12 Ekim 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 19

12 Ekim 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 19

inci 2 12-10.935 TAN SON DAKiKA ıı Zecri Tedbirler Başladı italya ile diplomatik münasebetlerin kesi leceği bahsediliyor Zecri tedbirler komitesinin üç hafta sonra italyan Somalisı ile Eritre sahillerini abluka ettireceğini söylüyorlar Londra, 12 A. A, İngiliz güzetele- ti, uluslar sosyetesi irtibat ve telif komitesinin, dün Habeşistan aleyhi- n€ konan ambargonun kaldırılması suretiyle ilk pratik zecri tedbiri almış olmasından dolayı memnuniyetlerini bildirmektedir. Daily Telegraph diyor ki: “Asıl güçlükler, biraz sonra, eko- komik komisyonun İtalya'ya yapılan Ürün ihracatını menetmek İstediği #aman çıkacaktır. Fakat, İngiliz de- leğelerinin ısrarı üzerine bu mesele- Bin konuşulması çok gecikmiyecek- tir. Sovyet Rusya bu konuşmalar 8r- Tasmda büyük bir rol oynıyacak gibi gözükmektedir. Çünkü İtalyan gemi- leri şimdiye kadar bütün petrol ihti- Yaçlarını ve ithalâtının Yüzde altrışını Sovyet Rusya'dan Yapmaktadırlar. Moskova, ihtimal, dış teciminin göreceği zararlar için tazminat işini ileri sürecektir. Ro- manyanın da bü noktai nazarı takib *deceği | sanılmaktadır. / İtalyaya, krom, nikel, işlenmemş kauçuk ve Saire gibi ham maddeler veren mem- leketler de her balde söz alacaklar- dir. Bu işte Roosevelt'in tuttuğu Yolun takib olunarak İtalyan malla- Tının ve İtalyan gemilerinin boykot edileceği sanılmaktadır. Cenevrede alınacak kararlar, kanun - de değildir ve nihayet hükümetlere Yapılacak tavsiyelerden ibarettir. Bu- nun için tedbirlerin derhal tatbikna başlanabileceği beklenemez. Morning Post ise diyor ki: “Zecri tedbirler komitesi, muhakkak surette kısa bir müddet içinde İtalya ile diplomatik münasebetlerin kesilmesini önergeliyecek- tir, New Chronicle şu fikirdedir: “Ekonomik ve finansal | tedbirler bir hafta içinde! tatbik mevkiine konacak, on beş gün içinde daha sıkı ve kuvvetli ekonomik ted- birler alınacak ve üç hafta Sonra İtalyan Somalisi ile Eritre sahillerinin abluka <dilmesine geçilecektir. “ Daily Express ise şu korkuyu ile- Fi sürüy, İtalyaya karşı tatbik edilecek olan *ilâh ambargosu İtalyaya ve İtalyan “mürgelerine giden gemilerin araş- tırılmasın: lüzumlu kılacak bir ma- hiyettedir ki, bu da nihayet bir harp 'areketidir. Ambargo kararının Tatbikatı Cenevre, 12. A, A. — Ambar- &0 kararının kabulü, müstenkif m Macaristan belki müstes- na olmak üzere bütün devletle Tin 16 ncı maddeden çikan bu ilk tedbirden kaçınmıyacakları- MI gösterir. Finansal zecri ted- birlerin tatbiki usulü — Ki bu- Ru bugün hususi komite tatbik edecektir — çok müşkülât Gr kartmıyacaktır. Ancak ekono mik zecri tedbirlerin tetkiki çok sık: olması muhtemeldir. Bu hu- susta şunu kaydetmek lâzımdır ki, askeri mütehassısların işe karışmasına büyük bir ehemmi- yet verilmemelidir. Bunlar ni- hai olarak ambargoya tâbi tutu- lacak silâh ve cephanelerin liste” si hakkında salâhiyettar müta- lealarda bulunacaklardır. Japon hükümetinin Vaziyeti Tokio, 12.A. A. — Rengo Ajansına göre, diplomatik çe- venler, Japon Hükümetinin İtalyaya karşı ekonomik tedbir. ler tatbiki için yapılacak siyasal elbirliğine katılmağa mecbur olmadığı fikrindedirler, Diplomatik Faaliyetler Londra, 12. A, A. — Dünbü. tün gün diplomatik faaliyetle geçmiştir. Sir Hoare, sırasile Fransız, Şili ve Amerika büyük elçilerini kabul etmiştir. Italyan tect: i Kü. baya baş vuruyorlar. Havana, 12. A. A.