22 Temmuz 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

22 Temmuz 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

Dünya Gazetelerine Göre Hâdiseler | KE T AN HARP OLACAK MI? Uluslar Kurumu Ne Yapacak ? rara göre, uluslar kurumu konseyinin, üçüncü bir hakem seçmek ve belki de 25 hazirana kadar bu meselenin örlaşma yolunu kâmilen üzerine al - mak için, lanması Vâzen gelmek tedir. Bilindiği veçhile Schevenigue uzlaşma sa ait prensip ibtilâflından almış» tı. İtalya 1928 andlaşmasının beşinci AVENOL . maddesi mucibince yapılacak hüküm ve uzlaşma işinin bir tamir ile meti- celenmeşi İçin yalnız taarruzun me suliyetini Üzerine inhisar etmesi lâ- zım olduğu ipini ortaya atmaştı. Habeşistan İse, bilâkis, hudut çizil- meden bu işin mesulünü arayıp bul- mak doğru olamıyacağını İleri sür - mektedir. İtalya devletlerin fikri- ni sormak kapısını açık bırakmış ol- duğundan, uyu meselesi de wyallakta kalmıştır. Fakat bu İşte karar vermek zamanı gelmiştir. İşte Uluslar kurumu genel sekreteri Avenol'ün ye ve Pa riste yaptığı görüşmelerin mevzuu bödiz Arak gözleri kapamak mese- Jesi mevzuu bahis olamaz. Fakat ka- ti olarak istenilen nedir? İhtilâfı hal iletmek mi, yoksa uluslar kurumunu yeni bir iflâstan kurtarmak mı? Bir kısmı diyecektir ki neticede uluslar kurumunun bu ihtilğir balletmeğe muktedir olamadığı anlaşılacağından Betice hep ayni olacaktır Bu büyük bir hatadır. Uluslar kurumunun sahirini kur- tarmak bir usuli meselesidir. Az çok muvakkkat hal suretleri bulmak su- retile vakit kazanmak, insaniyet pren #iplerini ihlâl ettiğini ileriye süre rek zayıf olan taraf üzerinde bir taz- yik yapmak ve bu suretle onu hima- ye veya mandaya razı olmağa mecbur etmek ebedi kurtla kuzu hikâyesi » dir. Meseleyi halletmek, meseleye cepheden yaklaşmak demektir.İtalya- nın genişlemek ihtiyacı gayet tir. Onun bu ihtiyacını Habeşistan, barış yolile tatmin edecek değildir. Çünkü Habeşistan her ne bahanesine olursa olsun İtalyanın vesayetini is- temiyor. Bu takdirde iki şıktan biri- ni tercih etmek lâzımdır: ya İşi kuv- vetlerin hakemliğine bırakmalı ve yahut İtalyan kuvvetler dinamizm i- gin yeni bir mecra bulmalıdır. Javestiya'dan; İtalyan harbe hazırlanması ve şarki Afrika müstemlekesine asker. ler göngermesinin ilk hedefi Habe- şistanı korkutmaktır. İtalya kabine sinde sekiz bakanlığı elinde bulundu- ran Mussolini 16 o Kânunusani 1935 de müstemleke da eline aids ve o tarihte İtalşanm Eritre ve Somali müstemlekeleri OAfrikadaki diğer İtal müstemlekelerile bir- tek idare sitına alındı. o tarihten itibaren Habeşistan aleyhine #eferberlik başladı. Bu senenin Ma- yıs sonuna kadar Habeşistan sınırla” rına ve şarki Afrika müstemlekeleri- e şu kıtaat gönderildi: Dört piya- de fırkası, dört milis fırkası, # siyah gömlekli Faşist taburu (ve iki yerli İsrka. Bunlardan başka 10.000 işçi ve teknisyen de keza bu topraklara yal. landı. Maamafih bu kat'aların savağa kâfi gelemiyeceğini ve bunların en az daha iki misli artırılması icap gi ni Mussolini de görüyordu. Çü İtalya askerlerinin Habeş askerleri- ne nazaran m beş Habe- şistan savaşında menfaat