24 Ekim 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

24 Ekim 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Duke yip ag Gazetelerin tesiri Gönderdiği bir mektupta, mü nakaşa edilen bir hakkının tara- fımdan müdafaasını isteyen bir okuyucumuz, hamiş olarak ilâ- ve ediyor: «Eğer beni haksız- ıktan kurtarmak için yazacağı nız yazı, matbuattan gelen bir ihtar olmak itibarile ait olduğu makamda aksitesir yapacaksa hiçbir şey yazmamanızı rica ederim.» Bu üç satırlık hâmişi doldu- ran endişeyi daha açık bir halk Ciline tercüme edecek olursak şu mânayı buluruz: “Bazı me- murlar, gazetelerin tenkitlerine göre hareket etmek şöyle dur- sun, matbuattan gelen ihtarların aksini yapıyor. Artık bizde, gazete yazılarının tesirsiz oldu- Zuna, hattâ aksitesir yaptığına dair bir şüphe uyanmıştır. Endi- şemiz bu şüpheden doğuyor.,, Bizde bir kısım memurların matbuata karşı vaziyeti, bu şüp- heyi kanaat haline sokacak veya büsbütün ortadan kaldıracak sa bit bir mizaç halinde görünmez. Vaziyet adamma göre değişir. Bu kararsızlık her iki taraf için de doğrudur: yazana göre de, mes'ul makamın adamma göre de başka başka neticeler verir. Muharrir vardır ki, sırf halk üze rindeki otoritesinin kırılması gi- bi geri bir zihniyetle tenkit- lerine zıt kararlar verilir; fakat bu kararı verenler de bizde bü- tün memurlar değildir. Her tenkidi iyi telâkki ederek zehirini içinden atan ve böylece umumun emniyetini kazanan mes'ul makamlarımız okluğu gi bi yazıdan gelen her ihtarı der- hal bir otorite meselesi yaparak nahvetle karşılayan memurlar da görülür. İşte.rejime zararlı olanlar bunlardır. Daha fenası, bunların arasında, otorite mef- humunu şahsi tefsirlere bağlıya rak tenkitten sıyrılma hünerine vasıta yapanların da bulunma. sıdır, Peyami SAFA | —— imei AYDIN DEMİRYOLU TAHVİLLERİ Beheri 10 isterlin değerinde olan Aydın Demiryollarının yüzde yedi buçuk faizli tahvilleri hazırlattırıl. #ruştır, İk taksit olan 147,000 İngiliz Yirası ilkkânunda ödenecektir. 1 mil. yon 800 bin Ingiliz liralık tahvilleri bastırmak üzere iki ay önce Londra- ya giden Nakit işleri Genel direktörü | tr. Aradan bes vil geçtikten sonra, 150.090 liralık Bir vergi Kaçakçılığı Belediyeye mühim bir oktruva ka- gakçılığı ihbar edilmiştir. 150,000 li- raltk olan bu büyük kaçakçılık bun- |! dan beş yrl evvel yapılmıştır. Beledi- yeye yapılan ihbara göre bir müzssese bundan beş yıl evvel Avrupadan yüz elli bin biralık mal getirmiş ve bunla» mr Mudanya taraflarında depo etmiş- tir. Bu müessese bir müddet sonra oradan aldığı menşe şahadetnameleri- Je bu malları yerli malı diye şehre sok muştur. Belediye imana giren bir malın yerli veya yabancı olup olma- dığını tetkike mezun olmadığından bu işi gümrükte muayene memurları yapar ve malın yerli veya yabancılı» | ğını tesbit ederek bir rapor hazırlar, Bu rarora göre mal yabancı ise okteu va resmi alır. Limanımıza sokulan 150,000 liralık yabancı mal o vakit nasılsa yerli malı muamelesi görmüş ve beledi ye oktruva resmi alamamış- evvelce bu kaçakçılığı yapan müesse- sede çalışırken son günlerde