9 Eylül 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

9 Eylül 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

ii No. 133 Mondros Mütarekenamesi Imzalanıyor, Kaçan Kaçıyor, İngilizler Geliyor, En önce Harkin- sonları $ — Persival Hankinsonu muhabe remizden haberdar edişim: harpte bunun tebaai Ozmıniyeden farksız muameleye tabi tutuluşundan, ser - bestçe seyahatine müsait, ve yüksek murlarla münassbatta bulunma - sından, kendisinin politikaya me- raklı olmasından ve esasen muha - bereye imkân bulamıyacağından do İayı yazdıklarımın düş geceğine ihtimal vermediğimden ile ri gelmiştir. Nitekim onun muhube- resine vasıta olan kadınlar benim aleyhimde bir tek söz söylemediler. Beni casuslukla itham o etmek kâ- nuna külliyen mügayirdir.,. 27 Ağustos 1333 Yorgaki Kityaki'li Divaniharp bu istidaya bir ce - . Kap vermemişti. Fakat zaten Yorga ikinin damarlarından boşalttığı kan a kaleminden damlıyan bu kanlar boşa gitmişti. Çünkü Mondros mü- #arekeşi onların hepsini affetmiş; ia onun yerine İstihbarat şefi Seyfi be | yi hapise trkmıştı. Bu noktaya bi - #az sonra tekrar döneceğiz. Mon - dros mütarckesinde İngilizlerin ilk teklifi Hankinsonların serbest bira- kılması olrmış ve o zamanın harbiye nazırı İzzet Paşa da onların hem:n haydsten çıkarılmasını emretmiştir. İngilizler hicbir casusları hakkın- da, Mustafa Sagir bile, ilgi gös termedikleri halde (oHankinsonlara bu kadar önem vermeleri onların ihismet ve değerleri hakkında bir fi- kir verebilir. Nitekim harpten sonra Persival Hankinsonun o Msıra gitmiş we orada yine geniş bir doğu servi sinin başına geçmiş olduğu söylen - mişti. Şimdi nerededir? Ne yapı - yor? Bilmiyoruz. Bir vesika daha Hankinsonların , muhakemesi sı remda divan'harp ; tarafından istib- barat şubesine yazılan bir tezkere: N 29-111 -333* ” Casusluktan maznun Persival Hankinton üç buçuk ay evvel İzmir- İİ de ve havalisinde İngiltere hesabı- na çalışan bazı eşhasın elde edilme si için serreşteleri söyleniş ve Jar size verilmi den Izmir sahili Hüzeyin Alinin de Izmir savahi - Dinde casusluk ettiği itirafatından anlaşılmış ve Psrsival ile yüzleşti- rilmişitir. Persival Hüseyini giya- ben ve ismini Ali Mustafa olarak tanıdığını söylemistir.., o (Biyük harp kabin we Istibat ve Terakkinin bızı adam darı kaçıyorlar. Niçin? Çünkü; bi - i ilk karpaşalıkta iç düşman” düşmandan evvel bunları te- mizliyecekti. İkincisi harp esnasın- da yapılan bazt işlerden dolayı he - müz harp halinde bulunduğumuz devletler, barışta bu işleri yapanları Mama! mesul tutacağız” demişler- Bu korku ile onlar kaçtılar, Yur dun başma gelecekleri kendi başla £ ve kendi göğüslerile karşılamak yenler kaldılar. işgal orduları ve içerde İttihat ve Terakkiye dış düş manlardan ziyade diş biliyen muha- Mifler bunların bir kismi tutup Bekirağa bölüğüne tıktılar ki, bü - yük erkâniharbiye ikinci (istihba - Tat) şubesi müdürü Seyfi bey de bunlar arasında idi, Seyfi bey aylarca hapiste kaldı. Kim hapis ettirdi? Niçin ve meden bu kadar çok kaldı? Hapise irdikten bir müddet son «a Persiva! Seyfi beye haber gönde- ciyort “ Rise vantığı nezakette insanlık tan dolayı kendisine tesekkiir borç duyuz. Onun hapis edilmesinde be - nim elim ve tesirim yoktur, buna emin