8 Ekim 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 13

8 Ekim 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 13

Kuş oğlan bir efsane kahra- manı değildir. Taytuğlu Bike de ve benzeri olan ünlü Süyün Hatunda bir efsanenin portreleri değillerdir. Kazanm son günlerini bu tef- rikada takip edenler, birçok sah nelerin biribirlerine eklenişleri- ni bulutlu bulmuş olsalar gerek. Ben de bu kanaatteyim. Eğer burada bir roman yazmak iste- miş olsaydım, bütün bu vakala- rn biribirlerine zincirlenişleri bir başka türlü olurdu, romancı- nn muhayyilesi hiç şüphesiz böyle biribirinden dağınık sah- neleri biribirine ekleyecek bağ- lantılar yapabilirdi. Fakat ben bu sütunlarda bir roman yazma- dım. Bedbaht Kazanm son gün- lerini bügün aydınlatabilecek eksik vesikaları ele aldım ve on- ları yalnız bu vesikalarm haki- katleri içinde ve hakikat kıy- metlerini bozmayan bir Dozla sulandırarak yaşattım. Maksadı okuyucuya yalnız batan bir Türk Hanlığının son günlerini, Bizansın son günleri- ne pek benzeyen o günleri bir daha gözönüne vurmaktı. Bizansın admı haritadan sik diğimiz günden sonra beş yüz Yıla yakın bir zaman geçti. Garp bir türlü Türkün şu zaferini haz medemedi. Acaba niçin ondan bir asır sonra ayni şartlarla yok olan Kazan dünyada ayni acıyı bulamadı? Bizansın son kalesi içinde bir medeniyetin hazinelerine bekçi- dik ettiğini ileri sürenler Aya- mek isteyeceklerdir. Alnımızı yukarıda tutarak: — İşte Ayasofya... Bulduğu- muzdan mükemmel olarak bu- güne ulaştırılmıştır. Diyebiliyoruz. - * Acaba bize o günkü Kazan- dan bugün ne gösterilebilir? O- nun da tarih vesikalarında Kul- şerit adlı büyük bir mabedi, bir sanat devrini gösteren, bir sanat dehasını isbat eden bir anıtı ol- duğunu okuyoruz, Bu nerede - dir? Teodosun surları olduğu gibi meydandadır. Kazan kalesin - den, Çar İvanm ve ondan evvel- kilerin saldırışlarına yıllarca gö Züs gerebilen o kaleden tek taş sgösterilebilir mi? , Ayasofya... © “Acaba Bizans" ayak üstünde dursaydı şu Ayasofyayı bugün ayak üstünde durur görebilecek miydik?. Hiç sanmam. Onun i- çin de Palaissacre'nin izlerini a- rayan arkeoloğlar gibi mütehas- sıslar geleceklerdi şüphesiz. A- Yasofyayı beşinci asır Bizansı Yaptıysa onu bugüne mutlaka biz ulaştırdık. Bu böyledir. . Gelelim Kuş Oğlana. Bu Kuş Oğlan ki her iki pren ses tarafından sevildiği muhak- kaktır. Sevildiğini öğreneme- den ölmüştür. Süyün Bike Kazan tacını Şe- refinde tutmak için, içinde bir an kuduran kadınlığını sustur - muştar. Taytuğlu ise çok sevdiği ha- Tası kızı Süyün Bike ile bir aşk rekabeti göstermek istememiş, ömrünün en büyük fedakârlığı nı böyle yapmıştır. Ve Kazanın ilk işi Kuş Oğla- nin parmağından Safa Giray yü züğünü çıkarmak olmuştur, Zi- ra Kazanlı bir kamutan esir ola. maz. Olursa kamutanlık kal maz, . İvan bu hâdiseden sonra Soya jiski kalesini kurdu. Bu kale tam Çalımın karşısında oldu. Gİ gm ye Ve orada Kışladı. Bir buçuk yıl sonra daha büyük bir şiddetle