26 Temmuz 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

26 Temmuz 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

No.92 Nigehbancılar İktidara Geçmek için Damat Feridi Tehdit Ettiler ve Kabineyi Düşürdüler! Bunlar her şeyi yapacaklardı. Fa- kat kasaları ve cepleri boştu. Bunla- rr dolduzmak için Zeynelâbidin, tü i Yakup, miralay Sadık, Ali kimi evkafı, kimi şirketleri, ki- mi Sapancalı Hakkı ve Baki gibi pa- yalıları alabildiklerine soymağa baş“ ladılar. Padişah katında ve inevkilerini pekleştirmek iç ce şöyle bir muhtıra verdiler: Huzuru samii cenabı sadaretpene- hiye üç bin küsur zabıtan namına As- keri Nikhiban cemiyeti tarafından takdim kılınan ârizedir: Dört harp senesinde Türk milleti pecibesini sıcak ve soğuk cepheler» de üç milyona yakın zayiat ile mahv ve ifna ve vatanın son kuvvetini de Filistin cephesinde teslim ettikten sonra mahkemesi kübrayı millete ve- rilecek hesap ve sorulacak suallerden kaçarak milletin bakiyetüssüyufu ve kalpleri yaralı evlâdının kemiklerin- den kendi seyiat ve cinayatma siper yapmak maksadile bu defa da Ana - dolu harekâtın meydana getiren ve mmüdafaai milliye namı mukaddes ve meşruu altında oyun oynamak isti. yen erkân, ümera ve zabitanın İcrâ- atı muzırrasını biz sadık Nigehban Cemiyeti zabitan kolları takbih eder ve bu gibi harekâttan nefret ettiği- mizin siddei seniyel hazreti hilâfet. penahiye arza da delâlet buyurmanı- zı istirham ve sadakatimizi teyit ile iftihar ederiz. Dört harp senesinin aldm ve me - şıkını sevgili asker evlâdile birlikeş omuzlarımızda ve kıymetli sultanla- unnamubabbetinicedadin tarihlerile beraber kalplerinde taşı- yan biz zabitan kullarınız beyanatı şahanelerini kalplerimize bir mer- hemi şafi bulduk. Pek yorgun ve va - zilei diniye ve vataniyesini uğuru şahanede pek mebzul olarak döktüğü kanla ifa ettiğime kani olan milleti- mize artık sükün ve istirahat bahşe- den beyanatı şahaneleri ayni hikmet ve-bir enmuzeci yefkat ve . tir, Beyanatı şahaneyi okurken göz lerimizin yaşile ıslatıp hakipayı şa- daneye tekrar alettekrar kalben arzı sadakat ve ubudiyet ettik, Ömrü afi- fiyeti şahanelerimin müzdat olması duasını refi barigâhı ahaddiyet eyle- riz olbapta. Fakat bir türlü partide İstedilleri dolabı çeviremiyor, istedikleri koltu- ğa yerleşemiyorlardı. Şimdi palavra ve korkutmak şırası gelmişti. Damat Feride, yazanların da, yazılanların da dillerine yakışan bir biçimde şöy- İe bir ültimatom kaleme aldılar; Sadrâzam Ferit Paşaya “Paşa Hazretleri, Fırkai muhabifenin yanmda Oo mevkie geçtiniz. Vatanın elim felâ keti, zamanm nezaketi meydanda. Resmi, gayri resmi ve hatta husus — Bekle de binelim.. Üsküdara gi- deceğiz!. — Bu vapur Usküdara gitmez... — Hangisi gider?. — Ilerideki, Ve, Evolden söylesene apur açıldı... Otomobili çevirir « ken bir polis: — Köprüde müşteri almak yasak. tar. Bekle burudal > — Aman efendim! Biz buna rıhtam da bindik. Vapura geldik!.. — İyi amma burada müruru uburu işkâl ediyor. (Sant 11, ma eniyi; e eği Bütün bu hırpaniliğin sebebi Loyd İİ M6 gidip te: — Baksnna Sinyor. İstanbul la pe yolcuların