—Bir ta kım İtalyan sesimenleri. İs tecim bakanını ziyaretle İtalya ile Kü- ba arasında bir tecim andlaşma» sı yapılmasını dilemişlerse de bu hususta hiçbir karar alma- mamıştır, Burada henüz zecri tedbirle rin tatbikine başlanmamıştır. Hükümet Uluslar Sosyetesinin son kararlarını beklemektedir. Amerika muharip- lere bütün ihracatı Kesecek mi? Nevyork. 12. A. A. — Harp edenlerle tecimsel ilgilerin ke- silmesi hakkındaki cereyan da- ha da genişliyecek olursa, Ame- rika Hükümetinin öğe ülkelere yapılacak her türlü ih- racatı filen durdurmak için ol dukça kuvvetli bir manevi taz- yik yapılması ihtimali vardır. Zecri tedbirler karşısında Arjantinin vaziyeti Buenos Aires, 12. A. A, — Zecri tedbirler hakkındaki 1921 tarihli rapora dair Arjantinde Uluslar Sosyetesindeki diyevi »« nin ne türlü tefsiri lâzmigelece- ği soruldukta, Saavedra Lamas, Cenevrede kabul edilen direktif- lerin,epey geniş olduğunu ve her ülkenin gücünü hesaba kat- tığını söylemiştir. Bu itibarla, demiştir, Arjantin hükümeti ba- kımından, 16 mcı maddenin tat- biki bilhassa manevi mahiyette olacaktır. gk “ Eden,, Diyor ki: Mühletkabuledecek durumda Ce; 2. A, A. — İngiliz e eden ve radyo ile Yayılan bir söylevde, Eden de #tir kiz an, Mühlet kabul edecek irumda giliz, 7! , adamlar öldürülmekte ve er barklar yıkılmaktadır. U w ili ! değiliz! ,, luslar Sosyetesi kurulma» sındaki amaca varmak isti- yorsa, hareketimiz e üze olan İtalya ile hiçbir alıp vereceğimiz Y » İtalya'nın barışsal metodla- ! yolLO ZAMAN « MAĞDALAP LU Ayssa 4 Zi Askeri Vaziyet Şimal cephesinde Adua, Adiğrat önlerinde kanlı muharebeler devam etmektedir. Burada iki taraf kuvvetlerinden birinin henüz diğer taraf üzerine üstünlüğünü gösterecek bir netice almama - miştir. İki gündenberi Adua etrafında cereyan eden şiddetli sava- şın neticelerini vermesine intizaren diğer cephelerde vaziyet Şu - dur: Şimali ide Musaali dağ 4 eden İtalyan kuv- dinli in ge 'Cenuptan erin kalkan kuvvetle de Ogacan, Harrara çıkmak istiyorlar. İki cephe- den yapılan bu hareket inkişaf ettiği takdirde İtalyanların Har - rar'da bir meydan muharebesi vermesi, tren yolunu ele geçirmesi, Habeşistanın İngiliz ve Fransız Somalilerile rabıtalarını kesmesi ve en kısa yoldan Adisababaya yürümesi mümkün olacaktır. Yukarıdaki harita İtalyanların şimali şarkide Musaaliden yap- tıkları taarruzu, Dessi, Harrar, Ozaden bölgelerindeki Habeş kuvvetlerinin tabiye ve sevkülceyş vaziyetlerini ve İtalyanların Dalo, Habeşlerin Valval'ı ele geçiren taaaruz hareketlerinin inki- bd ingiliz Fabrikaları Habeş Ordusuna Harıl | Harıl Kumaş Yetiştiriyorlar Londra, 12 (A.A.) — “Morning Post” Mançesterden gelen baberlere at- fen, Lângaşayer pamuk sanayicilerinin, Habeş orduları için sekiz milyon yarda üniforma kumaşı siparişi aldıklarını bildiriyor. Bu sipariş sayesinde 2000 ameleye üç ay için iş bulunmuş oluyor. Siparişin tutarı 250,000 Ingi- Jiz lirasıdır. Son aylar zarimde Hubeş ordusu hesabına külliyetli mikdarda kumaş İmal edildiği de ayrıca bildirilmektedir. Bu Sene İnhisar İdaresinin Ve Ecnebi Kumpanyaların Çok Tütün Alacağı Anlaşılıyor Muğla, 12 (A.A.) — Bu yılki tütünler fevkalâde derecede güzel ve 2506 numaralı kanuna uygun olarak işlenmiştir. İnhisar idaresinin bu sene faz- la tütün alacağı gibi diğer kumpanyalarında piyasayı hararetlendireceği umülmaktadır. Kumpanyalar köyleri gezmekte ve tütünleri kapatmaktadır. İnbisarlar ideresi tütünleri ambara koymak işleriyle hümmali bir surette uğraşmaktadır, Bu yılki ürünün