28 Haziran 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

28 Haziran 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

e— 2X8.0.0935 £ HABEŞİSTANIN - ALTIN — MADENLERİ | Mısır Firavnları ve Süleyman altın ve mücevherleri nereden getiriyorlardı - Kara Sultanın ülkesinde - Verka Varka ırmağı : ÂAltın damarı Misır topraklarında Arkeo - YTogların hafriyata başladıkları gündenberi şu sual karşısında bulunuluyor: Nil vadisinin hü- kümdar mezarlarında, ohramlar da bulunan altın, fildişi, ve de- ğerli taşları nereden geliyordu? Filhakika Luksor ve Teb şehir - Jerinde, krallar vadisinde ve baş ka taraflarda külliyetli altın eş ya bulüandu. Tut - Ankkamon'un mezarı açılırken bulunan — kıy - mettar eşyanın çokluğu hayret le görülmüştü. Eşya: iki milyon dolar değerinde altım ve züm - Tütten ibaretti. Öteki mezarlarda da bu nis « bette değerli eşya bulunmuştu. Bunlar, milyonlarla elden geç - tikten sonra, dünyanın bir çok kolleksiyonlarına dağıldı. Mısırda altın madeni olmadı- Bına göre, bu değerli eşya acaba nereden geliyordu? Bu mesele - yi halletmek için, Süleyman'ın ve Mısır firavunlarınım büyük mabetleri süsledikleri altının membarmnt daha uzaklarda ara - mak gerektir. Eski ibarelerin, belgelerin es- ki masalların çapraşık yolların- dan geçerek tevratta sık sık ismi geçen Ofir'e çıkmak lâzımdır. Öfir, Nil kaynaklarında, Habe - şistan dağlarındadır. Altın kaynağı: Habaş dağlarında Comte Byron de Prorok Ha - beşistanın altın madenlerine na- sıl gidildiğini anlatıyor: Batı Habeşistanda, Sudan - İngiliz hududunun “kapalı mıntaka,, st na girmek için Nevyork'dan İn- giliz ve Habeş hükümetlerile müzakereye giriştik, bu çeşit müzakereler kolav değildir. Hu dütta daimi döğüşmeler, esir kaçırmaları, fildişi ve haşhağş ka çakçılığı var. Bu yüzden, Alman ve İtalyan misyonerlerine oraya gitmek i- çin müsaade verilmemişti. Habeşistanın uzak illerine He gemen prenslerin istismar ettik leri bu altın madenlerini gez - mek elbet daha güç olacaktı. An cak yüksek diplomatların şahsi müdahalesi sayesinde, Habeşis tana, meçhul ve geçilmesi çok Habeşistanın altın damarlı ül- kesinde rastgelinen ve tıpkı Nubiya ve Libya çöllerinde em- #aline rutlanî: hükümdar tür- Si Habeşistanın altın damarı olan bölgesinde, Mısır Firavunları zamanından kalma mumyalı mezarlardan biri... güç olan Mavi Nil mıntakasın- | nasıl bir iş gördüğünü rehberi - dan ginmek müsaadesini elde et tik, Meaçhul mavi Nile doğru Seyahatimizin ilk merhalele - ri: Trablüsgarp, Nubi ve İngi - liz Sudanı idi. Bu merhaleye Khartum deniyordu. Khartum'da, kapalı mıntaka - dan Haheşistana girmek için lâ- zım gelen askeri müsaadeyi al- dık. Bize kamyonlar ve askeri bir maiyet verdiler, Bu maiyet bize Kurmuk'a kadar refakat et ti. Buradan sonra dağlara girile cekti, o dağlar, korkunç kara sultanın Ghogoli'nin arpalığı idi. Bu kara sultan, İngilizlerle İdtilyınlann yırtıcı bir düşmanı lT. Bu tehlikeli mıntakayı geçtik ten sonra Habeş imparatorunun gönderdiği kuvvetli askeri kol bizi: Sangouls - Beni — Nallega ayaletlerinin eşikliğinde bekliye cekti, , Altmıs katırımız, yirmi şüphe li