gece geç vakit ni istemiyoruz. Güçlük çekiyor, perişan oluyorlar... Bunun bir çaresi. ni bulunuz!, dememesid"*. Bu vapurların saatlerine karışan bi- rinin benim karşılaştığın. güçlüklerle karşılaşarak işin tadını tatmasmı Ulu Tanrıdan dilerim, Tâ ki kumpanyalar yola getirilsin! B. FELEK Kuvayi lozibatiye - Hilâfet ordusu kumandanı iken önce İstiklâ! ordusu karşısından ve sonra da Türk ulusu- nun ceza ve öcünden kaçarak şimdi kaldırım mühendisliği eden Süley- man Şefik (Paşa) Mısırda yaptırdığı bir kart vizite (sahibüldevle ve nazı rülharbiye sabrkan) yazdır - (mış ve bununla kendisine a- rapları da güldürmüştür. yerlerde İttihat ve Terakkinin fena- lığından pek acı şikâyetlerde bulu- nuyorsunuz. Siz ise burin onlardan | bin kere muzirsiniz. Çünkü meşruti- yeti idarede reisi hükümetin bir şek- i, bir rengi oher; sinde bu yoh -Gir » mar, ceuialif mi? ki siz hiçbir şey değilsiniz. Bütün (a- aliyetiniz düşman vatana saplamağa tırnaklarını sinel matuf, Şu halde siz bir Osmanl: sadrazamı değilsiniz. | Millet; dinine, vatanıma hizmet cde- 4 Üyeler için 100 bin tane rozet yapılıyor Hava tehlikesini bilen üyeler için Hava kurumu 100 bin tene rozet yap- tırılmasına karar vermiştir. Bunla - rın 25 bini iğneli, 75 bini düğmelidir. Bu rozetin etrafı kırmızı ve zemini minedir. Rozet Üzerindeki tayyare altın renginde olacak ve ayrıca, H. K. 1925 rumuzu bulunacaktır. Rozetlerin ihalesi piyanko müdür. lüğünde dün sabah yapılmıştır. * Türk Hava kurumu Türk kuşu mütehassısları Anohin ile Romanof Bursa ve Yalovada tetkiklerine de. vam etmektedirler. Yakında dönme « leri beklenmektedir. $ Türk Hava kurumu genel direk. törü Fuat Bulea, İstanbuldaki tet - kiklerine devam etmektedir. Yeni Üyeler Ankara, 25 A.A. — Hava tehlike. sini bilen üyeler; H. Yaramosyan 20, Vahram Asa - doryan 21, Mığırdıç Papasyan 25, Karabet Hamparsumyan 20, Kerofe Sevim 20 Misak Tavariyam 20, Kar- nik Tozikyan 20, Artin Kuşenyan 20, Ali Rıza 20, 20, Kosti Kara- yanopulos 20, Hamparsum ( Bahumu 20, Avram Panayotidis 20, Pandelâ- kidis 20, Kozmo Sanadokos 20, Kir. yako Panayotidis 20, Mihal Yuvani- dis 20, Lcon Gerdikyan 20, Bozant Uzikyan 20, Antranik Zaharyan 29, Mihal Keşişyan 20, Nubar Yiğityan 20, Murat Sivasyan 20, Şabuh Mar. dirosyan 20, M. Fikri 20, Karabet Ke resteciyan 20, Agop Baradır 20 Ha- bip 20, Mustafa 20, Yani Gelo 20, Su- tiri Kostandinos 20, Hibernik İnci yan 20, Yunus Osman 20, Şakir Mi- mik 20, Melanos Paylantos 20, Ab - dülâziz Hıdır 20, Abdurrak Ömer 20, Hanna Amun 20, Hanna, Üneyyirci 20, Sait Müneyyirci 20, İbrahim Hr- dır 20, İlyas Şuha 20, Mihal Amun 20, Yusuf Tepsi 20, Cercis Hanaşı 20, Yakun Amun 20, Sait Cici 20, Musta- fa 100, Hasan oğlu Yabya 20, Bilâl B hat ve iltamatını * Ulümatomu götürüyor ve sadaret E zünün bir heykeli gibi, sağır ve dil. Aziz Hüdayi AKDEMİR cek bir sahibi vicdan istiyor. Sizde © vicdan var da göstermiyorsanız bu da bir şeye yaramaz. Milet; sün v tetbike kadir bir me: çek zamanda değiliz. Vicdan ve ni İ musu milleti daha ziyade teİvise cü- ret etmenize tahammül edilemiye. cektir. O makamı