olsunla; Pakse şursar anlaşılmıstır KÜL Siz uyurken ensacımız Üzerinde | sinde zeücinin aşkını yeniden kazan. pla edilecekler arasına Seyfi Be > | May uni edecek yüzün say düp- | mağa muvaffak olmatar, 38 Bevlerhevi 48 6600 we nie e seye .. ... Li "e amca: £ olmuştur. Ssb3! .. .. .. ! ua mann «| Kültür Direktörlüğünden: BUYUK bevin meydana çıkırmış olmasıdır. Bursin yine ac: bir noktaya te - as: edecskiz: İstanbulan işmeli “Türklere dünman bütün unsurları harekete petirmisti. Suçsuz ve Ya- stması gereken bir Türk yoktu. Za ten Mondros mütarekesi de hemen bütün Türkleri idamı sürükliyen bir büküm değil miydi? Bu duruma ear Türlelerin gare vardı: biribirini tutmak, koru mak, birleşmek. Fakat bövle olmu - yordu. Öyle adamlar görülüyordu ki, kandaşmın kanını emmek için susmamıştı. Büyük harbin bütün kö- & allamın de — MMeteri hasen te! Hapisten Çıkarıyorlar sın diye Ağrı ve Dersim dağlarına kadar bir softa salyası püskürmüş | ve bu yurdun baysallığı üzerinde bir malarya sivrisineği gibi dur - madan vızlamış, durmadan zehir saç mış, durmadan bozgunculuk yapmış- | tır. Dilerim ki, bundan sonra bu yarddan başka, bu yurdun baysalir- ğından baska cennet ve cami olma- dığını anlarsış olsun! Hankinsonlar hikâvesine son nok- tayı koymadan komiser Cemili bir daha anmamız gerektir. Bu aksütlü kahramanı tanımıyorum. Nerde ol - duğunu da bilmiyorum. Vatanın za- tarı karşısında kendi kazançlarını unutan, vatan kurtuluşu önünd- se- faletlerin en ağırına katlanaığı gö #6 alan bu arkadaşımızı hangi Türk takdir etmez! (Arkası ver) Maliyede yeni teşki ât Kamutavda gecen devrede mü-| gakeresi tehir edilen maliye teşki- lât: bu toplantrda müzrzsre edile- cektir. Bu teşkilât kamutaydan cık- tıktan sonra Teşrinievasl nihayet» lerinde İstanbul, Beyoğlu ve Us- küdar müdürlükleri lâğvedilerek ve- rine defterdarlık ikame edileceği. den Beyoğlu, Istanbul ve Uşküdar memurları arasında esaslı değişik» likler yaprlacaktır. Bu teşkilâta kadar da hişbir memur yerinden oy natılmıyacaktır. Ünivers te ve ikmal imtihanları Hankinsonların Manisadaki huriye lerinden Madam Marika tüne yükleniyor ve bu adamın idam veya hapis edilmesine çalışılıyor - du. Seyfi bey de bu soysuzların sal SAGLIK ÖGÜTLERİ Morfin Merakı Morfin merakirlarından birçoğu- nun, bu kabahati affettirecek ve kendilerine acındıracık, büyük bir özürleri vardır: Onlar morline —ko kain meraklıları gibi— görenekle, arkadaşlardan öğrenerek, sırf keyif için başlamazlar. Birgün bir taraflarında işddetli bir sancı olmuştur. Hekim bu acıyı başka bir türlü teskin edemeyince çaresiz kalarak bir maefin şırıngası yapar. Sonra sancı yine gelir, şırm- ga tekrar edilir.Doğrusu morfinin a- cıyı geçirmesine de hiç divecek yok tur, Acıyı geçirmekle beraber insa - na keyif te verir, Alışlırmlığa sebep | te budur. Morfin meraklısı, başta morfini acısını geçinmek için, baklı olarak, kullandığı halde, keyif sebe- binden, sonraları haksız olarak kul lanır ve en sonunda alışır, onsuz ya- şiyamaz olur. Morfin keyfinin ilk zamanlarına balayı derler. Fakat evlilik balayın- dan daha ziyade sürer. Çünkü evli » | İikte saadet iki kişinin isteğin: bağ | I: olduğu halde, morfin merakında keyif duymak yalnız o mersklının kendi elindedir. Morfin