zenciden mürekkep bir muha- fiz takımı ve Sudanlı dost bir kabile ile, büyük Mmaceramıza başladık, Güç ödev! pdevimiz, şüphesiz ki, çok Müşküldü. Kurmuk'taki, İngiliz zabitleri bize demişlerdi ki: — Bu havaliden, asla geçe - miyeceksiniz, Çünkü, casuslar, sizi Kara Sultana haber vere - ceklerdir. — Onun eline düşerse niz, kuvvetli bir fediye verme - dikçe, Avrupaya sağ ve salim dönemezsiniz..,, Gizli boğazlardan geçerek ı Şehbcn'miı Andalamu demiş- ti ki: “Gizli buğazlardan geçerek geceleri yürürüz., , Ancak, iki sonra, bekle - nilmeyen ve işitilmemiş bir va - ka bizi yolumuzda durdurdu. Altın toplayan esirler: ,Bir patikadan geçerken, ge - niş bir buğazın tepesinden aşa - ğıdaki garip manzarayı seyret - tik. Yüzlerce kimse garip bir iş le meşguldü. Bunlar, karıncalar gibi, yatağı kurumuş bir nehrin zeminini kazıp derinleştiriyor - lardı., Şaşa kaldık, Bu adamların mize sorduk: — Bunlar, nehrin kumlarında. Ghoğli için altın arayorlar., Çalı şanlar sultanın köleleridir. Altın damarı vadisinde: Tesadüf, merak verici idi. Rehberimizin ve hamallarımızın muhalefetine rağmen, tepeden inerek vadiye geldik. Orada, en az yüz kişi - vardı; Erkek, kadın ve cılız çocuk ka- filesi.. Hepsinin bir tenceresi bu lunuyordu. Nehrin kumlarından çıkardığı altın pulları tencereye koyuyordu. Fotoğraf makinele - rimizi, bü kitleye çevirdik. Re - sim çekmeğe başladık. Derhal iri ve kara muhafızları bizi çe - virdiler. Bereket versin ki, biz onlar - dan daha mükemmel silâhlı idik. Onların 1870 modeli - tüfekleri vardı, fişenkleri de azdı. Gelişimizden Kara Sultana he men haber ulaştırdılar. Ancak bizde boş durmadık. Bu altn kaynağı civarında eski medeni - yetlerin izlerini aramağa koyul duk. Biraz konyak - ile yerli bir usta Nerka - Varka nehri kay - nağı yakiniinde (Habeşçe Ver - ka) Varka altın nehri demek- tir) bize acele ziyaret ettiğimiz mağaralar gösterdi. Bu civarda Mısır Hiyeroğlif Sadık bir likantrop tipi Bd Ni DA NW ! Gündelik Siyasi Gazete z İTELEON(KEdAL 86 | | TELGRAF: “TAN,,İstanbul | İ ABONE j | Türkiye için Dışatr için | | Lira K. Li | | Bir aytiık 1 50 Ve — t K oem 758 a— | D İ yillık M - | | a İ | İLAN | | — ttânlar için Ttüncılık Şirketlerine mü- | rucaat edilmelidir. | Küçük ilânlar doğrudar doğruya ı idaremizce almabilir. | Küçük ilânların 5 satırlığı bir defalık | 30 kuruştur. $ satırdan fazlası için sa- | tar başma $ kuruş alınır. Bir defadan | fazta için yekündan 9410 kuruş indirilir, | ——— leri ve o zamana ait resimleri gördük. Bundan çok memnun olduk, Demek ki, eski ve mahut altın madenlerinden uzak de - ğildik. Bu havaliyi ziyaret için yalnız üç günümüz vardı, zira, korkunç Ghogolinin üzerimize atılarak altın vadisine gelmesi dört güne mütevakkıftı. Ayni zamanda, Vallega'ya doğru git mek gerekti, bizi orada Habeş imparatorunun askeri kuvveti bekliyordu. Mumyalar arasında: Bu sırada rehberimiz Anda - lamu'nun bildiği dar bir buğaz- dan gizlice kaçtık. Rehb: z diyordu ki: — Acele gidelim, zira Ghogo li, bizim hareketimizden haber almıştır. Bizi tutmak için yola asker çıkarmıştır. Kervanımız, bütün gece, ka- ti bir sükün içinde