9 Eylül 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

9 Eylül 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

Ü Piyasalardaki Türkofis, ürünlerimizin iç ve dış / piyasalardaki son durumlarını tes- | bit eden bir rapor hazırla mıştır. Bu raporun önemli kısımlarını alıyo” ruz: Buğday İç piyasalarda: Genel durumda evvelki haftalara göre bir değişik- Jik yoktur. İstanbul borsasında yü- muşak buğdaylar 5,20-7.02 kuruş a- zasında muamele görmüştür. Ege mıntakası piyasalaşında ge- çen haftaya göre bir değişiklik bil- dirilmemiştir. Piatlar msaşa ve ki liteye göre 4-5 kuruş arasındadır. Mersin mıntakasında da bir değişik. lik kaydedilmemiştir. Samsun mıntakasında o piyasaya yeni mallar gelmekle borader fiat- Jar eski halini muhafaza etni dir. Geçen haftadan fazla mua: olmuştur. Birinci sert buğdaylar 5.25 kuruştur. Dış piyasalarda Dışta umumi istihsal durumu: Heyeti umumiyesi itibarile Avr: pada Ha ortasından beri hava vaziyeti zer'iyata uygun gitmiştir. En son tahminler bütün Avrupa memleketlerinde, Rusya hariç olmak üzere, 430 milyon kental buğday is- tihsal edileceği rkezindedir. Bu miktarın 320 milyonu ithalâtçı mem- Jeketler grubuna, 110 milyonuda ihracatçı olan dört Tuna memleka- ti ile Polonya ve Litvanyaya aittir. Bu miktar geçen senc mahsulünden 15 ve son beş yıllık (1923-1933) mahsul vasatisinden 25 milyon ken- tal fazla olduğundan bol sayılmak- tadır, Arpa İç piyasalarda: İstanbul mıntaka- Siuya irpa pıyasası son hafta için- Ge uurgun geçmiştir. Bu durgunlu- ğa Almanyadan talep gelmemesi ve Italya takas pri.nleriain yüzde 1ö ya çıkması sebep gösterilmekte- 'dir. Yüzde 4 analizli #ob Marmara arpaları 3,25 kuruş üzerindedir. A- nüdohu malları çuvallı olarak İstan- bulda teslim şartile 3,35-4,25 katuş arasında muamele görmüştür. Ege Mmıntakasında arpa piyasası bara- retle geçmiş ve diğer haftalara mis- rötle daha çok muansle yapılnış- ur. Yerli arpa fiatları 3.125-3,750 kuruştur. ” Samsun mntakasında geçen haf- tslar gibi müamsisler az olmuştur. Piyasada bir değişiklik görüme m.ştir. Fiat 4 kuruştur. Mersin mıntakasında da son hafta içinde bir değişiklik olmamıştır. Yiatlar 2,45 ve 3 kuruştur. Son haf- ta içinde ihracat yapılmamış oldu- ğundan piyasalarda genel bir dur- gunluk vardır. Dış piyasalarda: Avrupada, arpa yetiştiren bütün memleketlerde bu Sene arpa mahsulünün umümiyetle 1934 rekoltesinden fazla ve vasata çok yakın olacağı anlaşılıyor. Ro- manya ve İspanyada geçen senenin zayıf mahsulünden bu sene rekolte- &i çok fazladır. Yunanistanda hububat rekoltele- rinin iyi olmaması yüzünden ilgili lerin dışardan mal getirtmek iste- ğinde oldukları ve bu cümleden rak cenubi Amerikaya son hafta içinde 2 bin çuval arpa sipariş edil- diği bildirilmektedir. Son hafta için de 2 bin çuval arpa sipariş edildiği bildirilmektedir. Son hafta içinde Yunanistan piyasalarında arpa &i- atlarında geçen haftaya göre okka başına yerlide 30, yerli hazır mal. da 25, Ârjantinde 10 Lepta (santim) kadar bir yükselme kaydedilmiştir. Bu tereffüs Romanyanın son aldı- ğı tedbirlerle Makedonya ve