temin edemezdi. Sanayi merkezleri- yare hücumları için de böyük men- faatler temin edemez Binaenaleyh bu e tayyarenin işi de yalnız ke ibaret kalacak gibidir. Yerli halkın göçebeliği de Topçu için ge niş ve tesirli harekete meydan bıra- kamayacaktır, İrtifalar: 4000 metreyi aşan yüksek dağlık arazi ve bu ara- zinin çaylar ve yarla ile kesilmiş ol- ması Tanklarm hareketine de elveriş- ii değildir. dağlık savaş meydanlarına kadar ise İtalya askerlerinin yüzlerce kilometroluk si- cak ve susuz çölleri geçmeleri lâzım- — Bunlar ise İtalya Mi Hi savı in haller- rn kıt'aları, küçük müfrezeler (halinde çetin dağlar arasından İtalya asker- İerinin arkasını keserek ve onlara bü- cum ederek çok tehlikeler yaratabi- lirler, Erzak ve mühimmat kollarına saldırarak da harekât: büsbütün güç- leştirebilirler. Bu itibarle askerlerin mühim bir kısmının erzak ve mühim. matın muhafazası için oayrılmasna zaruret hasıl olacaktır. İklim şartları ise İtalyan ordusu- nun sıhhati için büyük tehlikeler ya- ratmaktadır. Şimdi daha altı ay zör- fnda İtalyan askerinin yüzde 30 zu grüpik hastalıklara uğramışlardır.Bu sebeple orada bulunan 22,000 askerin savaş için kâfi gelmesi imkânsızdır. Bu miktarın hiç olmazsa bir misli ar- tırılması ve bu kuvvetin de nihayet Eylül nihayetipe kadar o mıntakaya nakledilmiş olması lâzımdır. Habeşistanda yağmur o mevsimi Eylülde bitmekte ve askeri harekât ancak ondan sonra başlayacak ve bu müddet Teşriniewvelden itibaren Mayıs başına kadar devam edebile- cektir, İtalyanın en cenubi noktasmda So- malinin iskelesi 6000 ve Eritrenin de 4000 kilometro olması ve bu yol ile yalnız asker değil, erzak, mühim- mat vesairenin de nakli mecburiyeti- nin ne kadar zor olduğunu gösterir, bir kasım Ht si aye ren alınması ise İta; müşkülütr dolayısiyle EM Şimdiki halde İtalya devlet bütçe- sinin senelik açığı 4 imilyar Lirete varmaktadır. İç borçlar o 1927 de 83 milyar Hiret iken şimdi 105 milyar İirete varmıştır, Ticaret müvazenesi 1934 de 2 milyar liret açık göştetri- yordu. İtalyanın son iki senelik te- diye müvazeneleri de passifdir. Devlet Bankası alın karşılığı 12 milyardan 5,5 milyara düşmüştür Döviz yokluğu ithalâtı da kabil oldu- Zu kadar tahdide sevk etmektedir. Şuphe yoktur ki İtalyan maliyesi bir harbin ağırlığını kaldıracak halde değildir. Bir dış istikrar ise İmkân- — Eğer bagajlarmızı hangi gara sevkedeceğinizi bilmiyorsa- nız kârınza sorun... — Evet, ama karım sabahleyin çocukları alarak otobüsle gitti, Çok Yaşamanın Sırrını Bulan Doktor 7103 Yaşında Öldü Le Journal'dan; Doktor Gueniot 103 yaşında oldu- Bu halde ölmüştür. Yüz sene yaşa- mak usulünü bulmuş olan bir adam, yüz seneden fazla yaşamak suretile keşfinin isabetini birinci defa ola- rak iman etmiş oluyoruz. Doktor Güenict çok yaşamak hakkındaki yaz dığı kitabın doktorlar ve balk ara - sında alâka uyandırdığını görmüş - tür. Doktor Gueniot 1880 senesinden- beri tap akademisinde üye idi. 1905 senesinde akademi ikinci bâşkanlığı- na seçildi. Doktor, normal bir adamın yüz se ne yaşayabileceğine kanidi .Bu fikri- ni yazmak ve ve yüz sene yaşamak hakkında herkese