12 Ağustos 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

12 Ağustos 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

BİR EŞEĞİN TAVAZUU Bütün hayatımda gördüğüm “eşeklerin en sıskasma, bitkin ne ve ayakta can çekişenine dün Beyoğlu caddesinin ortasında tesadüf ettim. İçinde ne olduğu bir bakışta anlaşılamıyan pis,| kırık dökük bir arabayı çekme- Se memurdu. Fakat bu r zifeyi en küçük bir muvaffaki - yetle yapabilmekte o kadar â- i ki, arabayı yürütebilmek için iki adamdan biri arkadan i- tiyor, öteki de hayvancağızın başından çekiyordu. Köşe başında çatlaması ihti- mali hiç te uzak olmıyan bu za- vallı sıpanın avukatlığını üstü- me almak ihtiyacımı duydum ve | içimden staja başladım: “Bu memlekette hayvanlara cza &- dilmesi yasaktır ve bu yasağın tatbikine belediye memurdur. Neden bir eşeğin göz göre göre öldürülmesine izin veriyor? Bu hayvanı kurtarmak için demi tahsisat lâzım? Bu sıska eşek te mi bütçe açığının kurbanıdır?,, derken, bir adam, içimdeki hay- kırışı duymuş gibi yanıma gele- rek mırıldandı: — Belediyenin nümerotaj a- rabasıdır bu! demez mi? Şaşaladım. Bir anda en çirkin, en gülünç, en feci tezatları hazmetmeğe mecburdum; Ağır bir yük ve sıska bir eşek; sıska bir eşek ve belediyenin nümerotaj faaliye-| ti; belediyenin sıska eşeği ve Beyoğlu caddesindeki dost ve “düşman kalabalık; hayvanlara zulmu yasak etmeğe memur be- can çekişen bir sıpay eziyet, reva gördüğ işkence... Erkânından birçokları husu- si otomobillerde gezen beledi - ye, koca bir nümerotaj işine tah- sis için, ecelteri döken bir sıska eşeğin çektiği külüstür, pis ve “çürük çarrk bir arabadan başka vasıta bulamamış, Beyoğlunun €,“her dükkânma karşı Trk © İstanbulunhaysiyetini resmen bir sıpanın ayakları al-| tına atıyordu. Bu zavallı eşek, sanki, yalnız o arabayı çekmeğe değil, İstan- bul belediyesinin bir kısım işle- rindeki ağırlığı, battallığı, dü- zensizliği, sıskalığı ve yorgun» Tuğu temsile de memurdu, fakat bu ikinci vazifesinin farkında ol madığı için hiç mağrur değildi! Peyami SAFA m ——— ŞEHİRDE OLUP Tersane ve havuzlar ihya edilecek Devlet Denizyolları idaresi için yeni yaptırılacak vapurlara ait tek- İfremmeler, bu işi üzerlerine almak | İ istiyen birçok vapur tezgihları ta- rafından, ilgililere | gönderilmeğe başlanmıştır. Bunların sonu Eyiâle kadar alınacaktır. Teklifnsmelerin, Ankarada top- Janscak bir beyet terefındin gözden geçirilmesi kararlaştırılmıştır. Pa- zarlık konuşmalarına, (gemilerin plânları hazırlandıktan ve seçildik- ten sonra başlanacaktır. Verilen melümata göre, bütün bu işler ancak kış ortalarına doğru bi- tirilmiş olacaktır. İnşaata önümüz- deki baharda başlındığı takdirde, yeni gemiler ancak öbür yıl teslim edilebilecektir, Denizyolları idaresi, yeni vapur- lerın gelişinden sonra, bugün elin- de bulunanlardan beşini çürüğe çr - karmağa karar vermiştir. Bunlar rasında, birçok defalar tamir g Gülcemal da vardır. . Aldığımız malümeta göre, Ka - sımpaşadaki tamir havuzlermnın 15 < lah edilmesi esas itibariyle kararlaş- muştur. Fabrika ve havuzlar direktö- rü Cemil, bu konu üzerinde yaptığı