12 Ekim 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 18

12 Ekim 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 18

pa EZ EY EÇ AET YA T AN ikinci Bas 12-10-935 amm “İngiltere Bizi Harbe Sürüklemek istiyor!,, “ Mısır harbe girmek icin ingiltereden nasıl bir siyasi menfaat ! arar? Ulusal Parti Mısrın büyük bir ordu yapmasını istiyor! Geyazz <9 UORAK Misir Trablus Hududunu Ve Doğu Afrikadaki Ne im an Gösterir Harita Bu harita, muhtelif Avrupa dev- etlerinin kuzey (şimal) ve doğu (şark) Afrikadaki sömörgelerini, Habeşistanla Mısırı ve Süveyşle Kı- zıldenizi gösteriyor. Bu meyanda Mısır efkârı umamiyesini heyecana sokan ve (Eritre - Habeşistan), (ltalyan Somalisi » Habeşistan) hu- dutları kadar önemli bir mânaya bürünen (Mısır - Trablusgarp) hu- dudunu bu haritadan tetkik etmek mümkündür. italyanlar denizden başlıyarak Libyanın Afrika göbe- ğindeki Cerabap noktasına kadar telörgüleri çekmişlerdir. Bu hattın uzunluğu tam 110 mildir. Tel örgüleri iki yarda yükseklik» tedir, üç kademelidir. Bu huduttan kuş uçurulmamak - tadır, Hecinsüvar müfrezeler ve zırhlı otomobiller gece gündüz do- laşmaktadır, A yrıca atlı karakollar sanki bir harp cephesinde çalışıyor larmış gibi keşifler yapmaktadır. lar, Birçok Mısır ve Italyan projeh- törleri kum çöllerini vızır vrğır ta- ramakta ve araştırmaktadır. Mısır- dan gelen kervanları ve yolcu Arapları İtalyanlar geriye çevirmek tedirler ve İtalyan sömürgesi için- de dehşetli bir casus avı başlamış- tar. Habeş - italyan Harbine Mısır Girecek mi? Essiyase, Vadiyünnil, Elkevkep Gazeteleri Neler Yazıyorlar? Mısır Efkârı -Umumiyesindeki Heyecan Devam Ediyor! Mısır efkârı umumiyesindeki heyecan devam etmektedir. İalyan - Habeş harbinin patla- ması ve İngiliz - İtalyan anlaş- mamazlığının gündengüne da- ha berbat bir sinirliliğe ulaş- ması Mısırda bir iç siyasa kay- naşması. doğuruyor. Son posta ile gelen Mısır gazeteleri bütün dikkatlerini şu tek mesele üze- rine çevirmişlerdir: “İngiltere Mısır ordusunun büyümesini kabul edecek mi, et- miyecek mi?” Cevap veriniz Paşa Hazretleri ? “Essiyase” gazetesi diyor ki: “İngilizler Mısır ordusunun büyümesi esasını kabul et- mişlerdir. Fakat Nesim Paşa hükümeti bu projeyi tatbik et- | mekten çekinmektedir. Birkaç gün evvel bakanlar kurulunun Süveyş Kanalı müdafaası için beş milyon Mısır lirası tahsisat verilmesine dair bir finans pro- jesini tetkik ettiğini yazmıştık. Bakanlar kurulunun bu projeyi tetkik ettiğini bugün de israr ile tekrarlıyoruz ve diyoruz ki, bu beş milyonluk , tahsisat Sü- veyş Kanalının müdafaası İçin değil, Mısır ordusunun bü | mesi için kullanılacaktır. Maa- mafih Nesim Paşa projenin tatbikine geçmek şöyle dursun bir karar vermek için gelecek kabine toplantısında bir daha gözden geçirilmesini istemiştir. Başbakan bunu yalanlıyabilir mi? Nesim Paşaya soruyoruz: Bir müddet evvel Britanya Hükümetinin Mısır Hükümeti- ni orduya ait işlerde serbest bi- raktığına dair yaptığınız sevinç verici haberler ne oldu paşa Hazretleri? Bizzat tarafınızdan yayılan bu havadisin sonu çıkmıyacak mi? Kabinenin orduyu çoğalt- maktan birdenbire vazgeçmesi- ni neye hamletmeli? Eskiden Mısır ordusunun tayyare satınalmasmama, bü- yüyememesine, teçhizatının iyi- leşmemesine hep İngiltereyi sebep olarak gösteriyorduk. Fa- kat şimdiki hâdiseler İngiltere- yi bir başka hareket tarzı ihti- yarına zorlamaktadırlar, acaba memleketin en aziz isteklerin- den birini yerine getirmekteki bu gereddüdü ne ile izah edebili- riz? Biz bitaraf kalmalıyız! “Vadiyünil” gazetesi ise (Mısırı ve Mısırlıları bir harbin doğuracağı felâketlerden koru- mak için bâş vurulacak en iyi çarenin İtalyan - Habeş kavga- sı karşısında tam bir bitaratlık gütmek olduğunu) yazarak di- yorki; “Bugünkü siyasa anlaşma- mazlıklarma karışmakta Mısı- rın en ufak bir tabii haklarma ve Habeşistana karşı büyük bir dostluk duyma- sma rağmen Misir, bir Akdeniz devleti olduğunu ve menfaatle- rinin ancak bütün devletlerle dost geçinmekte bulunduğunu bilmektedir. İtalyan - Habeş harbin- de memleketimizin en tabii du- rumu bitaraflık olabilir, Britanya