Kazana saldırdı. Kazanlılar Bi- zansın bize dayanışmdan daha büyük bir dayanışla ve hattâ ramanlıkla tehlikelere göğüs gerdiler. Kalesi barutla atılan İ bir Kazana İvan ancak adım, adım harbederek girebildi ve sehri müdafaa edenlerden tek adam esir olmak küçüklüğüne Cümhuriyet kanunlarına itaatsizlik etmekten suçlu Bedros isminde bir yapıldı. İddiaya göre, Bed | Kartacadan daha büyük bir kah | tü. , Bedros, an- nesinin nüfus kâadını değiştirmek ü- zere Taksim nüfus memurlarına mü- İ recaat ettiği sırada, nüfus kâadının yanlış olarak kaydedildiğini öğren » miş ve bundan müteessir olarak; — Benden boş yetc 45 kuruş pa- ra aldınız.. demiştir. Bunun üzerine, Taksim nüfus memurluğunca, Bed- ros hakkında bir zabıt varakası tutu- larak Cümhuriyet kanunlarına İtaat- #izlik ettiği suçile Adliyeye verilmiş- tir. Bedros, dünkü celsede kendini müdafaa etmiş ve memurlara vazife başmda hakaret ettiği iddiasının doğ- | ru olmadığını söylemiştir. Mahkeme heyeti kısa bir müzakereden sonra, savaman yar Feridun, iddiasını yap- mış ve Bedrosun suçunu sabit görme diğinden beractini istemiştir. Mahke- me, bu isteği kabul ederek suçlunun. berâctine karar vermiştir. * Nis gazinosu sahibi Avadis O- hanyan tarafından O ermenice gazete muhastirlerinden Sahak aleyhine açı” Jan davaya din de ikinci cezada de- vam edildi. Avadis Ohanyan, dünkü celsede müdafaasını yapacaktı. Fakat vekili gelmediğini ileri sürerek muha- kemenin başka güne bırakılmasını is- tediği için duruşma, müdafaasını yap- mak üzere kaldı. © Mustafa Remzi ismindi biri ta- rafından Ali Fehmi, Abdullah ve Asım aleyhine açılan dövme ve zarar eriy- tirme davasına dün birinci sulh ceza- da bakıldı. Suçlulardan Abdullah gel- memişti, Kendisine tebligat yapılmak için duruşma başka güne kaldı, Ecnebi sefirleri Ankaraya gidiyorlar Siyasi çalışma mevsimi yaklaştığı İçin yazı şehrimizde geçirmekte olan ecnebi sefarçtler Ankaraya göç etme» ğe başlamışlardır. Bu ayın sekizinde || Tarabyadaki Alman sefarethanesi de | Ankaraya nakledecektir. İpini kopardı ve kaçtı Yeşilköyde yakalandığını yazdığı - miz Akbaba dün gece ipini koparmış ve kaçmıştır. Orada bulunanlar tara- fından beslenilen bu kuşun uçtuktan sonrâ başkaları tarafından yakalandı. ğı umulmaktadır. ZAYI — AKAY idaresinden almak- ta olduğum yetim maaşımda kullan- diğım tatbik mühürümü kaybettim. Hükmü yoktur, Luiza, Nizamettin NAZIF ——— “ Simdi, Nesillerden Sonra Gelen Nesiller Kazanı Bir Kahramanlık Abidesi Olarak Hatırlıyorlar , X Kazanlılar, Kazan Hanlığının mahvını görmediler. Çünkü Ka zan Hanlığı son Kazanlının kili. cı elinden düştükten ve son Ka- zanlı canını verdikten sonra göç Canın ölümünden söylediği gibi Pahador bir gece evvel mahvoldu: Nesillerden sonra gelen nesil » ler Kazanı bir kahramanlık âbi- | desi olarak hatırlıyorlar, düşmedi. ii , —BITTI — HAKYERLERİ e ———— Bulmacamız | Cumhuriyet kanun- mm larına itaatsilik - eden adam SOLDAN SAĞA VE YUKARDAN AŞAĞI : 1— Bugün dünyayı alâkadar eden hâdi- se 10, 2— Kaba bir kumaş 3. Tatli değil 2 Genişlik 2. 