etütleri sonuncunu bir raporla Eko- nomi Bakanlığına bildirmiştir. Ay- rca, Denizyolları direktörlüğünce de bazı tetkikler yapılmıştır. * Havuzların aslahr işi ile meşgul olmak üzere bir yabancı uzman (mü- tahassıs) getirilecektir. Kasımpaşa havuzlarınin gemi inşaatr yapabile- cek bir hale konulması ve Jizimge- Jen tesisatın ilâve edilmesi, bu uz manın mütahesından istifade edi - lerek başarıfacaktır. Diğer taraftan, İstanbulun tran- sit açığı göz Önünde tutulmuş, b #esele, ecnebi gemilerinin limaar - en | mızda havuzlanmalarımı temin bakı- mundan da gözden geçirilmiğtir. Bu- gün havuzlanınn faaliyeti, bilhassa transit gemilerin havuzlara göster- dikleti rağbet çok azalmıştır. Bazı yakın ecnebi lmanlarındaki bevuz- İarra bize rekabet etmeleri ve tram- sit gemilerin havuzlşnma Ücretleri- ni önemli miktarda indirmeleri rağ- betsizlik sebepleri arasındadır. Havuzlarımız ıslah edilirken, Ji- man faali bu de öı indirileceği imler ge kaj- Numerotaj vergi tahsilâtıni güçleştirmiş Maliye tahsil direktörlüğü yeni nü- merotaj münasebetile tahsil işlerinin güçleştiğini ilgililere bildirmiştir. Bu- nu önlemek için, kaymakamlıklarca binaların eski ve yeni numaralarını gösteren histeler hazırlanması karar. Taştırılmıştır. Maamafih, bu iş etrafın daha ameli bir çare düşünülmek- tedir, Ekmek yirmi para daha ucuzlayacak Ekmek narhını tespit eden komis- | yon bugün belediyede toplanacaktır. | Buğday piyasasının geçen bı nazaran biraz düşmesi, ekmek fiy rmın yeniden yirmi para kadar indi- rilmesine imkân verecektir. Narh komisyonu, son haftanm sa. şlarına ait fiyat vasatilerini bugün gözden geçirecek ve ona göre narhı yeniden tespit edecektir. — ami Fransiz maliye uzmanları İzmire gidiyorlar Şehrimizdeki tetkiklerini bitiren Fransız maliye uzmanları, yarın İzmi. re gideceklerdir. Uzmanlar İzmirde de maliye işlerini gözden geçirecek- ler ve vardıkları sonuçlar hakkında bir rapor hazırlayacaklardır. —— Polis elbisesi değişiyor Emniyet Genel Direktörlüğü yeni kabul edilen şekilde polis elbiseleri hazırlatmağa Biçim A- merikan polislerinin elbiselerine ben- zemektedir. Yaka, kıravat takılacak şekilde açık bulunacaktır. Bütün po- Misler, 29 birinciteşrinde bu elbiseyi giymiş olacaklardır. ——— Lâhey Adalet Divanında Türk üye Verilen bir habere göre, Lâhey ar- srulusal adalet divanında açılan üye- Eklere, bir Türk ve bir Japon üyenin seçilmesi kararlaştırılmıştır. Hüküme- timiz bu üyenin namzedini göstere cektir, Bu üyeliğe Üniversite Rektö- rü Cemilin namzet gösterileceği Böy- Jenmekt No. 30 Abanoz Bilezi RENE CHAMBE verdi, ve o ki bu selâma da aldırış et- medi. Möcwe ellerini arkasına aldı, bacaklarını ayırdı ve hafiften gü - Jümsiyerek, Fransızça dedi ki; — Kumandan, bugün size büyük bir haber vermekle kendimi mesut sayarım, İstemesiğimiz (halde üç yıldanberi sizi burada (o oturmağa mecbur bıraktık. Fakat bu esaret hayatımız artk sonuna erdi. Sustu, bu söylerinin ne tesir bi yaktığını görmek istedi. Kumandan Fournler'nin bir kılı bile oynama- muşta, Kanımın nabızlarını patlata- cak derecede şiddetis çarptığını his- sediyordum. Kâbus