2 Ekim 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

2 Ekim 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

BIRİNCİTEŞRIN ÇARŞAMA SAYISI 5 KURUŞ Cebelütta UGÜN 3 incide : o Peyami Sefa'nm fıkrası 3 " Hayranlık, tesir ve tak- li” — Orhan Selim'in fık- rası » “İli asansör” — Siz | ne dersiniz ? — Şehir ha- berleri, Süncüde: oAnkara telgrafları — Galip 4 üncüde ; kete TAN — Şat Sinide; Son haberler — Temsil — hiatmazel Doktor. 6 mcda; İpar yolenları — Sağlık ö- ğüdü — Sevişmeler, evlen meler. 8 incide : Dünya Küzetelerine göre hâdiseler Suncuda : Karân Hanlığınm son gün M — Faydalı bilgiler Gömböş'ün Almanya Gezisi Uluslar Kurumu Kon- seyinde &za olan dev. etler bir taraftan Cenevrede İtalya Habeş davasını bir savaşa yer verme. den halletmeğe uğraşırken, diğer ta raftan da bütün dikkatlerini Berlin üzerine topla, dır. Almanya bu karışık durumdan istifâde etmeğe kalkışacak mı? Kalkıyırsa hangi cep beden taarruza geçecek? Nurenberg Nazi şehrinde partisinin kongresi toplandığı bir sırada Hitler tarafın. dan verilen söylevin bu suallere ce vap vermekte yardım: olacağı sanıl- Tuştu, Öyle olmadı. Hitler, Avrapa siyasasına genel olarak dokundu. Yalnız Sovyet Rusya hakkında ağır | sözler söyledi. Memel vaziyetinden | de şikâyet etti, Fakat Nazi lideri bu konular üzerinde bundan önce söyle- diklerine yeni bir şey ilâve etmiş ol. madı. Memci seçimi yapılırken Almanya. mia bunu taarruza geçmek için-bir we- sile sayacağı hakkında ottaya riva yetler çıktı. Gerçi Hitler vesile ari- Yorsa, seçim henüz tamamlanmadı end ; emmez dağ dir. Yari A Ret enne kalağile dığı vesileden de istifadeye kalkışa sağa benzemiyor. Üç gündür Macar başbakanı Göm- böş'ün Almanyayı Ziyareti, Habeş davası bile geride bırakacak önem de bir mesele şeklini aldı. Almanya, Lehistan ve Macaristan arasında yeni bir bloktan bahsediliyor. Ve bazıla. rı bu bloka Avusturyayı, hattâ Bul. güristanı da katıyorlar. Hakikaten böyle bir blok teşkil ediliyor mu? Genel savaşın sonundanberi aranı. İusal münasibetler şu mihver etra. fında dönüyor: Muahedelerle tayin €dilen durumu devam ettirmek ve muahedelerle tayin edilen durumu değiştirmek için bir çarpışma, Bu çarpışmada Fransa, Lehistan ve Kü. Şük antant devletleri bir tarafı, ga. Yaştan zararlı çıkan Almanya ile hârpten ümit ettiği kadar fayda gör- mesin İtalya ve büsbütün parçalanan Macaristan diğer tarafı iltizam etmiş. lerdi. Muvazenede Rusyanın rolü büsbütün başka idi, Sovyetler, ilk yıllarda yalnız Avrupanın istatüko- suna değil, ekonomik ve soysal ku- rumuna karşı idiler, Kapitalist adını verdikleri kurumun yıkılması Sovyet Rusyanın en ileri siyasal amacı idi, İstatüko taraftarları ve istatükç aleyhdarları adı verilen bu zümrelere ayrılışta İtalyanın da özel bir durumu vardır: Bir defa İtalyanın istatükç aleyhdarlığı Almanya kadar derin değildi. Sonra istatüko aleyhtarı olan Almanya ile orta Avrupada menfaat. leri çarpışıyordu, Fakat buna rağ. men, Almanya zayıf kaldıkça, İtalya Avrupada İstatüko aleyhtarlarının Ji derliği vazifesini yaptı. Etrafına Ma- caristanı ve Avusturyayı aldı. Bulga- tistann emellerine karşı yakın alâka Arkası 3 üncüde| A. Şükrü