meraklısı, kokain meraklısı gibi, hiç te kendi- ni beğenmiş değildir. O yalnız ken- di keyfini düşünür, kimseye fenalık &tmek istemez, Yalnız başına yaşa- mayı, kendine parlak şeyler gönte - ren, tatlı vaitler yapan hayalile yal- mız kalmayı tercih eder. Az çok uzun süren bu balaym- dan sonra, morfinin zararları baş - Jar, İştah gittikçe azalır, mide ve barsaklar hozulurlar. Kuvvet azalır, yürek zaif düşer, ter hiç eksik ol - maz, Fikit cihetine gelince, ilk za manlardaki o güzel hayallerin yeri ne unutkanirk, ahlâk bozukluğu, ira desizlik gelir, Morfin meraklısının asıl gerklı ha li, morfin şırıngasını yapmadığı 21 manlarda meydana çıkar. O vakit zavallıya üst üste esnemeler, bacak İirma, kollarma burkulmalar, spa- mozlar gelir, Yüreği arada srrada durur. Şid » Sevgi başka, heves ve arzu başka- dır. Birçok kadınların bazı erkekler re, birçok erkeklerin bazı kadınlara karşı duydukları sevgi değil, sadece bir arrudan ibarettir. Sevgi, bütün benliğimizle bir arada yetişip büyü - meğe başlar. Idraklmizin, irfanımı - zın, terbiyemizin, estetik zevkmizin seviyesine uygun birini aramağa baş- lanz ve bulunca severiz. Sevdiğimi- zi sandığımız birçok samanlar alda - nıyoruz. Aldandığımız da çabuk or- taya çıkar, Feriköyden Kalem imzasile bize mektup yazan orta yaşlı okuyucumuz senelerce nasıl aldanmış olduğunu an- Jatıyor: “Belki on kadınla seviştim, sevişir gibi oldum. Kiminin güzelli i minin vücudüne, kiminin zekâsma, kiminin zevkine hayran oldum. İkisi ile evlendim bile. Fakat hepsinde al- dandığımı neden sonra anladım. Hiç birini sevemedim, çoğunda bir kusur buldum. Fakat bir ikisinde kusur da bulmadığım halde sevemedim. Simdi kırkını geçmiş be kâr bir adamım. da. Çünkü ümidimi kestim. Yalnız dersi aldım: Hakiki sevgi ile cinsi ihtiyacı karıştırmak insanı aldatıyor. Sevmek istiyen adam sevmekten baş- ka bit şey düşünmemeli ve ât#mama- lıdır. Ben bugün bu kanaatteyim. Fa- kat gâliba artık yalnız sevilmeğe ra- zı bir eş bulmama da imkân &alma- mıştır, değil mi?” Artık aramıyorum | senelerce yaptığım tecrübelerden Şu! duruyoruz. Fakat bu eş kolay kola) ele geçmiyor. Bazan on senede. zan da hiç mi hiç bulunamıyor. lâsa tesadüle bağlı bir şey...” Para kazanan kadın Bütçesi dar ailelerin çoğunda kA” nm da çalışıp para kazanması ailesi huzurunu biraz daha arttıracak rahatını kaçırıyor. Kadının para z yük ayrılıklara sebep oluyor. İşte tanesi: Ortaköyden Yümnü. Bu, dört senedenberi evlidir. Ü çocuğu var. Karısı da çalışıyor, pi” kazanıyor. i yalnız benim ** söyliyerek kavga © karır. Ben de işini bırakıp evi üzerime almasını, bunu yapmazsa tirmeğe mecbur olduğumu söyl Fakat bu yoldaki münakaşalar o dar ileri vardı, biribirimize öyle #İ” ler söyledik ki artık ev hayatı çeki” mez bir hale girdi. Ayrılmak isi” rum, Karıma hesap gösteriyorum, eli” yor. Muhakemeyc davet ediyor dinlemiyor, parayı kendi sarfetmi teklif ediyorum, şimdiye kadar tığımız borçları kale almıyor ve, nim birkaç kuruş masrafımı çok yor. Ne yapayım?" Anlaşılıyor ki kadın kazandığı rarın yalnız kendine, kendi masa”, rma sarfolunabileceği ve evin m3$ raflarile alâkadar olamıyacağı iddi” dırımına uğrıyanlardan biridir. Er meni tehçirini yapan, tahsisatı mcs- türeyi istediği gibi kullanıp bitiren tutulan şüphelilerin parastar alan, Üniversitede ikmal imtihanları. nın birinci devresi olan elemsler apılııştır. Birkaç gün sonra bu mtihanlarda muvaffak olanlar şi- Ahiren Midilli- |! 