12 Ekim 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

12 Ekim 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

EE 12.10.93 Cenevre, 11 A.A, — Assmble Tafmdan dün zecri tedbirlerin tanzi Mi için teşkiline karar verilen komi- te, bu sabah ilk toplantısını yâpacak- Wir. Lavalin bu komitenin ilk teşek- kül toplantısında hazır bulunduktan #onra bugün Cenevreden hareket et- esi muhtemeldir. . Cenevre, 11 A.A. Onaltılar komi- tesi, irtibat ve telif komitesine şen- TE tavsiye etmiye karar vermiştir. I — Habeşistana karşı ambargo - pan derhal kaldırılması, 2 — İtalya ile müstemlekelerine karşı ambargonun muhafazası, 3 — Silâh ve harp levazımının te- Ruzveltin listesinin esas 0- İarak alınması ve sonradan Tistenin tamamlanması, Kabul edilen kararlar Cenevre, 11 A.A, — İrtibat komi- tesi, Habeşistana gönderilecek silâb- Yar üzerine konulmuş ambargonun lâğvını ve bu ambargonun İtalyaya gr muhafazasını tavsiye etmek hu Susunda Eden tarafından yapılan teklifi toplulukla Habeşistana karşı ambargo İlân etmemiş olan memle - TAN SON DAKIKA Zecri Tedbirler Komitesi Dün Toplantıya Başladı ketlerle de yalnız İtalyaya silâh gön derilmesinin men'ini tavsiye etmenin muvafık olacağını söyliyen Edenin bu teklifini de toplulukla kabul et - miştir. Amerika Cumur başkanı Ruz- velt tarafından $ Birinciteşrinde meş- redilen bildirikte münderiç silâhlar Üsteni esas olarak kabul edilmiştir. Edenle Fransız eksperi Coulandre bu noktaları ihtiva eden kat'i kararı kaleme almaktadırlar. e İrtibat ve teklif komitesi 16 azal bir komite teşkil etmiştir. Bu komi- te çalışma proğramını tesbit ederek saat 18 de umumi celseye verecektir. İrtibat ve telif komitesi bu akşam Ha beşistana karşı ambargonun kaldırıl. masına ve İtalyaya karşı ambargo- nun teşdiğine karar verecektir. ilâh ambargosu Cenevre, 11 (A.A.) — Zecri ted birler komitesi silâh ambargosu hakkındaki kararı Macaristanın is- tinkâfına karşı ittifakla kabul et - miştir. Bu kararda tatbik bakımın. li hiç bir kontrel konulmamak - ingiltere Zecri Tedbirlerin ilkini Tatbike Başladı Londra, 11 A.A. — Taymis Bâzetesinin Cenevre Rüzetesine bildirdiğine göre İn- Siltere, İtal, karşı zecri ted- birlerin ilkini tatbik etmiştir. İn Biltere posta idaresi, Habeş - İ- talyan anlaşmazlığının Uluslar SYetesi tarafından ne suretle getkik edildiği hakkında Baron Aloisi tarafından mikrofon ö - hünde yapılacak bir konferansı Amerikada yaymak için her tür- lü iş birliğini reddetmiştir . Italya İle sömürgelerinin münakalelerini kesmek yeni bir takrir kabul etmiştir. Bu takrirde, “İngiliz.ulusunun- bü »| Yük 'bir kısmının, İtâlya ile 88- mürgeleri arasındaki münakale- leri kesmek üzere Uluslar Sos - Yetesi otoritesinin kullanılması- na arka olmaya hazir olduğu bildirilmektedir . Mussolini yeni Müzakerelere Taraftar Paris, 11 A.A. — “Ocu Yazetesi, Mussolininin, İngilte - re Kızıldenizdeki bütün liman - ların ablüka altma alınmasını teklif etmezden evvel müzakere ye, görüşmeğe çalışacağını san- makta ve şunları yazmaktadır: “Duçe, durumun Afrikadaki, ordusu için tehlikeli olduğunu kavramakta ve İngilterenin, İ - talyanlar