çıkarı - lan bir memur belediyeye durumu ih bar ve İzah etmistir. Belediye teftiş heyeti derhal ise başlıyarak inceleme- ler yapmış ve bisirmistir. Hâdise bü sünlerde mahkemeye intikal edecek- tir, Sütçüler arasında Anlaşmamazlık var Sütçüler kurumu üyeleri arasında biribirine zıt hareket eden iki tarafi; | cepheler hâsıl olmuştur. Yeni süt tali matnamesine sleyhtar olanlardan bir kısmı, idare heyetine kars: cephe al mıslardır. Bunlar, heveti idarenin be lediye ile elele vererk çalışmasını is- tememekte ve mütemadiyen müskül durumlar ihdas etmek niyetindeğirler Yni talimatnameye göre, hazirlat- tırılan güğüm p'âkalarını isleri güç- | Jeştirmek isteyen bu parti kabul et- memekte ve bunun yerine ber zaman çikartlabilir ve gayrimuntaazmm süret- | te hazırlanmış teneke etiketleri kul | Janmaktadırlar. Bu, tamamen talimat nameye aykırı hir hareket görülmek. tedir. 1200 üyesi olan kurum, hazırlattığı plâkalardan ancak 50 sinin satslabil- diğini Direktör! # me vazlyeti” bağ iş ve BİL e namesinin *amamen tatbikr içi; eden tedbirlerin alınmasını istemiştir. Bu grup, tam «erim pünlerinde bulu. nan kurumu milekeği bir duruma #ak- tuğu gibi simdiki heveti idareden hiç kimsenin adı bulunmayan bir sa- cı Kete hazırlamış ve eski idare he- yetini filen devirmek istemiştir. Ee kt idare hevetine taraftar olanlar da cahamak*adır.. Secim dün aksam geç vakte kadar sürmlletiir. Sonuc, revle- rin tasnifinden sonra belli olacaktır. Halit Nazmi Istanbula dönmüştür. "Tahviller, Borsada kote edilecektir. Döviz çıkmasına müsaade edilmediği için tahviller. buraya gelmiyecektir. Halit Nazmi, dün akşam Askaraya gitmiştir. Tetkikleri sonucunu Finans Bakanlığına bildirecektir. z 15 BİN NÜFUS İÇİN BİR ECZANE Sağlık Bakanlığı eczâne adedinin arttırılması hakkında çok önemli bir karar vermiştir. Eczane ve eczacılar kanununa nazaran 15 bin nüfus için bir eezahane açılması gereklidir. Ye- ni nüfus sayımının vereceği sonuca göre, eczahane sayıları Üzerinde ol- dukça mühim bir artış olacaktır. No. 68 Cumbadan Rumbaya Server BEDİ a Pirin erkekler ayağa kalkmışlar. Tahsin Bey hemen sandalyesini geri çekerek “Cemile hanımefndi., bin “Hana sahibi, olduğunu haber verdikten sonra ona birer birer misa- Girlerini takdim etti: ya niyeti olmadığı mış olduğunu kendi de hissediyordu. İlkönce, ortalığı birdenbire kaplıyan MERİNOS KOYUNLARI Memleketimizdeki Merinos koytun- larmn ıslahile meşgul olmak üzere bükümet tarafından çağırılan Alman ya koyunculuk birliği direktörü Lili» enthal şehrimize gelmiştir. Lilienthal dün Baytar direktörlüğüne giderek di rektör Etem Elevli ile görüşmüş ve #kşam Ankaraya hareket etmiştir, Mürehassıs, Ankarada 15 gün ka'a cak ve Tarım Bskanlığiyle temas ede | cektir. Almanyadan getirilen 500 Me rinos koyununun memleket içinde ih tiyacı karşılayacak sürette üretilmesi için 3 sene müddetle çalışmak üzere bir Alman mütehassısı daha angaje edilmiştir. N T SEHİRDE OLUP AN ————--- Ne Dersiniz? ! SPOR VE Gerçi bizde ötedenberi “ha- kem” den şikâyet edilir ama şu son günlerdeki kadar sık ve acı şikâyet edildiğine pek