3. Tatlı için kullandan vahidi kıyası 3. Bir hâdise için ilk yazılan hâlâ ..5. 4— Öteberi satan dükkân 5. Bağışlayış?2. $--Türkü 5. Siyah 4 - 6 — Keşif 4. Nota 2. Seyrek değil 3. 7 Eseğin çocuğu 4, Eski ve kıymetli sey & 8—Bir çalgı 3, Bir kumaş & 9 — Yemende bir yer 4, İstifbam 2. 10 — Sorgu 2. Bir Vekilimizin soyadı 6. 11 — Yiyecek yey 6. İzmirli 3. Dünkü Bulmacamızın halli SOLDAN SAĞA VE YUKARDAN AŞAĞI 4 1 Dağcılık 8. Lâ 2 2 Rasathane 7. 3 Gram 4, Tare 4 4— Cam 3. Seki 4. Sls2.8er3. Eliz 6 —Lükurdı 7. 72 1k 4 8 — Katik 5. Jur 4 9—Na 2. Akıl 4. 10— Lezzet &, a 2. 411 —Lâr 3. Dar). ————e VAPURCULUK Türk Anonım Şirketi Istanbul Acentalığı Liman Han, Telefon: 22925. Trabzon yolu AKSU vapuru 10 Birinci- teşrin PERŞEMBE günü saat 70 de Hopaya kadar Izmir sürat yolu SAKARYA vapuru her hafta PERŞEMBE saat 16da İstanbuldan İZMİRE ve PAZAR günleri de İZMİRDEN İstanbula | kalkar. p Ba —— e TAN FAYDALI BİLGİLER BUGÜNKÜ PROGRAM İstanbul 16: Dans musikisi, 19: Sonat 1930: Exe car, Fehmi Ege ve arkadaşları. 20: İstanbul konservatuvarı nefesli sazlar pro fesörleri tarafından konser. 2030: Radyo caz ve tanxo grupları. 21: Stüdyo orkes- trası. 21.35: Son haberler « borsalar, 21.50 Bayan Rozi Veneçiyaner (piyano 6010). 21.10: Plâk neşriyatı. Bükreş 13.0$: Orkestra. 13.40: Spor süreği, 14.15: Duyumlar - Konserin sü- reği, 18: Plâk. 19: Sözler. 19.20; Plik. Duyumlar, 20.15: Oda müziği. 20.49: konserin ler. 21: Saint Saent'in eserlerinden kon ser, - Duyumlar. 22.45: Röle konseri. 23.45: Yabancı dillerle duyumlar, Varşova 17.15; Viyana müziği, 1930: Sözler. 19.45; Plik, 20: Reklimlar. - Sözler. 21: Halit müzik ve dans, 12: Sözler. Senfonik konser, 23.30: Sözler. 2345: Dans plâikları. Budapeşte 19.1; Salon müriği, 10.55: Konferans, 40.25: Birkaç söz. 20.30: Verdi'nin Rigo- letto operası. 2145: Duyumlar. 2240: Duyurular. 2335: Çingene müziği. 2415: Car, Moskova 18.30: Popüler şarkılar. 15.20: Sesli film (Bir Ukrayna opera 2030: Ope- ret parçaları. 21: Solist konseri, 22: Al manca yayım. 23: Fransızca, Laypzig 18: Hafif müzik. 19.19: Sözler. 20: Ule- sal saat, 20.55: Duyumlar, 21.10: Koro ve orkestra. Şen progtam. 23: Duyum- lar. 23.30: Dans müziği, NÖBET Çi ECZANELER Bu gece möbetçi eczaneler şunlardır. : Sirkecide Beşir Kermi — Fenerde Hü. samtettin — Ankara ceddesinde Eşrei — Bayazıtta Cemil — Küçükpazarda Yorgi — Yenikapıda Sarım — Karagümrükte Fund — Kadıköyünde Büyük — Yeldi- Hirmeninde , Ücler — Sehrndebişmda Hamdi — Samatyada Teofilon — Bakır. köyünde 1. Terriyan Beşiktaşta Recep — inde Nâzım — Hasköyde Ye- ni Türkiye — Kasımpaşada Yeni Turan — Büyükadada Mehmed” — Heybelide Tanay — Kurtuluşta Necdet — Eyüpte Hikmet eczaneleri, LIMAN HAREKETLERİ ln limanımızdan gidecek vaprlar: Ayten İzmite Kocaeli Mudanyaya Vatan Karadenize Saadet Bandırmaya o Bugün limanımıza gelecek vapurları Sant 6.