ESMER BUGUN1IZ SAYFA ISTANBUL rik Tahkim Edildi Akdenizde Harp Ihtimali Karşısında Fransanın ingiliz Donanmasına Yardım Edeceği Umuluyor İtalyan Gemileri Girit Sularında Sondaj Yapıyor, Bir Çok Uçaklar Ada Üstünde Dolaşıyor Son Vaziyet Akdenizde Cebelüttarıkta gece gündüz süel hazırlıklar devam etmek tedir. Harp limanının şimaline yerleştirilmiştir. italyan gemisi İimandan geç- tikçe bir İngiliz mayin araştır- ma gemisi derhal çu konulup konulmadığına bak- toplar maktadır. Siyasada Ingiltere ile Italya arasındaki siyasal duruma gelince, Ingil- tere İtalya ile Afrikadaki me- nafii telif edebilmek taraflı bir konuşmaya yanaş- mamaktadır. Alâkadarlar bu konuşmanın ancak Uluslar vasıtasi leceğini söylemektedirler. itat yan sefiri Grandi, Ingiliz Dış işleri Baaknını ziyaret ederek hükümetinin teklifi hakkında malâmat vermiştir. Diğer taraftan Uluslar Sos- yetesinin İtalyaya harşı zecri tedbirler koyması üzerine Ak- Sosyel denizde Fransanın İngiliz donanması- na yardımı hakkında Fransa- ri nğeniti ki — gün toplanacak ve Eden''in ra- porunu dinleyecektir. Fransa- nın bu toplantıdan evvel İngi- liz nolasına cevap vereceği bir Her p torpil için iki kotarılabi- harp çıkarsa, Imparator Genel seferberlik | ilân: hakkındaki emirnamenin lmaktadır. AE Eğ neşrini Uluslar Kurumuna bir | Habeşistanda cemile olmak üzere tehir et- emre mişse de, bunun çok yakında Habeşistanda sükünet vardır. ilân edileceği bildirilmektedir. Cebelüttarıkı gösterir harita iel $ MM Mideniz Dün 52 Sübaya Büyük Törenle Diplomaları Verildi Bu yıl Harp Akademisinden meztin olan slibaylara diplomaları dü lemide törenle verilmiştir. Törende ordu ispekteri Orgeneral Fahreddin, iel Şüra üyelerinden Orgeneral Ali Sait, Süel Divanı Temyiz üyeli den Korgeneral Fahreddin, 6 inci tüm komutan: Tuğgeneral Muharrem Mazlüm, Korgeneral Rüştü, Tümge- Aka- Cebelüttarikte demirliyen İngiliz gemileri; Birinci plinda “Hood” harp gemisinin 1S pusluk topları, İkinci plânda “Renow 1” gemisi, Habeşistandaki yabancılar A- disababadan © ayrılmaktadır. lar. Adisahabada ancak bir- kaç Italyan kalmıştır, (Bu hususta aldığımız telgraf- lar 7 inci sayfamızdadır.| Üniversitede Yeni Ders Yılı Başladı Rektör önemli Bir söylev verdi Universitede yeni ders yılmın baş- lamas: dolayısile dün sabah konferms salonunda bir tören yapılmıştır. Tö- rende dekan ve profesörlerle bütün fakülte talebeleri bulunmuşlardır. Rek tör Cemil önemli bir söylev vermiş ve ezcimle demiştir ki: “Amacımız, her işte en iyiyi ve cn yeniyi tam olarak elde etmektir. Uni- versitemizde çalışan 44 Garpli profe- sörün isimlerini takdirle anmak be- nim için bir ödevdir. Üniversite he. nüz bir kuruluş içinde bulunuyor. Ve bu kuruluş en az daha on yri sürecek- tir. Üniversiteye lüzumu olan, fakat geçen yıldan eksik kalan âletlerin hep $i bu yıl tamamlanacaktır. Bu arada Profesör adedinin de çoğalması te- min edilecektir. Yeni enstitülerin ku- Fulması ve birçok eksikliklerin tamam Beral Ömer Halin ve Zihni bulunmuş» | lânması | programımız dahilindedir. lardır. Çağırıklılar arasında emekli (Arkası 7 incide) VArkası 10 uncudal — ZEY İ kaüt muameleleri TELEFON Saylav