rastlamış değiliz. Spor işlerinde o bulunanlar pek iyi bilirler ki, sporda adalet ileri menin şartlarındandır; fakat ilk şartı değildir. Çünkü halk önünde, apaçık yapılan bir yarış- İ manın sonucu hakkında nekadar isabetsizlik yapılırsa yapılsın halk vereceği kararı verir, Kaldı ki, bizde “hakem” anla. mı üstünde hâlâ işkillenenler ol. duğunu görüyoruz. Bir “hakem”in verdiği karar dünyanın en sağ- lam kararlarındandır. Onu değiş- tirmeğe imkân yoktur, Hüner ha- kemi seçerken titiz davranmakta- dır. Bunu yapamayınca onun ver» diği kararlar üstünde fazla dur- mak istenmiyen sonuçlar verir; Bir kere halkta ve sporcuda ha. kemlerin onuruna, bilgisine ve ha- HAKEM! dir. Sonra bundan beş altı sene | evvel olduğu gibi seyirci sahadaki hakemin anasına söğmeğe başlar. | ikincisi; © sporcu o müsabakayı kaybettiği zaman suçu hakeme | atmak yolunu tutar ve mutlaka | kendi hakemlerile yarışma siste- mini tercihe başlar. bir şeydir.. Sonra sporcularımız | memleket dışında ve yabancı ha- kemle yarışamaz olurlar. Onun içindir ki, artık dünyanın her tarafında münakaşa bile edil- miyen bu “hakem” kararlarını şu veya bu müsabaka veya yarışma. nın beğenmediğimiz sonuçlarına sebep diye göstermek, hele mut. tasıl ve arka arkaya bu noktaya barmak faydasızdır. Bizce bütün bu “güç beğenir”. likleri hakem seçiminde yapmalı ve bir kere hakem seçildi mi ar. tık onun kararlarına ses çıkarma: dan boyun eğmelidir. Dünyayı ida. re eden spor kanunları ve spor kem Kararlarına saygı gösterilme. si hakkındaki kanaat ve sarsılır. Bu çok fena bir şey- itiyat | töreleri bunu emreder. Biz böyle düşünüyoruz. Siz ne dersiniz ? | istanbul Nüfusu 160 bin kadar arttı Nüfus sayım bürasu, bütün ilçe baylıklardan nüfus sayımı sonuçları hakkında gelen en son malümatı dün almış ve bunların kat'i yekünunu yay mıştır, Buna göre İstanbulun bütün ilçebaylıklarla beraber genel nüfus 890 binden fazla, 900 bine çok yakın dır. Yalnız Istanbul şarbaylığı sınır içindeki nüfus 750 bine yaklaşmakta” dır. 927 sayımında İstanbul ilbay'lığı- nin genel nüfusu 730 bindi. Bu şim- di 890 binden fazla 900 bine yaklaştı. ğına göte sekiz sene içinde İstanbu- lun genel nüfusu 160 bin kadar art- mış bulunmaktadır. Tahrirden #onra | da birçok mübadillerin ve son zaman- larda da küçük sanatlerin Türk teba- asına hatrı dolayısile birçok yabancı ların gitmesine rağmen nüfusumuzun çoğalması, Türk ırkının gittikçe git- tike inkişaf çitiğini göstermektedir. TALEBEYE KOLAYLIK Usküdarda oturan tatebeden birços ğu Kadıköyünde açılan yeni orta oku | la gitmek mecburiyetindedir. Bunlar 3 kıt'a tramvay parası vermektedir. er, Talebe velileri bunu belediyeye şikâyet etmiş ve talebeden daha az pa Fa almmasının teminini istemişlerdir. Belediye bu şikâyete önem vererek sosyete İdare meclisine Üsküdar - Ka diköy hattının talebe için bir kıt'a o- Jarak kabulünü teklif etmiştir. Bu tek'ifin kabul edileceği'muhakkak gö rüldüğünden Üsküdar talebeleri ya - kında çok ucuz bir fiyatla okullarına gidebileceklerdir. TRAMVAY ARABALARININ ÖMRÜ Tramvay sosyetesinin tramvay ara baları çok