2 gelen Antalyalı | fahi imtihanları tâbi tutulacaklar- dır, Haber aldığımıza göre bu imti - hanlar eylülün yirmi ikisinde bite- cek ve tedrisâtâ Bİr teşrmtevwetde ve bilmeme daha neler yapan hep Seyfi bey olmuştu. Bunları yazan ve düşmanlarımızı yurdun en temiz Ve değerli Biğları Üzerine saldırtan bir Türk gazetesi idi. O Türk gi- zetesi ki, çarşaf ve kafes kalkma - İ başlanacaktır. Erkek mektebi: Nişantaşı Tel. 41078 Mektep 25 Eylü'de açılacaktır Kayıt ve kabul 2 Eylülden itibaren, | pazardan maada hergün saat (10,30- 12,30 a kadar mektebde | & — yapılmaktadır. 6125 | Zevcinin aşkını muhafaza İ kurtarmak ta pek güçtür. Birdenbi- detli bir sıkıntı basar, yerinde dur“- maz olur. Çok içmiş sarhoşler gibi | elleri titrer. Yeniden bir şırınga yapınca bu haller, kaybolurlar, Fakat şırınga - nın içindeki morfinin mikdarını git tikçe artırmak lâzımdır. Böylece er Ura artıra günde on yirmi gra- ma kadar çıkaclşılar yardı. Bu Har de morfin meraklısı hafif bir bas - talıktan yahut verem hastalığından ölmezse bir gün yüreği, bir daha iş - lememek Üzere, büsbütün durur. belâdan Morfin #meraklısını bu «e, kesmek tehlikeli olur, Yavaş ya- vaş azaltarak vaz geçirmek pek u- zun sürer. İkisi ortası, oyine derece derece fakat dahı çabuz ola zaltarak usulü iyi neticeler lir. Fakat morfin meraklısı kendi - ni razı olmak ve hekiminin her sö- zünü dinlemek şartile. Lokman Hekim Zamanımızda cinsi meselelerle aşk hususunda sözü en çok geçen Viya- nak Doktor Fröyd diyor ki: 2 “Evet, muhakkak ki seviyoruz. Sev- gi diye bir şey var. Ama bu sevgi de bizdeki dinamik şehvetten başka bir şey değildir. «Doktorun bu sözünü hemen hemen BER ilam Adâme tasdik “Culyu. mgc4 bize mektup yazan kalem sahibi de üln adamlarına inanıyorsa sevgi ile cinsi ihtiyaç arasını istediği gibi aça- maz. Senelerdenberi birtakım kadın- larla tanışıp sevişir gibi olduğu balde aldandığına gelince bu hususta da Alman şairi Göte'nin şu sözlerine dik» kat etmelidir: “Sevgi biz insanlarda bir boşluğu doldurmaktadır. Bundan dolayıdır ki seviyemize uygun bir sevgili arayıp dururuz. Daha ezelden bizi tamam. lamak, bizdeki bu boşluğu doldurmak için yaratılmış olan eşimizi arayıp sındadır, Yanlış. Evli bir kadının $ aile bütçesinin açı diği takdirde, faydalı la © Kad zm İşlerine geldiği zaman erkekle böyle meka lann leke kabul € memeleri gülünç değil midir? Kad da mademki çalışıyor ve para kafi) mıyor. Bu parayı evin bütçesine El Hiyecek; kendi masrafını bu bütçeğti çıkaracaktır. Ortaköylü okuyucu karısının ev işi görememesi yüzünde bir de hizmetçi tutmak yüzünden vaziyette bütçesinin daha fazla s8 dığı duyuyor, damaktir. ON karısına işini bırakarak evile meş olmasını teklif etmesi muvafık ol” Bu suretle hem bir kişinin ma: dan, hem de çocukları yabanci İİ vanacağı bir tek için mücadele ediyor Meşhur bir sinema yıldızı ; “hiç- bir erkeği muhafaza için mücadeleye girişmek zahmeti değmez ” diyor. Halbuki, birçok kadınlar bu fikirde değildirler. Orlar, zevşlerinin baş- ka kadınlar üzerindeki dikkat