tavsiyelerde bulun mak için kendisinin 09 yaşına eriş- mesini beklemiştir. Doktor bundan sonra şen felsefelerle dolu olan kü- çük kitabını neşretmiştir. Doktor bu kitabında bir adamın yüz sene yaşayabileceğini İsbat et * miş ve bir taraftan bu fikrin yardı- mile memeli hayvanlarda hayatın, uzun kemiklerin kaynaşması için lâ rım olan zamanın beş misline müsa- vi olduğunu ve diğer taraftan da in- san uzviyeti kadar mükemmel olan bir uzviyetin uzun müddet yaşaması Jâzım geldiğini meydana koymuştur. Doktor Gueniot'nun uzun müddet yaşamak için ileriye sürdüğü pren - sipler şu esastan çıkmaktadır: “İn- san ölmez, kendi kendini öl. e İnsan hiç bir şeyde perhiz yapa - madığından ölüyor. Bu sebeple in - san az yemeli, az içmeli, az sigara içmeli ve az çalışmalıdır. Buna mw- kabil çok teneffüs etmelidir. Doktor son tavsiye olmak Üzere diyor ki: “Bütün vücudunuza sabah, akşam — Habeşistanda bir gezintiye çı- kıyorum, ben gelinceye kadar İütfen bizim eve bakar, çiçekleri sular mr- sınız? (Politiken Copenhague) —————— sızdır denilebilir. Siyasi ağırlıkları da buna ilâve etmek lâzımdır. Deily Hersld'dan: Son durumlar o Mussolinin artık Habeşistana yumruğunu indirmekte gecilğmeyeceğini gösteriyor. İki tara- İt barıştırma makinası bugün tahrip edilmiş vaziyete girmiştir. Halledil- mesi gereken ibtilâfların mevcudiye- ti bahanesi, matuf olan maksada kâ- fi derecede hizmet etmiş olduğun- dan, artık bir tarafa atılmıştır. Yak- Jaşan harbin, sıkılmadan ve utanma- dan açılan bir kasti tecavüz ve yağ- ma harbi olduğu bütün çıplaklığıyle meydana çıkmıştır. Bütün bu hakikatlere rağmen İn- giltere de bu hareketi yalnız eden değil, ona muzaharet gösteren kimseler de var. Bu (gibi kimseler İtalyanın genişlemek için araziye, koloniye ve sanayi için paraya mühtaç olduğunu söylemektedirler, Bu insan ların görüşlerince bu ibtiyaçlar bir devleti harp açmakta mazur göstere- cek hususlardır. Bu işi açıkça tetkik edelim ,Habeşlerin, İtalyanların göz diktikleri bir vatanları vardır. De- mek İtalyanlar bu vatana göz dik- tikleri için, yurtlarını ellerinden al mak üzere oHabeşleri katletmeğe mezundurlar. » John Marlay bir aralık “bahsetti giniz ticari harpler menfaat maksa- dile yapılan cinayetlerdir.,, demişti. Bu menfaat maksadile yapılan ci- Dayete mani olmak üzere bazı hare- ketlerde bulunmağı vadedilen uluslar kurumu devletleri Ode vaidlerinden vâzgeçerek katili alkışlamağa hazır- lanıyorlar. İngilterede ve Fransda bu zihniye- ti güdenler acaba ne yaptıklarının farkında mudırlar? Eğer İtalya Habeş topraklarını çalmak için andlaşmalar bükümlerini hiçe sayarak harbe girişir ve eğer Uluslar Kurumu, bazı üyelerin bu ci- nayete şerik olmak yolunu tutmuş oldukları için, vazifesini ifa edemez ise, o zaman Uluslar Kurumu, bütün kollektif emniyet sistemi ile beraber mezara girmiş olacaktır. Artık dünya “vahşet devirleri kas nunu” na rücu ediyor. Bu İse yalnız Afrika doğuşunda değil, her yerde ve her zaman harpler ve harp tekli keleri uyandıracak bir barekettir. Tehlikeye giren Habeşistanın atisi değil, medeniyetin atisidir, tasvip | Dr. GUENİOT masaj yapınız... Doktor, uzun