eskimiştir. Bunu önemle gözönünde tutan Belediye Şirketler komiserliği ve Bayindırlık Bakanlığı şirketler başmüfettişliği bir tramvay arabasının kaç yıl kullanı'abileceğini Bayindırlık Bakanlığından sormuşlar dır. Bakanlıktan gelecek cevaba göre Kadın polisler Çağaı arak Yeni polis teşkilâin projesi kar, taydan çıktıktan sonta zada ceykim- unda bazı değişiklikler o yapılacağı söylenmektedir. Türkiyede mevcut 22 kadın polis âmir ve memüru mik- darı çöğaltılacaktır. Halen biri mn- taks müfettişi olan kadın polislerden ikisi ikinci komiser, dördü komiser ve 15 i polistir, Bunlarm 18 zi İstan- bulda, biri Seyhanda, ikisi İzmirde ve biri de Ankaradadır. Bilhassa, ka- dın polisler şehirlerin ahlâki iş eri ü- #erinde çalıştıkları için faydalı görül müş, bu teşkilâtın İstanbul, Ankara ve İzmirde biraz daha genişletilmesi genel direktörlükçe düşünülmekte- dir. DOKTORLARIN SINIFLARI Etibba odasınca bütün doktorların sınıfları tayin edilmiş ve meslek ver- geri ççabir olutlmuştur. Fakat bazi ce Karla nema irt doktorların ayrıldıkları sınıfa itiraz etmiş ve bazı doktorlara tebligat parak smıflarının yükseltileceğini hi ber vermiştir. Bir târaftan tayin olu- nan sıhıflar'a maliye şubelerinin yap tıkları itirazlar karşılaşmış ve bu hu- sustaki dedikodular artmıştır. Etibba odası ve doktorlar, Finans şubeleri- nin tayin olunan sınıflara ket'iyyen iti raza hakları olmadığını iddin etmek» tedir. Vergileri ziyadeleştirilmek üze re smıflarına itiraz edilen doktorlar da itiraz komisyonlarına başvurmuş» lardır. Komisyon'ara verilen itiraz ile geçenlerin de kuk memurlarının itirazlarının kanuna aykırı olduğu ve seçim ve tayin işinin doğrudan döğ- ruya mesleki teşekküllere verildiği açıklanmış ve Finans şube memürlâ- #mm yaptıkları itirazm reddi isten- miştir. Bununla bersber, Finans şube lerinin itirazları varit görülse dahi kanunen bu itirazların sınıf tayini gü nünden itibaren 30 gün içinde yapıl. mış olması icap etmektedir. Ha'buki Finans, şubeleri, sınıfların doktor - tara tebliğinden 45 - $0 gün sonra iti razlarda bulunmuşlardır. Doktorlara göre, bu da maliyecilerin yaptıkları harekete geçilerek ömrü tükenmiş ©- lan arabalar seferden menedilecektir, itirazların muteber olâmıyacağını gös termektedi Bu da kötü || E ji gelen bir getirdi. Mem — Cemile, hanımefendi de oyn mi? Kâğıtlar yeniden Kc İğ işe bir türkçe ile: — Yo..k! dedi, Memduh bey, siz memnun İsiniz galiba... Memduh bey başımı iki yana sal. İryarak: — Bilikin, bilâkis, diye cevap ver- di, çok memnunum, > Fakat hanmmefendi oynıyacaklarsa.... Bu Memduh bey denilen adam da şişmanmış da uğula uğula zayıflamış gibi yüzünün, boynunun etleri sar- kan, durup dururken bep başını sal yan, çok iri burunlu ve kalın sesli, kır bıyıklı, ellisini geçkin bir adam dı, Fakat halinde çok kibarlık vardı. Cemile: — Ben oyun bilmem efendim, de- İTENLER KUÇUK HABERLER 9 Bugün açılacak belediyeler ko: gtesinde bulunmak üzere İstanbul i ve şarbayı Muhiddin Üstündağ dün Ankaraya gitmiştir. © Cenevrede Uluslar kurumu sıh- hat bürosu içtimalarında