tarafından Habeşis - tanda herhangibir süel muvaffa- kiyet elde edilmesine meydan vermeden sonuna kadar gitme - yi tercih edeceğini anlamakta - darı, v Habeş imparatoru ne diyor Jour gazetesi, Habeş impara- torunun bir diyevini neşretmek- tedir. İmparator, bu diyevinde şunları söylemiştir:. İtalya hükümeti, Habeşistanla, tını ve li büküm sürmektedir. Sosyetesinin kararı, beni, ordu- nun bütün kuvvetiyle muharebe etmek hususunda tamamen öz- gür bırakmaktadır. Siyasal er - kinliğimizden veya toprak bü - tünlüğümüzden fedakârlık ya - pılmasını istiyecek herhangibir anlaşmayi kabul etmiyeceğiz.,, Adisababadaki italyan Elçisinin Vazifesi Bitti Adisababa, 11 AA. — Dn Bi Kanlığı, İtalyan elçisi Kont Vinei'ye verdiği notada diyor kis a Muhasamatın başlaması, yan kıtaatının işgali ve elçiliğin telsiz Postasını kullanmıyacağı çan rn öl yal hükümeti, İtalyan elçil : sine saat 11,13 te bitmiş nazarile bak Mak mecburiyeti a Habeş hükümeti, imparatoru! tile, ekselanalarını, bütüm elçilik me murlarile birlikte, en lere tartında Habeş topraklarını tera Ye davet eder. Adisababa - © ti demiryolu vasıtasile hududa kadar Seyahat için ipe tedbirleri muş bulunmaktadır. - Kont Vinci, protesto ederek. > Postasınr kullanmadığını Bilime memurlar cumartesi sabahi hare €deceklerse de kendisi ticaret ataş” si Magallo Adisababaya muvasslit Kondilis etmeden önce hareket etmekten im- tina etmiktir, Fakat Negüs, içinin kalmasını Adisababada kabul etme miştir. Bütün ümitler Kesildi Adisababa, 11 A.A. — İtalyan el- inin yakında gideceği haberi son dakikada bir anlaşma ihtimali hak - kındaki bütün ümitleri kaldırmakta- dir. Siyasal çevenler, bu münasebet, Kati vaziyetinin anlaşmazlığın yeni bir ciddi safhasını açtığı hissindedir- ler. Burada ihtimal senelerce süre - cek bir harbe hazırlanılması lâzım geldiği hakkında sözler deveran et- mektedir. € İtalyan elçiliğinin yakında Adisa- babadan hareketi, bu şebrin İtalyan tayyareleri tarafından bombardıma- nı korkularını fazlalaştırmaktadır. vi ——— Kabinesi (Baş tarafı 1 incide) yor Ulusal asamblenin dün öğle- am - nda yeni hükümetin sahlif töreni Ya; Bundan sonra a a. Taldarise verili VE Çaldarir. takip olunan wsüre muhalif bulunduğunu Söyledikten sonra birkaç dostu birlikte salonu berken. Mi. Serbest fikir parti taksaz zin hikmete müzaheret © ns gelir ame ei dilin, hükü- 'unanistarın Kral Jorj Londrada Londra, li A.A. — Beki Yunan kralı Jorj, dalma burada bulunmak tadır. Kendisinin bir uçakla Yuna - nistana dönmesi İstenildiği hakkın » daki haber, dün akşam özel sekreteri tarafından yalanlanmıştır. Paris, 11 — Londradan bildirildi- göre, Yunan Cumur Başkanı Zalmis kral naibi ve Başvekil Gene- ral Kondilise istifasını vermiştir. Cenevre, 11 A.A, — Öğrenildiğine göre, Maksimos yeni kralcı rejimin- de de Yunanistanı Cenevrede temsil etmekte devam edecektir. Çevirme hareketi Loridra, 10 (Radyo) — Adi - sababadan bildiriliyor: Şimal cephesinde Habeş ordusunun hareketi inkişaf etmek üzere olduğunu haber veriyor. Büyük bir harp başlamak üzeredir. Aduanın cenubunda Hakiki muhrebeler Adisababa, 11 (A-A.) — Adua'nın cenubunda hakiki