mukaddesten çe- kiliniz?,, İki zabit ve Alemdarcr Kadri bu makamında Damad Feride veriyor. Jar. Ferid “hainler korkak olur,, sö- siz yüzlerine bakıyor. Alemdater ve. rilen ktiğıdı tamam'ıyor : — Paşa, diyor, cemiyet büyük iş- ler düşündü ve büyük bir harekete geçmeğe karar verdi. Bunun önüne geçmek kimsenin elinde değildir! Ferit o gece saraya koşuyor ve İstifasmı veriyor. Padişah Nigehban- cıları okşryacak bir kabine yapmak üzere tekrar Feridi sadrazam naspe- diyor. İlki hain ve iki korkaktan do- ğan bir kabinet, ,, Eski halâskârlardan Ahmet Abuk (paşa) harbiye nazırı. Fakat bu da “İr göz boyamadan ibaret kaldı. Ce- miyet bir türlü harbiye nezaretine geçemedi. Bir aralık erkântbarbiye reisi Hâmdi bunlardan bazılarını önemli mevkilere tayin ettiyse de, ne hikmettir, bilinmez, memuriyet alanlar cemiyetten yüz çeviriyor, da- madın keyfine uyuyorlardı. Zaten cemiyetin büsbütün dağılması da bu memurlar yüzünden olmuştur. Bün- lar, günün birinde, kuvayi inzibatiye kurumu sıralarında idi, cemiyetin merkezini bastılar. Kâğıtlarını ve boş kasalarını aldılar; merkezde adam olarak yalnız cemiyetin kâtibi yüz- başı Tahsini bularak tutup hapse tıktılar, Şimdi Askeri Nigehban cemi yele Kapısını mezar taşı yapmak “Ne kendi eyledi rahat ne verdi halka huzur, Yıkıldı gitti cihandan dayansın ehli kubur,, Beytini yazmak kalmıştı. Ağustos 1336 (Arkası var) Hava Tehlikesi Ismarlanan Rozetler 25, Iban 25, Süleyman Zabit oğlu 20, Nurettin Hüsamettin 25, Ali oğlu il Musa 25, Mall Osman 21, Tabir Va- | tol 40, Şemsettin 20, Mustafa 50, Meh met 20, Hasan Çakır 20, Yakup Kas- dal 25, Ali İzzet 20, Hüseyin Çakır | 20, Kâmil Mahmut kardeşler 100, Ab- bas 25, Mehmet 20, Ömer Lâtfi 20, Zırhlı Mehmet 20, Halil Ramazan 20, Behzat 20, Hafız Mehmet 20, Ömer ağa oğlu Ahmet 20, Alâaddin 20, Şem sestin 20, Mehunet 20, Kara Alımet 20 Ali Osman 20. İsmai! Recep 20, Mehmet 20, Ali Riza 20, İhsan Acmi 20, Salih Sipa- hi 20, İsmail Hakk: 20, İsmal! Hakkı 20, Faik Tokatlı 40, Sarı Bilâl 20, Türkiye mensucat fabrikası limitet şirketi 100, Yahya 500, Şerif Remzi Beykent 200, Veşova ve Taranto ©- Şallar 109, gelecek yıllar” için 50, . Rapopogt ve Salih Nuri 50, Azir ve Ahmet Brovalı 800, gelecek yıllar için de 800, Hacr Ahmet ve Mehmet Aksekili 20, Yardımı 20, Yusuf oğlu üZlfü 20, Yusuf Ali 20, Ali Mehmet 20, Hasan Fettah 20, Yeni Türk men- sucat fabrikası 100, Steaua Romana petrol sanayi anonim şirketi 225 bir | defalık, Y. Nadi 6840, E. Pitippart | 24, Maskart 24, 1. Süreyya 24, H. Ak- soy 24 'T. A. Çınar 160, V. Fucher 17, Cevat Cemal 96, Sedat Emin 72, SAGLIK ÖGÜTLERİ Karaciğer Ne Işler Görür ? Karaciğerin bütün beden sağlığın da tuttuğu önemli yeri artık herkes İ biliyor. Karaciğeri yolunda işlemiyen kimse rahat yaşıyamıyor. Çabuk ih- tiyarlıyor. Geçenlerde karaciğeri arâ- ada yoklamanın faydalı olduğu» söylemiştim. Şimdi de onun sağ» umak için lüzumlu olan şeyleri istiyorum. Ancak, karaciğerin sağlığını korumak İ ilkönce onun ne işler gördüğünü bil- mek lâzımdır. Karaciğer, gördüğü işerin çoklu- gundan dolayı örgelerimizin (aza) ilerinden biridir. Bu işleri sa- | — Karaciğer bir günde binden bin iki yüz grama kadar öt (safra) çıkarır. Bunun hazım işin nekadar Tüzumlu olduğunu bilirsiniz. Yemek- lerdeki yağlar onun sayesinde kana sirerek insanı beslerler. Barsakların rahatça boşalması gene cnun sebebi- ledir. Karaciğerin çıkardığı ö saklarda yapacağı işi gördü sonra hepsi birden kaybolmaz. Bir kısmı tekrar kana karışır. Fakat hep- si birden kana karışırsa o vakit, bil. diğiniz sarılık hastalığı meydana çı- kar. Bir de ödün içersindeki koles- trin, öt kesesi içinde kalırsa karaci- ğerde kum sancıları yapar. 2 — Karaciğer glikojen denilen maddeyi çıkarır. Yemeklerin içinde. ki şeker birdenbire kana karışmaz. Karaciğer onu glikojen halinde sak- lar ve bedene lüzum oldukça, tekrar seker haline getirerek, ihtiyaca göre kanın içine bırakır. 3 — Yemeklerin içindeki albümin- Ji maddeler, bedeni beslemek işini görmek için, dağıldıktan sonra geriye kalan üre de gene karaciğerde hâsıl our. Sonra böbreklerle dışarıya çı- kar. 4 — Karaciğerin büyük işlerinden biri de yemeklerle veya başka her- hangi bir türlü gelen zehirleri tuta- rak, onların fena tesirlerini yok et- meğe çalışır. Bayağı zehirleri bile gene karaciğer tutar, $ — Kanın içindeki kızıl kürecik- ler eskiyerek işe yaramıyacak bale gelince onları da karaciğer yakalar ve parçalar. 6 — Yemeklerdeki yağların bede- ni beslemek geçirecek eri kimya şekillerinden geçirmekte de gene ka- raciğerin tesiri vardır. lay a le yemem işinde önemli tesirinden başka bede- zehirlenmeğe karşı korumak için vardır. sebeple karaciğer bütün bu işlerini göremeyip de işle- mesi zayıflayınca bütün bedenin yo- lunda işlemesi bozulur, Sarılık olur, böbreklerden şeker çrkar, şeker ka- na karışır, amonyak faza çıkar, kap zehirlenir, - Lokman Hekim Dr. İHSAN SA GONOKOK AŞISI Belsoğukluğu ve ihtilâtlarma kar- | İ şı pek tesirli ve taze aşıdır. Di- İ vanyolu Sultan Mahmut türbesi, No. 189. İ ——— Doktor Şe Horhoroni Eminönü Valde kıraathanesi ya- MS nında Telefon: 24131 SN 4532 TAKSIM BAHÇESİ İLOKANTA-TIYATRO 21 - 28 - 79 Temmuz akşemleri VEDA MÜSAMERESİ İİSPANO-FRANKO AME- RİKEN RÖVÜSÜ Bu cumartesi ve pazar İ matine 17 de i o Uokantada HER AKŞAM | DINE - KONSER Konsomasyonlar 30 - 50 ve 75 naz Kuruştur. İstanbul $ inci İcra Memurluğun dan: SATIŞ ILANI Bir borçtan dolayı mahcuz olup sa- ışına karar verilen piyano ve Salre gibi eşyalar Cihangirde Saka başı 60 kak 14 numaroda 30-7-935 sal günü saat 10 dan 12 ye kadar satılacağın - dan talip olan'arın o günde mahallin de bulunacak memuruna müracaatla- rı ilân olunur. (13318) ea Sedat Başak 54, P, Maskart 4440, Cevat Altıner 36, Falk Polatmen 36, Burhan Atak 25,20, Şükrü Artunkal 24, Akıl Kıstır 24, Esen OMandil Abdullah 21.60, Mikibaryan || satınalma komisyonuna gel- Nikâhsız yaşayan eşler ara- smda senelerce, ölünceye kadar biribirini evlilerden fazla sev- miş olanlar, birçok evlilerden fazla biribirine sadık kalanlar az değildir. Artık cemiyet çokluk, bunlara evlilere baktığından baş ka gözle bakmıyor. Fakat hâlâ bu gayrimeş- ru birleşmelerin fena tesir - leri