bulunan Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığı Müsteşarı Hüsamettin, cumartesi gü- nü, Avrupadan gelerek Ankaraya gi- dedektir. © Ha kevleri için hariçten getirilen seyyar sinema ve radyo makineleri- ne mahsus ve bunlarla cihazlanacak otömebil, kamyon gibi nakil vasıtala- rının dahi muamele vergisine tâbi tus tulmuyacağı bildirilmiştir. * Bugün Sanayi Birliğinde bir top lântı yapılacak ve Iş Kanunu üzerin- deki bazı tetkikler sonuçlandırılacak- tır. Kanunun ilgili esasları etrafında hazırlanacak rapor, Ekonomi Bakân- lığına gönderilecektir. © Fransa hükümeti, Türkiye ile arasmdaki mısır kontenjanmı on bin kilo faz'alaştırmış ve on beş bin ki- loya çıkarmıştır. Nohut kontenjânı 2800 kilo arttırılmıştır. © Bütün ilçebaylıklarda, bölge için de bulunan ve damız'ığa elverişli gö- rülmiyen boğa ve atların eneme (bur ma) larma başlanmıştır. Bu hususta, Vilâyet Zootekni mütehassısı Hüsnü, Şile, Kartal, Beykoz, Usküdar, Kadı köy ve Yalova kazalarında, yine mü- tehassslardan baytar Nuri de Sarı » yer mıntakasından başlıyarak Kemer burgaz, Bakırköy, Çatalca, Silivri ka za ve nahiyelerinde teftişlere başla- Ol mıştır. Mütehassıslar, mıntakalardaki boğa ihtiyacını, aygır ve boğalardan hâsıl olan döllerin mikdarını tetkik edeceklerdir. * Kızılayın kaza mümessilleri, Ts- tanbul mümessili General A'i Çalım- İınm başkanlığında 5 İkinciteşrinde toplanacaktır. Toplantı saat or dört- te yapılacak ve gıdasız çocuklara yar dım işleri üzerinde görüşülecektir. * Çocuk Esirgeme Kurumu Anne ler Birliği, dün merkezde toplânmış ve yoksul kadınlara yardımlarda bu- lunmuştur. Birlik, Cümuriyet bayra- mi için gereken hazırlık.ara başlamış tar, * Habeş işgüderi Markos dün An- karaya gitmiştir. * 29 Tikteşrin Cümuriyet bayramı | i münasebetile şehrimizde bulunan el- çilerden bir kısmı Ankaraya gitmiş- lerdir. Istanbulda kalan elçiler de 28 akşamına kadar Ankarada bulunmak üzere hazırlık yapmaktadırlar, pik e i aylardz Taksi meva olacağını Tü be'erinden sormuştur. Gelecek cevap- lar gözden geçirilecek ve sonra bu iş Şehir meclisinde konuşulacaktır. Yol vergileri meclisin vereceği karara gö re tahsil edilecektir. 9 Bakırköy Inciliköprü, İstinye « Büyükdere ve Heybeli yolları yapısı bitirilmiştir. Bu yolların açılma töre- ni Cümuriyet bayramında yapılacak» tır, * Tramvay araablarının kış'ık sey rüsefer tarifeleri yakında tesbit edile- cektir, Kışın gece tramvayları çoğal- #tlâcak ve mümkün olduğu kadar 2eç kaldırılacaktır. © Yarın sabah Topkapı Fukaraper ver cemiyetin 300 fakir aileye kışlık yiyecek, giyecek ve yakacak dağıtıla” caktır, © Zabıta, son zamanlarda gizli fu- huş yapanlar hakkında sürdürdüğü ir lemölerini arttırmış ve dün Beyoğlun da yaptığı araştırmada 18 kadın ya- kalamışiır. Araştırma, Eftalya, Karo- in, Taköhi adlarındaki kadınların ev lerinde yapılmış ve bunlar hakkında takibata başlanmıştır. * Birkaç gündenberi şehrimizde bulunan Ekonomi Bakanlığı Deniz iş- i bugün Anka- içimde kaldır Nasıl? Poker bilmiyor musu- yordu, Cemile daha YE Dex En geniş anlamında sevmesini, doludizgin, dörtnala, karanlık- $ız ve ıvırzıvır