bir muharebe baş- Iamıştır. Bu, Adisababadaki bitaraf diplomatik çevenlerce de kabul olun- maktadır. Bu muharebeye Ras Sey - yum ve Ras Kassa'nın da orduları gir miş bulunmaktadır. Bu dakikaya ka- dar he bir taraf, ne obir taraf hiç bir muvaffakıyet elde etmemiştir. Söyle- pdiğine göre, Habeşler kahramanca mukavemet etmektedirler. Cephe harbi Adis - Ababa 11 — Buradaki diplomatlar mahfelinde Adua- nın cenubunda muntazam Ha - beş ordusuna mensup kuvvetle le İtalyanlar arasında tam bir cephe harbinin başlamış bulun- duğu söylenmektedir. Hakiki kıtal Adun, 11 (A.A) — Şehrin cemu- muharebe bazan ba kiki bir manzarası aimektadır. Zira iki taraftan hiç biri, topçu ateşine maruz olması yüzünden, şebri gün - düz işgal etmek istememektedir. Aduada 2000 Yaralı var Londra, 11 (A.A.) — (Resmi) — Habeşistan elçiliği bildiriyor: Salâhi- yettar bildiğimiz bir kaynaktan aldı- gımız bir haberde Aduada şiddetli bir çarpışma olduğu bildirilmektedir. Bu çarpışmada İtalyanlardan iki bin ya- ralı vardır. 2500 italyan Kılıçtan geçirildi Adisababa. li A.A.— tar kaynaklardan öğrendi - ğine göre, Adua etrafında Habeş kuvvetleri 2500 İtal- yan askerir.i bugün kılıçtan geçirmişlerdir. Adisababa, 11 (A.A.) — Ras Se- yum Adua etrafındaki sirt ve va- dileri tutmuş olan general Mara - vigna grupuna karşı hâlâ mukave- met göstermektedir. General Biro- li kumandasmdaki yerli kuvvetler ise Amba Auzher arkasında bulun- maktadır. Birçok yerlerde piştar çarpışmaları olduğu haber veril mektedir. z Italyan yanındaki Setit sınırla - rında ise yerli kuvvetlere karşi halk mütemadi çete harbi yapma! ğ Zayint hakkında şimdiye kadar hiçbir resmi matöwat yoktur. Son muharebelere girmiş bulunan bir- çok kıtalar daha bu husustaki ra . porlarını vermemişlerdir. Mamafih zayiatin 60 ölü ve 200 yaralı oldu- ğu tahmin edilebilir. Ras Seyyum geri çekiliyor Asmara, 11 A.A, (Eritre) — Ras General vignan' İğ altındaki italyan sol cenabı, Ras Soyumun Amba - Sebat ve Gen desta civarındaki geri kollarını yendikten sonra, Emba - Gherina, Chidamderet ve 2735 râkımlı Rais dağındaki mevzilerini tahkim et - mektedir. Bütün kervan yolları, İ- talyanlar tarafındı : General 2829 metre yüksekliğindeki Adag- arms mevkline doğru ilerlemekte” Ras Seyumun irtibatı kesildi Adisababa, 11 AA — Söylen diğine göre Rass Seyumun on bin kişilik ordusunun esas kıs- mile irtibatı tamamen kesilmiş - tir İtalyan tayyarelerinin verdi - ği malümata göre, Aksum'un Şi- mali şarkisinde Habeş kuvvetle- ri toplanmakta ve bunlar İtal - yan piştarlarını tüfek ateşiyle taciz etmektedir, Ras Seyyum tekrar göründü Asmara, 11 (A.A.) — Reuter ayta- rı bildiriyor: Geciken bir habere gö- re, gayri muntaazm Habeşlilerden mü rekkep büyük kuvvetlere kumanda €- italya- Habeş harbi (Baş tarafr 1 incide) den Ras Seyyum yeniden Adua doğu- sunda görünmüştür. italyan tebliği Roma, 11 (A.A.) — 10 Ilkteşrin tarihli resmi tebliğ: Cephe gerisinde yolların ve menzil hizmetlerinin tan- zimiyle uğraşılırken yerli kolorduya mensup müfrezelerle Italyan piyade ve süvari kuvvetleri cephe ilerisinde- ki mıntakayı temizleme işine devam etmişler ve müsellah