Fransadan bile kalkmamış olacak ki, Pariste bu tesirler müthiş bir felâkete sebep oldu. Gazetemizde okumuşsunuzdur : Babasız olarak dünyaya gelen bir kadın bir gençle yaşamış, on- dan bir kız çocuğu olmuş. Bu a- dar, çocuğunun anasmı nikâhla almak şöyle dursun, bir gün kov muş bile ve kadın kız çocuğu ile başbaşa kalmış. Onu on beş ya- şma kadar büyüttükten sonra çocuğunun bütün fedakârlıkları- narağmen babasını daha çok sevdiğini sezerek bu güzel kızı yatağında öldürmüş. Şimdi beş sene hapse mahküm oldu. .Bir Fransız gazetesi bu cinayetin, eski ahlâk kaidelerinden doğdu ğunu yazıyor. Çükü kadm ev - Jâdının da kendisi gibi babasız- lık yüzünden evlenemiyeceğini, kötü bir yola gideceğini düşüne rek öldürmüş, sonra da kendisi ölmek üzere iken kurtarılmıştı. Mi dinimiükim ap a TEN gözle baktıkları halde, yeni kanunlar, onlara bazı hak- lar tanıtmışlardır. Bizim kanun larımızda da metreslere veril - Istanbul Komutanlığı Satınalma Komisyonu İlânları Hadımköydeki birliklerin ihtiyacı için 140 ton Java- merin ve 40 ton Krible kö- || mürü 27 - 7 - 935 cumartesi günü saat 11 de açık eksilt- me ile alacaktır. Lavama- rinin beher tonunun tahmin fiyatı 22, Kriblenin 25 lira- dır. Şartnamesi her gün öğ- leden evvel komisyonda gö- rülebilir. İlk teminatı 316 li- radır. İsteklilerin vakti mu- ayyeninde teminat makbu - zu veya mektupları ve tica- ret odasına kayıtlı oldukla - rına dair vesikalarile birlik- te Fındıklıda Komutanlık meleri. (3962) 5266 ,. İstanbul Komutanlığına bağlı birlikler hayvanatının ihtiyacı olan 979 bin kilo saman i Ağustos 935 per- şembe günü saat 15 dekâ- palı zarfla eksiltmeye ko- nulmuştur. Beher kilosuna tahmin edilen fiat 2 kuruş 50 santim olup İlk teminat 1836 liradır. Şartnamesi komisyonda görülebilir. İs- teklilerin vakti muayyenin- de ihale saatinden bir saat evveline okadar teminat mektubu veya makbuzu ile birlikte mektuplarını Fın- dıklıda satm alma komis- yonuna vermeleri. ( ra ..I 1 ikinci teşrin y59 günle“ miş haklar az değ gi Bursa sokağ sile bizden fikri altı senedir bir yaşadığını, bu za” dan ikide bir ni adini aldığı halde, olduğunu, ge sönüp gittiğini, * kimseden hürmet kale almasa bile şede olduğunu yaf” yeni kanun Bununla beraber ği rini açık, sarih, kât lemesi, eğer kend artık yaşını başımı? bırakmayacaksa 9 madığını sormask ziyette kalmak! tercih ettiğini ilâ ru olur. Hizmetçıde Evlendikten on #* adam karısını, yön nın kocasını anlamayız. Bazrlı lerce yaşadıktan ' ma yakm deği yesi benim seviye” ğı..." diye boşanm Vaktile nerede züm?.. İşte bir On yedi sene büyüdüğüm kı metçisi ile nasılsa * 1 konaktan kaçarak * Aradan geçen bu içinde onun sevi; kaldığı halde, bef çıktım, bir mesle£ Şimdi kendi sevi kadın arıyorum. di senenin bu bazı rabıtaları... Onları bağladığı mak güçleşiyormü on yedi sene evvel, yanlışm cezasmı * dan atıp nasıl yükletebilir?.. SATILI k 1a)9 | L Oo n dairemizde hazır ZAYİ — Mur (Ğ33110) Ali Raifin Ziraat şubesinden almış özden hesabı cart ci i mecinde İstan” cak olan memuru ceklerin reengeç 5 a8”. lemecine ka rı Askerlik Ş racaatları. (477