9 Eylül 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

9 Eylül 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

——— 9.9.0935 DA .Fenerbahçe Türkiye Futbol Şampiyonu Oldu Sert Bir Oyun Karşısında Fenerbahçe Hasmını Ancak 3 -1 Yenebildi e Hava Kurumu Futbolden yana dün talisiz bir gü- hümüzdü: Aki tane tatsız tuzsuz maç Weyrettik, Hem Hava kurumu maçlarından bir tanesinin bulunmasının, bem de İzmir VE İstanbul şampiyonları arasında Türkiye futbol birincilik finalinin ya- Pilacak olması stadyoma üç dört bin teyirci toplamıştı. Alana ilk olarak Güneşliler çıktılar. ivert pantalon üstüne kırmızı kol Ve yakalı sarı formalarile Güneşliler Böze çok hoş görünüyorlardı, Biraz sonra Arnavutköy takımı sa hâya geldi. Bu takım geçen hafta i- kinci kime muhtelitini 5 - 2 yenmiş- Mi. İstanbulsporlu Saminin hakemliği Altında yapılan oyunda ilk hücemü üneşliler yaptılar ve ilk devre iç de hasım taraf hemen hemen kendi ya Ti sahasını aşamadı. Fakat bu kadar Üstünlük ve Güneşlilere bu üstünlük- ten doğan fazla bir güven gelmesi 0- Yunu, hele ikinci devrede çok tatsız İt şekle soktu. Arnavutköyün hemen nen on bir oyuncusu kendi kalele- Tİ önünde birikerek oynuyorlardı. Böyle kalabalık ve karmakarışık bir Müdafaa karşısında sinirlenmemek ve «le oyunu mutlaka açmak lâzımdı. asil imla az Üstte: Takım kaptanları ve hâkem Altta : Maçtan bir görü Malbuki Güneşliler bunu yapamıyor- ir ve ortadan ilerlemek için yaptık- s1 kısa kısa paslı kombinezonların Sonu gelmiyordu On beşinci dakikada Arnavutköy üleyhine Celâl Şefiğin kale istikame - tinde çektiği çok güzel bir korneri sih yetişerek gole çevirdi, Oyun bu golden sonra biraz dü - #“lmekle beraber ayni sıkışık durum #ürüp gidiyor, Güneşliler de bir türlü ağ açamıyorlardı. Top Güneş idadınr gösterdiği zamanlar da muavin hattında kesiliyordu. Bu arada Güneş muhacimleri sayı Wz fırsatlar kaçırdılar, hele sağ açık- Şok oynadıkları için kendisine en fazla frrsat düşen soliç Necdet bun. kaçıranlardan birincisiydi. Vakit geçiyor ve oyun tarzına gö- *€ daha fâzla gol o çıkarmas ilâzım. len Güneş birsev yapamıyordu.Ni- âyet soldan bir hücumda Rebiinin Üp ortaya verdiği topu Rasih tut- ui, durdurdu ve plâse bir şütle Gü- Beşin ikinci golünü yaptı. İlk devre “Ü Güneş lehine bitti, İkinci devre başladığı zaman Gü - Meşin üstünlüğü ve ayni oyun tarzı “ürün gidiyordu: Yine sıkışık bir mü apfâz önünde yine sıkışık ve oyunu Smsyan, ulak ufak, kısa kısa pâslar pan, uzaktan eğri, büğrü gütler çe» €n bir hücum hattı. e çıkaramadıkça sinirlendiler, si pilendikçe oyunu bozdular, fırsatla- hay tinte kaçırdılar, onlar kaçırdıkça İk ta sinirlendi. Kısacası hem oyna Yanlar, hem İF oyun ald: Bu durumdan Arnavutköyitiler de saretlen; İçin canla başla öteye beriye ko ak durmadan akınları kestiler. ha vrenin ortalarına doğru sıkı bir filçe» yapan Arnavutköylüler müda için vaktile davranamamasından ye Me sayılarını yaptılar. iç az sonra Güneş sağ açığının or- YA Eönderdiği topu sağiç tutacak için tatsız te Maçlarında Güneş te 3-1 e gibi yaparak üstünden atladı, Rasihe bıraktı. Rasih sıkı bir şütle Güneşin üçüncü ve son golünü yaptı Bundan sonra muhacimlere gene sayısız fırsatlar düştü, bu sefer başta Salâhattin olmak üzere hepsi bu gü- zel fırsatları kaçırmakta biribirlerile yarış ettiler. Her fırsatın gol olması