muhtelif Habeş gruplarını dağıtmışlardır. Güneş ba- tarken Tigre'nin geniş doğu mıntaka- sı başkanı Selâsiye Guksa ileri kara- kollarımıza gelerek birkaç bin kişilik kafilesiyle ve silâhlariyle birlikte Ge- neral Santini'nin emrine girmiştir. Bir müddet sörra Kassa Araja da si- Yihlariyle birlikte tarafımıza geçmiş- tir. Bu hâdiselerin büyük ehemmiyeti vardır, Çünkü bu mıntakadaki Habeş lerin İtalyanlara karşı herbetmek iste meğiklerini gösterir. Bazı yabancı gazetelerin Italyan zayiatı hakkında verdikleri rakamlar yalandır. o Dört günlük ileri harekât esnasında geniş cephe üzerinde zâyia- temiz “şudur? Beşi Italyan ve 25 şi yerli olmak üzere 30 ölü ve yirmisi Italyan 50 si yerli olmak üzere yetmişde yaralı yardır. 33 yerli kaybolmuştur. Ölüler ve yaralılar hakkındaki malümat doğ tudan doğruya bunların ailesine bil- dirilmiştir. Habeşlerden bir top, bir mitralyöz ve 30 sgndık cephane iğtinam edilmiş tir. Işgal olunan mıntakaların tensikine Habeş klisesinin yardımiyle devam 6- Tunmaktadır. Yerli askerlerin kaçtığına ve saire- ye dair yabancı memleketlerden çı - kan haberler asılsızdır. Hava kuvvetlerimiz Takazze nehri- nin ilerilerinde tabiye ve wevkülceyş keşif uçuşları yapmakta ve hiçbir düş man toplanması görmemektedir. Makalle üzerine Tazyik başladı Asmara, 11 (A.A) — General San tini kumandasındaki sol cenah grupu, Endagamusdaki mevkiinden Makale üzerine tazyik yapmaktadır. Maakle'de bulunan Ras Selasie Gus siyene durmaktadır. Tahmin olundu- Buna göre, Yu Ras siyasal “sebepler dolayısiyle tereddüt etmektedir. Esa- sen Ras Seyyum ile de arası bozul muştur, Bir İtalyan uça- ğı düşürüldü Adisababa, 11 ÇA.A.) — Makale - den Habeş hükümetine gönderilen bir telgrafta Eritre askerlerinden mü tekkep bir müfrezenin Habeş ordusu- na mülâki olmak bzere sınırı geçtiği bildirilmektedir. Kaçanları gören Ital yan tayyareleri bunları mitralyöz ate- Şiyle takip etmişlerdir. Makale mta kasma Grast yakininde bir Italyan tayyaresinin düştüğü teyit edilmekte- dir. Tayyarenin içinde bulunan dört kişi ölmüştür. Imparatordan bir mü- lâkat istemiş olan İtalya elçisi Kont Vinci'nin bu isteğine ne cevap verile- ceği henüz meçhuldür. Bununla bers ber, imparatorun bunu reddedeceği zannedilmektedir. Şimal cephesinde büyük bir muharebenin başladığı sa- rulmakta ise de, elde sarih hiç bir ma lümat yoktur. Bir uçak daha mı? Adisababa, 11 A.A. Reüter ajansı aytarı bildiriyor: İssa kabilesine mensup Habeşler Deindorra yakınında bir İtalyan w gağını tüfek ateşine tutarak düşür” düklerini söylemektedirler. Uçağın içinde bulunan iki kişi ö müştür, , Asmara, 11 A.A, — Haber aldır ğma göre General Ranza'nın tayya- resi Aksum yakınında düşman top - rağına İnerek tekrar geri gelmiştir. Aksumu hâlâ alamadılar Roma, li A.A, — Revter ajansı bildiriyor: Söylendiğine göre, mu » kaddes bir şehir olan Aksumu bom- bardıman etmek istemiyen İtalyan - lar, bu şehrin öteki harp bölgelerin- de yapılacak hareketler sonucunda ellerine düşmesini beklemeği tercih etmektedirler, Resmi çevenler Aduanın Habeşler tarafından tekrar alındığına dair o- lan haberi kesin olarak yalanlamak- tadırlar, N , Bombardiman Adisababa, 11 A.A. — 20 bin Ha- beş gönüllüsü burada bütün teçhizat larile imparatorun emrini beklemek- tedir. Bunlar, İtalyan hatları gerile- rinde hücumlarda bulunmak için hu- süsü bir çete teşkil etmek arzusun - dadırlar. Şimal sınırmda büyük bir harp başlamış olduğu teeyyüt etmektedir. Folkait, Szire ve Ogam muntakala- rında İtalyan bombardımanları çok şiddetlidir, Görünüşe göre İtalyanlar gök kuvvetli mevzileri piyade hücu- mu yapmaksızın düşürmiye calışı « sa şimdiye kadar tamamen âtl bir va | dimi smile 5 Son Telgraflar Londrada Ingiliz Faşistleriyle Kanlı Bir Mücadele Oldu Londra, 11 A.A, — Dün borsa binası önünde üniforma giymiş İngiliz faşistleri ile yüzlerce banka işyarları arasında kanlı bir müsademe olmuştur. Halk, kendi partilerinin gazetesini satmak- ta olan faşistlere hücum etmiş ve bunun neticesi de vukua gelen karışıklıkta birçok kişi yaralanmıştır. Faşist gazeteler sokağın ortasına yığılmış ve yakılmıştır. lise de hücum etmiştir. Sükün ancak imdat kuvvetleri vak'a ma- halline geldikten sonra yeniden tesis olunabilmiştir. Halk, araya girmek istiyen po- “Arsnilusal durum ve siyasal du- rum bugünlerde çok tehlikeli bir hal- dedir, Bu durum karşısında yurdu « muzun kapılarını her ihtimale karşı kapalı tutmak gereklidir. Yurdumu- zun en nazik noktası olan Çanakkale Boğazının açık kalması güvenlik ba- kımından asla doğru değildir. Biz candan barış isteriz ve anlaşmaları gözetmek isteriz. Fakat andlaşmalar- daki herhangi bir madde yurdunu. zu tehlikeye koyuyor, ve selâmetini bozmak tarafına gidiyorsa, biz sev- gili yurdumuzu herşeyin üstünde tutmak isteriz, Bundan dolayı bu çok önemli ve nazik meselenin hiç vakit kaybedilmeksizin kotarılması gerekli olduğundan saygı değer hükümeti - mizin buna dair ne gibi tedbirler it- tihaz etmiş olduğunu Kamutaya bil dirilmesini rica ederiz. Dış Bakanlık vekili Şükrü Kaya kürsüye gelerek şu cevabı verdi — Çanakkalenin bugünkü vasi- dır, Vaziyetin umumiyetle, memle- ketin de hususiyetle,Boğazların mü dafaasına tahditler koyduğu bilini- yorlar. İtalyanların başlıca faaliyeti Aksum ve, Adigrat mıntakalarında in kişaf etmektedi Musdali dağı civarında müsade - meler çok şiğdetlenmiştir. Cenupta büyük harp Londra, 11 (A A.) — Cenüp cep- hesinde büyük bir harp başlamış - tır. Bu cephedeki iki taraf kuvvet- lerinin hareketlerine ve harbin sey- rine dair en ufak bir tafsilât bile a- lınamamıştır. salına emar rider Adisababa, Il A.A, — Rewter ajansı e Diredoua'da Habeş kaynağın - dan gelen bir haberde, Habeş kuv- vetlerinin Ual-Unl ve Uardair'i ele geçirdikleri bildirilmektedir. Adisababada tayyare - ye karşı tedbirler Adisababa, 10 Ha beş imperatoru, bir tayyare hü- cumu vukubulduğu takdirde, sığına bilmek için bütün ahaliye şehir dı- şında hendekler kazmalarmı emret» miştir. Bu hendekler şehir dışında bulunan tepeler üzerinde, İngiltere sefarethanesinin yanında kazılacak- tır. Binlerce Habeşli başlamak üzere, yanlarında aileleri olduğu hal- de gitmişlerdir. Bu halk yaya veya katır sırtında seyahat ediyor, Diğer taraftan verilen habere göre Habeş kırmızı haçı arsrulusal