birinci smıf tütünlerin yüz kuruştan faz- er satılacağı ve piyasanın da ayın on beşine doğru açılması kuvvetle umu- yor. ' İzmirde Yeni Mektepler Muğla, 12 (A.A.) — İlimiz içinde beş mektebin yapılması bitmiş, bir mektebin yapılması devam etmektedir. Sekiz mektebin de yapılmasına baş- lanmak üzeredir. Fethiye, Muğla Su Geçitleri Muğla, 12 (A.A.) — Fethiye - Muğla şosesi üzerinde bulunan köprü ve su geçitlerinin ihalesi yapılmıştır. ra döndüğünü görmekle İn- giltere kadar sevinecek hiç kimse olamaz. Ancak resmi taahhütlere girişmiş bulu- tan kaçınmamalıyız.,, - Yunanistanda, Krallığın Kurulmasından Sonra Yunan Hükümeti Alacağı Tedbirleri Halka İlân Ediyor Atina Ajansı, (Atina, 12 (A.A.)— Hükümet ahaliye hitaben şu bildiriği neşretmiştir: “Uluslar Asamblesinin itimat reyi- ni kazandıktan sonra ulusun idaresi- İ ni ele aldık. İktidara geçtiğimiz şu sırada acı tecrübeler geçiren memle- ket birçok tehlikelere maruz kalmış ve kalmaktadır. Hükümetin vazifesi, Krallığın avdeti için genel oyaya “âra yi umumiyeye” müracaat etmektir. Bu dönüş, memleketin siyasal ha- yatının tanzimi için kat'i bir şarttır. Ümüt ediyoruz ki,ktallığın yeniden te essüsü her nevi siyasal gayri tabilik- lere kat'i surette nihayet verecek uzun ve tabii bir siyasal hayatın başlangıcı olacak, ber partiye mensup bü- tün Yunanlıları intizam altına alacak ve hükümete müzaheretlerini temin edecektir. Diliyoruz ki, Kral Tkinci Jorj bütün Yunanlıların şefkatli bir babası ve hâmisi , Siyasal partilerin bitaraf bir hakemi olsun. Bu vazifemizden gayri, hükümeti- miz imemleketin kalkınmasını hedefle- yen kanunların tatbiki: dabi iş edin- miştir. Almacak tedbirler şunlardır: 1 — Belediyelerin merkezilikten çi- karılması ve idari ıslahatı. 2 — Vergilerin daha insafla taksi- mini temin edecek yeni bir vergi sis- teminin tatbiki ve memleketin müda- faa kuvvetlerinin yeniden tanzimine elverişli gelir temini ve daha tekem- mül etmiş bir sosyal politika tatbiki. 3 — Köylülerin şehirlere doğru mu haceret temayüllerini önleyecek ted- birler almak. 4 — Memurların sayısını azaltmak ve münevver sıf arasındaki işsizle- re iş bulmak üzere tedbirler almak. 5 — Adaletin kalkınması, mülki, ce sai muhakeme usulünün ıslahı için enerjik hareket, 6— Ulusal terbiye ve genel kül- tür programının kat'i surette yeniden tanzimi, 7 — Mi in müdalsa kuvyet- lerine ait ihti; acele çare bul mak. 8 — Ordu, bahriye ve hava kuvvet lerinin tamamile yeniden teşkilâtlan- Gırılması, 9 — Bütün Yunanlılara iş ve yar- dım temin eden bir içtimai politika takibi ve muhacirlere ait mücssesele- rin ikmali ve modern bir sağlık prog- râmının tatbik... 10 — Büyük bir münakalât plân ve bir istihsal programı tatbik etmek işin vasıtalar aramak. Hükümet, yukardaki tedbirlerin sür atle tatbik edilmesini temin için hu- susi komisyonlar teşkil etmek fikrin- dedir. Son iki yıl içinde çiftçi halkın vaziyetinde bir iyilik görüldüğü bal- de, nüfusun devamlı bir surette art- ması ve İstihsalin azalması ihtimali, eğer son on yıl içinde iyi idare edil- miş olsaydı daha çok mes'ut bir du- rumda bulunaca; phesiz olan, ça- ışkan ve eme milleti sekin- tıya sokabilir, Hükümetin daha iyi bir istikbalin esaslarını kurmak için Elen ulusun- dan aradığı şey, itimadı ve küçük bir wühlettir, Biz 1935 ilkteşrini 10 uncu günü- nün, bütün Elenlerin hakikaten rane bir hükümetin idaresi altında ku racakları birlikler, Elen milletinin ye ni bir yaratıcı devte girmesine tarih olmasını temenni ve ümit