gast ve kâ- bil değildir, Fakat birinci sınıf olma- ğa çabalayan bir takımda mübalâğa- sız düşen kırk fırsatın otuz yedisi ka- | çırılırsa bu çabalayışm boş olduğuna hükmetmek lâzımgelir. Bu zevksiz oyun bu suretle 3 - 1 Güneşin lehine bitti. eşten iyi oynayanlar Celâl Şe- fik, İsmail, Riza i tekiler Arna - vutköyün oyununu kabül'ettikleri i - gin istenilen ve beklenen randımanı veremediler, Faruk hâlâ İdmansızdır. Güneş takımı şöyle idi: Corceviç Reşat Fark Celâl Riza İsmail Rebii Necdet Rasih Salâhattirı Jelâl Şefik Fener » Altınordu maçından heyecanlı bir enstantane Kazandı AN İ mıştır. Habeşistan da resmen sefer- berlik ilân etmiş ve birçok sevkül- ceyiş noktalarını tutmuştur. Bu it barla durum hâlâ ciddi ve nâzik- tir) İtalyanlar müzakereden ümitsiz Roma, 8. A.A. — Popolo d'İtalya gazetesi diyor ki : Fransa ve İngilte- re kollektif yardım formülünü ileri sürmekle Habes müşküllerini bir kat daha arttırmaktan başka bir gey yap- mamış olacaklardır. Roma, 8. A.A. — Cenevrede ya- pilan çalışmaların, projesi dün dip- İomatik çevrenlerde dolaşan ve İtal- yada toplanacak bir Üçler konferan- Je sonuçlanacak bir anlaşmaya müşkülâtla varacakları tahmin edil- mektedir. İtlyanm Habeşistan'da kurmak is- tediği kontrolun tanzim edilmesini İngiltere ve Fransa ile görüşmeyi red etmiven Roma çevrenleri, İnçiltere- Hakem oyunu iyi idâre etti. Fanarbahçe - Allınordu Hava kurumu maçından sonra sıra Türkiye birincilik finaline gelmişti. Evvelâ İzmirin Altınordusu, sonra da Istanbulun Fenerbahçesi alkışlar ara- sında sahaya çıktılar, Hakem: Sadi Karran. Anadoluhisarında yelken yarışları Takımlar şöyle yapılmıştı — Fenerbahçe — Hüsamettin Fazıl Yaşar Cevat Esat Reşat Fikret, Naci, Ali Riza, Şaban, Niyazi — İzmir — Sabahattin Cemil Ziva Naci Adi Vedat Hamdi Mas! Tevlik Sait Mustafa İki dost klübün, Güneşle Fener- bahçenin dünkü maçlarda şansları da biribirinin ayniydi. O kadar ki Güneş le Amavutköyün maçına, mağlüp ta- rafın Jüzumundan çok fazla ve çok daha kasdi sertliğini ve hakem tarafın dan bu takımdan iki oyuncu çıkarıldı ğını eklersek hemen hemen Fener- bahçe - Altınordu maçını anlatmış ©- Yuruz. Avni şekilde baslı Avni ve gör rekli bir üstünlük, ilk dakikalarda Fe nerbahçenin bir golü, devre ortaları- nâ doğru ikinci bir sayı, sıkışık bir müdafaa önünde #ıkışık bir hücum hatt: ve kaçan sayısız Ikinci devre gene öy Istanbul ve Izmir takımları nin muvafakat edeceği âzami kont rolun İtalyanın dileyeceği asgart kontrol hakkından çok uzak olabile- ceğini tahmin etmektedirler, Habeşistanda seferberlik Addis Abeba, 8. A.A.— Seferber edilebilecek kıt'aların hemen yarısı simdiden tayin edilen toplanma yer- lerine gelmişlerdir. Birçok mehaclst piyade ve süvarı alayları sevkülçeyiş noktalarını iş- gal etmişlerdir. Seferber edilebilecek geri kalan kıtım köylerden tazyik, fakat açılamıyan bir oyun, üstüste kaçan sayısız fırsatlar, niha- yet devrenin ortasma doğru İzmirli- lerin hatâsı yüdünden bir gol tehlike si ve penaltı. Penaltıdan bir gol ve vi pe 2-1 durumu, Bundan sonra gene Fenerbahçenin tazyik ve bu arada çıkarılan üçüncü gol, Sonra kaçırılan sayısız fırsatlar. Nihayet Fenerbahçe de Güneş gibi 3-1 galip. Aradaki fark: Fenerbahçe Ti birincilik kupasını hemen aldı, Güneş ise H kurumu kupasını almak için daha iki maç yapacak ve dünkü gibi fena