kırmızı haçın- dan ayda 10 bin İngiliz liralık bir yardım istemiştir. Asıl muhi Şimdi başlıyor , Paris, 11 A.A, — Matin gazete- sinin Roma aytarı Burada Afrika işinin tamamen takdir olunmaktadır. Ge- çen perşembedenberi neşredilmek - te olan resmi tebliğlerden sonra matbuat nazırı Alpieri'nin yaptığı | ehemmiyeti azdır ve büyük muha. rebelere bundan sonra intizar olun | | maktadır. Mamafih durumun bu | | tarzda mütalâa eden Matin gazete. sidir. Diğer Fransız gazeteleri umu miyet itibariyle, bilâkis harp hak: | | kında İtalyada mevcut şevk ve he- yecandan bahsetmekti NV italya Su Bakakılığı meeesesiğii Roma, 11 A.A. — Stefani ajansı, bir Fransız ajansınm ulusal müda- Boğazların Tahkimi (Baş tarafı 1 incide) miyen bir şey değildir. Arsulusal du ruman vuzuhsuz olduğunu da görü- yoruz, Böyle zamanlarda müdafa» ası eksik veya zayıf şeraite tabi 0- lan yerler üzerinde, hepimizin, dik- hatle hassasiyetimizin artmış ola- cağı anlaşılır bir şeydir. Memleketin müdafaasını tamam- lamak ihtiyacını, arsıulusal içtima- larda anlatmağu çalışmakta geri kalmıyoruz Ve geri kalmıyacağız. Beklemediğimiz ihtimal- lere maruz kalırsak icap eden tedbirleri almakta te- reddüt etmiyeceğiz. (Alkışlar, bravo sesleri.) Bu izahattan sonra takrir sahibi Berç Türker söz aldı, ve Lozan mu - ahedesinin Boğazların tahkimine ait kayıtlarını anlattı, : Şükrü Kaya tekrar kürsüye gele rek kısaca dedi ki: *.— Verdiğim cevapta muhterem sual sahibinin hem endişelerini, hem de arzularını tatmin edecek kayıtlar vardır zannediyorum. İna bakanlığı yüksek memurların « dan bir çoğunun başka memuriyet. ileceği hakkındaki haberi- amaktadır. Genel kurmay baş- kanı Eritreye gitti Napoli, 11 A.A — Genel kur- may başkanı Mareşal Badoğlio ile sömürgeler bakanlığı (o yönetgeri Lessona dün akşam doğu Afrikaya gitmek üzere Biancama vapurun? binmişlerdir. Mısır hududunda © .. Müsademe Paris, 11 (Radyo) — Trablus o hududunda Ce- rabup'dan pek uzak mıyan bir noktada İtalyan ' karakolları arap çetelerinin | taarruzuna uğramıştır. İtal. yan postaları tel örgüler hattını tecavüz etmemişler, bulundukları mevzilerde kendilerini müdafaa ile ikti- fa etmişlerdir. Yaralılar var Silâh altına alınan yeni sınıflar Roma, 11'(A.A.) — Üç ay hiz“ met görmüş olan 1912 sınıfıyle, 1917 sınıfından birçok süvari kü - çük zabitler, 1909 sınıfı otomobil servisinin bi rkısmı ve 1910 » 1912 #mıfları sıhiye servisinin bbir kısmı silâh altına çağırılmıştır. İtalyan Timenlerında Roma, 11 (A.A.) — İtalyan li manları methaline torpil konduğu kat'i olarak yalanlanmakta ve bu haberin gemileri İtalyan sularına gelen armatörleri telâşa düşürmek için çıkarılmış olduğu zannedilmek MOND - EXTRA traş bıçağı bütün dünyada şöh- ret kazanmıştır. 10 tanesi 50 Siyasal Bilgiler Okulu Direktör- lüğünden: Okulumuzda yapılacak seçme sinavı günleri aşağıda gösterilmiştir. Namzet yazılmış olanların bu günlerde sabahleyin saat sekiz buçukta Yıldızda Okulda bulun- maları. (6322) İl 14-10-935 Pazartesi : Riyaziye, tabiiye 15-10-935 Salı 16-10-935 Çarşamba : coğrafya. : Edebiyat, lisan Felsefe, İçtimaiyat, tarih, 4017 kuruş Her yerde satılır sg