dağılmıştı. De - | mek ki, bu adamı üç sencdenberi bu- rada esir tutüyorlardı. Möewe devam & — Kumundan, verdiğim bu habe- #in sizi pek ölâkesız bıraktığını gü Miyorum. Belki de inanmıyorsunuz. — Geyet aşilüne barekr ettiğimizi Şu radan da onlıyabilirsiniz. Sizi bıra- kıyoruz. Çünkü birkaç gün içinde Fransa ile Ajmınya harp haline ge- geceklerdir. baka çıkârdr, içindes bir siğara aldı, #celesiz yaktı, iki nefes çektikten sonra kibriti attı ve sordu: — Rica ederim, iyi anlaşalım. Üç yıldanberi bu efendiler - çenesile Von Jacobi'yi ve ötekilerini işaret etti “Alman amiralliğinin, arzusu bilâfına, burada tutmağa mec bur kaldığını söyleyip - duruyorlar. | Bunu böyle yapmalarında da siyasi sebepler varmış. Fransa ile Alman - ya srasında bir harp çıkacak ve pek tabit olarak Almanya... Fri virip İyice hakkından geldi ra - burada gülümsedi - beni bura - dan salsverecekler. Anladığıma gö - re, benim buradan çıkmaklığım için iki/ şart var; Biri muharebe, İkinci si sizin muharebeyi kazanmanız. Öyle değil mi ? Möcwe cevap verdi: — Olabilir. — Ya lAmanya kazanamazsa? Möcwe bir kahkaha koyuverdiz BAN İTENLER VERGİ Gazetelerde herkesin sevinece- ği bir haber var: Finans Bakanı halkın vergilerini kolay vermeleri için vergi kanunlarında tadilât İ yapılacağını haber veriyor. Doğ- rusu bu söz bütün mükelleflerin yüreğine su serpmiş olmalıdır. Hele vergi kanunlarının ıslaha muhtaç olduğunun meydana ması fert ve hazine için büyük bir kazançtır. Hele gazetelerin birinde Finans Bakanının: “Bazı vergileri indireceğiz. Böylece fa: la iş yapılmasına meydan verece- ğiz, İş #azlalığından dolayı vergi varidatı da artacak, Verginin nis- betinde yaptığımız tenzilâtı, tah- silâtın artmasi, edeceğiz” diye çıkan diyevi (beyanatı) çok değerli ve yerindedir. Gerçekten birtakım vergilerin tam bir hak- kaniyete mukarin olduğu şüphe- lidir, Gerçi vergi vermek herke- | sinen birinci ödevidir ama, bunu hak ve adalete mümkün olduğu kadar yakın bir nisbette vermesi de bütün dünyanın ermek istedi- ği vergi idealidir. Biz vergi kanunlarının böyle gözden geçirildiği sırada Istanbu- un en büyük vergi rakamını ya, | İ pan bina vergileri hakkında ve | mülk sahipleri lehinde bir iki sa- Hır yazmak ve bugünkü hansn ne- kadar isabetle tatbik edilirse - Ne Dersiniz? —| KANUNLARI... edilsin mutlaka haksızlığa yer | verdiğini söylemek isteriz. : Malümdur ki, bina vergisinde esas iradına nazaran tahmin edi- len kıymetidir. İ 1 — Tahmin edilen bu kiymet hiçbir zaman hakiki kıymet ve irada uymamaktadır. 2 — Tamir ve boş kalma ve umumi masraflar karşılığı olarak verilen yüzde 20 hakikate hiç te- vafuk etmemektedir. Mülkler bi- liyoruz ki; yıllardanberi boş du- ruyor. Yine — pek ender — mülkler var ki; hiç boşalmamış - tır, Bunların her ikisinin de ver- gisini hesaplarken iradından yüz: | de 20 indirmek reva mı? Ama ha. | nun böyle emrettiğinden buna karşı yapacak şey yoktur. Şimdi iş şuradadır. Eğer bina vergileri esaslı bir şekilde ıslah edilmezse şehir harap olacaktır. | Çünkü birçok mülkler masrafları nı korumamağa başlamıştır. İ Onun için en akla yakın