ediyoruz! Beyanname Ceneral Kondilis ile Bakanların imzalarını taşımaktadır. Hükümet Uluslar kurulunda Yuna. nistan baş delegeliğinde çalışmayı ka- bul etmiş olan M. Maksimosa teşek. kürlerini bildirmiştir. Atina, 12. A. A, — Hükümet, ulusa karşı neşrettiği bir bildi- rigde, her şeyden evvel Kral İ Yorgi'nin bütün Yunanlıların hamisi ve bütün siyasal partiler arasında hakem olmasını dile. mektedir. Vra ini gazetesinin (haber verdiğine göre, Çaldaris, kendi dostlarına, krallığın iadesi hu- susunda çalışmaları gerektiğini bildirmiştir. Çaldaris, yakında Yunanistanın iki büyük şehrin- de söylevler verecektir Çıkarılan ana yasada, krallık Eanedanı üyelerinin tekrardan Yunan tebaalığına gireceklerini ve bütün resmi işlerde, cümbhur- luk repiminin yerine Yunan kral lığı teriminin kullanılacağını nuyoruz. Bunları yapmak- | emretmektedir. General Kondilis, kral vekilli- ğini ifa etmekle beraber, şimdi- ye kadar eski cümhurluk başka- nınm oturduğu kral sarayında oturmak istememiştir Kondilis, harp zamanında si. İlâh arkadaşlığı ettiği yiğit Grit ahalisine candan selâmlarını yollamıştır. Londra, 12 A. A. — Yunan elçisi, Yunan OKurultayının, krallığı yeniden kurmak kararı" nr Yunan kralına bildirmiştir. Bundan, çok duygulanan kral, en kutsal dileğinin, Yunanistan» da tam bir birlik ve her türlü iyilik görmek olduğunu söyle- miştir. Zaimisi ziyaret Atina, 12 (Özel) — Kondilis, Teo- dakis ve Mavromihalis'den mürekkep bir heyet hükümet namma Cümurbaş kanı Zaimisi ziyaret ederek Parlâmen tonun Cümuriyet rejimini ilga ederek krallığı ilân ettiğini resmen bildirmiş ve kendisinin şimdiye kadar ifa ettiği hizmete teşekkür etmiştir. o Zai - mis bu heyete rejim değiştirilmesi hakkındaki fikirlerini anlatarak nok» tainazarının yapılanlara zıt olduğunu söylemiştir. Kral Jorja Tebliğat yapıldı Atina, 12 (Ozel) — Kral naibi Ge- neral Kondilis Londradaki Yunan ek çisini Yunanistanda husul bulan re- jim değişikliğini Kral Jorja resmen tebliğe memur eylemiştir. Kralın bir uçakla Yunanistana dönmekte olduğu bakkında çıkarılan yayıntılar doğru değildir. Kral ancak gelecek ayın ü - çünde yapılacak geneloy'dan sonra gelecektir. Girit halkina Telgraf Atina, 12 (Ozel) — Kral naibi Ge- neral Köndilisi memlekette birliğin teessüsü için krallığı kuran hüküme- tin tatbik edeceği programa müşkü » lât çıkarmaktan geri durmaları hake kında Girit ahalisine telgrafla bir be- yanname göndermiştir. asal çe- jim değişikliği dizerine çık, imiz edilebilen karışık'ıkların önüne geçilmek için gönderilmiş olduğu ka- maatindedirler. Mahsullerimi- zin Fiyatlarını Kıranlar Ceza- landırılacaklar Ekonomi Bakanlığının ulusal ekonomiyi korumak maksadile mahsullerimizin fiatları lü - zumsuz yere kırmakta inat eden spekülâsyonisleri teşhir etmek krarını verdiğini “Tan,ın dün - kü sabah basılışmda yazmıştık. Haber aldığımıza göre, İzmir Ticaret odası, bu yolda şu kara- rı almıştır: Mahsullerin fiatı üzerinde kr rıcı spekülâsyon yapanlar, mah. sullerimizin fiatlarını kırıcı ha- vadis çıkaranlar ve mahsulleri » mizin kalitesi hakkında yalan haberler yayanlar Ticaret oda - ları kanununun beşinci mad desine göre cezalandırılacaklar« dır. Hasan Alinin Eşyaları Çalındı - Saylav Hasan Alinin oturdu - Su apartmanda eşyaları garip bir tarzda çalınmış ve vak'anın iaili dün akşamki trenle, Kara köy tarikile Bursaya kaçtığı an- laşılarak bugün Bursada yaka - lanmıştır. Failin İstanbulda bir Alman hocasını vuran sabıkalının oldu- ğu haber veriliyor. ve ank ie İğ.