yürüdü, ka - yalıklarda açılmış bir patikayı takip ediyor idik. Aşağıda altın toplayan kölelerin yaktıkları sö nük ateşler ötede beride, titrek ışıklar neşrediyor. Vahşi şarkı- ları, ışıkları, bağırışmaları, rüz gârlar bize kadar getiriyor. İn - san tarihinin en vahşi devirleri ne uygüun efsanevi bir manza - Tal.. D Şafakla, pek garip bir mem - lekete girdik. Bin yıllık pistin iki tarafında ehram şeklinde taş yığınları görülüyordu. — Bu, nedir? Diye sorduk. — Buünlar, Mısır kralları dev rinde, esir mezarlarıdır; sakım bunlara yaklaşmayınız.. Bunlar melâun mezarlardır, cinlerle do ludur. Ahrette firavunlar hesa - bına elân çalışan esir ruhlarının geceleyin uludukları buradan işitilir. Klâvuzların bu gülünç iddia- ları bize yolumuzdan alıkoyma- dr Onları bir kenara bırakarak, altı arkadaş, ehramlara doğru gittik, Epey yorucu bir yürüyüş ten sonra melün mıntakaya, cin lerin cevelân ettiği (!?) mezar- lara geldik. Aletlerimizi ve elek trik lâmbalarını beraber getir - miştik. Kaybedecek vaktimiz yoktu. Bu mezarlardarn birinin granit bloklarını yavaşça kaldır dık. Hümmalı bir faaliyetle ka- zıyorduk. Nihayet, pis bir koku neşreden bir dehlize geldik. O- raya girdim. Oradan insan ke - mikleri, gerdanlıklar, mücevher ler çıkardım, Gerdanlıkları, mü cevherleri, mataralarımızın içi - ne sakladık. Şiddetli bir koku bi zi burnumuzu tıkamağa ve mü- temadiyen aksırmağa mecbur et ti. Bu koku, Mısırlıların, ölüle rini mumyaladıkları bizce ma - lâm olmayan mayiin çıkardığı kokunun aynıdır. Cidden karşı- mızda bir Mısır mumyası var: bandları, ve kafası üstünde saç- ları ile tam bir mumyal, . Mısır medeniyetinin Habeş ülkesinde eski yapılışma bun - dan daha kat'i ve daha sağlam bir delil olur mu? Bundan şu ne tice çıkar: Bugünkü Habes beylerinin ar palığı olan Verka - Varka neh- ri, eski zamanda, kralların is - tismar ettikleri zengin altın da marı idi. Eski devirde, tıpkı bu günkü gibi bu damarda sayısız esirler çalışır, altın pulları, efen dileri hesabına toplarlardı. ' manda müracaatlrı. (3486) Nafıa Bakanlığındîeırı_:— , Demirleri Bakanlık tarafından verilmek üzere 492000 adet (S) demiri imaliyesi açık eksiltmeye konulmuşdur. Tahmin edilen bede! 4920 liradır. Eksiltme 5 Temmuz 935 cuma günü saat 16 da Ân- kara Bakanlık Malzeme Müdürlüğünde yapılacakdır. İsteklilerin ticaret odası vesikası ve 369 liralık muvak- kat teminatlar: ile birlikde aynı gün ve saatte komis- yonda bulunmaları lâzımdır. İstekliler bu hususdaki şartnameleri parasız olarak Ankara'da Malzeme Müdürlüğünden alabilirler. (3428) 4620 Köyceğiz icra Memurluğundan : Türkiye İş Bankası İzmir şübesine on dokuz bin sekiz yüz otuz sekiz lira borcundan dolayi Köyceğiz karyesinde Ali Rıza paşa zade ölü Cemilin namına mukayyet ve ipotek ve satılarak paraya çevrilmesine karar verilen Mart 333 urigyvı 24 numaralı taptı hy:E mucibince Köyceğiz K. otluk mevklinde şarkan Çakal deresi, Muğladan gelen konak yolu, — şimalen ve ğarben Lebi Derya, tenuben kendi konaklarile mahdut 10 hektar mahalde eşcarı müsmire ve gayri müsmireyi havi (400) lira kıymeti muhammeneli tarlası. Mart 333 tarih ve 