çare mülkler kiraya verildikçe | icar kontratları üzerinden yüzde bir nisbette vergi tahsil etmektir. An- cak bu suretle mülkün hakiki ge- lirinden hakiki vergi alınmış ola- caktır. Biz böyle düşünüyoruz. Siz ne dersiniz ? mm Eski Liman şirektinin tasfiyesi i- şin konulan bir yıllık müddet bugün bitecektir, Tasfiye heyeti, eski şirket muameleleri üzerindeki çalışmalarını ve bu çalışmaların sonuçları hakkın- daki raporlarını hazırlamıştır. Öğrendiğimize göre, mefsuh liman şirketi genel heyeti bu ayın tonunda toplanacak ve tasfiye işlerini gözden i Alacak meselelerine ait ve bir kısım davalar henüz neticelendirilemediği için, tas fiye heyeti, bir yıllık müddetin altı öy daha uzatılmasını istiyecektir. 40 bin talebenin dişlerine bakıldı Türkiye Diş Tabipleri kurumu, bir yel içinde (40) bin ilk mektep talebesinin dişlerini muayene et ştir. Bu iş işin 56 diş hekimi ça- lşmaktadır, Yapılan statistiğe göre, tedavi c- dilen diş adedi 659 dur. İ Yapılan muayenelerde İstanbuk da muayene edilen çocuklardan yüz- | de 96 sinin dişleri bozuktur. İ | Diş tabipleri kurumu, Eminönün- de açılan dispanserden başka, ge cek yıl da bir dispanser açacaktır. —m— Yerli yaprak cıgarası tütünü bulundu Anadoludaki tütün çeşitleri üze“ | tinde tetkikat yapmakta olan inhi- sar idaresi müstahsilleri, şimdiye kadar yurdumuza yabancı memle- ketlerden gelerek her sene binlerce İ litamızın harice çıkmasına sebep o- lan yaprak sigarası imaline müsait | bir nevi tütün bulmuşlardır. Mar - de bulunan bu çeşit tütünün tec- rübeleri yapılmış ve muvaffakiyet bisri olmuştur. Bu neticeyi gören | imhi idaresi mütehassısları bu İ sins tüttinden fazla miktarda yetiş- tirebilmek maksadiyle Matdinde İ bulunmaktadırlar, | — Hah, hah, hah, hah! Almanya kazanamaz olur mu? Fakat yine ben bu sözlerini. hakaret £ saymıyorum. Hattâ diyorum ki, farzedelim,ka- anamadık. Siz yine buradan bir ye- re çikamâsınız. Bir defa şunu kabul ediniz ki, Almanya mağlüp olamaz. En kötü ve en müthiş talihsizlikle- te uğrayarak, mağlöp olsa dahi, bu- nu hiç bir zaman kabul etmiyecek - tir, Biz o milletiz ki, bekleriz, bek- leriz, ergeç öcümüzü alırız. O güne kadar Almanyada kimse bir dakika rahat etmez. Barış olunca da, savaşın yine du- râksiz süreceğine inanmız. Hem de bütün vasıtalarla... Belki o zaman Akdenizde Fransa, sebebini anlıya- madığı birçok felâketlere maruz ka- labilir. Almanyanın eli boş durmaz efendi. Foürnier bu hakarete şigarasın - dan birkaç nefes daha çekmekle mü kabele etti. Dedi ki: — Pekâlâ, ben burada ölebilirim. Siz de daha iki, üç yüz sene galibi- yetinizi bekliyebilirsiniz. Lise ve ortamekteplerde kayıt başlıyor Lise ve ortamekteplere yeni ta- lebe yazılmasına gtlecek hafta Sal gününden itibaren | başlanacaktır. Bu yıl ortamekteplere her senekin- den fazla tehacüm olacağı muh kak görülüyor. Çünkü bu yıl i mekteplerden çok fazla talebe me- zen olmuştur. İstanbul orta mektep ve liselerin. devfazla karışıklık — olmiması için, şehrimizdeki mektepler hes mnta — | aya ayrılmıştır. Her talebe, kendi mıntakasındaki orta mektebe yazıl- mağa mecbur tutulacak, şehrin