Trak- No. 1244. ——>— Mathilde, Fransızların şarkı oku- «na tarzından hiç hoşlanmaz, dinler. ken bunalırdı; fakat Opdra'dan çı- kışı seyretmeği kendine bir öder bilen Julien, kızın oraya her imkân buldukça gittiğini (gördü. Dikkat etti, Mathilde ber hareketini bezi- yen ölçüyü de kaybediyordu. Dost- darma söylediği sözlerde bâzan, bi- ver hakaret sayılacak okadar doku- maklı alaylar vardı. Hele marguis de Croisenois'ya pek içerliyordu. Julien içinden: “O delikzalı da pa- rayı ne kadar seviyor! dedi, yoksa şimdiye kadar bu kızı, zenginliği de kendinin olsun der, bırakır giderdi.,, Croisenolis'ya (edilen (hakaretleri Jallen, erkeklik haysiyetine yedire- miyor, Matbilde'e karşı muamelele- rindeki soğukluğu bir kat daha art- tırıyordu. Terbiyesizce cevaplara kadar vardığı da oldu. Gerçi Mathild'in ilgi göstermesi- ne kanmamağa ahdetmişti; fakat ba- zı günler kız bu ilgiyi pek açığa vuruyordu, gözleri açılmağa başlıyan Julien de onu pek güzel buluyordu. O kadar ki artık ne yapacağını bi- Temiyordu. bir I VE SiYAH rünlerimizin İç Ve Dış Son Durumu ya Jimanlarma az mal gelmesi se bep olarak gösterilmektedir. Bakla İç piyasalarda: İstanbul mmta- kasında bakla piyasasının genel gidişi gevşektir. Fiat 4 kuruş 35 pa- radır. Yaprlan muameleler çok de- ğildir. Eze mıntakasında da dur- gunluk hissedilmişse de fiatlarda değişiklik o kaydedilmemiştir. Son hafta içindeki satışlar hazır mallar için 4,875-3, vadeliler için ise 5 kuruş üzerinden yapılmıştır. Son hafta içinde bakla piyasasınıa dur- gunluğuna sebsp en çok İtalya ta- kas priminin yükselmesinin müessir olduğu sebep gösterilmektedir. Almanya fiatları 112 franktır. Hariçte yapılan taleplerin bu fi- atlarla karşılanması ve ilrasıt ya- pılması mümkün görülmektedir. : Fındık İç piyasalarda: İstanbul piyasa- sında son hafta içinde ufaktefek muameleler olmuştur. İşlerin 19,50- 20 kuruş üzerinden yapıldığı bildi. rilmektedir. * Samsun snıntakasında son yağan yağmurlar fındıkların kurutulup pi yasaya arzrı geciktirmiş ve Ağus- tos, eylül teslimi satışlarını kapa” mak mecburiyetinde olan tüccarla- rın mallara fazla istek göstermesi- ni icap ettinmiştir. Trabzon piyasa- suda kabuklu kuru otormbul fındık 22,5-23,5, kuru tombul iç fındık 45- 47, yaş tombul fındık 14.5-16.25, Gi- resün piyasasında ise eylül ve bi- rinciteşrinin ilk haftası teslim şar- tile #ndık fob 19-19,25 tombul iç 44, tombul iç fob 45, tombul yaş 16-17 kuruş arasmda fiatlarla mua- mele görmüştür. Bu vaziyette piyasa şimdilik ha- raretli görülmekte ise de bu hafta- dan sonra çok defa görüldüğü gibi | müstahsillerin para darlığı yüzün- den mallarını biran evvel satmak istiyecekleri ve bu suretle piyasas ya külliyetli mal arzı karşısında £i- Atların düşeceği kuvvetle umulmak- tadır. Bu ihtimaller gözönüne alınarak müstahsilin ve binnetice memleke- tin zararlara bu vazyetin tedbirlere başvurulmuştur. Geçen seneden stok yoktur. BORSA 7 EYLÜL CUMARTESİ PARALAR Alış Satış Sterlin 618— Oo 62)— Dolar 124. 126— 20 Fransız frangı 166 — 160. 20 Liret 192,— 194— 20 Belçika frangı 81.