sevmesini bilmi - yen adamda hayır yoktur ben « ce. Bir şeyi, bir nesneyi, bir dü - şünceyi, bir hareketi, bir canlıyı | sevmemiş, sevememiş olan | adam, bütün ömzünce ne bir şar- kmın tadımı duyabilmiş, ne bir heyecanın hamlesiyle yükselebil miş, ne de, göğsünü gere gere haykırabilmiş demektir. Sevmiyen adamın, yüreği, ka fası, kolu kısırdır. Sevmiyen a- dam yaratamaz, dağuramaz, an» layıp inanamaz. Diyeceksiniz ki, “doludizgin, dörtnala, uçsuz bucaksız seven - ler, kurnazirklarından, ne bile - lim, belki de biraz zekâlarından kaybederler.,, * Bu sözünüz bir bakıma doğru, bir bakıma yanlıştır. Seven adam, öğrenip, anlayıp, bilip sevememişse, sevgisinde yalnız helecanı ve yüreği konuş- maktaysa, dediğiniz doğru ola - bilir. Ve bu çeşit sevgilerin inki- sarlari korkunçtur. Fakat, seven, öğrenin, bilip, anlayıp, inanarak sevmişse bu İ sevgide kafada yürek kadar dümeni tutuyor demektir. Sevmek; öğrenip, bilip, arla - yıp, inanıp sevmek! Bence yara- tıcı insanın en büyük, en derin, en ayırdedici kendine benzerliği buradadır. . Orhan SELİM ama — TIFOYA KARŞI TEDBİR Istanbulda tifo vakalarının çoğaldı gın: gözönünde tutan Sağlık Direk törlüğü aşı istasyonları çoğaltmış- tır. Bundan sonra istasyonlarda müm kün olduğu kadar çok yürddaşa i$ İ yapılacaktır. Harbiye arkasmda ha * mam ve lâğım sularile ürünlerini ye tiştiren bahçe sahipleri, belediyeye başvurarak mevsim dolay:sile yeni - den ekim yapacaklarını bildirmişler ve icap eden müsaadeyi istemişlerdir. Be ediye, bu dileğe muvafakat etme» miş ve kendilerine bahçelerde akar su tesisatı yapılmadan müsssde verile - ti hastalıklara karşı çok uyanrk bulu ” nan belediye, bütün lokantacı ve as- gılara da tebligat yapmış ve temizlik ğe azami dikkat edilmesini hatırlat » mıştır. Yakında teftiş ve kontrollere başlanacak ve bu bildi:'je riayet et miyen esnaf görülürse ağır cezalara çarptırrlacaktır. a raya dönecektir. Müsteşar, İstanbul da Romanyalı göçmenlerin işlerile meşgul olmuş ve kaputaj hatlarına ai İ bölümler üzerinde uğraşmıştır. Saul lah, Ankaraya dönünce tetkikleri et- rafında Bakanlığa bir rapor verecek- tir. © Müddeti biten Türk - kealyaiı te ci manlaşmasının bir müddet uzatılması hakkında henüz hiç bir ba ber gelmemiştir. ; © Kuruçeşme kömür depoları için münasip bir yer araştırılmaktadır. Or taköyde deniz kenarındaki metrük af salar gözden geçirilmiş, fakat iye ci” verişli görülmemiştir. Depoların na“ kil işi, kem tesisat ve hem de hazı mas rafları icap ettirdiği için güç ve ge olacaktır. Belediye Ekonomi direktö” lüğü depolar işi üzerinde tetkikleri" ne devam etmektedi, kahkahasını yor elle tut tağu halde, kadın, bilâkis, zorla 823 » Memduh bey Cemileyi kurtarmak Pen size bop dakilnda hek#8 öğreteceğim. Çok kolaydır. Dedi. Rum kadm: olmaz! diye bağrıyord beklemez herkes Memduh Bey! Memduh Bey daima başını salli — Evet, evet. Hay hay, Memduh bey ayağa kalkmıştı. ; — Bir takım kâğıt daha ver 7“ diye sordu. Tahsin bey eve deste deste iskemi” bil kâğıtları geörtmiş olduğu iç” Cemile: — Durunuz getireyim, dedi ve ** ondan çıktı, Arkası vaf J