— Mersin Karabiçaden Bandırma Ayvalıktan Artalya Bartından Asya Mudanyadan, 930 13— 1 . SİNEMALAR TİYATROLAR İSTANBUL ŞEHİR TİYATROSU HAFTALIK PROGRAM: 8-10-935 salı, ba Pe be Ce- mi Hank sayan 55 Birüze DİNE man ak şam 20 de, 12.10.935 Cemartesi Çocuklara sağt 15 te. 12-10.535 Cümartesi akyamı Yaraşa Saat 20 de. 18-10.935 Pazar Çocuklara saat 10 da. Pazar gündür Yarasa saat 15 te. Pazar akşamı Yarasa saât 20 de. . TEPEBAŞI BELEDİYE GARDENBAR Kışlık salonu açıldı. Her esüzik, varyete mumarsları. Kabare nefis alakart ve tabidot yemekler ehven fiat lar. Pazar günleri 17.50 da çaylı dans, varyete, çay komple 75 kurus. — * 3 FRANSIZ TİYATROSUNDA i Süreyya Opereti yeni kadrosile Şaziye - H. Kemal 14 İlk, teşrin Cumadan itiberen her 20,15 » Cumartesi ve Pazar matinc 15 de EMİR SEVİYOR operet 3 perde Yaran: Yusuf Sururi, Beste! Karlo Ka- poçelli. Fiatiar ; 100, 75, 80, 25. Loca: 400 - 300, her tarafa tramvay vardır. © Alkazar ; Şandu — Sinirli Ada, * Şık : Çalmmış Aşklar. © Asri: Ekmekçi Kadn — Petrol Me. ebesi, — İpek : Altın Zincir, © Yıldız : Moskova geceleri. i 9 Melek : Macar Romanst * Milli » Çalmmış Aşk — Dertsiz arka- dalar, gm € HASTANE TELEFONLARI Çerrahpasa Cerrahpaşa — 21693 Gureba Hastanesi, Şehremini Yeni- bahçe, 20017 Haseki kadınlar hastanesi Ak- saray Haseki çad. 32 24553 Emra akliye ve asabiye has. || tanesi, Bakırköy Reşadiye kışlası 16.69 Beyoğlu Zökür hastanesi 43341 Gülhane hastanesi. Gülhane 20519 Haydarpasa Nürmune bastanesi 60107 Zeynep Kâmil hastanesi. Üskü- 4 dar Nuh kuyses, Gün Doğumu Kuduz hastanesi. Ceva ina duz 22142 Erfa) hantanesi. Şişli 42426 Ül hakli ii li kii ie Aİ kl dk le ike Dün bekâr bir arkadaşım? — Hizmetçisiz kaldım? dedi ba- na, Çok müteessir görünüyordu. Hak verdim. Hizmetçi bulmak bir şey de- gil; fakat onun Melâhati gibi bir hiz- metçi bulmak güç, çok güç bir şey- di: On sekizinde, gayet zeki ve ça- lışkan; fazla olarak çok güzel bir kız. Hem de öyle hizmetçi güzeli değil. Eller ayaklar küçük, ten ince, saçlar yumşak, ses terbiyeli, adım atış ki bar, Halbuki hizmetçi güzelinin gö- zü, kaşı, boynu, göğsü, beli, bacağı güzel olur da ekseriyetle ya elleri büyük, hantal; derisi kaba, yıpran- mış; yahut saçları tel fırça gibi sert, hele sesi nezleli, ahtapotlu ve yürü. yüşü sarsak, “badi, olur. Melâhat öyle değildi. Elden gittiyse yazık. Acınacak şey. Kolay bulunmaz bir daha, Sordum: — Ne oldu Melâhate?. — Baştan anlatmalıyın ki anlı. yasın. — Bir mesele mi var? — Canım ben Melâhati yanıma al- dığım gündenberi mesele vat ama senden bile sakladım. — Deme! — pvet, Bana geldiğinin üçüncü günü anladım ki, harikulâde meziyet- lerine rağmen — zekâ, çalışkanlık ve güzellik — Melâhatin müthiş bir ku- suru vardı. — Nedir? Tırsızdı. — Amma yaptın ha! dığım wenll bilirsin: Ortaya sayılı bozuk para bırakırım: çikolata kutu- sunda şekerlemeleri iri kırıntılarma varıncaya kadar sayarım; çekmece gözlerinin kenarma işaret koyarım. — Ey? — Melâhat aşırıyordu azizim. Yal- nız