— 82— ELİ 23 24— 20 İsviçre e, 816— 820.— Florin s0— 81— 20 Çek Kuron o $4— sim 1— 2— Avastarya şiline Mark STENDMHAL İçinden: “Bu kibar alemi çocuk- Yarınm kurnazlığı, hakarete karşı gösterdikleri sabir ile başa çikami- yacağım, dedi; ben hayatta ne gör- düm kil bunlar beni altedecek. Ben buradan kalkıp gideyim de bü işlerden kurtulayım.,, Marguis, aşa ğı Languedoc'taki hirkaç toprağın ve evlerin yönetilmssi (idaresi) işi- ni de ona vermişti. Julien gidip onları bir gezmesi lazımdı: M. de La Mole pek güçlükle razı oldu. NM. de La Mole, siyası ala nındaki hırsı müstesna, Julien'i ar- tık kendine pek üz saymağa başlamış, ondan bir türlü ayrılmak istemiyordu. Julien, yola çıkmak Üzere hazır - lanırken: “Yaptıkları yanlarına kâr kaldı, beni tuzağa düşüremediler, diyordu. Mademoisellede La Mo- le'un o baylarla alay etmesi ister gerçek olsun, ister sadece beni kan- nı olsun, doğrusu ben hay- Ni eğlendim. “Kerestecinin oğluna karşı kurul- muş bir kumpas yoksa, mademoisel- le La Mole'un hareketi anlaşılır şey deği altında dile- niyorlardı.. Oğulun gözleri kördü. Uzun kemikli ellerinin birisile kaska» bir akordeon tutuyordu. Oğul yirmi üç, yirmi beş yaşlarında “ vardı. Siyah ve oldukça temiz giyin- mişti, Arasıra başını karşı pencerele- Te ve göğe doğru kaıdırıyor ve yur kardan iyice göremediğim yüzünü gö- rüyordum: Yüzü de kemikli parmak- lara benziyordu, e Ana elli, altmış yaşlarında vardı. O da siyah giyinmiş, fakat kör değil, hattâ lüzumundan fazla açıkgözdü. Başı siyah bir başörtüsü, vücudü bir- kaç kirli mühimmat torbasının yardı mile hiç umulmadık yerlerde kabarı- yor ve yaşlı kadına bir cadı karısı ha- Hi veriyordu. o : Oğulun kemikli parmaklarını ana nun başını okşarken gördüm. Oğul. © nu okşarken basmı yine göğe kaldı- rıyordı Yüzünde memnuniyet ve bâz çizgileri gördüm. Li Ana bir tek yolçu kaçırmıyor, hep» sinden irili ufaklı paracıklar koparı- yor ve sonra aldığı paraları kör oğu- lun temiz siyah çeketinin üst cebine koyuyordu, Onların ana oğul olduklarını tah « minde yanılınadığımı kapıcımdan #0- rup öğrenmiştim. Bir gün yine onla. ra görünmeden penceremden bütün hareketlerini takip ediyor ve krokiler iziyordum. Ana oğlunun kör gözle- günde getireceği paradan emin san'atkârane duruşlarla dilenirken iki üç adım ötelerinde bir otomobil dur- du: Otomobilden bir çocuk, nazlı ve şımarık bir çocuk: — Anne, bana ver... Ben götürüp verecemmi!.. Arkasından birkaç bozuk para sesi ve bir: — Haydi! Yalnız koşma, Otomobilden altın bukleli, temiz bes yaz fistan ufacık bir kız çıktı. Ana oğula doğru koştu, Fakat onların ya- nma gelir gelmez birden korktu ve | mütereddit bir vaziyetle bir otomobile ve bir de ana oğula bakmağa başladı. Otomobilden anne hırsla bağırdı: — Haydi kızım ver, Çabuk. Küçük kız avucundaki paraları bir- den ana oğula doğru fırlattı ve yarı ağlıyan, yarı gülen bir sesle otomobi- KROKİLER le doğru koştu. Gittiler, - Ana büylk bir itina ile yere düşen paraları topladı. Ve onların oğulun cebine korken iri pabuçlarınn altında sarı bir beş kuruş parladığını ve son- ra bu iri pabuçlarm altnda