andı resmen bo- zuluyor. Bunun bozulmasile rejimin dayandığı sistem de yıkılıyor demek- tir. Gerçi şimdiye kadar Veraailles andı Almanya tarafından birçok defa- lar bozulimuştu. Ancak bu bozulmayı devletlerin hiçbiri tanımamıştı. Al - manya geçen martın on altısında si- Tahsızlanma maddelerile bağlı kalamı- yacağımı ilân edip te mecburl askerli- ği geci getirdiği zaman bile Ingiltere diğer devletlerle birlikte yürüyerek Almanya'nın bu hareketini resmen takbih etmişti. Şimdi ayni Ingiltere Almanya'yı yalnız başına hare'tet ede- rek silâhlanmakta haklı görüyor. Bun- dan böyle artık Versailles sistemi ve bu sistemin idamesi için takip edilen diplomasi yolu arkada kalmıştır. d Eden'in seyahati ın;;ıu Bakanı Bay Eden, İngi- liz - Alman anlaşması hakkmın- da izahat vermek üzere Paris'e ve Ro- ma'ya gitti. Paris'te Fransız Başbaka- nt ile görüştükten sonra Roma'ya geç- ti. Oradan da tekrar Paris'e uğraya- rak Londra'ya dönecektir. Bay Ede- nin bugün Paris'te bulunması bekle- niyordu. Gerek Paris ve gerek Roma'da çe karılan tebliğlerden anlaşılıyor ki, In- giliz Bakanı, ne Fransız, ne de Italya bükümetlerini tatmin edebilmiştir. Pa- ris'te çıkarılan — tebliğde: "Durumun incelendiği ve Franse'nın kendi noktai bildirilmekte- nazarında israr ettiği” dir, İtalya'ya gelince: Eden burada hiç muvaflak olamamıştır. İngiliz Baka- nnn Roma'yı ziyareti amaçlarından biri de Habeşistan meselesi Üzerinde anlaşmaktı. Roma'dan bildirildiğine göre İtalya Hükümeti, Habeş mebsele- sini İngiltere ile müzakereye hiç ya- naşmamıştır. Habeş meselesinde İn- giltere'nin “imzalı mukaveleleri” ileri sürdüğü malümdur. İtalyan'lar, buna karşı diyorlar ki: “İngiltere'nin işine elverdiği zaman, imzalı mukaveleler bozulursa, bizim işimize elverdiği za- man neden bozulmasın *" Sörün henüz İngilir - Alman anlaşmasının meydana getirdiği karı- şık vaziyet durulmuş değildir. Heye- can devam ediyor. a İtalya - Habeşistan ı ngiltere'nin yalnız başına harc- ket ederek Almanya ile anlaş- ması, Ttalya'nın Habeşistan'a karşı daha şiddetli hareket etmesi gibi bir netice vermişe benziyor. İtalya, İn- giltere tarafından atlatılmaşının acısı- nt Habeşistan'dan almak istiyecektir. Bu yeni şiddet siyasasının hafta arası birkaç tezahürünü gördük. Habeş payıtahtında İtalya bayrağına tecavüz yapıldığı ileri sürülerek, İtalya tatzi. ye istedi. Habeş Hüktümeti derhal tarziyeyi verdi. Habeşistan'ın şu ve bu hareketine itiraz edildi. Habeş Hü- kümeti bu noktalardan da İtalya'yı tatmin etmiştir. Şimdi İtalya, Habe- şistan'ın Cimma sultanlığın: işgal et- tiğini ileri sürmektedir. İtalya bu sul- tanlığın kendi himayesi altında bu - Tunduğunu iddin ediyor. Habeş Hü- kümetine bu yolda bir nota tevdi et- miş, Habeş Hükümeti ise, sultanlığın ötedenberi, Habeş — İmparatorluğuna ait olduğu ve İtalya'nın bu ülke ile hiçbir ilgisi bulunmadığı cevabını ver- miştir. Cimma Sultanlığı hadisesi, Italya'nın son birkaç ay içinde Habe- şistan'la çıkardığı ibtilâfların belki de yirmincisi oluyor. Habeşistan bu ih- tilâfların hepsine de kanaat verici izahat vetmiştir. Ancak bunlar, canı- na kıyılan kuzunun kurda verdiği iza- hat kabilindendir. . Japonya - Çin Şağı yukarı ayni kurt kuzu hi- kâyesinin bir örneği de Uzak Şarktadır. Burada Ttalya'nın rolünü İaponya oynuyor. Kuzu variyetinde olan da Çin'dir. Mançurya'daki Ja- pon askerleri Kuzey Çin ve Çahar hakkında Çin'den birtakım metalibat- ta bulunmuşlardı. Bu metalibata gö- re, Pekin'in bulunduğu Kuzey Çin mıntakasında Japonya aleyhine pro- paganda yapılmıyacak. Propaganda yapan memurlar değiştirilerek yerle- rine Japonya'ya taraftar olan memur- lar tayin edilecek. Çahar valisi azledi- lecek .Çin askerleri geri çekilecek. 