oynarsa belki de alamıyacak... Fenerbahçenin birinci golünü iIk dakikalarda Şaban yaptı. Bir firikikte pas alan Fikretin çok ü karşıla: fakat tuta- leğene ein ağ lara taktı, İzmire bir gol kazandıran penaltıyı merkez muavinleri Adil güzel çekti. Fenerbahçenin üçüncü golünü Ni- yaziden Ali Rizaya Ali Rizadan ken- disine gelen topu Şaban bir burun şü üle kaleye sokarak yaptı. Altmordü mağlâp vazivete düstük ten sonra çok sert oynadı ve karşı tarafı yıldıracak ve oyunu tatsız bir şekle sokacak kadar kasdi tekmeler, favller birib'rini kovaladı. Hakem ev velâ müdafilerden Cemili, sonra da sol ir Mazhar ovundan çıkarmak mecburiyetinde kaldı, Altınordu bu şekildeki o doğru yapmadığı gibi seyir | tünde de iyi bir tesir bırakmadı. Fenerbahçeden Esat, Ali Riza, Ni- yazi, Fikret, Reşat iyi oynadılar. Ta- kam umumiyetle kendi oyununu çıka ramadı ve çıkaramamakta da birez haklı idi. Çünkü bir düzüye tekme yemek korkusile oynamak bir hayli güc bir iştir. Altınorduda en sakin oyuncu kale. elleri ile solaçıkları Hamdi idi. Maç bittikten sonra büyük bir kala balığın kuşattığı Fenerbahçe takımı, federasyon reisi Hamdi Emilin kısa bir söylevle verdiği Türkiye birincili. ği kupasını alkışlar ve yaşa sesleri arasında aldı. Yeni Türkiye şampiyonunu tebrik ederiz. Sadun G. SAVCI Dünkü kürek yarış'arı Istanbul kürek birinciliği yarışları. sa dün de Yenikamıda devam edil yali Alınan teknik sonuçlar şunlar ve Uç .çifte kıdemli: Birinci Beylerbeyi “Necdet, Yusuf, Torahim, Ömer,,, Derece: 9,33,4 İkinci Galatasaray “Fethi Kemal, Nezih, Hilmi, Üçüncü Haliç “Alki, Nüzhet, Ha- tim, Muhiddin” Dörtlük kıdemli: Birinci Galatasaray “Fethi, Bedii, Karakaç, Emcet, İlhan” derecer'&-11 İkinci Beykoz “Cihat, Salâhaddin; Cevdet, Tevfik , Mustafa, Üçüncü Anadolu “Numan, Halim, Ali, Bahri, Muzaffer, Bu suretle İstanbul kürek şampiyo nası neticelenmiştir. Birinciliği 18 pü vanla Galatasaray, ikinci vanla Beykoz, üçüncülü; Fenerbahçe, dördüncülü; Beylerbeyi, beşinciliği 2 puvanla Ha- liç, altıncılığı 1 puvanla Altınordu ve Anadolu kazanmışlardır. a ler üs - ve teci- | hiç | (Baş tarafı 1 incide) menlerden müteşekkil olup bunlar. silâh altına alınmaları ihtimali oldu- ğuna dair emir almışlardı Yetkeli makamlar, genel seferber- liğin, ancak bir tecavüz vukuunda yapılacağını tasrih etmekte Guragen ili şefi, Oregüsü'n emri ne 25 bin efrat ve birçok beygir ver- mişlerdir. İtalyanın asker sevkiyatı Napoli, 8.A.A. — kıt'a sevkiyatı olmuştur. Liguria va- puru kırk sübay, 114 yarsübay, "21 Nisan” fırkasından 2875 siyah göm- lekli ile hareket etmiştir. o Gener Appioti ve kurmayı da gemide bulu- nuyorlardı. İyuria aynı zamanda üç yüz kırk dört baş hayvan ve gereç yüklü | lanmaktadır. Gönüllü yazılmak istiyen malüiler Roma, 8. A, A. — İtalyan malül leri başkanı Carlas de la Croix Il bin beş yüzö yakın malülun, doğu Afrikaya gidecek olan altıncı siyah gömlekliler fırkasma girmek ayrı ayrı dileklerde e bulundukları bildirmiştir, İskenderiyede 24 harp gemisi toplandı İskenderiye, 8. A.A, — Şimdi İs- kenderye limanında 24 İngiliz harp gemisi ve hastane gemisi bulunmak» tadır, Bir sücl uçak devamlı sure İskenderye civarmda nöbet bekle- mekte ve Ebukir, deposuna nazaret etmektedir. Şehirde ve limanda tam bir sükün vardır. Italya Kralı askeri teftiş ediyör Roma, 8.A.A, — Kral, yanında