25 numaralı tapu kaydı mucibince Göl Pımmarı mev- künde, şarkan harap kendi konakları, şimalen Köy altı, garben Lebi Derya, cenuben Eren gediği ile mahdut tapuca 20 hektar mukayyet — isede ölçül- dükte 30 hektar yerdeki (3500) lira krymeti muhammeneli günlük eşçarı. Mart 333 tarih ve 27 numaralı tapu kaydı mucibince Akbük mevkiinde, şarkan Elma -Bucağı, şimalen Arkadı tepesi, garben Çakal deresi, cenuben Yayla yolule mahdut 6 hektar mukayyet isede ölçüldükte 200 hektar gelen ve (S00) lira krymeti muhammeneli tarlası. Mart 333 tarih ve 36 numaralı tapu kaydı mucibince şarkan Çavuş, şimalen Boyalık, garben Günlük ormanı, cenuben Koca Deyirmen ile mahdut çengel kısığı mevkiinde tapuca 60 hektar ve ölçüldükte 100 hektar (4000) lira kıymeti muhammeneli tarlası. Mart 333 tarih ve 43 sayılt tapu kaydır mucibince hızır yeri — mevkinde zırkln. şimalen, ğarben, cenuben, Günlük ormanı ile mahdut — tapuca iki ektar ve ölçüldükte 3 hektar (150) İlira kıymeti muhammeneli - tarlası. Mart 333 tarih ve 44 sayılı tapu kaydı mucibince Sısam — ormanı mev- kiinde dört tarafı Günlük ormanı ile mahdut tapuca 60 ar ve ölçüldükte bir hektar 20 ar (100) lira kıymeti muhammeneli tarlası. Mart 333 tarih ve 45 sayılı tapu kaydı mucibince Çamurluk — mevkiihde dört tarafı Günlük ormanı ile mahdut tapuca iki hektar 50 ar ve ölçüldükte 4 hektar (300) lira kıymeti muhammeneli tarlası. Mart 333 tarih ve 465 sayılr tapu kaydı mucibince Koca Kesik mevkiinde dört tarafı Günlük ormanı ile mahdut tapuca iki hektar 50 ar ve ölçüldük. te üç hektar 50 ar (300) lira kıymeti muhammeneli tarlası. Mart 333 tarih ve 47 sayılı tapu kaydı mucibince Hacı Mehmet kırığı mevkiinde dört tarafı Günlük ormanı ile mahdut tapuca iki hektar ve ölçüldükte iki hektar $0 ar (200) lira kıymeti muhammeneli tarlası. Mart 333 tarih ve 48 numaralı tapu kaydı mucibince Ekşi Nar mevkiinde dört tarafı Günlük ormanı ile mahdut tapuca 80 ar ve ölçüldükte bir hek- tar 20 ar 100 Hira kıymeti muhammeneli tarlası. Mart 333 tarih ve 49 sayılı tapu kaydı mucibince Kemer tepesi mevkiinde dört tarafı Günlük ormanı ile mahdut tapuca bir hektar 50 ar ve ölçüldük- te dört hektar (200) lira kıymeti muhammeneli tarlası. Mart 333 tarih ve S1 sayılı tapu kaydı mucibince Balkan ormanı meve künde şarkan Kızıl burun, şimalen deniz, garben Cehennem burumu, cenu- ben Koca köprü ile mahdut tapuca 50 hektar ve ölçüldükte 200 hektar (10000) lira kıymeti muhammeneli Günlük ve Çinar ormanlığı. Mart 333 ve 52 sayılı tapu kaydı mucibince Hacı Mahmut kırığı mev- künde şarkan Kabirler tarlası, şimalen Kırık köy, — ğarben Ada, cenuben Dalyan yolu ile mahdut tapuca 50 hektar ve ölçüldükte 250 hektar (13000) Tira kaymeti muhammeneli Günlük ve Çinar ormanlığı. Mart 333 tarih ve 53 sayılı tapu kaydı mucibince Akça Kavak ormanı mevkiinde şarkan Koca yer köprüsü, şimalen Kovanlık, garben Koca köp-. rü, cenuben Kebirler tarlası ile mahdut tapuca 25 hektar ve ölçüldükte 100 hektar (5000) lira kıymeti muhammeneli günlük ve Akça Kavak orman. lığı. Mart 333 tarih ve 54 sayılı tapu kaydı mucibince Afyon ormanı mev- künde şarkan Oküz