1931 yılmdan önce olsaydı, Çin, bunları kabul etmez, Japonya'yı Uluş- lar Derneğine şikâyet ederdi. Ancak Çin Mançurya'nın işgali sıralarındaki şikâyetten acı bir ders aldığından, bu defa Japonyanın, daha doğrusu Japon askerlerinin istediklerini kabul etmiş- tir. Çahar valisi azledildi. Memurlar değiştiriliyor. Yerlerine — Japonya'ya edilecek. »taraftar olan memurlar tayin | Bunun ne demek olduğu meydanda- dır. Herhangi bir. mımtakanın idari teşkilâti yabancı bir devlet taraftarı olan memurların - elletine geçince; © mıntaka da © yabancı devlet eline geçmeğe namzet olur. demektir. Çi- min iki büyük parçası daha Mançur- ya'nın variyetine düşmek üzeredir. « enevre'de toplanan Arstulüsal İşçi Kongresi haltada kırk saatlik çalışmayı kabul etmiştir. Ma- Jümdur ki, ötedenberi, iş saatlerinin arsrulusal bir düzene bağlanması işçi- lerin amaçlarından biridir. Bu amaç daha ziyade tecim münasebetleri ör- Rgür olduğu zaman önemli idi. Çünkü endüstrinin biribirile rekaheti, büyük ölçüde, iş saatlerine bağlıdır. Bugün bu bakımdan o derece önemli olma- makla beraber, bizce bundan daha az önemli olmryan bir amaca varmız, iş- çinin durumumu iyileştirmek için iş ıaıılennın tayin ve tesbitine çalışıl- Cenevre'deki konlerans bir ımlık pımm mümessillerinin itiraz - larile bir neticeye varamıyacak gibi görünüyorken, nihayet bes endüstri Şubesi için haftada kırk saatlik çalış- manm kabul edilmesine karar veril- miştir. Beş sanayi şubesi de şunlar- dır: Nafıa işleri, in$aat, kömür, cam ve şişe ile demir endüstrileri. İş saat- Yerinin indirilmesi ücretlerin de İndi- rilmesi gibi bir netice vermemek için Cenevre'de tedbirler alınmıştır. An- cak bakalım bu Cenevre kararları her ülke tarafımdan tatbik edilecek mi? Bir diken ançig şehrinin idaresi, Almâan - Lehistan münasehetlerinin dikenidir. Şehrin bir mahalli idaresi vardır. Ancak müfusu Alman oldu- gundan hissiyat itibarile Almanya'ya bağlıdır. Sonra Lehistan'ın denize mahreci olduğundan Lehistan ile ya- km tecim münasebetleri vardır. Le- histan ile Almanya'nım arası açık olsa vaziyet daha sarib olacak: Dancig şehri Lehistan ile ihtilâfa düşecek. Almanya' da Dançig'te tıpkı Memel- de olduğu gibi açık bir siyasa takip edecek. Fakat Almanya Lehistan ile arasının açılmasını istemiyor. Bu defa yine karışık bir vaziyet meydana geldi. Dançiğ parası kıymet- ten düştüğünden her ülkede olduğu gibi, Dançig'te de şehir idaresi bu düşmeğe mâni olmak için birtakım tedbirler almıştır. Lehistan, bu ted- birleri 1921 mukavelesine mugayir telâkki ediyor. Bunun için gehir ida- den şikâyetçi, Diğer taraftan şe- idaresi de Lehistan'dan şikâyetçi: Lehistan'ın bizdeki eski kapitülâsyon devrinde olduğu gibi, Dançigğ'te pos- taları vardır. Bu postalar Dançig şeh- ri tarafından konulan - kayıtlara tâbi erbest döviz çı- esi de Lehistan'ı suçlu görüyor. Bu karışık işi büsbütün karıştıran bir amil de geçenlerde Alman Bakanı Şıhı ın Dançig'e yaptığı bir seyahat- tir. Şaht, Dançig gibi dış ticareti ile yaşıyan bir şehir için bu yolda döviz kayıtları konulamıyacağını söylüyor. Dançig parasını kurtarmak için ne yapılmak lâzımgeldiği, önemli bir si- yasal mesele değildir. Bunlara önem veren, Almanya ile Lehistan arasın- daki münasebetler üzerine yaptıkları tesirdir. Bunun içindir ki, Dançig şehrini Lehistan ve Almanya'nın yan- İarında bir dikene benzettik. A, Şükrü ESMER Ankara Gücü Bisikletcileri İzmit, 27. A.A. — İki gün ön« ce Ankaradan bisikletle yola çı- kan Ankara gücü bisikletçileri bugün 13,30 da şehrimize gel- diler. mıntaka bisikletcileri ta- rafından karşılanarak misafir edildiler. Bisikletçiler havanın fırtınalı ve yağmurlu olması yüzünden yollarda çok zorluk çekmişlerse de programlarını aksatmamışlardır. Stratosfer balonunda tayfaların fedakârlığı Moskova, 27 A.A. — Stratos fer balonunun tayfası değerli bil ge toplamaya yarayan aletleri kurmak için feragat derecesinde özverilik (fedakârlık) göstermiş lerdir. Balonun kabındaki yersel bir aksayüzünden balonun sürati arttığından Verigo, balonu yeğ riletmek için komutanın emriy- le 3500 metre yükseklikten pa - raşütle atlamıştır. İkinci olarak 2500 metreden paraşütle atla « yan Priloutki olmuştur. Zille'e gelince düşmek tehlike sini göze alarak balon sepetinin sathına tırmanmak süretiyle 2000 metre yüksekliğe çıkmış ve gayet ince olan aletlere bir şey olmasın diye üsnomal bir saknı ile balonu yere indirebil - miştir, .