bozuk para, çikolata, şekerleme aşırsa güzelliği, çalışkanlığı, zekâsr hürmetine içinden “Afiyet şeker ol- sun!,, der, geçeresin. Fakat şu on ay içinde neler gitmiş de haberim yok: Sandığın dibindeki Bülüç seccadeler- den üç tane: yatak çarşaflarından alir tane; yeni gömleklerimden iki Üç tane (hep beyazlardan aral -— Evet Benim hizmetçilerin bu 3 << jnikave! Arkadaşımın Hizmetçisi Yazan : Mİ-FA da farkında olmadım); âltn kol düğmeleri; neler de neler... — Peki... Baştan biliyordun da ni- çin hırsızı yanında alıkoydun? — Hah! Bunu bana #oracağın irin onun hırsızlığın: senden bile saklı- yordum; çünkü azizim, bu kıza deh- şetli zaafım vardı. Yanımdan gitme mesi şartile çalmasına razıydım. — Etmel — Hem seccade, düğme, gömlek, çarşaf ayırmasına bile kırmadım. Ne yaptım, biliyor musun? Bir gün Me- İâhate dedim ki: “Yavrum, nafi'e vo» rulma, kitaplarım müstesna bütün ew eşyamı sana veriyorum. Şimdi note- re gidip kâğıt yapacağız... Notere gidip kâğıt yaptık. bütün eşyalarımı Melâhate hediye ettim. — Aman? — Evet, amanı zamanı filân işte böyle. Güzel kızdı vesselâm. — Şimdi ne oldu? > Eşya da elden gitti, Melihat le. — Körkarım sen yokken bütün evi soydu, kaçtı, — Hayır. Eşya onun. Neden «ov sun? Hem o kadar fena kız değildi, Çalmak huyu İstisna edilirse hirbir ahlâk noksanr yoktu. — Peki? — Fakat çalmıya alışmış, Ne yan- sın? Evdeki eşya kendisinin malı, Onları çalmak zevksiz, manası; “w sefer başlamış dükkânlardan öteberi çalmıya... Eskiden bu huyu yoktu. Çünkü bu kötü huyuna tatbik saha &ı bizim evdi. Orası . aradan çıkınca , a — Sorma. Yakayı ele vermiş. Mev- kul, Tabii hapse de girer. — Şimdi ne yapacaksın? — Hiç; Gayet çirkin bir hizmetçi arıyacağım! Göz Doktoru . ŞUKRU ERTAN | Bırinci Sınıf Mütehassis i (Babıali) Ankara caddesi el İ Telefon : 22566 i. 7600 Hayat Sigortalarında Değerli Bir Yenilik Bundan böyle, en büyük felâket olan ölüm ve malüliyetin acılarından çoluğunuzu, çocuğunuzu, kendinizi ve yakinlerinizi: Malüliyeti de Temin Eden Senelik Te- mettülü Tam Muhtelit Sigorta ile koruyabilirsiniz.. Bu sizortayı memleketimizde vezâne tatbik eden : ANADOLU ANONIM Türk Sigorta Şirketi: yaptığı bu yeni nevi ile hayat sigortalarında mühim bir inkılâp yapmıştır. Çünki bu sigorta ile * Ölüm ve malâliyet temin olunur — her sene nakdi temettü verilir — vefat halinde müemmen meblâğ ödenir — mukavelenamenin bite mında sigortah hayatta bulunursa ve malâliyete uğramamış İse müem. men meblâğ 8, 10 fazlasiyle tediye olunur — muvakkat ve daimi malüliyet müddetince Ücret âlmmaz — daimi malüliyet halinde müemmen mebliğn 9o 10 u senelik irat olarak verilir ve velatta ve ya mukavelenamenin bita- mında müemmen meblâğ yene tamamen ödenir, i Diğerlerinden çok üstün faideleri olan bu sigortanızı yaptırmak üzere şu adreslere müracaat ediniz : Anadolu Sigorta Şirketi Muamelât merkezi : İstanbul, 4 üncü Vakıf han. Telef.: 20531, Umumi acentalığı : Galata, Ünyon han, Telefon: liği 607