müddettenberi bu rejimi takip ediyor ve bunun üzerin- de yaptığı tetkik ve görüşlere göre tatbik ediyordu. O, şüphesiz ki, uzun müddet yaşa- masından cesaret alarak ölüme cep- heden bakmaktan âsla korikmuyordu. Doktor Gueniot bundan sekiz gü evvel kendisinde hafif bir zayitlik duymuş ve yatağa girmiştir. Kalbinin günden güne zayıf düş- inesi üzerine etrafındakiler endişe etmeğe başlamışlardır. Bununla be- raber ibtiyar bir doktor kendisine tamamen malikti, Etrafındakilerin ber birine güzel sözlerle hitap ediyor ve yanına ge- len meslekdaşlarile, akademinin son toplantılar: etrafında görüşüyordu. İ Doktor, akademinin vazife sever bir azası idi, j Doktor Gueniot 8 teşrinisani 1832 de doğmuştu. Alman filosu Nev ehronicle: Yeni Alman inşaatının nahoş bir tesir uyandırdığı artık inkâr edile - mez bir şekil almıştır. Bu hareket bittabi Versay andı yeni bir meydan okuma sayılabilir. Mev zuu bahis gemilerin bu yıl içinde tezgâha konulmuş oldukları veya konulacakları şeklindeki itirafta Almanyanın barış andlaşması şart- larına, aylardanberi, gizli olarak a ar. . Te AR manyanın bü hareketini; umumiyet itibarile andlaşmaların kredisini bozmayacak bir hareket sayamaz - midir. Yı gemilerden ikisi ve vi eleme olacak ve ileride ton büyüklüğündeki- ler de yapılacaktır. işte Fena olan cihet budur. Bundan başka sekiz pusluk topla rr olan iki tane onar bin tonluk kru ilecektir. Inşaatın bu vazör edi kısmı daha büyük fenalık tevlit ede cektir. Çünkü tam kruvazör tonajla rında azami haddi daha aşağı bir seviyeye i kk üzere bir Avru - pa ani yapılmak üzere iken Almanya, barış tayin ettiği 6,000 tonluk azami mikyas - dan Vaşinglon konvansiyonunun müsaade ettiği 10,000 tonluk azami hadde atlıyor, Inşa edilen ve edilmekte olan de- nizaltı gemileri nisbeten daha kü - ni batıran denizaltı gemilerinin in » şasından Vaz geçileceği Almanya ta rafından resmen vadedilmiş ise de, başka bir maksada hizmet edemiye cek olan büyük deniz altı gemile - rinin inşası da Alman planından ha riç kalan bir şey değildir. Bütün Programın ni şekilde hareket edecek hattâ In- giltere dahi, Eğer Ingiliz - Alman deniz and - laşmasının sonucu bu olacaksa çok şayanı teesültür; çünkü bu se; bugünkü çok yüksek ve çoh masraf lı seviyenin muhafazası suretile de- niz kuvvetlerinde istikrar temin et mek demek olacaktır. —Amma dalgın adamım, şem siye yerine baston almışım!.. çük olacaktır. Fakat tecim gemileri | Hamburg'a Firdik Piyasasi 22-7-935 Yükselmekte Devam Ediyo Hamburgta fındık piyasası birkaç hafta önceye nazeran bir hayli sağ- lamlaşmıştır. Berlin ticaret mümes- silliğinin bildirdiğine göre, Ham- burgtaki hazır mallar Loco Ham- burg ve ardiyede teslim şartile 100 Almanyaya domates ihracatı Berlin Türk Tecim odasının aylık raporundan altnmıştır.: ”Harpten önce Almanyada pek az tanman domates, bugün pek mühim miktarda sarfolunmakta ve zengi fakir herkesin sofrasında bulunmak tadır. Türkiye İle Almanya arasın. dâki iyi tecim ve dostluk münasebet- leri ve bilhassa itbalât ve ihracatta başabaşlık esası bir sıra mallarda ol- duğu gibi, domates üzerinde de ve- rimli işler