kaybol- duğunu gördüm! Açıkgöz ana kör oğ- lumu çalıyordu! Bundan bir parça sonra bir sucu geçti. Ana sucuyu çağırdı. İşittire- medi. Çocuk köşeyi dönerken ana ar- kaemdan su icmeğe gitti. Kör oğul başını yine göğe kaldır. dı. Ve sonra eğildi. Anasının ayağı- nn altına gizlediği sarı beşliği elile koymuş gibi aldı, cebine koydu. Ve sonra kör, kendi ayağını kaldırdı. Bu kaskatı ayağın altında kocaman bir on kuruşluk parlıyordu. Bedri RAHMİ Meninin İM ni İsveğ frahgf Ey Leva 633835 Elorin 1a7A1 Çekoslovak kuronu 19,175 Avusturya Pereta Mark Zioti Pengo Ley Dinar Yen Çermavets İsveç kuronu 311,50 ESHAM İş Bankası Mü, 92, - e 250 » . 960 Anadolu 2 60 gas Şirketiahyriye 425 Tramvay 4— Bomonti - Nektar 7.50 Terkos 15,50 Reji 240 Aslan Çimento 0.00 Merkez Bankası 5825 Osmanlı Bankası 2350 Telefon N 1050 İtihat Değirmencilik T.A.Ş. 8,25 i Değirmenleri 0,76 rk Merkez Eczanesi 415 isSTiKRAZLAR Türk borcu 1 21,22,50 .. 2i, » » a İstikrazi dahili 9425 ğım gibi marguis de Croisenois da anlamıyor. Mesela dün onun kırgın, sinirli hali hiç de yapmacık değil di; ben ne kadar yoksul, soyum ne kadar adsiz İse o da o kadar zengin, © kadar asil, ama ben, bana teveccüh gösteriliyor diye onun kızdığını görmek zevkini tattım. İşte benim em güzel zaferim; Languedoc kır. larından geçerken arabada pek ca- nım sıkrimıyacak, bu hatıra insana az neş'e mi verir?,, Yola çıkacığını gizlemişti ama Mathilde onun ertesi gün Paris'ten uzaklaşacağını, uzun zaman dönmi- yeceğini ondan da iyi biliyordu. Başının çatlıyacak gibi ağrıdığını, salonun boğucu havası içinde büsbü- tün rahatsız olduğunu söyledi. Bahçede haylı dolaştı; Norbert'le, marguis de Croisenois, Caylur, Luz ve o akşam yemeğini La Mole ko- nağında yemiş daha birkaç delikan- Kile öyle dokunaklı dokunaklı alay etti ki en sonunda onlar dayanamı- yarak kalkıp gittiler. Julien'e bir tahaf tahaf bakışı vardı. Julten içinden: “Bu bakış belki bir oyundur, dedi, ama bu halecan- la nefes almasa, bu o telaşma ne demeli? Sonra ilâve etti: “Ben kim oluyorum da böyle şeyler üze- rine fikir yürütmeğe kalkıyorum? Bu kız, Paris kadınlarının en yük- seği, en ince fikirlisi. Halecanla ne- fes alması az kaldı beni kandıra KAN Gündelik Siyasal Gazete İ TELEFON ( Yazı işleri » 24310. , İdare isleri £ 24310 İ TELGRAF: “TAN, İstanbul ABONE Türkiye için Dışarı içip Lira K. Lira. 10 Bir aylık 0 1 yillik | | ILAN Tiânler için İline Şirk, arm Kücük ilinlar doğr ir çağme: Dial raya Kücük ilinların $ satırlığı bir defalık 30 kuruştur 5 satırdan fazlası için sa. tar başına 8 kuraş alınir. Bir defadan İ fazla için vekündan *Y10 kuruş indirilir .