dış mekteplerine talebenin tekâsüf et - mesine imkân brrakılmıyacaktır. İstanbul mekteplerinin her yıl | pek fazla kalabalık olmasma bir se bep te Anadoludan şehrimize çok fazla talebe gelmesidir. Bu yıl, bu- nun da önüne geçilecektir. Meselâ İstanbulda bir orta mektepte on dershane, 600 - 700 talebe okurken herhangi bir Anadolu şehrindeki | ortamektepte 200 - 300 vardır. Buna sebep, Anadolunun bütün vilâyetle- rinden mektebe girmek için buraya talebe gelmesidir. Kültür Bakanlığı, bu yil buna müsaade etmiyecektir. Dershaneler | kalabalıklaştıkça, tedrisattan istenen randinan alına - mamaktadır. 70-80 talebeli bir dersa- | nede muallim, ber talebeyi ayrı | ayrı iyice tanımadan, İmtihanlar ge- lip çâtmaktadır. —— Diş tabipleri kongresine gidiyoruz Arsrulusal 9 uncu diş tabipleri kongresi yeni yıl başında Viyanada | toplanacaktır. Bu kongreye memle- ketimiz de çağırılmıştır. Kongreye İstanbul Diş tabipleri cemiyeti bir heyet gönderecektir. Heyet, Diş ta- babeti yeni direktörü Kâztm Esadın | başkanlığında olacaktır. Kongreye Türkiye diş tabiplerinin faaliyeti hakkında bir İ | | İ © Çocuk | geşirmek KUÇUK HABERLER * Milli Türk Talebe Ağustosta Anadoluya zırlamıştır. * Beyoğlu ormtakası ka için çalışmağa başlıyan heyet İiçeşmede bir binaya yerleşmiştir. £sirgeme kurumu Sa- matya kolu 2i Ağustosta Narlıkapı- da Şafak gazinosunda kurum men- faatine bir müsamere verecektir. * Belediye Hıfzısıhha mütehas- sısi Zeki, zehirli gazlar hakkında tetkiklerde bulunmak üzere yakın- da Avrupaya gidecektir. * Yeni tecim anlaşmı Teleri için Parise giden heyet üye- rinden, Türkofis o başdanışmanı Melih Gölen dünkü eksreple şehri- mize dönmüştür, * Haklarında beraet kararı veri- len Beyoğlu Evlendirme memuru İsmet ve muavini Galip, eski me - muriyetlerine iade edileceklerdir. © Eminönü eski nüfus memuru Seyfettin hakkında zimmetine para asiyle tahkikat yapılı yordu. Beşinci istintak dairesi, alâ- kası tesbit edilmediği için, Seyfet- tinin men'i muhakemesine karar ve- rilmiştir. © Haydarpaşa Lisesi ve Muallim kısmı, dün İzmit Halkevi epor teş- kilâtiyle bir voleybol maçı o yapmak üzere İzmite hareket etmişlerdir. İzmit Halkevi, gençlerin istira - hatlerini temin için hazırlıklarını yapmıştır. Valeybolcular, imkân o- Jursa kültür milesseselerinin diğer takımlariyle de birer maç yapacak- lardır. 8 Barselon Konsolosluğuna tayin edilen Arjantin o Cümhuriyetinin Ankara General Konsolosu Blanco Villata evvelki gün yeni vazifesine başlamak üzere şehrimizden hareket etmiştir. Konsolosa oğlu ve kızı da refakat etmektedir. * Polis ikinci şube eski direktö- rü Cemal, Emniyet genel direktör- lüğünün daveti üzerine Ankara git- birliği, 25 bir gezi bas izakes r, * Evvelki skşam Defterdar semt ocağında civar gençleri tarafından güzel bir müsamere verilmiştir. Bu | müsamereye, Halıcroğluspor kulü - bünün musiki şubesi de iştirak et — | miştir. * Amerika Sefiri M. Skiner dün otomobille Avrupaya gitmiştir. Se- fir yaz tatilini Avrupa şehirlerinde geçirecek ve sonbahara doğru İstan- bula dönecektir. 