ya- veri olduğu halde, Dux karargâhım gezmiştir. Burada, her yıl süel ant- remanları takibetmek üzere İtalya- nın tekmil bölgelerinden gelen 20 bin genç avanguardist faşist toplan muş bulunmakta, Mursolini bunları “İmparatorluk yolunda” teftiş edecektir. Tüfek ve mitralyözlerle bin yüz söbay, 6 bin ö bay, yüz ordu papas, yonundan yüz süel hekim, İer, bisikletli ve motosikletli efrad a- vanguarâistlerin yanında gidecektir. “Habeşistan Iraka benzetilecek Paris, S.A.A. — Matin gazetesi Uluslar Sosyetesi çevrenleri tarafı dan düşünülen projeyi izah etmekte- dir. Bu gazete diyor ki : “ Mesele, İrakta mevcud olan reji- me benzer bir rejimin yani, Negüs'ün egemenliğini kurmakla beraber, İtal yanın Habeşistan £ topraklarını süel şekilde kontrol altıma almasını ve Habeşistan'ın iç ve dış işlerine neza- ret etmek half verilmesini sağlıyan bir nevi mandanmn İtalyaya teklifi ve Habeşistan'a kabul ettirilmesidir. Bu proje henüz pek mühimdir ve hiç şüphesiz, Mussolini tarafından reddedilecektir. Şayed, Mussolini, uysal görün memekte israr edecek Olursa, kon tenin, Konseye, uzlaştırma ödevinin akim kaldığını söylemekten baeka ya pacak işi kalmaz. O zaman, Adua mağlubiyetinin öcü alınıncaya kadar işi kendi haline burakmak ve tam manasiyle ortaya çıkacak olan harbin önüne geçmek üzere araya girmek İ cap edecektir. Uluslar Sosyetesinin, harbi durdurmak hususundaki ac nin bir gösterisi olacak olan bu ihti- male burada henüz yer verilmemek» tedir. Petit Journal gazetesi de, İtslyan- Habeş anlaşmazlığını kotarmak için dilen projeyi, bir taraftan: in tahdidi yani Habeş İm- paratoru, Habesistan'ın erkin hüküm darı ve Uluslar Sosyetesi üyesi kal- makla beraber, İtalyanın ekonomik havai, süel, demiryolu, yönetim Üs- lerini ve sömürge müesseselerini al- ması, diğer taraftan kontrol te yani karısıklık çıkarıcı ve asi kabile- İerin silâhlarından teeşidini sağlamak için, Uluslar Kurumunun, nazari ma- hiyette arsrulusal fakat filen İtalyan Bugün önemi müsellâh bir zabita usulüne müracaatı şeklinde | tarif etmektedir. Madam Tabois, Ocuvre gazetesin- de, paktın tatbiki hususundaki tam topluluğu ileri sürerek, M. Aloisi'nin toplantının sonuna okadar vakit ka- zapmak yolunda t*k direktif aldığı nysanmakta ve Süveyş okanalının kapanması fikrinin israrla yenilendi- ğini gözönüne koymüktadır. Cenevre çevrenlerinde, İngiliz #ilo- sunun her ihtimale karşı hazır bu- unduğunu ima etmektedir. Gizli 8! rette yayılan bu haber bazı tesirler uyandırmıştır. İlalya propaganda Baka- nının bir söylevi Roma, S.A.A, — İstefani ajansı bildiriyor : Asmaradan bildiriliyor : Habeşistan Seferberlik ilân Sevkülceyş Noktalarını Tuttu y Etti Bir kâç gündenberi hava gönüllü yüzbaşısı sfatiyle Eritrede bulun- İ makta olan propaganda bakanı Cia- | olara | Ü BUNLARI BİLİYOR no, radyoda Amerika ulusuna Eritre- nin samimi selâmı bildirdikten ve Amerikan ulusunun alicenablığını ve cesaretini tazimle yadettikden sen- ra kırk sene içindeki İtalyan-Habeş münasebatının kısa bir tarihini yap- mış, İtalya tarafından Habeş hi met ve Suiniyeti karşısında yi sçıl teşriki mesai o teğebbbüsl nin sonuçsuz kaldığını izah etm Ciano, İtalyan sömürgelerine kar- #: yapılan bir sıra baskın ve tecavüz- leri saydıktan sonra, sınırların Öte tarafında Afrika barışını bozmak ve dürya ekonomi ve medeniyetinden