yapılmasına müsaittir, ka- naatiydeyiz. Türkiyeden Almanya; domates ihracatı birçok Türk köylü- lerinin yüzünü güldüreceği gibi manya için de faydalı olabilecek: Çünkü, domates Almanyada müb rem yiyecek maddelerinden biri si tasma girmiştir. Bu ürünün kolayca tedariki, Alman mallarının Türkiye- ye ihracına kapı açacaktır. Türk te- cimenlerin Almanya ile domates zerinde iş yapmalarını tavsiye ede » tiz, Ancak şimdiden şunu da haber verelim ki, Türkiyeden Almanyaya domates ihracı Almanyada herkesin kesesine uygun şartlar altında olma- lıdır. Yani yüksek fiyat İstenmesi, bu mal üzerinde iş yapılmasına en - gel olmaktan başka hemen hiç bir sonuç vermiyecektir.,. Av derisi, tiftik, yapağı Av derisi, tiftik, yapağı gibi bir kısım maddeler için Oksiyon İsmi ve rilen hususi mezat maballeri kurul ması hakkında tecim ve endüstri o- dasınca yapılan tetkiklerin sonucu ilgililere bildirilmiştir, ğrendiğimize göre, mezat mahal- leri kurulması birçok bakımlardan faydalı olacaktır. Yalnız, bundan ön- ce mahşullerimizi: dal i u rülmüştür. Oksiyon işi, bu iki mese- lenin halinden sonra düşünüleceği için, tecim odala cek toplantısında Berline yaş meyvk gön- dermeğe başlıyoruz TTürkofis İstanbul şubesinin teğeb- büsleri üzerine, yaş meyva ve sebze- lerimizin taşınmasında, Er Frans tayyare şirketi Viyanaya kadar yüz- de otuz tenzilât kabul etmişti. Berlin ticaret mümessilliğimizin &on temasları, Viyanadan Almanya - ya taşınacak meyva ve sebzelerimiz için yüzde 50 tenzilât imkânım te - min etmiştir. Her hafta şehrimizden tayyare ile yapılan az miktardaki yaş meyva nakliyatı, bu suretle yeni bir kolaylık kazanmış olmaktadır. İlgili tecimenler, Türkofisin teb- liği Üzerine, Almanyaya tayyare ile yeniden mal göndermek için bazır- başlamışlardır. Önümüzdeki haf talar içinde, Berline başta üzüm ol- mak Üzere bazı yaş meyvalarımız gönderilecektir. Hayvan borsasındaki resim- lerin azaltılması isteniyor Hayvan borsasında kilo başına a- Yeni elbise ve şapka modalarından bir görü kilo başına 137 - 140 marka Ki tulmıştır. Hemen yükleme şar” ki fmdıklar 100 kilo başın Hamburg 818 - 825 iranga kadi amele görmüştür. Iman borsa resminin tenzili kısım hayvan tecimenleri İİİ müracaatta bulunmuşlardır. İğ menler, bundan bir müddet ö van başına alınan az bir resmi galtıldığını ileri sürmüşlerdir. ların iddialarına göre, bo: durumu çek iyi olduğu için, isbetini azaltmak mümkündüf! istek, gözden geçirilmektedir. Limanda mal bekletil” miyecek İstanbul Jimanındaki tahliye liyeti sırasında bir kisim mallarının fazla bekletildiği! kâyet edilmiştir. Ekonomi Bi bu konu üzerinde, tetkikler YAĞ ması ve şikâyetlerin tesbiti işi lilere emir vermiştir. Öğrendiğimize göre, tahliye “5 rindeki müşkülât İstanbul Ti genel durumu ile ilgilidir. Bü cim gemilerinin rıhtıma ç ması, güçlükte âmil olmaktadi Rıbtımların uzatılması için lanan proje tatbik edildikten bütün gemilerin doğrudan > sahile yanaşabilmesi temin eğil? tir. Böylelikle, tahliye işleri Ö laylaşmış olacaktır. BORSA 20 Temmuz Cuma PARALAR 20 Belçika frangı 20 Deahmi 20 İsviçre fr. Florin 20 Çek Kron Avusturya gilin i