- Göz Doktoru .... ŞUKRU ERTAN | Birinci Sımi Mütehassıs (Babıali) Ankara caddesi No 60 || Telefon : 72566 ji caktı; Löontine Fay'ye (1) pek| bayılır, bu yapmaçıkları ondan öğ- renmiştir.,, Yalnızdılar; konuşmaları doğrusu hiç de hararetli değildi. Cidden çok üzülen Marhilde içinden: “Ha- yır, bayır! dedi, Julien beni sevmi- Oem Julien odasına gitmek Üzere izin isteyince Mathilde onun kolunu | sımsıkı tutarak: — Bu akşam size bir mektup göndereceğim, dedi. Bunu söyler- ken sesi değişmiş, tanınmıyacak bir ses olmuştu. Bu hal Julien'in kalbini ossaat yu- muşattı. Mathilde: — Babam, size gördürdüğü işler. den çok memnun; sizi, haklı ola- rak, pek beğeniyor. Yarın gitme- melisiniz; bir bahane çıkarın. Koşarak uzaklaştı. Mathilde'in insanı meftun eden bir boyu bosu vardı. Ayağı, daha güzeli mıyacak kadar, güzel - di. Jellen, sanki letafet saçarak, koş. | masına hayran hayran baktı. Fakat | kız, gözden kaybolur olmaz Julien ne düşündü, bilir misiniz? Mathil. de'in “gitmemelisiniz., derken ne verdiği emir edasını hatırlayıp kızdı. XV inci Louis de, ölüm dö- şeğinde, başhekiminin düşüncesiz- Mik edip: “Yapmamalısınız, lâzım (1) Zamanın tanınmış aktrislerinden. - 9-9-955 Aİ l İstanbul Harici Askeri Kıtaatı ilânları | z Cinsi (o Mikdarı Peyi İİ Kilo Lira Sade Yağı 15000 900 Gaz Yağı 24000 540 vel teklif mektublarını (204) (5129) .# Bir çiftine biçilen eder 190 kuruş olan (8000 çift terlik kapalı zarfla eksilt- meye konulmuştur. İhalesi 17 Eylül 935 salı günü saat 15 dedir. İlk inanç paras 1140 liradır. Şartnamesi pa rasız olarak M. M. V. Satın Alma Komisyonundan âlı- nır. Eksiltmeye girecekler İlk inanç parası veya mak- buzlariyle 2490 sayılı ka- nunun 2 ve 3 üncü madde- lerinde yazılı belgelerle bir- likte o teklif mektuplarını ihale saatinden bir saat evvel Ankarada M.M. V. Satınalma (o Komisyonuna vermeleri. (182) (4931) 6688 Elmalıda bulunan kıt'at için 188 tonun 10 Eylül 935 salı günü saat 14deAn talyada Askeri Satınalma Komisyonunda kapalı zarf la eksiltmesi yapılacaktır. Tahmin bedeli Kilosu 10 kuruş 75 santimdir. Muvak kat teminatı 1516 liradır. Şartnamesi İstanbul Leva- zım Âmirliği Satınalma komisyonunda görülebilir. İsteklilerin belli saatten bir saat evvel teklif mektupla- rıni .komisvona vermeleri... (2): —* wçso99)*" — * 76693 hale Tarihi (oOGün Saati 11-9-935 Çarşamba 14 11-9-935 16 Demirköydeki kıt'at için yukarda cins mikdar temi” natı ihale tarih gün ve saatleri yazılı yağı Demirköyünde Satınalma Komisyonunda kapal zarfla eksiltmesi yapılacakdır. Evsaf o ve şeraiti komis” yondan alınabilir. İsteklilerin belli saatten bir saat eV- 2490 sayılı maddesi mucibince yazarak komisyona vermeleri. sade yağ ve ga? kanunun 32 ini 5700 « Kırklarelinde 25 ton 88" de yağının kapalı zarfla K halesi 20 Eylül 935 cum günü yapılacaktır. Eksilt meye girmek isteyenler iha“ le günü teklif mektubu il? kanuni vesikalarla telgraf” hane ayarı saat 15 e kada Komisyon o Reisliğine ver” meleri ve saat 16da Ke misyonda bulunmalıdıf Sade yağının tahmin edile? fiatı 78 kuruşdur. İlk te minatı 1463 liradır. Şartn8 mesi Kırklareli Satınalm? Komisyonunda her gün gö rülebilir. (213) (5281 diği ... Pazarlığına devam edi” len 108200 kilo sığır etin? istekli çıkmadığından p£ zarlığı 19 Eylül 935 per şembe günü saat 16 ya bır&” kılmıştır. İlk pey parasi 1928 liradır. Bir kilosunu muhammen fiatı 24 kuru$” tur. Şartname eskisi gib? istekli Çorluda Satmalmâ Komisyonunda okuyabi” lir. Pazarlığa gireceklerin belli olan gün ve saatte t€ minatları ve lâzımgelen v€" İ saikle beraber Komisyonda bulunmaları..