zengin ve kaynak dolu bir piyasayı kaçırmak için her şeyin © yapıl söylemiş ve demiştir ki 3 “ Çok çetin bir buhran geçiren dünyada bu hal beşer tesanüdüne karşı modern medeniyetin tahammül tdemiyeceği bir baltalama şeklidir. İtalya bu topraklarda nizam ve ba- rışi temin ettiği vakıt, ay zamanda bütün dünyanın sermaye ve iş alemi- ne Habeşistanın hotbin | bir surette sım sıkı kapalı tuttuğu kiymetli bir yeni piyasa da açmış olacaktır. İtal. yanın, bütün Habeş işlerini kesin kotarmak kararı geri alınmaz bir karardır ve hiçbir suretle de- Zişmiyecektir. Bütün İtalyan ulusu, icap ederse ır soravlar: (mesu- liyeileri) kendi üzerine almaya ba- zırdır. İtalyan ulusu, tarihin seyrini İtalyanın zararına olarak durdurmak ecrübesinde bulunacak olana, en son haddi de olsa, bütün vesaiti ile karşı koymağa hazırdır. Onun Amerikada ve bütün dünyadaki hakiki dostları, İtalyayı mukarreratmın yerini bulma sından ahkoymaya matuf zecri teğb lerin veya diğer vasıtaların ne demgk olduğunu artık iyorlar. İtalya her halde Habeşistanla barışçıl bir çalış ma beraberliği teşebbüsleri devresini ebediyen kapanmış telâkki etmeye ve geçmişte tutulmayan vaitleri gelecek te kabul etmemeye azmetmiştir. Kı « taatımız, İtalyanın kendileri di- ği şerelli ödevden dolayı gu'ur his- setmektedir. Ducsmizden emir geldi- ği zaman, hepimiz en çetin bir azimle barbedeceğiz. Dünya tarihinin bu bil hassâ önemli saatinde kick kârar- lar vermek sorav (meiliyet) ve mev künde bulunanlar, 43 milyon Isalva. nm bir tek'dini bulunduğunu ve bu- nun, herne bahasma we ber «ime kar sı olursa * ölsün “ Müssolininin adiiz İtalya istikbalinin e temin edilmesini görme olduğunu hatırlamalıdırlar. İtalya konsoloslarını geri çağırmadı Roma, 8 A.A, — Röyter ajansı nın, yetkili çazrenlerdın öğrendi- ğine göre, Habeşistandaki İtsiyan konsoloslarından hiçbirisi geri 45 anmış değildir. Amerika ve imtiyaz meselesi Londra, 8 A.A. — Röyter ajansı nın Adisababadan öğrendiğine gö- Amerika ( işgüderi Amerikan te, lusal barış kaygusundan ileri gel- diğini Habeş imparatoruna temin etmiştir, MUSUNUZ? ana nin emen Ai Dünyanın en Geniş şehri Bu başlığı okurken hatırmıza Nev. york, Paris ve Londra geldi. Çünkü bunlar dünyanın en kalabalık şebirle- tldir. Fakat, dünyanın en geniş şeh- ri yani mesahası en büyük olan ka- sabast, hangisidir bilir misiniz? Hiç düşünmeyi bulamazsınız. Bu şe- hir, Debreçendir. Debreçen bir Ma- car şehridir. 10.000 nüfusu vardır. Mesahası 950 murabba kilometredir!. İşte bir rekor ki, kolay kolay kırıla- maz Avcı kediler Kedilerin avcılığa meraklı olduk- larını berkes bilir, Kedilerin fareleri ve küçük kuşları nasıl avladıklarını görmiyen var mı? Ancak bunların şikârları küçük yaratıklardır. Kendi- lerinin yarısı kadar büyük hayvanla- rı avladıkları nadir görülmüş şeyler- dendir. Resimdeki şu Siam kedisine- bakınız, kocaman bir tavşanı nasıl yakalamış. boğuyor!.. Bu resme ba- kınca, kedinin hangi cins hayvanlara bağlı olduğunu daha iyi anlarız. Ke bir hayvandır. Bu- Aslan, pars, leopar, konguar, jagor, Iynks, geçer ve baş- kalarr adı verilen yırtıcı hayvanlar hep kedi cinsidir, Avrupada ehli pe kçok kedlir ları vardır, Siam'ın kralı adını taşı yan ıkı Avrupada iyice yerleşmiş, bizim iklimimize alışmıştır. Bu cinsin cesur ve güçlü bir örneğini tesmi. imizdeki kedi gösteriyor.