12.8.0935 BUDA BENDEN İYİKİ EYÜPTE OTURMUYORUM! İyi ki Eyüpte oturmuyorumu Havasını, suyunu sevmediğim için değil. Yalnız güvercin kö natlarının türküsüyle dolu 8€8* sizliğini yadırgadığım için †değiL,. Sokakların © bakımsızlığı; gündüz tozu, aysız gecelerde karanlığı yüzünden de Eyüpte oturmadığım için sevinç duy- muyorum. İstanbulun bir iki büyük caddesini, meydanı bir yana bırakırsak toz ve karanlık ejderlerinden kurtulmuş hangi semti var ki... Eyübün burnu dibindeki sel" vilikler de içime kasvet vermi- yor. Hayır, i ki Eyüpte otur” İ muyorum,, deyişimin sebebi başka, : Geçen gün beş kuruş verip bir küçük broşür aldım. İçinde İstanbulun dört bir bucağına iş, | iyen tren ve vapurların geliş gi diş saatları yazılı. Şöyle bir göz attım broşür. Eyüp vapurlarınm tarifesi alti sayfa kadar tutuyor. Altı sayfa içiçe geçmiş çeyrekli, buçuklu sayılar. Oklarla gösterilmiş ak* tarmalar, Hani Köprüden saat canda kalkan bir vapurun saat kaçta Kasımpaşaya ve kaçta E yübe ulaştığını anlamak için, eski Mısır yazılarını okuyan bir bilgin gibi bilgili ve sabırlı ol ması gerek, İyi ki Ey Çünkü bu tarifenin kıp bir akşam olsun evime gidemezdim... Orhan SELİM a Romanyadan Getirilen göçmenler Memleketimizde bir müddet istira” hatten sonra geçenlerde RomanyayA giden Bükreş elçimiz Hamdullah Sup” hi Tanrıöver göçmen meseleleri hak” kında Romanya hükümetile temasla” ra başlamıştır. Temaslar müspet neticeler vermek ipte oturmuyorum. içinden çr- vaktinde İzmire giden Üniversite | gençleri İzmir İlbaylığının daveti üzeri- ne, Ege köylerinde tetkikatta bu- lunmak Üzere giden İstanbul Üni - si talebesi bu hafta sonunda e döneceklerdir. İzmirde, Bergama harabelerini gezen gençlere, Ankara Hukuk fa - kültesi talebelerinden de bir kafile ihtihak etmiş —— | Prens Dögal İstanbula mı geliyor? Zağrepten verilen bir haber, Ingi- | liz veliahdi Prens Dögalin, yakında Yugoslavyaya gelerek Kral Naibi Prens Pol'e misafir olacağını bildir. mektedir. Prensin, bu ziyaretten son- ra Atina ve Istanbula gideceği de ha- ber veriliyor. İstanbuldaki alâkadar makamlar bu haber hakinda ademi malümat beyan etmektedirler. | ———— Kızılayın hazırladığı kermes Kızılayın Eminönü kaza kolu ta- | ralından Eylülün yedisinde Taksim bahçesinde yapılacak Kermes pro- gramı hazırlanmıştır. O gün Taksim bahçesinin ön ve arka bahçelerinde muhtelif eğlenceler yapılacaktır. Bu arada canlı kuklalar, karagöz, Halide tarafından monoloğ vesaire vardır. Arka bahçede mükemmel bir caz bulunacak, yeni danslar yapıla caktır. Sari öm kolayla” turmak ve shuntazam bir hale getir mek üzere Ankarada toplanan ko" misyonca katarlaştırılan birçok kâ" rarlar tatbik edilmeğe ve ilgililer€ tebliğ edilmeğe başlanmıştır. Bu yol” da olmak üzere göçmen mıntakala” rında, göçmenler için yaptırılmak İ olan evlerin ihtiyacını önleyecek #8 rette ve kışa kadar bitirilmesi için d” şardan memleketimize gelecek gö * menlerin yanlarında beş metre miki” br keresteyi gümrüksüz olarak get” rebilmeleri Ankaradaki komisyon kararlaştırılmış ve bu karar güm lere bildirilmiştir. Bu sene çok öne” li bir surette ele alınan ve hakkınd? birçok kararlar verilen