(215)..... 444 (s301) , sr8ğ ————————————— — Istanbul.Limanı Sahil Sıhhiye mer“ kezi Satınalma komisyonundan: Müstahdimin için yerli malı deriden 172 çift fotin açık eksiltme ile yaptırılacaktır. A — Tahmin bedeli 774 liradır. B — Şartnameler merkezimiz levazımından parasi# alınır. C — Eksiltme 24 Eylül 93 5 salı günü saat 16 da Gs” latada Karamustafapaşa sokağında İstanbul Lir manı Sahil Sıhhiye Merkezi Satmalma, Komis” yonunda yapılacaktır. D — Muvakkat teminat 59 liradır. E — İstekliler konduracı olduklarma ve halen bu işl€ | meşgul olduklarına dair 935 senesi Ticaret Odasi vesikası göstermeğe mecburdurlar. Aksi takdirâ? eksiltmeye giremezler. F — Eksiltmeye girecek olanlar peyler sürülmeden evvel teminatlarını merkezimiz veznesine mak“ | buz mukabili yatırmış dır, gibi sözler söylemesine pek içerlemiş; halbuki o, Julien gibi bir sonradan « görme de değildi. Bir saat sonra, uşaklardan biri Julien'e bir mektup getirdi, Mat- hilde Julien'e aşkını bildiriyordu. Julien: “Doğrusu üslüp fazla zentili değili, dedi; mektubu böyle edebi bir tenkitten geçirerek se. vincini, yanaklarını geren ve ken- disini zorla güldüren sevincini giz- lemek istiyordu. Ama kalbini kavrıyan ihtiras zaptedilemiyecek kadar | güçlü idi; Julien birdenbire (o bağırırcasına: “Ben, dedi, ben, yoksul bir köylü. yüm ama işte en asi! kızlardan biri beni aşkla sevdiğini yazıyor! Sevincini elinden * geldiği kadar zaptederek: “Bana kimsenin bir di. yeceği olamaz, dedi. Ben tabiatim- deki ciddilikten hiç ayrılmadım. Sevdiğimi söylemedim.,, Mektubun yazısını gözden geçirmeğe başladı; Mademoiselle de La Mole'un gü- ingilizkâri bir yazısı vardı. Jw- lien'in, adeta sayıklamaya, hezeyana varan sevincini unutmak için kendi- ne, ellerini kollarını çalıştıracak bir iş bulmağa ihtiyacı vardı. “Yola çıkmak arzunuz beni söy- lemeğe mecbur ediyor... Sizi bir daha görmemeğe £ dayanamıyaca- Ee Julien'in aklına birdenbire bir şey geldi, sanki yeni bir şey keşfet- olmaları lâzımdır. (5259) 6757 mişti; artık Mathilde'in yazısı” üslübunu incelemeği bir tarafa b” raktı, sevinci bir kat daha art te: “Marguis de Croisenois'yı alt©” tim! dedi; ben, yalnız ciddiğ $9 lerden bahseden ben ondan üst ri gıktım! Halbuki o ne kadar gözt, bıyıkları, şirin bir üniforması Vi” daima, hem de tam yerinde, ni Ni, ince bir söz bulur. O anda Julien son derece iginde idi; bahtiyarlıktan çıldır? gibi bahçede bir oraya, bir burs)” gidip geliyordu. « Biraz sonra yazı odasıma çıktı marguis de Ja Mole'a haber görü, rip yanma girmek için izin ted marguis çok şükür ki bir yere GÜ. mamıştı. Julien Normandia'dan * dığı birkaç mektubu oradaki davalar doc'a gitmeği başka bir zaman” rakmak lâzimgeleceğini köleye? pat etti. İş sözü btince ard“ e — Gitmeyip kaldığınız iş yö vindisn, dedi; sizf görmek çöğ şuma gidiyor, Julien çıktı; marauis'aln veli ona adeta bir vicdanarabı ver “Marguis öyle söylüyor, e onun kızını baştan çıkarmağa iş kıyorum! belki benim ei Mathilde'in marguis de Croisen”y; ya varmasını imkân kalmıyafi” larkası ve N. ATAC 5