ahırı, en Akbük, garben Budak ucu, cenuben Ko- ca yer ile mahdut taptca 15 hektar — ve ölçüldükte 40 hektar mahaldeki (2500) lira kıymeti muhammeneli Günlük ormanı, Mart 333 tarih ve 50 sayılı tapu kaydı mucibince Küçük bel ağıı mevs künde şarkan Sarı Deyirmen arığı, şimalen Kulak mezarlığı, garben Çen- gel kısığı, cenuben Su kemeri ile mahdut tapuca 8 hektar ve ölçüldükte 15 hektar (750) lira kıymet muhammeneli tarlası. Mart 333 tarih ve 61 sayılı taptı kaydı mucibince Nasuh dede Cebeli mevkiinde şarkan Köycegiz karyesi, şimalen deniz, ğarben Kılınçlar, ce- nuben Kavaklık yurdu ile mahdüt tapuca 100 hektar ve ölçüldükte 400 bektar mahalde (12000) lira kıymeti muhammeneli Çam ormanı. Mart 333 tarih ve 63 sayıda mukayyet Sazlık ada için mevkünde şarkan Günlük ormanı, şimalen deniz, ğarben Çay, cenuben — Mezarlık vakfı. ile mahdut tapuca 40 hektar ve ölçüldükte 60 hektar mahalde (3000) lira kıymeti muhammeneli sazlığı Köycegiz icra dairesinde | — ağustos 935 ta- rihine müsadif perşembe saat 14 den 16 ya kadar açık artırma ile satıla. ır. 1 — İşbu ğayri menkulün artırma şartnamesi 21-7-935 tarihinden itiba- ren herkes tarafından görülebilmesi için açıkdır. 2 — Artırmaya iştirak için kıymeti muhammenenin yüzde yedi - buçuğu nisbetinde teminat gösterilecekdir. $ — Muayyen günde artırma bedeli ğayri menkulün muhammen kıyme- tinin yüzde yetmiş beşini bulmadığı takdirde artırma on beş gün daha temdit edilerek 15 gün mnihayetinde 16 ağustos 935 tarihine müsadif cuma günü ayni saatte yeminli üç ehli vukuf tarafından takdir olunan muhammen kıymetlerinin yüzde yetmiş beşini bul- madığı takdirde satış geri bırakılır ve borç (2280) No. lı kanununun birinci maddesinde yazılı şartlar dairesinde beş sene tecil olunur. Hakları tapu sicillile sabit olmayan ipotekli alacaklılarla diğer alâ- kadarların ve irtifak hakkı sahiplerinin ve hususi faiz ve masrafa dair olan iddialarını işbu ilân tarihinden itibaren yirmi gün içinde evrakı müsbitelerile birlikte bildirmeleri icap eder. Aksi takdirde tapu sicillile sabit olmayanlar satış bedelinin paylaş- masından hariç bırakılrılar. Gösterilen günde artırmaya iştirak edenler artırma şartnamesini oku- muş ve lüzumlu malümatı almış ve bunları temamen kabul etmiş ad ve itibar olunur. Üstünde bırakılan gayri menkulün bedeli zemanın- da verilmezse ikinci bir artırma ile satılır. ve bedel farkı ve mahrum kalman faiz ve diğer zararlar ayrıca hükme hacet kalmaksızın evvel- ki alıcıdan tahsil olunur. Fazla malümat almak isteyenlerin 934 - 72 dosya numarasile Köyceğiz icra dairesine müracaat eylemeleri ilân olunur, (12677) Istanbul gümrükleri satış müdür- lügünden: Kilo Gram Marka — No Kap — Kıymeti — Eşyanın cinsi Lira K. 250 PN 221/22 4 S. 379 50 Selloitle mürettep 224/25 pirinç kundura kap. solu. 362 S00 O o 7 T. 48 94 Demir nalça çivisi. 110 5S00 EC 664 sıL 34 10 » nal d 8 LL 3395/9 O $ 16 Zuruf çinko sandık, 865 TV 101/27 27 S. 51 SO "Tuzlu bağırsak. Yukarıda yazılı eşya 12-7-935 tarihinde saat 14 de İstanbul İhracat G. Dahilindeki Satış salonunda açık arttırma suretile satılacakdır, İsteklilerin muayyq;g—,__