Tahsisatı Maaşı ilemi 3 Kamutay Açıldı ? İSAYI 163—3466 On Birinci YIL SAHIP ve BAŞMUHARRİRİ Mahmut SOYDAN ( Müdürü Zasli Yazı işleri 24319, 1 İdsre ve Marban 3 24310. ilemi, Memur Tekaütlük? Kamutayda önemli bazı lâyihaların bugünlerde müzakeresine geçilecek (Özel Kamutay bugün saat on bejte Ab- dülhalik Rendanın başkanlığında top lanmış ve ekseriyet olduğu için celse İlk iş olarak Moskova bü- ğine atanan Diyarbekir say- lavı Zekâi Apaydının istifanamesi ©- kunmuştur. ri sonra ruznamede» 1 | ki maddelerin müzakeresine geçilmiş- | tir, Memur olup ta saylav olanların te- hasıl olaca kında Divanı Muhasebat Ericümeni - nin mazbatası görüşülmeğe başlanır. ken, başkan demiştir ki: — Eskiden memur olan bir saylav saylavlıktan çıkıp ta tekrar memur olursa tekaüit vaziyeti nasıl olur diye tereddüt hâsıl olmuş, encümen bu me sele hakkında, mazbata hazırlanmıştır okunacaktır Mazbata okunmuş ve Ziya Gevher Etili (Çanakkale) söz alarak demiş- tir ki — Arkadaşlar, mesele zannedildi- ği kadar basit değildir. Bir memur saylav olup tâ ondan sonra tekrar me muriyete dönünce, ufak dereceli ise yüksek para alıyor. Saylav olmak bu derece bir imtiyaz haline gelmemeli- dir. Kanun esasında bozuk ise, yeni- den tetik olunarak düzeltilsin. Rasih Kaplan (Antalya): bu. mesele doğrudan doğruya genel heyete raporla gelmiş- I > 5 5 2 tir. Üç aylık rapor da Divanı Muha- sebat enine gitmiş, onun Üzeri- ne bu mazbata yapılmıştır. Diğ cümenlere gitmesi İş rapor meselesidir. Şimdi eğer he- yeti umumiye başka encümene gitme- sini istiyorsa reyinize arzederim. Rasih Kaplan — Arkadaşlar, son fıkra ayrıca bir hükmü ihtiya ötmek- tedir, Tefsir mevzu değildir. Kanunda bir tadil isteniyorsa, ayrıca tadil tek- | lifi ile gelmek lâzımdır! Encümenin | raporundaki son fıkrada mevzuu b Birisi, saylavl daha az maaşi mur olur, uzun müddet memuriyet yapar ve sonra tekaüt olur, Şirsdi du memurun mebusluk tahsisatz ile teka- üt edilmesine imkân yoktur. Al aytarımız bildiriyor) Ankara, 1 Rasih Mazhar Müfit, Ziya G riyet maagr ül ma di nadan evvel sisatından daha yü nin halkı katit oluyor, sonra daha! Bir memur mebts olmuş, müd- detini doldurmuş, mebus iken tekaüt olmuş, bu halde mebus'uk tah: dan tekaüt oluyor yecek yok. Ancak üçüncü rak ilâveten gelen kısım hükürndür. Az maaşlı bir memur me- bus olmuş, tekrar mebusluk tabsisae tından az maaşlı bir memuriyete geğe miş, sonra tekalit olmuş. Şimdi bu zat aldığı son maaş üzerinden tekaüt © eli midir, yoksa mebı k tahsi- satı üzerinden mi tekaüt edilmeli, Bu son şıkka, y vaziyetini ettiğim zatım mebusluk tahsisatı ile tekaüt edilmesine kanunlarımızın tef» siri suretile bi ur, Onun için bendeniz raporda bu noktanın ta dili ile raporun tasdikını teklif ediyö- rüb B Bu TArkası 10 uncudaf Türkiye Ev Kraliçesi kim olacak ? MUSABAKAMIZ: 1 — EV TERTİBİ, 2 — DIKIŞ, BIÇKI, NAKIŞ. 3 — ÇOCUK BAKIMI; 4 — YEMEK PIŞIRMEK MEVZULARI , UZERİNDE YAPILACAKTIR. Müsabakamızda dört mevzuda kâzananlara ayrı ayrı mükâfatlar verilecek, Müsabakamıza girecek olanların fotoğrafları gazetemizde neşrolunacaktır, Müsabakaya girme şartlarını ve dağıtılacak mü kâfatları yakında ayrıca ilân edeceğiz.