Mısırın bu işte bitaraf kalmamasını ve bütün arsrulu- sal anlaşmamazlıklarda rol al- masını istiyor. En ufak bir men- faati olmadan, hiçbir hakiki se- bebe dayanmadan Mısırı bir harp felâketine sürüklemek ni- çin? İngiltere limanlarımızı filo- ları için birer üssübahri ve şe- hirlerimizi tayyareleri ile süel kuvvetleri için birer kışla hali- ne soktu. Süveyş Kanalını da menfaati dahi| Fakat | Uluslar Kurulunun İtalyaya karşı tatbik edeceği zecri ted- birlerde kullanmak, yani sapa- | mak istiyor. Eğer İtalya ile İn- | giltere arasında bir çarpışma O- | lursa Mısırı bu çarpışmanın dr şında bırakmak ve bir harp fe- lâketinden Mısırlıları uzak bu- lundurmak mümkün olabilecek midir? “Harbe doğru gidiyoruz!,, “Elkevkep” gazetesi de diyor ki: : “Habeş - İtalyan kavgasının bugünkü safhası artık apaçık göze vuruyor ki İngiltere, Ital- yanın büyük sömürgeler elde et- mek hulyasına karşı koymaktan çekinmiyecektir. Uluslar Kuru- lundaki çalışması, İngiliz ba- kanlarının nutukları, her şeyi bir harbin patlamak üzere oldu- gunu gösteriyor. Hâdiselerden ıkan mantık ile anlıyoruz ki İngiliz fevkalâde komiseri me- zuniyetinin bitmesine daha on beş gün varken Mısıra, Mısırı özlediği için dönmüş değildir. “Ingiltere bizi harbe sürmek istiyor !,, Tanınmış Mısır yazıcıların- Cerabup'un güneyindeki (cenubun- da) çöl ise kervanların geçemiye- cekleri derecede tabi bir mânia- dır, Trablusun doğu tarafındaki ka bilelerin bir türlü kendisine alışa. madıklarını bilen Italya, bu kabile. lerin düne kadar burada bulundur. dan Boz el Yusuf ta neşrettiği bir yazıda İngilterenin sömür- ge menfaatlerini inceliyerek şu satırları yazıyor: “İngiltere Mısırı müdafaa et- meğe ve böyle bir müdafaada Mısır ordusunu da kullanmağa karar vermiş bulunuyor. “sir askerlerinin böyle bir harbe gir- meleri Mısır ve Britanya ordu: ları genel kurmayları arasında sıkı bir anlaşmayı icap ettir- mektedir. Hiç şüphesiz Mısırın harbe girmesi demek yalnız Mr- Sır askerlerinin sınırları koru- ması demek olmıyacaktır, Mr sır büyük bir ekonomik yük al- | tına sokulacak, bütün harp kuv vetlerinin yiyeceğini ve levazı- mını temine mecbur olacaktır. Hatta Mısır günün birinde Bri- tanya kamutanının vereceği bir emirle bütün tarım verimle- rini, hastanelerini, büyük bina- larını İngilizlere teslime zorla- nacaktır. Büyük Harpte Mısır çektiği zorlukları bilir, Halbuki bu $e- ferki har;te İngilizler eskisin- den daha çok fedakârlıkta bu Vunsazızı istiyeceklerdir. Sebep mi? Çünkü diyeceklerdir ki, biz bu sefer yalnız sizi korumak için çarpışıyoruz. İşte İngilte- renin bizden beklediği budur. Mısır bu isteklere nasıl bir ce- vap vermiştir? Nesim Paşa bü - tün bu istekleri kabul etmek ni yetinde midir? Yoksa bu fırsat tan istifade ederek İngiltere ile Mısır arasında henüz halledile- memiş olan birçok meseleleri duğu Trablus Garpl. bölüklerle an- laşabileceklerini * tahmin ederek Habeş harbine başlamazdan az €0- vel Trablusgarpli yerli askerleri Somaliye göndermiş ve Mısır « Lib- ya hadaduna italyan Somalisinden getirdiği yerli alayları yığmıştır. tasfiyeye mi çalışacaktır? “ Binaenaleyh... Mısır gazetelerinin bu vazıla- rından anlaşılıyor ki Mısır tam bir harp arifesi Havası içinde- dir, İngiltere Süveyşteki menfa- atlerini korumak vaziyetine gi” rince ana vatan askerlerini har- be sürüp öldürmemek için Mısır ordusunu kullanmak istiyor. Mısır ordusunun kuvvetlenme sine taraftarlık (o göstermemesi bundandır, Diğer taraftan da Italyanlarn da Mısır efkâr! umuiyesini alttan alta tahrik et- tikleri ve “İngilter» menfaat- leri uğrunda Mısır çocuklarının kanını döktürmiyelim” gibiler * den birtakım yayıntılar yaptık- ları muhakkaktır. Uzun zaman» danberi iktidar mevkiinden u* zakta bulunan müfrit milliyet- perverlerin de frsattan istifade ederek Mısırda silâhlanma hür riyetini elde etmek ve İngiliz” lerden mühim siyasa menfaat» leri koparmak sevdasına düş tükleri meydandadır. Acaba Mı sırda gürültülü bir iç siyasa kav” gasının arifesinde miyiz? MOND - EXTRA traş bıçağı bütün dünyada şöh- | ret kazanmıştır. 10 tanesi 50 .— kuruş. Her yerde satılır.