göçmen mi lesinden asıl randmanın gelecek sef almacağı umulmaktadır. Bu sene şimdiye kadar hariçtö” memleketimize gelen göçmenlerin * dedi on beş bine yaklaşmıştır. Bum sene sonuna kadar yirmi beş bini b” lacağı anlaşılmaktadır. Alâkadarlar Romanya ile yapılacak anlaşı tatbikine başlanılacak olan | gelecö” sene içinde bu miktarm dört beş mii Tini bulacağı söylenmektedir. —— İngiliz Üniversite talebesi” den bir grup geliyor Bugünlerde şehrimize İngiliz niversite talebelerinden bir gre? öğ. lecektir. İngiliz Üniversitelilkiş şehrimizde birkaç gün kaldık sonra, Ege mıntakasını gezmek re İzmire gideceklerdi Jacobi omuzlarını silkerek, bu söz- lere acır vaziyette başını çevirdi. O sırada Framond'u aradım, göreme - dim. Alman bahriye neferleri, yine, san ki oraya bırakılmış bir kutu gibiy- diler, Möcwe hafifçe öksürdü ve tekrar başladı; — Kumandan, ben size bu haberi getirdiğim zaman memnun olacağı- nız! zannediyordum. Vazifem sade- ce size bu haberi vermekten ve tat- bik etmekten ibarettir. Daha fazla şeyler konuşmıyalım. Hâdiseler elk bette seyirlerini takip edecekler - dir. Yalnız bir haberim daha va: Terfi ettiniz. Sizi burada alenen tebrik ederim. Creüse kumandanı bu sözü işidin ce silkindi ve doğruldu: — Nasıl terfi? Möewe bir çavuşa emir verdi: — Fransız cumuriyetinin resmi gazetesini getiriniz. Çavuş, hatırlıca bir dosyayı karış- tırdı ve istenilen gazeteyi çıkara - Möcwe suratını buruşturdu. Von rak getirip verdi. Möcwe gazeteyi açarak Fournier, mektepten çıkıp hangi vapurlarda ife aldığını, hangi tarihlerde ter fi ettiğini söyledi ve dedi ki: — Fakat tereddüt - ettiğimiz bir nokta olduğu için sizi terfi ettirmek- ten ziyade kıdeminize sam yapıyo- ruz. O zamana kağar'sigarasının du - manlarile meşgul olan Fournler bir den doğruldu: — Zam mu yapıyorsunuz? ». Kıdeminiz 25 mart tarihin - den başlıyor. Haşmetmaap impara - tor Hazretleri sizinle meşgul oluyor lar. Dördüncü #ırmanızı merasimle ze tevdi etmemi bana emir buyur dular. Fournier kımıldamıyordu. Möewe kılıcını çekerek kıtaya kumanda verdi: — Hazır ol! nin hangi tarihte kimlerle birlikte a is manya imparatörü ve Prusya e Hazretleri namına ve Fransız © reisine vekâlet ederek. Fournier dayanamadı: | gt — Biraz fazla ileri gitmiyo” sunuz? ge —.. Aldığımız salâhiyetleri gi fikan size burada hazır bahs mandan Henry Fournler'yi edekim. GCdlöirtca sekeri misamiz mıza uygun hürmet ve itaate Bütün topuklar bir anda birleşti. Vücutler dimdik kesildi. Möewe e - linde kılıç Crewse kumandanın üç adım kadar önüne geldi. Kılremr yu karıya kaldırdı ve yüksek sesle de- i ki: — Zabitler, çavuşlar, neferler, Al olduğunu söylerim, Meme kılıcını indirdi, sonr lâzım Von Jacobi'ye dönere! kiz ; iş — Tersiye emir verirsiniz. Kg? mandan Fournier'in ünifol fi bir sırma daha ilâve etsinler. de” dam'başka muhasebeye de “fin siniz, bu zabitin maaşı yeni ” ne göre verilecektir. ari Bu sahneyi görünce ve bU işitince kendimi hakikaten, hir 9" sandım. Şöyle bir silkimere eril ha aklımı başıma toplamak e tım. Bu, okadar gözle inanılmıyacak şeydi. i Crcuse kumandanı hiç setli (arkasi