nâ- zarlarını kemali haşyetle takip eder- İ Jer Fakat bunlar aynaya bakarak biraz da kendi kabahatleri olduğunu biliyorlar mı ? Bir erkeğin, beyaz ve yumuşak bir cildi, taze ve genç bir teni tak- dir nazarlarile seyretmesi pek tabiidir. Bir kadın, yüzünün buruş- tuğunu, güzelliğinin solduğunu gö- rünce evvelâ zevcinin nazarı dikka” İ tini celbedecek bir genç kız tazeli- ğini iktisab etmek çaresine tevessül etmelidir ki, bu, hali Hazırda her ka- dın için kolay ve mümkündür. Her akşam yatmazdan evvel yalnız pem be rengindeki Tokalon kremini kul- lanımız. müş adalelerini kuvvetlendirir, bu- ruşukları giderir ve cildi gençleşti- rir. Sabahleyin yüzünüzde husule ge- len şayanı hayret tebeddülü nazarı takdirle seyrediniz. Gündüz için be- yaz rengindeki (o (yağsız) Tokalon kremini kullanınız. # Bu krem münbesit mesamatı sıkla: turır ve bütün siyah benleri kaybetti- rir. Bu gençleşme tedavi tarzı saye ilk mekteblerde talebe kaydına eylülün birinde başlanacaktır. sınıflara bu sene 928 doğumlularla “daha evvelki doğumlulardan arta kalanlar alınacaktır. Kültür Direktörü izde iii rinci 10 Eylüle kadar bu- lundukları yere en yakın okula, çocuklarını kaydet tirmelerini velilerden rica eder. i (5015) o 6644 MİR il ei dll vii TİFOBİL Dr. İhsan Sam Tifo ve paratifo hastalıklarına tu- tulmamak için ağızdan alınan tifo haplarıdır. Hiç rahatsızlık vermez. Herkes alabilir. Kutusu 55 kuru. 4766 VR OKTOR. Rusçuklu Hakkı Üzel Galatasarayda Kanzuk eczahanesı | karşısında Sahne sokağında 3 nu maral apartımanda İ numara. İ N 6594 Dr Hafız Cemal Dahiliye mütehassısı Pazardan başka günlerde saat (2,30 dan 6 ya) kadar İstanbu Divanvolu No. 118. Muavenehane ve ev telefonu 22398 Yazlık telefonu Kandilli HAFTALIK MECMUA Resimli HERŞEY'İ Türkiyenin en çok sevilen mu- ğ arrirleri hazırlamaktadır. elde büyümekten kurtulmuş olur. nani Yüksek Iktisat Ve Tir caret Mektebi Direktör lüğünden: 1 — Okulun her üç kısmına yazılma 2 Eylül 935 p£ zartesi günü başlıyacak ve 25 Eylül 935 çarşamba gi nüne kadar sürecektir. Yazılma işleri pazartesi, çarşamba ve cuma gi saat 10 dan 16 ya kadar yapılır. Yazılmak isteyeni bir dilekçe ve belli belgelerle (okul direktörlüğüne vurmalıdırlar. # 2 — Yüksek İktisat ve Ticaret kısmı Üç, Ticaret g sesi bir ihzari ve Üç asli, Orta Ticaret mektebi dört nıflıdır. NN 3 — Yüksek İktisat ve Ticaret kısmile Ticaret sis ne yazılacakların en az Jise veya orta okul derecesi Fıransızca bilmeleri gerektir. 4 — Yüksek İktisat ve Ticaret mektebine lise zunlarından Bakalorya veya olğunluk imtihan pey eyi veya eyi derecede vermiş olanlar alınır. 5 — Orta Ticaret mektebiyle Ticaret lisesine yaf, mak için baş vuranların sayısı her kısım için ayr! mö tayin olunan kadroya geçtiği takdirde içlerinden rağaat tarihi sirasiyle pey eyi ve eyi derecede mef olanlar ve bunlar arasından da tahsillerine ara veri miş bulunanlar ayrılarak kabul olunur. yari 6 — Her Üç kısımda yazılı bulunan eski okur”, 25 Eylül 935 tarihine kadar okul o direktörlüğün€ vurarak okul Harçlarını vermek suretiyle kayla yüğü öğ Behemahal yenilemeleri gerektir. İstanbulda mayanlar kayıtlarını yenilemek için okul Direktör!“” ne mektupla müracaat ederler. (5210) ve eid zi beze öğeler 5 db ini binme yi ie